Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Bedankt! Ja soms is het gewoon klaar he? Achteraf was de liefde al een tijd weg, en de SW hielp ook niet mee.WOW! Ik heb al zo vaak jou iets in dit topic horen zeggen over een Polonez, het is wel duidelijk dat deze stiekem altijd wel een van de favorieten was. Leuk dat het dan eindelijk zo ver is en dat een moeizaam hoofdstuk met de Lancia (soms is het niet anders, of gaat de klik verloren - zoals ik met mijn NSU nu heb) nu afgesloten kan worden.
Veel plezier! En ik blijf proberen mee te lezen maar jij post meer dan ik leestijd heb![]()
Bedankt Ralph!Coole aanwinst!
Bedankt!Mooie aanwist
Bedankt Ivo! Gezellig, en anders als ik (ooit) zonder krukken ben, kom ik jullie kant op, dan kan ik het huis ook bewonderen! (en de Kever)Geweldig! Die komen we een keer bewonderen. Gefeliciteerd!
Nou die heb ik al staan! , ik heb ook de Polonez 1, een Predom, een Warsawa. Wartburg, en de Berlijnse muurTijd voor een Cobi 24536 setje![]()
Heb je alvast wat te doen in de tijd dat je op de auto wacht![]()
Gaaf! De Celina is hier inderdaad ook verkocht, In Polen heeft de auto altijd de naam Polonez gehouden, maar bij ons is het via Prima naar Caro en Celina gegaan.Jaren geleden reed er hier in de buurt (in De Bilt) een facelift-exemplaar rond, ik meen een Polonez Atu. Ik heb het altijd opmerkelijke auto's gevonden, meer ook vanweg het 'achterover hellen' van de carrosserie!
Thanks! Wat vet zeg! Dat van die ambulance wist ik niet, wat een leuk verhaal zeg!. Die moet ik even opslaan!Gaaf ding joh!
Dit is ook wel een bijzondere Polonez die op Nederlands kenteken heeft gestaan. Van Facebook: "FSO Polonez Atu, bouwjaar 1996.
Ofschoon deze ambulance voorzien is van een Nederlands kenteken, heeft deze nooit voor een Nederlandse ambulancedienst gereden.
Deze FSO Polonez Atu, gebouwd in de autofabrieken van ZTS in de Poolse stad Grójec, is in 1999 via de handel terecht gekomen bij een autohandelaar in Velddriel. Ondanks vele pogingen kreeg hij dit voertuig hier niet verkocht (vraagprijs destijds 6.000 gulden) en uiteindelijk is de ambulance weer verder verhandeld en vermoedelijk weer richting Polen of Afrika gegaan."
Klopt, Daewoo kocht de fabriek, voor verhaal om de boel te moderniseren en te helpen, in werkelijkheid natuurlijk om de wereld te veroveren. Het werd toen dus ook Daewoo-FSO, de Caro hierboven droeg ook die badge.Ik meen, nu je het zegt, dat die Celina zelfs als Daewoo werd verkocht?![]()
Land | Aantal kopieën | Land | Aantal kopieën | |
---|---|---|---|---|
China | 41.335 | Libanon | 86 | |
Groot Brittanië | 29.785 | Oekraïne | 77 | |
Egypte | 17.134 | Haïti | 52 | |
Frankrijk | 15.009 | Saoedi-Arabië | 41 | |
Joegoslavië | 8540 | Turkiye | 41 | |
Denemarken | 5413 | Noord-Jemen | 38 | |
Nederland | 5248 | Paraguay | 37 | |
België | 4261 | Soedan | 36 | |
Finland | 4093 | Zambia | 35 | |
Spanje | 3916 | Senegal | 32 | |
West-Duitsland | 3455 | Liberia | 31 | |
Syrië | 1245 | Zuid-Afrika | 30 | |
Griekenland | 1115 | Malta | 23 | |
Colombia | 803 | Zimbabwe | 23 | |
Bolivia | 636 | Ecuador | 22 | |
Uruguay | 595 | USSR | 22 | |
Jordanië | 511 | Angola | 21 | |
Chili | 500 | Cuba | 20 | |
Argentinië | 482 | Italië | 18 | |
Noorwegen | 437 | Kazachstan | 14 | |
Koeweit | 400 | Madagascar | 12 | |
Noord-Macedonië | 245 | Oostenrijk | 11 | |
Hongarije | 216 | Marokko | 10 | |
IJsland | 215 | Algerije | 9 | |
Bulgarije | 212 | Letland | 9 | |
Thailand | 193 | Comoren | 9 | |
Israël | 187 | Burkina Faso | 6 | |
Nigeria | 186 | Fiji | 6 | |
Nieuw-Zeeland | 167 | Litouwen | 6 | |
Panama | 151 | Albanië | 5 | |
Libië | 135 | Ethiopië | 5 | |
Ghana | 115 | Peru | 5 | |
Noord Korea | 107 | Venezuela | 4 | |
Slovenië | 107 | Brazilië | 3 | |
Cyprus | 104 | Costa Rica | 3 | |
Singapore | 96 | de overige | 13 |
Bedankt Joost, het front doet inderdaad bijzonder aan, ik heb dat zelf ook altijd mooi gevonden. Oogt stoer. Die bumpers waren trouwens zodat de auto ook in de VS kon worden verkocht, maar dat is (helaas) nooit gebeurd.Veel plezier met je 'nieuwe' en bijzondere auto! Mijn broer vond deze in de tijd dat je ze nog nieuw kon kopen interessant, zeker met de zwarte rubber bumpers en vele koplampen.
Van de Daewoo Celina staat er geen op Nederlands kentekenKan het zijn dat er daar meer van rondrijden aan deze kant?
Nee zoals @Joost Boers ook zegt, er staat niets meer op kenteken. Daewoo-FSO is natuurlijk wel verkocht hier dus er kan wel eens eentje te koop hebben gestaan. De meeste auto's die hier zijn verkocht zijn of weer geëxporteerd terug naar Polen, of helaas gesloopt om dat ze slecht zijn. De verkoopcijfers weet ik niet, maar ik denk dat halverwege jaren 90 het heel weinig waren, ik denk dat je dan aan tientallen per jaar moet denken.Het is ook niet bepaald kosten-efficient om 2 verschillende onderdelen te gebruiken in massaproductie
Die Daewoo variant heb ik nog wel eens een keer te koop gezien hier in Nederland als ik me niet vergis... Kan het zijn dat er daar meer van rondrijden aan deze kant?
Moderator
De sedanversie, heette die niet Caro? Niet dat de kans groot is dat er daarvan nog eentje op kenteken staat overigensVan de Daewoo Celina staat er geen op Nederlands kenteken
Nee de sedan heette Celina, er staat een test op autoweekDe sedanversie, heette die niet Caro? Niet dat de kans groot is dat er daarvan nog eentje op kenteken staat overigens![]()
Wel even rekening houden met de verschillende manieren van registreren bij de RDW. Zeker als er 2 merknamen zijn gebruikt willen ze nog wel eens het een en ander door elkaar hebben gehaald of het type als merknaam hebben gebruikt.Even de RDW Open Data raadplegen toch?
Je kan gerust alle FSO's en Daewoo's exporteren naar Excel, zoveel zijn het er niet.
Van de Daewoo Celina staat er geen op Nederlands kenteken
Hij maakt sowieso erg goede videos. Gisteravond nog de video over de BMW 2002 gekeken.Hij is een Brit die al jaren in de VS woont en met Ford heeft gewerkt. Behoorlijk complete video over Polonez historie
Toevallig heb ik dat filmpje pas ook bekeken, hij maakt inderdaad fijne films (noem je dat zo?) Ook leuk dat je bij de reclame beelden van de Polonez Atu (de sedan uit 1996) je een beeld voorbij ziet komen, die gemaakt is in ons land. In de achtergrond is een KLM-vliegtuig te zien. Ook in wat boeken die ik heb staan foto's die in ons land zijn gemaakt. (Zoals een FSO met een Kip-caravan)Heb je trouwens de erg goed onderzochte video van BigCar wel eens bekeken..
Hij is een Brit die al jaren in de VS woont en met Ford heeft gewerkt. Behoorlijk complete video over Polonez historie
Bedankt Tom! Dat is een mooie he?! In jouw collectie? Die heb ik ook! (zie beneden)Gefeliciteerd Peter, gave auto!
![]()
Geweldig ding die FSO. Eigenlijk een ontzettend lelijke en treurige oostblok auto maar dat is juist z'n charme. Ik heb wel wat met dit soort auto's. Zelf een Trabant gehad en die mis ik nog steeds. En eigenlijk zou ik ook nog weleens een Wartburg 353 willen, liefst als Tourist in een zo vies mogelijke kleur.
De geur, het geluid dat dit soort auto's maakt en hoe het rijdt, pure Ostalgie!
Bedankt! en jij ook Kristian! Jullie zeggen denk ik inderdaad precies hoe ik er in sta. Nee wij, ook mijn vader.Gave auto, de FSO. Past goed bij jou en de wensen. Nu heb je een hele unieke ervaring als je met deze auto ergens heen ga. Mooie keuze!
Die ZIL is een kioskmodel, dus zal inderdaad Deagostini zijn. Een paar plankjes in de kast zijn gevuld met Oosteuropese auto's, er staat nog veel meer in. Ik houd er wel van.Hey wat tof @Quadrifoglio Verde! Die heb ik nog niet, wel een rode Atu en een politie.
Ik hoef dus niet na het kopen van de auto pas een verzameling te beginnen
Zal straks eens wat plaatjes maken.
Die Florida heb ik ook, is die zwarte een ZIL? Eentje gemaakt in de USSR of van Dagonstini?
Klopt. Ook af fabriek werd er steeds meer bezuinigd door de jaren heen.Een Trabant van vroegere bouwjaren is vaak beter dan eentje van eind jaren 80, ook bij de 601. Waar ze in de jaren 70 volgespoten werden met Elaskon, je was als bezitter extreem zuinig op je Trabant want je moest heel lang op een nieuwe wachten, was dat niet meer het geval toen het einde van de DDR in zicht was. Na de val van de muur wilden ex-Ossi’s ook graag een Polo of Corsa en was de Trabant niet langer de trouwe kameraad die deze decennia was. Conserveren tegen roest gebeurde dus niet meer.
Ik heb nog steeds wel een zwak voor een mooie 601 Kombi in Panamagrün. Zo’n tweetakt is geweldig qua geluid en geur. De watergekoelde 3 cilinder tweetaktmotor van de Wartburg klinkt echter minstens zo mooi. Wordt ook weleens ingebouwd in een Trabant, die dan ‘Wabant’ wordt genoemd.
Maar inderdaad zo’n FSO is veel exclusiever.
Bedankt Joël, ja 9 jaar. Daar schrok ik ook een beetje van! Dus straks na ongeveer 20 jaar ben ik Lancia-loos.Leuke aanwinst Peter!
De Lancia heb je best wel een tijdje gehad toch?
Haha ja grappig he? Zo had ik het eigenlijk nog niet bedacht.Gek idee dat je toen je eigen auto op de foto hebt gezet maar het nog niet wist.
Leer een hoop van dit model in je topic!
Nou je mag niet kwijlen hoor, en als je door de ballotagecommissie komt mag je misschien ook eens er in zitten, Mark niet, jij wel amigo!Kan niet wachten op de tour de voiture! Heb volgens mij nog nooit een FSO in het echt gezien. Leuk man.
Klopt, de simpele techniek was een vereiste, of eerlijk is eerlijk een probleemloze auto. Hij heeft geen elektronica, en nog een carburateur. Hij zou vast wel eens iets hebben, maar dan is het wat makkelijker op te lossen.Dat vroeg ik me ook af inderdaad. Ik heb gehoord dat er Rover motoren zijn geleverd behalve ook de licentie-Fiat motoren. Je had al gezegd volgens mij dat dit niet de laatste stand was met (multipoint?)injectie wat de techniek simpeler houdt voor iemand die is opgegroeid met carburateurs (je vader).. maar dat laat nog een hoop open.
Moderator