As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

WOW! Ik heb al zo vaak jou iets in dit topic horen zeggen over een Polonez, het is wel duidelijk dat deze stiekem altijd wel een van de favorieten was. Leuk dat het dan eindelijk zo ver is en dat een moeizaam hoofdstuk met de Lancia (soms is het niet anders, of gaat de klik verloren - zoals ik met mijn NSU nu heb) nu afgesloten kan worden.

Veel plezier! En ik blijf proberen mee te lezen maar jij post meer dan ik leestijd heb :)
Bedankt! Ja soms is het gewoon klaar he? Achteraf was de liefde al een tijd weg, en de SW hielp ook niet mee.

Nou, ik zou je zeggen, het FSO zaadje is al geplant toen ik 8 was en op zwemles zat. Een jongetje zijn ouders hadden er toen 1, de vele lampen voor vond ik toen al machtig.

Dat was een zo als deze.
Coole aanwinst!
Bedankt Ralph! :)
Mooie aanwist
Bedankt!

Geweldig! Die komen we een keer bewonderen. Gefeliciteerd!
Bedankt Ivo! Gezellig, en anders als ik (ooit) zonder krukken ben, kom ik jullie kant op, dan kan ik het huis ook bewonderen! (en de Kever)

Nog wat praatjes en plaatjes

Afgelopen najaar heb ik de auto in Leek nog op de foto gezet;
53768516648_c941dd6dc9_b.jpg

53768648079_f94ffb82e9_b.jpg

We hebben dus al even contact met de verkoper. Dat verhaal vertel ik helemaal als we de auto op de dam (zo noemen ze hier de oprit) hebben staan. Als het goed is zit er ook een history bij, en de oude platen blijven ook bij de auto.

Grappig om te vertellen is dat we inmiddels al wat FSO-spul hebben , nouja ik heb al wat gekocht.

53863039960_b8dd5cda6b_b.jpg
[/url]
NikiNiki is een ontwerpstudio en zij hebben een hele lijn met Poolse dingen, vorige vakantie heb ik een Polonez tas gekocht, toen, ik een nieuwe telefoon kreeg en mijn hoesje niet meer paste , heb ik een nieuw hoesje besteld , en alvast een T-shirt.

Op marktplaats werden ook leuke dingen aangeboden:

53862988604_9d279b75c4_b.jpg

Een Polski-FIAT speld en misschien wel het meest toffe, een Polonez Postzegel

53862433342_74537936f8_b.jpg

En het blad wat je kreeg als een nieuwe FSO kocht in 1989. Een soort clubblad dus. Ik weet niet precies hoe lang het door loopt. Maar goed, er staat een stuk in over de samenwerking met TNO om schonere motoren te maken.

Goed dit is waarschijnlijk de enige Orgineel Nederlandse FSO nog bestaand in ons land:

Daewoo-FSO Caro 1.6 GLI uit 1997.

Jaren geleden reed er hier in de buurt (in De Bilt) een facelift-exemplaar rond, ik meen een Polonez Atu. Ik heb het altijd opmerkelijke auto's gevonden, meer ook vanweg het 'achterover hellen' van de carrosserie!

maxresdefault.jpg

Gaaf ding joh!

Dit is ook wel een bijzondere Polonez die op Nederlands kenteken heeft gestaan. Van Facebook: "FSO Polonez Atu, bouwjaar 1996.

Ofschoon deze ambulance voorzien is van een Nederlands kenteken, heeft deze nooit voor een Nederlandse ambulancedienst gereden.

Deze FSO Polonez Atu, gebouwd in de autofabrieken van ZTS in de Poolse stad Grójec, is in 1999 via de handel terecht gekomen bij een autohandelaar in Velddriel. Ondanks vele pogingen kreeg hij dit voertuig hier niet verkocht (vraagprijs destijds 6.000 gulden) en uiteindelijk is de ambulance weer verder verhandeld en vermoedelijk weer richting Polen of Afrika gegaan
."
FB-IMG-1721253246043.jpg

Deze lijkt helaas niet meer te bestaan.
DSC-1666-border.jpg

Jaren geleden reed er hier in de buurt (in De Bilt) een facelift-exemplaar rond, ik meen een Polonez Atu. Ik heb het altijd opmerkelijke auto's gevonden, meer ook vanweg het 'achterover hellen' van de carrosserie!
Gaaf! De Celina is hier inderdaad ook verkocht, In Polen heeft de auto altijd de naam Polonez gehouden, maar bij ons is het via Prima naar Caro en Celina gegaan.
Gaaf ding joh!

Dit is ook wel een bijzondere Polonez die op Nederlands kenteken heeft gestaan. Van Facebook: "FSO Polonez Atu, bouwjaar 1996.

Ofschoon deze ambulance voorzien is van een Nederlands kenteken, heeft deze nooit voor een Nederlandse ambulancedienst gereden.

Deze FSO Polonez Atu, gebouwd in de autofabrieken van ZTS in de Poolse stad Grójec, is in 1999 via de handel terecht gekomen bij een autohandelaar in Velddriel. Ondanks vele pogingen kreeg hij dit voertuig hier niet verkocht (vraagprijs destijds 6.000 gulden) en uiteindelijk is de ambulance weer verder verhandeld en vermoedelijk weer richting Polen of Afrika gegaan
."
Thanks! Wat vet zeg! Dat van die ambulance wist ik niet, wat een leuk verhaal zeg!. Die moet ik even opslaan!

Ik meen, nu je het zegt, dat die Celina zelfs als Daewoo werd verkocht? :unsure:
Klopt, Daewoo kocht de fabriek, voor verhaal om de boel te moderniseren en te helpen, in werkelijkheid natuurlijk om de wereld te veroveren. Het werd toen dus ook Daewoo-FSO, de Caro hierboven droeg ook die badge.

Vooral de pers (al dan neit terecht) vond FSO echt niets, verouderde troep, dus om het imago op te poetsen en te laten zien dat er echt een verbetering was qua auto, kwam de naam Daewoo erbij. Pas bij de Polonez Plus en nog neit bij de Celina die wij kregen, ging de kwaliteit veel omhoog.. Dat is deze:

Grappig om te vertellen is dat Daewoo uiteindelijk omviel, maar dat er nog wel auto's werden gebouwd. Omdat door dit nieuws Daewoo een beetje een bittere naam had, EN de naam FSO in Polen een goede, werden de auto's weer FSO. En zo heb je dus een FSO Lanos, en een FSO Matiz:

De Poolse Wikpedia vertelt heel veel, zo ook de export cijfers.

Export per land tussen 1978-1997​

De 6 naar Litouwen of de 22 naar de USSR vind ik dan wel grappig om te zien, Nederland is het laatste export land geweest, de laatste auto's zijn hier in januari 1998 verkocht. Maar ook de Noord-Koreaanse 107 zijn bijzonder vind ik.

De Polonez is ook nog in China gebouwd, en in Egypte. De totale productie is nog best veel, een dik miljoen exemplaren zijn verkocht:
mosqb9es92x8d11uhfu8ulpy1ci9vu3.png

1994 en 1992 waren de beste jaren qua productie.

In 2021 waren er in Polen nog 33000 exemplaren, en daar is de auto van "barrel" naar liefhebbers auto gegaan, tegelijkertijd heb je ook nog echt de "oude mensen die er al jaren in rijden"-exemplaren, niet persé de mooiste auto's zijn dat, maar vaak wordt er toch heel goed voor de auto gezorgd.

Qua kleur is deze identiek, maar dit is een 1600 met injectie. Wij hebben een 1500. Dat is nog de aloude motor, die uit de 125p komt.

Wij hebben ook andere wieldoppen, onze wieldoppen schijnen tijdens het rijden geluid te maken.

Dit is ook een 1500 GLE, dan merk je wel dat kleur veel doet.

Deze heeft een trekhaak, dat is waarschijnlijk de enige modificatie die wij aan de auto gaan doen, we willen heel graag die er onder monteren zodat we volgend jaar zelf met eigen auto naar Bockhorn, EN OMMMA kunnen.

(Hoewel, aldus de testen op Autoweek, rijdt een FSO zo matig dat je daar beter een andere auto voor kunt gebruiken)

Laatst bewerkt:
Veel plezier met je 'nieuwe' en bijzondere auto! Mijn broer vond deze in de tijd dat je ze nog nieuw kon kopen interessant, zeker met de zwarte rubber bumpers en vele koplampen.

Veel plezier met je 'nieuwe' en bijzondere auto! Mijn broer vond deze in de tijd dat je ze nog nieuw kon kopen interessant, zeker met de zwarte rubber bumpers en vele koplampen.
Bedankt Joost, het front doet inderdaad bijzonder aan, ik heb dat zelf ook altijd mooi gevonden. Oogt stoer. Die bumpers waren trouwens zodat de auto ook in de VS kon worden verkocht, maar dat is (helaas) nooit gebeurd.

Volgens mij zat er destijds een heel team met Nederlanders in Polen die dan stickers gingen plakken op auto's die van de band waren gerold. Waar die sticker zat was er iets aan de hand wat voor de export opgelost moest worden. Zo'n auto zat dan onder de stickers.

Volgens mij zat er destijds een heel team met Nederlanders in Polen die dan stickers gingen plakken op auto's die van de band waren gerold. Waar die sticker zat was er iets aan de hand wat voor de export opgelost moest worden. Zo'n auto zat dan onder de stickers.

Toffe foto!!
Dat geloof ik meteen. Dat was bij Lada ook zo. De standaard was gewoon anders, zo heeft FSO tot aan het einde 2 verschillende deurpennetjes (voor op slot in de deur) gebruikt. Absurd, lelijk en stom vinden wij. Daar hoor je er niemand over.

Het is ook niet bepaald kosten-efficient om 2 verschillende onderdelen te gebruiken in massaproductie ;)

Die Daewoo variant heb ik nog wel eens een keer te koop gezien hier in Nederland als ik me niet vergis... Kan het zijn dat er daar meer van rondrijden aan deze kant?

Het is ook niet bepaald kosten-efficient om 2 verschillende onderdelen te gebruiken in massaproductie ;)

Die Daewoo variant heb ik nog wel eens een keer te koop gezien hier in Nederland als ik me niet vergis... Kan het zijn dat er daar meer van rondrijden aan deze kant?
Nee zoals @Joost Boers ook zegt, er staat niets meer op kenteken. Daewoo-FSO is natuurlijk wel verkocht hier dus er kan wel eens eentje te koop hebben gestaan. De meeste auto's die hier zijn verkocht zijn of weer geëxporteerd terug naar Polen, of helaas gesloopt om dat ze slecht zijn. De verkoopcijfers weet ik niet, maar ik denk dat halverwege jaren 90 het heel weinig waren, ik denk dat je dan aan tientallen per jaar moet denken.
Er rijden straks 3, "mijne", die die in het veld stond. Iemand van het forum is daar jaren terug al eens achteraan geweest, maar de eigenaar wil hem niet kwijt. En een import ouder model Polonez.

Guy Moerenhoudt, van het Abarth Works Museum heeft er een paar te koop staan. Dat zijn deze:

De kans echter dat die naar NL komen lijkt me om eerlijk te zijn 0. Wij hebben er ook even aan gedacht, maar als je dat op telt sta je al met 1-0 achter qua kosten om hem hier te krijgen, en dan kenteken plus rijbaar maken...

Hey wat goed, dat is inderdaad deze ja! Blijkbaar is alles wat er in ons land is rood. Grappig, bedankt voor het filmpje @rzasa Maar dan is de oudere met oude neus deze dus, want de verkoper vertelde me dat ze precies dezelfde kleur hebben..

Laatst bewerkt:
De sedanversie, heette die niet Caro? Niet dat de kans groot is dat er daarvan nog eentje op kenteken staat overigens :)
Nee de sedan heette Celina, er staat een test op autoweek

De latere hatchbacks heetten Caro, daarvoor Prima. Ik denk dat importeur dacht, laten we prima er maar niet op zetten ;)

Ik zal eens kijken of ik via "hoeveel zijn er nog" iets te weten kan komen.

Even de RDW Open Data raadplegen toch?
Je kan gerust alle FSO's en Daewoo's exporteren naar Excel, zoveel zijn het er niet.

Even de RDW Open Data raadplegen toch?
Je kan gerust alle FSO's en Daewoo's exporteren naar Excel, zoveel zijn het er niet.
Wel even rekening houden met de verschillende manieren van registreren bij de RDW. Zeker als er 2 merknamen zijn gebruikt willen ze nog wel eens het een en ander door elkaar hebben gehaald of het type als merknaam hebben gebruikt.
Als er import tussen zit is dat nog erger.

Van de Daewoo Celina staat er geen op Nederlands kenteken

Misschien inmiddels niet meer. Maar ik heb er de afgelopen 5 of 10 jaar wel eens wat van te koop gezien.

Vriend @Thomas3006 stuurde me een Rover 45 door, te leuk om niet te delen want dit is ook weer eentje uit de bekende kentekenserie:

Inderdaad ook dit is een RH-KK

Nouja FSO dan nog maar even, ik heb nog een mooi Marktplaats--koopje gedaan, een heuse persfoto uit 1993:
53867481251_f6cabb3998_b.jpg

Moois samen met de DDR-kameraad, de Alpenkreuzer!

Afgelopen week ben ik in Diever gespot:

25249860.jpg

Ik zag door deze foto ook dat ik ook eerder ben gespot tijdens National Oldtimer Festival 2024:
24671450.jpg

Dus ik dacht, misschien is de 45 ook wel gespot, helaas behalve in Polen door mijn vriend niet.
19167329.jpg

Wel de 14-RH-KK, een fraaie witte 25.

nl7059.jpg

En ook de 38-RH-KK, deze foto is al oud en uit 2015. Gemaakt in Duitsland. Maar ook deze 25 rijdt nog rond!

Hey wat tof @Quadrifoglio Verde! Die heb ik nog niet, wel een rode Atu en een politie.

Ik hoef dus niet na het kopen van de auto pas een verzameling te beginnen

Zal straks eens wat plaatjes maken.

Die Florida heb ik ook, is die zwarte een ZIL? Eentje gemaakt in de USSR of van Dagonstini?

Geweldig ding die FSO. Eigenlijk een ontzettend lelijke en treurige oostblok auto maar dat is juist z'n charme. Ik heb wel wat met dit soort auto's. Zelf een Trabant gehad en die mis ik nog steeds. En eigenlijk zou ik ook nog weleens een Wartburg 353 willen, liefst als Tourist in een zo vies mogelijke kleur.
De geur, het geluid dat dit soort auto's maakt en hoe het rijdt, pure Ostalgie!

Heb je trouwens de erg goed onderzochte video van BigCar wel eens bekeken..

Hij is een Brit die al jaren in de VS woont en met Ford heeft gewerkt. Behoorlijk complete video over Polonez historie

Gave auto, de FSO. Past goed bij jou en de wensen. Nu heb je een hele unieke ervaring als je met deze auto ergens heen ga. Mooie keuze!

Heb je trouwens de erg goed onderzochte video van BigCar wel eens bekeken..

Hij is een Brit die al jaren in de VS woont en met Ford heeft gewerkt. Behoorlijk complete video over Polonez historie
Toevallig heb ik dat filmpje pas ook bekeken, hij maakt inderdaad fijne films (noem je dat zo?) Ook leuk dat je bij de reclame beelden van de Polonez Atu (de sedan uit 1996) je een beeld voorbij ziet komen, die gemaakt is in ons land. In de achtergrond is een KLM-vliegtuig te zien. Ook in wat boeken die ik heb staan foto's die in ons land zijn gemaakt. (Zoals een FSO met een Kip-caravan)
Gefeliciteerd Peter, gave auto!

Y4bRT34.jpg
Bedankt Tom! Dat is een mooie he?! In jouw collectie? Die heb ik ook! (zie beneden)
Geweldig ding die FSO. Eigenlijk een ontzettend lelijke en treurige oostblok auto maar dat is juist z'n charme. Ik heb wel wat met dit soort auto's. Zelf een Trabant gehad en die mis ik nog steeds. En eigenlijk zou ik ook nog weleens een Wartburg 353 willen, liefst als Tourist in een zo vies mogelijke kleur.
De geur, het geluid dat dit soort auto's maakt en hoe het rijdt, pure Ostalgie!

Gave auto, de FSO. Past goed bij jou en de wensen. Nu heb je een hele unieke ervaring als je met deze auto ergens heen ga. Mooie keuze!
Bedankt! en jij ook Kristian! Jullie zeggen denk ik inderdaad precies hoe ik er in sta. Nee wij, ook mijn vader.
Oost-Europees spreekt ons enorm aan. Natuurlijk zijn er betere auto's , of nee fijnere misschien, maar het is inderdaad het Oostblok sausje wat ze in mijn ogen aantrekkelijk maken.

Lancia is heel leuk, maar eerlijk is eerlijk, dat wereldje is niet zo. Bij Rover is dat wel beter (hoewel ik, nee wij, een auto voor ons zelf hebben) , maar vooral de Britten vind het erg leuk om Nederlanders te horen/zien.

Ik ken wel mensen uit de "Oostblok-wereld" en daar is het niet "oh jij hebt dat, nee dat is niets." Of "nee hoor alleen tot jaar is het een goede auto, daarna is het in onze ogen niets waard."

Gisteren was ik even op een oldtimerdag, en daar was ook een bekende. Hij heeft zelf een Trabant en Wartburg. Toen mijn vader vertelde over de FSO, was dat meteen leuk. "Kunnen jullie nu meerijden met ritten en geen foto's meer maken."

@Kristian2
Een Wartburg spreekt me ook enorm aan, hoewel ik een Trabant wel mooier vind. Mijn vader staat daar net zo in.

Die zou wel een Wartburg willen, met Polo-motor. Ik zou zelf een pruttelende 2takt willen.

In mijn hart is de FSO de absolute nummer 1, dan komt een Lada Samara en dan een Wartburg. (maar dat is zo nek aan nek dat het qua kleur zo zou kunnen wisselen) .
Dan een Lada 2103, gevolgd door een Zastava. Ik moet bekennen dat een Oltcit ook hoge ogen bij mij zou scoren, en een Aleko. Maar ja dat is eigenlijk zo niet realistisch.

Mijn vriend en naamgenoot Piotr komt uit Polen en hij heeft een community opgezet, wat elke vrijdag meet, daar zijn we vorig jaar geweest. Zij zijn van "een paar lui die op een parkeerplaats bij elkaar komen" gegroeid naar een community wat best groot in Polen (en op FB en Insta) is, Wrocław z gratem heet het. Anyhow daar kwam vandaag deze foto voorbij, te leuk om niet te delen:

53870662482_c054aecbe4_b.jpg

Bijna exact hetzelfde, mijn vader en ik moeten ook maar zo'n foto's maken.

Ik heb nog wat foto's van de FSO-Mania gemaakt:

53870618767_e32e38b63d_b.jpg

Deze tas heb ik vorig jaar tijdens vakantie meegenomen, het VVV-kantoor had geen shirtjes in mijn maat.

53871768358_144fe2bcee_b.jpg

De FSO Cobi's

53871522026_e2ec35ec72_b.jpg

En de rest.
In mijn vitrine is de bovenste plank voor Polen ingericht
53871768398_446ef55b17_b.jpg

53871932395_b5a9352a53_b.jpg

Welly heeft een hele serie uitgebracht, dus ik heb tijdens de vakantie al meerdere gekocht bij de kiosken.

53871522091_76194b431b_b.jpg

En tot slot deze liniaal, te leuk om niet even te delen :)

Laatst bewerkt:
Praat je pa die Trabant 1.1 maar uit het hoofd... :ROFLMAO:

Ik heb er eentje.
Mechanisch is er veel gewijzigd door die andere motor. En die onderdelen zijn grotendeels specifiek voor de 1.1 gemaakt ofwel zelfontwikkelde DDR naproductie om kosten te drukken ten opzichte van de originele bosch onderdelen van vw.
De onderdelenvoorziening is mede daardoor best wel belabberd voor die dingen ;)

Ik heb na bijna 6 jaar eindelijk weer een bedrijf gevonden die remklauw-revisiesetjes verkoopt. Met een prijskaartje dat meer dan 5x zo hoog is geworden... :rolleyes: (en zo hard is de inflatie niet eens omhoog geschoten)
Daarnaast zijn ze ook nog eens bizar slecht beschermd tegen roest af fabriek dus vele zijn in magere staat wat dat betreft.
Zeldzamer zijn ze wel, en ze worden steeds zeldzamer ook. Maar daar is een goede reden voor.

Nee dan kun je beter een 601 nemen als je ooit zoiets wilt rijden. Rijdt een stuk minder comfortabel (en aparter ivm stuurschakelpook en 2takt motor) maar het is wel een stuk beter te doen voor de hobby. Dan blijft het nog een beetje leuk. (en sowieso, een 1.1 valt minder op dan een 601)

Maargoed, eerst de polonez en als je daar op uit gekeken bent, kun je altijd nog een kopen :cool:
Ik vind zo'n polonez een veel leukere keuze, afgezien van misschien een poolse arbeidsmigrant die ermee hier heen komt zie je die dingen nergens in nederland. Trabanten zijn met bosjes te vinden.

Laatst bewerkt:
Hey wat tof @Quadrifoglio Verde! Die heb ik nog niet, wel een rode Atu en een politie.

Ik hoef dus niet na het kopen van de auto pas een verzameling te beginnen

Zal straks eens wat plaatjes maken.

Die Florida heb ik ook, is die zwarte een ZIL? Eentje gemaakt in de USSR of van Dagonstini?
Die ZIL is een kioskmodel, dus zal inderdaad Deagostini zijn. Een paar plankjes in de kast zijn gevuld met Oosteuropese auto's, er staat nog veel meer in. Ik houd er wel van.

Een Trabant van vroegere bouwjaren is vaak beter dan eentje van eind jaren 80, ook bij de 601. Waar ze in de jaren 70 volgespoten werden met Elaskon, je was als bezitter extreem zuinig op je Trabant want je moest heel lang op een nieuwe wachten, was dat niet meer het geval toen het einde van de DDR in zicht was. Na de val van de muur wilden ex-Ossi’s ook graag een Polo of Corsa en was de Trabant niet langer de trouwe kameraad die deze decennia was. Conserveren tegen roest gebeurde dus niet meer.
Ik heb nog steeds wel een zwak voor een mooie 601 Kombi in Panamagrün. Zo’n tweetakt is geweldig qua geluid en geur. De watergekoelde 3 cilinder tweetaktmotor van de Wartburg klinkt echter minstens zo mooi. Wordt ook weleens ingebouwd in een Trabant, die dan ‘Wabant’ wordt genoemd.
Maar inderdaad zo’n FSO is veel exclusiever.

Een Trabant van vroegere bouwjaren is vaak beter dan eentje van eind jaren 80, ook bij de 601. Waar ze in de jaren 70 volgespoten werden met Elaskon, je was als bezitter extreem zuinig op je Trabant want je moest heel lang op een nieuwe wachten, was dat niet meer het geval toen het einde van de DDR in zicht was. Na de val van de muur wilden ex-Ossi’s ook graag een Polo of Corsa en was de Trabant niet langer de trouwe kameraad die deze decennia was. Conserveren tegen roest gebeurde dus niet meer.
Ik heb nog steeds wel een zwak voor een mooie 601 Kombi in Panamagrün. Zo’n tweetakt is geweldig qua geluid en geur. De watergekoelde 3 cilinder tweetaktmotor van de Wartburg klinkt echter minstens zo mooi. Wordt ook weleens ingebouwd in een Trabant, die dan ‘Wabant’ wordt genoemd.
Maar inderdaad zo’n FSO is veel exclusiever.
Klopt. Ook af fabriek werd er steeds meer bezuinigd door de jaren heen.
Maar de 1.1 zijn daarin het toppunt omdat ze door de aanpassingen en motorenlicentie al extreem duur waren geworden ten opzichte van de 601. Toen de muur viel, was de serieproductie nog niet eens gestart. Dus er werd nog veel meer bezuinigd omdat de auto's nauwelijks meer verkocht werden tot nog geen 1,5 jaar na de start het doek viel.

Nee dan kun je beter een FSO Polonez nemen die dan wel hier erg zeldzaam zijn. Maar in het thuisland met grote aantallen zijn verkocht.

@Pobresh & @Kristian2 , ah net als met de Lada Samara, Panda en de Marbella dus, hoe later hoe slechter.

We hebben ons trouwens niet erg in een Wartburg en/of Trabant verdiept, de reden waarom mijn vader liever een Polo-motor heeft is dat het anders wellicht mengsmering nodig is (mijn vader loopt al even mee) wat natuurlijk wat meer gedoe is, of nee misschien lijkt te zijn.

Dat het zo erg was met de Trabant had ik niet door. Op OMMMA zag je meer 601, maar ook redelijk wat 1.1. Klinkt ook wel logisch, want inderdaad na "der Wende" was het eigenlijk over en uit voor alles wat uit de DDR kwam. Niet alleen Wartburg en Trabant, maar ook Barkas De 1.1 Tramp is het meest zeldzaam had ik al eens begrepen.

Ik vind overigens Panamagrün ook mooi, of babyblauw.

Ik heb even in mijn OMMMA-album gekeken, puur op de looks (dus los van de 1.3 of 353) is dit haast hoe mijn ideale Wartburg eruit zou moeten zien:

50390185923_20563c360d_b.jpg

Wat een rare kleur, maar gave kleur zeg!

50280804096_966108b81d_b.jpg

Of zo, met een mooie streep erop.

50382494468_8e4bcef8a4_b.jpg

Om deze Trabant hoeft geen strikje, die mag zo mee.

Een Trabant is wel echt DE ultieme Oostblok auto inderdaad, die heeft echt een schare aan fans. Terecht natuurlijk, en qua herkenbaarheid (zeker bij mensen die niet helemaal into auto's zijn) scoort ie net net zo goed als een Mini of Eend doet.

Maar FSO is inderdaad niet bekend. Er zijn natuurlijk wel wat verkocht in ons land. Dus ik ben benieuwd of er ook eens mensen zullen zijn die zeggen "oh zo'n auto heb ik ook gehad". Ik ken een Rover-man die er ook 1 heeft gehad, uiteraard met de Rover motor erin.

Links is het prima dat het nog even duurt voordat de auto klaar is, rechts mag ie morgen op de inrit staan, en dan er mee bezig, kleine klusjes. Nouja een goede poetsbeurt vooral, en dan zien we wel weer.

Leuke aanwinst Peter!
De Lancia heb je best wel een tijdje gehad toch?
Bedankt Joël, ja 9 jaar. Daar schrok ik ook een beetje van! Dus straks na ongeveer 20 jaar ben ik Lancia-loos.

Gek idee dat je toen je eigen auto op de foto hebt gezet maar het nog niet wist. ;)

Leer een hoop van dit model in je topic!
Haha ja grappig he? Zo had ik het eigenlijk nog niet bedacht.
Nou ik moet nog verdiepen in de uitvoeringen en updates, ook geef ik je als ie er is wel een rondleiding, je dacht dat Roversssss onlogisch zijn qua knopjes en dingen, in een FSO is het helemaal feest. knopjes voor de ruitenwissers bijvoorbeeld.

Mengsmering is niet zo lastig hoor. Gewoon een tabelletje in de auto leggen met de hoeveelheid olie bij zoveel liter. Dan hoef je het niet te onthouden.

Lastiger bij een luchtgekoelde 2takt is dat je niet op de motor kan remmen en dat vraagt een afwijkende manier van rijden. Daarnaast moet je opletten dat je het motortje niet teveel moet belasten omdat ze snel heet lopen bij langdurige hoge toerentallen. En als je ineens van het gas af moet) Moet je dus gas bij geven om de motor genoeg koeling en smering te blijven geven. Dat is gewoon het typerende van die motoren.
Het vraagt wat aanpassingsvermogen en rijdt minder praktisch dan 4takt. Maar je went er redelijk snel aan.

Het is wel appels en peren wat betreft rij-ervaring. Een 1.1 rijdt totaal anders.

De Wartburg heeft waterkoeling en die motoren lopen veel geleidelijker omdat het een 3 cilinder is.
Dus dat rijdt ook weer compleet anders.

Wat het zeldzaamste is... eigenlijk geen idee. Zo erg heb ik me er ook nooit in verdiept. Ik weet wel dat de meeste 1.1 de station (kombi) versie waren.
De Barkas is op het laatst ook nog uitgeleverd met de 1.3 motor maar die zijn echt schaars. Van de Wartburg 1.3 waren er veel meer, die werden ook al vanaf 1988 geleverd. Maar zijn net zo roestgevoelig.

Over motoren gesproken...
Wat zit er precies in die FSO? Je zegt dat ze ook met rover motor zijn geleverd.
Tell us more ;)

Dat vroeg ik me ook af inderdaad. Ik heb gehoord dat er Rover motoren zijn geleverd behalve ook de licentie-Fiat motoren. Je had al gezegd volgens mij dat dit niet de laatste stand was met (multipoint?)injectie wat de techniek simpeler houdt voor iemand die is opgegroeid met carburateurs (je vader).. maar dat laat nog een hoop open.

Kan niet wachten op de tour de voiture! Heb volgens mij nog nooit een FSO in het echt gezien. Leuk man.
Nou je mag niet kwijlen hoor, en als je door de ballotagecommissie komt mag je misschien ook eens er in zitten, Mark niet, jij wel amigo!

@Pobresh
Ah ja, op OMMMA hoor je nog eens wat hoor. De Tramp is bij de 1.1 niet meer door het leger gebruikt meen ik, en dus alleen voor burgers. Nou die stonden natuurlijk niet in de rij.

De Barkas B1000-1, die waren ook op OMMMA maar niet zo veel nee, deze was heel mooi:
51592443916_79d9b943f4_b.jpg

Dat vroeg ik me ook af inderdaad. Ik heb gehoord dat er Rover motoren zijn geleverd behalve ook de licentie-Fiat motoren. Je had al gezegd volgens mij dat dit niet de laatste stand was met (multipoint?)injectie wat de techniek simpeler houdt voor iemand die is opgegroeid met carburateurs (je vader).. maar dat laat nog een hoop open.
Klopt, de simpele techniek was een vereiste, of eerlijk is eerlijk een probleemloze auto. Hij heeft geen elektronica, en nog een carburateur. Hij zou vast wel eens iets hebben, maar dan is het wat makkelijker op te lossen.

Over de FSO

Dit is een 1500 carburateur motor.
De 1,3 en 1,5 motor werden gebruikt uit de 125p, ze werden echter aangepast: ze kregen een kop met een gewijzigde vorm van de verbrandingskamers, een inlaatspruitstuk met een andere omtrek, een nieuwe thermostaat met een verbeterd koelsysteem, er werd een ander type carburateur gebruikt en er werd een riemaangedreven distributiesysteem gebruikt. Na alle veranderingen verschilde de krachtbron op bijna 150 punten van het origineel . Ook de smeer-, koel- en ventilatiesystemen zijn verbeterd. De krukas werd nog steeds ondersteund door drie lagers, wat de levensduur van de motor beperkte . Ook het aandrijfsysteem onderging veranderingen, het ontwerp van de koppeling werd aangepast (mechanisch aangestuurd met een centreerveer) en de versnellingsbak (deze werd aangepast om een vijfde versnelling te installeren), het remsysteem en de aandrijfas werden lichtjes gewijzigd (WIKI vertaling)

Ik weet eigenlijk niet helemaal precies welke motor dit is, wij hebben een carburateur. Als ik het goed heb, is de 1.5 er met en zonder katalysator, ook is er wel een injectie versie, die is er zeker met en zonder katalysator

De Polonez Caro is trouwens op ruim 270 punten een verbeterde auto in vergelijk met de Polonez MR '89. (dat is de generatie voor de onze)

Ik wil straks (als de auto er is) een soort tekst maken van de Polonez door de jaren heen, want er zijn dus heel vele updates door de jaren geweest, en ik begreep van mijn vriend Adrian dat FSO ook wel eens grapjes deed (de Engelse Cao had bijvoorbeeld een oud dashboard) . Als er interesse is, kan ik dat hier ook wel plaatsen :)

Zo zijn er dus naast de K-series 1,4 motor van Rover ook een PSA diesel leverbaar gewest, een zeldzame 2-liter motor is er ook, 1 van FIAT in de begin jaren. En bij de MR'89 en de Caro is er een Ford 2liter, die heeft een versnellingsbak die ook anders is en met een pook tussen de stoelen.

Om de laatste link naar 1.1 te leggen (ik wil je topic niet verder vervuilen) maar de meest zeldzame qua verkoopaantallen zijn de Trabant 1.1 Caro Tramp 110. (Slechts 60 stuks van verkocht) En er is ook een prototype Caro-Up pickup versie maar die is nooit in serie geproduceerd.
Deze waren ontwikkeld samen met de firma IVM.
Ze zijn te herkennen aan uit de kluiten gewassen bumpers en treeplanken.
Trabant 1.1 Caro Tramp
IVM Trabanten

Van de legerversie is er alleen een prototype in een museum.

Ik heb geen flauw idee of de naam Caro verwant is met de FSO Polonez Caro, maar dan is de link nu terug naar de FSO :D :cool:

Interessant verhaal van die motoren! Mengelmoesjes dus. Dat hebben we wel vaker gezien met licentiebouw in het oosten.

Wisten jullie dat het merk FSO 1 jaar lang geen importeur heeft gehad? De importeur hield het eind 86 voor gezien. In het voorjaar van 1988 kwam het merk terug. De uitvoeringen waren toen de CLE en de SLE. De CLE was de basisuitvoering en gad een enorm scherpe introductieprijs van 11.999 gulden. Met de herintroductie kwam ook het extra zijruitje waardoor het zicht rondom een stuk beter werd. Die prijs lag een stuk lager dan waar de auto im 1986 nog leverbaar voor was.

Ik heb dat toen wel onder de aandacht van pa gebracht maar omdat een nieuwe importeur ook een nieuwe dealer bracht wilde mijn vader de overstap miet maken.

De onze was een crèmekleurige 1,5X 5 speed met 82pk uit 1481cc. Kenteken was HX-99-XD. Bouwjaar 1982 Het interieur was wel apart. Mooie donkerblauwe stof maar de hoofdsteunen waren weer zwart. En de onze had stoffen hemelbekleding.

Door de achterwielaandrijving was de bagageruimte wel diep maar niet hoog. De allereerste bouwjaren had de Polonez geen neerklapbare achterbank.

Uit wat voor staal ons exemplaar was opgebouwd weet ik niet maar de auto roestte bijna overal. Vooral onder de dakgoten, de onderkant van de portieren. Wat ik altijd erg mooi van de Polonez vond was het dashboard met veel klokjes en dan de middenconsole waar de pook uit priemde.

In 1991 heeft mijn vader de FSO verkocht en is die geëxporteerd naar Polen. De nieuwe auto van pa werd een Skoda Favorit 136LS, Kenteken ZH-03-DD. Ik had hem naast de Skoda ook nog een vijfdeurs Suzuki Swift getipt maar pa wilde bij zijn vertrouwde dealer blijven.

Als ik geen moeite had gehad om mijn rijbewijs te halen was de FSO mijn eerste auto geweest.

Ben je bekend met de FSO Wars? Dat zal staan voor Warszawa. Die auto is nooit in productie gegaan terwijl het concept best aantrekkelijk was. Een tegenhanger van de Lada Samara en de Skoda Favorit en de Opel Corsa bijvoorbeeld. Zou een voorwiel aandrijver worden met naar ik meen 1100 en 1300cc motoren. Ik vond het wel jammer dat de auto het nooit heeft gehaald.

En of het Poolse EV merk Izera het gaat halen? Mooie concepts (vvoral de hatchback) maar al lange tijd niets meer over gehoord. Zou Chinees geld in zitten.

Oh die aanhanger is goed zeg!
Nogmaals gefeliciteerd met de Polonez Peter, hopelijk ga je er heel veel mooie avonturen mee beleven.

Terug
Bovenaan