As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

@verlichting2 prachtige verhalen! (ik moet je PB ook nog beantwoorden) maar moet daar even voor zitten, jij steek veel moeite in de berichten, dus ik wel even wat meer zeggen dan "ja dankje" ;) Ik vind je verhalen fantastisch! Ik zit er aan te denken om een soort mapje te maken voor in de auto, dus daar kan dit mooi bij.

De FSO Wars heeft ook in de Nederlandse autoboeken gestaan, dat was echt een mooie auto. Moeder Rusland wou dit niet he? Want met een vaag zou de Samara ouderwets zijn. Ik zit me trouwens af te vragen waar de 2 prototypes zijn gebleven, ik zal mijn vriend eens vragen. In het techniek museum in Warschau stond ie niet toen ik daar was.

Deze stonden er wel:

(edit, ik deed er wat langer over dit bericht, mijn vriend stuurde me deze foto)
FSO Wars 1100 Prototype by Adrian Kot, on Flickr

De nieuwe modellen die in 1988 kwamen, zijn de MR '87, toen zijn er wat veranderingen geweest (volgens de Poolse wiki) de typenamen zijn zo opgebouwd:
  • S – een nieuw type carrosserie met ramen in de achterstijlen
  • C – basisuitrustingsversie
  • L – versie met verbeterde uitrusting
  • E – motor met elektronische ontsteking
  • TURBO turbomotor
Dit is de type aanduiding van MR '83 (ik kan eigenlijk geen uitleg vinden van 1978-81)
  • C – basisuitrustingsversie, geen decoratieve zijstrips
  • L – verrijkte versie
  • E – motor met elektronische ontsteking
  • S – versterkte motor (82 pk)
  • X – versie met de rijkste uitrusting
  • 2000 - versie aangedreven door de FIAT 2000 DOHC-motor

Volgens mij hebben we dan dezelfde motor als jouw vader, ook het klokkenspel is gelijk. Qua roest weet ik niet, dat was wel ook wat mijn bekenden me vertelden, maar eerlijk is eerlijk, de meeste die ik heb gezien ook in het wild zijn niet eens katsverrot, ook de niet zo gekoesterde werkpaarden, maar ja daar zitten ook wel roestbakjes tussen hoor.
    Ik zal eens kijken of ik een foto van een X kan vinden, ik heb ook nog oude folders, die kan ik ook wel eens scannen en hier plaatsen.

Dat wat jij zegt om vaders te tippen herken ik wel, dat deed ik ook, alleen was iets jonger en mijn tips waren neit zo geschikt. (Nouja ik heb ze wel een Rover aangesmeerd)

Ik zal mijn vriend eens vragen over Iszera, of hij wat meer weet. Mooie wagens inderdaad.

• Peter, dit moet achter de FSO!

• Die kar is cool! Ik zal eens overleggen met mijn vader, hier kan ie namelijk iet staan, dan heb ik een gillende en stijgerende VVE-buren.

• Oh die aanhanger is goed zeg!
    Nogmaals gefeliciteerd met de Polonez Peter, hopelijk ga je er heel veel mooie avonturen mee beleven.
    Bedankt Dirk! We hebben het eerste plan al gemaakt, hij mag volgend jaar naar zijn thuisland!

Gister hebben we de Lancia weggebracht, dan kan ie weer onder dak staan bij de verkoper . Daarnaast gaat ie ook dingen aanpakken aan de auto, er wordt nog wat gespoten (dak) en hij heeft vakantie en hij staat dus niet in de weg als ie naar een spuiter gaat.

Helaas was er nog geen kenteken voor de FSO en ook was nog neit alle puntjes op de I dus nouja prima, dus gisteren de laatste rit in de Lancia gemaakt.
53893346469_49ca752e51_b.jpg

Tot die tijd dacht ik er wel vrij makkelijk over, maar toen even de onderdelen door nemen en ook de andere spullen merkte ik wel dat het toch iet minder makkelijk was dan gedacht. Maar het is goed, het boekje is nu dicht. Na 18 jaar en 2 Lancia's ben ik nu Lancia loos. Ik bedacht me dat tussen de blauwe en de Y10 ook maar een jaar ofzo zat.

De laatste foto bij mijn ouders op de dam.

Grappig ook nog om te vertellen, de verkoper kende mijn foto's wel. Ook van de jaren heen, dus ook daarom kende de Lancia ook. Nog even en ik heb hem ook Rover-fan gemaakt, want toen ik daar gisteren was, kwam er ook nog een taxateur, hij stelde zich voor, en ik dacht, waar ken ik die naam van.... EN toen viel het kwartje, van Marc. Toen ik dat zei, zei hij meteen "dan snap ik die mooie Rover ook" . Die heeft pap weer in zijn zak!

Leuk ook om met een tijdsgenoot op de foto.

Tot slot nog een foto, de laatste foto van de Y10:

End of an Era zeggen we dan maar.
Ik vind het fijn dat ie nu wat TLC nog krijgt en dat ie dan naar een nieuwe eigenaar gaat, iemand die klassiekers een warm hart toe draagt zeg maar.

Waar het ene boek sluit. Gaat het volgende boek weer open ;)
Het wegdoen van een auto (zeker als je er hem al enige tijd hebt) blijft toch lastig, maar je krijgt er straks wat anders interessants voor terug.

Hopelijk is de FSO snel klaar. Voor een kenteken schijnt het momenteel erg veel tijd te kosten om een afspraak te krijgen bij de RDW.

Waar het ene boek sluit. Gaat het volgende boek weer open ;)
Het wegdoen van een auto (zeker als je er hem al enige tijd hebt) blijft toch lastig, maar je krijgt er straks wat anders interessants voor terug.

Hopelijk is de FSO snel klaar. Voor een kenteken schijnt het momenteel erg veel tijd te kosten om een afspraak te krijgen bij de RDW.
Ah ja dat zou goed kunnen ja, nouja het geeft ze wat ruimte aan wat er nog gebeuren moet. Met deze hitte wordt je ook niet gelukkig van garages.

Ik hecht me wel aan dingen als auto's. Heel stom is dat eigenlijk. In de aanloop vond ik het niet zo erg, maar toen het moment daar was. Maar het geeft ook wat rust dat ik weet dit ie in goede handen komt

16080126741_c918b7ac11_b.jpg

Bij deze heb ik wel een traan gelaten, omdat ik wist dat ie gesloopt zou worden, omdat ie totalloss was door een ongeluk. En ik heb deze echt met mijn hart gekocht, bij vlagen was er geen ergere auto, met allerlei idiote defecten en storingen, en toch als ik dan naar de auto liep kreeg ik weer een glimlach, zelfs als de auto via de passagierskant ontgrendeld moest worden.

Ik kan ook niet wachten op het nieuwe boek, de FSO. Mijn goede vriend uit Polen is helemaal wild, misschien gaan we dit jaar proberen om toch even langs hem te gaan, hij heeft al helemaal een goodiebag klaar en kan niet wachten als de FSO volgend jaar op de heilige grond is.
EN ook mijn vriend en naamgenoot Piotr die nog allemaal lui heeft benaderd waar we op moeten letten, is al helemaal excited, die zei ook al "Fotossssss" en kom je dit jaar in de FSO. (hij heeft een toffe comunity opgezet)

Zelf gaat het pas landen (dat klinkt heel stom) als we de sleutels hebben. EN als ik ook zelf wat gereden heb. Daar ben ik heel benieuwd naar.

Da's helemaal niet zo gek allemaal Peter, ik ben ook zo iemand die emotioneel gehecht raakt aan auto's. Misschien een beetje té, denk ik soms, maar dan denk ik ook: dat maakt het zoveel leuker om een auto te hebben en te rijden. Als je er dan een wegdoet, vrijwillig of minder vrijwillig, doet dat pijn maar daar staat ook ontzettend veel plezier tegenover. En het één heb je niet zonder het ander.

In elk geval: fijn dat de Lancia een goed thuis krijgt. En duimen dat het kenteken gauw geregeld is! Heb je ook nog iets van een aandenken, om de herinnering een beetje levend te houden?

Dat het een lastig moment is snap ik helemaal. Wij zien onze wagens als huisdieren. Je bouwt er toch een band mee op als liefhebber zijnde. Hoe dan ook, je hebt netjes voor je Lancia gezorgd. Hij gaat nu weer naar een ander liefhebbend baasje. Erg goed gedaan dus. Grappig dat de taxateur de link legde! Aardige vent!
En ik kijk al uit naar de FSO zoals gezegd. Ik vind het trouwens heel tof om zoveel te leren hier over de Oostblok wagens!

Laatst bewerkt:
Ik zag de rode Fiat Tempra op de laatste foto's van de Ypsilon. Ben effe gaan zoeken of ik die tweedehands kon vinden. Deze klassieker handelaar heeft wel aardige auto's staan.

De Tempra ziet er van binnen netjes uit, van buiten lijkt die nog wel een poetsbeurt te kunnen gebruiken.

Ik zag de rode Fiat Tempra op de laatste foto's van de Ypsilon. Ben effe gaan zoeken of ik die tweedehands kon vinden. Deze klassieker handelaar heeft wel aardige auto's staan.

De Tempra ziet er van binnen netjes uit, van buiten lijkt die nog wel een poetsbeurt te kunnen gebruiken.
Ja klopt! En niet alles staat online. Sommige heb ik zelf ook wel eens gespot , zoals de “op aanvraag” BX:

Deze dus

Deze is ook heel erg mooi vond ik, helaas of gelukkig verkocht.

Hij stond een beetje in een hoekje, maar deze Škoda Favorit 136L was ook heel mooi vond ik.
Dat het een lastig moment is snap ik helemaal. Wij zien onze wagens als huisdieren. Je bouwt er toch een band mee op als liefhebber zijnde. Hoe dan ook, je hebt netjes voor je Lancia gezorgd. Hij gaat nu weer naar een ander liefhebbend baasje. Erg goed gedaan dus. Grappig dat de taxateur de link legde! Aardige vent!
En ik kijk al uit naar de FSO zoals gezegd. Ik vind het trouwens heel tof om zoveel te leren hier over de Oostblok wagens!
Ja eens, inderdaad, dat is waar ja. Ze hadden al even wat gereden hoorde ik van Erin. Het is nu wel goed vind ik. (en de FSO mag wel komen ;) )

Enneeh dankje! Er is echt zoveel cools in het Oostblok gemaakt, niemand kent de Wankel-motor Lada's, de aangepaste Volga's van de KGB, maar ook de prototypes die tijdens de Comecon-tijd niet mochten worden gemaakt, omdat ze moderner waren dan de Lada's van Moeder Rusland. Of de speciaal voor de DDR gemaakt Volvo's. . Leuk om te lezen dat je de berichten leuk vind. (y)

Eigenlijk moeten we volgend jaar het OMMMA-weekend blokken, dan kijk je je ogen uit. Leon is ook eens mee gegaan, dat is echt gigantisch. Allemaal Trabantjes, Wartburgs, maar ook prachtige Lada's Volga's, Skoda's & Dacia's. En ook de dikke trucks, van KamAZ, KRA3 en natuurlijk de Barkas-busjes

Da's helemaal niet zo gek allemaal Peter, ik ben ook zo iemand die emotioneel gehecht raakt aan auto's. Misschien een beetje té, denk ik soms, maar dan denk ik ook: dat maakt het zoveel leuker om een auto te hebben en te rijden. Als je er dan een wegdoet, vrijwillig of minder vrijwillig, doet dat pijn maar daar staat ook ontzettend veel plezier tegenover. En het één heb je niet zonder het ander.

In elk geval: fijn dat de Lancia een goed thuis krijgt. En duimen dat het kenteken gauw geregeld is! Heb je ook nog iets van een aandenken, om de herinnering een beetje levend te houden?
Ik heb foto's, en ik heb nog een modelletje, of 2. En een perskit. En een sleutelhanger, nouja die is eigenlijk van de blauwe Ypsilon.

Maar ik merkte wel, dat ik toch wel iets minder gehecht was als ik dacht, de blauwe deed me meer, en ook de Hundee vond ik lastiger, terwijl ook die goed terecht is gekomen EN ik heel blij ben met de Rovee. Het is niet dat ik vergeten ben, maar toen Erin me vertelde, dat hij hem zag, dacht ik niet "snik, het arme ding ik mis hem".

Nouja misschien als ik hem weer zie misschien wel. En wat je zelf ook zegt, het is een beetje kip en het ei. Ik heb altijd gezegd, en dat vind mijn vader ook, een dagelijkse auto en een hobby auto. Meer niet, dan is het allemaal te overzien, is er geen stress en hoeft er geen boterham minder gegeten te worden.

Er is nog geen Polonez nieuws nog, maar ik heb nog wel 2 leuke folders, of nee leaflets moet ik zeggen, op Marktplaats gekocht:

53908535926_d242a95b48_b.jpg

53908535931_6f07a090e4_b.jpg

Op FB kwam ik deze Poolse foto tegen, uit 1993
53908782118_c1e3828d50_b.jpg

Een vrij nieuwe Caro is toch wel "erg groot" zo naast een 126p, opvallend (nouja soort van) is de oude Rekord

Heerlijk zulke oostblok foto’s. Ben regelmatig naar zulke ‘Plattenbau’ wijken in het oostelijk deel van Berlijn geweest om nog een verdwaalde Wartburg of Trabant te spotten in zijn natuurlijke omgeving. OMMMA zou ik ook nog wel een keer naar toe willen, lijkt me geweldig.

Wat goed dat jij de term kent , @Kristian2 . Je moet eens kijken/zoeken naar de foto’s van Tomasz Lewandowski. Hij is een bekende van me en maakt fotos, hij heeft hele mooie dingen gemaakt over Plattenbau.

OMMMA is echt een aanrader, trouwens. Ik denk dat het in Duitsland lastig is om een Trabant of Wartburg nog in dagelijks gebruik te vinden. Nouja nee dat jok ik, de meeste zijn wel inmiddels liefhebbers auto’s, in Polen vind je die oude Oostblok dingen nog wel gewoon in dagelijks gebruik.

De Facebook foto kan niet uit 1983 zijn. Kijk maar eens naar het rechter rijtje auto's: daar staat duidelijk een rode Polonez/Prima met een extra zijruiten en de achterklep die tot op bijna de bumper loopt. Dus dat moet minimaal 1990 zijn. Des te opvallender dat de witte Rekord daar staat.

in Polen vind je die oude Oostblok dingen nog wel gewoon in dagelijks gebruik.
Volgens mijn poolse buurvrouw (en haar nog in polen wonende familie) is dat allang niet meer zo en worden bijvoorbeeld trabanten en andere oude oostblok auto's als klassiekers beschouwd die toch wel door liefhebbers worden behouden. Een uitzondering daar gelaten natuurlijk.

Volgens mijn poolse buurvrouw (en haar nog in polen wonende familie) is dat allang niet meer zo en worden bijvoorbeeld trabanten en andere oude oostblok auto's als klassiekers beschouwd die toch wel door liefhebbers worden behouden. Een uitzondering daar gelaten natuurlijk.
Tja, via via en dan van familie daar weer van, is natuurlijk altijd waar.

Natuurlijk hebben de Syrena, 125p, 126p, Polonez, Zuk en Honker nu in Polen ook een status van klassieker, dat is zeker waar. Iemand die ik ken heeft een prachtig gerestaureerd exemplaar.

Maar er zijn er ook nog best wel veel gewoon in gebruik, die Polonez, 125p zijn natuurlijk niet de oudste modellen, maar van half/eind jaren 80 en 90.

Ik heb ze met eigen ogen gezien , ik heb er foto’s van gemaakt ook. En ook mijn vrienden en medeautoliefhebbers zeggen dit.

Sterker nog, op een FB pagina voor foto’s van de oude zwarte Poolse kentekens staan er honderden of meer van exemplaren die gewoon nog dagelijks worden gebruikt.

Ga me dus niet verbeteren op iets wat ik A niet (zo) gezegd heb en B waar ik gelijk in heb. Daar heb ik geen zin in en al helemaal niet in mijn eigen topic.

@MCW haha ja klopt, hoewel er bij die grote flats wel veel groen is, is het niet fraai nee. Tegenwoordig krijgen die blokken een likje gekleurde verf om het wat meer sprankelend te maken, maar het blijft niet fraai.

Overigens, is dat wel een beetje schijn bedriegt. Als zo’n woonblok werd gemaakt, werd er niet echt gekeken naar “hoeveel mensen kunnen we kwijt” maar ook naar “woongenot” dus op de zoveel mensen was er een school, winkel, kinderdagverblijf, arts en apotheek en veel groen. In het midden.

Kom je buiten de grotere steden, dan is het wel mooier, met ook laagbouw maar echt de communisme blokken zijn niet heel fraai.

Ik had geenszins de intentie om je te verbeteren... Het was slechts een tegengeluid wat ik van haar hoorde. Maargoed als je denkt dat ik je probeer tegen te spreken begrijp je mij niet en kan ik me beter koest houden, ik wil je topic niet vervuilen ;)

Geweldig verhaal, die FSO. Mijn vader heeft mij ooit wijsgemaakt dat FSO het slechtste automerk zou zijn. Maar je zag nooit FSO's, dus het bleef voor mij een mysterie.

Een oom van mij had halverwege jaren '90 een bruine Lada Samara. Ik herinner mij dat ik 1x heb meegereden in die auto. Toen rammelde de kofferklep open, wat volgens m'n oom een 'Ladakwaaltje' was. Toch heeft hij die auto wel een tijdje gehad.

Veel plezier in Polen! Ik kwam toevallig nog wat leuks voor je tegen toen ik bezig was met BeamNG.drive. Dat is een soort voertuigensimulatie met hele nauwkeurige fysica, en er is een hele actieve community die zich ook bezighoudt met het maken van speciale 3D-modellen voor in dat spel. De FSO is er daar één van, dus mocht je je ooit geroepen voelen om met een digitale FSO te rijden:

tpz8-png.869497

Jouw uitvoering lijkt te zijn inbegrepen ;) [Link]

Veel plezier in Polen! Ik kwam toevallig nog wat leuks voor je tegen toen ik bezig was met BeamNG.drive. Dat is een soort voertuigensimulatie met hele nauwkeurige fysica, en er is een hele actieve community die zich ook bezighoudt met het maken van speciale 3D-modellen voor in dat spel. De FSO is er daar één van, dus mocht je je ooit geroepen voelen om met een digitale FSO te rijden:

tpz8-png.869497

Jouw uitvoering lijkt te zijn inbegrepen ;) [Link]
hey wat cool, daar moet ik me thuis eens in verdiepen!

Ah bedankt allemaal! We hèbben de plannen wel wat aan moeten passen. Bij temperaturen die dankzij de enorme luchtvochtigheid gevoelsmatig rond de 35 (of meer) graden zijn. Vandaag wordt het net als de voorgaande dagen 32 graden.

We hebben de musea die op bijna 3 uur rijden zitten gelaten voor wat het is, hoewel het qua afstand misschien 200 km is , is een reistijd van 5 uur te veel. Niet voor ons, maar wel voor de baas. Zelfs met de nieuwe krachtige ventilators en koelmat wordt de caravan in 6 uur vrij warm. Ook met het oog op mijn moeder, zij is niet mee en als er iets zou gebeuren kunnen we vanuit Wroclaw binnen een dag thuis zijn.

Mijn enkel vind het ook wel fijn om af en toe lekker omhoog te zitten, met een boek en koud glas bier. En het mooie nieuws is dat het steeds beter gaat! Op de camping loop ik wel met 1 kruk, want het is niet erg vlak. Maar de stukken dat ik beide krukken in de hand heb tijdens lopen worden steeds groter en ook ben ik al een paar keer naar een Galeria zonder krukken geweest.

We hebben inmiddels 2 mooie musea bezocht, Wroclaw Moto Classic & 2 keer bij Wroclaw Z Gratem geweest.

Inmiddels heb ik nog een nieuwe Oost-Europese auto ontdekt, waar ik het bestaan niet van afwist. Namelijk de Zastava 126p, ofwel de Polski Fiat 126 met een Zastava badge. Megazeldzaam.

Van mijn Poolse vrienden hèb ook ook leuke goodies gekregen, een gepersonaliseerde sleutelhanger voor / van onze FSO. Een werkplaats boek. Een oude fles voor olie. En een boek over FSO.

Dat laatste is mega interessant ook, want daar stond in dat er vergevorderde plannen waren voor de productie/ samen werking met….

(Hou je vast) Rover! Om de 25 en 45 te produceren.

Op de telefoon kan ik helaas geen plaatjes delen, dis die komen volgende week.

Zo vrijdag weer thuis gekomen helemaal heel , nouja op de Duitse snelweg is een caravanspiegel van de auto geschoten, helaas reed de auto achter ons erover en was de spiegel niet meer te redden. En ook de Rover heeft een defect, nouja dat is een groot woord hoor. Het passagiersraam sluit niet goed. Het lijkt een rubber wat niet goed aansluit of dat het raam niet helemaal goed naar boven schuift.

Als een echte Pool hebben we dit nu houtje touwtje gemaakt, dus met aan stukje plastic. Daarvoor heb ik de hele tijd met een visitekaartje het ietwat goed laten afsluiten / geleiden.

53980414006_8e0cce6041_b.jpg

We hebben dik 3000 kilometer gereden, gemiddeld hebben we met de caravan 1 op 10, gereden, dat vond ik nog best heel erg netjes. De Rovee is niet de meest zuinige auto die er is, maar dit viel me heel erg mee.

Duitsland was natuurlijk 1 grote ellende, met bouwstelles en stau. Ik heb zelf ook een stuk snel wegereden maar dat ging zo zo, de houding kan ik wel volhouden, maar de koppeling is wel vrij zwaar.

Deze week zal ik een verslagje maken, maar tijdens de vakantie hebben we nog een rits modelletjes gekocht, de bordeaux rode is voor de in Polonez, de oranje en de blauwe zijn van mijn vader.

53980659763_2f3590726b_b.jpg

Van mijn vriend Adrian heb ik 2 boeken gekregen, 1 over 2e hands auto’s in Polen. Ik kreeg geen kans om ze te lezen, de baas pikte ze meteen in!
53979524142_be070be3be_b.jpg

Welke auto je het beste kunt kopen, wat de voors en tegens zijn. En dus het boek over FSO.

53980726199_11df410b20_b.jpg

Dit is het stuk over MG Rover:

Naast het moderniseren van het machinepark van de nieuwe FSO, veranderden de Koreanen ook de manier van denken van werknemers. De kwaliteit van de in Žerań geproduceerde auto's is verbeterd. In de fabriek werden nieuwe werknormen ingevoerd en de orde hersteld. Helaas werd de verdere ontwikkeling van FSO stopgezet door het faillissement van het Daewoo-concern. Op 14 oktober 2005 werd het Oekraïense bedrijf AvtoZAZ eigenaar van een meerderheidsbelang in FSO. Eerder, in het najaar van 2002, werden de eerste gesprekken met het Britse concern MG Rover gestart. De Britten wilden investeren in de fabriek in Żereń om hun slechte financiële toestand, veroorzaakt door een aanzienlijke daling van de verkoop van hun producten in continentaal Europa, te verbeteren. Het bedrijf was alleen succesvol op de binnenlandse markt. Daarom was het noodzakelijk om naar nieuwe oplossingen te zoeken die het voortbestaan van het merk konden garanderen. Een van de ideeën was om carrosserieën voor Rover- en MG- auto's in Polen te produceren. Tijdens verdere onderhandelingen werd overwogen de productie van Matiz en Lanos voort te zetten en te beginnen met de productie van Rover 25 en 45, d.w.z. Britse equivalenten. Honda Civic, en een nobelere versie van de Rover 45, de MG ZS

Het vestigen van de productie in Polen zou kunnen betekenen dat er een nieuwe markt voor MG Rover wordt veroverd. en misschien zelfs de aanwezigheid in landen waar Daewoo-auto's hoge verkoopposities bereikten. Helaas hebben langdurige onderhandelingen niet geleid tot de afronding van de overeenkomst met de Britse zijde. In 2005 werd de MG Rover-groep failliet verklaard en werden de rechten om zijn modellen te produceren overgenomen door het Chinese bedrijf SAIC.

Heel bijzonder, want zelfs bij Thomipedia (ofwel vriend en forummer Thomas die ALLES weet) was dit niet bekend.

53980847620_328a98ec67_b.jpg

Heel leuk zijn deze 2 cadeautjes, een mooie houten Borewicz en een oud communistisch speldje, uit Wroclaw. Dit is van de opa van een onze vriend geweest.

53983755805_e57f6c8d39_b.jpg

Dit is een oude oliefles, die we hebben gekregen om in de Polonez te gebruiken, de olie in style te vervoeren.

Ook hebben we voor de Polonez een hele mooie handgemaakte sleutelhanger sleutelhanger gekregen, met inderdaad het kenteken.

53983567963_980f84e1dc_b.jpg

De sleutels van Poloneza (zo als ze in Polen worden genoemd) hebben we nog niet, het is druk bij de RDW, dus er is nog geen kenteken.

Ik kreeg net een appje, morgen gaat de auto naar de RDW. Dus als het goed is duurt het nu niet meer lang en kunnen we eindelijk een blokje rijden. EN hoeft niemand meer naar de sportschool, want Poloneza stuurt nog al zwaar en is dus heel goed voor de spierballen.

Wat een toffe sleutelhanger!
Ja leuk he? De sleutelhanger is handgemaakt, echt super leuk.
Dat is mooi nieuws!
Ik ben benieuwd, ik mag van de fysio proberen wat te rijden, of wat meer. Het mag nog wel zeer doen, maar ik moet er even doorheen (denkt ze) wat mooier zou de eerste rit in de Polonez zijn.

Op internet, op FB vooral, zijn er hele pagina's over en voor de Polonez. Vooral leuk zijn de foto's. Je zou het niet verwachten, maar ons Nederland komt dus heel vaak voorbij.

53988381120_f93a561f84_b.jpg

Zoals deze Prima, die zijn oorsprong had in ons land en nu in de Oekraïne rijdt De striping (en de wielen) zijn een idee van de importeur.

53988265684_9ef33222fc_b.jpg
[/url]
Deze foto is misschien nog wel boeiender, een Akwarium (de bijnaam van MR '86) voor het gebouw van TNO. Dit is de Abimex Polonez, ofwel met de motor met katalysator.

Mooi bericht dat de Polonez / Prima bijna op Nederlands kenteken staat. Ben erg benieuwd naar je eerste ervaringen. Heb je nog wat extra informatie achterhaald over het merk Izera? Bij mij staat er sinds 31 augustus de nieuwe auto voor de deur.

@verlichting2 leuk ! Gefeliciteerd!!! Heb je al een foto? Heb je al een review aangemaakt of nog niet? Zo nee, dan mag je ook hier een foto van je Swift plaatsen! Ik ben wel benieuwd namelijk!

Ik ben ook benieuwd naar de Polonez, ik heb tijdens de vakantie nog leuke en goede info gehoord. Daar kom ik op terug!

Ik mag van de fysio nu een oefening doen, die de koppeling wat nadoet en dan langzaam wat (meer) gaan proberen te rijden, dus hopelijk kan ik je dit jaar nog de Polonez laten zien!

qua Izera , dat project is helaas zo goed als dood! Daar zullen waarschijnlijk Geelys gemaakt gaan worden. Jammer want Izera vond ik wel mooier om eerlijk te zijn.

Nee, ik heb een gebroken enkel en kan daardoor nu nog niet zo goed of nee ik moet zeggen pijnvrij rijden.

@pjotr: omdat er nog maar 1 review van het nieuwe model op de site stond heb ik een review aangemaakt. Gisteren getankt: 1 op 24,4. Dat zijn cijfers waar je blij van wordt. Review heeft ook enkele eigen foto's.

Jammer van Izera. Maar voelde het wel aankomen. Het was te stil....

Leuk om de Polonez een keer te mogen komen kijken. Nogmaals sterkte met je enkel.

@Carkiller ik weet het ook niet. Van de Streetwise is ie in ieder geval erg zwaar.

Ik heb tijdens het bezichtigen de auto wel gestart, maar ik weet niet (meer) of het zwaar ging. Toen deed alles ook zeer en kon ik veel minder dan nu. Als ik op het sturen afga , dan is het geen goed nieuws, want met een Polonez mag je arm oefeningen in de sportschool overslaan :geek:

@verlichting2 leuk! Ik ga tijdens mijn pauze even op de laptop kijken! Ben benieuwd. Dat zijn serieus goede cijfers zeg.

Jammer van Izera inderdaad , was er ook een beetje bang voor.

Enneeh bedankt! Ik merk nu (eindelijk) echt vooruitgang, ik werk deze week ook weer volledig (eindelijk) hoewel de weg nog lang is, komt “zoals het was” steeds meer en meer in zicht.

Goed nieuws! De RDW heeft de Poolse vriend toegelaten, dus het Nederlandse kenteken is een feit! Nu alleen nog de BPM aangifte, nou dat is niets natuurlijk. Daarna is ook het kenteken bekend. En dan APK.

Om het te vieren nog maar een mooie Poloneza, gemaakt tijdens Wroclaw Classic Moto.:

]
53990257450_a3cd547eeb_b.jpg

Ik denk dat dit een van de mooiste exemplaren is die ik ooit heb gezien, op die van mijn vriend na (de groen Borewicz)

Leuk die Polonez !
Ik kwam al sinds de communistische jaren '80 in Polen, en ben er sinds niet al te lange tijd nu woonachtig.
Hier wat interessante links voor je.

FSO 1300 Coupe obv Fiat 128 Rally
FSO Ogar obv Fiat 125p
Wat krijg je als je een Lancia Stratos mixt met een Polonez? (de resten v/e Stratos na een crash opbouwen met Polonez, en de motor nog verder opvoeren; zo krijg je een Polonez Groep B rallywagen met V6 en 285pk !!)
FSO Sonda obv een Fiat Ritmo (ook wel bekend onder de naam FSO Analog 1.2)

Overigens vwb de Polonez met de 1.9 PSA diesel:
* logeerde september 2009 in een gehucht met 10 huizen bij een ouder echtpaar met een Polonez 1.9D en met hond, midden in de bossen met alleen een zandweg. Andere bewoners daar allemaal ook dieselauto's. Als er een auto aan kwam rijden deed de hond niets, maar als ie opeens naar de zandweg rende wist je: z'n baasjes komen er aan: de hond kon dus, ook al was de Polonez nog een paar honderd meter verwijderd, horen dat dit niet 1 van de andere diesels was maar een PSA 1.9 diesel.....
* ben bijna 30 jaar geleden in Warschau bijna dood gereden door zo'n Polonez 1.9D hij reed met 120 km/u in de bebouwde kom door rood en raakte mij in de flank precies op de achterwielen, dat was m'n redding want 50 cm naar voren en ik zou een gebroken nek hebben gehad. Polonez was minimaal 1 meter korter, ik kon nog naar Nederland terug rijden ! Alleen achterlamp kapot maar mijn auto (306) maakte wel wat vreemde geluiden en stoel-stuur was vreemd; bleek dat de auto zo krom als een banaan was dus total-loss....

Hoi @JohandeBoer wat een leuk bericht!

Leuke links! De Ogar heb ik gezien, die stond in Warschau. Maar dat museum of de collectie is nu daar weg. In september is er trouwens een soort tentoonstelling in de oude FSO fabriek, met oldtimers. Al dan niet van FSO.

Zonde eigenlijk he dat die 1300 is gesloopt, dat is toch echt net een Lotus Esprit. Volgens mij ken ik ook een Polonez 2000 , maar niet zo bruut als die!

De FSO Sonda staat ook in mijn boek over FSO, maar die heb ik nog niet in het echt gezien. Er is ook een FSO Diigtial meen ik

Ik kan me in mijn hoofd een 1.9D horen, een lawaaibak eerste klas. (of dat zo is, geen idee) dus ik snap die hond volledig! :)

Dat een ongeluk zo anders had kunnen aflopen is bizar he? Ik heb zelf ooit een botsing in mijn Polo 6N gehad, die had toen een deuk, maar een paar cm eerder en hij was ook total-loss. Dat een Polonez zo beschadigd was joh, en dat ze zeker in het begin toch best wel schermden met de veiligheid en dat ie ook USA-proof zou zijn.

Waar woon je precies in Polen? Is dat een beetje makkelijk aarden? Ik vind het verbazingwekkend hoe groot de autoscene is, hier hoor je "boomers" (zeg ik met mijn leeftijd) dat jongeren geen interesse in auto's hebben, maar daar is dat totaal niet aan de orde. Oud nieuw, duur goedkoop, volledig origineel of toch aangepast, het maakt allemaal niet uit. Voor bijna alles zijn liefhebbers.

Op FB in een Polonez groep had ik gevraagd welke benzine ik het beste kan tanken, 95 of 98. Natuurlijk in beste Pools (bedankt Translate) en ik kreeg naast ontzettend veel reacties ook een paar PB's. Of ik de auto wou verkopen bijvoorbeeld. En ook of ik in NL oude FSO's wist te staan. Ook vroeg iemand me om te meeten eens, dus dat is ook leuk.

Welke benzine ik ga tanken weet ik nog neit helemaal, de antwoorden gaven me eigenlijk niet helemaal een goed beeld. 95 en 98 kan beide, bij 98 moest ik de carburateur wat anders afstellen . Dat kwam een paar keer voorbij.

Oh en een veel gehoord antwoord was ook "LPG" en dan 98 erbij.

Het leukste vond ik wel dat er ook iemand uit Nederland reageerde, dat is natuurlijk niet heel bijzonder, er wonen meer Polen in ons land natuurlijk. Maar zijn auto was bijna jaloersmakend tof. (ik ken hem van het lijstje van de RDW, het is 1 van de 3 levende FSO's op NL-kenteken)

53993962850_053379354a_b.jpg

Een Sedan, van na de facelift, dus een Daewoo-FSO.

Ohja, leuk om te vertellen, vooral voor de lezers die mijn topic al langer lezen:
Sinds gisteren ben ik beter gemeld, ik werk nu mijn volledige uren qua werk! En ik heb gisteren voor het eerst zonder brace, krukken zelf boodschappen gedaan. (en dat na een werkdag) . In de vakantie had ik redelijk wat gelopen/ getraind omdat wat op te bouwen. Dus nu met weer zitten en in mijn pauzes in huis rondlopen, had ik gewoon spierpijn. (wat eigenlijk absurd klinkt)

Via de fysio heb ik nu een oefening waarin we de koppeling van de auto wat nadoen, zodat ik daar ook minder last van heb. We willen dat nog een week of 2 zo doen, en misschien eens op zindag eens een rondje rijden als het niet zo druk is. Het zou nog wel even zeer doen, maar ik kan er geen schade mee krijgen.
Dus het eens zelf naar kantoor gaan... ehm rijden naar events in een FSO of Rover komt steeds dichterbij!

Dus eigenlijk was vrijdag de 13e uiteindelijk best een goede dag!

Dat die Polonez zo beschadigd was: ik zag de volgende dag bij daglicht (ongeval gebeurde 's avonds) dat er vele meters rubbersporen van de Polonez op het asfalt te zien waren, het was een 6baansweg in de bebouwde kom dus ik vermoed dat ie 120+ reed, op z'n rem ging staan en mij met plm. 80 km/u vol op mijn rechterachterwiel raakte.
De afstand van zijn voorkant tot zijn voorraam was denk ik slechts nog 50-60 cm....
Mijn auto maakte omdat ie precies mijn rechterachterwiel raakte een 90 graden draai maar de hele achterwielophanging ving de klap op. Later bleek ook dat een kies van mij gebroken was, door de klap waren mijn kaken tegen elkaar geklapt...(ik wist toen niet dat je tandheelkundige schade na een ongeluk gewoon vergoed kon krijgen van het ziekenfonds....dus dat was een extra rekening van fl. 750,- voor mij...).
Ik woon zo'n 35-40 km ten noordwesten van Gdansk, plm. 40 km van de Baltische kust.
Dat aarden ging verbazend makkelijk. Allereerst kwam ik natuurlijk al tientallen jaren in Polen, voor mijn emigratie denk ik al 250 keer. En al sinds lange tijd was iedere keer als ik terug reed het gevoel dat ik het in Polen beter voelde dan terug in Nederland: de ruimte, de natuur, de mensen.
"Normale" oude auto's zie ik bijna nooit meer, maar opgeknapte wel, zijn af en toe meetings of gewoon iets georganiseerd ergens op een dorpsplein, en dan zie zo'n Maluch (126p), 125p of Polonez in beter dan nieuwstaat.
Echt gigantisch mooi !
V.w.b. brandstof: een vriendin van een bevriend echtpaar kocht zo rond 1998-2000 een nieuwe Polonez stationcar, als promotie werd ie aangeboden met gratis LPG-installatie, en dat is wat ik ook vaak hoorde: ze lopen perfect op LPG.
En voor zover ik weet is E10 geen succes vanwege de ethanol dus dat zou dan of duurder tanken worden (98 E5) of een pomp vinden die nog 95 E5 verkoopt. Octaan maakt weinig uit denk ik, ik weet nog dat in de jaren '90 je in Polen zelfs octaan 87 zag :)

Advies:
98 tanken,
95 met E10 wil je niet in een carburateur. Dat vreet het aluminium en alle rubber/kurk e.d. pakkingen aan.
Daarnaast heeft het bij enige stilstand (ookal is het maar een maandje) grote kans op kristaliseren waardoor er verstoppingen in ontstaan. Euro 95 verouderd sowieso al sneller dan 98, mede door de E10.

Benzineslangen zou ik sowieso vernieuwen ivm de leeftijd van de auto, de oude kunnen sowieso niet tegen E10 en E5 vinden ze ook niet prettig.
In het buitenland is 95 E5 nog wel eens te vinden. Dan kun je wel 95 gebruiken op je langere tripjes.

Top dat hij door de kenteken-keuring is gekomen! Ik ben benieuwd wanneer je hem op mag halen.
En goed om te horen dat je enkel zo vooruit is gegaan!

Bedankt voor het advies Pobresh & Johan!

Vandaag ben ik met de Fryske boy even wezen gluren bij een bedrijfje, en daar stond me een fraaie auto!

53996215757_6c3ee5e11c_b.jpg

Toen ik hem zo zag staan dacht ik wel "pfoe wat is eigenlijk groot" en ik snap nu ook waarom de MR '91, ofwel de Caro, de bijnaam "de smalle" heeft. MR '93 heeft een brede spoorbreedte, maar van bepaalde hoeken (de verkoper had me ook een rijdende foto geappt)" oogt ie best smal.

Daarnaast ben ik heel nieuwsgierig hoe het rijdt, volgens sommigen belabberd, anderen zeggen "valt best mee." En ook naar de gekke eigenaardigheden van een "IJzeren gordijn"auto.

En ook naar de rammelaars. Zo worden deze wieldoppen genoemd. Die maken namelijk lawaai tijdens het rijden.

Ik had je nog een berichtje gestuurd!
Thanks, ik zie het!! :)

Hij ziet er wel echt strak uit zeg (y)
Ja, en dit is dan door het hek. Hij heeft een klein deukje zag ik, echt op een mega rare plek, zeg maar bovenin de c-stijl naast het raam. EN zoals elke Polonez is verf op de spijlen bij de ramen niet zo netjes. Volgens mij is dat alleen bij de oudsten van een betere kwaliteit. Ik vind het niet erg dat er zulke dingen zijn, dat mag wel vind ik.

Groezelig is eigenlijk nooit mooi bij een auto vind ik, maar een Lada of andere "auto uit het voormalige Oost-Europa"(mijn vrienden hebben me verboden om het woord Oostblok auto te gebruiken, mijn Rover is immers ook geen Westerse auto meer) passen imperfecties vind ik, ze maken de auto wat het is, een werkpaard en laten daardoor ook iets meer leven. Terwijl ik het op veel andere auto's wel storend vind.

De jongens uit Polen konden het ook bijna niet voorstellen, zo netjes nog. EN dan ook best goed qua prijs. In Polen zijn mooie ook niet meer gratis.

Terug
Bovenaan