APK met gratis herkeuring bij afkeur?

Dat is zeker waar. Maar dat is het risico wat je als keurmeester dan neemt. Het loont zich niet om een gratis herkeuring weer helemaal opnieuw uit te voeren.
 
Boppie zei:
Bossinkje zei:
Boppie zei:
Ik snap het hele idee van alleen de punten nalopen die afgekeurd zijn niet helemaal. Lijkt mij spelen met vuur, straks klapt er iemand in de tussentijd met een band op een stoeprand en zit er een bult als een ei op...en toen kwam de steekproefcontroleur.

Waar ik heen ga voor de APK worden ook alleen de afkeurpunten bekeken bij herkeuring. Maar vaak komen die auto's tussendoor niet op straat, maar worden ze eerst gerepareerd. Dan is het dus prima te doen.

Het is in heel veel gevallen goed te doen, maar 1 slimmerik kan je de punten kosten.

Dat valt ook wel weer mee. Een groot deel van de APk tijd gaat hem zitten in controle van speling, de remmerij en checken of de milieu eisen gehaald worden. dat zal in 14 dagen niet zo veel veranderen. Simpele dingen als de banden en de verlichting kijkt in ieder geval de garage waar ik kom wel opnieuw als er een steekproef uit rolt..
 
....en toen stond de controleur binnen 5 minuten op de stoep. Er kan veel in goed vertrouwen, maar op je plaat gaan kan best kostbaar zijn.
 
Kwikfit APK heb ik ook wel eens gedaan. Een beetje noodgedwongen, APK was al verlopen en daar kon ik snel terecht. Met het idee dat een boete voor verlopen APK ook geld kost dus toch maar daarheen gegaan en tegen alle verwachting zonder opmerkingen doorheen gerold. (y)

Nu al een paar keer naar dezelfde garage geweest, €35,- met gratis herkeuring binnen 1 maand. Extra keuring €10,- dacht ik. Bij de eerste keuring zijn ze misschien een kwartiertje bezig, bij de herkeuring minder dus neem aan dat ze dan niet weer de hele auto nakijken. Moet er wel bij zeggen dat ik wanneer ik een herkeuring heb deze zo snel mogelijk doe, liefst dezelfde dag nog. Misschien dat ze na een paar weken wat strenger zijn.

Overigens beide niet in Zuid-Holland...
 
Kameraad van mij wou toen ook perse naar de Kwik-Fit, omdat die zo lekker goedkoop was. Afkeur. Waarom? Zijn dimlichten waren geel. Mocht niet. Mag je even 30 euro aftikken voor het vervangen van die twee lampjes. Doei winst!
 
Boppie zei:
....en toen stond de controleur binnen 5 minuten op de stoep. Er kan veel in goed vertrouwen, maar op je plaat gaan kan best kostbaar zijn.

Het zal wel een afweging zijn tussen alles opnieuw controleren, de kans dat er in de tussentijd iets kapot is gegaan en de kans dat een controleur er snel is.

Overigens werkt het apk steekproef en de keurmeester met strafpunten. Een defect lampje geeft er minder dan dat de auto niet remt.
 
Ik heb jaren in een garage gewerkt en het van dichtbij mee mogen maken. Er gebeuren soms rare dingen. Bij een forse misser gaat het bord van de muur. Gradatie 5.
 
doet Jet Cars geen losse apk's? Is Zuid Holland en ik heb zo het vermoeden dat daar niet veel vragen gesteld worden. Wil je dat zeker weten, moet je de alwetende @Braadslee even vragen.
 
Dat kost ruim €150,- voor een APK. Weet je wel niet hoeveel benzine je daarvoor koopt:).
 
Met alle respect, maar hier is m.i. sprake van verkeerde zuinigheid en een zekere arrogantie... Alle garagehouders zijn natuurlijk dieven van het zuiverste water! Ze durven wel 40 euries te vragen voor een apk-keuring! Het is toch een schande...

Ontopic, niet in Zuid-Holland, maar in Hollandsche Rading (Hilversum) heb je garagebedrijf Hartendorp. Apk-keuring met gratis herkeuring voor iets van 40 of 50 pleuro. Je hebt twee weken de tijd om eventuele mankementen te laten repareren.

Dit heb ik zelf jaren zo gedaan; APK bij Hartendorp, reparatie bij de dorpsgarage en gratis herkeuring.
 
Ik laat het meestal omgekeerd doen en als het even kan icm onderhoud. Men checkt de auto, doet wat er evt gedaan moet worden en voert daarna de keuring uit. Werkt prima en ik vertrouw dat adres. Is onderhoud nog niet nodig, wil de APK ook wel eens bij de dealer gebeuren voor een hele €25,- (lieve klanten tarief ofzo).
 
Als je de tijd die je nu opzoek bent naar die ene perfecte garagehouder die voor bijna gratis wil keuren had gewerkt bij je bijbaantje had je meer verdiend dan de twee tientjes die je wil besparen. :p
 
Nico GTR zei:
Zonder mag je niet rijden. En de boete is ook niet licht, een auto zonder APK mag niet op de openbare weg staan immers.
Daarom moet je ook 2 maanden voor je keurdatum al keuren. Mocht er reparatie nodig zijn heb je tijd zat.
Maar heel veel mensen wachten tot de datum nog maar enkele dagen of hooguit een week in het vooruitzicht ligt.
Voordeel: bij goedkeur heb je 14 maanden.
Daarom ga ik met de Trabant ook al volgende week. Hoeft pas 19 februari gekeurd te zijn. Dus dan kun je vanaf 19 december keuren (y)

Maar om nu om die 2 tientjes te werken. 1 keer niet naar t café en je hebt het eruit. ;)
Zijn genoeg mensen die komen niet in het café en kunnen die paar tientjes echt niet missen. Zeker als het net op een verkeerd moment valt.
Beste is gewoon of een goeie garage zoeken die je voor 50 euro all in keurt, dus waarbij kleine dingetjes ter plekke worden opgelost. Of je zoekt voor 30 euro eentje die keurt, niets repareert en gratis herkeur doet op de afkeurpunten of pas laat betalen bij goedkeur.

Overigens is het niet de enige garage hier in de buurt die zo werkt. Kijken kost niks.
Zo ken ik er ook die vragen de helft bij afkeur en de andere helft moet je dan bij herkeur betalen. Wordt ook gewoon afgemeld bij afkeur. Al keurt die dus wel ineens dingen af waarvan die voorheen altijd zei dat het goedkeur was...

Dat een auto officieel afgemeld moet worden is sinds dit jaar of vorig jaar een verplichting geworden vanuit de RDW in verband met de mensen die het bij afkeur wel bij de volgende gaan proberen dezelfde dag. Om dat een beetje te voorkomen. Echter zin heeft het weinig.
Wel kost afmelden (volgens mij ook bij afkeur) al een tientje. Dus voor 20 euro keuren... ja dat zijn leuke stunts, maar er valt voor een garagist geen winst uit te halen. 30 euro is eigenlijk de ondergrens en dat vind je nagenoeg alleen bij specifieke keuringsstations.
Weet dat bijvoorbeeld autofirst ook meestal keuringen heeft tussen 30 en 40 euro. net zoals vakgarage. Zijn landelijke ketens die op meer plekken te vinden zijn. Ook die keuren niet direct met winstoogmerk met betrekking tot reparaties. Dit zijn vaak normale bedrijven die mee liften op de grotere naam. Wilt overigens niet zeggen dat ze allemaal even fatsoenlijk zijn daar in. Maargoed tis in elk geval iets waar je naar zou kunnen kijken.
 
Bossinkje zei:
Kameraad van mij wou toen ook perse naar de Kwik-Fit, omdat die zo lekker goedkoop was. Afkeur. Waarom? Zijn dimlichten waren geel. Mocht niet. Mag je even 30 euro aftikken voor het vervangen van die twee lampjes. Doei winst!
Ik dacht dat gele verlichting gewoon toegestaan is?

Ik moet door dit topic terugdenken aan een actie waarbij je levenslangs gratis APK kreeg als je de kentekenplaten vast liet popnagelen op een kentekenplaathouder met reclame van het betreffende bedrijf. ATU was dat, inmiddels failliet?
 
Tja, ik snap het uitgangspunt van TS wel. Ik vind het wel begrijpelijk dat iemand vraagt naar een goedkope oplossing.

Ik ging zelf altijd naar de dealer met mijn Lancia. De eerste APK was een koopje, niets aan de hand met de auto. Kijk dat gaf vertrouwen, dus de volgende APK ging ik weer braaf heen, toen was de rekening ineens veel hoger. Ik, naïef als ik was, dacht er verder niets bij. Toen kwam de koppakking aan de beurt, de auto was warmgelopen en toen was ik 1500 euro armer. Helaas was de waterpomp, of kop kapot, en een week later stond ik weer bij de garage, uiteraard werd het schoorvoetend, maar onder garantie vervangen.
Later dat jaar bij de APK kwam er een gigantische lijst met gebreken aan het licht, niets moest nu, maar eigenlijk moest het snel gedaan worden. Uiteindelijk niet gedaan, en het jaar erop moest de auto weer gekeurd worden. Ik ben toen naar, Speedy gegaan, dat was een nieuwe garage, beetje kwikfit, maar gevoelsmatig iets "hoger" in rang. De auto kwam bijna fluitend door de APK, dus niet de "fastfitter" maar de garage zat me te naaien. Ook de volgende APK heb ik daar laten uitvoeren, ik meen dat de APK daar toen ook 19 euro was, en herkeuren zat erbij in. Nooit rare dingen gehad, of extra kosten. Hetzelfde geldt voor mijn vaders auto. Helaas gingen ze na 2 jaar weer weg.

Toen ik de Hyundai kocht, heb ik de eerste APK ook bij de garage gedaan, zoals altijd in combinatie met een beurt. Toen kwam mijn tovenaar in mijn en mijn vaders leven, en die onderhoudt nu onze auto's. Hij is zelf automonteur, en doet het in de avonduurtjes, voorkeuren thuis, evt. dingen repareren en dan op de zaak, de "papieren" regelen.

De zaak is een kleine dorpsgarage, zelfs zonder internetpagina, maar het werk wat ze doen is dikke prima. Als mijn toveraar geen tijd heeft of het niet weet, dan gaat de auto daarheen. En die prijzen zijn altijd zo schappelijk.

Misschien is dat ook nog een tip, gewoon een kleine buurtgarage zoeken! :)
 
Dank voor (bijna) alle reacties, wordt nog druk hier :D

Inmiddels kwam een van de goedkopere garages die ik gemaild had (geen Kwikfit, daar ga ik me niet eens aan wagen) met het voorstel het afkeurpuntje van de vorige keer, de remmentest, even toe doen vóór de keuring. Mocht dat goed gaan, doen we direct de keuring, zo niet, kan ik het nog fixen en op later moment de keuring. Dat lijkt me best een schappelijk compromis. Weliswaar niet zo mooi als gratis herkeuring, maar het haalt in ieder geval iets van de onzekerheid weg. Als ik in de tussentijd geen beter aanbod vindt (goedkoopste met 14 dagen is nu 40 euro in ZH wat ik kon vinden) ga ik denk ik daarmee in zee. Of ik laat de keuring doen bij de garage die aanbod de remcilinders te doen voor 72 euro, mocht mij het zelf niet lukken. Die doet het zelfs voor 15 knaken en vermoedelijk zijn ze minder bereid mij op te lichten als ik ook net ander onderhoud bij ze uit heb laten voeren. Ik ben ermee bezig, maar het is nog niet klaar (centrale bout van de trommels zit héél goed vast (140Nm) dus heb mijn ratel erop stuk gedraaid. Heb inmiddels grotere besteld van 1/2 inch ipv 3/8.)
 
Moer denk ik? Zal wel een borgmoer zijn?

Pak eens een passende ringsleutel en en zet er een stalen pijp op. Met een lange arm zet je meer kracht.


Of naafdop eraf, wiel er weer op en auto op de grond zetten. Ringsleutel erop zetten en dan proberen op de ringsleutel te staan.
 
Denk er ook aan dat je moet ontluchten, regel een passende leidingsleutel om hem los te halen, en spuit de nippel van de leiding ruim van te voren goed in met kruipolie.
 
Ja, moer bedoel ik. Hij is heel groot, 32mm. Moest er speciaal een goede dop voor halen bij de bouwmarkt omdat ik niet groter dan 23 had. Precies dat met die pijp dacht ik dus ook, dus had de holle steel van een stuk tuingereedschap gebruikt. Maar toen draaide die ratel dus door, was er blijkbaar niet tegen bestand. Vandaar dat ik nu een grotere (en hopelijk stevigere) heb besteld, ga dan het trucje opnieuw uitvoeren. Want gewoon met alleen de arm van de ratel kan ik nooit genoeg kracht zetten om m los te krijgen.

Mbt de ontluchting, daar las ik al het een of en over ja. Een echte leidingsleutel heb ik niet, maar met een normale steeksleutel of waterpomptang zou ik 'm ook wel los moeten krijgen? Heb de achterkant van de trommel al een aantal keer behandeld met remmenreiniger ja.
 
Splitpen er al uit gehaald? Anders gaat die moer echt niet los ;)

Normaal gezien is een steeksleutel goed genoeg voor ontluchtingsnippels. Probleem is dat ze vaak erg roestig zijn en met een doodnormale steeksleutel heb je dan al gouw dattie doorschiet en dan ben je verder van huis. Vandaar dat ze voor de andere types zijn gegaan.
Ontluchten heb je een 2e persoon voor nodig en je dient met een slangetje op de nippel te controleren of alle lucht eruit is.
Tip: zet op je remslang een griptang met wat rubber ertussen om hem dicht te houden. Scheelt een hele hoop gedruppel en verloren vloeistof. Plus je hoeft minder te ontluchten.
 
Goedendag zei:
Zoek eens naar een wringijzer.
Onmisbaar met knutselen, en het gaat je veel ratels besparen ;)
Ik mag geen reclame maken, maar deze heb ik

Hmm, heb net bij dezelfde shop een nieuwe ratel besteld, misschien dat ik de order nog wat kan aanpassen :p Maar dat ziet er inderdaad uit naar wat ik zoek. Moet veel kracht kunnen zetten zonder dat het kapot gaat. Zat ook te kijken naar persluchtsleutels maar die zijn iets te duur voor mij..
 
Pobresh zei:
Splitpen er al uit gehaald? Anders gaat die moer echt niet los ;)

Normaal gezien is een steeksleutel goed genoeg voor ontluchtingsnippels. Probleem is dat ze vaak erg roestig zijn en met een doodnormale steeksleutel heb je dan al gouw dattie doorschiet en dan ben je verder van huis. Vandaar dat ze voor de andere types zijn gegaan.
Ontluchten heb je een 2e persoon voor nodig en je dient met een slangetje op de nippel te controleren of alle lucht eruit is.
Tip: zet op je remslang een griptang met wat rubber ertussen om hem dicht te houden. Scheelt een hele hoop gedruppel en verloren vloeistof. Plus je hoeft minder te ontluchten.

Splitpen? Volgens mij heeft mijn auto die niet! Met het ontluchten ben ik bekend, heb aardig wat filmpjes gekeken over hoe dat handig kan. Hier zie je in principe alles wat ik moet doen (zelfde auto), en daar zit ook geen splitpen:

https://www.youtube.com/watch?v=fmrTP4Hy-rM&t=346s
 
Pobresh zei:
Splitpen er al uit gehaald? Anders gaat die moer echt niet los ;)

Normaal gezien is een steeksleutel goed genoeg voor ontluchtingsnippels. Probleem is dat ze vaak erg roestig zijn en met een doodnormale steeksleutel heb je dan al gouw dattie doorschiet en dan ben je verder van huis. Vandaar dat ze voor de andere types zijn gegaan.
Ontluchten heb je een 2e persoon voor nodig en je dient met een slangetje op de nippel te controleren of alle lucht eruit is.
Tip: zet op je remslang een griptang met wat rubber ertussen om hem dicht te houden. Scheelt een hele hoop gedruppel en verloren vloeistof. Plus je hoeft minder te ontluchten.

Of zet het rempedaal vast. Ik doelde meer op de nippel voor de leiding. Met een goede leidingsleutel bespaar je jezelf het doordraaien. Voor ontluchten zou ik een ringsleutel gebruiken om dezelfde reden.
 
MG ZR 160 zei:
Ja, moer bedoel ik. Hij is heel groot, 32mm. Moest er speciaal een goede dop voor halen bij de bouwmarkt omdat ik niet groter dan 23 had. Precies dat met die pijp dacht ik dus ook, dus had de holle steel van een stuk tuingereedschap gebruikt. Maar toen draaide die ratel dus door, was er blijkbaar niet tegen bestand. Vandaar dat ik nu een grotere (en hopelijk stevigere) heb besteld, ga dan het trucje opnieuw uitvoeren. Want gewoon met alleen de arm van de ratel kan ik nooit genoeg kracht zetten om m los te krijgen.

Mbt de ontluchting, daar las ik al het een of en over ja. Een echte leidingsleutel heb ik niet, maar met een normale steeksleutel of waterpomptang zou ik 'm ook wel los moeten krijgen? Heb de achterkant van de trommel al een aantal keer behandeld met remmenreiniger ja.

Kruipolie....en die leidingsleutel kan de leiding redden. De kans is groot dat een steeksleutel doorschiet als het al verroest is. Tang is lomp werk, terugzetten gaat heel lastig worden als de kop rond is. Ik spreek uit eigen ervaring.
 
Boppie zei:
Pobresh zei:
Splitpen er al uit gehaald? Anders gaat die moer echt niet los ;)

Normaal gezien is een steeksleutel goed genoeg voor ontluchtingsnippels. Probleem is dat ze vaak erg roestig zijn en met een doodnormale steeksleutel heb je dan al gouw dattie doorschiet en dan ben je verder van huis. Vandaar dat ze voor de andere types zijn gegaan.
Ontluchten heb je een 2e persoon voor nodig en je dient met een slangetje op de nippel te controleren of alle lucht eruit is.
Tip: zet op je remslang een griptang met wat rubber ertussen om hem dicht te houden. Scheelt een hele hoop gedruppel en verloren vloeistof. Plus je hoeft minder te ontluchten.

Of zet het rempedaal vast. Ik doelde meer op de nippel voor de leiding. Met een goede leidingsleutel bespaar je jezelf het doordraaien. Voor ontluchten zou ik een ringsleutel gebruiken om dezelfde reden.
Ja tis idd voor beide wel handig. Een ringsleutel raad ik juist af omdat die vooral op de hoeken pakt en niet op de vlakken, waardoor die dus door kan slippen. Ik gebruik een ringsleutel alleen als de boel al los is. Omdat een ringsleutel op zijn plek blijft zitten zodra er een slang over de nippel zit. Scheelt een hoop gedoe.
 
Hm, ingewikkeld allemaal. Hebben jullie een link naar zo'n leidingsleutel? Vandaag bij de Karwei zag ik 'm niet liggen!
 
Automaterialenzaak, bij de Karwei ga je het niet vinden. Voor de nieuwe ratel, geen buizen opzetten. Ook een sterkere vind het niet fijn.

Gedore_ringsleutel_6017480.jpg


Deze in maat 32 en dan een holle buis erop.
 
MG ZR 160 zei:
Splitpen? Volgens mij heeft mijn auto die niet! Met het ontluchten ben ik bekend, heb aardig wat filmpjes gekeken over hoe dat handig kan. Hier zie je in principe alles wat ik moet doen (zelfde auto), en daar zit ook geen splitpen:

https://www.youtube.com/watch?v=fmrTP4Hy-rM&t=346s

Klopt, dat is dus een borgmoer.... die zit dus geborgd in de spiebaan op de astap door het intikken van de rand met een drevel (zoals je aan het einde van dat filmpje ziet), bij demontage zal je die borging dan ook eerst weer terug moeten tikken of de moer met lompe kracht eraf moeten draaien.
Denk je er wel even aan dat deze moeren officieel maar 1x gebruikt mogen worden dankzij die borging, en dus eigenlijk vervangen moeten worden i.p.v. hergebruikt?

En verder: koop even een remleidingsleutel want een afgedraaide wartel betekent meestal ook leidingen vervangen en dat is vaak duurder als zo'n goed passende sleutel.;)
 
Pobresh zei:
Nico GTR zei:
Zonder mag je niet rijden. En de boete is ook niet licht, een auto zonder APK mag niet op de openbare weg staan immers.
Daarom moet je ook 2 maanden voor je keurdatum al keuren. Mocht er reparatie nodig zijn heb je tijd zat.
Maar heel veel mensen wachten tot de datum nog maar enkele dagen of hooguit een week in het vooruitzicht ligt.
Voordeel: bij goedkeur heb je 14 maanden.
Daarom ga ik met de Trabant ook al volgende week. Hoeft pas 19 februari gekeurd te zijn. Dus dan kun je vanaf 19 december keuren (y)

Het rare is, dat de rdw en de politie hier anders over denken. Ik was een maand te laat met de apk, omdat de RDW lastig was, met het opsturen en aanpassen van mijn kenteken van mijn 626, ik kon de auto daardoor niet laten keuren omdat de gegevens niet klopte.
Na een belletje hierover, hoefde ik mij hier geen zorgen over te maken, want ik kreeg pas na 2 maanden een bekeuring.
Ik liep echter wel de kans op een boete van de politie??
 
Kan, je mag niet op de weg met je ongekeurde auto (politie) maar je krijgt na een maand of twee na verloopdatum pas controle op de status (geschorst/gekeurd: rdw).
 
Ik dacht dat die controles van de RDW's altijd willekeurig plaatsvonden. Vriend van me heeft enkele jaren terug een auto gekocht zonder APK. Overgeschreven, volgende dag lag de bekeuring al op de mat.
 
MG ZR 160 zei:
Ja, moer bedoel ik. Hij is heel groot, 32mm. Moest er speciaal een goede dop voor halen bij de bouwmarkt omdat ik niet groter dan 23 had. Precies dat met die pijp dacht ik dus ook, dus had de holle steel van een stuk tuingereedschap gebruikt. Maar toen draaide die ratel dus door, was er blijkbaar niet tegen bestand. Vandaar dat ik nu een grotere (en hopelijk stevigere) heb besteld, ga dan het trucje opnieuw uitvoeren. Want gewoon met alleen de arm van de ratel kan ik nooit genoeg kracht zetten om m los te krijgen.

Mbt de ontluchting, daar las ik al het een of en over ja. Een echte leidingsleutel heb ik niet, maar met een normale steeksleutel of waterpomptang zou ik 'm ook wel los moeten krijgen? Heb de achterkant van de trommel al een aantal keer behandeld met remmenreiniger ja.

Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.

Remmenreiniger is om schoon te maken, vandaar dat het ook reiniger heet. Als iets vast zit heb je hier niks aan. Koop een busje kruipolie of desnoods wd40.
 
Janneman zei:
Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.

Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.
 
marcel21674 zei:
Janneman zei:
Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.

Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.

Daar ben ik het niet mee eens klinkt al wat vriendelijker dan wat een gelul.


Daarnaast vraag ik mij af of TS dit wel wist. Nu wel.
 
marcel21674 zei:
Janneman zei:
Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.

Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.
Sterker nog: de meeste sleutelaars/klussers hebben twee soorten gereedschap. De goede set die gebruikt wordt zoals het hoort en de goedkope zooi die misbruikt wordt, al naar gelang de situatie ter plaatse. Met daarbij als stelregel: als het één klusje meegaat is het mooi, de rest is bonus :)
 
Ik heb toch meerdere malen gemerkt dat juist de 'goedkope zooi' van bijvoorbeeld de Lidl vaak sterker is dan gereedschap waar je meer voor betaald. (y) :)
 
marcel21674 zei:
Janneman zei:
Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.

Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.


allemaal goed en wel, maar op een ratel?... neen... echt niet. waarom zou je het op een ratel zetten, dat handvat is super onhandig om een buis op te zetten in vergelijking met een vaste sleutel.(wringijzer blijkbaar) Als sleutelaar weet je dat die ratels snel genoeg stuk gaan. en dan nog op een oversized pot?

op gewone sleutels, ook , zelfs met een hamer... maar een ratel... neen.

het maakt ook verschil als je een 3e pottenset hebt met oversized potten ;-) (set start bij 24 of zoiets)
 
methal zei:
allemaal goed en wel, maar op een ratel?... neen... echt niet. waarom zou je het op een ratel zetten, dat handvat is super onhandig om een buis op te zetten in vergelijking met een vaste sleutel.(wringijzer blijkbaar) Als sleutelaar weet je dat die ratels snel genoeg stuk gaan. en dan nog op een oversized pot?

op gewone sleutels, ook , zelfs met een hamer... maar een ratel... neen.

het maakt ook verschil als je een 3e pottenset hebt met oversized potten ;-) (set start bij 24 of zoiets)

Ik heb een vrij zware ratel, met een rubber handvat, die je er zo af kan trekken. Hou je een rond stalen handvat over, waar je prima een stuk pijp op kan zetten. Ook al zo gebruikt, om een 20 cm lange M10 bout uit m'n achterste fusee te krijgen. Die zat zo vast gerot, dat die met geen mogelijkheid los wilde. Zware ratel erop, met 1,5meter pijp en met alle kracht die ik had kwam hij mm voor mm los. Er waren momenten dat de ratel met een luide knal doorschoot (kwam doordat de bout dan iets meegaf en een fractie verdraaide in de fusee), maar dat was idd. buigen of barsten, gelukkig was het buigen en pijnlijke momenten in m'n ellebogen. De ratel leeft nog overigens.
 
Leon in z'n SEAT zei:
marcel21674 zei:
Janneman zei:
Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.

Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.
Sterker nog: de meeste sleutelaars/klussers hebben twee soorten gereedschap. De goede set die gebruikt wordt zoals het hoort en de goedkope zooi die misbruikt wordt, al naar gelang de situatie ter plaatse. Met daarbij als stelregel: als het één klusje meegaat is het mooi, de rest is bonus :)

Goede tang of de goedkopi tang inderdaad. Al is bij mij veelal goedkoop en het dure spul komt er aan de bovenkant bij. ;)
 
Boppie zei:
Daar ben ik het niet mee eens klinkt al wat vriendelijker dan wat een gelul.
Daarnaast vraag ik mij af of TS dit wel wist. Nu wel.

Als je zoiets post, vraag ik me af hoeveel sleutel ervaring hij zelf heeft.
Je moet bij ons de werktuigbouwkundigen de kost geven, die elke bout en moer vast draaien met een waterpomptang!
Das meer gemakzucht, dan niet weten waar je mee bezig bent.
 
marcel21674 zei:
Boppie zei:
Daar ben ik het niet mee eens klinkt al wat vriendelijker dan wat een gelul.
Daarnaast vraag ik mij af of TS dit wel wist. Nu wel.

Als je zoiets post, vraag ik me af hoeveel sleutel ervaring hij zelf heeft.
Je moet bij ons de werktuigbouwkundigen de kost geven, die elke bout en moer vast draaien met een waterpomptang!
Das meer gemakzucht, dan niet weten waar je mee bezig bent.



Die moeten een tang naar hun hoofd krijgen. Ik zet alles vast met de ratel of met een ring/steeksleutel. ik wil dat het blijft zitten.
 
Boppie zei:
marcel21674 zei:
Boppie zei:
Daar ben ik het niet mee eens klinkt al wat vriendelijker dan wat een gelul.
Daarnaast vraag ik mij af of TS dit wel wist. Nu wel.

Als je zoiets post, vraag ik me af hoeveel sleutel ervaring hij zelf heeft.
Je moet bij ons de werktuigbouwkundigen de kost geven, die elke bout en moer vast draaien met een waterpomptang!
Das meer gemakzucht, dan niet weten waar je mee bezig bent.



Die moeten een tang naar hun hoofd krijgen. Ik zet alles vast met de ratel of met een ring/steeksleutel. ik wil dat het blijft zitten.

Geheel mee eens.
Maar met een goede waterpomptang, blijft hij ook echt wel goed zitten, alleen als je dat 10x doet, krijg je er geen steek/ringsleutel meer op..o_O
 
Dus vanaf nu alleen maar fatsoenlijke waterpomptangen gebruiken, zo'n zelfsteller met 60 graden bekken draait totaal niets kapot en na 20x tangen kun je nog steeds probleemloos een ring- of steeksleutel op die betreffende moer of boutkop plaatsen.
En ja ik weet het, die waterpomptangen kosten wel een paar centen... maar die paar centen ben je na de aanschaf al weer snel vergeten, het plezier ervan duurt echter vele jaren voort.

https://www.facom-gereedschap.nl/webshop/tangen-__-borgveren__-griptangen/waterpomptangen-/waterpomptang-serie-485/
 
Nu ben ik maar een simpele zak, maar daar koop je ook de juiste steek-ringsleutels voor. En die kunnen lang meegaan.

Hoef je niet te knijpen en kracht te zetten, alleen kracht zetten en het gevoel in een ring/steeksleutel vind ik vele malen beter.
 
Bij duwend gebruik is knijpen niet eens nodig bij een zelfstellende waterpomptang, die dingen klemmen dan namelijk zelf;)

Maar het klopt inderdaad wat je zegt,, al betaal je voor een stevige (en goed passende) complete sleutelset ook wel het nodige.
Ik kom echter met regelmaat nog wel eens wat door slecht passende wappie-wappie sleutels (of door waterpomptang) mishandelde moeren en/of boutkoppen tegen, en dan zijn die zelfstellende tangen opeens wel weer verrekte handig... en ook als je plotseling voor een inchmaatje komt te staan.

Verder werk ik trouwens ook niet zo gek veel meer met al die ring- en steeksleutels, ik geniet al vele jaren van het "doppen+perslucht"- gemak in zowel metrische als inchmaten.:cool:
 
marcel21674 zei:
Pobresh zei:
Nico GTR zei:
Zonder mag je niet rijden. En de boete is ook niet licht, een auto zonder APK mag niet op de openbare weg staan immers.
Daarom moet je ook 2 maanden voor je keurdatum al keuren. Mocht er reparatie nodig zijn heb je tijd zat.
Maar heel veel mensen wachten tot de datum nog maar enkele dagen of hooguit een week in het vooruitzicht ligt.
Voordeel: bij goedkeur heb je 14 maanden.

Het rare is, dat de rdw en de politie hier anders over denken. Ik was een maand te laat met de apk, omdat de RDW lastig was, met het opsturen en aanpassen van mijn kenteken van mijn 626, ik kon de auto daardoor niet laten keuren omdat de gegevens niet klopte.
Na een belletje hierover, hoefde ik mij hier geen zorgen over te maken, want ik kreeg pas na 2 maanden een bekeuring.
Ik liep echter wel de kans op een boete van de politie??
Ik heb t niet over afkeur nadat de uiterste keurdatum al is verstreken. Dan krijg je van de rdw inderdaad pas na 2 maanden een boete en bij de politie kun je dezelfde dag al worden aangehouden en een bekeuring krijgen. Je mag immers niet rijden zonder geldige apk.

Wat ik aangeef is wanneer je afkeur hebt VOOR de uiterste keurdatum is verstreken. Dan kun je nog tot de keurdatum rijden.
Dit komt omdat het alleen lauter administratief is als je afkeur hebt en het wordt netjes afgemeld. De uiterste keurdatum veranderd niet. Het enige verschil is dat als je uiterste keurdatum is verstreken, die afkeur blijft staan. Waardoor je bewust afgekeurd bent. Kans op een boete is dan dus wel groter, ookal heb je nog geen 2 maanden extra. Is er niet afgemeld, staat de auto als niet gekeurd en dan heb je nog ongeveer 2 maanden de tijd om je apk er op te krijgen zonder dat een boete van de rdw volgt.
Leuk handigheidje is dat de herinneringsbrief van de RDW ook ongeveer rond die 2 maanden voor uiterste keurdatum in de bus valt ;)

Eigenlijk heb je dus totaal 4 maanden: 2 maanden voor de uiterste keurdatum (waarbij je nog mag rijden tot die datum) en 2 maanden na de uiterste keurdatum (waar je alleen naar een keuringsstation mag rijden, al is het advies om dan een afspraak te maken en daarvan het bewijs mee te nemen, in geval dat je wordt aangehouden)
Dit geld alleen als de auto al die tijd in je bezit is geweest. Niet als de auto pas in bezit is gekomen terwijl er geen keuring op zat.

Bossinkje zei:
Ik dacht dat die controles van de RDW's altijd willekeurig plaatsvonden. Vriend van me heeft enkele jaren terug een auto gekocht zonder APK. Overgeschreven, volgende dag lag de bekeuring al op de mat.
Nee, deze controles zijn niet willekeurig, zelfs tamelijk geautomatiseerd.

Als je een auto koopt waarvan de apk al langere tijd verlopen is en je schorst hem niet bij het overschrijven heb je dus de dag erna een boete op je deurmat. Je bent namelijk bewust van die aankoop en verantwoordelijk voor het niet hebben van een apk.

Echter, heb je een auto jarenlang ongekeurd in de tuin staan zonder hem te schorsen kan het zo zijn dat je jaarlijks meerdere boetes ontvangt. Dit gaat wel steekproefsgewijs. Immers is die boete een aansporing om je auto te laten keuren of schorsen.
Het kan natuurlijk ook dat je maar 1x per jaar een boete krijgt. Maar niet dagelijks.

Hoeveel tijd er tussen zit dat je na aankoop van een auto zonder apk een bekeuring kan verwachten weet ik niet.
Ik verwacht dat het zolang er nog geen 2 maanden verstreken zijn na de uiterste keurdatum. Dat het meestal wel oke is.
Maar pin me hier niet op vast.

Om een paar praktijkvoorbeelden te noemen:
Ik heb zelf eens een auto gekocht waarvan de apk ruim 2 weken verlopen was. Zelfde dag gekeurd, afkeur. Helaas was dat een vrijdag dus de maandag erna gekeurd, goedkeur en afgemeld. Nooit een boete gehad. En gelukkig ook niet aangehouden op weg van Leiden naar midden Limburg.

Een kennis van mij kocht eens een auto die ongeveer een halfjaar(of langer) zonder apk stond dag of ergens in de week na aankoop boete op de mat.

Toen ik mijn Trabant kocht stond de uiterste keurdatum op 6 jaar geleden. Deze auto stond geschorst.
Als een auto geschorst is mag je, indien verzekerd. Met een bewijs van afspraak naar het keuringsstation rijden en terug. Je kunt dan worden aangehouden, maar het bewijs van afspraak zou dan voldoende moeten zijn om een bekeuring te vermijden.
Dit is dus ook gebeurt. En na goedkeur heb ik de auto pas overgeschreven, zodat de schorsing werd opgeheven en de auto op mijn naam stond.
Inmiddels zijn we 10 maanden verder en ben ik alweer naar het keurstation gereden om te kijken of er gebreken waren(helaas wel, dus ik mag aan de slag) Ik kan dus wel gewoon doorrijden tot de uiterste keurdatum. Maar ik zorg er gewoon voor dat ik de boel in orde en gekeurd heb ruim voor die datum.

Wil je je keurdatum verplaatsen moet je op de datum gaan die meer dan 2 maanden voor de uiterste keurdatum ligt. Stel je hebt keurdatum 11 januari, dan moet je dus voor 11 november keuren om de uiterste keurdatum naar bijvoorbeeld 10 november te zetten. Je kunt natuurlijk ook al in Augustus keuren. Hiermee verplaats je dus enkel de keurdatum. Die datum wordt ook verplaatst als je pas na de uiterste keurdatum gaat keuren.
Vooral voor auto's die in het kwartaaltarief vallen of voor mensen die zelf klussen is het wel handig als die datum op een ander moment ligt dan in de wintermaanden.

Beetje uitgebreide uitleg. Maar ik hoop dat het op deze manier een beetje duidelijk is hoe het systeem in elkaar zit op dit moment.
 
marcel21674 zei:
Janneman zei:
Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.

Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.

Nou nou Marcel, let je een beetje op je taalgebruik :p

Natuurlijk gebruik ik ook een stuk pijp, je moet toch wat als het niet wil lukken. Maar dan toch zeker niet op mijn ratel, die kan nu eenmaal heel wat minder kracht aan als het wringijzer wat ook in de doppendoos zit (en zelfs die heb ik wel eens stuk gekregen...)
 
Terug
Bovenaan