SVF
Kilometervreter
Hallo beste techneuten.
Ik heb onder mijn auto andere velgen en banden gemonteerd, zie dit topic Ik zit echter met een aantal onbeantwoorde vragen waar ik in dit forum deel hopelijk een antwoord op krijg. De nieuwe velgen hebben een ET waarde van 38, mijn auto 46 dus 8 mm verschil. In combinatie met bredere banden (195 ipv 185) levert dat een groter verschil op dan wat ik had verwacht. Aan de voorkant ziet het er zo uit:
Vanaf de bovenkant van de wielkast gemeten steken de banden ongeveer 1½ cm uit, achter vallen ze er nét binnen. Op het net vind ik wat betreft de APK eisen hierover het volgende: "Daarnaast mogen banden niet meer dan 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden" Voor mij is echter niet duidelijk vanaf welk punt dit wordt gemeten: bovenkant of onderkant wielkast? Verder zoekend op het net stuit ik op o.a. dit topic uit 2009 met dit plaatje Hier steekt de velg maar liefst 2,8 cm uit en dat schijnt dus gewoon te mogen? Hoewel het hier niet helemaal duidelijk is of het loopvlak van de band wel of niet binnen de wielkast mag vallen maar die scherpe uitstekende rand van de velg in dit geval ziet er gevaarlijker uit voor voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers dan de uitstekende wangen van mijn banden...
En ook niet onbelangrijk: stel dat het wél legaal is wat zijn dan de gevolgen voor de belasting van de wielophanging van de auto? Doordat de wielen wat meer naar buiten staan krijg je een soort hefboomeffect waardoor de gehele wielophanging (lagers, fuseekogels homokineten etc) zwaarder worden belast. We hebben het hier weliswaar over "slechts" 8 mm afwijking in ET waarde die aan de binnenzijde weer gedeeltelijk wordt gecompenseerd door de bredere banden, maar kan iemand hier iets zinnigs zeggen in welke mate dat invloed heeft en leidt overmatige slijtage? Een lastige vraag, ik weet het maar als het echt een groot issue is dan gaan die mooie brede velgen er weer af; wie mooi wil zijn moet pijn lijden maar niet ten koste van alles! Sowieso zal ik het slijtagepatroon van de banden nauwkeurig in de gaten houden en indien nodig laten uitlijnen. De auto rijdt verder prima en ik heb het idee dat de besturing wat strakker en minder wollig aanvoelt dan op de oude originele banden maar dan kan ook suggestief zijn... Het rijdt in elk geval zeker niet slechter!
Edit: spelvautjes verbeterdt
Ik heb onder mijn auto andere velgen en banden gemonteerd, zie dit topic Ik zit echter met een aantal onbeantwoorde vragen waar ik in dit forum deel hopelijk een antwoord op krijg. De nieuwe velgen hebben een ET waarde van 38, mijn auto 46 dus 8 mm verschil. In combinatie met bredere banden (195 ipv 185) levert dat een groter verschil op dan wat ik had verwacht. Aan de voorkant ziet het er zo uit:


Vanaf de bovenkant van de wielkast gemeten steken de banden ongeveer 1½ cm uit, achter vallen ze er nét binnen. Op het net vind ik wat betreft de APK eisen hierover het volgende: "Daarnaast mogen banden niet meer dan 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden" Voor mij is echter niet duidelijk vanaf welk punt dit wordt gemeten: bovenkant of onderkant wielkast? Verder zoekend op het net stuit ik op o.a. dit topic uit 2009 met dit plaatje Hier steekt de velg maar liefst 2,8 cm uit en dat schijnt dus gewoon te mogen? Hoewel het hier niet helemaal duidelijk is of het loopvlak van de band wel of niet binnen de wielkast mag vallen maar die scherpe uitstekende rand van de velg in dit geval ziet er gevaarlijker uit voor voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers dan de uitstekende wangen van mijn banden...
En ook niet onbelangrijk: stel dat het wél legaal is wat zijn dan de gevolgen voor de belasting van de wielophanging van de auto? Doordat de wielen wat meer naar buiten staan krijg je een soort hefboomeffect waardoor de gehele wielophanging (lagers, fuseekogels homokineten etc) zwaarder worden belast. We hebben het hier weliswaar over "slechts" 8 mm afwijking in ET waarde die aan de binnenzijde weer gedeeltelijk wordt gecompenseerd door de bredere banden, maar kan iemand hier iets zinnigs zeggen in welke mate dat invloed heeft en leidt overmatige slijtage? Een lastige vraag, ik weet het maar als het echt een groot issue is dan gaan die mooie brede velgen er weer af; wie mooi wil zijn moet pijn lijden maar niet ten koste van alles! Sowieso zal ik het slijtagepatroon van de banden nauwkeurig in de gaten houden en indien nodig laten uitlijnen. De auto rijdt verder prima en ik heb het idee dat de besturing wat strakker en minder wollig aanvoelt dan op de oude originele banden maar dan kan ook suggestief zijn... Het rijdt in elk geval zeker niet slechter!
Edit: spelvautjes verbeterdt