SVF : Groendai i20 1.2 Dynamic 2009 fotoshoot op Ameland

Gepost door SVF 
Ik denk dat die set met lagere banden goed zal staan. Mijn Fiesta heeft ook 15" velgen, dat vind ik een mooie grootte voor B-segmenters uit deze periode.
haarr
Als het om het geld gaat is die Speurders link nog een optie? Zitten wel > C-merk banden op maar voor 80 euro?

Op het oog lijken het me nette velgen maar 80 euro is wel érg goedkoop voor een setje velgen met banden of zie ik dat verkeerd? Of het is de prijs per stuk of ze zijn zo krom als een hoepel, maar mijn gevoel zegt dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat vaak ook zo, en om daarvoor dan voor nop naar Rotterdam te rijden... Ik heb toch maar een bod gedaan van 85 euro, ik ben benieuwd (én sceptisch)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-07-2018 15:11 door SVF.
Ja, inderdaad erg goedkoop, maar wel met honkytonky banden. Verder als iemand denkt dat die velgen alleen op een Chevie Aveo passen is het geen wonder dat ze goedkoop zijn.
Je kunt om 1 foto per velg op de mail vragen, en dan zodat gebreken duidelijk zichtbaar zijn.

Als je evt. daar gaat kijken: let op dat je niet gebeten wordt. winking smiley (klik op alle advertenties van die aanbieder.
Daar zitten ook leuke setjes bij, de eerste (en de duurste) vind ik vreselijk. Die Suzuki velgen voor 229 euro had ik zelf ook al gevonden en zien er erg netjes uit! Ik ben momenteel in "onderhandeling" met de aanbieder van deze set 16 inch velgen:

www.marktplaats.nl

Vraag me alleen af of de banden niet te groot voor mijn auto zijn en of het met 16 inch niet te veel een oncomfortabele stuiterbak wordt. Ik heb gevraagd om meer foto's van alle 4 velgen maar ze zouden alle 4 netjes zijn met hele lichte stoeprandschade en bijna nieuwe banden.
Die velg is bijna rondom beschadigd... iemand die wielbouten "schroeven" noemt en geen extra foto's stuurt lijkt me sowieso geen topverkoper.
Ik vind de advertentie ook niet helemaal overtuigend, maar volgens mij is dergelijke stoeprandschade bijna onvermijdelijk bij dit budget. Ik vind de velgen ansich erg fraai. Ook deze staan al een tijdje te koop en ga er zeker geen haast mee maken. Volgend weekend ga ik voor een weekje op vakantie en denk dat ik daarna wat knopen ga doorhakken...

Hoe kun je trouwens met het blote oog controleren of een velg krom is? Ik denk pas als ze onder de auto zitten en je het wiel rond draait?
Je kunt op de foto al duidelijke schade zien: alleen doen als je ze als opknappers ziet.
Gangbaar voor een i20 zijn:
175/70/14
185/60/15
195/50/16

185/55/16 zou ook nog kunnen

Hier kun je band omtrek vergelijken:
[www.gbshop.nl]

Hier welke band- en wielmaat bij een auto hoort:
[www.steekmaat.nl]
Controleren met blote oog gaat niet. Kan alleen op een balanceermachine.
Ik heb een bod gedaan van 125 euro op deze set en kreeg meteen een reactie terug dat ik ze voor 135 euro mag komen ophalen. Velgen zien er erg netjes uit maar zijn i.m.o ook erg 1995 (al ogen ze zeker niet hopeloos ouderwets maar dezelfde soort velgen had ik ook onder een Mazda 323 die ik destijds had en de enige auto waarvan ik helaas geen foto's meer heb) Ik wacht sowieso tot na de vakantie maar het moet zeker lukken om voor rond de 200 euro een mooi setje te kunnen scoren!
SVF
Ik heb een bod gedaan van 125 euro op deze set en kreeg meteen een reactie terug dat ik ze voor 135 euro mag komen ophalen. Velgen zien er erg netjes uit maar zijn i.m.o ook erg 1995 (al ogen ze zeker niet hopeloos ouderwets maar dezelfde soort velgen had ik ook onder een Mazda 323 die ik destijds had en de enige auto waarvan ik helaas geen foto's meer heb) Ik wacht sowieso tot na de vakantie maar het moet zeker lukken om voor rond de 200 euro een mooi setje te kunnen scoren!

Tja, het zijn inderdaad niet die smalle spaken die je mooi vindt. Ze zien er op de foto's erg netjes uit, en met 2 z.g.a.n. banden is het niet erg duur.
Je kunt ze even in gedachten houden.
Nee, niet helemaal mijn ding ondanks de smalle spaken. Dan gaat mijn voorkeur toch uit naar die waar ik zonet op geboden heb. Het mooist vind ik die 16 inch Suzuki velgen hierboven en die van 400 euro met nieuwe banden op de vorige pagina. Ik heb in elk geval genoeg om over na te denken tijdens de vakantie!big smile smiley
Alvast een fijne vakantie gewenst, waar ga je naar toe?
Ik heb nu deze set op het oog maar de ET waarde is 37 en wijkt 9 mm af van mijn auto waardoor de velgen dus bijna 1 cm verder naar buiten staan. Is dat een groot probleem? De gehele wielophanging, stuur en fuseekogels, wiellagers etc worden dan extra belast en het zal vast ook invloed hebben op het weg en stuurgedrag. Ik las ergens dat een gemiddelde afwijking van 5 mm acceptabel is.
Die zijn ook royaal bedeeld met stoeprandschade. 325 euro vind ik nogal veel. Wel leuk model.
Als je ze zelf kunt opknappen kun je het doen, laten doen kost teveel. Zo monteren: IMO niet mooi genoeg.

Die 9mm; er zijn genoeg mensen die met 1 cm spacers rijden. Liever 5 mm maar het hoeft geen nogo te zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2018 22:16 door haarr.
325 euro ga ik er zeker niet voor neer leggen (ik heb 195 geboden) Die stoeprandschade kan ik zelf eventueel bijwerken. (heb ik ooit wel eens eerder gedaan) Maar als de ET waarde afwijking te groot is dan zie ik er van af.
Rij zelf met 15mm Spacers per kant, kunst is om ze van een goed merk te kopen. 1cm naar buiten zal zeker wat mooier staan ook.
[www.marktplaats.nl]

€275, origineel Opel, dat dan wel, maar op de foto's nog mooi.
Met 2 nog redelijke en 2 hele goede banden
hoe groot is je naafgat van een i20? Wel iets om rekening mee te houden. Suzuki's hebben 54,1 terwijl Opel vaak 56,6 heef. Zou zonde zijn als het niet past smiling smiley
I20 is 54.1 maar een paar verbeteringen zijn niet zo duur
maar zijn er ringen 54.1-56.6? dat is natuurlijk erg weinig namelijk...
Die van de set die ik op het oog heb is 57.1 en daar zijn in elk geval wel centreerringen voor te krijgen zie ik. Ik heb nog geen reactie op mijn bod, maar wacht het rustig af, en weg is pech. Er komen dagelijks weer nieuwe aanbiedingen. 16 inch zie ik toch van af, ik ga voor 15 inch wielen.
En ook ben ik nog niet helemaal overtuigd in hoeverre een ET afwijking van 9 mm zorgt voor extra belasting cq slijtage aan de wielophanging. (wie mooi wil zijn moet pijn lijden maar niet ten koste van alles natuurlijk)
Er is een (grote) kans dat er al centreerringen in velgen zitten. Als die een andere binnenmaat hebben dan de i20 nodig heeft moet je de oude verwijderen en er nieuwe inzetten. Het mooist is dat het 1 op 1 past natuurlijk.
OEM-velgen die niet van Hyundai zijn vind ik toch wel minder persoonlijk. Dan liever een set aftermarket velgen.
Mechanix
OEM-velgen die niet van Hyundai zijn vind ik toch wel minder persoonlijk. Dan liever een set aftermarket velgen.

Voor mij is het dan van belang of je de naafkapjes kunt omwisselen, of het logo op een andere manier wegwerken.
Deze set staat vlak bij mij in de buurt en mag weg voor 80 euro. Wel lomp bijgewerkte stoeprandschade gezien de verf op de banden. Naafgat is 57.1 Vroeger vond ik deze velgen prachtig, eigenlijk nu nog steeds en op een Mazda 323 coupé, Honda Civic, Mitsubishi Colt uit de jaren 90 staan ze perfect maar vraag me af of ze op mijn Hyundai niet te opzichtig en 'fout' overkomen:

Voordeel: 14 inch en dus kan ik eventueel mijn huidige banden overzetten en ze zijn makkelijk schoon te maken!

Maar de andere set oogt denk ik wel een stuk eleganter:

Mijn vrouw en zoon vinden de 3 spaaks velgen het mooist, maar ik ben niet helemaal overtuigd al kan ik altijd even een kijkje nemen in Glane...
Een zwart setje zou ook goed bij het groen passen volgens mij.
Nee absoluut geen zwart (en dat is niet discriminerend bedoeld!tongue sticking out smiley) Dan nog liever groen grinning smiley

Vroeger had ik onder mijn rode Suzuki Swift deze wieldoppen:

De achterkant had ik afgewerkt me oude 45 toerenplaatjes zodat het wat cleaner oogde. Aan deze oorspronlijk kale GL uitvoering had ik overigens wel veel meer aangepast (ook aan de binnenkant)
Leuk die Suzuki. Dat groene is een mooi idee als je voor opknappers gaat.
Dat zijn zeker leuke en nette velgen! (alleen hoor ik niet veel positiefs over hankook banden) Ook deze staan al een tijdje te koop. Heel misschien ga ik morgen kijken bij de velgen in Glane maar heb daar niet echt een goed gevoel bij... Zaterdag op vakantie en daarna maar verder kijken.
Hankook zijn best ok.
De verkoper wil er blijkbaar minimaal 150 euro voor. Lijkt mij geen gekke deal, het naafgat is ook nog passend.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-07-2018 23:39 door haarr.
Tijd voor een update Ik heb inmiddels al een week deze set velgen hier liggen:

Het gaat dus om de set uit Elburg waar ik uiteindelijk 175 euro voor heb betaald. Wat stoeprandschade en hier en daar wat verweerd, maar ik heb ze weer aardig opgelapt, niet perfect maar ik vind het prima. De Chinese Milestone banden die er op zaten waren te laag voor mijn auto (195/45 R15) en in Oldenzaal een adres voor goede gebruikte banden gevonden en er 2 Dunlops en 2 Firestones op laten zetten in de maat 195/55 R15 dus net ietsje breder en ietsje lager dan die nu onder mijn auto zitten: 185/60 R15, ja inderdaad 15 inch dus! ik dacht vast dat er 14 inch onder zat maar zo goed ken ik mijn auto blijkbaar nog niet (de goedkopere Active uitvoering heeft wel 14 inch standaard)
Maandag meteen centreerringen besteld want geen enkel bedrijf hier in de buurt had die dingen op voorraad liggen. Lang gewacht maar vandaag eindelijk het pakketje binnen gekregen en dus kan ik eindelijk de velgen monteren, dacht ik... nou. mooi niet dus!!sad smiley Verkeerde maat! 60.1 ipv 57.1. Balen als een stekker natuurlijk en meteen contact opgenomen met de leverancier en het pakketje retour gedaan. Dinsdag komen als het goed is de juiste ringen binnen. Het zou kunnen dat er ook nog andere moeren op moeten. dat heb ik nog niet goed bekeken...

Nu alweer een week terug van vakantie en mijn auto wat beter leren kennen. Een paar opvallende zaken: de snelheidsmeter is behoorlijk nauwkeurig en dat heeft me ook een bekeuring van 20 euro opgeleverd (13 km te hard in de bebouwde kom) Ik maak er vaak een gewoonte van om 10 km harder te rijden dan de teller, dus maar goed dat er nu iets kleinere banden opkomen.smiling smiley Verder is de auto best wel stug geveerd en voel je elke dwarsrichel en naden tussen de betonplaten op de Duitse autobahn. Al ervaar ik het persoonlijk niet als heel erg storend maar de Mazda 2 was duidelijk comfortabeler. Het benzineverbruik in de heuvels van Sauerland kwam volgens de boordcomputer uit op een keurige 5,4 liter per 100 km, dus rond de 1 op 18. Het 1.2 motortje moet veel toeren maken maar komt best vlot mee en zeker in stadsverkeer maakt hij beslist een vlotte indruk. In de bergen is de 5e versnelling taboe. Verder geen gekke dingen, en de gehele vakantiebagage paste in de kofferbak zonder de leuning van de bank plat te leggen, dat had ik niet verwacht! (wel de hoedenplank thuis gelaten) Wel klagen mijn achterpassagiers over gebrek aan beenruimte, dat was in de Mazda een stuk beter.

Wat leuke en sfeervolle plaatjes van de i20 die zich prima thuis voelt in het mooie landschap van Sauerland:

En een leuk filmpjesmiling smiley

En dan nog een typisch i20 kwaaltje ontdekt: roest bij de deurgrepen! In mijn geval bij de voorste 2:

Hier moet dus op korte termijn wat aan gebeuren. Heb het ook gezien bij een andere i20 hier verderop in de straat. Sowieso lijkt de laklaag wat dun wat mij ook al opviel tijdens het bijwerken van de voorbumper, maar desondanks overall weinig roest of steenslagschade

Hopelijk kan ik volgende week plaatjes laten zien van een fris gewassen i20 mét lichtmetalen velgen!tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2018 20:36 door SVF.
OK, mooie velgen. Die roest vind ik wel een domper. Maar snel fixen.
Bijzonder dat dat nog voorkomt bij naar verhouding zo'n jonge auto.
Op deze foto's valt het wel wat meer op dan in het echt maar het zou inderdaad eigenlijk niet moeten kunnen bij een auto van 2009. Het zit precies op het scharnierpunt van de deurgreep en ondanks het rubber blijkbaar toch de lak beschadigd. Inmiddels al uitgevogeld hoe de deurgreep kan worden verwijderd en dan goed kaal maken en bijwerken, maar het kan ook zijn dat ik het laat doen door een schadebedrijf omdat het best op een in het oog springende plek zit. Ik had het natuurlijk moeten opmerken toen ik de auto kocht maar misschien dat toen de lak er nog op zat... Tijdens de vakantie viel het me pas op.
Wat een leuke kleur groen, staat de i20 erg goed! Wat jammer van die roest bij een relatief jonge auto.
Nou de ringetjes zijn binnen, velgjes gemonteerd en het resultaat ziet er uit... om door een ringetje te halen:

Echter, ik wist niet dat 8 mm verschil in ET waarde in combinatie met iets bredere banden (195 ipv 185) zo'n groot verschil zou maken. Achter vallen de wangen van de banden net gelijk en dus binnen de wielkast maar voor steken ze een stukje uit. Ik vind het heel mooi staan maar betwijfel of dit wettelijk is toegestaan en in welke mate het extra belastend is voor de wielophanging? De auto rijdt verder prima zonder trillingen of bijgeluiden. Misschien dat met de standaard 185 banden voor ze net binnen de wielkast blijven, maar dat oogt wel wat minder fraai... Ik ga ook nog op zoek naar een set naafkapjes, al dan niet met Hyundai logo.
Ik vind ze wel wat ver naar buiten staan.

De APK keuring stelt eisen aan de maat van de banden. Deze moeten geschikt zijn voor de auto en aan dezelfde as moeten gelijke banden zitten. Met andere woorden, de APK keuringeisen zijn dat linksvoor en rechtsvoor van de auto, dezelfde maat band zit. Daarnaast mogen banden niet meer dan 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden. Verschillende wielen aan de vooras en achteras mag wel. Dit mag zowel een andere maat band zijn als een andere maat velg.
[www.apkkeuringseisen.nl]
3 centimeter buiten de spatborden dus. Hoe wordt dat gemeten? Ik neem aan vanaf het onderste punt daar waar de banden het meest uitsteken, of vanaf de bovenkant? In dat laatste geval valt het bij mij binnen de marge.
Kan toch prima zo, als je twijfelt voor de keuring zet je toch de andere velgen er tijdelijk weer onder.
Die velgen die uitsteken vind ik eerlijk gezegd geen gezicht
Ik vind de velgen goed bij de auto passen. 185 i.p.v. 195 scheelt je een halve centimeter uitsteken. Zou ik alleen doen als je dan binnen de eisen komt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.