Andere velgen met bredere banden en afwijkende ET waarde: wat is wettelijk toegestaan en wat zijn de gevolgen voor de wielophanging?

SVF

Kilometervreter
Hallo beste techneuten.

Ik heb onder mijn auto andere velgen en banden gemonteerd, zie dit topic Ik zit echter met een aantal onbeantwoorde vragen waar ik in dit forum deel hopelijk een antwoord op krijg. De nieuwe velgen hebben een ET waarde van 38, mijn auto 46 dus 8 mm verschil. In combinatie met bredere banden (195 ipv 185) levert dat een groter verschil op dan wat ik had verwacht. Aan de voorkant ziet het er zo uit:

5b74039d43bd3-DSCN4664.jpg


5b78130d2f249-DSCF1378.jpg


Vanaf de bovenkant van de wielkast gemeten steken de banden ongeveer 1½ cm uit, achter vallen ze er nét binnen. Op het net vind ik wat betreft de APK eisen hierover het volgende: "Daarnaast mogen banden niet meer dan 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden" Voor mij is echter niet duidelijk vanaf welk punt dit wordt gemeten: bovenkant of onderkant wielkast? Verder zoekend op het net stuit ik op o.a. dit topic uit 2009 met dit plaatje Hier steekt de velg maar liefst 2,8 cm uit en dat schijnt dus gewoon te mogen? Hoewel het hier niet helemaal duidelijk is of het loopvlak van de band wel of niet binnen de wielkast mag vallen maar die scherpe uitstekende rand van de velg in dit geval ziet er gevaarlijker uit voor voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers dan de uitstekende wangen van mijn banden...
En ook niet onbelangrijk: stel dat het wél legaal is wat zijn dan de gevolgen voor de belasting van de wielophanging van de auto? Doordat de wielen wat meer naar buiten staan krijg je een soort hefboomeffect waardoor de gehele wielophanging (lagers, fuseekogels homokineten etc) zwaarder worden belast. We hebben het hier weliswaar over "slechts" 8 mm afwijking in ET waarde die aan de binnenzijde weer gedeeltelijk wordt gecompenseerd door de bredere banden, maar kan iemand hier iets zinnigs zeggen in welke mate dat invloed heeft en leidt overmatige slijtage? Een lastige vraag, ik weet het maar als het echt een groot issue is dan gaan die mooie brede velgen er weer af; wie mooi wil zijn moet pijn lijden maar niet ten koste van alles! Sowieso zal ik het slijtagepatroon van de banden nauwkeurig in de gaten houden en indien nodig laten uitlijnen. De auto rijdt verder prima en ik heb het idee dat de besturing wat strakker en minder wollig aanvoelt dan op de oude originele banden maar dan kan ook suggestief zijn... Het rijdt in elk geval zeker niet slechter!

Edit: spelvautjes verbeterdt
 
8 mm is tamelijk veel. Met deze velgen ga je in elk geval niet op een hogere et waarde komen door ze af te draaien. De lagers en fuseekogels worden anders belast, maar of het de levensduur echt verkort durf ik niet te zeggen.
 
s velthuis zei:
Met deze velgen ga je in elk geval niet op een hogere et waarde komen door ze af te draaien.

Je bedoelt door er een paar mm te laten afslijpen door een metaalbewerker? (was ook een suggestie in het andere topic) Maar dat lijkt me sowieso een no go omdat je daarmee de constructie en de stevigheid van de velgen aantast. Al ken ik wel iemand die dat eventueel zou kunnen.

Maar ben ik zoals de auto er nu bijstaat in overtreding of valt het binnen de marge?
 
Je verplaatst het centrum van de belasting 8 - (195-185)/2 = 3mm naar buiten. Qua andere belasting op lagers e.d. valt dat enorm mee en zou niet tot problemen moeten leiden (of die zaten er al in en komen nu versneld naar boven).
Of het legaal is, kan ik je niet heel zeker over adviseren: ik schat in dat die 3 cm aan de bovenkant vh spatbord wordt gemeten. Maar weet dat dus niet zeker.
Het afdraaien van velgen moet door iemand gedaan worden met verstand van velgen. De constructie mag niet verzwakt worden en afmetingen naafgat komt precies. Ik raad het af. Let op dat bij wielbouten, dat deze na afdraaien van je velg niet te lang zijn.
Succes.
 
Waarom heb je niet gewoon velgen op maat gekocht. Of iets langer door gezocht naar 2de handse velgen.



Die is niet wettelijk goed gekeurt(of je moet een verbreedlip vinden voor op je spatbord) en dit is slecht voor je lagers. Die gaan per mm 4% sneller kapot.



Mensen die dit op hun tuning wagen doen. Rijden niet dagelijks met die wagen. Die hebben een andere auto voor dagelijks.
 
SKKL 350 zei:
Het afdraaien van velgen moet door iemand gedaan worden met verstand van velgen. De constructie mag niet verzwakt worden en afmetingen naafgat komt precies. Ik raad het af. Let op dat bij wielbouten, dat deze na afdraaien van je velg niet te lang zijn.
Succes.

Er is maar een beperkt aantal velgen geschikt om af te draaien tot hogere et waardes. Deze lijken me daar niet geschikt voor.
 
Nog een interessant topic gevonden met daarin o.a. de volgende quote:

"Voor de zekerheid hebben ze het boek erbij gehaald en de boel opgezocht. Daar stond in dat voor een personenauto op geel kenteken het uitsteken van de banden met 3 cm buiten de spatbordranden was beperkt. Ook mochten ze niet verder buiten de auto steken dan de auto breed was op het breedste punt. (exclusief spiegels)"

Dat laatste kon nog wel eens spannend worden... Deze thread is echter uit 2007 en wellicht zijn de regels weer gewijzigd.
 
Het verkort de levensduur wel iets. Maar dat is verwaarloosbaar. Ik vraag me nogmaals af of dit idd ET38 is. In mijn ervaring kan dit meestal heel erg makkelijk.

Afdraaien is een optie ja. Goed bedrijf opzoeken die je daarbij kan helpen.

Anders verkopen en andere zoeken.
 
Nico GTR zei:
Afdraaien is een optie ja. Goed bedrijf opzoeken die je daarbij kan helpen.

Nee, dat zal zeer waarschijnlijk geen optie zijn. Je moet er op rekenen een millimeter of 5 achter de boutgaten over te houden. De meeste velgen zijn met een bepaalde ET waarde geproduceerd en hebben geen overwaarde om af te draaien. Een millimeter of wat zal misschien nog kunnen, maar dit moet wel veel zijn. Bovendien ben je snel zo'n 200 euro verder en dat staat niet in verhouding tot de prijs van een geschikt, vervangend setje. Er bestaan wel velgen waarvan de ET waarde aangepast kan worden op de auto, een maat van mij heeft dergelijke wielen op z'n Speedster gehad. Waren gesmede wielen met een verdikte naaf. Die hadden genoeg vlees om af te draaien.
 
De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's:

moeten goed zijn afgeschermd;
mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken, en
mogen niet aanlopen.

De spoorbreedte van personenauto’s mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister.
 
Dat die banden 1½ cm buiten de wielkassen komen is voor de APK geen probleem.
Als de banden echter ook ergens tegen aan kunnen lopen (b.v. bij volledige stuuruitslag en/of volledig inveren) wordt het wel afkeur.

Wiellagers, stuurkogels en fuseekogels worden wat anders belast, maar dat zal niet zo'n grote slijtage geven dat je ze jaarlijks moet vervangen.
Bandenslijtage in bochten zal ook wat meer zijn doordat je stuurgeometrie iets gewijzigd is door de afwijkende offset, en let er ook even op dat de remeigenschappen (met name bij nat/glad wegdek) nadelig beïnvloed kunnen worden met bredere banden. (je hebt minder wieldruk/cm2)
 
s velthuis zei:
Nico GTR zei:
Afdraaien is een optie ja. Goed bedrijf opzoeken die je daarbij kan helpen.

Nee, dat zal zeer waarschijnlijk geen optie zijn. Je moet er op rekenen een millimeter of 5 achter de boutgaten over te houden. De meeste velgen zijn met een bepaalde ET waarde geproduceerd en hebben geen overwaarde om af te draaien. Een millimeter of wat zal misschien nog kunnen, maar dit moet wel veel zijn. Bovendien ben je snel zo'n 200 euro verder en dat staat niet in verhouding tot de prijs van een geschikt, vervangend setje. Er bestaan wel velgen waarvan de ET waarde aangepast kan worden op de auto, een maat van mij heeft dergelijke wielen op z'n Speedster gehad. Waren gesmede wielen met een verdikte naaf. Die hadden genoeg vlees om af te draaien.

Gewoon een busje erin voor de wielbouten. ;)
 
Nico GTR zei:
s velthuis zei:
Nico GTR zei:
Afdraaien is een optie ja. Goed bedrijf opzoeken die je daarbij kan helpen.

Nee, dat zal zeer waarschijnlijk geen optie zijn. Je moet er op rekenen een millimeter of 5 achter de boutgaten over te houden. De meeste velgen zijn met een bepaalde ET waarde geproduceerd en hebben geen overwaarde om af te draaien. Een millimeter of wat zal misschien nog kunnen, maar dit moet wel veel zijn. Bovendien ben je snel zo'n 200 euro verder en dat staat niet in verhouding tot de prijs van een geschikt, vervangend setje. Er bestaan wel velgen waarvan de ET waarde aangepast kan worden op de auto, een maat van mij heeft dergelijke wielen op z'n Speedster gehad. Waren gesmede wielen met een verdikte naaf. Die hadden genoeg vlees om af te draaien.

Gewoon een busje erin voor de wielbouten. ;)

Allemaal lapmiddelen voor het meer fundamentele probleem dat het niet helemaal passende wielen zijn. Het betreft geen exoot zoals een speedster waar het de moeite loont om een wielset passend te maken.
 
Het gaat om een i20, laat het gewicht eens 1000kg incl bestuurder zijn? (Heb het gewicht even niet paraat van de auto)
Dus ongeveer 250kg per wielnaaf, die constant scheef belast wordt met een kleine maar tellende afwijking.
Nu ga je uiteraard harder door de bochten omdat je auto meer een go-kart lijkt, de belasting op de naven wordt dus nog groter.
Ik weet niet wat voor naven Hyundai gebruikt (hele goedkope prutlagers of superieur spul, denk het eerste) maar ik vermoed dat de voorwiellager linksvoor als eerst begint te pruttelen. Geeft het een jaartje..
 
Afdraaien is imo alleen een optie als er genoeg metaal over blijft en de een relatie hebt die het voor weinig wil fixen.
 
Bedankt allemaal weer voor de reacties! Ik ben er alleen nog niet gerust op: veel antwoorden die weer vragen oproepen. Mocht ik ooit door oom agent aan de kant worden gezet dan heb ik in elk geval genoeg gespreksstof!:)

snelle willy zei:
Waarom heb je niet gewoon velgen op maat gekocht. Of iets langer door gezocht naar 2de handse velgen

Tja achteraf kijk je een koe in zijn derrière, maar ik had me inderdaad beter moeten informeren en van te voren het een en ander moeten opmeten. Ik zie het als een wijze les!

FW Ta-183 Huckebein I zei:
De spoorbreedte van personenauto’s mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister.

Even een plaatje erbij gezocht:

5b791a93ae3d6-hyundai_i20_front_rear.jpg


Ik neem aan dat de spoorbreedte wordt gemeten vanaf de buitenkant van de banden? Op dit plaatje zie ik namelijk 2 verschillende waarden voor 14 en 15 inch wielen maar het lijkt me niet dat dat verschil in de auto zelf zit? Als de regel uit 2007 geldt over de totale breedte (zie mijn eerdere post) dan ga ik sowieso nat en wat betreft die 2 % van de totale spoorbreedte zal het afhankelijk van de meetmethode niet of heel misschien nét wel kunnen.

Hotdog zei:
Het gaat om een i20, laat het gewicht eens 1000kg incl bestuurder zijn? (Heb het gewicht even niet paraat van de auto)
Dus ongeveer 250kg per wielnaaf, die constant scheef belast wordt met een kleine maar tellende afwijking.
Nu ga je uiteraard harder door de bochten omdat je auto meer een go-kart lijkt, de belasting op de naven wordt dus nog groter.
Ik weet niet wat voor naven Hyundai gebruikt (hele goedkope prutlagers of superieur spul, denk het eerste) maar ik vermoed dat de voorwiellager linksvoor als eerst begint te pruttelen. Geeft het een jaartje..

Zeg niet zo denigrerend over mijn GIF-groene rakker!:( We hebben het hier wel over een degelijke Koreaan!:p Maar ik vrees dat je gelijk hebt... Het is allemaal nét wel of nét niet (afhankelijk van welke meetmethode je hanteert) maar mijn nuchtere boeren verstand zegt dat het uiteindelijk beter is om afstand te doen van deze set velgen en proberen er nog een leuk bedrag voor te krijgen via mp om zo het verlies te beperken... En dan tijdelijk de originele banden met wieldoppen er weer op en zoeken naar een betere passende set lm.
 
Het lager rechtsvoor heeft het meest te lijden, aangezien er een grotere omtrek is in bochten naar links toe en rotondes waar we er maar een paar van hebben in NL ook linksom genomen worden. Dus de meeste druk en slijtage is het rechtervoorwiel.

Ik denk persoonlijk dat het wel losloopt qua slijtage, heb in het verleden op mijn Celica ook een offset van 10mm naar buiten gehad aan alle wielen met velgen wissel, reed daar zachtjes gezegd niet rustig mee en in de 50k km dat er er toen bijgezet is is er geen wiellager stukgegaan.
 
De slijtage van het lager neemt toe, maar ook de onafgeveerde massa. Ik neem dus aan dat TS geen sportieve rijstijl heeft (omdat hij vindt dat de wegligging beter geworden is).
Dan merk je de toegenomen slijtage niet zo, mensen met een rustige rijstijl hebben niet zo vaak nieuwe lagers nodig.

Qua wegligging zijn er nog een paar kleine puntjes van aandacht:
1 - Omdat de wielen veel breder zijn geworden, is de diepte van het profiel belangrijk. De auto zal eerder gaan aquaplannen.
2 - Neem een goede uitlijner, je zal andere waardes moeten instellen door de toegenomen spoorbreedte.

Voor de APK: vraag het jouw keurmeester. Dit soort regels veranderen regelmatig en je bent afhankelijk van zijn interpretatie van de regels. Hij mag de goed- of afkeur bij de inspecteur verdedigen en er zijn keurmeesters die graag de veilige kant aanhouden.
 
s velthuis zei:
SVF zei:
om zo het verlies te beperken...

Waarom zou je er verlies op moeten lijden? Heb je er zo veel voor betaald dan? Ze zijn toch in dezelfde staat als toen je ze zelf kocht?

Zie mijn auto topic (link in OP) Voor deze set heb ik 175 euro betaald maar heb er wel andere gebruikte banden op laten zetten (oude ingeruild) Dat was inclusief montage en uitbalanceren ook 120 euro. Met een set centreerringen en een busje primer en velgenlak (wat stoeprandschade bijgewerkt) zit je dan op ruim 300 euro en ik verwacht niet dat ik dat er voor terug krijg.

@ KadettRT Goed om te horen: dat geeft de burger weer moed!:D

rke zei:
Ik neem dus aan dat TS geen sportieve rijstijl heeft

Dat vind ik ook al denken mijn medepassagiers daar wel eens anders over!:D Laten we het zo zeggen: ik ben meer een zuinige rijder en houdt me meestal keurig aan de regels, kijk ver vooruit, houdt afstand en rem zo min mogelijk. Dat betekend dus ook een drempeltje of rotonde met de daarvoor geldende maximum snelheid, indien mogelijk. (maar dat kan ik nu dus maar beter even uit m'n hoofd laten)
 
SVF zei:
Ik neem aan dat de spoorbreedte wordt gemeten vanaf de buitenkant van de banden? Op dit plaatje zie ik namelijk 2 verschillende waarden voor 14 en 15 inch wielen maar het lijkt me niet dat dat verschil in de auto zelf zit? Als de regel uit 2007 geldt over de totale breedte (zie mijn eerdere post) dan ga ik sowieso nat en wat betreft die 2 % van de totale spoorbreedte zal het afhankelijk van de meetmethode niet of heel misschien nét wel kunnen.

De spoorbreedte wordt gemeten over het midden van het loopvlak. Omdat de velg van de 185 band een andere ET waarde heeft dan de 175 band zal de spoorbreedte niet verder toenemen.
 
Door de lagere ET neemt de spoorbreedte met 16 mm toe, de banden steken 13 mm meer uit.
 
SVF zei:
rke zei:
Ik neem dus aan dat TS geen sportieve rijstijl heeft

Dat vind ik ook al denken mijn medepassagiers daar wel eens anders over!:D Laten we het zo zeggen: ik ben meer een zuinige rijder en houdt me meestal keurig aan de regels, kijk ver vooruit, houdt afstand en rem zo min mogelijk.
In dat geval zal je wat vaker een lagertje nodig hebben.

Het gebruik van lagers is sterk merkafhankelijk. Waar het ene merk lagers toepast die met minder dan een ton al vrolijk zingen, past het andere merk lagers toe die niet stuk te krijgen zijn.

Ik kan je niet vertellen bij welke groep merken jouw auto hoort, maar ik heb auto's gehad waar ik regelmatig een vers lager in moest laten zetten.

De genoemde vuistregel van snelle willy lijkt mij een goede vuistregel. Nu alleen nog uitvogelen hoe lang een lager normaal mee gaat met jouw rijstijl in jouw bolide.
 
SVF zei:
Even een plaatje erbij gezocht:
5b791a93ae3d6-hyundai_i20_front_rear.jpg

Ik neem aan dat de spoorbreedte wordt gemeten vanaf de buitenkant van de banden? Op dit plaatje zie ik namelijk 2 verschillende waarden voor 14 en 15 inch wielen maar het lijkt me niet dat dat verschil in de auto zelf zit? Als de regel uit 2007 geldt over de totale breedte (zie mijn eerdere post) dan ga ik sowieso nat en wat betreft die 2 % van de totale spoorbreedte zal het afhankelijk van de meetmethode niet of heel misschien nét wel kunnen.

Fout.
Die 2 waarden die je ziet zijn van de voor- en van de achterwielen.
Auto's hebben voor en achter vaak verschillende spoorbreedtes.
Je kan een 15 inch zomerband hebben en bv een 14 inch winterband; de een is wat hoger de ander iets breder.
 
FW Ta-183 Huckebein I zei:
SVF zei:
Even een plaatje erbij gezocht:
5b791a93ae3d6-hyundai_i20_front_rear.jpg

Ik neem aan dat de spoorbreedte wordt gemeten vanaf de buitenkant van de banden? Op dit plaatje zie ik namelijk 2 verschillende waarden voor 14 en 15 inch wielen maar het lijkt me niet dat dat verschil in de auto zelf zit? Als de regel uit 2007 geldt over de totale breedte (zie mijn eerdere post) dan ga ik sowieso nat en wat betreft die 2 % van de totale spoorbreedte zal het afhankelijk van de meetmethode niet of heel misschien nét wel kunnen.

Fout.
Die 2 waarden die je ziet zijn van de voor- en van de achterwielen.
Auto's hebben voor en achter vaak verschillende spoorbreedtes.
Je kan een 15 inch zomerband hebben en bv een 14 inch winterband; de een is wat hoger de ander iets breder.

Denk het niet, plaatje is al van voor en achter, de waarden genoemd en tussen () zijn de verschillende maten (14"en 15"). 1710 is de wagenbreedte.
 
Een andere effect van een verkeerde ET waarde is dat je schuurstraal verandert. Het effect is dat wanneer 1 wiel meer wrijving heeft als het andere wiel (door de berm of op ijs) dat je auto naar 1 kant gaat trekken en heftiger reageert op remmen dan normaal. Het zal ook voor een hogere belasting op de stuurkogels zorgen.

Het is trouwens lastig dit soort veranderingen echt objectief te beoordelen. Iets bredere banden rijdt meestal net wat lekkerder. Maar dat soort reacties bij assymetirische belasting kunnen nog best vervelend zijn.

Sja, wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan zou ik mij tot de aanbevelingen van de fabrikant houden. Wellicht een maatje breder, maar niet klooien met de ET waarde.
 
Ik heb met de Leon in totaal 14 jaar met velgen met een 'verkeerde' ET waarde gereden. Hierdoor kwamen de wielen nagenoeg gelijk met het uiterste punt van de wielkasten.
In 15 jaar tijd is eenmalig een wiellager vervangen en verder nooit iets mee gehad. Ook was de auto de helft van die tijd 8cm verlaagd en die combinatie heeft kennelijk niets (merkbaars) aangericht.
De auto is ook al die tijd zonder opmerking door de APK gekomen.
Dus alle dramatische verhalen mag je enigszins met een korreltje zout nemen :T

Officeel mogen de wielen volgens mij sowieso een paar centimeter uitsteken.

Zo heb ik al die jaren gereden:
$_86.JPG
 
@ CorZa, volgens mij steken bij jou de velgen net zo ver uit als bij mij alleen het loopvlak van de banden blijft keurig binnen de wielkast. Bij mij zijn het vooral de wangen van de banden die uitsteken. En goed om te horen dat er in 15 jaar geen bijzonderheden zijn geweest met de wielophanging!(y) En in al die jaren nooit een stoeprandje geraakt?

Inmiddels 3 weken verder rij ik nog steeds rond met deze velgen al heb ik nog steeds mijn twijfels (hoewel het bericht van CorZa mij weer iets positiever stemt) Ik vind het mooi staan en het rijdt verder prima, al betrap ik me er zelf op dat ik drempels en rotondes nu met een slakkengangetje neem. Verder heb ik het idee dat met name de achterbanden iets schuin naar buiten staan (/ \) maar dat kan ook optisch bedrog zijn (bij de Leon van CorZa lijkt dat ook zo) Ik zie vooralsnog geen afwijkend slijtagepartoon, maar ga voor de zekerheid toch een afspraak maken om de auto volgende week te laten uitlijnen bij de dorpsgarage waar ik wel vaker kom. En uiteraard ben ik dan benieuwd naar hun mening over deze velgen!
 
Gisteren de auto laten uitlijnen:

5b978cf2e7040-IMG_20180911_092357b.jpg


De achterwielen stonden goed, voor was een kleine correctie nodig (toespoor / uitspoor) De baas zelf was er niet en de monteur die hem heeft uitgelijnd wist niet alles over de APK regels maar verwacht niet dat deze brede velgen een probleem zouden zijn zolang ze niet aanlopen..

Toch heb ik het idee dat de achterwielen iets meer naar buiten (/\) staan tov voor:

5b98b94a060d7-IMG_20180912_084248bb.jpg


5b98b8dfd0339-IMG_20180912_084301bb.jpg


Maar misschien was dit ook zo met de originele wielen en als ik er op let zie ik het wel bij veel meer auto's.
 
Uitlijnen? Zo te zien iemand die het motto "groen is goed" heeft. Niet de juiste methode.

Die waardes moeten links en rechts ongeveer gelijk zijn. Je camber LV wijkt af. Dat is volgens mij te stellen bij een I20 (ookal zal de computer misschien zeggen van niet)
Achter heb je idd meer camber dan de voorzijde. dit is vrij normaal. Valt alleen wel op dat dat ook afwijkt ten opzichte van rechts.

Wat betreft de breedte van de banden: je steekt 1,5cm uit. Je mag 3cm uitsteken bij apk.
Je spoorbreedte mag max 2% afwijken dus je loopt in principe wel risico op bekeuring of WOK (meestal het laatste) maar je hebt geen verlaagde auto waarbij het direct opvalt dat de wielen te breed zijn en eigenlijk niet onder de auto horen.

Die 8mm ET waarde verschil is ook 8mm uitsteken. Je halve cm komt van de bandbreedte. Dus totaal idd ongeveer 1,5cm wat je uitsteekt door de verkeerde combinatie.

Mijn advies zou zijn om op zn minst bij de volgende bandenwissel terug te gaan naar een 185 breed bandje (let wel op dat de hoogte een percentage is, geen vast gegeven) Dan ben je alvast die halve cm kwijt. en valt het alweer minder op.

Al is de beste optie gewoon velgen met de juiste ET waarde zoeken. Dat is namelijk het grootste probleem. Dit veranderd de spoorbreedte en is op termijn slecht voor je wiellagers omdat ze anders belast worden dan voorheen. (als je tegelijkertijd nieuwe wiellagers had gemonteerd is dat probleem al minder groot).
De kans dat je velgen hebt die af te draaien zijn op het montagevlak is betrekkelijk klein. Zeker 8mm gaat niet lukken.
Maar als dat wel mogelijk is (ookal is het maar een paar mm) zou ik dat overwegen.
 
@ Pobresh, bedankt voor je altijd uitgebreide en nuttige bijdrages aan het forum zo in het nachtelijke uur!(y) Dat wordt zeer gewaardeerd! Dat hele uitlijnrapport is voor mij abracadabra en ik heb geen idee waar die getallen voor staan en hoeveel ze mogen afwijken, maar groen is natuurlijk wel een mooie kleur.:T LV heeft hij inderdaad wat bijgesteld, en vroeg daarbij advies aan een ander monteur. Het was een jonge knaap dus misschien nog niet zo ervaren.. Maar is je conclusie nu dat dit uitlijnen prutswerk is? En loop ik serieus het risico op een WOK? Dat betekend toch dat de auto RDW gekeurd moet worden, en dus een duur geintje waarschijnlijk?
 
Geel is mooier, behalve op een uitlijnrapport o_O

Bij afwijking van spoorbreedte (en eigenlijk elke afwijking ten opzichte van de typegoedkeuring die een agent in twijfel kan trekken) heb je risico op een wok melding als ze je om die reden aanhouden.
Echter kun je je afvragen hoe groot dat risico is, als het niet direct opvalt.

Jonge knaap die uitlijnt hoeft niet persee onervaren te zijn. Maar als dit het eindrapport is, vind ik de uitlijning maar afgeraffeld. Groen is niet per defenitie goed, maar "binnen de tolerantie" Je moet echter links en rechts zoveel mogelijk gelijk stellen.
Prutswerk zou zijn als de waardes links precies verkeerd staan ten opzichte van rechts.
Grofweg als je wielen dus zo \-\ zouden staan ipv /-\ (afhankelijk van hoe je het bekijkt kan het zowel op sporing als camber worden toegepast)
Ook dan staat het in bepaalde gevallen gewoon groen en zal een slechte uitlijner je gewoon wegsturen. Terwijl er eigenlijk niet goed uitgelijnd is.

Ik ga zelf naar een eenmanszaakje dat de tijd en moeite neemt om uit te lijnen en ook verder kijkt dan de computer qua afstelmogelijkheden.
De beste man doet eigenlijk alleen maar uitlijnen en banden. Dus die weet in elk geval wel waar die mee bezig is.
 
Terug
Bovenaan