Alfa Romeo Giulia (952)

Yes, hebbes!
Wat een heerlijke auto.

Helaas is er iets misgegaan met de levering van de 18" velgen, dus die moeten nog komen.

1k0.jpg

1k0.jpg

Later meer

Heel erg mooi, lijkt me een stap voorwaarts op de Mazda6. Gefeliciteerd en veel fijne kilometers!

Ietwat voorspelbare samenstelling, maar daarom niet minder mooi. Ben benieuwd naar foto's als de juiste wielen eronder zitten.

RobEU zei:
Ietwat voorspelbare samenstelling, maar daarom niet minder mooi. Ben benieuwd naar foto's als de juiste wielen eronder zitten.

Een klassieke kleurencombinatie zou ik het dan willen noemen :)

Dan vind ik de Mazda6 toch echt een flinke partij knapper. Maar hoe dan ook een fijne auto om mee te rijden. Veel plezier

Ik vind de Mazda 6 optisch zeker niet onderdoen voor de Giulia. Afwerking van de Giulia lijkt nog niet denderend als ik de gigantische kier bij de dorpelafdekking zie.

De Alfa is dan ook vooral knap omdat 'ie een Alfa is, niet zozeer omdat 'ie daadwerkelijk mooi is. Er had evengoed een Infiniti- of Kia-logo op hebben kunnen zitten, en dan zou niemand zitten zwijmelen.

Kristian zei:
Ik vind de Mazda 6 optisch zeker niet onderdoen voor de Giulia. Afwerking van de Giulia lijkt nog niet denderend als ik de gigantische kier bij de dorpelafdekking zie.

Schoonheidsfoutje. Zat met een welgemikte tik weer op z'n plek. Ik denk dat ie los geweest is om alle beschermfolie te verwijderen.
Ik heb net 4 jaar mazda 6 achter de rug, en eigenlijk is het best wel een wereld van verschil. Zowel buiten als binnenkant is de Giulia veel meer solide dan de mazda 6 ooit geweest is, en dan heb ik het over bijvoorbeeld het geluid en gevoel van de deuren bij open en dicht, het flapperen van de motorkap van de mazda, het algemene geluidsniveau, het onderstel, dashboard kwaliteit, etc. Het is echt 10.000 euro meer auto en dat zie en voel je. Niks ten nadele van de mazda overigens, want dat is/was gewoon ontzettend veel waar voor het geld.

Loop eens bij een Alfa dealer binnen, met internet plaatjes en filmpjes kijken kan je dit gewoon niet beoordelen.

Qua uiterlijk vind ik de Mazda 6 ook nog steeds een mooie verschijning. Heb de mijne vrijdag een uur voor aflevering van de Alfa achtergelaten bij het inleverpunt, helemaal gewassen en schoon van binnen. Nog steeds een mooie kar.

RobEU zei:
De Alfa is dan ook vooral knap omdat 'ie een Alfa is, niet zozeer omdat 'ie daadwerkelijk mooi is. Er had evengoed een Infiniti- of Kia-logo op hebben kunnen zitten, en dan zou niemand zitten zwijmelen.

Een mening geformuleerd als een feit, daar kan ik niks mee. Ik denk hier uiteraard anders over :p

EdeG83 zei:
RobEU zei:

Een mening geformuleerd als een feit, daar kan ik niks mee. Ik denk hier uiteraard anders over :p

Oh nee hoor, anders was ik m'n zin wel begonnen met 'Feitelijk gezien is...'. Ik heb het al eens eerder aangehaald, maar maanden geleden stond er in AW een vergelijkingstest met de Giulia, XE en een Infiniti. Op een foto stonden de drie achterkanten samen op de foto. Die zijn amper uit elkaar te houden.
Je zag het ook aan de reacties op dit forum overigens. Vlak voor de introductie was iedereen nog lyrisch, 'want een nieuwe Alfa komt uit en die zal wel bloedmooi zijn'. Maar toen de auto er eenmaal was, kwamen veel mensen hier toch op terug. Niet dat het een lelijke auto is, absoluut niet. Maar qua design vind ik het ook geen 'echte Alfa'. De wow-factor komt bij veel mensen vooral door de lange afwezigheid van nieuwe modellen, en niet zozeer door het uiterlijk. Dat deed de 156 stukken beter twintig jaar geleden.
Maar nogmaals, dit doet niets af aan de kwaliteiten van de auto.

Dat gevoel had ik ook destijds. Was toch een beetje een teleurstelling toen die uiteindelijk gepresenteerd werd.
Maar het knappe is, is dat dit wederom een ontwerp is van Alfa wat het in het echt het zoveel beter doet dan op plaatjes. En een auto die naarmate de tijd verstrijkt steeds interessanter wordt.

RobEU, uitstekend verwoord. Soms wilt men iets ook gewoon graag mooi vinden omdat het van een bepaald merk komt. Ik zie zelf persoonlijk geen enkel Italiaanse flair (itt de 156 inderdaad) in de Giulia maar meer een mollig, Duits mokkel. Juist Mazda ziet er tegenwoordig meer Italiaans uit dan Alfa Romeo

Zowel buiten als binnenkant is de Giulia veel meer solide dan de mazda 6 ooit geweest is, en dan heb ik het over bijvoorbeeld het geluid en gevoel van de deuren bij open en dicht, het flapperen van de motorkap van de mazda, het algemene geluidsniveau, het onderstel, dashboard kwaliteit, etc. Het is echt 10.000 euro meer auto en dat zie en voel je.

Dat geloof ik overigens zeker wel. Tenzij je de Giulia met de Mazda6 facelift gaat vergelijken.

Jay DoubleYou zei:
Eens. Voor en achter kan best een Alfa zijn, vooral voor, maar alles daartussen is erg uitwisselbaar.

2017-Alfa-Romeo-Giulia-Quadrifoglio-Verde-rear-three-quarters-1024x694.jpg

2015-jaguar-xe-rear-view-left.jpg

2017-Infiniti-Q50-rear-view.jpg

Nu denk ik wel dat de meesten hier ze uit elkaar kunnen houden, maar mijn moeder zou dit niet kunnen. De vraag is natuurlijk of de achterkant van Alfa zo zwak is of die van Infiniti en Jaguar zo sterk. De Mazda6 had hier overigens ook kunnen staan. Ik ben niet 100% fan van het model, en al helemaal niet van hoe Mazda dat design heeft uitgewrongen over de rest van het gamma, maar ik vind het ontwerp wel heel sterk. Alfa Romeo zal altijd wel liefhebbers vinden, net als Citroën.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Dat gevoel had ik ook destijds. Was toch een beetje een teleurstelling toen die uiteindelijk gepresenteerd werd.
Maar het knappe is, is dat dit wederom een ontwerp is van Alfa wat het in het echt het zoveel beter doet dan op plaatjes. En een auto die naarmate de tijd verstrijkt steeds interessanter wordt.

Gemixte gevoelens hierbij. Bij mij in de straat staat een rode met, God weet wat de eigenaar bezielde, kleine zwarte velgjes. Ik kijk er vaak naar, maar echt warm word ik er gewoon niet van, met de beste wil van de wereld. Maar een paar dagen terug zag ik op Malta een donkerblauwe met spaakvelgen staan, dat vind ik dan toch wel buitengewoon fraai.
De Stelvio heeft voor mij overigens meer de wow-factor. Knap hoe Alfa zo'n lompe auto toch elegant heeft weten te maken.

Bij mij wekt de Guilia dan wel een begeerte op. Ik vind de auto steeds mooier worden. Het interieur is echt wel een klasse mooier dan de Mazda 6.
Dat gevoel van begeerte heb ik totaal niet bij een Infinti en veen minder bij de Jaguar XE. Alleen een BMW 3 serie heeft in de verte wat weg van de Alfa. Weliswaar heeft de Guillia ook best zwakke punten maar die vallen in het niet bij het fraaie uiterlijk en de meer dan uitstekende wegligging.

k*naam :)

Het zijn vooral die bollingen bij de Infiniti. Als daar een Alfa Romeo logo op had gestaan met dito grille dan waren er meer mensen enthousiast over geweest

De Stelvio heeft voor mij overigens meer de wow-factor. Knap hoe Alfa zo'n lompe auto toch elegant heeft weten te maken.

Weer eens. Ik vind de Stelvio wél mooi! Nou ja muv van die overdreven koplampen dan

EdeG83 zei:
Zowel buiten als binnenkant is de Giulia veel meer solide dan de mazda 6 ooit geweest is, en dan heb ik het over bijvoorbeeld het geluid en gevoel van de deuren bij open en dicht, het flapperen van de motorkap van de mazda, het algemene geluidsniveau, het onderstel, dashboard kwaliteit, etc. Het is echt 10.000 euro meer auto en dat zie en voel je. Niks ten nadele van de mazda overigens, want dat is/was gewoon ontzettend veel waar voor het geld.

Ik kan de vergelijking niet maken maar herken de punten wel. Nu zijn bij mijn 6 de deuren voorzien van demping echter je merkt wel aan de hele auto dat gewichtsbeperking een belangrijk uitgangspunt was. Interieur is zeker nog niet op niveau van de top van het segment. Stoelen en zitpositie zijn in de Alfa vast ook wel wat beter als je wat langer bent?

RobEU zei:
Gemixte gevoelens hierbij. Bij mij in de straat staat een rode met, God weet wat de eigenaar bezielde, kleine zwarte velgjes. Ik kijk er vaak naar, maar echt warm word ik er gewoon niet van, met de beste wil van de wereld. Maar een paar dagen terug zag ik op Malta een donkerblauwe met spaakvelgen staan, dat vind ik dan toch wel buitengewoon fraai.

Het is dan ook typisch zo'n auto die je in een beetje leuke uitvoering/kleur "moet" samenstellen om er enige begeerte mee op te wekken. Gisteren zag ik een zwart exemplaar op ballonbanden, dan vind ik hem niet spannender dan een Passat of iets dergelijks.

Overigens, een goed aangeklede Giulia is in tegenstelling tot de oudere Alfa's imo evengoed geen echt sierlijke auto, maar meer voorzien van een tamelijk fout sausje bruutheid, zoals een Mercedes met AMG-pakket dat ook heeft. Niet bepaald subtiel.

Kristian zei:
EdeG83 zei:
Zowel buiten als binnenkant is de Giulia veel meer solide dan de mazda 6 ooit geweest is, en dan heb ik het over bijvoorbeeld het geluid en gevoel van de deuren bij open en dicht, het flapperen van de motorkap van de mazda, het algemene geluidsniveau, het onderstel, dashboard kwaliteit, etc. Het is echt 10.000 euro meer auto en dat zie en voel je. Niks ten nadele van de mazda overigens, want dat is/was gewoon ontzettend veel waar voor het geld.

Ik kan de vergelijking niet maken maar herken de punten wel. Nu zijn bij mijn 6 de deuren voorzien van demping echter je merkt wel aan de hele auto dat gewichtsbeperking een belangrijk uitgangspunt was. Interieur is zeker nog niet op niveau van de top van het segment. Stoelen en zitpositie zijn in de Alfa vast ook wel wat beter als je wat langer bent?

Met mijn 1,90m heb ik eigenlijk altijd hartstikke goed gezeten in de Mazda, de korte zitting is nooit een probleem geweest. Ik heb me wel erg gestoord aan een krakende stoel de laatste maanden. Mijn Giulia heeft de Veloce stoelen, en die zitten subliem met tig voudige elektrische verstelmogelijkheden, incl. lendesteun en nauwer te zetten wangen voor zijdelingse steun. Overigens is de zitting zelfs met het uitzetstuk niet overdreven lang.

D. Elzinga zei:
RobEU zei:

Het is dan ook typisch zo'n auto die je in een beetje leuke uitvoering/kleur "moet" samenstellen om er enige begeerte mee op te wekken. Gisteren zag ik een zwart exemplaar op ballonbanden, dan vind ik hem niet spannender dan een Passat of iets dergelijks.

Overigens, een goed aangeklede Giulia is in tegenstelling tot de oudere Alfa's imo evengoed geen echt sierlijke auto, maar meer voorzien van een tamelijk fout sausje bruutheid, zoals een Mercedes met AMG-pakket dat ook heeft. Niet bepaald subtiel.

Gezien je tweede alinea ben ik het niet zo heel erg eens met de eerste, hoewel een Giulia op wieldoppen het ook weer niet helemaal is. Bij Alfa's zie je heel vaak dat er voor de voorspelbare samenstellingen wordt gegaan, onder het mom van 'klassiek' of 'echt Alfa', zonder dat er écht gekeken lijkt te worden naar wat de auto mooi staat. Nu wil ik niet de illusie lijken te hebben dat ik de waarheid in pacht heb aangaande de schoonheid van auto's, hetgeen immers op smaak berust, maar als ik kijk naar moderne Alfa's dan merk ik dat ik rood niet eens zo geweldig vind staan. Die kleur vertroebelt de lijnen, schaduwen en vouwen. Op een klassieker is dat niet zo'n punt, omdat het daar meer om de vorm gaat. Maar tegenwoordig is zowat elke auto hetzelfde, en moeten ze het hebben van de lijntjes. Ik heb een rode en grijze Stelvio gezien, die eerste deed me niets en die tweede vond ik prachtig. Idem voor de Giulia. Of kijk naar de Giulietta van Eenvrijeusernaamiserbijniet; ik ben geen voorstander van matte lak en donkere velgen, maar zijn auto kan het perfect hebben. Dat klopt als geheel. Vaak lijkt 'hoe dikker hoe beter' het credo te zijn.

Nou doe mij maar zo'n prachtige Giuillia hoor! Een donkerblauwe graag, met van die 'kleine zwarte velgjes', zoiets :

https://i133.photobucket.com/albums/q59/asingb/Giulia/IMG_20170417_141245_zps6prtasrc.jpg?239

(slideshow 'geleend' van de schrijver van deze review)

De velgen op bovenstaande auto zijn 17", dat is vrij bescheiden maar kan de auto goed hebben wat mij betreft. de Guilya heeft wellicht niet zo'n uniek design als de 156, is misschien vergankelijker. De tijd zal het uitwijzen. De Mazda 6 (sedan) vind ik nog steeds prachtig, dus die is wat mij betreft wel houdbaar gebleken.

En het kan zijn dat de modellen die RobEU ermee vergelijkt qua kont vergelijkbaar zijn, maar ik betwijfel of de gemiddelde leek beide modellen ook even mooi zouden vinden als de Alfa. De XE is maar matig herkenbaar als iets speciaals, ook met die ridicule postkoetswielen op de foto van Rob. De Q50 heb ik altijd lelijk gevonden en ziet er vooral erg Aziatisch uit. Dat is natuurlijk allemaal maar persoonlijk, maar wat mij betreft heeft Alfa in dit segment wel degelijk een knappe prestatie geleverd qua vormgeving. Want je kunt toch moeilijk beweren dat ie echt lelijk is, laat staan saai. En wie er niet binnen (hooguit) enkele seconden een Alfa Romeo in herkent, tsja...

Zelf zou ik naast een Gjoelia liever een BMW 3 zetten. Die zie je itt de andere voorbeelden op iedere straathoek, maar wat mij betreft is dat wel het schoolvoorbeeld van een 'sportsedan'.

D2 zei:
maar wat mij betreft heeft Alfa in dit segment wel degelijk een knappe prestatie geleverd qua vormgeving. Want je kunt toch moeilijk beweren dat ie echt lelijk is, laat staan saai.

Grapje zeker? Ding is doodsaai, en buiten de neus zo algemeen als de pest. Dat je de Infiniti altijd zo lelijk hebt gevonden, maar als er ineens een Alfa-neus op zit dan is het een knappe prestatie, geeft goed aan hoe verblind je bent door het logo. Maar inderdaad, echt lelijk is 'ie niet, dat zal niemand beweren. Anders gezegd, hij is saai en algemeen vormgegeven. Net als een Golf of 308 of 3-serie of wat dan ook. Niemand zal er aanstoot aan nemen. Is dat erg? Nee, integendeel zelfs. Alfa moet weer auto's gaan verkopen, daarvoor moet je saaie auto's bouwen. En zolang mensen alles met dit logo het allermooiste op aarde vinden, komen ze er ook nog mee weg ook.

En inderdaad, die zwarte wieltjes heeft mijn buurman ook. Gewoonweg zielig.

RobEU zei:
D2 zei:
maar wat mij betreft heeft Alfa in dit segment wel degelijk een knappe prestatie geleverd qua vormgeving. Want je kunt toch moeilijk beweren dat ie echt lelijk is, laat staan saai.
Grapje zeker? Ding is doodsaai, en buiten de neus zo algemeen als de pest.
Aha. Welke auto in dit segment is volgens jou níet saai?

RobEU zei:
Dat je de Infiniti altijd zo lelijk hebt gevonden, maar als er ineens een Alfa-neus op zit dan is het een knappe prestatie, geeft goed aan hoe verblind je bent door het logo.
Echt? Gaan we nu stellen dat alles met 4 wielen er hetzelfde uitziet? Want dat is wat mij betreft het niveau waar je naartoe gaat. Nee, de Q50 met een Alfa-neus zou ik nog steeds lelijk vinden. Bijvoorbeeld door die rare uitstulpingen en vouwen in de flanken.

En dat ik verblind zou zijn door een logo...Mwoah, ik denk dat mijn automobiele historie alleen al laat zien dat dat niet zo snel gebeurt. En ik heb de giulietta destijds ook laten staan, ondanks de grote hoeveelheid charme die het ding heeft. De Stelvio vind ik niet om aan te gluren.

RobEU zei:
Maar inderdaad, echt lelijk is 'ie niet, dat zal niemand beweren. Anders gezegd, hij is saai en algemeen vormgegeven. Net als een Golf of 308 of 3-serie of wat dan ook. Niemand zal er aanstoot aan nemen. Is dat erg? Nee, integendeel zelfs. Alfa moet weer auto's gaan verkopen, daarvoor moet je saaie auto's bouwen. En zolang mensen alles met dit logo het allermooiste op aarde vinden, komen ze er ook nog mee weg ook.
Ach, Alfa's sedans waren meestal vrij behoudend vormgegeven. Als ik kijk naar voorgangers van deze Giulia, heel verrassend ook met de naam 'Giulia', dan zie ik ook niet per se buitenissig vormgegeven auto's. Sterker, de beroemdste Giulia (die volgens mij is wat mij betreft echt een koektrommeltje op wielen. Maar wel een heel mooi koektrommeltje. 'Saai' is in elk geval niet wat het bij mij oproept. Ook niet als ik kijk naar latere Giulia's, of de 75, of de Alfetta, de 155, etc...

RobEU zei:
Dat vind jij zielig, gewoon een kwestie van smaak. Maar dan neem jij er eentje met spaakwielen, die vind je wel mooi toch? Die velgen zijn ook 17", dus in jouw optiek ook 'wieltjes'.

Waarom kan de Giulia niet lelijk gevonden? De lompe koplampen en de gehele neus lijkt breder dan de rest van de auto en al die gedateerde bollingen van de auto vind ik persoonlijk ook niet bepaald fraai. Net als dat ik de Infiniti niet mooi vind. Er zit totaal geen Italiaanse sierlijkheid in de Alfa Romeo en dat vind ik toch echt wel bij het merk horen. Anders kan je net zo goed voor een mooi aangekleden 3 Serie gaan waarbij je ook nog eens een beter interieur krijgt en veel meer mogelijkheden in configuratie.

[D2] zei:
RobEU zei:
D2 zei:
Grapje zeker? Ding is doodsaai, en buiten de neus zo algemeen als de pest.
Aha. Welke auto in dit segment is volgens jou níet saai?

Ik heb nergens beweerd dat anderen niet saai zouden zijn. Maar een Alfa zou vol emotie zitten en dat ontwerp is ineens een knappe prestatie, terwijl het de zoveelste auto is, maar dan met Alfa-neus.

[D2] zei:
RobEU zei:
Dat je de Infiniti altijd zo lelijk hebt gevonden, maar als er ineens een Alfa-neus op zit dan is het een knappe prestatie, geeft goed aan hoe verblind je bent door het logo.
Echt? Gaan we nu stellen dat alles met 4 wielen er hetzelfde uitziet? Want dat is wat mij betreft het niveau waar je naartoe gaat. Nee, de Q50 met een Alfa-neus zou ik nog steeds lelijk vinden. Bijvoorbeeld door die rare uitstulpingen en vouwen in de flanken.

En dat ik verblind zou zijn door een logo...Mwoah, ik denk dat mijn automobiele historie alleen al laat zien dat dat niet zo snel gebeurt. En ik heb de giulietta destijds ook laten staan, ondanks de grote hoeveelheid charme die het ding heeft. De Stelvio vind ik niet om aan te gluren.

Nee hoor, ik heb ook al eerder, meerdere malen aangegeven waarom ik het design zo inwisselbaar vind, en dan met name alles vanaf het voorspatbord. Misschien dat jij toevallig precies diegene bent die een Infiniti met Alfa-neus niet mooi zou vinden (jij kunt immers ook vast wel uitleggen wat Aziatisch design is...), maar velen blieven alles met Alfa-logo. Niemand geeft dit overigens graag toe. Ik ook niet, in het geval met Apple, maar het is wel zo.

[D2] zei:
RobEU zei:
Maar inderdaad, echt lelijk is 'ie niet, dat zal niemand beweren. Anders gezegd, hij is saai en algemeen vormgegeven. Net als een Golf of 308 of 3-serie of wat dan ook. Niemand zal er aanstoot aan nemen. Is dat erg? Nee, integendeel zelfs. Alfa moet weer auto's gaan verkopen, daarvoor moet je saaie auto's bouwen. En zolang mensen alles met dit logo het allermooiste op aarde vinden, komen ze er ook nog mee weg ook.
Ach, Alfa's sedans waren meestal vrij behoudend vormgegeven. Als ik kijk naar voorgangers van deze Giulia, heel verrassend ook met de naam 'Giulia', dan zie ik ook niet per se buitenissig vormgegeven auto's. Sterker, de beroemdste Giulia (die volgens mij is wat mij betreft echt een koektrommeltje op wielen. Maar wel een heel mooi koektrommeltje. 'Saai' is in elk geval niet wat het bij mij oproept. Ook niet als ik kijk naar latere Giulia's, of de 75, of de Alfetta, de 155, etc...

Het gaat om de inwisselbaarheid van het design. Je kunt behoudend zijn, maar toch onderscheidend. Ik kan geen enkele auto bedenken die verward kan worden met een 75. Erg vermakelijk trouwens hoe je koste wat het kost probeert te vermijden dat deze auto saai genoemd wordt. Je weet wat behoudend betekent toch? ;)

[D2] zei:
RobEU zei:
Dat vind jij zielig, gewoon een kwestie van smaak. Maar dan neem jij er eentje met spaakwielen, die vind je wel mooi toch? Die velgen zijn ook 17", dus in jouw optiek ook 'wieltjes'.

Tsja, zo kun je alles wel afdoen als persoonlijke voorkeur. Blikje op straat gooien? Gewoon een kwestie van voorkeur, is niet zielig. En ik heb nooit beweerd grote wielen te prefereren, dus ik vind het niet erg als mijn favoriete wielen 'wieltjes' worden genoemd. Liever wielen die gewoon goed staan dan per se de grootsten moeten.

Tsja, mooi of niet mooi, spannend of saai. Iedereen mag er het zijne (of hare) van vinden. Ik rijd ook geen rode Giulia omdat ik hoop dat jullie 'em mooi vinden. Ik ben helaas nogal egoïstisch en heb echt voor mezelf gekozen :p. En ja, ik ben Alfa liefhebber en ben blij weer terug bij m'n merk te zijn, maar ik ben ook BMW liefhebber, en zou me ook niet schamen in een heel ander merk, zoals Jaguar of Mercedes. Ook de Renault Talisman heeft even op m'n shortlist gestaan evenals een A4 of Passat, dus echt logogeil kun je me niet noemen.

Ik krijg wel de indruk dat er hier een ietsje getrolld wordt met woorden als "saai" en "zielig" voor een setje keurige maar niet spectaculaire wielen.

Ik vond de Giulia bij introductie (op foto's) wel erg op een 3-serie lijken, qua proporties, en zelfs een lichte hofmeisterknik erin...
Ik vind wel dat wanneer je naast de auto staat en de tijd neemt om het ontwerp te bewonderen, dat je veel mooie design finesses ziet die het een fraai geheel maken, zoals de algehele stand van de auto (kont omhoog), de scherpe opstaande lijn in het kofferdeksel, de verticale aero hoeken van de achterlichten omlaag, hoe de dorpels onder de auto vandaan komen, hoe de motorkap overgaat in de gril, etc.. Zet je de Giulia naast een 3-serie dan zie je (m.i.) dat de één Italiaans is en de ander Duits. Missie geslaagd dan, me dunkt.

Zo uniek als de 156, zeker in het tijdsbeeld van toen, is het ontwerp niet. Er lijkt voor veilig gekozen en er lijkt meer dan een beetje afgekeken van de 3-serie (die ik ook erg mooi vind overigens). Dat zie je niet alleen aan de buitenkant, maar ook binnenin, b.v. het navigatiesysteem is net i-drive. De automaat joystick lijkt zo van BMW. Onder het mom, als je dan pikt, pik dan van je benchmark.

Wat jammer is, is dat deze geweldige kleur van de Stelvio niet op de Giulia wordt geleverd. Marrona Monza. Wat een heerlijke kleur!

Alfa-Romeo-Stelvio-3.jpg

Zag er van de week 1 rijden. Wauw, wat een mooie kleur!

Ik zie de nodige gelijkenissen met de vroegere Alfetta (en later de Alfa 90). Destijds ook geen heel spanend ontwerp, maar gewoon een sportieve sedan met RWD en daarmee een leuk Italiaans alternatief voor een BMW 3 of 5 Serie. En kijk eens naar de overeenkomst in de belijning van de achterste zijruitjes van beide auto's ... :rolleyes:

alfa_romeo_alfetta_2.0i_quadrifoglio_oro_1.jpeg

160301_Alfa-Romeo_Ginevra-Giulia_03.jpg

EdeG83 zei:
Ik krijg wel de indruk dat er hier een ietsje getrolld wordt met woorden als "saai" en "zielig" voor een setje keurige maar niet spectaculaire wielen

Heeft niets met trollen te maken. Ik kan kleine, zwarte velgen gewoon niet serieus nemen. Helemaal niet als de eigenaar een volwassen vent is met nog een oude Spider ernaast.

Verder trouwens niet ongelijk hoor, maar beetje jammer dat Alfa moet afkijken bij andere merken, en dat het ontwerp dan toch nog ‘een knappe prestatie’ wordt genoemd. Dan word je in mijn ogen echt verblind door de afkomst en het embleem.

Gave Stelvio trouwens! Komt die kleur voor de Giulia ook niet beschikbaar bij het nieuwe modeljaar?

Ik was in eerste instantie ook teleurgesteld in het ontwerp van de Giulia, te weinig onderscheidend ten opzichte van veel aangehaalde voorbeelden 3-serie, Lexus/Infiniti en XE. Nu ik hem geregeld op de weg tegenkom ben ik helemaal om. De auto oogt in werkelijkheid forser dan zijn concurrenten en heeft een geweldige "road presence" die de andere middenklassers ontberen, zowel in de binnenspiegel als van achteren. Waar bijvoorbeeld de achterkant van de XE eigenlijk al gedateerd oogt met die grote, vormeloze lampen en de te ielige bumper, is de Giulia meer in balans en houdt het ontwerp langer de aandacht vast. Daar komt bij dat hij in mooie kleuren te krijgen is - ja zelfs antraciet staat hem goed, maar rood of metallic blauw blijven mijn favorieten. Als ik een lease-auto mocht uitzoeken werd het blind een Giulia. Mijn dank gaat uit naar alle Giulia-berijders die zich niet hebben laten tegenhouden door de vele sceptici en onbeduidende meninkjes van buurmannen of collega's. Dankzij jullie worden mijn dagelijkse ritjes op de A2 wat opgefleurd en jullie dragen eraan bij dat er over een paar jaar hopelijk nog nieuwe Alfa's te koop zijn en er ook keuze is op de tweedehands Giulia-markt. (y)

Beros zei:
niet hebben laten tegenhouden door de vele sceptici en onbeduidende meninkjes van buurmannen of collega's

Jammer dat je je eigen mening zo afdoet. Ik vind het altijd wel boeiend om te horen wat anderen vinden.

ik vind (= mijn mening, geen feit ;)) de Giulia te weinig onderscheidend. Toen de 159 uitkwam had ik echt een hebberig gevoel. Die 6 priemende lampen, zeker met Xenon. 4 jaar met enorm veel plezier en quasi probleemloos in een 159SW gereden (Titanio Grigio / lederen interieur ergens tussen single malt en cognac qua kleur). Een opvolger bij Alfa was er niet destijds, dus inmiddels al 4 jaar een tevreden BMW rijder...

RobEU zei:
Beros zei:
niet hebben laten tegenhouden door de vele sceptici en onbeduidende meninkjes van buurmannen of collega's

Jammer dat je je eigen mening zo afdoet. Ik vind het altijd wel boeiend om te horen wat anderen vinden.
Mijn eigen mening is inderdaad ook "zomaar" een van de vele, zonder meer. Die van mensen met verstand en liefde voor auto's neem ik overigens wel meer serieus dan die van de gemiddelde buurman/collega. (Te) veel mensen laten zich toch -al dan niet bewust- leiden door de mening van de omgeving. En bestellen dan gewoon weer een grijze Passat/A4/vulmaarin, want "met een Alfa sta je vaker stil langs de weg" en een kleur "raak je misschien op uitgekeken". Juist bij lease-auto's begrijp ik al die veilig keuzes niet. De afschrijving is niet je eigen geld dus waarom niet een auto met een kleur kiezen die je leuk vindt ipv een waar je bij voorbaat al niet echt warm van wordt?

Beros zei:
RobEU zei:
Beros zei:

Mijn eigen mening is inderdaad ook "zomaar" een van de vele, zonder meer. Die van mensen met verstand en liefde voor auto's neem ik overigens wel meer serieus dan die van de gemiddelde buurman/collega. (Te) veel mensen laten zich toch -al dan niet bewust- leiden door de mening van de omgeving. En bestellen dan gewoon weer een grijze Passat/A4/vulmaarin, want "met een Alfa sta je vaker stil langs de weg" en een kleur "raak je misschien op uitgekeken". Juist bij lease-auto's begrijp ik al die veilig keuzes niet. De afschrijving is niet je eigen geld dus waarom niet een auto met een kleur kiezen die je leuk vindt ipv een waar je bij voorbaat al niet echt warm van wordt?

Omdat je vaak niet een opvallende kleur mag kiezen, er vaak restricties zijn wat betreft merken en de leaseprijs stukken hoger liggen als de afschrijving hoger is.
Maar wat jij beschrijft over de gemiddelde mens die weer voor een grijze Duitser kies, heb ik juist bij autoliefhebbers. Dan is een Alfa de ietwat vanzelfsprekende keuze. En dan, net als bij VW of Audi, maakt het niet meer zo veel uit wat er achter dat logo zit, het is dan toch wel mooi. Dus wat dat betreft verwoordt je het wel goed in mijn ogen.
De vooroordelen zijn sowieso een beetje kansloos, of ze nu van liefhebbers komen of niet.

RobEU zei:
(...)maar velen blieven alles met Alfa-logo. Niemand geeft dit overigens graag toe. Ik ook niet, in het geval met Apple, maar het is wel zo.
Dat 'velen alles blieven met Alfa-logo' schreeuwt om feitelijke onderbouwing. Verkoopcijfers bijvoorbeeld. Oh wacht, bijna niemand koopt Alfa's. Wel zijn er veel mensen die op forums van alles roepen.

Wel denk ik dat we kunnen zeggen dat het een merknaam is die meer dan veel andere merken emoties oproept. Grotendeels door diverse, ook tot de verbeelding sprekende, modellen. Daarnaast weet ik uit eigen ervaring dat de huidige Giulietta absoluut een andere rij-ervaring biedt dan de meeste segmentgenoten, en daardoor echt wel meer is dan alleen een roemruchte badge. Het was even wennen, maar na een uurtje sturen wilde ik die 2.0 jtdm Sportiva eigenlijk liever nog een uurtje lenen. En nog een uurtje. Toch uiteindelijk niet voor gekozen, dus die blinde liefde die jij suggereert zit er bij mij kennelijk niet.

De fascinatie met Apple laat zich veel beter vertalen naar verkoopaantallen. En hoewel ik zakelijk een iphone7 gebruik, wat mij gaat er nog steeds niets boven een 'stock' android telefoon met lompe kunststof behuizing. Nooit begrepen wat mensen er zo geweldig aan vinden. Aan Alfa's echter, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar dat heeft niets met de merknaam an sich te maken.

RobEU zei:
Het gaat om de inwisselbaarheid van het design. Je kunt behoudend zijn, maar toch onderscheidend. Ik kan geen enkele auto bedenken die verward kan worden met een 75. Erg vermakelijk trouwens hoe je koste wat het kost probeert te vermijden dat deze auto saai genoemd wordt. Je weet wat behoudend betekent toch? ;)
Nergens probeer ik vermijden dat deze auto saai genoemd wordt, wat een flauwekul-aantijging. Je doet maar lekker! Ik heb alleen een andere mening. Mag niet van jou, weet ik, maar heb ik lekker toch.

Het woord 'behoudend' kent diverse synoniemen. Wat is je punt? De Giulia roept bij mij diverse oordelen op, maar 'saai' is er niet een van. Al vond ik het ontwerp bij de presentatie niet verrassend. Maar ook dat is niet hetzelfde als 'saai'. Er zijn wel auto's die ik saai vind maar ook mooi overigens, bijvoorbeeld de A6, Passat, Superb. De jag XE vind ik ook saai, maar dermate veel saai dat ik er niks meer aan vind, vlees noch vis. Grote broer XF zou je ook saai kunnen noemen, maar die vind ik vooral prachtig. Ingewikkeld hè?

Misschien is het beter deze discussie te staken, D2. Je spreekt jezelf gigantisch tegen en doet uitspraken die kant noch wal raken. Een XE en XF zijn nagenoeg identiek (zelfs de ontwerper vond de verschillen veel te klein), maar de een is prachtig en de ander vlees noch vis. Daarnaast ga je verkoopcijfers koppelen aan smaak en oordeel, terwijl die zaken behoorlijk los van elkaar staan. Veel mensen vinden alles met een Ferrari-logo prachtig, maar toch is het niet de bestverkochte auto....
Blijf vooral jezelf wijsmaken dat het logo je niets doet, ik denk dat die illusie je veel rust geeft en je daardoor 'onafhankelijk' denkt te zijn. Het spijt me als ik je uit die droomwereld heb proberen te halen.

Wat de een saai vindt, vindt een ander juist mooi. Ik hoef geen auto te hebben die van buiten schreeuwt ' kijk mij eens'. Gewoon strak niet te opvallend vind ik mooi, ik zou nooit een auto in een heel felle opvallende kleur nemen of met opzichtige velgen, dat moet bij je passen. Ik vind een Giulia in de juiste samenstelling een erg mooie auto, maar een dito A4 ook. Ik denk dat het een het ander niet uit hoeft te sluiten.

Precies, en dan kijk je naar het model/design wat jou aanspreekt. En dan kun je soms kriskras door de merken gaan en boeit het minder wat voor logo er op de neus zit. Maar bij een aantal merken (AR, BMW, VW, Audi) zie je relatief vaak mensen die alles van dat merk standaard mooi vinden. Die kunnen amper iets fout doen.

Wat houdt RobEU toch een walgelijke manier van discussiëren op na (n). Keer op keer worden topics volledig verziekt door hem, vooral door meningen van anderen niet te respecteren maar daar eindeloos op in te blijven zagen met zijn zogenaamde gelijk. Bloed-irritant (n)

[D2] zei:
Het woord 'behoudend' kent diverse synoniemen. Wat is je punt? De Giulia roept bij mij diverse oordelen op, maar 'saai' is er niet een van. Al vond ik het ontwerp bij de presentatie niet verrassend. Maar ook dat is niet hetzelfde als 'saai'. Er zijn wel auto's die ik saai vind maar ook mooi overigens, bijvoorbeeld de A6, Passat, Superb. De jag XE vind ik ook saai, maar dermate veel saai dat ik er niks meer aan vind, vlees noch vis. Grote broer XF zou je ook saai kunnen noemen, maar die vind ik vooral prachtig. Ingewikkeld hè?

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Heb dat zelf bijvoorbeeld ook met een Mercedes C-Klasse die ik maar niks vind, terwijl ik de E- en S-Klasse (die er heel veel op lijken) wel mooi vind. Het is ook een kwestie van afmetingen en de juiste verhoudingen in een ontwerp.

BENZine zei:
Wat houdt RobEU toch een walgelijke manier van discussiëren op na (n). Keer op keer worden topics volledig verziekt door hem, vooral door meningen van anderen niet te respecteren maar daar eindeloos op in te blijven zagen met zijn zogenaamde gelijk. Bloed-irritant (n)

Het is tenminste inhoudelijk en niet tegen de forumregels. Hetgeen jij hierboven kalkt is dat wel. Dus misschien dat wanneer je de volgende keer de zoveelste poging doet om een groep tegen mij te vormen, je de forumregels beter even goed doorleest. Of wees een vent en spreek mij persoonlijk aan, maar daar heb je duidelijk niet de ballen voor.

BENZine, het is echt niet erg om mensen een spiegel voor te houden of een bord van iemand z'n kop trekken. Alfa Romeo roept emoties op maar de Giulia straalt echt geen Italiaanse flair uit. Maar sommige mensen willen dat gewoon heel graag zien "want het is een AR". Of dat mensen het uberhaupt hebben over de Fiat Tipo, een vreselijk zoutloos en gedateerd ogend model. Of dat mensen vol willen houden dat ook de nieuwe XC90 'zo normaal is gebleven' terwijl die allang het vriendelijke niet meer heeft als z'n voorganger maar er net zo ordinair uitziet als een X5 of Q7

RobEU zei:
Misschien is het beter deze discussie te staken, D2. Je spreekt jezelf gigantisch tegen en doet uitspraken die kant noch wal raken. Een XE en XF zijn nagenoeg identiek (zelfs de ontwerper vond de verschillen veel te klein), maar de een is prachtig en de ander vlees noch vis. Daarnaast ga je verkoopcijfers koppelen aan smaak en oordeel, terwijl die zaken behoorlijk los van elkaar staan. Veel mensen vinden alles met een Ferrari-logo prachtig, maar toch is het niet de bestverkochte auto....
Rob, ik spreek mezelf absoluut niet tegen. Wat jij niet snapt is dat we hier niet over feitelijkheden discussiëren maar over meningen. Alleen lijk jij te denken dat jouw meningen feiten zijn en andermans meningen slechts meningen. Over illusies gesproken. Ook jij verkondigt hoofdzakelijk meningen. Sommige iets meer onderbouwd dan andere, maar vrijwel nooit boven twijfels verheven.

Zo zijn een XE en een XF helemaal niet identiek (oftewel: precies gelijk), dat is feitelijk aan te tonen. En wat de ontwerper ervan vindt dondert helemaal niet. De XF heeft in mijn ogen veel mooiere proporties en vind ik mede daardoor gewoon mooier, punt. Dat is mijn mening, en jij probeert nu te doen alsof ik dat niet mag of kan vinden. Dat gaat niet, Rob.

Daarnaast stel jij dat 'velen alles blieven met een Alfa-logo'. Dat mag mijns inziens best onderbouwd worden, en dat zou onder andere middels verkoopcijfers kunnen. Met de kanttekening dat Ferrari in een ander segment opereert dan Alfa Romeo, kennelijk is dat belangrijk om te benadrukken, voor sommigen.

Maar goed, als dat onzin is: Vertel dan maar waar jouw stelling op gebaseerd is.

RobEU zei:
Blijf vooral jezelf wijsmaken dat het logo je niets doet, ik denk dat die illusie je veel rust geeft en je daardoor 'onafhankelijk' denkt te zijn. Het spijt me als ik je uit die droomwereld heb proberen te halen.
Rob, ik heb het je al twee keer uit proberen te leggen hoe ik over het merk denk, het maakt kennelijk niet uit. Almachtige Rob weet kennelijk beter wat ik denk en vind dan ikzelf. Die droomwereld echter, die waarin jij altijd gelijk hebt, daar zit je zelf in.

RobEU tegen BENZine zei:
Of wees een vent en spreek mij persoonlijk aan, maar daar heb je duidelijk niet de ballen voor.
Dat doet 'ie toch juist? :rolleyes:

BENZine zei:

Een erg mooie auto, die nieuwe Giulia. ik ben nooit een Alfa-liefhebber geweest, maar het merk weet door de jaren heen wat mij betreft wel steeds aansprekende modellen neer te zetten. De 155 en 156 zijn daar wat mij betreft ook goede voorbeelden van. Gewoon leuke auto's om naar te kijken, ter afwisseling op de nuchtere Duitse ontwerpen van bijvoorbeeld Volkswagen.

Ik vind het ook een mooie auto. Heb jaren niet naar het merk omgekeken (de 155, 156 en 159 deden mij weinig), maar moest ik nu kiezen in de klasse van 3-Serie en C-Klasse dan denk ik dat ik voor de Giulia zou gaan. Ook vanwege de achterwielaandrijving die gelukkig terug is van weggeweest bij AR (y).

Bird Nerd zei:
... maar de Giulia straalt echt geen Italiaanse flair uit....

Vind ik dan weer totale onzin. En wederom een mening gebracht als feit. Mij maakt het niet uit hoor, maar waarom zou je op deze manier discussie voeren op een forum? Je mening wordt niet meer of minder waard door 'em te verpakken als algemene waarheid :D.
Wat mij betreft: zet de Giulia naast haar klassegenoten met logo's afgedekt en je ziet meteen dat de Giulia uit Italië komt.

Trouwens gisteren met 135 op de cruise control retour oost-west-oost nederland gereden, zo'n 250 km.. 4,8L/100km. Bizar zuinig vergeleken met de Mazda waar ik de 6,5L/100 amper haalde...
Ben wel benieuwd welk effect de nog te leveren 18" veloce wielen gaan hebben op het verbruik.

Terug
Bovenaan