Tsja, mooi of niet mooi, spannend of saai. Iedereen mag er het zijne (of hare) van vinden. Ik rijd ook geen rode Giulia omdat ik hoop dat jullie 'em mooi vinden. Ik ben helaas nogal egoïstisch en heb echt voor mezelf gekozen

. En ja, ik ben Alfa liefhebber en ben blij weer terug bij m'n merk te zijn, maar ik ben ook BMW liefhebber, en zou me ook niet schamen in een heel ander merk, zoals Jaguar of Mercedes. Ook de Renault Talisman heeft even op m'n shortlist gestaan evenals een A4 of Passat, dus echt logogeil kun je me niet noemen.
Ik krijg wel de indruk dat er hier een ietsje getrolld wordt met woorden als "saai" en "zielig" voor een setje keurige maar niet spectaculaire wielen.
Ik vond de Giulia bij introductie (op foto's) wel erg op een 3-serie lijken, qua proporties, en zelfs een lichte hofmeisterknik erin...
Ik vind wel dat wanneer je naast de auto staat en de tijd neemt om het ontwerp te bewonderen, dat je veel mooie design finesses ziet die het een fraai geheel maken, zoals de algehele stand van de auto (kont omhoog), de scherpe opstaande lijn in het kofferdeksel, de verticale aero hoeken van de achterlichten omlaag, hoe de dorpels onder de auto vandaan komen, hoe de motorkap overgaat in de gril, etc.. Zet je de Giulia naast een 3-serie dan zie je (m.i.) dat de één Italiaans is en de ander Duits. Missie geslaagd dan, me dunkt.
Zo uniek als de 156, zeker in het tijdsbeeld van toen, is het ontwerp niet. Er lijkt voor veilig gekozen en er lijkt meer dan een beetje afgekeken van de 3-serie (die ik ook erg mooi vind overigens). Dat zie je niet alleen aan de buitenkant, maar ook binnenin, b.v. het navigatiesysteem is net i-drive. De automaat joystick lijkt zo van BMW. Onder het mom, als je dan pikt, pik dan van je benchmark.