Alfa Romeo Giulia (952)

BENZine zei:
Wat houdt RobEU toch een walgelijke manier van discussiëren op na (n). Keer op keer worden topics volledig verziekt door hem, vooral door meningen van anderen niet te respecteren maar daar eindeloos op in te blijven zagen met zijn zogenaamde gelijk. Bloed-irritant (n)

Het is tenminste inhoudelijk en niet tegen de forumregels. Hetgeen jij hierboven kalkt is dat wel. Dus misschien dat wanneer je de volgende keer de zoveelste poging doet om een groep tegen mij te vormen, je de forumregels beter even goed doorleest. Of wees een vent en spreek mij persoonlijk aan, maar daar heb je duidelijk niet de ballen voor.

BENZine, het is echt niet erg om mensen een spiegel voor te houden of een bord van iemand z'n kop trekken. Alfa Romeo roept emoties op maar de Giulia straalt echt geen Italiaanse flair uit. Maar sommige mensen willen dat gewoon heel graag zien "want het is een AR". Of dat mensen het uberhaupt hebben over de Fiat Tipo, een vreselijk zoutloos en gedateerd ogend model. Of dat mensen vol willen houden dat ook de nieuwe XC90 'zo normaal is gebleven' terwijl die allang het vriendelijke niet meer heeft als z'n voorganger maar er net zo ordinair uitziet als een X5 of Q7

RobEU zei:
Misschien is het beter deze discussie te staken, D2. Je spreekt jezelf gigantisch tegen en doet uitspraken die kant noch wal raken. Een XE en XF zijn nagenoeg identiek (zelfs de ontwerper vond de verschillen veel te klein), maar de een is prachtig en de ander vlees noch vis. Daarnaast ga je verkoopcijfers koppelen aan smaak en oordeel, terwijl die zaken behoorlijk los van elkaar staan. Veel mensen vinden alles met een Ferrari-logo prachtig, maar toch is het niet de bestverkochte auto....
Rob, ik spreek mezelf absoluut niet tegen. Wat jij niet snapt is dat we hier niet over feitelijkheden discussiëren maar over meningen. Alleen lijk jij te denken dat jouw meningen feiten zijn en andermans meningen slechts meningen. Over illusies gesproken. Ook jij verkondigt hoofdzakelijk meningen. Sommige iets meer onderbouwd dan andere, maar vrijwel nooit boven twijfels verheven.

Zo zijn een XE en een XF helemaal niet identiek (oftewel: precies gelijk), dat is feitelijk aan te tonen. En wat de ontwerper ervan vindt dondert helemaal niet. De XF heeft in mijn ogen veel mooiere proporties en vind ik mede daardoor gewoon mooier, punt. Dat is mijn mening, en jij probeert nu te doen alsof ik dat niet mag of kan vinden. Dat gaat niet, Rob.

Daarnaast stel jij dat 'velen alles blieven met een Alfa-logo'. Dat mag mijns inziens best onderbouwd worden, en dat zou onder andere middels verkoopcijfers kunnen. Met de kanttekening dat Ferrari in een ander segment opereert dan Alfa Romeo, kennelijk is dat belangrijk om te benadrukken, voor sommigen.

Maar goed, als dat onzin is: Vertel dan maar waar jouw stelling op gebaseerd is.

RobEU zei:
Blijf vooral jezelf wijsmaken dat het logo je niets doet, ik denk dat die illusie je veel rust geeft en je daardoor 'onafhankelijk' denkt te zijn. Het spijt me als ik je uit die droomwereld heb proberen te halen.
Rob, ik heb het je al twee keer uit proberen te leggen hoe ik over het merk denk, het maakt kennelijk niet uit. Almachtige Rob weet kennelijk beter wat ik denk en vind dan ikzelf. Die droomwereld echter, die waarin jij altijd gelijk hebt, daar zit je zelf in.

RobEU tegen BENZine zei:
Of wees een vent en spreek mij persoonlijk aan, maar daar heb je duidelijk niet de ballen voor.
Dat doet 'ie toch juist? :rolleyes:

BENZine zei:
alfa_romeo_alfetta_2.0i_quadrifoglio_oro_1.jpeg

160301_Alfa-Romeo_Ginevra-Giulia_03.jpg

Een erg mooie auto, die nieuwe Giulia. ik ben nooit een Alfa-liefhebber geweest, maar het merk weet door de jaren heen wat mij betreft wel steeds aansprekende modellen neer te zetten. De 155 en 156 zijn daar wat mij betreft ook goede voorbeelden van. Gewoon leuke auto's om naar te kijken, ter afwisseling op de nuchtere Duitse ontwerpen van bijvoorbeeld Volkswagen.

Ik vind het ook een mooie auto. Heb jaren niet naar het merk omgekeken (de 155, 156 en 159 deden mij weinig), maar moest ik nu kiezen in de klasse van 3-Serie en C-Klasse dan denk ik dat ik voor de Giulia zou gaan. Ook vanwege de achterwielaandrijving die gelukkig terug is van weggeweest bij AR (y).

Bird Nerd zei:
... maar de Giulia straalt echt geen Italiaanse flair uit....

Vind ik dan weer totale onzin. En wederom een mening gebracht als feit. Mij maakt het niet uit hoor, maar waarom zou je op deze manier discussie voeren op een forum? Je mening wordt niet meer of minder waard door 'em te verpakken als algemene waarheid :D.
Wat mij betreft: zet de Giulia naast haar klassegenoten met logo's afgedekt en je ziet meteen dat de Giulia uit Italië komt.

Trouwens gisteren met 135 op de cruise control retour oost-west-oost nederland gereden, zo'n 250 km.. 4,8L/100km. Bizar zuinig vergeleken met de Mazda waar ik de 6,5L/100 amper haalde...
Ben wel benieuwd welk effect de nog te leveren 18" veloce wielen gaan hebben op het verbruik.

Ik ben vorig jaar uitgebreid bezig geweest met de Giulia (om te leasen). Mooie auto, rwd, goede uitrusting. Maar als je hem dan afzet tegen een 3-serie komt ie gewoon te kort. Nog los van de ontzettend apatische dealer (dat heeft de doorslag gegeven).

Je moet hem dus gewoon erg graag willen hebben. Of je wil je onderscheiden tov anderen. Maar dan ben je dus met de mening van je buurman bezig...

P. Klieder zei:
Ik ben vorig jaar uitgebreid bezig geweest met de Giulia (om te leasen). Mooie auto, rwd, goede uitrusting. Maar als je hem dan afzet tegen een 3-serie komt ie gewoon te kort. Nog los van de ontzettend apatische dealer (dat heeft de doorslag gegeven).

Je moet hem dus gewoon erg graag willen hebben. Of je wil je onderscheiden tov anderen. Maar dan ben je dus met de mening van je buurman bezig...

Wat kwam hij tekort ten opzichte van de drie, wat jou betreft?

Ik vind het ook een mooie auto. Heb jaren niet naar het merk omgekeken (de 155, 156 en 159 deden mij weinig), maar moest ik nu kiezen in de klasse van 3-Serie en C-Klasse dan denk ik dat ik voor de Giulia zou gaan.

Ja omdat ie er niet Italiaans uitziet...

Wat mij betreft: zet de Giulia naast haar klassegenoten met logo's afgedekt en je ziet meteen dat de Giulia uit Italië komt.

Een 3 Serie wannabe met Infiniti bollingen vind ik niet Italiaans. De 156 was een instant hit vanwege zijn typische Italiaanse styling en omdat het écht wat anders was. Geen andere auto leek er op. Nu heb je een Giulia dat wordt gekozen omdat ze sommige iets anders willen dan een 3 Serie. Maar die blijft ondanks alles toch de beste keuze dus kan je die net zo goed in mooi blauw en met mooie wielen kiezen

Afwerking (vond ik heel veel aan mankeren, maar as een vroege serie, daar kan het aan liggen), het niet tot op detail kunnen samenstellen (pakketten ipv losse opties). Het werd uiteindelijk een duurdere auto om te leasen dan de volle BMW 330e die ik uiteindelijk gekozen heb. Die dus wel top afgewerkt is en ook berefijn rijdt. Je bent "minder origineel" dan met de Alfa. Maar mij interesseert de mening van de buurman me niet zo.. ;)

Qua rijden is de Alfa scherper dan de 3. Al kan ik mij voorstellen dat dat scherpe op ten duur gaat vermoeien. Maar nog steeds vind ik het een mooie auto die je nog wat weinig ziet.

Met droge ogen beweren dat de Giulia net zo Italiaans oogt als de ranke en chique 156 vind ik gewoon lachwekkend. Prima dat je de Giulia mooi vind (dik, RWD proporties) maar een model waar we zo lang op hebben gewacht moet dan ook echt iets speciaals en Italiaans zijn

ALFA-ROMEO-156-15_43.jpg

D2 zei:
Zo zijn een XE en een XF helemaal niet identiek (oftewel: precies gelijk), dat is feitelijk aan te tonen.

Het is ook feitelijk aan te tonen dat ik dit niet heb gezegd. Zoals je kunt lezen staat er 'nagenoeg' voor.

D2 zei:
En wat de ontwerper ervan vindt dondert helemaal niet.

Juist.... Waarom zou de mening van een expert en creator er immers toe doen... :confused:

D2 zei:
Dat is mijn mening, en jij probeert nu te doen alsof ik dat niet mag of kan vinden. Dat gaat niet, Rob.

Nee hoor, D2. Ik heb al heel vaak aangegeven dat eenieder moet vinden wat hij of zij vindt. Ik geef alleen aan dat de rechtlijnigheid ontbreekt in je oordeel, D2. Een generieke Alfa ontwerpen is een knappe prestatie, maar een schijnbaar Aziatisch ogende Infiniti (ik ben nog steeds benieuwd wat er Aziatisch aan is) is vooral heel lelijk. En als je dan de achterkanten naast elkaar legt, zie je vooral heel veel overeenkomsten. D2.

D2 zei:
RobEU
Misschien is het beter deze discussie te staken, D2. Je spreekt jezelf gigantisch tegen en doet uitspraken die kant noch wal raken. Een XE en XF zijn nagenoeg identiek (zelfs de ontwerper vond de verschillen veel te klein), maar de een is prachtig en de ander vlees noch vis. Daarnaast ga je verkoopcijfers koppelen aan smaak en oordeel, terwijl die zaken behoorlijk los van elkaar staan. Veel mensen vinden alles met een Ferrari-logo prachtig, maar toch is het niet de bestverkochte auto....
Rob, ik spreek mezelf absoluut niet tegen. Wat jij niet snapt is dat we hier niet over feitelijkheden discussiëren maar over meningen. Alleen lijk jij te denken dat jouw meningen feiten zijn en andermans meningen slechts meningen. Over illusies gesproken. Ook jij verkondigt hoofdzakelijk meningen. Sommige iets meer onderbouwd dan andere, maar vrijwel nooit boven twijfels verheven.

Zo zijn een XE en een XF helemaal niet identiek (oftewel: precies gelijk), dat is feitelijk aan te tonen. En wat de ontwerper ervan vindt dondert helemaal niet. De XF heeft in mijn ogen veel mooiere proporties en vind ik mede daardoor gewoon mooier, punt. Dat is mijn mening, en jij probeert nu te doen alsof ik dat niet mag of kan vinden. Dat gaat niet, Rob.

Daarnaast stel jij dat 'velen alles blieven met een Alfa-logo'. Dat mag mijns inziens best onderbouwd worden, en dat zou onder andere middels verkoopcijfers kunnen. Met de kanttekening dat Ferrari in een ander segment opereert dan Alfa Romeo, kennelijk is dat belangrijk om te benadrukken, voor sommigen.

Maar goed, als dat onzin is: Vertel dan maar waar jouw stelling op gebaseerd is.

Ander segment of niet, verkoopcijfers zeggen iets over de gehele markt, niet over het fanatisme van de fans. Mijn stelling is onder andere gebaseerd op jouw houding, zie hiervoor het voorbeeld hierboven en in een aantal andere posts. In mijn ogen bestaat er niet echt iets zoals Italiaanse flair of Aziatisch design, als het gaat om de meeste auto's die leverbaar zijn in Europa. Het merklogo en -imago wil ons dit doen geloven, en degenen die verblind zijn hierdoor gaan hier vrolijk in mee. Plak een Alfa-logo op een Infiniti en het is ineens een elegante auto met sierlijke, Italiaanse lijnen. Plak een Hyundai-logo op een 2-serie AT en het is een typisch, Aziatisch busje. Het gaat erom wat we willen zien. Vroeger zag je dit overigens ook al. Een Peugeot 404 is typisch Frans en een Austin Cambridge typisch Brits, toch lijken ze zeer sterk op elkaar. Is dit verwijtbaar? Nee. Maar het kan geen kwaad om af en toe in deze luchtballon te prikken.

D2 zei:
Dat doet 'ie toch juist?

Nee hoor, hij praat over mij in de derde persoon en spreekt mij niet zelf aan. Beetje sneu, maar niet nieuw. Als hij zich zo enorm stoort aan mij dan mag hij altijd een PM eraan wagen. Dit topic gaat over de Giulia en auto's, niet over forummers.

Bird Nerd zei:
Ik vind het ook een mooie auto. Heb jaren niet naar het merk omgekeken (de 155, 156 en 159 deden mij weinig), maar moest ik nu kiezen in de klasse van 3-Serie en C-Klasse dan denk ik dat ik voor de Giulia zou gaan.

Ja omdat ie er niet Italiaans uitziet...

Begin jij nu ook al met het invullen van andermans meningen? Ook last van het RobEU-virus? ;)

Bird Nerd zei:

Een 3 Serie wannabe met Infiniti bollingen vind ik niet Italiaans. De 156 was een instant hit vanwege zijn typische Italiaanse styling en omdat het écht wat anders was. Geen andere auto leek er op. Nu heb je een Giulia dat wordt gekozen omdat ze sommige iets anders willen dan een 3 Serie. Maar die blijft ondanks alles toch de beste keuze dus kan je die net zo goed in mooi blauw en met mooie wielen kiezen

Mooi dat je zo blij bent met je 320d (y). Ik zou er echter niet voor gekozen hebben. Over wannabe gesproken, een 3-Serie vind ik een wannabe 5-Serie, maar in alles veruit de mindere. Minder qua formaat, minder qua model, minder qua vormgeving dashboard, en véél minder qua afwerking en materiaalgebruik. Dat harde plastic op de middenconsole bijvoorbeeld vind ik dus absoluut niet kunnen. Doe mij dan maar het interieurtje van de Giulia.

Maar nogmaals voor de duidelijkheid: Dat is mijn mening ;)

P. Klieder zei:
Afwerking (vond ik heel veel aan mankeren, maar as een vroege serie, daar kan het aan liggen), het niet tot op detail kunnen samenstellen (pakketten ipv losse opties). Het werd uiteindelijk een duurdere auto om te leasen dan de volle BMW 330e die ik uiteindelijk gekozen heb. Die dus wel top afgewerkt is en ook berefijn rijdt. Je bent "minder origineel" dan met de Alfa. Maar mij interesseert de mening van de buurman me niet zo.. ;)

Qua rijden is de Alfa scherper dan de 3. Al kan ik mij voorstellen dat dat scherpe op ten duur gaat vermoeien. Maar nog steeds vind ik het een mooie auto die je nog wat weinig ziet.

Het zat hem dus met name in de afwerking? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Tenminste, in het verleden zat daar ook altijd het onderscheid in. Kennelijk dus niet veel veranderd.

Ik zag dit weekend een donkerrode Giulia Q, dus de dikste uitvoering.
Mijn vrouw zat naast me, en zij gaf spontaan - wars van enige auto-emotie - de reactie: "Het had achteraan net zogoed een Mazda kunnen zijn".
En als ik alle emotie bij het merk Alfa en die 4 uitlaten van die Q wegdenk, dan heeft ze nog gelijk ook!!!

Begin jij nu ook al met het invullen van andermans meningen? Ook last van het RobEU-virus?

Als je de 155, 156 en 159 (onderscheidende auto's in hun tijd) niks vind en de Giulia wel dat zegt dat best veel eigenlijk..

Ik zou er echter niet voor gekozen hebben. Over wannabe gesproken, een 3-Serie vind ik een wannabe 5-Serie, maar in alles veruit de mindere. Minder qua formaat, minder qua model en véél minder qua afwerking en materiaalgebruik. Dat harde plastic op de middenconsole bijvoorbeeld vind ik dus absoluut niet kunnen. Doe mij dan maar het interieurtje van de Giulia.

:) Anders kijk je toch gewoon even mee in mijn portemonnee? Of liever; stop er wat extra in zodat ik een 5 Serie kan kopen.. De 3 Serie vind ik lang niet zo mooi als zijn voorgangers maar zijn rijgedrag, interieur (inmiddels een beetje gedateerd maar model is ook al een beetje oud inmiddels), opties, keuzes ed zijn voor mij genoeg redenen om ervoor te kiezen. Sorry maar interieur van de AR ziet er leuk uit maar komt qua afwerking niet in de buurt van Audi, BMW en MB. Gelukkig denkt de pers daar ook over

Bird Nerd zei:
Als je de 155, 156 en 159 (onderscheidende auto's in hun tijd) niks vind en de Giulia wel dat zegt dat best veel eigenlijk..

De 155 en 156 vind ik gewoon niet mooi, de verhoudingen kloppen i.m.o. niet. Mag ik toch vinden? En de 159, die vond ik bij introductie destijds wel heel mooi, maar die viel qua rijeigenschappen gelijk al door de mand. Heeft nooit potten kunnen breken tegenover z'n concurrenten, werd altijd als te zwaar bevonden, en dan ook nog die voorwielaandrijving ...
Ik denk dat Alfa bepaalde zaken met de Giulia beter voor elkaar heeft, en ja ik vind het inderdaad een mooie auto. Sorry hoor ...

Nog even een plaatje van de door menigeen bejubelde 156. Mij heeft ie nooit veel gedaan, heb mij nooit tot de auto aangetrokken gevoeld.

alfa-156-2000-4.jpg

De Giulia daarentegen ligt bij mij heel goed op het netvlies, prachtige auto.

alfa-romeo-giulia-grey-side-kopie.png

Ja, maar zo in zij-aanzicht had het net zogoed een Kia, Jaguar of Lexus kunnen zijn... :(

Dat de 5 serie op een ander/hoger niveau staat qua interieur dan de Giulia ben ik volledig mee eens. Maar de 3 serie staat dat absoluut niet. In de M4 van mijn maat schrik ik iedere keer dat ik weer instap van het materiaalgebruik. En dat is dan ook nog de dikste uitvoering!

De Giulia is niet fantastisch, maar dat is bijna geen enkele auto in dit segment. Zo heeft de c klasse bijvoorbeeld weer een enorm krasgevoelig dashboard en ziet de A4 er wellicht goed uit, maar kraakt het hele dashboard wanneer je op bepaalde plekken op het dashboard drukt.

British Racing Green zei:
Ja, maar zo in zij-aanzicht had het net zogoed een Kia, Jaguar of Lexus kunnen zijn... :(

Had die dan 3 wielen aan iedere kant moeten hebben? Ik vraag me een beetje af wat mensen tegenwoordig met alle reguleringen richtlijnen in ontwerpland verwachten van fabrikanten...

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:

Had die dan 3 wielen aan iedere kant moeten hebben? Ik vraag me een beetje af wat mensen tegenwoordig met alle reguleringen richtlijnen in ontwerpland verwachten van fabrikanten...

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen de Giulia.
Maar ik ga nu ook weer niet in zwijm vallen van het zgn. Italiaanse design dat hij volgens sommige adepten zou vertonen...

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:

LOL, dat zou wel onderscheidend zijn! En inderdaad, ontwerpen liggen steeds dichter bij elkaar. Enerzijds door richtlijnen, anderzijds ook door gebrek aan fantasie en bedrijfseconomische restricties. Hoe algemener het ontwerp, des te meer mensen het aanspreekt. Ergo, meer potentie. Maar laten we dan niet doen alsof de Giulia dan zo'n geweldige prestatie is qua ontwerp.
Interessant trouwens van die A4. Is dat bij het nieuwste model zo?

Wellicht klopt dat. De ontwerpers van die merken schuiven wellicht meer en meer op naar de Europese merken. En dan wordt het lastiger om onderscheidend te blijven.

Maar het maakt de Giulia niet een minder mooie auto. Dat ontwerp is, zo vind ik dan, gewoon goed geslaagd. En daarmee is wat mij betreft het weer een echte Alfa Romeo.

2018-Jaguar-XE-Fuji-White.png

Ik zie hier toch echt twee totaal verschillende auto's hoor! Maar anderzijds, mijn moeder zou er ook wel moeite mee hebben om aan te geven welke de Jag en welke de Alfa is, dus niets om je voor te schamen ;):)

En zet dit eens af tegen de Jaguars van vroeger. Dan is Jaguar toch enorm opgeschoven in de richting van Alfa Romeo? Zo bezien is deze Alfa Romeo weer een echte, terwijl Jaguar qua ontwerp zwalkt. Vind ik dan.

Wel mooi trouwens dat er weer meer keuze is uit achterwiel aangedreven middenklassers (y). Wanneer zou Audi eindelijk eens overstag gaan met de A4 en A6? :rolleyes:

BENZine zei:

2018-Jaguar-XE-Fuji-White.png

Ik zie hier toch echt twee totaal verschillende auto's hoor! Maar anderzijds, mijn moeder zou er ook wel moeite mee hebben om aan te geven welke de Jag en welke de Alfa is, dus niets om je voor te schamen ;):)

Ik denk dat ze als ze naar de 156 kijkt de Jag zou aanduiden als Alfa...

alfa-156-2000-4.jpg

funf zei:
... terwijl Jaguar qua ontwerp zwalkt. Vind ik dan.

Ik denk dat Jaguar ook wel radicaal moest veranderen, het merk kon toch ook niet eeuwig vasthouden aan het retro-achtige design wat het decennia lang gevoerd heeft? En ik kan de nieuwe Jag modellen qua design ook best wel waarderen moet ik zeggen.

En ik kan de nieuwe Jag modellen qua design ook best wel waarderen moet ik zeggen.

Snap ik want het ziet er Duits en algemeen uit. Sorry ik wil niet te lullig doen en van mij mag je de Jaguars en Giulia mooi vinden want daar gaat het mij ook echt niet om. Jaguar verkoopt beter dan ooit omdat het er gangbaarder uitziet (voor mij heeft het alle begeerlijke verloren wat bv de S-type wel had; chique, voor de welgestelde (oudere?) mensen). De 156 was echt bijzonder fraai en onderscheidend in zijn klasse in die tijd. Ik noem het Italiaans design (net als dat je best wel Japans, Zweeds Duits en Frans design hebt) en het feit dat jij die niet mooi vind is het echt niet erg maar dan snap ik wel weer waarom je de Giulia wél mooi vind. Want die past meer in de norm van wat mensen mooi vinden.

Maar onderscheidend of typisch Alfa Romeo? Nope..

Bird Nerd zei:
Ik noem het Italiaans design (net als dat je best wel Japans, Zweeds Duits en Frans design hebt)

Omschrijf die designstromen dan eens als je wilt, zonder foto's erbij te plakken en zeggen dat dát typisch X is.

Bird Nerd zei:
... dan snap ik wel weer waarom je de Giulia wél mooi vind. Want die past meer in de norm van wat mensen mooi vinden.

Dat lijkt mij dan ook wel zo slim, iets ontwikkelen wat mensen mooi vinden :T

Bird Nerd zei:
Maar onderscheidend of typisch Alfa Romeo? Nope

Wat mij betreft heeft ie voldoende "typisch Alfa Romeo"-trekjes in het design, voor mij is ie duidelijk als zodanig herkenbaar. En misschien hadden bepaalde belijningen best wat anders, extremer of buitengewoner gekund, maar dat zal je met een auto altijd houden. Bij de F30/31 kan ik ook wel een lijstje opnoemen met zaken die ik graag anders gezien had. En bij de G30 vind ik de achterkant ook minder geslaagd dan bij de F10, maar ja ...
De perfect gelijnde auto bestaat helaas niet.

alfa_romeo_alfetta_2.0i_quadrifoglio_oro_1.jpeg

160301_Alfa-Romeo_Ginevra-Giulia_03.jpg

BMW-3-Series-Sedan--E30--764_38.jpg

6510bf4f100faa7658497a737f183ee2.jpg

Eigenlijk hebben beide merken aardig vastgehouden aan hun historie als we terugblikken naar de jaren '80. In de Giulia zijn trekjes terug te vinden van de Alfetta, en in de F30 zie je elementen terug van de E30. En anderzijds zie je dat beide merken in het verleden ook al overeenkomsten hadden (RWD, dubbele ronde koplampen, lange motorkap, knikje in achterportierruit etc.). Twee prachtige automerken met beide een mooie historie (y).

BENZine zei:
Eigenlijk hebben beide merken aardig vastgehouden aan hun historie als we terugblikken naar de jaren '80. In de Giulia zijn trekjes terug te vinden van de Alfetta, en in de F30 zie je elementen terug van de E30. En anderzijds zie je dat beide merken in het verleden ook al overeenkomsten hadden (RWD, dubbele ronde koplampen, lange motorkap, knikje in achterportierruit etc.). Twee prachtige automerken met beide een mooie historie (y).

Waarbij BMW altijd aan die waarden heeft vastgehouden en waar bij Alfa de boekhouder het overnam (kun je verbloemen onder begrip karakter :p en de auto's radicaal anders liet ontwerpen. Dat moet toch een schokeffect geweest zijn. van rwd naar fwd. Is de ware Alfist net gewend aan fwd, gaan ze weer over op rwd.... o_Oo_O

Maar dat is karakter natuurlijk! Net zoals als tegenvallende verkopen het bijkomen voordeel van "exclusiviteit" hebben bijvoorbeeld. En dat je mooi kunt zeggen dat je lekker out-of-the-box bent. Hmm heerlijk toch

P. Klieder zei:
Is de ware Alfist net gewend aan fwd, gaan ze weer over op rwd.... o_Oo_O

Ik denk dat het overgrote deel der ware Alfisten na het stoppen van de productie van de 75 en de oer-Spider wel is afgehaakt, en het laatste overgebleven deel in de afgelopen jaren waarin Alfa nog amper een model in productie had. Met modellen als de Giulia kan Alfa Romeo z'n imago hopelijk weer opvijzelen en de term "Alfist" nieuw leven inblazen.

BENZine zei:
P. Klieder zei:
Is de ware Alfist net gewend aan fwd, gaan ze weer over op rwd.... o_Oo_O

Ik denk dat het overgrote deel der ware Alfisten na het stoppen van de productie van de 75 en de oer-Spider wel is afgehaakt, en het laatste overgebleven deel in de afgelopen jaren waarin Alfa nog amper een model in productie had. Met modellen als de Giulia kan Alfa Romeo z'n imago hopelijk weer opvijzelen en de term "Alfist" nieuw leven inblazen.

Toch wel opvallend dan dat de jaren 90 zo veel meer succesvol was dan de jaren 80. Dat er van de 155, 156 en 159 een veelvoud werden verkocht ten opzichte van de 75. En dat als je de laatste veertig jaar kijkt, de negen meest succesvolle Alfa's allemaal voorwielaandrijvers waren.
Maar dat zullen vast geen 'echte' Alfisti zijn... (n)

Ja joh, Alfa deed het steeds beter en beter. Uit pure luxe hebben ze het aantal modellen steeds verder teruggebracht, de buit was blijkbaar al binnen :T.

Wat moet het toch heerlijk zijn als je niet in de weg wordt gezeten door kennis, en je een eigen theorietje kunt bedenken. De verkoopcijfers liegen niet, kijk maar na. En als je alles een beetje had gevolgd, dan weet je dat Alfa's verwaarlozing komt door interne keuzes. Fiat moest de grote money maker worden en daar gingen alle investeringen naartoe. In de afgelopen 35 jaar was 1999 het meest succesvol voor Alfa Romeo in Nederland, toen het gamma louter uit voorwielaandrijvers bestond. Daar gaat je theorietje. :D

Je leest dus weer eens niet goed. Ik heb nergens beweerd dat Alfa Romeo in de tijd van achterwielaandrijvers meer auto’s verkocht dan in de FWD periode daarna, maar dat veel echte liefhebbers (i.m.o. de Alfisti, iets anders dan Alfa-rijders) zich minder in het merk konden vinden toen de Alfa 75 werd opgevolgd door een voorwiel aangedreven Fiat Tempra in een andere verpakking. Alfa was altijd een merk van echte rijdersauto’s geweest, net als BMW. En dat niveau heeft het met de FWD auto’s nooit meer kunnen bereiken. Pas nu met de Giulia heeft Alfa weer een echte BMW- concurrent in huis. Snap je dat?

Ik snap dat je je vinger in je mond steekt, in de lucht houdt en voelt waar de wind vandaan komt. Je bent lucht aan het roepen, zonder ook maar enige vorm van valide onderbouwing.
En al was het zoals je het zegt, dan zou het een oliedomme beslissing van Alfa Romeo zijn om nu een RWD auto neer te zetten. De verkopen piekten in de FWD-fase. Of die kopers nou echte liefhebbers waren of (volgens jou) niet, doet niet er zake. 'Echte' liefhebbers leveren geen extra winst op of iets dergelijks.

Het wordt nog ridiculer als je erover nadenkt. Volgens jou hebben de 'echte' liefhebbers Alfa de rug toegekeerd na de 75. Blijkbaar hebben de niet echte liefhebbers toen massaal bedacht dat nu Alfa Romeo enkel voorwielaandrijvers verkocht, het perfecte moment was om zo'n Alfa Romeo aan te schaffen! Logisch....
Misschien, heel misschien, is er ook een wereld waarin de zogenaamde echte liefhebbers niet zo panisch doen over de aandrijving, en verder kijken naar het plaatje. Volgens jou zijn forummers als Tomolino en Eenvrijeusernameiserbijnaniet geen echte liefhebbers, geen echte Alfisti. Zij rijden of reden immers FWD Alfa's. En aangezien de locatie van de aandrijving alles bepaalt, zijn een 156 GTA of Giulietta met ruim 200pk ook geen rijdersauto's. Straks is mijn Japanner met RWD dat wel! :D

Welke case, dat je uit je nekt kletst en nu volledig klem zit? Die rest heb je inderdaad zeker nodig. (n)

Omdat je er blijkbaar nog weinig van snapt probeer ik het je nog één keer uit te leggen: Je noemt de 156 GTA en een Giulietta met 200pk. Beide hele leuke auto’s, maar ze konden (alleen al door zoveel pk op de voorwielen) niet in de schaduw staan van de M3, RS4 of C63AMG. Dat is in één klap veranderd met de komst van de 510pk Giulia 2.9 QV met RWD, daarmee heeft Alfa een volwaardig alternatief voor de genoemde Duitsers.

We gaan hier weer op een vriendelijke en constructieve manier verder met de discussie. Ik ga niet allemaal berichten verwijderen of veranderen, maar ga er vanuit dat er nu weer een leuke discussie komt over de Giulia!

Vragen per PB.

Terence
Autoweek moderator

Bird Nerd zei:
De 3 Serie vind ik lang niet zo mooi als zijn voorgangers maar zijn rijgedrag, interieur (inmiddels een beetje gedateerd maar model is ook al een beetje oud inmiddels), opties, keuzes ed zijn voor mij genoeg redenen om ervoor te kiezen. Sorry maar interieur van de AR ziet er leuk uit maar komt qua afwerking niet in de buurt van Audi, BMW en MB. Gelukkig denkt de pers daar ook over

Het is allemaal erg persoonlijk natuurlijk, maar ik vind de F30/F31 de mooiste en fijnste 3 serie in jaren. Overigens heb ik sinds deze week een F31 320i LCI my2018 en het verschil met mijn vorige F31 my2014 is echt veel groter dan ik dacht. Niet alleen qua rijden (demping, strakker geveerd, iets directer) en systemen (navi professional 2018 met touchscreen in HD is weer een stapje verder ontwikkeld) maar ook zeker qua materiaalgebruik. Ik heb de Giulia ook bekeken maar helaas komt die definitief niet in SW en een station was toch wel een belangrijke wens. Als ik een Giulia 200pk benzine zou nemen met de opties die op mijn BMW zitten was de catalogusprijs vergelijkbaar. Andere kosten zijn natuurlijk koffiedik kijken maar door te kijken naar hoe leasetarieven opgebouwd zijn kan je een inschatting maken. Dan valt op dat leasemij's de post afschrijving bij de Giulia wat hoger inschatten, ook een pluspunt voor de BMW. Voorts, de kwaliteit van de opties bij BMW en de mogelijkheden staan naar mijn mening toch wel op een hoger plan dan bij Alfa. Dat is niet per sé een minpunt, het hangt ervan af waar je als koper de nadruk op legt, maar als totaalplaatje vond ik de 3 serie toch weer de top dus daarvoor gegaan.

Een 3-Serie is altijd een goede en veilige keuze, een betere auto is er in die klasse niet te verkrijgen. Wil je eens iets anders dan anders, geen auto waarin menig vertegenwoordiger dagelijks onderweg is en waarvan er in elke straat al talloze te vinden zijn, dan is de Giulia een goed alternatief. Maar kies je daarvoor dan zal je wel enkele concessies moeten doen.

BENZine zei:
Een 3-Serie is altijd een goede en veilige keuze, een betere auto is er in die klasse niet te verkrijgen. Wil je eens iets anders dan anders, geen auto waarin menig vertegenwoordiger dagelijks onderweg is en waarvan er in elke straat al talloze te vinden zijn, dan is de Giulia een goed alternatief. Maar kies je daarvoor dan zal je wel enkele concessies moeten doen.

Grotendeels mee eens, maar welke concessies bedoel je precies? Dat er geen touring verkrijgbaar is? Of dat mensen als Rob hierboven je onderweg aankijken met zo'n blik "och daar heb je weer zo iemand die persé out of the box wil zijn" :p

Maar zonder gekheid, welke concessies bedoel je?

Terug
Bovenaan