Advies occasion automaat en licht claustrofobisch

hans 8807603

Net ingestapt
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar onze eerste auto. We zijn geen kenners op autogebied en autorijden is niet onze passie, maar meer een noodzaak. Vandaar dat we kiezen voor een automaat, ook omdat we allebei niet supertalenten zijn met autorijden.

We willen maximaal 10.000 euro besteden. De auto wordt niet dagelijks gebruikt voor werk. Wellicht wel paar keer per week voor lokale boodschappen. We rijden tweemaal per maand ca. 200 km per keer om bij familie/vrienden te komen. We zullen de auto ca. 4x per jaar gebruiken voor kleine vakanties binnen Nederland of naar grensgebied België of Duitsland.

Tenslotte zoeken we een auto die een beetje ruimtelijk aanvoelt omdat ik licht claustrofobisch ben. We zoeken eerder een (saaie) degelijke gezinsauto met wat grotere ramen dan een mooi strak sportief model.

Dit zijn onze prioriteiten:
- Automaat
- Betrouwbaarheid
- Veiligheid
- Zuinig
- Ruimtelijk gevoel wanneer je achter stuur zit
- Genoeg ruimte achterbank voor 2 volwassenen
- Hatchback, compacte SUV of crossover

Minder belangrijk voor ons:
- Merk en/of prestige
- Uiterlijk

Hebben jullie adviezen voor ons?

Occasions waar ik zelf aan dacht:
- Toyota Yaris
- Mitsubishi Space star 1.2
- Renault Clio

Ipv een spacestar een Suzuki baleno, de. 1.2.heeft dezelfde cvt automaat als de spacestar en de boosterjet heeft een 6 traps, de boosterjet is zeldzaam en duurder in aanschaf, maar in mijn beleving de moeite waard.

Bedankt voor de tip. We zijn allebei niet zo groot ca. 1.70, dus waarschijnlijk zullen we daar weinig last van hebben.

Zenith dak heette dat. Mijn moeder had ook een C3 met die optie. Sowieso zit een C3 al iets meer rechtop dus heb je al een wat ruimtelijker gevoel. De extra grote voorruit versterkt dat.

Voor een automaat kiezen omdat je geen supertalent bent , lijkt mij een verkeerde reden.

Zoiets?

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/144608680/Android?s=29-29-12-12-1-2&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

NVE87 zei:
Voor een automaat kiezen omdat je geen supertalent bent , lijkt mij een verkeerde reden.

Inderdaad, onnodig duur op meerdere fronten.
( duurder in aanschaf, meer wegenbelasting, duurder in verzekering, onzuiniger en duurder bij eventuele bakproblemen )

Dat je een automaat neemt omdat je veel file rijdt daar kan ik wel inkomen.
Een automaat nemen omdat je een slechte chauffeur bent begrijp ik niet. Als je werkelijk zo'n slechte chauffeur bent dan kun je beter geen auto nemen maar gewoon het OV. Daar doe je je medeweggebruikers een groot plezier mee.

Bobslee zei:
Dat je een automaat neemt omdat je veel file rijdt daar kan ik wel inkomen.
Een automaat nemen omdat je een slechte chauffeur bent begrijp ik niet. Als je werkelijk zo'n slechte chauffeur bent dan kun je beter geen auto nemen maar gewoon het OV. Daar doe je je medeweggebruikers een groot plezier mee.

Als iemand automaat neemt en daardoor een prima chauffeur is beter dan iemand die deze zelfkennis niet heeft, oudere mensen stappen toch ook vaak genoeg op hun oude dag nog over op een automaat, das toch beter dan dat de halve straat kan meegenieten als opa en of oma wegrijden met een handbak.

Ik heb tussen 1991 en 2019 altijd schakelauto's gereden. Ben blij dat ik overgestapt ben. Het neemt een overbodige handeling weg.

Auto die niet groot is maar zeker wel een ruimtelijk gevoel geeft is de Suzuki Splash. Door de hoge zit heb je een goed overzicht en het glasoppervlakte is ook prima. Hoewel de Splash zeker niet uitnodigt tot stevig doorrijden gaat de auto prima de hoek om. Mede door het onderstel dat grotendeels gelijk is aan dat van de Swift.

hans 8807603 zei:
- Genoeg ruimte achterbank voor 2 volwassenen
(..)

Als dit een eis is, lijkt mij de C3 categorie iets te klein.

Een C4 Picasso (5 deurs) heeft ook dat panorama dak.

Voorbeeld:
0-ab10afbf-6ccf-43f0-93c1-44a5740ff08b.jpg

Ja, dit is handgeschakeld en wellicht wat te veel kilometers, het gaat om het idee / model.

Verders kan je kijken naar de zgn. Ludospaces, (Berlingo, Kangoo), Die hebben in sommige uitvoeringen pano daken in het dak.
Hebben ook veel glas rondom.

Om claustrofobie tegen te gaan.

m1by0h2b187d_480.jpg

(helaas handgeschakeld verkrijgbaar)./

https://www.autoweek.nl/auto/53218/renault-kangoo-be-bop-16-16v-110/

Automaat Kangoo (niet rolstoel gebruik ingericht).

0-aa52b2fe-e814-4952-b763-4d3645a45659.jpg

https://www.autoweek.nl/occasions/renault/kangoo/51242240/16-16v-privilege/

Total Loss zei:
NVE87 zei:

( duurder in aanschaf, meer wegenbelasting, duurder in verzekering, onzuiniger en duurder bij eventuele bakproblemen )

Ben het in het geheel niet met jullie eens.
Als rijinstructeur kan ik je melden dat voor veel mensen een automaat een hele goede keus is. Voor een behoorlijke groep mensen is het een hele opgave om de rijtaken de verkeerstaak te combineren. Deze mensen raken af en toe helemaal de kluts kwijt met tot gevolg dat het onveilig kan worden omdat hun bovenkamer helemaal overloopt.
Door een belangrijk deel van de rijtaak weg te nemen door met een automaat te rijden kan het deze mensen meer rust geven en gaan ze veiliger door het verkeer.
Ik kan in deze de beslissing volledig begrijpen.

eerriikk zei:
Total Loss zei:
NVE87 zei:

Als rijinstructeur kan ik je melden dat voor veel mensen een automaat een hele goede keus is. Voor een behoorlijke groep mensen is het een hele opgave om de rijtaken de verkeerstaak te combineren. Deze mensen raken af en toe helemaal de kluts kwijt met tot gevolg dat het onveilig kan worden omdat hun bovenkamer helemaal overloopt.
Door een belangrijk deel van de rijtaak weg te nemen door met een automaat te rijden kan het deze mensen meer rust geven en gaan ze veiliger door het verkeer.
Sorry, dan kan ik niet snappen. Uiteindelijk wordt schakelen een automatische. Als er geen gevoel voor koppelen is vind ik tot daar aan toe, maar het niet combineren van taken kan ik niet snappen.
Als dat al teveel gevraagd is, hoe gaan dit soort mensen reageren als er echt veel van ze gevraagd wordt in het verkeer. Bijvoorbeeld met jengelende kinderen over de rondweg van Parijs. Of krijgen ze een aantekening in hun rijbewijs dat ze daar niet mogen komen?

Een auto met automaat rijden is ook gewoon heel plezierig, het scheelt veel handelingen, en je kunt je volledig focussen op het verkeer.

Het lijstje met auto's lijkt mij gewoon prima.

Als je thuis of eenvoudig kunt laden, kijk dan ook eens naar een elektrische Renault Zoe. In de stad kun je in de ecostand rijden en hoef je vrijwel niet te remmen, en op de grote weg in de normale stand. En met 41 kwh accu vanaf 2016 heeft de Zoe best een goed bereik. De Zoe rijdt opvallend makkelijk, comfortabel en soepel.

En je ontvangt € 2000 subsidie.

EVV zei:
eerriikk zei:
Total Loss zei:
NVE87 zei:

Sorry, dan kan ik niet snappen. Uiteindelijk wordt schakelen een automatische. Als er geen gevoel voor koppelen is vind ik tot daar aan toe, maar het niet combineren van taken kan ik niet snappen.
Als dat al teveel gevraagd is, hoe gaan dit soort mensen reageren als er echt veel van ze gevraagd wordt in het verkeer. Bijvoorbeeld met jengelende kinderen over de rondweg van Parijs. Of krijgen ze een aantekening in hun rijbewijs dat ze daar niet mogen komen?

Inderdaad, als teveel taken tijdens het rijden onmogelijk is voor die mensen vraag ik me af hoe die reageren op onvoorspelbare situaties waarbij snel gehandeld moet worden in druk verkeer. Helaas ziet iedereen het hebben van een rijbewijs echter als recht en niet als gunst. Voor sommige bestuurders zou het OV echt een beter alternatief zijn ten gunste van je medeweggebruikers (overigens wil ik niet meteen zeggen dat dat voor TS ook opgaat).

Automaat is gewoon lekker makkelijk, je hebt ook een hand over om aan de radio te pielen o.i.d. Handig in bochten.

eerriikk zei:
Total Loss zei:
NVE87 zei:

Ik snap dat als je in een automaat gelest hebt en bent afgereden dat je dan kiest voor een automaat , maar wanneer je gewoon gelest hebt in een schakel , dan behoor je dat te kennen en te combineren met de andere facetten van het autorijden , daarnaast vinden veel mensen het ook onwennig als ze nog nooit in een automaat gereden hebben om in een x in een automaat te stappen , dat je voor een automaat kiest omdat het comfort verhogend is kan ik begrijpen , maar ervoor kiezen omdat je het niet beheerst terwijl het je wel aangeleerd is zet ik mijn vraagtekens bij situaties op de weg waarin je in een split second moet beslissen

Kijk ook naar het type automaat.

De CVT automaat rijdt heerlijk, maar alleen Toyota heeft een betrouwbare CVT automaat.

DSG is ook uitkijken zeker de vroege versies kennen problemen.

Een gerobotiseerde handbak kan erg tegenvallen kwa beleving.

Een traditionele automaat heeft een hoger verbruik, en op leeftijd zonder het nodige onderhoud krijgen ze problemen.

Erwin 1402253 zei:

De CVT automaat rijdt heerlijk, maar alleen Toyota heeft een betrouwbare CVT automaat.

Een traditionele automaat heeft een hoger verbruik, en op leeftijd zonder het nodige onderhoud krijgen ze problemen.

Cvt van jatco kan gewoon in auto's als spacestar of baleno, problen komen wel voor bij auto's met veel koppel in combinatie met cvt bakken van jatco.

Wij rijden ook een cvt bak van een merk met 4 ringen en hebben inmidelles met dsze seat de 2 ton gepasseerd

Ook Mitsubishi en Honda hebben de CVT automaat niet voor elkaar, Google maar eens.

Uitzonderingen daargelaten, maar een CVT welke niet van Toyota is zou ik standaard wantrouwen.

NVE87 zei:

Voor ons idee houd je meer ruimte, rust en overzicht in het verkeer wanneer we niet hoeven na te denken over het schakelen.

haarr zei:
Zoiets?

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/144608680/Android?s=29-29-12-12-1-2&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Bedankt! Goede tip. Het lijkt alleen dat de ruimte op de achterbank ietwat krap is.

eerriikk zei:
Total Loss zei:
NVE87 zei:

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Dank :)

verlichting2 zei:
Ik heb tussen 1991 en 2019 altijd schakelauto's gereden. Ben blij dat ik overgestapt ben. Het neemt een overbodige handeling weg.

Auto die niet groot is maar zeker wel een ruimtelijk gevoel geeft is de Suzuki Splash. Door de hoge zit heb je een goed overzicht en het glasoppervlakte is ook prima. Hoewel de Splash zeker niet uitnodigt tot stevig doorrijden gaat de auto prima de hoek om. Mede door het onderstel dat grotendeels gelijk is aan dat van de Swift.

Bedankt voor de tip. Toevallig was ik deze auto in mijn zoektocht ook al tegengekomen.

Erwin 1402253 zei:

Bedankt voor de heldere reactie. Hier waren we inderdaad veel op aan het inlezen. Vandaar dat snel mijn oog viel op een Toyota Yaris vanwege de positieve berichten, gunstige prijs-kwaliteit en betrouwbaarheid. Maar omdat we zelf geen echte autokenners zijn, is het op dit moment nog een beetje onze weg zoeken in de wereld van automaten en welke modellen/merken wat voor automaat gebruiken.

hans 8807603 zei:
verlichting2 zei:

Bedankt voor de tip. Toevallig was ik deze auto in mijn zoektocht ook al tegengekomen.
Kijk dan ook gelijk naar de Opel Agila B, deze auto is identiek aan de Suzuki Splash, en werdt door Suzuki gebouwd in de zelfde fabriek. Voordeel is dat er meer aanbod is van de 2e generatie Agila.

Je kijkt al naar wat oudere auto's, belangrijk is dat er netjes mee om is gegaan. Een Toyota is vaak een goede auto maar kan ook gewoon kapot gaan.
Dat hebben helaas ook aan onze in 2007 nieuw gekochte Toyota verschillende keren ervaren.

Wat vind je trouwens van elektrisch rijden? Je betaald geen motorrijtuigenbelasting, onderhoud en reparatiekosten liggen bij bijvoorbeeld een Renault Zoe heel erg laag, geen dure brandstof, en door de eenvoudige constructie zijn ze heel betrouwbaar. De Zoe is geleverd met accu huur constructie of koop. Enkele krijgt € 2000 aankoopsubsidie.

De ruimte achterin is gewoon normaal voor het B segment, zeker niet riant wel voldoende als je niet boomlang bent.

ak2 zei:
Een auto met automaat rijden is ook gewoon heel plezierig, het scheelt veel handelingen, en je kunt je volledig focussen op het verkeer.

Als je thuis of eenvoudig kunt laden, kijk dan ook eens naar een elektrische Renault Zoe. In de stad kun je in de ecostand rijden en hoef je vrijwel niet te remmen, en op de grote weg in de normale stand. En met 41 kwh accu vanaf 2016 heeft de Zoe best een goed bereik. De Zoe rijdt opvallend makkelijk, comfortabel en soepel.

Bedankt voor de tip. Ik ben de Zoë al veel ook tegengekomen tijdens mijn zoektocht. Er zijn 3 punten waar ik vraagtekens bij zet:

1) kan ik makkelijk bij mijn huis laden. Dat zal ik even moeten uitzoeken.

2) ik hoor vaak verhalen van mensen dat zij geen elektrische auto nemen omdat je geen superlange afstanden kan rijden zonder tussendoor op te laden en zie maar eens plekken te vinden waar je normaal kan laden. Ik heb natuurlijk geen elektrische auto en Jan hier moeilijk over oordelen, maar dit hoor ik regelmatig.

3) de Zoë oogt een beetje klein om 2 volwassenen op de achterbank mee te nemen.

hans 8807603 zei:
haarr zei:
Zoiets?

Bedankt! Goede tip. Het lijkt alleen dat de ruimte op de achterbank ietwat krap is.

Wel ruimer dan de opties die jij in de openingspost noemt.

Mijn schoonouders hebben een jazz Hybrid. Met panoramadak. Daardoor lekke licht van binnen. Auto is ook erg overzichtelijk, enorm handig met de magic seats achterin en rijdt bovendien verrassend goed! Zoeen

hans 8807603 zei:
ak2 zei:

Bedankt voor de tip. Ik ben de Zoë al veel ook tegengekomen tijdens mijn zoektocht. Er zijn 3 punten waar ik vraagtekens bij zet:

1) kan ik makkelijk bij mijn huis laden. Dat zal ik even moeten uitzoeken.

2) ik hoor vaak verhalen van mensen dat zij geen elektrische auto nemen omdat je geen superlange afstanden kan rijden zonder tussendoor op te laden en zie maar eens plekken te vinden waar je normaal kan laden. Ik heb natuurlijk geen elektrische auto en Jan hier moeilijk over oordelen, maar dit hoor ik regelmatig.

3) de Zoë oogt een beetje klein om 2 volwassenen op de achterbank mee te nemen.

Met jouw budget kom je 9 vd 10 keer bij de eerste generatie Zoë uit. Die doet in de praktijk 's winters maar 90km op een lading.
Daarnaast is de eerste generatie Zoë niet erg betrouwbaar (de motoren gaan wel eens kapot) en je betaalt meestal nog best wat geld voor accuhuur.
Laden langs de snelweg gaat, maar met de eerste generatie Zoë niet snel. Als je geregeld ritten van 200km gaat rijden is het dus niet bepaald een aanrader.

Door de € 2000 aankoopsubsidie kun je kijken tot € 12.000.
Er staan dan best veel moderne facelift Renault Zoe's R90 en Q90 met de 41 Kwh accu ( ZE 40), en het grote bereik.

De eerste generatie Zoe was ook betrouwbaar. Alleen zijn de nieuwere modellen efficiënter met energie, en mooier afgewerkt. Ik zou er zelf het faceliftmodel kiezen met 41 KWh accu, die kwam in de loop van 2016.

Voor de ruimte achterin icm elektrisch rijden, dan wordt het een eerste generatie Nissan Leaf. Ruim zat, ook niet écht claustrofobisch volgens mij.

Actieradius is wel een dingetje. Auto kan snelladen en dat kan tegenwoordig op vele plekken.
Die 200 kilometer die je enkele keren per maand rijd, is dat 100 kilometer heen en terug?
Zit er een lange stop tussen, dan kan je eventueel tussentijds laden.
Laadpunten zijn via een telefoonapplicatie tegenwoordig te vinden. ANWB routeplanner of beter nog, A better routeplanner, gebruiken.

Durashift zei:
Voor de ruimte achterin icm elektrisch rijden, dan wordt het een eerste generatie Nissan Leaf. Ruim zat, ook niet écht claustrofobisch volgens mij.

Actieradius is wel een dingetje. Auto kan snelladen en dat kan tegenwoordig op vele plekken.
Die 200 kilometer die je enkele keren per maand rijd, is dat 100 kilometer heen en terug?
Laadpunten zijn via een telefoonapplicatie tegenwoordig te vinden. ANWB routeplanner of beter nog, A better routeplanner, gebruiken.

Maar dan moet je nog van de laadpaal naar je werkelijke bestemming. Wel een gedoe.

hans 8807603 zei:
verlichting2 zei:

Deze beschikken nog over 4 traps automaten en zijn auto's uit het a-segment, voor een auto uit het a-segment wel ruim

hans 8807603 zei:
Erwin 1402253 zei:

Bedankt voor de heldere reactie. Hier waren we inderdaad veel op aan het inlezen. Vandaar dat snel mijn oog viel op een Toyota Yaris vanwege de positieve berichten, gunstige prijs-kwaliteit en betrouwbaarheid. Maar omdat we zelf geen echte autokenners zijn, is het op dit moment nog een beetje onze weg zoeken in de wereld van automaten en welke modellen/merken wat voor automaat gebruiken.
elfs
De yaris heeft pas vanaf de 3e generatie een cvt automaat, de 2e generatie heeft een half automaat, het is zelfs zo dat een late 1e generatie met 4 traps automaat net zoveel waard is of zelfs meer dan een vroege 2e generatie met half automaat.

De Toyota verso s is de grote mpv broert van de yaris en heeft altijd een cvt automaat. De verso s heeft een verschuifbare achterbank dus je kan het op de achterbank zo ruim/ krap maken als je wil.

haarr zei:
hans 8807603 zei:
haarr zei:
Zoiets?

Ik denk dat we een keer een proefrit moeten maken in een Zoë om het goed te ervaren.

F Mitsi zei:
Mijn schoonouders hebben een jazz Hybrid. Met panoramadak. Daardoor lekke licht van binnen. Auto is ook erg overzichtelijk, enorm handig met de magic seats achterin en rijdt bovendien verrassend goed! Zoeen

Toevallig. Tijdens een rondje fietsen gisteren viel mijn oog op dit model vanwege het gevoel van ruimte. Ik zal me verder verdiepen in het model mbt eventueel bekende problemen.

Durashift zei:

Bedankt voor de tip. Ik moet wel een beetje wennen aan de bijzondere vorm van dit model, maar zonder meer geeft het model een ruimtelijk gevoel en biedt ook van achteren veel ruimte. We rijden trouwens tussen Rotterdam en Zeeland een paar keer per maand, dus ca. 100 km per rit.

hans 8807603 zei:
haarr zei:
hans 8807603 zei:
haarr zei:
Zoiets?

Ik denk dat we een keer een proefrit moeten maken in een Zoë om het goed te ervaren.

Dit ging niet over een Zoe maar over een Toyota Verso S

Terug
Bovenaan