Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno + IV Estate GT205 Update: gesjouwd en genoten

Geweldig dat er een cabrio-kriebel opkomt! Tenminste, dat zeg ik al fervent liefhebber van dakloos rijden :) Als de mrs. nog overtuigd moet worden, op een mooie voorjaarsdag binnenkort ergens goede proefrit plannen. Idealiter na een kneiterdrukke week en haar dan lekker uitwaaien op buitenweggetjes bij jullie in de buurt. Gaat ze meteen om en kan ze niet wachten tot een 'projectje' ook echt helemaal rijklaar is. Toi toi toi :cool:

Wel geinig zo’n oude Megane Cabrio maar ben wel benieuwd of zoiets ook nog een beetje leuk rijdt.
Open rijden vind ik heerlijk, maar dat komt wel voor een groot deel door de pure rijbeleving die de Z4 biedt.
Met een slappe carrosserie en afstandelijk rijgedrag is de lol toch een stuk minder. Maar misschien valt dat wel mee bij de Megane.
Nee, dat valt niet mee: reed echt heel Frans vond ik ;) Maar dat was voor mij niet belangrijk: lekker cruisen en kappie eraf!

Ik had zo'n zilver-parelmoeren Megane, mét Roadbox...dat was me toch speciaal :D daardoor wel het cabriovirus opgelopen...
renault-megane-cabrio-07.jpeg

Zoiets was het: iets andere velgen, maar wel deze kleur en met roadbox. Krijg er gewoon weer helemaal een blij gevoel van, ontzettend leuke auto met gekke elektronische probleempjes.

Bij sportief moet je gewoon een MX-5 oid kopen ;)

Bij Autobedrijf Van den Brink in Arnhem staat een knappe, violet R19 cabrio te koop. Dat is niet ver voor je, om eens te gaan kijken ;) Lijkt wel voor de hoofdprijs te staan, maar met pas 38k km.

Geweldig dat er een cabrio-kriebel opkomt! Tenminste, dat zeg ik al fervent liefhebber van dakloos rijden :) Als de mrs. nog overtuigd moet worden, op een mooie voorjaarsdag binnenkort ergens goede proefrit plannen. Idealiter na een kneiterdrukke week en haar dan lekker uitwaaien op buitenweggetjes bij jullie in de buurt. Gaat ze meteen om en kan ze niet wachten tot een 'projectje' ook echt helemaal rijklaar is. Toi toi toi :cool:
Ik denk dat dit het 'plan van aanpak' moet gaan worden want mrs. is nog niet overtuigd. Nu heeft ze wel een punt, het past niet bij op de oprit (maar openbare parkeerplekken genoeg schuin tegenover ons), de Megane I vindt ze niet mooi (verkeerde laten zien denk ik) en eh, we zijn nog niet van de investeringen in en om huis af. Na een best prijzig 2023 (alle meubels, trapbekleding, overname GT205, etc.) staat nog wat op stapel voor dit jaar. Maar goed, de aanschaf is het niet. Wel vroeg ze zich openlijk af of ik al in een mid-life-crisis zit. Nou ja zeg, eind dit jaar word ik 40. Nee hoor ;) .

Maar goed, het vergt nog wat masseerwerk wat betreft een leuke dakloos voiture erbij.

Nog een kleine auto-update:

Blijft een lekkere kleur dat Rouge Flamme
53505780252_606d83f165_c.jpg

De Megane Electric staat op 31.000km. Komende vrijdag ruil ik hem bij de dealer om voor een leenauto want de onderdelen voor de achtervering en voorvering zijn binnen. Er zijn verbeterde onderdelen leverbaar om de 'boink' (eerder al eens benoemd) bij passagiers op de achterbank te verhelpen. Ook zit er een 'tikje' in de voortrein bij met ingestuurd stuur een weg op draaien. Minimaal hoorbaar, maar ik hoor het. Ook daar blijkt een oplossing voor, dus prima. 's morgens brengen, 's middags weer oppikken.

6 jaar, 145.000 en op wat steenslag en kras op een zomervelg na schadevrij
53507095305_88aa8db163_c.jpg

De Megane IV Estate GT205 staat op 145.000 km.
Vorig jaar 1 februari overgenomen met 135.500 km, dus dat maakt 10.000 km afgelopen jaar, waarvan ongeveer 3200km de zomervakantie. Kortom, prima om nog járen mee te kunnen.

Groot onderhoud staat eveneens gepland, komende donderdagavond wordt een zwarte-handen-avond bij vaders in de klusschuur. Olie, oliefilter, luchtfilter, remvloeistof verversen, algehele check en het belangrijkste: de multiriem met spanrol.

Dat behelste nog wat werk, want via Renault zelf bleek de set geheel niet leverbaar. Heel vreemd.
Via de standaard onderdelen-websites (autodoc, etc. ) zijn de riemen van Febi en Gates 1220mm, terwijl Renault origineel 1212mm levert op de M5M TCe205. Dat scheelt 8 millimeter, en dat vind ik wat veel. De multiriem komt aardig wat spanning op te staan, dus het moet goed. Kortom, de riem apart laten bestellen net als de spanner via AutoTeile.de.

Volgend weekend maar eens een korte foto-update om de pagina 'des adinsx' met een fotoverslagje aan te kleden.

Laatst bewerkt:
Cabrio-rijden is echt heerlijk. Je moet mrs adinsx gewoob even in een goede cabrio laten rijden, dan komt het wel goed. Wij missen onze 3-serie cabrio nog wel eens.

En zoals 406c laat zien, er is ruimte!

Dag vrijdagmiddagje Zwolle was zeker gezellig (y) .

Het plan was om dit weekend een auto-klus-update te maken, maar plannen zijn er om te wijzigen... Het griepvirus gooide roet in het eten. Vorige week zaterdag werd de oudste dochter ziek, en daarna volgende we allemaal afgelopen week met zelfs twee dagen dat ik me echt ziek heb moeten melden. Koorts, hoesten, rillerig, alles er op en eraan. Thuiswerken zat er niet/nauwelijks in en dat werd dus ook niet donderdagavond de Mégane GT van een flinke servicebeurt voorzien en dus geen foto's. Wellicht plannen we (pa en ik) het komende week in de avond.

Inmiddels krabbelen we weer op. En tja, als de planning eenmaal anders loopt... De Megane Electric ging vrijdagochtend naar de dealer voor de aanpassing van de bumpstops en voorveren. De laatste vanwege de harde stoot bij passagiers achterin, de voorveren zijn nieuwe voor i.v.m. een 'knakje'. Kreeg keurig een leen Captur II mee met 1.0 snorrende driecilinder. Gezien ik toch nergens heen hoefde, prima.

ucSb0F7.jpeg

Maar... ook bij de dealer liep het helaas niet zoals gewild. Einde middag een belletje en meteen maar met de deur in huis. Bij de/montage is er wat misgegaan en is de schroefdraad van een aandrijfas (de veerpoten moesten er geheel onderuit) beschadigd. Daar moet een nieuwe voor komen. Uit Frankrijk ...
Tja, die wordt in de loop van komende week verwacht, dus... Ik voelde door de telefoon heen een enorme frustratie / teleurstelling. Het is er al knetterdruk, en dan komen er ineens flinke kosten om de hoek bij een garantieklus. Balen dus, vooral bij de dealer en ik? Tja, het is niet anders.

De Captur II dus. Laten we het daar maar even over hebben.
RjBLpBg.jpeg

90 pk uit een 1.0 driecilinder, de opvolger van de 900 cc TCe90 die we in de Clio hadden. Gekoppeld aan een zeer licht en duidelijk schakelende zesbak. En ja, tjonge het is weer even wennen zelf schakelen. En natuurlijk mis ik dan de stilte, de souplesse, en heel veel andere handigheidjes, maar de Captur II is anderzijds ook gewoon een prima auto. Best stil, de motor hoor je natuurlijk wat grommen maar is best soepel tussen 2500-3500 tpm. Gelukkig betreft het geen basisuitvoering, dus led-rondom (of is dat wellicht alweer standaard), prima stoelen, climate-control, etc.

9qA1Xbt.jpeg

ZM4E8ER.jpeg

Komende week is het voorjaarsvakantie en werk ik vooral thuis. De buurt zal dus vooral het gebrek aan rode kleur opvallen, want een dooddoener is het wel hoor dit muisgrijs. Al met al, ik kijk nu extra uit naar de wissel aankomende week. Tenminste, als de planning komende week wel loopt zoals het moet :censored:;)

TdlbYR2.jpeg

Balen dat je de Mégane nu moet missen, maar als je komende week toch vooral thuis werkt is de overlast gelukkig beperkt.

De Captur II had ik recent ook mee toen ik mijn Clio bracht voor een servicebeurt, ik had de TCe 140 met handbak. Vond m.n. de interieurruimte en het veercomfort sterk verbeterd t.o.v. de Captur I die mijn ouders rijden. Zij gaan ergens de komende maanden hoogstwaarschijnlijk de Capur I inruilen voor een jonggebruikte Captur II met TCe 130/140/155/160 met EDC-automaat, zoals ik ook heb in de Clio en wat prima bevalt. De 1.3 (1330 cc) 4-cilinder TCe is als je dan toch nog voor benzine kiest echt goud waard! Erg stil, soepel, qua verbruik haal ik de fabrieksopgave nagenoeg (mijn zwager idem in zijn Mégane Estate) en de berichten over betrouwbaarheid van dit blok zijn bemoedigend.

Veel beterschap gewenst enneh als de gezondheid het weer toelaat en de klus aan de Mégane is gedaan, inderdaad altijd leuk om hier een fotoverslag van te zien!

Best een leuke auto zo’n Captur. Buren verderop in de straat hebben recent een splinternieuwe E-Tech Hybrid gekocht. Ik heb er even in meegereden maar was niet onder de indruk van de aandrijflijn. Boel lawaai en niet verfijnd.
Zo’n TCE lijkt me veel fijner. Gaat al mooi richting de 40k in een leuke uitvoering.

Hopelijk is de Megane weer snel klaar.

@Kristian2
Die aandrijflijn is vrij complex en doet hem geen goed inderdaad. Helemaal mee eens. Wat dat betreft is de 1.3TCe icm EDC de beste uitvoering, net wat Cliorougeflamme ook aangeeft.

Ook bij mijn ouders staat de Captur II met die aandrijflijn op de wensenlijst als opvolger van de Scénic I phase2 2.0-16v die je nog nét op een foto ziet. Die begint nu met ik meen 280k op de klok redelijk zijn leeftijd (21) te bereiken. Of misschien de combinatie van met de leeftijd van mijn ouders (eind 60). Het stuurt toch een stuk zwaarder, mist handige sensoren, etc.
De ouwe heer overwoog een plug-in maar neigt na alle eigen kennis/Renault-ervaring en adviezen van oud collega's naar de 1.3 TCe EDC. Zo'n uitvoering mag zelfs 1500kg trekken. Hebben ze niet nodig (1250 is zat), maar goed. Een ding is wel duidelijk: "wat een dooddoener die kleur. Het moet hier het mooie blauw of rood worden zoals jij de Méganes hebt", aldus de wijze oude man ;)

Goed. Hopen dat de Franse distributie een beetje opschiet de komende dagen. En als ik tijd heb, rij ik even langs de dealer voor een blik op hulpeloze Meggie. Die staat waarschijnlijk een brug bezet te houden...
Wel een fotomomentje voor de fotowedstrijd (hint...)

Voor nu: eerst een carnavals-weekend op ietwat aangepast tempo. Alaaf (y)

Laatst bewerkt:
Ik zie weinig opties in de Captur. ;)

Ik ben wel gewend af en toe wat schroefdraad te beschadigen. Goed om te weten dat het geen onkunde of leeftijd is maar gewoon slechte kwaliteit.

#grapje!

De Clio staat ook bij Zwolle in de buurt trouwens. Jammer dat die nog niet werkt.

Haha, ik belde vanmorgen de dealer met stiekem de hoop dat ze zouden zeggen: "Hij is binnengekomen, en na de middag kun je de auto ophalen". Helaas, het werd: "Ik kreeg vanmorgen al vroeg door van het magazijn dat de aandrijfas helaas nog niet op de lijst stond. Hopelijk morgenochtend!"

De auto staat lekker de brug bezet te houden in ieder geval, want tja, zonder aandrijfas kan ie niet weg hè.
Kleine andere update dan maar, een beetje autogerelateerd, want de omgeving van de vierwieler is wat verbeterd. Na 2,5 jaar eindelijk een schutting. Vooruit, grootste deel van die 2,5 jaar was de kavel naast ons nog onbebouwd. Sinds augustus hebben we (leuke) buren en dus zaten we eind 2023 bij elkaar om te overleggen wat de erfafscheiding moest worden. Vandaag kwamen ze het plaatsen. Bizar hoe snel dat gaat. 08.00 start, 13.30 uur waren ze klaar met 28m schutting + 14m bij de buren aan de achterzijde en drie poorten. Vooruit, de grond was lekker zacht met al die regen, en de betonpalen konden strak tegen een 10x20 betonbandje aan die wij als erafscheiding / het opsluiten van de oprit hadden.

Plaatje erbij:
p5Cw4eS.jpg

Zu0gb0t.jpg

J2YglBy.jpg

K0rABhe.jpg

Binnenkort eens kijken wat ik met sjieke verlichting kan doen, want zo straks na het tanken in Duitsland is het nog best pittig om in de regen en het donker achterwaarts de auto zo strak mogelijk neer te zetten zónder de spiegel andersom te rijden. ;) Voorzijde paal (dat vakje) maak ik denk ik maar een witte reflector in zodat het wat overzichtelijker is.

Tot zover de 'het hoort er nog net bij'-update. Hopelijk morgen de EV weer ophalen én, de beurt van de GT moet ik nog even opnieuw inplannen met de ouwe heer. Stiekem best veel zin in een klusavond namelijk.

Mooie schutting, zeg! Lekker strak en 'simpel', zonder kil of saai te zijn. En ook best flinke hut die naast jullie is gebouwd.

Sterkte met Meggie, hopelijk wordt ze net zo snel weer beter als jij zelf afgelopen week :)

Precies. Hier en daar wat Hedera in de gaaspanelen en klaar.

Helaas vanmorgen nog geen goed nieuws van de dealer: "Helaas Tom, de aandrijfas zat nog niet bij de geleverde onderdelen..."

Morgen weer een dag. En dan móet het toch lukken, want dit weekend een ritje diep-Limburg op de planning. Dat doe ik toch graag met de EV ipv Captur.

Jammer dat de reparatie langer duurt dan gehoopt; zou fijn zijn als ie morgen klaar is. Ga je in je eentje naar Limburg of met het gezin? Dat laatste wil natuurlijk wel in een Captur maar de Megane zal wat ruimer/comfortabeler zijn ;)

Over de Captur:
Mijn ouders hebben zo'n plugin Captur. (in het rood; prachtig!)
Ze rijden voornamelijk elektrisch dus dan werkt het natuurlijk fantastisch, bij flink gasgeven is het geen prettige auto. Vol in het toeren en daar blijft ie dan ook wat langer in hangen voordat teruggeschakeld wordt. Is allemaal niet zo verfijnd.

Maar ze rijden vooral 80km/h wegen dus voor hun een prima auto en m'n vader wilde het elektrisch rijden testen zonder helemaal over te stappen. Dus dit was een mooie tussenoplossing.

Ik zou dus ook niet zo snel deze aandrijving in de Captur kiezen nu ik dit heb meegemaakt: ik heb dan liever een volledig benzine. Maar verder een prima auto.

Jammer dat de reparatie langer duurt dan gehoopt; zou fijn zijn als ie morgen klaar is. Ga je in je eentje naar Limburg of met het gezin? Dat laatste wil natuurlijk wel in een Captur maar de Megane zal wat ruimer/comfortabeler zijn ;)

We wachten het af, al heb ik er een hard hoofd in dat het morgen wel goed gaat... De dealer ging proberen de druk op de organisatie wat op te voeren, want ook zij hadden verwacht dat ie er vandaag gewoon zou zijn. Meggie staat dus al een hele week een brug bezet te houden daar.

Limburg met hele gezin overigens, naar vrienden toe. Die ik de EV nog moest 'showen' .Ach, we wachten het maar af. De vrouw kwam vanavond wel thuis met "pfff... ik ben zó niet gewend aan weer schakelen. Einde afrit sloeg hij bijna af omdat ik nog maar 30 reed, in zijn zesde versnelling... "

Tja... Ik geloof niet dat dat zo werkt, maar ik zal eens een belletje naar wagenparkbeheer doen, want vanmorgen kwam er nog geen witte rook uit de schoorsteen bij de dealer. "Ik moet je helaas teleurstellen, ook vandaag zit de as er niet bij …."

Ik snap dat het niet een onderdeel is wat massaal op de plank ligt, maar vanuit het Franse magazijn moet het toch in een week ter plekke kunnen zijn? :unsure: Einde middag maar eens kijken hoe Meggie erbij staat...

De magazijn voorraad is ook erg ingeperkt. Zeker van onderdelen waarvan niet al teveel vervangingen worden verwacht worden deze gewoon op bestelling gemaakt tussen de productie van de delen voor nieuwe auto's. Zo'n aandrijfas liggen er misschien maar 10 van op voorraad voor heel EU - in ieder geval tot er meer sneuvelen door slijtage maar dat is nog een paar jaar verderop.
Balen voor de dealer maar voor de rest van de keten is dit een stuk goedkoper. En er wordt niet voor niets op gestuurd dat de klant een fatsoenlijke leenauto mee krijgt zodat deze daar zonder teveel klachten wel een aantal dagen mee uit de voeten kan.

Weer een van de redenen waarom ik vanuit klant perspectief wel de voordelen zie als de hele keten van dealer, importeur en fabrikant in 1 firma zit. Dan is er meer kans dat ze de belangen beter afstemmen en dat zo'n dealer die een brug niet kan gebruiken wat meer stem heeft in de organisatie. Ook het belang van de eindklant komt zo beter aan. Het risico voor de eindklant is dan wel dat als er in de organisatie geen echte interesse is om te helpen dat je dan ook eigenlijk niets meer op een andere manier in beweging kan krijgen.

Enne... die cabrio een midlife crisis ding? Tuurlijk. Gewoon omarmen zo'n argument. Geeft je een reden om soms iets minder rationeel te zijn. En een cabrio is niet heel rationeel natuurlijk maar wel heel erg fijn.

Het is wat dat betreft ook gepiep om niks, los dat ik het lang zat vind duren natuurlijk. De dealer overigens net zo, voor hen is het wellicht zelfs meer balen. Op naar wat witte rook komende week. (y)

Wij hebben een aantal Renaults (bedrijfswagens) in de vloot, levering van onderdelen is een drama bij tijd en wijle. Auto's die 7 weken moeten wachten op 1 onderdeel is geen uitzondering. Dus ik denk dat als je volgende week weer rijdt, dat je dan best tevreden mag zijn. ;)

Einde middag toch even langsgereden om de zitverhogers eruit te halen en in de Captur te leggen. Meteen even bijgepraat en een foto mag natuurlijk niet ontbreken. Staat ie dan een beetje gehandicapt te staan. We houden hoop op levering begin komende week. (y)

53533270555_068e5c0b6d_c.jpg

De ICE Megane zet ik waarschijnlijk dinsdag bij mijn ouders neer. Als het wederom regenachtig is begint vaders alvast met het onderhoud en help ik einde middag even met de spanrol/multiriem. De agenda is propvol komende week.

Dus de EV houd een brug bezet……..
Klopt, en dat met een volle en drukke planning. En helaas, dat is ook de huidige status nog. "frustrerend", schreef de dealer vanmorgen ook. Ik heb me er maar bij neergelegd inmiddels. De Captur II begin ik aan te wennen en staat al 1000km bij op de klok, waar het hooguit 25 had moeten zijn. Vrijdagochtend naar huis, vrijdagmiddag de EV weer ophalen. Maar goed, het is niet anders. Ik heb vervoer en red me. Het blijft dus wachten op uitlevering van de rechter aandrijfas.

Dan door naar een hele andere klus. Het onderhoud aan de GT205. Goh, wat heb ik me vermaakt in twee avonden samen met het wandelende Renault-handboek (lees vaders). Samen klussen, bijpraten. Heerlijk. En naar goed gebruik, een fotoverslag met toelichting voor de niet-technische meelezers hier ;).

Avond 1: maandag 19 februari
Het begint natuurlijk met het op de brug zetten van de auto. Op een tweekolommer van half jaren 80 niet 1, 2, 3, geregeld, want de GT is vrij laag en het krikpunt achter ligt ook nog eens relatief ver naar voren. Kortom, dat is even passen, meten, tillen, etc. Maar, dan staat ie ook stabiel op de armen:
F6taEcW.jpeg

Avond 1 staat in het teken van de multiriem (elke 6 jaar of 150.000km), en verse motorolie (5w40) en oliefilter:
LAbR2J8.jpeg

Ik dacht dat de laatste onderhoudsbeurt bij de dealer in 2023 (i.v.m. garantie van Leaseplan het onderhoud laten doen) in februari was, maar dat bleek juni te zijn... Kortom, de olie zat er pas 8 maanden en 7.500 km in. Maar goed, liever een keer te vaak dan te weinig. (interval 30.000 km of 2 jaar).
JIUiyaU.jpeg

Naast een lekker opvallend gekleurd maar relatief klein oliefilter valt op dat de motor mooi droog is aan de onderzijde. Dat geldt ook voor de EDC-bak (verder naar rechts, niet op de foto).
Vanzelfsprekend de gehele auto nagelopen, en daar verder geen opmerkelijke zaken gevonden.

Kortom, oliefilter los, en daarna de oliestop om de ruim 4liter olie eraf te laten:
pVJ02Nz.jpeg

Hierna het nieuwe oliefilter en 4,3 liter verse 5W40 olie van de juiste specificaties er weer in gekieperd. Hierna even kort de motor gestart zodat de olie rond is geweest en door met de volgende klus, de multiriem.

Dat begint met een deel van de wielkuip eruit halen:
W6RE57P.jpeg

Om vervolgens te constateren dat het zoeken naar enige ruimte wordt. Hier zie je links de krukaspoelie, rechts de aircocompressor, en de rest (spanner, waterpomppoelie en dynamo) zit hoger...
dwbZ5Mu.jpeg

5PxJSrA.jpeg

Hmm... hoe gaan we nou bij de spanner komen. Die zit met een Torx-50 bout vast, maar veel ruimte is er niet. Zeker niet met een dop en ratel...

Tijd voor een bokje onder het motorblok en het weghalen van de grote motorsteun:
CMojYQ1.jpeg

RkNDMYE.jpeg

Na het verwijderen van de motorsteun, kregen we wat meer zicht op de spanner, je kan hem hier iets zien:
I9t1qL6.jpeg

Maar dan, de motor naar boven kantelen (lees: de brug iets naar beneden). Eerst geprobeerd, maar dat gaf niet genoeg ruimte. Dan maar de brug omhoog. Het M5M-blok bleef vervolgens hangen op een richel en in de andere motorsteun, dus we konden aan de slag vanaf de onderzijde. En dat begint met de spanner terugduwen zodat de multiriem eraf kon. De 'borging' van de oude spanner. Met flinke kracht druk je hem terug tegen de veerspanning in. Hierna is een simpel boutje in het gat voldoende om de spanner tegen te houden en de oude riem te verwijderen.
V4AUUQY.jpeg

fHpWf5t.jpeg

Natuurlijk even snel een tekeningetje hoe de riem loopt, al is het vrij logisch allemaal:
MiRAzpO.jpeg

Belangrijke check vóór het loshalen van de spanner: Klopt de lengte van de nieuwe riem. Gelukkig, die is op orde. 2mm korter dan origineel 6pk1212 ipv 6pk1210. Die 6PK staat overigens voor de 6 ribben die de multiriem heeft.
FKZiD3U.jpeg

Fast-forward, want tijdens het sleutelen in krappe ruimten is foto's maken geen doen. Niettemin, met een Torx-50 stiftje (waar oorspronkelijk een dop aan zat), met daarop een dun rateltje, kregen we de oude spanner los, waarna de nieuwe er op kon:
rpINIjC.jpeg

De spanner zet je vervolgens vast, en met flinke kracht onder spanning waarna een klein boutje tijdelijk als borging geldt. Dit geeft de ruimte die nodig is om de nieuwe riem om alle poelies heen te leggen:
ZykCC8r.jpeg

Ja, hier lukte het nog niet. Even vergeten dat je de riem eerst om alle poelies legt met groeven, en hij natuurlijk als laatste het makkelijks over de gladde (die van de waterpomp rechts) schuift. En dan, ligt hij er alsnog redelijk vlot op:
NieL2dF.jpeg

Hierna weer wat leidingwerk op de plek gelegd, de motorsteun er weer op en de wielkuip er weer in.
Inmiddels was het al ruim 22.00 geweest (19.30 gestart), dus tijd voor 'een groene rakker' en alsnog per EV naar huis, een Batavus tweewieler ;)
Jw6myT7.jpeg

Avond 2: dinsdag 20 februari

Goed, na een fietstochtje van 3,5km begon om 19.15 klusavond twee.
A219iIK.jpeg

Naast de multiriem, motorolie en filters stond verversen van de remvloeistof nog op de planning. Rondom had ik de remmerij al nagelopen. De remblokken voor zijn nog niet op de helft en kunnen nog zeker een jaar mee, dat geldt ook voor de blokken achter. Kortom, die zijn volgend jaar voor de zomer aan de beurt inclusief remschijven rondom.

Wat wel elke 3 jaar moet is nieuwe remvloeistof. Relatief vlot, maar vooruit voor een wat sportiever model wellicht logisch. Op elke remklauw zit een nippel, waar je de remvloeistof kan 'aftappen', maar het begint met de remklauwen terugdrukken zodat de 'oude' remvloeistof zoveel mogelijk terug het reservoir in gaat. En dan komt de 'prof-tool' tevoorschijn, een 60ml spuit. Met wat dunne slangetjes eraan is vervolgens het remvloeistofreservoir zover mogelijk leeg te zuigen en vervolgens te vullen met verse DOT4-remvloeistof. Hierna trek je heel rustig de nieuwe remvloeistof door de verschillende leidingen via de klauw:

l8f0rzE.jpeg

AXvp2Xf.jpeg

Zowel voor als achter ging dat prima, even wat nalaten druppelen en klaar:
U9dmlIR.jpeg

Hierna volgt natuurlijk het rustig oppompen van de remcilinders en aanvullen van het reservoir tot iets onder maximum (anders kom je bij vervanging van de remblokken volgend jaar in de problemen dat hij overstroomd)

Al met al, inclusief terugbouw van de motorbeschermplaat, het rechterwiel en even proefdraaien was de klus dinsdagavond rond 20.30 geklaard:
xa9B6If.jpeg

Kortom, na iets meer dan 6 jaar, 145k op de klok en klaar voor vele nieuwe kilometers, waaronder natuurlijk op pad met de caravan in het voorjaar en de zomer. Tjonge, wat kan ik uitkijken naar de meivakantie en zomervakantie. Al is het maar dat het dan beter weer is (hopelijk...)
WkfqRvN.jpeg

zkY0ALx.jpeg

Totale kosten: Ongeveer 160,- aan onderdelen, daar waar het geheel bij de dealer laten doen ongeveer richting de 750,- zou lopen. Prima dus, de ruimte, tools en kennis hebben om lekker zelf te klussen. Écht van genoten (y)

Mooie klus! Dat geeft inderdaad voldoening om zelf te doen. Het vervangen van de vloeistoffen lijkt goed te doen, maar even een motorsteun er tussenuit trekken om de riem te vervangen, dat klinkt toch vrij eng tenzij je exact weet hoe het zit. Dat is het niveau van amateur toch wel voorbij. (y)

En belangrijk, de juiste tips en tricks op de achtergrond natuurlijk. Maar eigenlijk stelt het weinig voor, mits de juiste middelen.

Ander goed nieuws, de dealer mailde vanmorgen:
Er is licht aan het eind van de tunnel , de as is binnen.
*** zet hem er nu in en straks moet de uitlijning bij ATC nog gecontroleerd worden .
Ik bel je vanmiddag als alles gelukt is.

Kortom, vanmiddag tot 15.30 in Zwolle, daarna hop richting Doesburg, de Captur aftanken, even wassen in een wasbox en uitzuigen (dat hoort gewoon vind ik), en weer lekker EV'en. (als alles goed gaat ...)

Heerlijk dit, ik hou van sleutelavonden maar gezien de wat nieuwere auto's komt het er bij niet meer van. Enkel nog de kever en aan de motor wat hobbymatig sleutelen.

Mooi werk weer!

Fijn ook dat de EV weer terugkeert.

Over onderdelen en levering gesproken.

Toevallig gisteren de (audi) dealer gebeld voor een onderdeel. Blijkt de gehele onderdelenafdeling geschrapt te zijn. Ik moest online een formulier invullen waarop ik vanmorgen een half gebakken antwoord kreeg vanuit een centraal magazijn.

Lekker gewerkt! Ik vind het maar krap, in het vooronder van die Megane hahaha. Maar het is jullie gelukt. Over die borgbout, die je gebruikt bij het ontspannen van de riemspanner, zit die niet bij de nieuwe spanner? Bij de Lemförder spanners die ik gebruik zit er een borgstaafje bij, zodat je altijd de goede maat hebt. Ina is soms ook eerste montage materiaal, vandaar mijn verbazing.

Lekker gewerkt! Ik vind het maar krap, in het vooronder van die Megane hahaha. Maar het is jullie gelukt. Over die borgbout, die je gebruikt bij het ontspannen van de riemspanner, zit die niet bij de nieuwe spanner? Bij de Lemförder spanners die ik gebruik zit er een borgstaafje bij, zodat je altijd de goede maat hebt. Ina is soms ook eerste montage materiaal, vandaar mijn verbazing.
Nou, dat dacht ik ook, maar in de doos was niets te vinden. Dus het werd een simpel M6-boutje die ook voldeed gelukkig. Het blijft wel ontzettend 'pielen' vanwege het gebrek aan ruimte en dat die bout dan ook zo lang is dat je het motorblok alsnog in de rubbers moet duwen om de bout eruit te krijgen.

De distributie vernieuwen op de Clio II RS182 járen terug was een grotere ergernis, want die neus was nog smaller natuurlijk. Stiekem had ik dan ook wat meer ruimte verwacht in de IV GT. Maar goed, het is klaar. Het liet mijn broer(tje) met een Talisman TCe200 van 12-2016 beseffen eens na te kijken of zijn multiriem al vernieuwd was of dat dit eigenlijk al lang moest. Vermoed dat die binnenkort dus op de brug staat voor hetzelfde rondje.

Wat kun je het EV-rijden missen na 1100 km in een Captur II met 90pk driecilinder en zesbak. Vooral de stilte en het koppel is weer even wennen, maar genieten. Kortom, de familie is weer compleet ;)

0SIFr05.jpeg

Mooi verhaal, mis de foto van de koffie met door mama’s gemaakte boterkoek.

Haha, social-volger ;)
daar kreeg ik commentaar op dat het geen echte koffie was. En terecht, even snel Senseo (‘s avonds drinkt men thee tegenwoordig en wijn) erin met zelfgemaakte appelcake. Net geen boterkoek en geen vers gemalen bonen zoals thuis (y).

Meggie hangt inmiddels lekker aan de thuislader te smullen. Dit weekend weer lekker op pad met de dames.

Nog een kleine update dan, in het donker is de rand van de oprit/schutting een stukje zichtbaarder geworden ;)

JLOWfz7.jpg

Daarnaast het overzicht van het onderhoud van de GT compleet gemaakt met dank aan de complete onderhoudsgeschiedenis van de dealer gecombineerd met die van Leaseplan. Oftewel, gedane werk + gefactureerd bedrag. Alleen bij Euromaster nog de bandvervangingen opvragen en dan heb ik alles op een rij. Tot nu toe 3,03 cent per kilometer. Lang niet gek. Elke maand gaat er 200,- naar het spaarpotje 'auto' voor onderhoud maar ook toekomstige vervanging, dus volgens mij kan dat prima uit. (y)

Tot zover. Morgen een ritje heen en weer Deventer (De Scheg), dus weer genieten van het EV'en.
.

Ik zou het bijna vergeten, maar gister was het 17 maart en dus 1 jaar geleden mocht de Electric na de nodige voorpret mee:
PRuyxQY.jpg

Het aantal kilometers valt met 33.161 km nog wel mee, mede omdat de zomervakantie (3200km) natuurlijk zijn benzine-broer aan de slag is. Komend lopende jaar eens kijken wat het wordt, ik vermoed iets meer ondanks toch ook geregeld thuiswerken en Teams-afspraken (7 stuks vandaag...)

Al met al, niet onverwacht, hij bevalt prima.
i2F4IGT.png

Wat kun je wennen aan de stilte om je heen, en wat betreft 'range anxiety': één keer kwam het niet lekker uit. Ik kon niet laden op Schiphol, kwam in de file op de terugweg na vertraging met de vlucht én moest om 20.00h in het theater zijn. Dat werd billenknijpen en met 4% langs de A18 parkeren, om daar opgepikt te worden. Uiteindelijk kwam ik met 1% thuis. Verder moet je echt je best doen wil je leegrijden binnen Nederland, want werkelijk overal kun je laden. Binnenkort staat een paar keer Brussel op de agenda, dan wordt het wat meer plannen.

Ik zal eens inzichtelijk zien te maken in april (wanneer alle laadsessies van maart compleet zijn), wat er totaal in is gegaan, wat het laadverlies is en dus ook wat het verbruik is met niet-typisch EV-rijden.
HC4Ba4U.jpeg

Blijft een lekker setje:
ktoBUw6.jpeg

Verder weinig updates. Ontzettend druk beide met het werk, dus we kijken uit naar begin mei wanneer we lekker naar de camping gaan. Afgelopen weekend de GT nog wat meer in het licht gezet, en het wordt tijd voor de zomerwielen. Die moet ik echter nog even opnieuw in de glascoating zetten. Al met al, alles rolt lekker door ;)

htlcLH8.jpeg

Klopt! Ik stond in een vergaderruimte mijn ding te doen en zag de opvallende RS6 langs komen rijden en het terrein opdraaien. Helaas, anders was ik even naar John toegelopen. (ken hem van mijn vorige baan).

En tja, de EV stond lekker ruim 20 kW te snoepen van de laadpaal (de Niro moest het met 10 doen). Die valt wel op in de rode kleur, want ik kreeg heel wat berichten met 'dit is jouw Megane toch? John was er!'

Fijn dat de rode Megane na z'n lange logeerpartij weer terug is. En goed om te zien dat er ook aan een moderne auto nog prima zelf gesleuteld kan worden (y) Geeft vast veel voldoening, zo'n klus!

Fijne werkruimte heb je daar ook voor zeg!

Fijn dat de rode Megane na z'n lange logeerpartij weer terug is. En goed om te zien dat er ook aan een moderne auto nog prima zelf gesleuteld kan worden (y) Geeft vast veel voldoening, zo'n klus!

Fijne werkruimte heb je daar ook voor zeg!
Het is zeker handig dat pa na complete herbouw van hun huis ook de hobbyschuur een maatje groter (8,5 bij 12,5) heeft gemaakt. Enige lastige blijft de wat oude tweekolommer. Destijds waren auto's nog niet zo laag, al ligt GT ligt relatief laag. Ook bij vierkolommers zoals bij Euromaster is een extra balkje nosig omdat anders de frontlip de rand raakt. Verder meer dan ideaal inderdaad.

M.b.t. de EV, afgelopen week vijf dagen op pad geweest dus dat schiet weer op qua km's. Ik zit nog te wachten op actualisatie van het laden in februari. Thuis laden is alrijd actueel maar sommige laadpalen komt het verbruik blijkbaar pas laat binnen.
Volgens de auto in februari 252 kWh geladen, op de laadpas staat pas 192 kWh geregistreerd.

Wel merkbaar is dat het verbruik flink zakt. Vorige week met 16 graden slechts 14,2 kWh/100 bij wat file, 100-120 treintje op de A12. Inmiddels 15,5 gemiddeld. Zodra de laaddata compleet is eens het eerste jaar in kaart brengen. (y)

Gelukkig zitten de meesten niet meer op een inbellijntje, anders moesten we eerst naar de volgende pagina met al die foto's. Ik gooi er nog maar even wat in, want de zomertijd komt eraan en het weer laat het toe. Tijd voor het 'geluksmomentje', de zomerset weer onder de GT zetten. Gistermiddag eerst de in de herfst gewassen set nog eens goed gekleid:
53620816563_5ae913ce7d_c.jpg

En tijd voor het betere werk:
53621056745_8282c62f8b_c.jpg

Eerst ontvet:
53621056115_2d51b430ea_c.jpg

53620816048_93a3ffeddf_c.jpg

En in de Gyeon glascoating gezet. Dat potje voor het afleveringsklaar detailen van de EV gekocht, en dit is de derde keer wielen in de coating zetten. Valt me alles mee qua verbruik.
53620606776_5fc0497841_c.jpg

Niet alleen de buitenzijde uiteraard, ook de binnenzijde spik en span gemaakt:
53620942769_c0fd10c534_c.jpg

53620606891_4b99b936d3_c.jpg

En vanmiddag was het wel weer voor wat sleutelwerk:
53619733917_4a17c3f593_c.jpg

53621056140_f65e3d0bf3_c.jpg

Daarna een rondje rijden om de bandenposities in te leren, alle banden op de juiste spanning en nog even een lekker plaatje geschoten. Ruim 6 jaar en 146.000 km zie je er nog altijd niet aan af. ;)

53620942749_1d43394e3d_c.jpg

53620942699_2cae6c2946_c.jpg

En ik zie nu pas een vergeten hoekje bij het wassen...

Op naar mooi lente/zomer weer en vooral op naar de mei-vakantie.
Dan mag de GT weer doen waar ie voor gebleven is.

Ziet er weer geweldig strak uit, blijft een mooie auto. Staan hier in de straat een witte en donkergrijze in basisuitvoering, dat is toch geen vergelijk met jouw blauwe. Compleet andere auto in deze kleur en uitvoering.

Restjes van oud plaklood aan binnenzijde velgen had je voor het mooie nog even kunnen verwijderen.

Scherp Kristian, ik moet inderdaad even een caramelschijf halen of met een goedje aan de slag om die restanten eraf te halen. De zomerbanden zitten nog best aardig op profiel, dus voorlopig zijn die nog niet aan vervanging toe, waardoor er op een andere plek zwart plaklood zou komen.

@Barri, Nou, gister heb ik er veel mee gereden evenals het rondje vanmiddag. Dakje open, de sportstoelen zitten zóveel beter dan de EV-stoelen (minder steun), beetje flipperen. De EV is op de tussenacceleraties vlotter, maar verdomd wat rijdt deze station toch ook lekker. En dan helpt het lagere gewicht (-200kg) en Pilotsport 5 banden rondom met 4Control ook erg mee natuurlijk.

Aan de andere kant kan ik op langere stukken enorm genieten van de souplesse en stilte van de rode. Dus ach, we vermaken ons voorlopig.

Weer eens een reden voor een update. Twee zelfs, maar de een is wat leuker dan de ander...
Om maar met de zure appel te beginnen. Ik loop vanmorgen naar buiten om de auto's van de oprit te zetten en zie dat wederom de Electric onder gescheten is. Op een of andere manier weten de vogels hier in de wijk op de dakgoot te zitten terwijl er vogelwerende-pinnen op staan. Er viel me echter nog iets op, rechtsachter aan de auto...

53681610592_6fb2b11fa2_c.jpg

Je raadt het wel, mijn humeur was aardig onderkoeld. Filmpje gemaakt en naar binnen naar de dames die voor de tv zaten. Beide ontkenden, maar de jongste vond ik wat snel kijken en snel weer naar de tv. Lang verhaal kort, na even wat te checken bij een vriendinnetje, kwam het hoge woord eruit. Ja, ze verloor de balans op de fiets en had de auto geraakt. Ze durfde niks te zeggen want 1) dan zou ik boos worden. 2) 'het kost vast meer dan in mijn spaarpot zit'. :censored:

Ter check haar (oude, want net die week twee nieuwe fietsen voor ze gekocht) fiets erbij gepakt. Leek me duidelijk ...
53682466066_85c914f894_c.jpg

Na uitgelegd te hebben dat de verzekering het zal betalen én ik het iets niet vertellen véél erger vindt dan toegeven dat iets per ongeluk is gebeurd, was het dikke tranen. Maar goed, mooi shit is het natuurlijk wel. De kras op de metallic-zwart gespoten rand gaat niet weg met nat maken. Op de rode lak het begin en eindpunt niet, daar tussenin is het wellicht weg te polijsten.

Ik moet nog even bedenken wat ook alweer de juiste weg is. Eerst de eigen aansprakelijkheidsverzekering bellen, of melding van schade maken bij de leasemaatschappij? Tips?

*Beter had ze de blauwe aan de voorzijde geraakt, want die heeft zat steenslag waar ik vanaf zou willen zijn ;-)

Verder weinig nieuws omtrent de Electric. 37.000km staat op de klok, mede omdat ik wat zakelijke reizen per trein heb gemaakt. Afgelopen donderdag bijvoorbeeld voor een int. overleg naar Brussel. Met de auto sta je dan vol in de file bij Antwerpen en Brussel zelf, dus het werd 05.00 de auto in naar Arnhem Centraal, de auto aan de lader aldaar en de trein in.

53682439811_dd06c2a155_c.jpg

's Avonds afgemat om 20.30 weer thuis. De volgende keer toch maar weer de avond van te voren richting de EC. Al blijft het met een EV wat plannen qua laadstop. België is niet heel dik bezaaid qua snelladers op enkele Fastned-locaties na.

Door naar het andere 'nieuws', de GT mocht weer eens doen waar hij voor is gebleven. De caravan kon weer uit de stalling voor binnenkort 1,5 week camping en nog het Pinksterweekend. En ja, het blijft een genot de combinatie.
Hop, zo achteruit de oprit op:
53682895120_d629c9df66_c.jpg

Dit keer extra gelet op het schakelgedrag van de EDC-automaat. Met 147.000km zou ik denken, die koppelingen zijn een keer aan vervanging toe, maar er is niets van slip merkbaar/zichtbaar. Kortom, het gaat vast nog goed. Ik heb in zijn leaseauto-periode niet heel veel fileverkeer gehad (dat is nu wel anders met de EV), en dat scheelt een hoop slijtage.

Irritatiepuntje bij de caravan is er nog wel. Het hagelbestende materiaal van het dak en de voorzijde verkleurd enorm. Alle Adria's van 2011 t/m 2013 hebben daar helaas last van en dat stoort me. Binnenkort eens kijken of ik het wat kan oplappen met de detail-middeltjes, of dat er grover geschut aan te pas moet komen. Wrappen? Verven?

53682806644_2d1be701c7_c.jpg

Komende week lekker rustig aan de boel inpakken en technisch klaarmaken. Ondanks het weer komt dat vakantiegevoel vanzelf op gang.

Update-samenvatting: de rode zal binnenkort een rondje spotrepair/professioneel polijsten krijgen (ik hoop dat laatste, de rode lak is lastig in spuitwerk), de blauwe is still going strong ;). Wat met vandaag nog wel opviel, ook in Duitsland kost de Euro 95 E5 tegenwoordig al 1,93 per liter. Met 9,6l/100km als maandelijks gemiddeld verbruik een klein kostenpostje. Weg gaat ie de komende jaren nog echt niet. ;)

53682439791_e698ce196b_c.jpg

Dat is serieus geld inderdaad. Hier gisteren nog getankt voor 1,98 (E10). Ben blij dat ik niet zo heel veel rij en we de korte stukjes allemaal zoveel mogelijk met de Twingo electric doen.

De Megane is dan wel onzuinig ondanks zijn vermogen.

Zonde van de kras, maar gelukkig ook wel weer te herstellen (y) Ben er ook altijd wel bang voor als ik de kinderen hier kort langs de auto's zie spelen

Terug
Bovenaan