Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno + IV Estate GT205 Update: gesjouwd en genoten

12.000 kilometer in 3,5 maand, lees ik dat nou goed!? :eek:

Altijd respect voor degene die zo op kunnen gaan in het semi-professioneel 'oppoetsen' van de wagen en daar het geduld voor hebben. Het resultaat mag er ook zeker zijn. :)
Haha, ja inderdaad. 12.500 zag ik vanmorgen. Als het zo doorgaat kom ik wel aan de 45k/jaar. Maar... tussen eind juni en begin september relatief meer thuiswerken gezien 'ze in Den Haag' met reces zijn.

Alle 12.500 waren genieten overigens.
Respect voor de poetsers!
Deed het de laatste tijd ook met de hand in een wasbox, maar kon hem laatst eindelijk weer eens lekker door de wasstraat halen. :p
Het fietsenrek is eraf!

Automatisch check ik de A50 op een mooie rooie (en laatst ook A12), maar……nog niet gespot.

Krasstraat... barbaar ;)

Morgen weer de A12 af naar Zoetermeer, volgende week twee keer Zwolle meen ik net als vorige week. Moet te spotten zijn, maar het valt me op dat ik ook maar weinig andere Electric's tegenkom. Toch nr 4 verkoop EV's eerste helft van 2023.

@Elco,
Tja... De Franse lak blijft een zorgenkindje. Niettemin, hij staat er zomersstrak bij (nu ik zelf nog), en gaat weer wat aandacht op eisen in Kroatië :cool:

Edit: De Mégane-twee-ling:
53024498545_d334ea5ca0_b.jpg

Laatst bewerkt:
Respect inderdaad voor dat poetsen. Ik rijd mijn zwarte wagentje tegenwoordig fijn door de wasstraat...

Wat ik nog vergeten te benoemen was, is het verbruik van de Electric. Met dit lente/zomerweer zakt die lekker. Vandaag eens de verbruiksmeter (die stond op 15,6) gereset. Na 250 km (heen en weer kantoor Zoetermeer) met 110 km/u op de ACC (90% vastgehouden, de rest ivm wat file en drukte wat lager) resulteert dat in slechts 14,2 kWh/100km. Lang niet gek.
'Gewoon' in sportstand, met climate op 21, vanmorgen zelfs de stoelverwarming nog even aangehad.

53023010253_2825c62151_b.jpg

Een graad of 17 vanmorgen, vanmiddag 23 meen ik. De ideale EV-temperatuur ondanks de wind natuurlijk. Wellicht waaide die in de middag net wat harder oostwaarts, dan ik hem tegen had op de heenweg.

Prachtig blinkend na de noeste arbeid (y)
Verbruik erg netjes inderdaad! Ik ben er niet enorm in thuis, maar 14 -15 is toch in de buurt van laag Tesla-verbruik?

De GT staat er weer prachtig bij! Lijkt mij ook een heerlijke reisauto.

Hoe gaat het straks met de buren? Gaan die ook een oprit op die plek maken of word het echt een 'erfafscheiding' zodat je met de deuren in knoei komt op die plek?

Prachtig blinkend na de noeste arbeid (y)
Verbruik erg netjes inderdaad! Ik ben er niet enorm in thuis, maar 14 -15 is toch in de buurt van laag Tesla-verbruik?
Ik meen van wel. Zal eens uitrekenen wat ik tot nu toe thuis heb geladen, onderweg heb geladen en daar een gemiddelde van nemen. Met een correctie van het laadverlies. Dat ligt toch wel op een paar procent hier thuis. De Shell-recharge-app laat zien wat er vanuit huis richting auto is gegaan. De Renault-app toont hoeveel de auto in is gegaan. Dat verschil zit richting 4-5% meen ik.

De GT staat er weer prachtig bij! Lijkt mij ook een heerlijke reisauto.

Hoe gaat het straks met de buren? Gaan die ook een oprit op die plek maken of word het echt een 'erfafscheiding' zodat je met de deuren in knoei komt op die plek?
De vrouw vindt de GT een stuk prettiger qua stoelen. De sportstoelen bieden namelijk veel meer steun en op lange ritten zit het prettiger. Hier een klein ergernisje overigens, de in-uitstap vouw op borsthoogte begint zich te laten zien:
53024110501_aba96840dd_b.jpg

M.b.t. de oprit:
De buren hebben de oprit aan de andere kant van het huis, dus er komt een erfafscheiding. Ik mik op een dubbeldraads zwart metalen hekwerk met hedera o.i.d. Iets wat smal blijft in ieder geval. Dan kan de blauwe gewoon met de rechterkant er kort tegenaan. Over het algemeen zitten we niet met z'n vieren meer in de GT, dus dat scheelt uitstap-gedoe.

Laatst bewerkt:
Zo, tijd voor een vakantie-update. Of nou ja, die is bijna voorbij... weer geweldig genoten in Kroatië de afgelopen drie weken. De heenreis ging eind juli op een uurtje file na prima, 1280 km met gemiddeld 1:7,6 met redelijk constant 110 op de CC.

Stiekem blijft de GT genieten, zowel.in het trekken van de caravan (lekker de boel voorbij bult op), maar ook op de heerlijk bochtige weg over de Ucka-berg heen waar we een dagje naar toe zijn geweest. De PilotSport5, 4Control, rappe bak en gretige motor maakten het genieten. Enige smetje waren de dames die zo nu en dan vroegen of ik wat minder fanatiek het bochtenwerk wilde nemen ;)

En zo is het alweer 19 nachten op de geliefde camping later. De boel is inmiddels ingepakt, morgenochtend rond 07.30 rijden we de 1280km weer huiswaarts want maandag begint het werk weer. Stiekem ook weer zin in, zowel het werk als met de Electric op stap. Voor nu, een paar autogerelateerde sfeerfoto's van de afgelopen tijd want de GT verdient toch ook wel zijn aandacht als héérlijke tweede auto.

53119027859_a2daec9f91_b.jpg

53119315793_ecaf7b948b_b.jpg

53119227300_421786a890_b.jpg

53118821391_3e20ec4a5f_b.jpg

53118822451_2aa8e38b66_b.jpg

53119016044_3e2e9a7f7f_b.jpg

Bijzondere vakantie-foto, bij zo'n industrieterrein..... :rolleyes: :ROFLMAO:
Het slechte weer verplaatste zich van Slovenië naar Kroatië, begreep ik. Nog last van gehad?

Blijft een mooie uitvoering. Zeker als ik iets naar boven scroll en die voorstoelen zie. Lijken me heerlijk zitten.

Haha, we reden van het plaatsje Roc en Hum via een toeristische route naar Rabac en kwamen ineens een leegstaande fabriek tegen, daar móest ik even stoppen en rondsnuffelen.

53122501519_92d2064d83_b.jpg

Nu de eerste tankstop bij Bled, waar we op de heenweg altijd even overnachten. De kleine benzinetank blijft irritant, de sportstoelen inderdaad geweldig. Na 18 uur sturen kom ik daar nog fris uit.

Nu weer verder, 1050 km te gaan

Oh, drie dagen wat grijs en één middag en nacht een enorme bak regen. Geen last van gehad op de kampeerplaats, wat anderen die lager stonden wel. Tot 30cm water in de voortent waar van alles ronddreef..

Het is altijd goed om van beide te genieten. De GT kan wat de Electric niet kan (ruimte, caravan trekken, hoog stuurplezier), echter de Electric is deze week ook weer genieten hoor. In alle rust werk-en privé kilometers maken.
Inmiddels ruim 15.000 op de klok, waarvan 9k zakelijk en 6k privé als ik mijn Excel mag geloven. (totaalsom min grofweg gereden zakelijke ritten)

"Ze bieden beide eigenlijk het beste van de Renault-benzine-en-EV-wereld", mailde ik naar iemand van de importeur. De GT is geweldig als ruime gezins/vakantieauto met gretige motor, 4Control, snelle automaat en geweldige stoelen, de Electric voor de zakelijke snelweg km's, en privé ritten. In alle rust, met instant koppel.

Gister reed ik door het centrum van Den Haag, en dan trekt ie ook nog leuk bekijks in de opvallende kleur en looks. Helemaal als je parkeergarage Rijnstraat voorbij rijdt en hetzelfde rondje nog eens moet doen :LOL:. Maar, ook daar de parkeergarage onder IenW wat kleur kunnen geven. Binnenkort toch eens met de spiegelreflex op stap voor wat lekkere foto's ipv telefoonplaatjes:

7m34hASl.jpg

J8Nz6Tdl.jpg

De GT is inmiddels ontdaan van de ruim 3200 km aan vakantie stof.
YOQXNXol.jpg

Alleen de Oostenrijk-vignetten nog van de voorruit peuteren komend weekend. De caravan is tevens bijna schoon, dus die gaat spoedig ook naar de stalling. Dan kan de boel weer netjes op de oprit staan.

Ze 'slapen' nu aan de overkant in een parkeervak, en met het laden / auto's wassen is het even behelpen op de stoep.
MbG837al.jpg

hiRobcgl.jpg

Je vergeet heel erg snel zich van energie voorzien. :D
Nog een pluspuntje voor de EV, niet meer naar een tankstation moeten. Heel vaak gehad dat je 's avonds denkt: ohja, morgenochtend nog even tanken... en dan er eigenlijk niet meer aan denken.

Gemiddeld hangt ie twee keer in de week aan de lader, zondagmiddag/avond en woensdag of donderdag. Op maandag/dinsdag vaak op kantoor en daar laadt ik ook.

@voiture
Lekker cruisen met 110 op de ACC, wederom 14,2 kwh/100 afgelopen week, wat met gemak 400 km actieradius is. Ga je 130 of harder tja dan neemt het sneller af. In de eerste maanden, maart/april toen het fris was zakte het wel richting 300km denk ik. Ook dan prima, want retour kantoor Zoetermeer is 250km.

Gemiddeld verbruik zit nu rond de 16,0, met 60kwh batterij dus net iets onder de 400km.

@voiture
Lekker cruisen met 110 op de ACC, wederom 14,2 kwh/100 afgelopen week, wat met gemak 400 km actieradius is. Ga je 130 of harder tja dan neemt het sneller af. In de eerste maanden, maart/april toen het fris was zakte het wel richting 300km denk ik. Ook dan prima, want retour kantoor Zoetermeer is 250km.

Gemiddeld verbruik zit nu rond de 16,0, met 60kwh batterij dus net iets onder de 400km.

Ok, en dit is de grootste batterij toch? Een goede 400 km is best redelijk. Maar scheelt het echt meer dan 100 km tussen zomer en winter? Dat is fors. Ik haal in de zomer 260 en in de winter 200 km.
Op zich is het wel te doen hoor, kom in Nederland eigenlijk nooit tekort, maar ben me aan het oriënteren op een nieuwe met een stuk grotere actieradius en de mogelijkheid van een trekhaak. Met mijn voorkeur qua merken is dat of een Megane of wachten op iets nieuws uit de Stellantisstal.

Fors? Wellicht, maar naar verhouding nagenoeg gelijk aan die van jou. Jij houdt 77% over in de winter tov zomer, ik 75. Moet zeggen, in mijn geval nog een schatting, maar ga het zeker bijhouden. Denk dat de warmtepomp wel scheelt straks in de echte kou.

De Megane heeft geen groter accupakket (de Ariya wel), en mag 900kg trekken als 220 versie.

Ja daar heb je gelijk in. Ik dacht (hoopte) dat dit qat beter onder controle was met nieuwere auto's, maar dat valt dus wat tegen. Zo slecht doet die PSA-aandrijving het dus niet ;).

900 kg is prima voor ons.
Dank voor de info.

Lekker lange vakantie zeg!
Mooie plaatjes ook weer; een auto met een kleurtje doet het dan goed :cool:

Ik heb de nieuwe werkgever niet helemaal goed meegekregen volgens mij, al laat mijn geheugen mij soms in de steek. Maar tussen de regels door lees ik overheid? (zal vast autogerelateerd zijn ;))

Mooi duo Adinsx. Ik had met de /Megane E-tech afgelopen weken (vakantie) een gemiddeld verbruik van 15,8 kWh/100km maar met een mooie gemiddelde snelheid over bijna 800km ;) :

16dc6d7a-e26b-4024-b580-44b05df84bd3.jpg

Zo, de zomer is voorbij, hoewel de na-zomer héérlijk is. De auto blijft dan toch net wat langer glimmend. Stiekem zijn we ook alweer een half jaar onderweg met de Electric. Nog maar eens een update.

Om maar met de woordspeling in de titel te beginnen, er is een mankement(je) ontstaan aan de GT.
"Schat, de auto doet raar."
"Huh, wat dan?"
"Als ik naar rechts knipper is er niks aan de hand, naar links hoor ik heel snel tik, tik, tik, tik..."

Zelfde gedachte als mij? Juist, een van de knipperlichtlampjes aan de linkerzijde heeft het opgegeven. Niet gek, want de Philips Silvervisions heb ik voor aflevering (zie deze post op pagina 41) gemonteerd én die kwamen al uit de Megane III waar ze 4,5 jaar dienst hebben gedaan.

OZl1Mwql.jpg

C9kwS8rl.jpg

Afkloppen, dit soort mankementjes mogen natuurlijk. In twee minuten was het lampje vervangen voor de nog kersverse oranje die affabriek erin zat. Het is alleen nog zaak om even een setje nieuwe Philips Silvervisions te bestellen want het nauwkeurige oog ziet nu links een oranje gloed in de achterlichtunit, rechts nog keurig zonder oranje gloed.

Verder draait Meggie GT zijn kilometers. Gezien de kilometers bij de EV erop vliegen maakt de GT er ook wat meer met de vrouw. Als ik thuiswerk, zoals vandaag, neemt ze natuurlijk de EV mee.

Onderhoudsklusje aan de GT
Verder ben ik me aan het voorbereiden op een onderhoudsklus richting einde jaar / begin 2024. De multiriem + looprollen moeten voor de 6 jaar / 150.000km. Met inmiddels 143500 op de klok zal de 6 jaar (02-2024) er eerder zijn. Daarnaast pak ik wellicht meteen de remschijven mee incl. blokken afhankelijk van hoe ver die op zijn. (net voor overname nog nieuwe remblokken voor gekregen).

Vaste lasten ontwijken?

Al met al, de GT draait rustig zijn kilometers met een dorstig verbruik van 1:11. € 72,- in de maand aan MRB en 70,- verzekering en zo zijn de vaste lasten tov de Clio natuurlijk een klap hoger. Heel stiekem denk ik wel eens: Twingo / Zoe erbij voor die woon-werk kilometers van de vrouw (ze krijgt slechts 8c/km vergoeding) en de GT puur voor de vakantie. Maar de rekensom is niet sluitend te krijgen. Andere optie: Een plug-in hybride, maar meer dan een gedachtenspinsel is dat ook niet. Schiet je niks mee op en de GT sleurt de caravan zo lekker ;).

Kortom, hij blijft.

Door naar de nog altijd heerlijke woon-werk / privé afstanden Megane E-tech 100% Electric
k8ibKURl.jpg

pZtHMm2l.jpg

Iets meer dan 6 maanden onderweg en de teller staat iets over de 20.000. Ik val in herhaling als ik zeg dat hij nog altijd super bevalt, op de all-seasons na. Volgens mijn Excel waarin ik grofweg de kilometers bij hou staat de teller op 12.800 puur zakelijke kilometers, 7.200 privé. Grofweg 35c per privé-kilometer betaald als ik de bijtelling á 425,- netto erbij trek.

Inmiddels heb ik wel een kort lijstje met wat kinderziektes die geen enorm probleem zijn, maar gewoon kleine irritaties. Zo veert de achterzijde hard in met een 'bonk' tot gevolg bij achterpassagiers icm een drempel. Hier is een fabrieksoplossing voor welke oktober beschikbaar komt.

Een ander dingetje is een gek trillend rammeltje in de achterklep. Bekend probleem, rechter lichtunit is een nieuwe van in bestelling. Datzelfde geldt voor een bout in het subframe of deur. Bij het wegrijden met gedraaid stuur hoor je een 'tik'. Tja, ik heb een hekel aan geluidjes. Ook hier blijkt een fabrieksoplossing voor te zijn. Lees: montage-gebrekje.

Al met al geen spannende dingen, waar ik laatst nog een heel klachtenrelaas las over de Y waar het gebrek aan parkeersensoren en niet werkende Tesla Vision, aan de schandpaal genageld werd.

Verbruik zit gemiddeld nog altijd in de buurt van de 15 kWh/100. Interessant is nu dat ook de consumptie van verbruik, anders dan de aandrijving, zichtbaar wordt. Lees: de warmtepomp voor de verwarming en koeling. Eens kijken hoe zich dat ontwikkeld. Eerder deze maand slechts 0,8 kWh op een rit van ruim 200km met vroeg in de ochtend verwarmen, in de middag koelen. Rit-gemiddelde meteen een all-time-low: (met dank aan een druk wegbeeld)
7vvr8z2l.jpg

Verder nog nieuws? Ehm, ik zit te denken. Saaie boel eigenlijk nu de ronde 'wat moet ik kiezen' weer geweest is.
Naast het design van de Electric zie ik meer details qua sfeer en verlichting. Van projectie naast de auto:
CFJ9kxal.jpg

kDYkJuZl.jpg

Tot het interieur waar bij aanpassing van de interieurkleur (alle kleuren van de regenboog weet ik inmiddels dankzij de kinderen), ook het knopje op het stuur, het lampje in de middentunnel en icoontjes bovenin het scherm meekleuren.
lT0scDPl.jpg

Y7YnzYZl.jpg

Ook voor deze geldt: Blijvertje ;)
3N3gM5Pl.jpg

Privé loopt de boel ook door. Kinderen beide weer een jaar ouder (7 en 9), de vrouw vermaakt zich op het werk, en ook mijn nieuwe job bevalt meer dan goed. Al is werkzaamheden en verantwoordelijkheden overnemen van een collega die er al 37 jaar werkt een hele kluif. Niets zo mooi om na 15 jaar schrijven over wat er besloten is, nu invloed uit te oefenen op een besluit en beleid wat iedereen raakt. En ja, autogerelateerd @Sanoma

Kortom: We tuffen lekker door zowel op de zonnestroom en onderweg geladen prik, tot de 8km verderop in Elten getankte Duitse ARAL E5 benzine. ;)

Laatst bewerkt:
Achja; soms de nadelen als je er een van het 1e modeljaar hebt. Maar klinkt alsof de puntjes wel in orde komen.
Goed te zien dat de baan ook goed uitpakt. Vanuit jouw beschrijving heb ik het idee dat ik je senior collega ken; die heb ik dan een keer als spreker op een OBD conferentie in Stuttgart gestrikt. Goed om te weten want dan kom ik daarvoor ook nog eens bij jou aankloppen

Tijd voor een update, na weer eens een handwasje op de oprit vandaag. Was wel nodig want hij begon dof-rood te worden. Vooral de achterzijde trekt het vuil aan. Dat was ik niet zo gewend met de stations hiervoor.
Maar, het is een heerlijk zondagochtend ontspanningsmomentje met resultaat:
53327657183_da8289bc97_b.jpg

53327433626_43174fb7ed_b.jpg

Ook de bandenzwart weer in de garage teruggevonden:
53327657048_3d28a536ba_b.jpg

Zie nu dat ik niet al te nauwkeurig ben geweest met het eropbrengen ervan met een simpel schuim-padje. Daar nog eens wat anders voor zoeken dus...

Verder is ie fris en fruitig de zonnige zondag in geweest vandaag naar twee verjaardagen. Hij blijft toch aandacht trekken van diegene die het model nog niet kennen. En in de zon komt de kleur wederom goed tot zijn recht.

De komende weken staan weer heel wat kilometers op het menu, een paar weken terug heeft hij echter al zijn eerste beurt gehad. Niet omdat ik al aan de 30.000 km zat, maar wel omdat ik vergat dat de auto eigenlijk van eind augustus 2022 is. Ja, ik rij hem nieuw vanaf half maart, maar hij zat qua tijd al wel aan zijn beurt (1 jaar of 30.000 km).
Athlon deed niet moeilijk, dus de dealer kon de eerste jaarbeurt uitvoeren. Een pak werk, een algehele controle en pollenfilter. :LOL:

€ 120,- was de schade zag ik in de leaseportal. Dat is bijna net zoveel als vergeten een parkeerkaartje te halen, na het snel aan een laadpaal hangen van de auto... Compléét vergeten dat je daar moet betalen. Dus, dat half uurtje tandarts en slechts een paar kW van een trage laadpaal werd beloond met 75,- toeslag. :unsure: Een jaar of twee terug is het schijnbaar aangepast dat je parkeergeld verschuldigd bent tijdens het laden. Ergens logisch, toch zonde geld.

53326610572_06fc421e0a.jpg

Megane GT205
Hier weinig nieuws. Ook gewassen vandaag, en afgelopen week weer voorzien van Aral Super E5 benzine. 17 cent per kilometer lust ie, de Electric 5,1 cent per km...

Binnenkort aan de slag met alle onderdelen bij huis halen die vervangen moeten worden waaronder de multiriem. Een reiniger voor het brandstofsysteem meteen maar, want ik vind hem niet zo lekker vloeiend door de toeren gaan als ie nog niet helemaal warm is. Wellicht omdat hij vooral korte stukjes (17km) maakt met de vrouw naar haar werk, of een beetje in/om het dorp. Een Twingo is daar meer geschikt voor zeg maar, dan een 205pk 1.6'je.

Al met al, wagenpark staat er fris bij. Klaar voor een nieuwe week met hopelijk vooral droog weer zodat ze enigszins schoon blijven (y)

53327659018_f663a2fb81_b.jpg

Achja; soms de nadelen als je er een van het 1e modeljaar hebt. Maar klinkt alsof de puntjes wel in orde komen.
Goed te zien dat de baan ook goed uitpakt. Vanuit jouw beschrijving heb ik het idee dat ik je senior collega ken; die heb ik dan een keer als spreker op een OBD conferentie in Stuttgart gestrikt. Goed om te weten want dan kom ik daarvoor ook nog eens bij jou aankloppen

Tot eind van deze maand ;)

Laatst bewerkt:
Wát, kost vergeten te betalen voor het parkeren daar € 120,-!? De maximaal toegestane boete voor het fout parkeren zelf is wettelijk vastgesteld op € 72,90 en het is gebruikelijk dat daar de kosten voor een úúr parkeren bij komen, niet voor een dag. Ik zou de boete dus zeker aanvechten. Meer dan € 72,90 + de kosten van een uur parkeren is onredelijk.

Hoo... die 120 hoort bij de regel erboven. De kosten, ook in Doesburg, van de beurt. Zie dat het er vreemd staat.

Briefje voldoet, helaas, aan de voorwaarden. Dat maximum bedrag + parkeerkosten. Afgerond 75,-. En helaas ook keurig verneld bij parkeerbeleid op de website van de gemeente Doesburg.

Laatst bewerkt:
Ik gooi er nog maar eens een Eindejaars-update tegenaan. Spannend? Zeker niet, gewoon even lekker de balans opmaken met wat getallen, meningen en foto's uiteraard.

Het begon allemaal natuurlijk met een nieuwe job dit jaar per 1 februari. Voor die tijd begon de zoektocht naar een nieuwe leaser en ondanks dat ik serieus naar andere merken/modellen keek, werd het toch weer vertrouwd een Renault. ;)

De goede keus gemaakt?
De actuele km-stand is 27.583km, waarvan ruim 17.000 km zakelijk sinds half maart. Valt nog wel mee dus.
Er is over die kilometers 5.635 kWh in beweging omgezet, nou... en wat laadverlies.
Op een maandtotaal van 594 kWh (Shell recharge portaal) in december is 574 kWh (Renault-app) in de auto terecht gekomen. 20 kWh dus verdampt tussen stekkers.
Totaal thuis geladen: 3140 kWh, waarmee ik € 1350,- aan overschot zonnestroom in euro's heb omgezet.
*mits het voorjaar 2024 zonnig verloopt ;)

Al met al een verbruik van 20,4 kWh/100 inclusief laadverlies. De totale laadkosten heb ik helaas niet inzichtelijk.
De auto zelf houdt het verbruik gemiddeld op 15 kWh in de zomer, en nu in de winterperiode rond de 18,5. Kanttekening hierbij: Ik rij niet typisch EV. Of juist wel? Ik rij gewoon lekker door, op links. Daar hoort dit verbruik dan ook bij.

Algehele conclusie:
Ja, de goede keus gemaakt. Het is nog steeds een van de lekkerst vormgegeven EV's, de ruimte is meer dan genoeg voor ons gezin, ook met de vele weekendjes uit, EV rijdt verdomd lekker. AndroidAutomotive is een verademing, OTA-updates lopen soepel, geen gekke storingen, en ook het laden van 22 kW AC of snelladen bij Fastned gaat prima.
53327431541_4f3af4e538_b.jpg

Enige kanttekening wat mij betreft is en blijft de all-season banden die me tegenvallen. Zéker i.c.m. voorwielaandrijving en nagenoeg instant koppel is het geen fijne combinatie als je wat sportiever door wil rijden op nat wegdek.

Maar, dat drukt de pret verder niet enorm. Op naar nog zeker 4 jaar rijplezier:
53416364224_b1a7014a07_b.jpg

53433297241_3078e95e48_c.jpg

53416475245_9e79ec8d2c_b.jpg

Mégane IV GT205 Estate
53432377212_c172b29c01_b.jpg

Door naar voiture nummer twee, per 1 februari officieel in bezig gekomen (van de vrouw). De Clio Estate draait zijn vele kilometers naar alle tevredenheid bij een neefje, Meggie bevalt de vrouw verder goed. Ze vind hem fijner dan de EV zo nu en dan. Ik begrijp dat niet, maar goed.
Km-stand momenteel: 144.800. Verbruik blijft rond de 1:10,8 maandelijks i.v.m. relatief korte stukken en de vrouw rijdt stevig door... Ongeveer 10.000km mee gereden dus sinds februari, waarvan natuurlijk de trip waarvoor hij is gebleven: Kroatië inclusief caravan.
53433622194_c9c0289eb7_b.jpg

Verder staat hij sinds enige weken weer op de wintersloffen:
53416364259_2def41fe37_b.jpg

53415121057_fd492cd98a_b.jpg

De zomerwielen meteen schoongemaakt overigens, en dat was snel klaar. De wielen had ik voor de lente in de glasscoating gezet. Bríljant spul is het toch. Ook de 20" wielen van de EV blijven perfect schoon te houden overigens. Ideaal:
53416467530_ff4222f69f_b.jpg

Verse APK in de pocket:
53416197228_cd5cf32c12_b.jpg

Voor kerst was ik al vrij en had ik het met de ouwe heer over de APK van de Mégane. Die verloopt 2-2-2024, of we dat binnenkort even kunnen doen. Lang verhaal kort: Auto in de garage gezet op de brug, rondje eromheen, vervolgens naar de huisdealer, remmen, licht, OBD-meting en daar was de nieuwe APK. Stiekem hoopte ik nog op een steekproef, maar helaas ;-).
In januari staat het groot onderhoud op de planning tijdens een zwarte-handen-zaterdag. Multiriemset met looprollen zin besteld, wat ik verder nog nodig heb moet ik nog op een rij zetten. Ik heb inmiddels de gehele onderhoudsgeschiedenis tot in detail van de dealer gekregen.

En dat was 2023
Al met al, het was een prima 2023 qua auto's, qua werk, qua gezin. Het huis, inmiddels wonen we er alweer 2,5 jaar, is ook grotendeels klaar. Enige tijd terug zijn de trappen bekleed, hangen er foto's aan de muur en zijn alle meubels vernieuwd. Voor 2024/2025 blijft er nog een autogerelateerde/huis wens. Een carport maken. De schutting met de buren volgt het voorjaar. Voor vanavond de auto's maar wat compacter opgesteld, maar een dakje erboven zou lekker zijn ;)
53433486864_cbbf978f43_b.jpg

En verder gaan we vooral weer genieten. Vakanties, weekendjes weg, mooie projecten nationaal en internationaal voor het werk. Ik ga me wel weer vermaken. Een goede jaarwisseling allen en gezond 2024 (y)

Ha, dat klopt Nico. Ik ben om. ;) Als de ondergrond eenmaal zo goed mogelijk schoon is, is het aanbrengen redelijk simpel.
Ik heb het inmiddels bij wijze van proef ook in de badkamer gebruikt op enkele tegels. Perfect.

Nog even ontopic, de auto's hebben oudjaarsnacht prima doorstaan. De wind kwam vanaf zuid, en dus waaide alles voor het huis langs. 1 verdwaalde stok van een vuurpijl kwam 1m achter de blauwe terecht, maar heeft voor zover zichtbaar niet eerst een sprong op het dak genomen. Dat is wel anders bij een kennis, die een deuk in de motorkap van zijn C-Klasse heeft. Schijnt gedekt te zijn via de allrisk begreep ik.

Hier hetzelfde: de auto's waren zelfs helemaal schoon! In de straat waar ze staan werd (ervoor en aan de zuidkant) dit jaar niks afgestoken. Heerlijk!

Ha, dat klopt Nico. Ik ben om. ;) Als de ondergrond eenmaal zo goed mogelijk schoon is, is het aanbrengen redelijk simpel.
Ik heb het inmiddels bij wijze van proef ook in de badkamer gebruikt op enkele tegels. Perfect.

Nog even ontopic, de auto's hebben oudjaarsnacht prima doorstaan. De wind kwam vanaf zuid, en dus waaide alles voor het huis langs. 1 verdwaalde stok van een vuurpijl kwam 1m achter de blauwe terecht, maar heeft voor zover zichtbaar niet eerst een sprong op het dak genomen. Dat is wel anders bij een kennis, die een deuk in de motorkap van zijn C-Klasse heeft. Schijnt gedekt te zijn via de allrisk begreep ik.

Tuurlijk is dat gedekt via allrisk. De vraag is alleen of het ten koste gaat van je schadevrije jaren..

Auto’s staan er weer mooi bij! Nog bijzondeee plannen voor 2024?

Hier stond de twingo binnen en de Insignia werd ook gespaard. veel geknal maar de Insignia was heel school door de windrichting, ging precies de andere kant op (y)

Glascoating staat hier ook nog op de planning, heb het al wel in huis maar is niet iets om 'even' aan te brengen

Tuurlijk is dat gedekt via allrisk. De vraag is alleen of het ten koste gaat van je schadevrije jaren..

Auto’s staan er weer mooi bij! Nog bijzondeee plannen voor 2024?

Hmm bijzondere plannen op autogebied eigenlijk niet. Ja, de gewenste carport, maar dat kon wel eens een aantal jaren later worden. Dat soort zaken blijven ontzettend kostbaar en na een 2023 met: overname GT205, trapbekleding, nieuwe meubels, tuindingen, moet het even wachten.

Het kriebelt natuurlijk wel, zeker na het appje en nu lezen van de gave update van @Nico GTR , voor iets leuks erbij. Een Mégane I cabrio bijvoorbeeld, gewoon voor de heb, voor de lol, voor de mooie dagen. Ik heb helaas geen zeeën van tijd om écht weer een project op te pakken zoals vroeger met de circuitdagen. Dan moeten de kinderen net even wat jaren ouder zijn ipv 9 en 7. Daarnaast pak ik de vrije tijd die ik heb of neem (>60 vrije dagen zag ik dit jaar), om met ze op pad te gaan.

Autogerelateerd blijft het dus bij groot onderhoud aan de ICE Mégane, het voorjaar en de zomer weer de camping opzoeken en daaromheen wat uitjes, vakanties en klusjes in/rondom huis.
Autobranche-werkgerelateerd wordt het wel een interessant jaar met ontwikkelingen vanuit de EC en nationaal, maar daar kan ik hier openbaar niet veel over kwijt. ;). Ja, iets rondom APK en andere mobiliteits-onderwerpen.

Hier stond de twingo binnen en de Insignia werd ook gespaard. veel geknal maar de Insignia was heel school door de windrichting, ging precies de andere kant op (y)

Glascoating staat hier ook nog op de planning, heb het al wel in huis maar is niet iets om 'even' aan te brengen

Altijd fijn als ze het schadevrij halen. Ik heb gisteravond om 23.00 uur nog even in een wasbox de snow-gun eroverheen gehaald, afgespoten met hoge druk en afgespoeld met osmosewater. Zag er weer piekfijn uit.
53438483678_aa99e9cceb_z.jpg
53437424227_2075c1c3a8_z.jpg

Des te groter was de teleurstelling dat het vanmorgen, en de hele dag, regende...

De zilveren van Barri even op de app gezet naar de vrouw (heeft middag/avonddienst. Ja, normaal praten we haha)

"Ik vind de kleur niet mooi, en zijn dat wieldoppen..."
En daarna nog iets over de vaste kosten verzekering en wegenbelasting, maar er is een opening.
"Pff zeurkous. Ik vind 'm ook gewoon echt niet mooi. Er zijn wel mooiere denk ik"

#startzoektocht ;)

Bbrrr... dat vlakke non-metallic geel had ik het vanmiddag in de app met Nico nog over. Dat is hélemaal niks :LOL:

De Megane II vind ik om meerdere redenen overigens geen goed plan.
1) De eerste generatie van de II had elektronische ellende
2) Deze zijn een stukje zwaarder. De Mégane I cabrio zit rond de 1100 kg, de II rond de 1295 leeg.
Dat glazen dak is funnest voor het gewicht

En de I, zeker als facelift oogt lekker.
in het zwart wat minder

Een R19 cabrio blijft ook wel gaaf trouwens, maar goed onderhouden zijn de prijzig inmiddels...
Renault 19 1.8 cabriolet 16V

Laatst bewerkt:
Wel geinig zo’n oude Megane Cabrio maar ben wel benieuwd of zoiets ook nog een beetje leuk rijdt.
Open rijden vind ik heerlijk, maar dat komt wel voor een groot deel door de pure rijbeleving die de Z4 biedt.
Met een slappe carrosserie en afstandelijk rijgedrag is de lol toch een stuk minder. Maar misschien valt dat wel mee bij de Megane.

Als persoon wie precies hélémaal niets met het merk Renault heeft zou ik zeggen; grijp de carbiowens aan als een mogelijkheid om eens een keer een echte auto te kopen :ROFLMAO:

• Haha
Waarderingen: Twix
Zo in het geel is die Mégane, door de sterke wigvorm, net een punt kaas. Zou ik ook overslaan. Sowieso vind ik de lijn van die auto niet echt geslaagd, de nadruk wordt wel erg gelegd op de hoeveelheid blik boven het achterwiel.

Zo'n 19 is, ondanks dat-ie ouder is, een heel stuk strakker en daarmee tijdlozer getekend. Het exemplaar dat je gevonden hebt ziet er alvast goed uit.

En als het tóch een Mégane moet worden, dan ben ik voor het frisse rood-rood zoals ik tien jaar geleden (!) spotte.
P1000546.jpg

Terug
Bovenaan