Zo, de zomer is voorbij, hoewel de na-zomer héérlijk is. De auto blijft dan toch net wat langer glimmend. Stiekem zijn we ook alweer een half jaar onderweg met de Electric. Nog maar eens een update.
Om maar met de woordspeling in de titel te beginnen, er is een mankement(je) ontstaan aan de GT.
"Schat, de auto doet raar."
"Huh, wat dan?"
"Als ik naar rechts knipper is er niks aan de hand, naar links hoor ik heel snel tik, tik, tik, tik..."
Zelfde gedachte als mij? Juist, een van de knipperlichtlampjes aan de linkerzijde heeft het opgegeven. Niet gek, want de Philips Silvervisions heb ik voor aflevering (
zie deze post op pagina 41) gemonteerd én die kwamen al uit de Megane III waar ze 4,5 jaar dienst hebben gedaan.
Afkloppen, dit soort mankementjes mogen natuurlijk. In twee minuten was het lampje vervangen voor de nog kersverse oranje die affabriek erin zat. Het is alleen nog zaak om even een setje nieuwe Philips Silvervisions te bestellen want het nauwkeurige oog ziet nu links een oranje gloed in de achterlichtunit, rechts nog keurig zonder oranje gloed.
Verder draait Meggie GT zijn kilometers. Gezien de kilometers bij de EV erop vliegen maakt de GT er ook wat meer met de vrouw. Als ik thuiswerk, zoals vandaag, neemt ze natuurlijk de EV mee.
Onderhoudsklusje aan de GT
Verder ben ik me aan het voorbereiden op een onderhoudsklus richting einde jaar / begin 2024. De multiriem + looprollen moeten voor de 6 jaar / 150.000km. Met inmiddels 143500 op de klok zal de 6 jaar (02-2024) er eerder zijn. Daarnaast pak ik wellicht meteen de remschijven mee incl. blokken afhankelijk van hoe ver die op zijn. (net voor overname nog nieuwe remblokken voor gekregen).
Vaste lasten ontwijken?
Al met al, de GT draait rustig zijn kilometers met een dorstig verbruik van 1:11. € 72,- in de maand aan MRB en 70,- verzekering en zo zijn de vaste lasten tov de Clio natuurlijk een klap hoger. Heel stiekem denk ik wel eens: Twingo / Zoe erbij voor die woon-werk kilometers van de vrouw (ze krijgt slechts 8c/km vergoeding) en de GT puur voor de vakantie. Maar de rekensom is niet sluitend te krijgen. Andere optie: Een plug-in hybride, maar meer dan een gedachtenspinsel is dat ook niet. Schiet je niks mee op en de GT sleurt de caravan zo lekker

.
Kortom, hij blijft.
Door naar de nog altijd heerlijke woon-werk / privé afstanden Megane E-tech 100% Electric
Iets meer dan 6 maanden onderweg en de teller staat iets over de 20.000. Ik val in herhaling als ik zeg dat hij nog altijd super bevalt, op de all-seasons na. Volgens mijn Excel waarin ik grofweg de kilometers bij hou staat de teller op 12.800 puur zakelijke kilometers, 7.200 privé. Grofweg 35c per privé-kilometer betaald als ik de bijtelling á 425,- netto erbij trek.
Inmiddels heb ik wel een kort lijstje met wat kinderziektes die geen enorm probleem zijn, maar gewoon kleine irritaties. Zo veert de achterzijde hard in met een 'bonk' tot gevolg bij achterpassagiers icm een drempel. Hier is een fabrieksoplossing voor welke oktober beschikbaar komt.
Een ander dingetje is een gek trillend rammeltje in de achterklep. Bekend probleem, rechter lichtunit is een nieuwe van in bestelling. Datzelfde geldt voor een bout in het subframe of deur. Bij het wegrijden met gedraaid stuur hoor je een 'tik'. Tja, ik heb een hekel aan geluidjes. Ook hier blijkt een fabrieksoplossing voor te zijn. Lees: montage-gebrekje.
Al met al geen spannende dingen, waar ik laatst nog een heel klachtenrelaas las over de Y waar het gebrek aan parkeersensoren en niet werkende Tesla Vision, aan de schandpaal genageld werd.
Verbruik zit gemiddeld nog altijd in de buurt van de 15 kWh/100. Interessant is nu dat ook de consumptie van verbruik, anders dan de aandrijving, zichtbaar wordt. Lees: de warmtepomp voor de verwarming en koeling. Eens kijken hoe zich dat ontwikkeld. Eerder deze maand slechts 0,8 kWh op een rit van ruim 200km met vroeg in de ochtend verwarmen, in de middag koelen. Rit-gemiddelde meteen een all-time-low: (met dank aan een druk wegbeeld)
Verder nog nieuws? Ehm, ik zit te denken. Saaie boel eigenlijk nu de ronde 'wat moet ik kiezen' weer geweest is.
Naast het design van de Electric zie ik meer details qua sfeer en verlichting. Van projectie naast de auto:
Tot het interieur waar bij aanpassing van de interieurkleur (alle kleuren van de regenboog weet ik inmiddels dankzij de kinderen), ook het knopje op het stuur, het lampje in de middentunnel en icoontjes bovenin het scherm meekleuren.
Ook voor deze geldt: Blijvertje
Privé loopt de boel ook door. Kinderen beide weer een jaar ouder (7 en 9), de vrouw vermaakt zich op het werk, en ook mijn nieuwe job bevalt meer dan goed. Al is werkzaamheden en verantwoordelijkheden overnemen van een collega die er al 37 jaar werkt een hele kluif. Niets zo mooi om na 15 jaar schrijven over wat er besloten is, nu invloed uit te oefenen op een besluit en beleid wat iedereen raakt. En ja, autogerelateerd
@Sanoma
Kortom: We tuffen lekker door zowel op de zonnestroom en onderweg geladen prik, tot de 8km verderop in Elten getankte Duitse ARAL E5 benzine.