Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno + IV Estate GT205 Update: gesjouwd en genoten

@adinsx
Dit is toch wel een beetje heel erg teleurstellend om te lezen.
Zo'n grote auto liefhebber.
Met een iel krikje.. ok het kan, maar koop toch svp iets fatsoenlijks!
Maar dan, geen momentsleutel??? Hoe vast zitten jouw wielen dan wel of niet?
Te vast ivm die ene vaste bout? En de rest te los?
Dom dom dom!

Koop je even heel snel een fatsoenlijke momentsleutel, inclusief een goede ?17mm? krachtdop met beschermkap en een kort tussen stuk, zodat het geheel niet vlak langs de wielkast komt.
Kost 2 knakken bij hbm.

Zo lekker kleinerend, ben wel vaker kritisch. Maar dit gepruts kan echt niet!

Gratis tip. Zet de banden op 3 bar voordat ze eraf en in de opslag gaan. Zo blijven ze rond en rij je er na de wissel niet te laag mee rond. Bandenpomp bezoekje moet uiteraard nog steeds om de spanning dan wat te verlagen.

Gelukkig ziet @SSander mij niet werken...

Het enige professionele is dat elke auto een kleine compressor aan boord heeft. Zelfs de motor heeft er eentje. En in de garage een compressor op het lichtnet met een tankje. Dat werkt echt heel fijn.

Ik heb ook zo'n ielig krikje....die betere staat nog op de wensenlijst maar daar staat zoveel op. Dus jah wat heeft hogere prioriteit, eigenlijk wil ik gewoon een brug.....

Dikke wielen wel trouwens, veel beter zo! Ik denk dat het tijd wordt dat je weer eens een RS rijd.....;) Dan vergeet je die electric zo.

Zo'n krikje heb ik ook nog ergens liggen, maar die zakt uit zichzelf in. Gelukkig heb ik een fijne grote garagekrik, en ook een goede doppenset en momentsleutel. Onmisbaar materieel voor een fijne wielen wissel.

Ik heb ook zo'n soort krik hoor... Ooit gekocht bij de Aldi, ik denk misschien ondertussen wel 15 jaar geleden, als het niet langer is. Ding doet het nog altijd uitstekend. Zakt niet in, lekt niet, niets!

@SSander
Allereerst, je hebt de Megane-ling te pakken. En je kritische noot, ik snap hem helemaal. Erger nog, de GT zit een flinke zak spaargeld in, hij zou juist méér aandacht moeten krijgen nu.
En het krikje voldoet écht prima. Ooit gekregen als verjaardagscadeau meen ik. Staat stabiel, zakt niet, doet het prima, maar een fatsoenlijke staat nog wel op de wensenlijst (net zo lang als die van Nico denk ik haha).

Wat het is: ik ging eerder altijd met de wielenwissel naar pa en ma. Keurig op een tweekolommer, luchtsleutel, momentsleutel, en alles voorhanden. De wielen heb ik echter sinds half vorig jaar in de eigen schuur liggen zodat ik ze niet hoef te verslepen en op mijn gemak schoon kan maken. Even snel thuis wisselen is dan ook wel zo lekker, maar ik heb de equipment dus nog niet compleet. De wielbouten keurig op gevoel vastgezet maar vandaag nagetrokken met de momentsleutel (gelost en weer opnieuw vast). Hier en daar zat ie te strak.

Banden liggen op elkaar horizontaal, dus de banden zelf blijven wel rond ;).

Voor de rest, de GT gaat zijn aandacht nog krijgen richting het mooie weer én minder volle agenda. Het is tot aan de zomer volle bak met allerlei interessante projecten en onderwerpen in de mobiliteitsbranche. Moet het dus vooral wat meer plannen op de mooie avonduren of weekenden. En voor ik het vergeet, over een goede drie weken halen we de caravan alweer uit de stalling en is de oprit sowieso even niet /lastig auto-toegankelijk.

Ja dat hele 'instant koppel' verhaal maakt het toch wel tricky om nog terug te gaan naar verbrandingsmotoren....Tenzij je een EV-busje hebt, dan is het niet lastig ;)

Na een proefrit in de Megane E-tech vond ik dat instant koppel bij die auto juist een van de grootste nadelen. De kont zakt wat bij accelereren, gooit de neus iets omhoog en dat instant koppel op de smalle bandjes kan die auto gewoon niet op het asfalt kwijt.

Gisteren eindelijk de Megane Electric gezien en dat was nogal een teleurstelling, na de vele foto's die ik gezien heb die hier geplaatst zijn had ik er veel van verwacht, maar het exemplaar wat ik zag was zwart en dan valt hij toch tegen, de lijnen komen niet mooi te voorschijn, hoop binnenkort een gekleurd exemplaar tegen te komen.

Dat onderstreep ik wel...vant weekend tijdens een lange rit naar het Zuiden van het het land paar keer een E-megane gezien en in het grijs en zwart is het best wel een grijze en saaie muis..echt een wereld van verschil met de mooie rode van Adinsx. Ik vind hem daarnaast best wel klein overkomen.

Na een proefrit in de Megane E-tech vond ik dat instant koppel bij die auto juist een van de grootste nadelen. De kont zakt wat bij accelereren, gooit de neus iets omhoog en dat instant koppel op de smalle bandjes kan die auto gewoon niet op het asfalt kwijt.

Denk er nog even 'compromis-van-een-compromis' banden onder en je weet hoe ik er af en toe over denk. Het doet niet af aan het nóg grotere nadeel namelijk de zomer/winterbanden wisselen op de 20" wielen. Dat zie ik helemaal niet zitten 2x per jaar, maar gister reed ik met de GT205 wat in de omgeving en tjonge wat plakken de PilotSport5 banden toch lekker.

Dus ja, je benoemt hier een nadeel van de aandrijflijn waar ik het zeker mee eens ben. Regulier gebruik van het gaspedaal gaat, en met het stuur recht ook. Volgas de rotonde af geeft gewring. Ben dan ook benieuwd hoe lang de all-seasons het volhouden. Enige voordeel is dat ik in de nieuwe job veel meer snelweg kilometers maak. Inmiddels 4500km op de teller in vijf weken.

Gisteren eindelijk de Megane Electric gezien en dat was nogal een teleurstelling, na de vele foto's die ik gezien heb die hier geplaatst zijn had ik er veel van verwacht, maar het exemplaar wat ik zag was zwart en dan valt hij toch tegen, de lijnen komen niet mooi te voorschijn, hoop binnenkort een gekleurd exemplaar tegen te komen.
Dat onderstreep ik wel...vant weekend tijdens een lange rit naar het Zuiden van het het land paar keer een E-megane gezien en in het grijs en zwart is het best wel een grijze en saaie muis..echt een wereld van verschil met de mooie rode van Adinsx. Ik vind hem daarnaast best wel klein overkomen.

Hier in de wijk rijdt ook een zwarte, en dan ook een wat minder uitgeruste uitvoering dus met zwarte bumperdelen, geen chrome en plastic raamlijst. Zwart doet een auto qua lijnen nooit goed, dus ik wens jullie beide een kleurrijke toe binnenkort. Of wellicht op de AW-mini-meet rondom Zwolle? Meen dat @Kristian2 daar nog mee bezig is/was.

Nog maar een update van deze kant, want zoals in het topic wel te merken is: de voorpret is voorbij. Daarnaast ontzettend druk op de nieuwe job met gave projecten en natuurlijk nog volop kennis opdoen binnen de wereld van Richtlijnen, verordeningen, EU, Nationale wetgeving en nog veel meer. Tof, dat zeker.

De kilometers schieten inmiddels aardig op. Begin mei naar de dealer voor de software-update om het vreemd tikkende rempedaal op te lossen. Daarnaast een software-dingetje in Android Automotive. Zo ineens deed de volumeknop achter het stuur het niet meer, evenals naast het scherm. Herstarten van de boel loste het op. Rlink2 had ook zijn kuren zo nu en dan, dus ach...

Verder gisteravond een subtiele maar toch opvallende wijziging doorgevoerd. De kentekenhouder met reclame toch laten vervallen. Voor de GT moest ik een nieuwe houder hebben omdat er een hoekje vanaf is aan de voorzijde, en voor € 4,60 had ik er twee. Gisteravond in enkele minuten dus de looks wat verder verbeterd:

RrMCZIQl.jpg

fUkvPZ2l.jpg

xg9ndmPl.jpg

Verder blijft het toch mooi staan de combinatie van Iron Blue en rouge Flamme op de oprit.
tzN4g5el.jpg

De wallbox zit op de juiste plek overigens, de kabel is lang genoeg. Half mei staat de caravan op de oprit en is het even kijken hoe ik die neerzet zodat de Electric nog kan opladen zonder op de stoep te staan.

Tot slot nog even het formaat. Hij oogt heel wat, maar is echt maar een hatchback. 5 cm hoger dan de IV Estate, en 40cm korter. De ruimte missen we echter niet. De kinderen zitten prima achterin en ik zie ze de komende vier jaar ook niet ineens heel groot worden. Tegen die tijd is een wat grotere EV wellicht wel gewenst, maar dat zien we dan wel hè.
mIacYGul.jpg

hkVGsNnl.jpg

En nu, op naar mooi zomerweer...

12 mei staat hier ook in de agenda als werklocatie Zwolle en in de namiddag (15h?) tijd geblokt. Tijd voor een speciaal topic zou ik zeggen.

12 mei zit ook nog in mijn hoofd hoor. Komende week even een topic voor aanmaken idd. Zou wel leuk zijn als er nog wat meer animo is.

Waarom parkeer je de E-tech niet andersom? Is toch veel makkelijker? Nu moet je in de tuin uitstappen.

Ik denk dat dit veel mooier staat, plus het is veiliger. Maar dat zouden mijn twee redenen zijn... ik ben benieuwd wat de redenen van @adinsx zijn.

Gokje mijnerzijds is dat de laadkabel zo het makkelijkst ingeplugd kan worden....

Alle twee goed. Er zijn een aantal redenen inderdaad.
1) Als we met z'n vieren in de auto zitten en thuiskomen kan zo iedereen uitstappen ipv dat de passagier voor eerst moet uitstappen. Ik stap inderdaad uit voor het huis, maar daar is met de bestrating rekening gehouden:
WHKXmCjl.jpg

*de vrouw had de auto wat ver naar achter staan, normaal zet ik hem met de neus tot aan de stoep*

2) Er is bijna geen verkeer in de straat, maar het rijdt véél gemakkelijker weg van de oprit.
3) Het staat mooier op de oprit en zo houden we maximale ruimte naar de linker zijkant
4) De laadklep zit rechtsvoor, met de neus de oprit op én dicht langs de muur wil dan niet gezien de laadklep ook (natuurlijk) naar voren open gaat. Dan wordt inpluggen wel erg lastig.

De auto kan overigens ook schuin staan, zoals ik hem vanmiddag even had om de wielen te wassen:
IWzlnWHl.jpg

Grootste nadeel is natuurlijk dat je dan niet met de blauwe weg kan, dus alleen geschikt in het weekend. Daarnaast staat het slordig en is de tussenruimte tussen beide auto's kleiner dan nodig. (net als dat de blauwe hier nog wel naar achter kon.)

Als het handig is, passen ze zelfs achter elkaar.
MRhVUfE.jpg

Maar ik kwam al wel tot de conclusie dat met de caravan zo strak mogelijk tegen het huis er dan nog 30-40 cm tussen caravan en auto's overblijft. Dat wordt hem dus niet. :)
(oprit is 470cm breed)

Ja, dat is wellicht een goed idee. Maar ik kijk alleen bij "mijn auto" op dit forum. Waar vind ik zo'n topic?

Eh, wellicht t.z.t. onder Funstuff of onder Autoweek. We gaan je 'taggen' ;)

Helemaal tot slot. Wat is glascoating toch heerlijk spul voor op de wielen. Daar kan geen wax tegen op ben ik al wel achter:
qLDd6an.jpg

Heerlijk man, zo'n brede oprit. Die van mij is 3m breed, dus alles moet achter elkaar (past precies met ongeveer 8m lengte).

Hoe lang blijft dat goed op de velgen? Resultaat is inderdaad echt schitterend.
Tja, goede vraag. Geen idee eigenlijk, maar als ik altijd die enorm schone wielen van @ketelapper zag waarbij de wielen volgens mij ook in de glascoating stonden, dan moet het wel een tijd mee gaan. Wellicht ook afhankelijk van hoeveel weersinvloeden ze hebben en hoe vaak je ze wast. Ik gebruik nu alleen nog neutrale shampoo voor de auto en wielen, en niet meer de wash&wax op de rode. De blauwe nog wel.

Heerlijk man, zo'n brede oprit. Die van mij is 3m breed, dus alles moet achter elkaar (past precies met ongeveer 8m lengte).
Ah ja, dat is wat meer proppen. Het gemak is vooral, als ze zo versprongen staan, dat de kinderen er veilig tussendoor kunnen met stepjes, fietsen, voetbal, etc. En ook achter de blauwe langs om langs de garage de achtertuin in te gaan.
Met de caravan straks is het alleen even 'behelpen'.

Vorig jaar konden we nog half op de kavel naast ons parkeren. Dat zit er nu niet meer in.

:T Het heeft ff geduurd om Adinsx te overtuigen, maar hij is eindelijk om.

Bij mij blijft de glascoating zeker een jaar werkzaam, dat is dan 30.000 km met de zomerset, en grote remmerij.

:T Het heeft ff geduurd om Adinsx te overtuigen, maar hij is eindelijk om.

Bij mij blijft de glascoating zeker een jaar werkzaam, dat is dan 30.000 km met de zomerset, en grote remmerij.
Nou ben idd vooral benieuwd hoe goed het blijft als de remmerij en dus ook de wielen straks richting Kroatië wat meer te verduren krijgen. We gaan het zien.

Volgend weekend eerst de caravan uit de stalling voor de weekenden Hemelvaart en Pinksteren.

En verder, tijd voor een witte auto erbij. Fijne Koningsdag! ;)

Hpjqd3yh.jpg

We gooien er maar eens een mei-update tegenaan van zowel de rode en blauwe, of Electric en benzine of EV en ICE. Lastig, twee Mégane's. ;)

Allereerst maar eens met de nieuwe telg beginnen. Vanmorgen stond de software-update voor de ABS/ESP-module gepland om het gek bewegende/tikkende rempedaal (bij afwisseling terugwinnen/versnellen) op te lossen. Natuurlijk meegekeken met hoe alles in zijn werk gaat en mijn Electric-ervaringen gedeeld met de Cotech. Het helpt hem ook weer om dingen te begrijpen qua systemen die er op zitten. De moderne autotechnicus moet wat dat betreft heel wat kennis in huis hebben.

Geen kar gereedschap meer dus, maar een roltafel met laptop, wat aansluitsnoeren en (heel belangrijk) een spanningstabilisator voor de 12 volt accu. Vandaar staat de motorkap open. ;)

4Zou6STl.jpg

Niet alles gaat via OTA, dus OBD-stekker erin, allerlei handelingen om te zorgen dat de auto op contact blijft en...
7fYi91Kl.jpg

Programmeren maar:
UWiNBwyl.jpg

Is het opgelost? Op een minuscuul hoorbaar tikje met de radio uit én ventilatie uit na, is het weg. Kortom, ik ben tevreden.

Daarnaast waren er nog wat kleine puntjes. De Lane Keeping houdt wat ver naar rechts aan. Dit blijken alle auto's te doen, evenals de EQS en Etron GT aldus de Cotech. Helaas kunnen we dus niet veel mee. Ja, iets meer naar rechts in de rijbaan is veilig op een tweebaans weg, of wanneer je rechts rijdt op de snelweg. Maar ik rij eigenlijk vooral links mee met de meute. Maar goed, even aan wennen dus en opletten wanneer motorrijders tussen de file door willen.

Een ander dingetje was het scroll-wieltje van de audiobediening achter het stuur. Deze weigert sinds het begin al dienst. Dus het veranderen van radiozender of afgespeeld nummer lukt niet. Gek genoeg doen de volumeknoppen het wel.
Geen foutcodes te vinden en in een showroomauto werkte het wel. Maar een nieuwe bestellen dan? Dat moet het dan maar zijn...

Daarnaast meteen een poging gedaan om de multimedia te updaten. Twee wat grotere updates (1,3 Gb) en een telematica-update gingen op de USB en daarna installatie door OpenR. Dat ding heeft mooi wat werkgeheugen gekregen want het gaat, t.o.v. een update van Rlink2 in de IV, enorm snel. Vooruit, eerst weigerde hij omdat we de verkeerde volgorde deden, maar de installatie lijkt gelukt. Alleen binnenkort nog de melding: "Laatste installatiestap, sluit de auto af." Dat gebeurt vaak wanneer ik op een parkeerplaats arriveer, bijvoorbeeld kantoor of V.d. Valk.
Hierna moet ook het groene vinkje bij de update-historie staan.

I0e4MvP.jpg

Meteen nog gekeken in de telematica-data van de auto via de laptop van de dealer. Ze kunnen best wel veel zien van de auto. Storingscodes, connecties, OTA-updates die geïnstalleerd zijn, maar óók die in de toekomst nog moeten plaatsvinden volgens het uitleverschema. Kortom, er komen er nog wat aan de komende tijd.

En dan, net voor ik wil gaan alsnog goed nieuws want na de update bleek het scroll-wieltje ineens tóch te werken. Kortom, de bestelde is geannuleerd en wederom kan software de moderne autotechnicus voor de gek houden. :LOL:

Tot slot, ja die vette vingers... Dráma. Maar, ik vond een speciaal 'screen'handdoekje gekregen na de schadeherstel van de Clio. En tjonge, die werkt goed! Gewoon droog, zachtjes eroverheen en de boel glimt weer:
iHlC8NJ.jpg

De IV GT langzaam zomerklaar maken
Door naar de blauwe telg. Die rijdt natuurlijk een stuk minder kilometers, maar niet minder sportief. Met de vrouw aan het stuur ook gemiddeld 1:10,5... Gezien ik toch bij de dealer was meteen maar een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt. Natuurlijk ga ik dat straks zelf doen, maar gezien we bij de overname van de auto een jaar garantie hebben lijkt het me handig deze nog keurig bij de dealer te doen. Op de lijst: Olie, oliefilter, pollenfilter en algehele check. In november is de auto natuurlijk al goed nagekeken in aanloop naar de overname, dus ik verwacht niks geks begin juni.

Komende zaterdag staat het uit de stalling halen van de caravan op het programma. Dan mag ie weer eens zijn werk doen waarvoor hij is gebleven. :cool:

Lullige schade...
Tot slot dan nog wat minder leuke foto's. Schade... Vooruit, geen ingedeukt blik, maar toch vervelend. Sorry voor wie door de titel heel wat verwachtte ;)

Allereerst trof ik op de Electric op de linker voordeur deze krassen aan in het kunststof. Een wraakactie van de buurtkat die ik laatst uit de voortuin verjaagde? Of wilde hij even in de spiegelende lak zien hoe zijn vacht zat? Jammer weer, binnenkort toch maar eens aan de slag met de trim-detailer.
iD64sWOl.jpg

Dan de GT. Die staat nog op de to-do om stevig aan te pakken (ik ga je appen Elco voor een datum), maar daar is wat werk bij gekomen. Ik liep straks met de oudste langs de garage naar de oprit en zag ineens het klepje voor het sleepoog open hangen.
wIW9Ztgl.jpg

"huhh...". Eromheen wat krassen, hier is duidelijk iets tegen de auto aangekomen. Dochterlief was zich van geen kwaad bewust, maar dan moest het wel een van de vriendjes zijn die vanmiddag bij ons waren met een step en fiets. Hmm...

Ik app het naar mijn vrouw en krijg terug: "Ohja, sorry vergeten te zeggen. Gister op het werk een paaltje zachtjes geraakt. Ineens piepte hij heel hard en zat ik er al tegenaan. Stom ding..."
De achteruitrijcamera gebruiken doen we maar niet meer blijkbaar :censored:.

91AcOaEl.jpg

K0hcRe3l.jpg

Maar goed, grotendeels wel weg te polijsten, op dat randje waar de lak af is natuurlijk na. Samen met de steenslag op de neus is het een smet op een nog steeds heerlijke gezinsauto. (y)

Laatst bewerkt:
Balen van de schade. Zit er geen knik in de bumper? Kan me voorstellen dat wanneer het kapje verderop loskomt, de bumper flink is ingedrukt. Ik zou rond beschadiging strak afplakken, inlakken met lakstift en dan wetsanden en polijsten. Heb op de Up! ook twee van dit soort beschadigingen. Toevallig net een setje schuurpapier besteld om dit aan te pakken.

Die krassen op de E-tech lijken mij niet van een kat te komen. Tenzij het een gemuteerd beest is dat halverwege zijn tenen kan kruisen. Ziet er sowieso krasgevoelig uit, ben benieuwd hoe dat er uit ziet na 30.000 kilometer aan steentjes en andere troep op de weg.

Op de blauwe is erg jammer, zeker die hapjes op de rand.

Schade is altijd :( ... En kleine dingetjes eigenlijk nog net iets meer dan grote(re), want bij klein twijfel je al snel of je er wel écht iets laat doen. In dit geval misschien nog even eerst lakstiftje hanteren, heel goed laten uitharden en dan pas polijsten?

@adinsx @Kristian2 Ik las iets over 12 mei a.s. 15u Zwolle hierboven. Ik heb in de berichtenbox aan jullie mijn whatsapp nummer doorgegeven, mocht ik welkom zijn :unsure:

Ja, leuk! En natuurlijk van harte welkom. Zal het weekend als ik weer thuis ben even een topic aanmaken hiervoor. Heb ook nog geen idee wat een geschikte locatie is. En is het even een uurtje kletsen en auto’s kijken of wordt het langer en uitgebreider? Komt vast goed, zin in!

Je hebt bericht terug Vincent, ook per WhatsApp. (y)

Kristian, maak jij wat aan? Hebben we wel even contact over de locatie. 15h past mij (zit toch op ons kantoor te werken), moet even thuis checken hoe de avondplanning eruit ziet.

Ik zou zeggen, we mikken op een rondje bijpraten / kennismaken / banden trappen.

Gisteren ook even overlegd met Uwbuurman. Wat ons betreft 12 mei 15:00 uur bij de Mol in Wijthmen. Topic volgt nog.

Die krassen op de E-tech lijken mij niet van een kat te komen. Tenzij het een gemuteerd beest is dat halverwege zijn tenen kan kruisen. Ziet er sowieso krasgevoelig uit, ben benieuwd hoe dat er uit ziet na 30.000 kilometer aan steentjes en andere troep op de weg.

Op de blauwe is erg jammer, zeker die hapjes op de rand.
Nja, ik vraag me af welk dier dan wel... De schuldige ga ik in ieder geval niet vinden, wellicht ga ik het weekend met de trimdetailer aan de slag. Tussen het klaarmaken van huisje nummer 2 door welliswaar, want de GT mocht afgelopen zaterdag eindelijk doen waarvoor hij mocht blijven. De caravan sleuren (y)

nCRJD14l.jpg

Hemelvaart en Pinksteren lekker naar de camping (De Twee Bruggen) op 40 minuten rijden. En, duimen op mooi voorjaarsweer natuurlijk. Zo ook komend weekend, want ik moet hiermee nog aan de slag...

SwB4vpTl.jpg

De ronde knop waarmee je normaal de anti-slinger-koppeling vastzet (en daarna de hendel naar beneden), zit muurvast... Geen idee hoe en waarom, maar dat pluis ik het weekend wel uit. Op de korte afstand de Achterhoek in tevens niet echt een issue (hij koppelt gewoon goed aan de trekhaak), maar op de langer rit Kroatië moet alles natuurlijk wel op orde zijn.

Verder afgelopen weekend met het gezin een wat langere trip gemaakt. Thuis-Borger-Assen-Emmen-Thuis. Vooruit, in twee dagen. Range anxiety hoef je je in Nederland totaal niet druk over te maken.
ZYQGwY4l.jpg

Enerzijds omdat met dit weer de actieradius met gemak 400 km is bij normaal meerijden met het verkeer, anderzijds omdat je echt op heel veel plekken wel kan laden. Van V.d. Valk Assen waar we een nachtje bleven, tot Wildlands in Emmen. Genoeg opgeladen om de terugweg lekker met 140 door te kachelen. En ja, hij is echt begrensd op 164 km/u op de teller / 160 GPS. Je zit er ook zo op...

Ook blijft ACC met LKS een heerlijke combinatie. Voetjes vlak en hij zeurt ook niet elke 20 seconden om even het stuur aan te raken. Uiteraard blijf ik gewoon opletten, maar het rijdt wel relaxed op een lange N-weg of rustige snelweg.

XYqUxHql.jpg

*Ik beken, de foto maakte ik zelf...

f
Ook het dilemma van de caravan op de oprit én het kunnen opladen is geen issue. De extra lange laadkabel doet zijn ding. De auto staat maar even half op de stoep. Geen probleem overigens want het huis naast ons is nog niet opgeleverd en de bouwhekken staan daar ook over de gehele stoep.

NCw6sAWl.jpg

08wmRkcl.jpg

Past ie er niet naast op die 4,7m brede oprit? Ehm... de caravan moet iets van het huis afstaan omdat je natuurlijk niet bij de laadkabel kan. En tja, dan blijft er rechts wat minder over. Nehh, niet ideaal zo:
2gJAnHKl.jpg

Op naar mooi weer!

Voor in de toekomst zou ik wel even nagaan wat je gemeente vindt van de laadkabel over het trottoir. Ik kan je vertellen dat er in verschillende gemeenten op wordt gehandhaafd. Dit i.v.m. struikelgevaar en obstructie voor mindervaliden (de kabels zijn ondingen met een rollator).

Dat heeft zeker de aandacht nodig Pausebreak. In het geval nu, omdat de bouwhekken van het huis in aanbouw naast ons, ook over de stoep heen staan, is het 'gevaar' er wat minder. Zeker wanneer ik de Megane met de neus zo ver mogelijk naar rechts zet. Maar niettemin, een auto op de stoep hoort sowieso niet. Dat vergt dus straks nog wat puzzelen.

Inmiddels weer thuis na héérlijk genieten op de camping sinds woendagmiddag. Een idioot grote plek (de auto's zouden aan beide kanten met gemak kunnen staan), en natuurlijk heerlijk weer erbij. Volgend weekend nog even lekker lang genieten en dan zit het er weer op en kunnen we aftellen naar de zomervakantie. Dan blijft de EV natuurlijk thuis. Nu, op 40 km rijden, kon de vrouw de oudste mooi op school ophalen terwijl ik met de jongste iets eerder vertrok. En daarnaast, de vrouw kon nog opgeroepen worden deze middag/avond voor haar werk. Dan is het toch wel praktisch dat ik zelf met de dochters naar huis zou kunnen. Al met al, het was weer heerlijk.

hwraY2kl.jpg

N6HKTE8l.jpg

XgGCEUbl.jpg

Ik vind hem wel mooi, lekker op vakantie, maar dan wel beide auto's naast de caravan. Zo zielig als er één thuis moet blijven ;)

Goed teken dat de EV zo goed bevalt. Ik ben ook nog altijd erg tevreden. En laadstress hoef je in NL zéker niet te hebben.

Karavaan met caravan. :ROFLMAO:

Haha, en het tweede weekend draaiden we de rollen om:
UmnRgNA.png

De vrouw sputterde nog wat, of echt beide auto's mee moesten. Bleek dat ik vrijdagavond nog op en neer moesten voor afscheid van iemand in de buurt, dus tja, de rode ging ook weer mee. En toch wel handig om wat losse zooi in te stoppen op de opruimdag.

JAimXrl.png

Het blijft een gigantische kampeerplek daarnaast. Rechts van de caravan stonden dus geregeld pylonen als voetbalveldje. Voor volgend jaar maar weer mooi dit plekje dus. Met één of toch weer twee auto's.

Ik ken die plaatjes……

Je volgt me te veel ;-)

Ik vind hem wel mooi, lekker op vakantie, maar dan wel beide auto's naast de caravan. Zo zielig als er één thuis moet blijven ;)

Goed teken dat de EV zo goed bevalt. Ik ben ook nog altijd erg tevreden. En laadstress hoef je in NL zéker niet te hebben.
Haha, zielig ook (hoe hou ik hem in de drie weken naar Kroatië enigszins vrij van vogelpoep zonder dat het inbrandt...), maar vooral praktisch. Waarom zou je benzine verstoken in de Achterhoek als de EV 'gratis' rijdt.

EV-rijden blijft, zeker wat betreft woon-werk, maar ook privé heerlijk.
Ik blijf de combinatie van de kleur, hoogglans metallic omlijsting geweldig vinden. Blij dat ik niet voor donkerblauw ben gegaan :LOL:

i2F4IGT.png

Ook ontzettend lekker: ACC + LKS. Helaas moet om de 15 seconden wel het stuur iets van aanraking voelen, maar een knietje ertegenaan helpt... (nee mag niet, en ik wil het ook niet aanmoedigen ;) )
WGXBigo.png

Ik denk haast dat de kans groter is dat je in Nederland met een benzine/dieselauto stil komt te staan met een lege tank, dan met een elektrische auto met een lege accu. Qua dichtheid van tankstations/laadpalen dan.
Daar heb je zeker een punt. Al hoewel ik laatst toch echt even een Fastned nodig had. De eerste keer. Door een ongeval op de A12 (drie banen dicht) een heel stuk omrijden om op tijd bij een afspraak te zijn. Tja, als de navigatie dan op de terugweg aangeeft dat je met -4% aan komt thuis... Dat wil niet. In 22 minuten van 25% naar 81% terwijl ik wat collega's belde. Ideaal.

7nX6NtF.jpg

ZMmQcWC.png

En de prijs, van ik meen 55cent ex btw viel me ook mee. Shell Recharge hier in de buurt is duurder.

Al met al, we genieten van de rode rakker, maar zéker ook van de blauwe GT. Wat zitten die stoelen toch ontzettend lekker.
Zh2pEvq.jpg

Dus ja, het is uitkijken naar de lange rit naar Kroatië, ook al betekent dat drie weken niet genieten van het EV-genot.

YGN7LS3.jpg

Geweldig plaatje zo!
Misschien om je op een idee te brengen... Ik heb thuis een vitrine gemaakt met alle auto's erin die ik heb gehad in schaal 1:43. Tegen de achterwand telkens een foto van mijn echte auto, modelletje ervoor met op allemaal juiste kenteken geknutseld. Ik heb ruim de helft van de modelletjes ook nog eens in (bijna) juiste kleur kunnen vinden. Mijn eigen museum. Online bij elkaar gewinkeld gedurende vier covid-maanden in 2020 :)
Als je wilt, app ik je de foto's wel. Ik wil jouw topic niet vervuilen.

Zo, een update was al in de planning maar om eerst met je reactie te beginnen Vincent. Ik heb heel wat schaalauto's, waaronder ook de Clio RS182 alleen net in het verkeerde blauw. De Mégane II RS R26 ontbreekt nog, de III heb ik nooit de ambitie van gehad een schaalmodel te vinden. Maar zeker een leuk idee. Moet mijn thuiskantoor na twee jaar toch eens wat gaan aankleden. Veel meer dan een bureau, schermen, een keyboard en grote kast is het nog niet. App me dus gerust wat foto's ter inspiratie(y).

Tijd voor weer eens een update over zowel de Electric als de benzinestoker. Om met de laatste te beginnen: een gemiddeld verbruik van 1:10,5 tot 1:11 doet ie in handen van de vrouw. Het is ook maar 16km enkele reis naar haar werk in Doetinchem én met verleidelijke tweebaans. Ja, ook zij houdt wel van doorrijden en net even sneller zijn dan de ander. Gezien ik meer op pad ben dan thuis maakt hij dan ook nog wel wat meer kilometers dan beoogd, met dito brandstofkosten. Wegenbelasting en verzekering zijn natuurlijk ook duurder dan de Clio IV Estate, maar goed, íets moet toch die sleurhut trekken hè. En, het kan er vanaf sinds onze baanwisselingen.

Technisch vakantie klaar maken van de GT
Vaste prik, in de zomer de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Het onderhoudslampje brandde al even (sinds eind mei), maar ik kon pas half juni terecht bij de dealer. De reden om zelf het onderhoud niet te doen is vrij simpel, ik heb vanuit Leaseplan een jaar garantie na de overname. Lijkt me dat het onderhoud dan aantoonbaar moet zijn gedaan. En zo werd de rekening dan ook 249,- voor: olie, oliefilter, pollenfilter, algehele controle en wat kleine dingen als een carterring. Hij is kortom technisch vakantieklaar.

Voor februari staat op de planning: Multiriem (na 6 jaar) en de onderhoudsbeurt doe ik dan zelf inclusief nieuwe remblokken voor én schijven. Wellicht ook nog twee nieuwe PilotSport5 banden, maar dat zien we dan wel.
Km-stand: 139.000. Overgenomen op 1 februari met 135.475. Gemiddeld 700 km in een maand, maar de 3000km vakantie komt er nog aan. Zo'n 10.000 km per jaar zal het wel gaan worden dus.

Optisch vakantie klaar maken van de GT
Ook vaste prik in de zomer: De nodige aandacht voor de optische staat van de GT. Vorig jaar zomer is het er niet van gekomen, op een vers laagje wax na, maar tijdens het detailen van de Electric kort voor aflevering zeiden Elco en ik al tegen elkaar: Die blauwe moeten we ook nog even strak trekken.

Vrijdag de gehele dag vrij genomen om de Mégane klaar te stomen voor een rondje polijsten door de welbekende forummer Elco.

De ochtend begonnen in een wasbox met grondige schoonmaak:

En vervolgens thuis op de oprit verder:

Daarna kon het kleien beginnen:

Veel werk, maar je ziet de lak er van op knappen:

Einde middag reed er een gele leeuw de oprit op:

Inclusief het nodige kwaliteitsspul:

En zo kon ik alvast met het eten aan de slag, terwijl Elco zijn ding kon doen ;)

's Avonds heb ik de lak volledig in de wax gezet. Een deel in de Stipt Ceramic Wax, een ander deel in de Natty Paste Wax Blue. Het resultaat: lastig op de foto te vangen, maar 139.000 km ervaring in 5,5 jaar zie je er niet aan af. Vooruit, de steenslag irriteert me enorm, twee schadeplekjes op de achterbumper eveneens. Gewoon niet te dichtbij komen, of juist wel een keer te dicht ergens op ;)

Het resultaat van een dag noeste arbeid

53012723082_4f25d11286_b.jpg

53013477519_b039e51376_b.jpg

53012723182_662b229408_b.jpg

53013692740_aced36f51c_b.jpg

53013314356_ab472d91b9_b.jpg

Door naar de Electric

Inmiddels is de aflevering alweer 3,5 maand geleden en staat er 12.000 km op de teller. Het blijft een geweldige woon-werk-reisauto. De stilte, de souplesse, AndroidAutomotive werkt feilloos en snel en ook de ACC+LKS en ik kennen elkaar intussen goed genoeg om het gemak te ervaren van de lange stukken min of meer autonoom te rijden. Knietje iets tegen het stuur en hij volgt netjes de baan. Vooral bij een wat rustiger wegbeeld ideaal.

53013884283_3901b8d63d_b.jpg

Actieradius met de lente/zomertemperaturen met gemak boven de 400km, laadstress uberhaupt geen sprake van. Kortom, nog altijd blij met de keuze om toch bij mijn merk te blijven. En meer dan eens hoor ik: wat een gaaf model, kleur en uitvoering.

53013566224_ef4b40082f_b.jpg

Niks te zeuren? Zéker wel. De allseason-banden. Man, man, man. Ik wist natuurlijk dat allseasons een compromis van een compromis zijn. Genoeg bandentesten gedaan is het verleden, en ze voldoen ook vast voor de huis-tuin-keuken gebruiker. Maar op iets nat wegdek bij 60 km/u kan ie nog naar grip zoeken.

Op een rotonde alvast wat gas bij geven resulteert in schuiven, en ook flink het anker uitgooien geeft gekerm van de banden.
Het is dat ik relatief lange afstanden maak, maar anders waren ze met 20k wel kaal...

Een oplossing? Tja, toch een extra wielenset met winterbanden en de allseasons naar zomerbanden zodra ze op zijn? Ik kan het de leasemij eens voorstellen. Ik wil echter niet op de 18" (standaard bij de simpelere uitvoeringen) gaan rijden in de winter. De 20" wielen maken juist de auto zo lekker nu.

Daarnaast, wie gaat die wielenset bekostigen? Nou ja, voer voor later.
Het is in ieder geval een genot om in de GT met zijn Pilotsport5 banden te stappen voor het betere bochtenwerk. De Electric gaat absoluut, door het lage zwaartepunt, lekker de hoek om hoor, maar de banden zijn de beperkende factor hierin. Dat voelt toch jammer.

Nog wat sfeerplaatjes? Zeker. Feit: EV voor doordeweeks of weekendtripjes is heerlijk, een lekker sturende auto voor de funritjes is gewenst ;)

53013566284_1c52cd9c57_b.jpg

En tot slot: wat blijft het een lekker design
53013782365_c26b463088_b.jpg

Laatst bewerkt:
De Goodyear Vector 4Season EV, speciaal geschikt voor de Megane Electric en ook eerste montage vanuit Renault als je ze affabriek zou bestellen. Misschien verwacht ik er teveel van.

12.000 kilometer in 3,5 maand, lees ik dat nou goed!? :eek:

Altijd respect voor degene die zo op kunnen gaan in het semi-professioneel 'oppoetsen' van de wagen en daar het geduld voor hebben. Het resultaat mag er ook zeker zijn. :)

Respect voor de poetsers!
Deed het de laatste tijd ook met de hand in een wasbox, maar kon hem laatst eindelijk weer eens lekker door de wasstraat halen. :p
Het fietsenrek is eraf!

Automatisch check ik de A50 op een mooie rooie (en laatst ook A12), maar……nog niet gespot.

De Goodyear Vector 4Season EV, speciaal geschikt voor de Megane Electric en ook eerste montage vanuit Renault als je ze affabriek zou bestellen. Misschien verwacht ik er teveel van.

Oke, ik neig naar Vredestein Quatrac's. Krijgen goede reviews. Laatst met die sneeuwbui dit jaar gleed ik vol met zo goed als nieuwe Bridgestone Potenza's tegen een stoeprand op. Lag deels aan mij, zag het niet aankomen en uit paniek trapte ik natuurlijk kort op de rem... Velgen dik beschadigd :(

Oef, ik zei het al... die allseasons van Goodyear zijn vreselijk. En dat terwijl het merk ook ontzettend goede banden kan maken.

Beide Meggies zien er inmiddels weer goed uit, de lak van de blauwe was wel echt toe aan een beetje aandacht, maar het resultaat was onmiskenbaar. Een hele tint donkerder, met veel meer diepte en reflectie. We zijn niet voor 100% swirlvrij gegaan omdat ik de zachte en dunne lak niet teveel wilde belasten. Er moet nog wel voldoende lak overblijven voor de rest van zijn autoleven.

Terug
Bovenaan