A3-White: C3 ‘79, Clio ‘99, CX-5 ‘19, M3 ‘19

Wat een afschuwelijke ervaring. Onacceptabel dat iemand denkt dat hij zijn woede mag botvieren met geweld. Dat is niet gewoon laf, maar crimineel.

Goed dat je de politie hebt ingelicht. Zulke agressieve types horen zich te verantwoorden voor hun daden, en hopelijk volgt daar ook een passende consequentie op.

Ik hoop dat je inmiddels een beetje tot rust bent gekomen na wat er gebeurd is. Zo’n ingrijpende gebeurtenis kan meer met je doen dan je in eerste instantie doorhebt. Hoe gaat het met je?
 
Laatst bewerkt:
Goed om te horen dat de politie je serieus nam en adequaat heeft gehandeld. Je tip om het raam dicht te houden is helaas realistischer dan we zouden willen; je denkt dat je in een gesprek belandt, maar sommige mensen zijn onvoorspelbaar en gevaarlijk.

Hopelijk krijg je de tijd en ruimte om dit mentaal wat te verwerken. Laat het niet zomaar voorbijgaan als "ik had geen schade", want ook als je er lichamelijk goed vanaf komt, kan zoiets van binnen toch blijven hangen. Sterkte, en goed dat je het deelt. (y)
 
Dat verwacht je niet zeg. Wat bezielt zo iemand ook. Gelukkig heeft de politie je serieus genomen zo te lezen. Dat is dan nog iets.
 
Compleet gestoord gedrag, hopelijk krijgt het voor die agressieve imbeciel nog een flinke staart.
 
@Fritz, ik ben aan het kijken,

De persoon doet een onmogelijke inhaalactie waardoor er twee naar rechts, en dus ook de tegenligger, moeten uitwijken tot nagenoeg in de berm. 5 km verderop doe ik een “pas toch even op gebaar”, haalt mij in voila, het gebeurde.
 
Wat een halve zool, A3. Je bent goed weggekomen, maar die idioot zal wel onder de drugs of frustraties zitten. Had je iets van een kenteken?
 
... 5 km verderop doe ik een “pas toch even op gebaar”, haalt mij in voila, het gebeurde.
Ik heb mijzelf voorgenomen me nergens meer mee te bemoeien. Open klepjes, kapotte lampen, losse lading, rare/dronken/gevaarlijke acties. Zoveel mogelijk en zo snel mogelijk afstand creëren, geen oogcontact maken, niet een vage illusie wekken dat je iemand achtervolgt etcetera. Het klinkt laf, maar ik wil gewoon lekker zonder schade naar huis. Remproeven, iets dat misgaat terwijl je er nog vlak achter hangt omdat ze gewoon bezopen of doorgesnoven zijn, zelf teveel afgeleid raken als je gaat gebaren dat een dame haar bontjas uit de deur hangt, ze zoeken het allemaal maar uit.

Enige inschatting kan je maken. Een gezinnetje met een bungelend kinderfietsje achterop is nog te overzien, maar iemand die rare acties uithaalt en dan ook nog uitstapt op een vierbaans weg is alarmfase 1, letterlijk rennen voor je leven (of lak, ruit, tanden).

Het is eigenlijk heel simpel. Iemand die in het verkeer debiele dingen uithaalt is waarschijnlijk ook debiel.
 
Bizar zeg! Hopelijk heb je er niet te veel aan overgehouden. Kenteken heb je neem ik aan? Blijkt een dashcam geen overbodige luxe te zijn.
 
Politie zal een huisbezoek inplannen bij de dader. Met mij gaat alles goed, dank aan een allen voor de woorden.
Sjonge jonge, ik schrik ervan. Gelukkig gaat het goed met je. Sterkte met het verwerken, dat zal best wel even in je systeem blijven zitten.


Ik heb mijzelf voorgenomen me nergens meer mee te bemoeien. Open klepjes, kapotte lampen, losse lading, rare/dronken/gevaarlijke acties. .....
Alsof ik mezelf hoor praten. Ik toeter in principe ook niet in gevaarlijke situaties, ik houd mijn handen aan het stuur en ontwijk het gevaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Beurtje voor de Mazda, 370k km, 4 nieuwe bougies: 240 Euro, ex btw….veel geld, gaan gelukkig 120k km mee.

Nog even terug gekeken in het onderhoud: de APK en oa riemenbeurt bij 355K km van Mei stond niet in de Mazda onderhouds-app, maar toen waren ook de bougies vervangen.......en nu weer:), maar even aan de bel getrokken vandaag, zal maandag wel wat horen.
 
Laatst bewerkt:
Heftig zeg. Er rijden wat idoten rond ook. Zag vanochtend nog een filmpje van iemand in een Golf die dacht te moeten slalommen tussen pionnen bij wegwerkzaamheden. Dan is er wel echt een steekje los hoor.
 
Wat lopen/rijden er toch toch een bende gdvrdmse idioten rond. Fijn te lezen dat je het zelf weer goed stelt; en de CX-5 met 370K wow, en geniet van de uitjes met de Corvette & het mooie weer!
 
Vandaag een dag in de M3, 100% vol weggereden en leuke cijfers:

Gereden 352 km, verbruik 46.7kWh (op het scherm), er zat nog voor 128 km aan kWh in. Dan zitten we rond de 480 km voor een 6 jaar oude EV, en dat is mooi.

Ja, gewoon aan de snelheid gehouden, 80% snelweg, chill mode en CC, en een stukje eigen inzicht wat betekent voertuig remt niet:)
 
Vandaag een zeer agressieve autorijder meegemaakt, stoppen op een 4 naans weg, uit de stappen, naar de andere rijder toe, die zijn raam open deed voor een gesprek en plots een vuistslag. Helaas was ik de ontvanger……de mannen in blauw zijn ingelicht, en ik zelf, geen schade.
Hé wat vervelend om te lezen zeg..! Er zijn inderdaad veel idioten helaas die om niks ontploffen. Fijn dat de politie het goed oppakte, mentaal even wel plekje geven hoor !
 
Er hebben zich geen getuigen gemeld, en daarmee kan de politie nu niets meer doen. Het is niet anders, leven gaat door, nieuwe zonnebrilglazen op sterkte zijn besteld.

Dealer heeft het weer opgelost: bougie vervangen is gecrediteerd, en reeds terug gestort. Hebben ze weer goed gedaan. Dit beurtje stond niet in het reguliere Mazda onderhoudsboekje anders was het wel opgemerkt.

Tesla stuurde nog een bericht: Euro 4.000 extra korting als de Mazda word ingeruild: even een schatting gehad als inruil: Euro 9200.- incl BTW. Vergelijkbare met 100K km minder staat nog voor Euro 18K te koop........ Ik ga eens nadenken, een long range model 3 draait 600 km op een lading.
 
Vandaag de 375.000 km aangetikt, dan denk ik terug aan al die kilometers die we hebben afgelegd. hmmm We, denk dat vrouwlief maximaal 1.000 km in de auto achter het stuur heeft gezeten. Een 60.000 km per jaar, waarbij de "tropenjaren" van de Corona periode, en de niet "ondernemer" jaren maar 160.000 km was in 3.5 jaar.

En nu, het blijft een heerlijke auto, hij hoeft niet weg, levert ook niet veel meer op.

De zakelijke auto van Duitse makelij van een collega heeft het begeven, een '19 4 cilinder diesel met een gelijke kilometerstand als de Mazda kwam plots tot stilstand, wat precies is onbekend, maar motortje is kaduk. Wel altijd dealeronderhouden.
 
Het half miljoen haalt ie ook op zijn sloffen verwacht ik. Motorisch onverwoestbaar. Overigens haalt een Skyactiv-D dat ook niet zonder problemen, die diesels gaan ook nog weleens stuk.
 
Het half miljoen zie ik wel gebeuren, al gaan we eerst de 400k km aantikken, denk eind van het jaar.

Een nieuwe CX-5 zie ik niet gebeuren, ik ga steeds meer in electrisch geloven. Moet wel eens kijken hoeveel stroom je als particulier maximaal mag / kan afnemen.

De Tesla van vrouwlief verbruikt een 250kWh per maand = 3.000 kWh / jaar
Overig verbruik, incl. salderen (voor wat het nog waard is) = 3.200 kWh (2024)

Bij 70.000 km/jaar met een tweede electrische, zou dit ca. 10.000 kWh extra kunnen zijn, maar goed ook niet 100% thuisladen.

Samen een 13-16.000 kWh, wat een beetje het maximale is wat je kan verbruiken met 3 x 25A. Dan hebben we nog niet naar de tijdstippen gekeken van verbruik, en ook dat salderen straks echt helemaal niets meer voorsteld.
 
70k per jaar? In deze best-wel-thuiswerk-tijd is echt veel. Dat is toch verre van efficiënt? Tenzij je koerier/rij-instructeur bent natuurlijk.
 
Als je zoveel stroom moet gaan verbruiken dan moet je echt serieus gaan nadenken over relatief grootschalige (voor een particulier althans) opslag. En dan komt er een hoop bij kijken. Kan je misschien beter kijken of je bij je bedrijf daar mogelijkheden toe hebt, mogelijk nog met subsidie want voor ondernemers is er nog veel meer mogelijk. Helemaal wanneer je door energieopslag andere ruimtelijke ontwikkelingen/bedrijfsuitbreidingen etc kunt laten uitkomen.

Ik ken wel iemand die zich specifiek hiermee bezighoudt voor ondernemers, dus als je met iemand wilt sparren daarover dan laat het maar weten. Je hebt mijn nummer.
 
Een nieuwe CX-5 zie ik niet gebeuren, ik ga steeds meer in electrisch geloven. Moet wel eens kijken hoeveel stroom je als particulier maximaal mag / kan afnemen.
Boven de 10.000kWh zit je aan een ander tarief voor je aansluiting. Een collega van me heeft dat (veel elektrisch rijde en een warmtepomp).
 
70k per jaar? In deze best-wel-thuiswerk-tijd is echt veel. Dat is toch verre van efficiënt? Tenzij je koerier/rij-instructeur bent natuurlijk.
Sjef, door “in-efficiënt” te opereren ben ik succesvol.
Als je zoveel stroom moet gaan verbruiken dan moet je echt serieus gaan nadenken over relatief grootschalige (voor een particulier althans) opslag. En dan komt er een hoop bij kijken. Kan je misschien beter kijken of je bij je bedrijf daar

Probleem is dat ik er maar 7000 kWh opwek en een 35% direct verbruik.l
 
Laatst bewerkt:
Boven de 10.000kWh zit je aan een ander tarief voor je aansluiting. Een collega van me heeft dat (veel elektrisch rijde en een warmtepomp).
Hier ook een warmtepomp en privé een EV, en dan wellicht zakelijk ook nog. Winterse dagen is 35kWh voor de WP installatie (hybride WP / losse WP boiler) dan nog 50 kWh voor een EV en geen zomopbrengst is wel een dingetje.

Een tweede meter is misschien een optie, of 3x35A…..
 
Laatst bewerkt:
Daarom ook de suggestie om te kijken wat er bedrijfsmatig mogelijk is.
Vandaag komt er iemand op bezoek van Audax, ben de aardige man een keer tegengekomen en heeft kennis van zaken. Toch heel wat anders dan de accu-verkopers van heden ten dage, die beweren Euro 200 per maand te kunnen besparen..............dan zou ik met minimale maandelijkse kosten alles in en om het huis, en 1 EV kunnen rijden. Dat klinkt te mooi om waar te zijn, en dan.............................yup, verkoop praatjes.
 
Je kunt eens bij de buren van EnergyC kijken. Die zitten bij jou in Drachten en verkopen geen accu's maar weten er wel heel erg veel van. Rolf is de man die je wilt spreken. Doe hem de groeten.
 
Vandaag een zeer agressieve autorijder meegemaakt, stoppen op een 4 naans weg, uit de stappen, naar de andere rijder toe, die zijn raam open deed voor een gesprek en plots een vuistslag. Helaas was ik de ontvanger……de mannen in blauw zijn ingelicht, en ik zelf, geen schade.
Hoop dat je er mentaal geen last van hebt.
Mij is hetzelfde gebeurd (met mijn gezin in de auto nog wel). Ik had alles op dashcam, het is supergoed opgepakt door de politie destijds en de man is opgepakt. De details laat ik verder even achterwege. Ik kreeg slachtofferhulp aangeboden (niet nodig gehad gelukkig).

Ik raad je dan ook een dashcam aan. Kost echt de wereld niet, zorgt bij mijzelf wel voor gemoedsrust om deel te nemen in het verkeer. Ding installeren en verder hoef je er niet meer naar om te kijken.

In je Tesla zit ie standaard geloof ik?
 
@Fps Doug, nergens last van, maar ook niet vergeten. De brilglazen zijn besteld, en inmiddels aangekomen bij de winkel in Amsterdam, nog even een dag plannen om ze in het montuur te laten zetten.

Vwb de energie en het verkregen advies: neem enkel een accu om de nacht door te komen, het handelen klinkt leuk, en misschien wel te goed om waar te zijn, en daarom al twijvelachtig.
 
Blij te lezen dat je het goed stelt A3.
370K km, wow! (checkt km-stand MX-5 je met +/- dezelfde motor -> die kan dus nog even mee, zit nog niet op 1/10de :ROFLMAO: )
 
Leuk al die kilometers in de Mazda. Wat een mijlpalen zeg! Ook je laad-ideeën en alles vind ik altijd boeiend om te lezen.

Ik heb na volgende week vakantie, daarna eens een keer een middagje plannen? Misschien kunnen we een soort rondritje maken, misschien vind @Marc 827 3500 het ook leuk om mee te gaan. In jouw onze/jouw omgeving is genoeg plek om ook een leuke foto of 2 te maken.

Hoe gaat het met junior? (Ik moest je ook de groeten van mijn vader doen, die vroeg pas ineens hoe het met die meer van het Forum was, en dat was jij)
 
Vandaag bericht gekregen dat de Clio niet meer nodig is, komt dus weer naar huis toe. Accu lijkt het wel te hebben begeven, eens kijken wanneer die is vervangen, misschien nog iets van garantie.

Vandaag ook drie keer Fanmail gekregen van het CJB, drie keer 5 km te hard, drie keer op dezelfde route naar een nieuw project. Heb de klant al geïnformeerd dat deze op de rekening komen.
 
Laatst bewerkt:
Nare ervaring die aanval door het raampje heen. Ik heb het ook eens meegemaakt (niet gerelateerd aan het verkeer overigens maar in de relationele sfeer). Destijds geen melding van gemaakt. Goed dat jij die moeite wel hebt genomen, maar jammer dat de politie er vervolgens niets mee stelt te kunnen. Het zal hopelijk toch ergens worden geregistreerd, inclusief het gestoorde rijgedrag.
 
Boven de 10.000kWh zit je aan een ander tarief voor je aansluiting. Een collega van me heeft dat (veel elektrisch rijde en een warmtepomp).
Dat is iets wat ik hier inderdaad ook in de gaten houd. In de praktijk laat ik in de wintermaanden met weinig zonnestroom aan de paal in de wijk. Komende week met volle bak zon hangt Meggie lekker te slurpen met max 5 kW/h (terwijl de 21 panelen tussen 10.30-14.30 4tot 4,7 kW/h leveren)

Eigenlijk moet je van alles in de gaten houden. Je wil zoveel mogelijk stroom direct verbruiken, in de wintermaanden niet teveel verbruiken wat vermijdbaar is, en onder de 10.000 kWh blijven. Mooi spel wel. Enige voordeel hier is natuurlijk de laadpas van de baas. Of ik thuis of in de wijk laadt maakt weinig, althans, er zit uiteraard wel een financieel verschil tussen 25 cent en 35 cent...
 
Eigenlijk moet je van alles in de gaten houden. Je wil zoveel mogelijk stroom direct verbruiken, in de wintermaanden niet teveel verbruiken wat vermijdbaar is, en onder de 10.000 kWh blijven. Mooi spel wel. Enige voordeel hier is natuurlijk de laadpas van de baas. Of ik thuis of in de wijk laadt maakt weinig, althans, er zit uiteraard wel een financieel verschil tussen 25 cent en 35 cent...
Ik hou inmiddels ruim 4 jaar veel in de gaten, 90% met Homewizard, oa meet bv verbruik WP pomp / WP Boiler / Airco's (2 buitenunits) / Zonnepanelen (2 omvormers), gas, water, laden EV, en zet dit vervolgens in een nu toch wel uitgebreide grafiek, inclusief zonuren:), en ja dit jaar is goed met tot nu toe 18% meer opbrengst.
 
Weer fan-mail van het CJB, dubbele van de vorige drie…….

En, motorlampje ging weer aan, 16.000 km geleden ook zo, weer P0421, en daarmee het advies om de katalysator te vervangen, Euro 1.500 incl montage……ik moet hier goed over nadenken. Lampje is weer uit, we zullen zien.

Voor het eerst meer dan 700 km op 1 tank, 765 is dan op direct veel meer en dat met 48 ltr.
 
Terug
Bovenaan