A3-White: C3 ‘79, Clio ‘99, CX-5 ‘19, M3 ‘19

De Mazda mag voor een grote beurt, 78500 km, en geen problemen, of het moeten de perikelen zijn van de telefoon en CarPlay. Op de een of andere manier is het geselecteerde radio station niet meer te horen na afsluiten van een telefoongesprek. Dat blijft een punt welke niet fijn is, maar ja, alles is up to date…..dus wat doe je er aan?

Volgende week weer een paar dagen naar Denemakren, gaat weer hard met de KM.ters.

Stiekum ook naar iets EV’s aan her kijken, waar ik mij al heb verbaast over de relatie ALD en Essent en hoe dit financieel word gerekent, waarom kan de werkgever mij niet het Ionity tarief betalen………

Iemand een goed advies?

Tja de Mazda beurt, vreselijk saai, niets aan de te doen…….

Maar, de benen gestrekt tijdens het wachten en naar de Hyundai dealer gewandeld, daar stond de Ioniq 5, grote auto, bijzonder vormgegeven, maar heeft meer onderhoud nodig dan de Mazda…..jawel iedere 15000 km naar de garage coor een beurt / controle. Er stonden ook enige Ioniq’s nieuw net zo duur als gebruikt…….ook best bijzonder.

Auto was nog niet klaar dus even naar Tesla, de model Y stond er, een stuk kleiner ogend dan op de foto’s.
Even gepraat en de sleutel ontvangen van een Model 3, dus op pad, had al eea gelezen maar ik ben eerlijk, positief uitgestapt, het zou zomaar kunnen…..

A3 White zei:
(..)

Stiekum ook naar iets EV’s aan her kijken, waar ik mij al heb verbaast over de relatie ALD en Essent en hoe dit financieel word gerekent, waarom kan de werkgever mij niet het Ionity tarief betalen………

Iemand een goed advies?

Wat bedoel je precies?

@dura, de lader word in de lease prijs verrekent, Essent plaatst deze, iedere KW word aan mij vergoed door essent, die maakt de factuur aan ald, welke dan de werkgever belast…..waarom zou je Essent en de LM hier tussen willen hebben?

Maar eens gaan rekenen……

Wer terug uit denemakren, na het tanken wilde ik nog even naar de Golden Arches, stond een rij van 20 auto’s, dus niet en door naar huis. Dat wachten……..zou een EV passen……wellicht toch niet.

Aantal weken verder en nogmaals een 650 km ene keel reis gehad, nu met een flinke stop, ruim een uur stilstand, helemaal niets, de EV verliest……

Of toch, een Model S gehuurd voor midden oktober, 3 dagen Antwerpen.

Leeuwarden Antwerpen in een Model S P85, reeds 240.000 km op de teller. Plug en Play, bijna wel, dit is toch heel iets anders dan een 35 km testrit, Voor de zekerheid ook even geladen, stress….niet echt kon nog een 100km rijden voor de laatste 60 km, even snel een hapje en weer in de auto, 260 km kon er weer worden gereden.

Het is een huur Teala, van iemand privé, auto was niet schoon van buiten, stond op de motorkap “Suck” geschreven in het vuil, ruitenwissers mochten wel worden vervangen. De spurt / acceleratie is gewoon leuk, het regenereren werkt, en heb in gedachten het klokje rond van afgelopen week. De kinderkoojes doen hun werk, ook bij deze een klapperende voortrein.

De navigatie werkte niet…..was nodig om met WiFi te connecten voor map update, tja…….dat lukt niet, toch wel een minpuntje…….een grote.

Gemiddelde over 40k km is 215 W/km, mijn ritje zat op de 180 W/km

De rust is er, maar elke auto van euro 100k heeft dat.

Wel een slimme manier om eens een auto te proberen. Is dat zoiets als Turo in de VS?

Wat vond je van het laden onderweg en verlicht wachten of viel dat mee?

Wel een slimme manier om eens een auto te proberen. Is dat zoiets als Turo in de VS?

Wat vond je van het laden onderweg en verlicht wachten of viel dat mee?

Ik ken Turo niet, simpele Google zoektocht en het werkt, dacht eerst aan Snapchat, stonden we eea op maar uiteindelijk gekozen voor deze. Verliep allemaal vlekkeloos, schoonheidsfoutjes daar gelaten.

@dura klopt. We zijn weer terug, en is een EV nu zo prettig……….er zijn veel maren als je dagelijkse / belangrijke ritten dicht bij de actieradius ligt.

A3 White zei:
@dura klopt. We zijn weer terug, en is een EV nu zo prettig……….er zijn veel maren als je dagelijkse / belangrijke ritten dicht bij de actieradius ligt.

Jij rijd vaak naar Denemarken. Kan makkelijk met een Mirai. De ANWB heeft het alvast voor je getest. :T

https://www.youtube.com/watch?v=7W9GVnIOgKc

@dura, gezien, mijn tanken in NL is nog niet zo makkelijk….

Die EV kan wel komen: bereik van 500+km / 80% lading, laden 500 km/uur.

Afgelopen week op en neer naar Denemarken, en tja als
Je dan rond een uur of 1930 door de Elbe tunnel rijd dan was het ook nu weer langzaam rijden, lees 60 km/uur. Files zijn er weinig in de avonduren……..

De rest van de reis is het gewoon rustig, en dan rij je gewoon 430 Km in 3:40 uur….dat gaat nooit lukken met een EV., en dus word de volgende wagen geen EV.

Dus nu over de 91k km met de CX5, de lage zit van vorig week einde was niets mis mee. Dan de vraag coor se toekomst, een hybride, plug-in, benzine of diesel……40k km per jaar.

C1 gaat voor de oliewissel, de C3 word deze winter ook aangepakt, startmotor, lekspanning, en lekkage stuurpompolie oplossen.

De zonnepaneeltjes: inmiddels 2700 kWu opgewekt. Idee speels om eea aan het gas verbruik te doen, denk aan een warmwater warmtepomp, bespaard een 350m3 gas, nog leuke subsidie ook.

Idd een EV vinden welke een redelijk goed bereik heeft zodat het mogelijk is om tot 600km reeel op een dag weg te tikken is er nog niet. Mocht in het verleden wel regelmatig naar Holsterbro rijden in DK, en Hamburg ook zeer vaak file.
Een EV is wel een openbaring qua rijbeleving, maar voor het moment is een een hybride met reële range om tot 50km vol elektrisch te rijden en dan een ICE om langere afstanden goed, veilig en snel af te leggen het beste compromis. Als je zulke afstanden rijdt wil je moeten klooien met range of welke lader je waar moet hebben… Doe zelf veel (zakelijke) ritten van 400km+ en een comfortabele ICE is toch telkens weer de beste oplossing voor mijn Verviers behoefte.

Er komen 9 stuks zonnepanelen bij, dan gaan we richting de 7.000’kWh aan opbrengst toe. Tevens een warmtepomp boiler op het oog, scheelt 350m3 gas, zit nog subsidie op, dus terugverdientijd van een jaar of 4. Zal een 2.500 kWh overhouden, levert niet veel op maar, stap naar privé-EV kan dan gezet worden, of hybride warmtepomp.

Met dit alles voel ik me totaal niet bezwaard om de C3 wat vaker uit te laten, brullend over het platteland, meer duimpjes en minder middelvingers.

Life is good!!

Zo de C1 is vóór de 60k km beurt geweest, euro 270 bij de plaatselijke garage. Wel 3 bougies a euro 20 per stuk……verkocht er vroeger 4 voor een tientje.

Het torretje kan er weer een jaar then aan.

Je zou bijna verwachten dat die bougies voor dat geld 120k km meegaan..... en zo'n ingewikkeld motorblokje is het toch ook niet.

Ik heb eigenlijk geen idee……jaar in het bezit dus dacht maar even olie laten verversen.

De cX-5 dieze week weer uitgeladen, snelle marathon, even naar Denemarken daarna Amsterdam, inmiddels over de 92k km, winterbanden zullen er over 3 weekjes opkomen, dan hebben we iets met profiel dan nu. Maar eens kijken wat er dan in het voorjaar gebeurt, 2 of 4?nieuwe, of toch alleen roteren……..een nat voorjaar vraagt voor 4?nieiwe.

De C1 zitten volgens mij klein formaat bougies in. Die zijn altijd een stuk duurder, meestal om het jaar vervangen.
Het zijn geen platina bougies (dat zijn diegene die 1ton meegaan) want die zijn nog een stukje duurder; denk aan 40 tot 60 euro per stuk. Maar een beetje simpele bougie kost ook al 8 euro als je het online bestelt.

Mooi zonnepaneel pakket zo. Wij zijn in Oktober voor het eerst sinds de installie in Maart niet meer netto aan het terugleveren. En dat voor een huis wat deels elektrisch verwarmd is en een EV die nogal eens opgeladen word. Hybride warmtepomp en accupakket moeten er in de toekomst nog bij, maar eerst nog meer isoleren. Gasverbruik in vergelijk met vorige (vrijwel ongeisoleerde stand) september en oktober maand was nog maar een kwart... isoleren is echt een goede return-of-investment.

Met alle panelen, warmtepomp boiler en de vloer isolatie is ons energie label van C naar A gegaan, dat is voor onze hypotheekverstrekker reden om de rente te verlagen:)

Dus minder gas, meer opwekken en voordeel hypotheek, gestegen energie prijzen en daarmee ook terug levering stroom maakt de investering zeer rendabel.

De afgelopen weken wat vaker met de C1 op
pad geweest, Het verschil van de koplampen met de CX5 is enorm. Ik zou bijna zeggen gevaarlijk……en toch zitten er H7 Bosch Gigalight lampen in……

Maar ja, wat kan je er aan doen……giga, ultra , racing vison, leds……

Het verschil tussen de C en Scénic is ook heel groot. Ik heb in de Scénic Philips White Vision gezet. Geeft een goed lichtbeeld, al heb je met XtremeVision wel nog meer licht.

Zo, even een paar weekjes verder en de CX-5 mag morene weer op de winterbanden verder, 96.000 km staan we inmiddels op de teller. En ja, dat waren allemaal heerlijke kilometers, 2 bekeuringen, en niet in de randstad. Veel zal er dit jaar niet worden gereden, misschien volgende week nog even richting Amsterdam, maar dat is het dan wel.

Verder geen auto nieuws, we dat de 9 extra zonnepaneeltjes zijn geplaatst, de warmtepomp boiler is gekocht, en dat we oa hiermee van C label naar A labs gaan en daarmee in aanmerking komen voor een duurzaamheidskorting in aanmerking komen. Geen BTW, ISSE subsidie en korting op de hypotheek rente, en hoge gas/Electra prijzen, snel minder betalen!!

Lekker bezig, op huis/energievlak!!

Die 96k km alles fijn klopt niet, je had in het begin het geruis boven de 230km/h of wat was het. Maar dat heb je de Mazda vergeven en dat is mooi!

@iiuir, kopt bijn snaar was het deels vergeten. Collega van mij in Engeland, reed jaren BMW, stapte over naar Audi, aan A5 SB, na een maand terug, veel te veel problemen, dus toen aan de A7, nu een jaar verder, contract word ontbonden, een en al problemen, hoofdzakelijk software uitvallen schermen, niet werkende Bluetooth. Gaat nu een 440 diesel rijden, verstandige actie.

Zo’n Mazda is wel een hele fijne betrouwbare auto. Had niet anders verwacht dat je er zo tevreden over zou zijn. Mocht hier de BMW problemen gaan vertonen, dan gaan we hier ook rap weer terug. Tot nu toe gelukkig nog geen klagen.

En ja, de C1 vertoonde een oranje lampje, bandenspanning te laag, werkelijk TPMS sensoren op een instapper A segmenter. Even lucht erbij en een week later ging het lampje weer aan. Even naar de garage op de hoek, naar huis gelopen en belletje kwam: spijkertje, propje en klaar.

Verder wat klusjes in huis, wat tegelwerk en plaatsmaken voor de warmwaterpomp boiler. Ook nog even de bomen snoeien, dan mag het van “22 zijn.

@nico, ik wist niet dat dit ook via de abs sensoren kon, dus als dat bij jou zo is, zal het bij ons niet anders zijn. Is dit meer accurraat? Of minder storingsgevoelig, minder duur zou zomaar kunnen.

Heeft onze Citigo ook. Dat is goedkoper: geen aparte TPMS sensoren nodig. Minder accuraat denk ik, dat wel.

Dat is inderdaad gewoon de goedkoopste oplossing. Maar het werkt prima. Goed, echte tpms vind ik handiger maar het is een A segment auto natuurlijk.

Hmm, Ik de m zo aan de Dodges die wij hadden, deze hadden allemaal de TPMS sensoren, gaf per wiel de bandendruk aan, dus ook welke de het probleem was. Op een winterset hadden we niet de sensoren, dus lampje brande dan altijd.

Heb geen idee wat er in de Mazda zit, waar trouwens tijdens de winterbandenwissel
twee van de zomerbanden met net over de 2 mm profiel op zat, dus twee nieuwe bij de volgende wissel eind maart. Denk een 60.000 km, 35.000 km op de winterbanden.

Vandaag voor de CX5 een 100k km afspraak gemaakt, ook gevraagd wat de op het moment de lever tijden zijn.

Kort, 6 maanden……..of toch niet. Maar ja, wat dan?, CX 60 plug in hybrid????!, is dat de aandrijflijn van een RAV4????

Inmiddels over de 102k km heen, gaat snel, deze week richting Zelzate en Brussel, en dat is dan toch 400 km enkele reis, helaas op 1 dag, veel te doen.

Dan denk je je woont op de verkeerde plek, en ja, dat denk ik ook; moeten we maar een oplossing voor vinden.

De Corvetre gaan we dit week end eens wakker maken, altijd weer mooi om wat geroffel te horen.

108000 km in de Mazda, morgen de bandenwissel, de C3 gestart, had wel wat hulp nodig, denk dat de accu het heeft begeven, maar eens laten testen.

De C1 doet het lekker, eigenlijk een heerlijk wagentje.

Zonnepaneeltjes zijn werelds deze maand, al een 350kWh opgewekt, en dat bijna is ons verbruik per maand. De WP boiler doet zijn ding, wel even het douche regime aangepast, geen duidelijk schema maar even overleggen. En Junior,’die gaat een half jaartje studeren in Leuven.

Lekker leven, moet wat meer reuring komen.!

Terug
Bovenaan