A3-White: C3 ‘79, Clio ‘99, CX-5 ‘19, M3 ‘19

Na het kerstfeest in DE terug naar NL gereden: Plots een enorme knal, stuur begon te trillen en auto was moeilijk recht te houden.

Om 01.00 uur!! Pikke donker, regen, koud, en een kofferbak vol. Maar eens stoppen en kijken wat er aan de hand is!

Tja, daar valt weinig aan te doen: is er een krik in de auto, reparatiesetje of reservewiel, ANWB bellen, of zelf verwisselen. Hoe lang moet ik wachten, is er meer schade: in het donker valt er weinig te zien. Gelukkig een reservewiel, thuiskomertje, dus de laatste 150 km max 80 km per uur!! Krik gevonden, sleutels, schroevendraaier. Opgekrikt, maar waar zijn de markeringspunten, in het donker niet zo makkelijk. Wiel eraf gehaald, en tja die rolde niet meer! Thuiskomertje geplaatst, en gelukkig maar verder geen hoorbare of voelbare schade.

vanochtend het wiel eens bekeken: Ik kan maar een ding zeggen, ik heb geluk gehad!

Foto's van het wiel:
Binnezijde : weinig aan de hand zou je zo denken
DSC01707.jpg

Buitenzijde : $&&$§!!
DSC01706.jpg

Details :
DSC01708.jpg

DSC01709.jpg

DSC01710.jpg

Verder geen enkele schade. Nee ben niet terug gelopen, het is donker 01.00 uur, regen, en wilde niet door een ander worden aangereden.

Sodeju zeg... Waar ben jij tegenaan gereden zeg? Da's idd een aardige smak geweest...

"Gelukkig" was het niet ergens op een smal achteraf-weggetje...

Bedank dat engeltje nog maar eens ;)

Wel een leuk feest gehad verder???

En met welke snelheid is dit gebeurd? Ik weet niet wat je geraakt hebt, maar ik zou voor de zekerheid ook de draagarmen en het het subframe eens goed na (laten) kijken.

White,

Damm man wat heb jij aangereden :eek:

Das wel ff slikken als je je wiel in zo staat aantreft.
Neem aan dat je cruise snelheid niet al te hoog was.

Bedank het engeltje op je schouder maar op je blote knieen want die heeft echt goed werk geleverd.

Ben er ook er van geschrokken, en bezef dat ik veel geluk heb gehad. Weet niet waar ik overheen ben gereden, wieldop op de achterzijde rechts ben ik ook kwijt. Snelheid was overigens ca. 120 km/uur.

Vanochtend bij de dealer in Lelystad super geholpen. Auto zal worden uitgelijnd, maar rijd absoluut niet anders dan voorheen.

Wil nu altijd een thuiskomertje in de auto hebben en geen reparatiesetje!

@white

Dat was een aardige klap wat die velg heeft opgelopen, normaal zou je hier niet heel huids uitkomen. Je hebt veel gelukt gehad.

Gisteren ook vanuit antwerpen naar eindhoven een uitschuifbadere lader op de snelweg en nog wat pallets hier en daar. Moet niet gekker worden...

Vreemde schade, zeker omdat je ok geen sporen op de velg ziet. Ben eens met 110 over een betonblok van zo'n werk-in-uitvoeringspaal gereden en had toen alleen een plat stukje in mijn lm-velg. Kon nog gewoon doorrijden (trillen boven 140). Later bleek de band ook een karkasbreuk te hebben.

Zou het mischien toch zo zijn dat lichtmetaal een stuk sterker is dan staal? Darom heb ik voor winterbanden ook lichtmetaal.

@ Meeuw,

Volgens mij buigt staal, en breekt lichtmetaal. Van die klap van het betonblok kun je dan wel weinig zien aan de velg, de structuur kan wel heel erg beschadigd zijn waardoor het de volgende keer sneller(of spontaan?) breekt.

Of minder drinken, dan zie je vluchtheuvels en betonnen randen niet zo snel over het hoofd :D

Trouwens wat die band betreft: Heb zo'n 25 jaar terug eens in een (oude) Mini Clubman met 13-140 kmu op de A4 (toen mocht dat nog) een klapband vóór gehad. Hoop getril/geschud maar verder gewoon stuur vasthouden en de auto was makkelijk te besturen. Zo lang je maar niet je rem aanraakt, want dan is het einde verhaal. ABS, ASR en whatever zat er toen nog niet op.

Zo White erg veel geluk!! Goed dat je geen tonnetje tegels achterin had liggen! Dit wil je niet meemaken overdag niet en zeker 's nachts niet.

A3-White zei:
Wil nu altijd een thuiskomertje in de auto hebben en geen reparatiesetje!

Dat heb ik al heel vaak gezegd. Ook een thuiskomer is niets, ik begrijp niet dat het niet gewoon wettelijk verplicht is om een normaal wiel aan boord te hebben. Een band aan gort rijden is geen zeldzaamheid, maar het blijft in het donker langs een drukke weg een levensgevaarlijk iets. En due reparatiesetjes is helemaal schandalig, de helft van de lekke banden is er echt niet mee te repareren.

meeuw zei:
Zou het mischien toch zo zijn dat lichtmetaal een stuk sterker is dan staal? Darom heb ik voor winterbanden ook lichtmetaal.

Nee, staal is echt sterker. Pest van lichtmetaal is (zoals boven gezegd) dat het scheurt. Je ziet ook vaak dat bij een auto na een ongeval het hart van de lichtmetalen velg nog aan de naaf vast zit en dat de rest weg is.

Je hebt behoorlijk geluk gehad White :eek: Inderdaad minimaal een thuiskomer en nog liever een volwaardige reservewiel.

Heren heb niets gedronken, een biertje of drie en drie KM rijden is OK. Maar ik moest 2.5 uur rijden, en dan neem ik niet het risico. Wou veilig thuis komen, en genieten van 2 weken met de familie! De eerste dag zij we goed begonnen: garage, autowassen, kapper, kibbeling, wijntje kopen, maaltijdje voor morgen kopen, filmpje kijken (Flinstones erg leuk), erwtensoep eten, en nu aan de koffie.

Blijf het maar tegen me zeggen: geluk gehad!

Maandag kom ik er weer langs, misschien zie ik mijn wieldoppen nog liggen!

Goed vandaag de baas ingelegd, was blij dat er mij niets aan de hand was.

Dealer nog even gebeld, eea besteld: velg en dopjes lagen bij Pon, band via de bandenhandel.

Maandag na kerst wordt alles gemonteerd.

Maandag avond vanaf Dusseldorf naar Dublin gevlogen: Zakelijk bezoekje van 3 dagen werk / 4 nachten Ierland:

Als huurauto een Honda Civic Hybrid: 1000 km gereden dus een aardige indruk kunnen krijgen van de auto.
Zuinig ; Ja,
Comfortabel ; Nee, maar dat kan liggen aan het wegdek op de N en R wegen in Ierland. Klappen van de schokdempers om de gaten/rillen in de weg.
Interieur ; Vreselijk, radio met een scherm, airo met een scherm de normale klokkenwinkel met een scherm, en de snelheidsmeter met een scherm.
Weinig ruimte voor de voorpassagier om de benen te strekken.
Overig , auto werd door Hertz verhuurd: ASR, handrem, en remmerij lampje branden tijdens 90% van de rit, en soms dus niet, heel vreemd, knop ASR inschakelen werkte niet. Motor aan uit werkt dan ook niet.

Komt eerdaags nog een filmpje!! Ierland en de Honda Civic Hybride: Racen, Rasen of Reizen?

In week 4 gaan we voor 1500 km in Engeland: Wat voor een auto, geen idee.

Ofterwel, Civic met een lekker Iers karakter (y)

Leuk zo'n rij impressie maar veel intressanter is : hoe was het eten/drinken :)

Die civic kan mij ook weinig bekoren. Ben net als Red wel beniewd naar het eten daar :p

Veel bier gegeten:),

Eerste nacht in Dublin geslapen, hotel 2 minuutjes van de klant, kwam laat aan dus twee biertjes en een muffin, kwamen om 23.00 uur aan vandaar.
Nacht twee in in Codh (vlakbij York), Commodore hotel meen ik: Leuk hotel, niet speciaal maar voor 36 euro niet duur. 's avonds hapje eten, blijkt dat er 90% dames waren, een traditie om het jaar te beginnen gaan de dames samen eten. Nacht drie in Galway, super hotel (Arms .....), 65 euro, en goede pub in het hotel: Tap op de tafel, 80 euro bier!!, en eten was soso. Nacht vier in Dublin, Riverhouse hotel, 40 euro, aanrader : bier drinken en live muziek in The Temple Bar,........... hier wouden we 1 biertje drinken, helaas werd 01.00 uur, en om 04.00 weer op om naar het vliegveld te gaan,.........

Veel bier gehad, en nog een paar verdwaalde whiskeys

Oftewel, gewoon lekker Iers werk weekje :D

Ga zelf volgende week bier drinken in Munchen (bouwbeurs :D:D)

Zag het, wij staan er ook maar ik ben er niet, anders hadden we samen wat kunnen eten, sweinhaxe 1.1 kgo_O en een pulletje bier.

Week 4 een weekje Engeland: Heenreis landen in Birmingham terug uit Edinburgh, via Caernarfon en Withernsea,...........alleen dit keer.

@ White: Kan het kloppen dat je ex-A3 vorige week dinsdag in de buurt van 's-Hertogenbosch rond reed? Zag er namelijk één rijden met hetzelfde kenteken en dezelfde velgen en ook nog eens in het wit :)

Geen idee, ik zat in een rijdende auto en de A3 reed ook, dus kon niet ff snel naar binnen gluren ;)

Zo, daar stond ik dan zondag avond: ophalen van de huurauto : door de dame bij ons op kantoor geregeld : een Mondeo handgeschakeld, stuur rechts, smalle wegen in Wales en Schotland: Denk vraag maar eens wat de opties zijn:

Wij kunnen u voor 10 pond extra per dag een C180 Automaat aanbieden: Meteen gedaan, sleutels in ontvangst genomen: en met de "Hertz"lieche Grußen weggereden. Auto had nog maar 490 mijl op de teller staan. Mijn collega had een betere deal: Focus met tom tom navigatie ingeruild voor een ML 350 CDI!!, voor het luttele bedrag van 3 pond per dag meer!!!! Nogmaals met de Hertzlieche Grußen.

Goed van Birmingham naar Porthmadog (wales), door naar Preston, rondje Manschester, Knottingley, Whiternsea (20 km ten oosten van Hull), newcastle, door naar Edinburgh, Glasgow, irvine, en nu in hotel www.airthcastlehotel.com.

Wat een verschil met de Civic. Is al het geld waard, en het verbruik, ik heb geen idee, gooi de tank vol als ie leeg is.

Snelweg, a-wegen en de binnendoor weggetjes, prachtig gereden, goede auto, meer dan voldoende vermogen, heerlijk schakelende automaat. Geruisloos airco systeem.

07-02 - zaterdag - denk dat ik dan thuis ben,................... en heb even geen zin om te poetsen, wie weet een bliksembezoek. Echter met welke auto weet ik nog niet want van de A4 is gisteren een kentekenplaat gestolen, en weet niet wanneer ik deze zal krijgen. Rij de auto maandag naar Duitsland, nieuwe plaat aanvragen, en dan maar zien hoe lang het duurt.

Aangifte is gedaan.

De ster, zeker een mooie auto, maar qua ruimte: -- en de gordel als je hem afdoet wil wel eens tegen het glas slaan: of zit ik te dicht op het stuur??

O ja, heerlijk :
Afb000.jpg

A3-White zei:
O ja, heerlijk :
Afb000.jpg

Als het zo lekker is waarom kots je het dan uit.

:)

oh nu zie ik het, je moet het nog opeten, fish & chips in een krant...................kan heel lekker zijn :D

PS: koffie staat 07/02 voor je klaar ;)

Moeten jullie met 2 man die lading voor mij verzamelen in het failliete VK? Maar als de A4 er niet meer is moet je maar tijdelijk een Multivan 3.2 V6 organiseren kan in één keer een pallet in :T Oops mag maar 500 kg laden ????????? Hoe kun je daar in met 7 duitsers en bagage ???????

Ik zit iig net de 1e fase bouwtekening te reviewen.

Fast: De A4 zal wel blijven rijden, heb alleen geen zin om iedere dag door de politie in Duitsland, Nederland en Belgie te worden aangehouden en de verklaring van diefstal te vertellen. Zonde van mijn tijd, en neem dan liever een andere auto mee naar huis. We hebben nog wel wat staan denk ik zo.

Dat jezelf de bouwtekeningen moet nakijken,.......................... voldoende stopcontacten?, hoogte vensterbanken?, CAI aansluiting? ga je een warmtepomp nemen, of toekomstige optie?

1e fase is nog geen wcd cai tel ...... gelukkig. Wel alle muurtjes, maten en ramen. En ja die kijk ik zelf na (en de architect). Af en toe wat meedenken (trapmaten kan anders) rekening houdend met bouwbesluit kan geen kwaad. Hellingshoek dak was bijv spontaan anders geworden ... foutje of kosten optimalisering? En daarnaast is dit de eerste CAD vertaling van de schetsen. Ik stuur je een pb met link van foto's. kun je het eea zien.

En nee geen warmtepomp. Redenen:
- Ik ben 40+ en conventioneel
- Stadsverwarming toch nodig voor warm tapwater. Dus toch de aansluitkosten
- Ideaal als je gaat koelen in de zomer maar prijzig omdat je dan meteen maar wand, vloerverwarming moet toepassen. Met een houten vloer niet optimaal. Koeling via radiators is te beperkt

Waarom wel:
- Koel mogelijkheid
- Goed voor de EPN mits vloer/ wand verwarming
- Goedkoper voor CV

De verassing: kenteken plaat van de A4 gestolen, aangifte reeds gedaan! Zal wat worden as maandag als ik naar duitsland moet: hoe vaak worden we aangehouden.

Zal wel voor een verzamelaar zijn: enkel de plaat op de achterzijde is gestolen.

toch is het iritant hoor. als ze je nummerplaat jatten. bij ons ook gedaan een paar jaar geleden. maar dat was wel serieus. daar hebben ze een vrachtwagen mee overvallen, rits van bekeuringen enz. en je moet maar blijven uitleggen dat ze gestolen zijn.

mve25 zei:
toch is het iritant hoor. als ze je nummerplaat jatten. bij ons ook gedaan een paar jaar geleden. maar dat was wel serieus. daar hebben ze een vrachtwagen mee overvallen, rits van bekeuringen enz. en je moet maar blijven uitleggen dat ze gestolen zijn.

En daar is dus dat "1"tje voor bedoeld dat niemand wil hebben, probeert weg te schuren, etc.

s velthuis zei:
mve25 zei:

En daar is dus dat "1"tje voor bedoeld dat niemand wil hebben, probeert weg te schuren, etc.

Bij mijn weten rijd A3-white met duitse kentekenplaten rond, en die hebben volgens mijn geen 1'tjes op hun KP's

Klopt, de A4 is met duits kenteken, en er is een plaat gestolen: denk zelf voor de collectie thuis. Was bij mijn vader in de straat. Normaal staat de auto daar nooit, maar heeft mij op schiphol afgezet, en de auto bij hem thuis op de parkeerplaats gezet. Dinsdag ochtend was de plaat weg, en heeft 2.5 uur op het politie bureay gezeten om de aangifte te doen. Ondertekend door drie beambteno_O

Altijd vervelend als dit gebeurt. Bij ons hebben ze ook alleen achter de kentekenplaten gejat. Je maakt onnodige kosten en je zit nu voor altijd met die '1'.

Terug
Bovenaan