1 band slecht, 2 banden vernieuwen?

Op mijn Citroen C4 Picasso zitten Vredestein Sportrac 5 banden. Deze bevallen mij prima. 1 band vertoont nu scheuren in de zijkant en wil ik vervangen. Sportrac 5 in de juiste maat is echter niet meer te krijgen. Is de band te vervangen door de opvolger van de Sportrac 5, de Ultrac? Of is het raadzaam beide banden op de (voor)as te vervangen door nieuw?
Qua kosten niet fijn omdat de overige 3 banden nog prima zijn qua staat en profiel, maar veiligheid boven kosten.
Dank alvast voor jullie adviezen.

Volgens mij mogen op één as geen twee verschillende banden zitten.
Jawel! Alleen geen 2 verschillende maten.

Desalniettemin is het verstandig om in ieder geval 2 nieuwe te laten monteren. Als aanbeveling een goede band met grip en prijstechnisch interessant. De Hankook Ventus Prime 4.
Ik heb deze onder mijn Clio RS gemonteerd en ik vind het een verbetering ten opzichte van de Ventus Prime 3. Deze zitten onder mijn Megane RS gemonteerd.

mogen op één as geen twee verschillende banden zitten
Klopt inderdaad. Bij nieuwere auto's heeft dat mogelijk ook effect op bijvoorbeeld sensoren en werking van ABS, EPS en bandenspanningscontrolesysteem. BTW: bij vierwielaangedreven auto's moet je eigenlijk alle banden vervangen, ook al is er maar één die niet goed is.

Klopt inderdaad. Bij nieuwere auto's heeft dat mogelijk ook effect op bijvoorbeeld sensoren en werking van ABS, EPS en bandenspanningscontrolesysteem. BTW: bij vierwielaangedreven auto's moet je eigenlijk alle banden vervangen, ook al is er maar één die niet goed is.
Beste Joost,

In welk opzicht geef jij aan dat deze stelling van Wouter klopt? Is dat binnen het kader van wet en regelgeving minimale veiligheid voertuigen op de weg? Oftewel APK eisen.

Of gaat het om logische redenatie en een gekend effect van bepaalde aandrijfsystemen en de slijtage die aan de auto kan ontstaan door het gebruik van banden die een afwijkend slijtage patroon vertonen?

Ik heb me daar eerder in verdiept voor een adviesartikel over andere bandenmaten. Verschillende van dergelijke systemen werken namelijk met snelheidsverschillen tussen wielen. Volgens de APK-eisen moeten de banden op één as dezelfde maat hebben tenzij een van de twee een noodwiel is. Bij een vierwielaangedreven auto kunnen spanningen in de aandrijflijn optreden als het verschil in omtrek meer dan 1,5% is, waardoor al snel het advies geldt om alle banden tegelijkertijd te vervangen. De autofabrikant heeft hiervoor mogelijk meer gedetailleerde richtlijnen.

Joost en Nico bedoelen min of meer hetzelfde.

Wettelijk mag er tussen links en rechts geen verschil zijn in karkasstructuur (aangezien er al decennia dezelfde karkasstructuur wordt gebruikt is dat aardig achterhaald) en geen verschil in afmetingen (zoals op de bandwang staan vermeld).

Banden veranderen echter gedurende hun levensduur ook iets van afmeting namelijk door slijtage. Een aantal vierwielaangedreven auto's kunnen van dat kleine verschil al beschadigd raken. Daarnaast is het ook in een gewone auto niet echt aan te raden omdat ook bv de grip in een bocht naar links versus naar rechts dan anders kan zijn en dat is als bestuurder wel even lastig.

In een nog veel kleinere mate is dat ook het geval met banden met ongeveer evenveel profiel maar een ander profiel (andere serie/merk) maar dan hebben we het echt over kleine verschillen.

Als een band scheuren vertoond (uitdroging) dan zal de band aan de andere kant ook ongeveer even oud zijn. Al is die zichtbaar nog ok alsnog zal je best wel wat verschil merken in vergelijk met een nieuwe band qua grip - puur omdat het rubber wat soepeler is als het nieuwe is.

In België moeten er bij personenauto's hetzelfde type band per as zitten. Al heb ik al wel gemerkt dat er soms een oogje wordt dichtgeknepen als je om het zo maar te zeggen links een Sportract 5 hebt en rechts een Sportract 6 (geen idee of die bestaat).

Bandenmaten moeten op de 4 wielen hetzelfde zijn tenzij anders vermeld in het gelijkvormigheidsattest.

Bij lichte vracht daarentegen (grijs kenteken) mogen er op de achteras 2 verschillende types van band zitten.

In België moeten er bij personenauto's hetzelfde type band per as zitten. Al heb ik al wel gemerkt dat er soms een oogje wordt dichtgeknepen als je om het zo maar te zeggen links een Sportract 5 hebt en rechts een Sportract 6 (geen idee of die bestaat).

Bandenmaten moeten op de 4 wielen hetzelfde zijn tenzij anders vermeld in het gelijkvormigheidsattest.

Bij lichte vracht daarentegen (grijs kenteken) mogen er op de achteras 2 verschillende types van band zitten.
In Nederland spreekt de wet ook over type; maar dat is in de definitie uitgelegd als karkasstructuur (denk radiaal band etc.). Al zijn er heel veel die type dan uitleggen als merk/.serie - maar dat klopt dus niet (in NL in ieder geval)

RDW APK handboek

punt 8: "De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt."

Winter/zomer/ merk voor de APK zal het niet uitmaken.
Alleen zal niemand het aanraden.

In Nederland spreekt de wet ook over type; maar dat is in de definitie uitgelegd als karkasstructuur (denk radiaal band etc.). Al zijn er heel veel die type dan uitleggen als merk/.serie - maar dat klopt dus niet (in NL in ieder geval)
Hier gaat het wel degelijk over merk/type - karkasstructuur zou voor zichzelf moeten spreken denk ik dan.

Interessante discussie. Geen verschillende maten snap ik goed. Ook dat je verschil in remmen of nat weer kunt merken als banden een heel verschillend profiel of profieldiepte hebben.
In mijn geval gaat het overigens niet om droogtescheuren maar om (stoeprand?)schade.

In dat geval zijn de andere banden nog redelijk nieuw en zou ik het bij één band houden. Als dat rechts is dan slijt ie sowieso harder dan links dus het verschil in omtrek wordt alleen maar kleiner :)

De slechte band vervangen in dezelfde maat als op de andere kant van de as.

Wanneer je de betreffende band lek gereden had, had je zeer waarschijnlijk dezelfde keuze gemaakt tenzij de bandenfirma een goede aanbieding had of je wat extra's probeerde te verkopen..

Jawel! Alleen geen 2 verschillende maten.

Desalniettemin is het verstandig om in ieder geval 2 nieuwe te laten monteren. Als aanbeveling een goede band met grip en prijstechnisch interessant. De Hankook Ventus Prime 4.
Ik heb deze onder mijn Clio RS gemonteerd en ik vind het een verbetering ten opzichte van de Ventus Prime 3. Deze zitten onder mijn Megane RS gemonteerd.
Moeten 2 banden op dezelfde as ook niet hetzelfde profiel hebben?

Of je kijkt op een website waar men 2e hands spullen aanbied,
heb ff gekeken, er staan er tig op.

Even los van de regels: wil je zelf het risico nemen? Ik zou gewoon beide banden vervangen zodat het symmetrisch blijft. Weet je ook waarom de ene band versleten is en de andere kant niet?

Het gaan 2 nieuwe banden worden zodat hetzelfde type (en leeftijd van) band op 1 as zitten.

@R Wolters, het gaat niet om een verschil in slijtage, maar 1 band met schade en de andere 3 banden nog in prima staat.

Dank voor de reacties. Interessant om te lezen welke discussies het op gang brengt.

Terug
Bovenaan