D Elzinga
Wegverkenner
Wie tegenwoordig een basisuitvoering bestelt, rijdt over het algemeen niet voor gek: meegespoten bumpers, op z'n minst wieldoppen en zaken waar men twintig jaar geleden nog flink voor moest dokken, zoals airco en audio, zijn gemeengoed geworden.
Hoe anders ging het vroeger. De gemiddelde gezinsauto had nauwelijks veiligheidsvoorzieningen, geen lichtmetaal en vrijwel zeker geen airco. Degene die geen De Luxe, GLS, Ghia of hoe de relatief rijker uitgeruste uitvoeringen ook heette kon of wilde betalen, kreeg nog minder snuisterijen. Soms zelfs riepen fabrikanten extra-kale versies in het leven. Men kreeg dan zelfs de meest basale uitrusting niet, en een 'kracht'bron in het vooronder waarmee ook twee, drie decennia geleden geen indruk gemaakt kon worden.
Over deze 'ik wil zo min mogelijk betalen'-versies gaat dit topic. Geinspireerd door de Escort Popular, die gisteren even ter sprake kwam:
Wat moest de koper van een Popular allemaal ontberen?
- Enige Escort Mk V zonder vijfbak.
- Enige Escort Mk V zonder centrale vergrendeling.
- Enige Escort Mk V zonder in delen neerklapbare achterbank. Nee, ook in de Estate niet.
- Enige Escort Mk V zonder wieldoppen. Of je moet de naafkapjes ervoor door willen laten gaan.
- De bandenmaat 155 SR 13 is trouwens ook uitsluitend aan de Popular voorbehouden.
- Standaard leverbaar in... wit. Andere kleuren ook leverbaar, maar dan tast je wel dieper in de buidel. En dat wil de knakenrijder niet.
- Grijze bekleding. Geen andere mogelijkheden, ook niet als je er voor zou willen betalen.
- En die radio is (uiteraard) optioneel.
Maar deze had al wel hoofdsteunen, een hoedenplank en een tamelijk volwaardig instrumentarium. In de jaren 70 en 80 kon zelfs dat nogal eens ontbreken. 'Kaal' is een begrip dat onderhevig is aan de tijdsgeest. Kortom, dit topic is er voor alle uitvoeringen die ook in de tijd dat ze nog nieuw waren als armoedig werden beschouwd!
[size=x-small]En nee, de BX 1.0 E Dommage telt niet. Dat is een hoax...[/size]
Hoe anders ging het vroeger. De gemiddelde gezinsauto had nauwelijks veiligheidsvoorzieningen, geen lichtmetaal en vrijwel zeker geen airco. Degene die geen De Luxe, GLS, Ghia of hoe de relatief rijker uitgeruste uitvoeringen ook heette kon of wilde betalen, kreeg nog minder snuisterijen. Soms zelfs riepen fabrikanten extra-kale versies in het leven. Men kreeg dan zelfs de meest basale uitrusting niet, en een 'kracht'bron in het vooronder waarmee ook twee, drie decennia geleden geen indruk gemaakt kon worden.
Over deze 'ik wil zo min mogelijk betalen'-versies gaat dit topic. Geinspireerd door de Escort Popular, die gisteren even ter sprake kwam:

Wat moest de koper van een Popular allemaal ontberen?
- Enige Escort Mk V zonder vijfbak.
- Enige Escort Mk V zonder centrale vergrendeling.
- Enige Escort Mk V zonder in delen neerklapbare achterbank. Nee, ook in de Estate niet.
- Enige Escort Mk V zonder wieldoppen. Of je moet de naafkapjes ervoor door willen laten gaan.
- De bandenmaat 155 SR 13 is trouwens ook uitsluitend aan de Popular voorbehouden.
- Standaard leverbaar in... wit. Andere kleuren ook leverbaar, maar dan tast je wel dieper in de buidel. En dat wil de knakenrijder niet.
- Grijze bekleding. Geen andere mogelijkheden, ook niet als je er voor zou willen betalen.
- En die radio is (uiteraard) optioneel.
Maar deze had al wel hoofdsteunen, een hoedenplank en een tamelijk volwaardig instrumentarium. In de jaren 70 en 80 kon zelfs dat nogal eens ontbreken. 'Kaal' is een begrip dat onderhevig is aan de tijdsgeest. Kortom, dit topic is er voor alle uitvoeringen die ook in de tijd dat ze nog nieuw waren als armoedig werden beschouwd!
[size=x-small]En nee, de BX 1.0 E Dommage telt niet. Dat is een hoax...[/size]