Deel 13 : wat zag jij voor bijzonders vandaag

Porsche @944 '86
WCqFQiC.jpeg

KUsYEmJ.jpeg

Jeep Cherokee '00. Zie Cherokees nog best regelmatig maar niet vaak in een mooie kleur.
SOPHrTy.jpeg

lZhfUVJ.jpeg

Citroë 2CV '86
EXN1GrV.jpeg

Etw2gFk.jpeg

Renault 12
Ucg5Tpv.jpeg

Smart Roadster Coupe. Gespot in mijn Ring-camera toen ik eerder vandaag niet thuis was ;)
P5joh0v.jpeg

Gespot in mijn Ring-camera toen ik eerder vandaag niet thuis was
Handig dan zo'n ding!

En mooi, die R12. De ouders van een vriend van me hadden er één, hemelsblauw. In het centrum maakten ze de auto met de sleutel open en verbaasden zich over de rommel. Begon dat recht te leggen maar in een helder moment keken ze naar buiten... hun eigen auto stond naast deze, in dezelfde kleur, uitvoering én met dezelfde passende sleutel... het verhaal vertelt niet of ze de rommel weer 'hersteld' hadden.

In die tijd leek het of elke tweede R12 of dat bruin of beige was. Toffe spot!

Mijn Jetta kreeg je open met elke andere Volkswagen-sleutel uit die tijd (maar niet meer op slot), mijn Corsa met een theelepeltje. Een vriend had een Alto die hij open kreeg met zijn fietssleutel.

Ik kwam vandaag deze Peugeot 403 tegen:
AP1GczPlvG4_BoJHRNhQgm3CWCUR6RD_oG2RxnU0SHTSB_rnhGcKqe-tHANDtTm9KoWyB6-VOTaT-V62gbb0u3iP6_79MXzMNr7gCLuw0q5l73KOQvi4_1gplCMYzkWS9UmnF_YyUEw5Gmt4x7vAHA-wvaybdA=w1016-h762-s-no

Ik heb deze al een paar keer bij de garage (met de Giulietta) achter het hek gezien, maar nu dus een keertje in de open lucht.

Ik kwam ook deze Chevrolet Corsica tegen:
AP1GczPZO3735jzRgz5YwZmHsNW2t7NFMqRs9XHw5630av6QSqVS1BQQRiJuBc7tExw1cGFX_P4dss5JDYs0fSb6FR45tpUEKMZYIpcAI9lYjH8n9zdhqVOmzJ2VL3dN7K30CYYKLJn0zuk9Sj0U2TVG4M7q-Q=w1015-h762-s-no

Ik kan mij nog herinneren dat die nog nieuw verkocht werden en dat ze best populair waren begin jaren 90. Nu zie je ze echt bijna nergens meer.

Die Smart Roadster Coupe is gaaf. Volgens mij is dat een bijzondere uitvoering maar ik weet even de naam niet.

Smart Roadster Collector's Edition op basis van de Brabus. "it was based on the top model Brabus Xclusive with 101 PS (74 kW; 100 hp) and came with a satin brown-metallic paint job. The interior had brown leather and higher quality materials were used extensively. It had the new Run line aluminium wheels and Brabus exhaust, front spoiler, and side fenders. Of 50 planned cars, only 30 were made"

Ik kwam ook deze Chevrolet Corsica tegen:
AP1GczPZO3735jzRgz5YwZmHsNW2t7NFMqRs9XHw5630av6QSqVS1BQQRiJuBc7tExw1cGFX_P4dss5JDYs0fSb6FR45tpUEKMZYIpcAI9lYjH8n9zdhqVOmzJ2VL3dN7K30CYYKLJn0zuk9Sj0U2TVG4M7q-Q=w1015-h762-s-no

Ik kan mij nog herinneren dat die nog nieuw verkocht werden en dat ze best populair waren begin jaren 90. Nu zie je ze echt bijna nergens meer.

Stond in de wijk waar ik als kind woonde. Vond de auto altijd wel fascinerend.

TB-92-XK by CitroenAZU, on Flickr
17-SNX-6 by CitroenAZU, on Flickr
97-72-HK by CitroenAZU, on Flickr
PM-49-99 by CitroenAZU, on Flickr
65-TB-09 by CitroenAZU, on Flickr
LF-14-NT by CitroenAZU, on Flickr
AH-79-76 by CitroenAZU, on Flickr
73-TK-GF by CitroenAZU, on Flickr
30-CD-18 by CitroenAZU, on Flickr
BE-39-94 by CitroenAZU, on Flickr
91-13-GN by CitroenAZU, on Flickr
HK-57-PS by CitroenAZU, on Flickr
LN-37-VX by CitroenAZU, on Flickr
SF-92-DD by CitroenAZU, on Flickr
PG-38-GY by CitroenAZU, on Flickr
AL-10-68 by CitroenAZU, on Flickr
92-VL-GF by CitroenAZU, on Flickr
G-580-GB by CitroenAZU, on Flickr
HB-28-DR by CitroenAZU, on Flickr
03-VK-30 by CitroenAZU, on Flickr
HT-39-YP by CitroenAZU, on Flickr
08-VV-RJ by CitroenAZU, on Flickr
DR-55-83 by CitroenAZU, on Flickr

Leuk die Corsica, mijn oom en tante hebben destijds een nieuwe in het blauw gekocht. En zoals bij hun gebruikelijk stond er voor de eerste APK weer een nieuwe voor de deur.

Maar al jaren geleden dat ik er een zag.

Die Commodore voyage was al zeldzaam toen ze nieuw waren. Volgens mij klopt die Corsa niet, in 1984 was er bij mijn weten nog geen swing uitvoering, alleen ls,gl,gls,sr uitvoeringen. Mischien een linkerdeur van een recenter model op de sloop gehaald?

Ooh die Mondeo vijfdeurs, wat gaaf. Die ziet er ook nog erg netjes uit.

Corsa: ik denk idd een nieuwere deur. Wel bijzonder dat kleur en stootstrip exact overeenkomen.

Als de Corsa een andere deur heeft gehad, dan zijn het er in ieder geval twee geweest. Dit is hem vanaf de andere kant:
AP1GczNIaS2IKyJnDq7JDNix6_fCGOrtZib9kYMAA2AuweVdjdwOk-Gbg4nRXKHne0KTIbwmUXQvE_1Wm2db-9YQFLPg_40MAA_1nJjQSdcoFdIQFxChdYJecaC04odAYe-wrHiCIHfBa0tuMs1HobsrdW69uQ=w1016-h762-s-no

De Corsa had ik ook al een tijdje geleden gezien en staat in Hilversum. Maar volgens mij heeft @citroenAZU deze op dezelfde dag samen met de Kever/buggy en de Transit (van eerder deze week) op de foto genomen.

Ook die foto van de Celebrity wagon en de Corolla liftback is geweldig! Aan het kenteken te zien is die Corolla nog maar kort geleden geïmporteerd.

Laatst bewerkt:
Is de Swing wel geleverd vóór de facelift van rond 1989? Want dan zou dit natuurlijk ook een 88-er kunnen zijn met een vroeger kenteken. Was de grille in de eerste jaren sowieso niet anders dan dit?
Mijn moeder had er eentje van 1987 en die zag er zo uit als dit exemplaar qua vorm, wielen, stootstrips, grille, etc.

Is de Swing wel geleverd vóór de facelift van rond 1989? Want dan zou dit natuurlijk ook een 88-er kunnen zijn met een vroeger kenteken. Was de grille in de eerste jaren sowieso niet anders dan dit?
Mijn moeder had er eentje van 1987 en die zag er zo uit als dit exemplaar qua vorm, wielen, stootstrips, grille, etc.
Bij mijn weten is dit wel de grille van de eerste serie voor de facelift. Bij de facelift kwam er een grille die wat meer los stond van de bumper (foto uit AW archief).
m1cyjjnb1lmw.jpg

De aanduiding 'Swing' komt trouwens ook bij latere edities van de Corsa voor, bijvoorbeeld in 2003 (ja, ja, dit is off-topic maar nu stop ik ermee)
260726826

Mbt die corsa; misschien zijn de deuren afkomstig van een buitenlands model? Vanaf het begin waren de uitvoeringen in duitsland bijvoorbeeld Luxus, Berlina etc.
Ik kwam vandaag deze Peugeot 403 tegen:
Leuke spot, helaas wel twee pagina's te laat :LOL:

Laatst bewerkt:
Mijn spots van de afgelopen maanden:
XqPmGeL.jpeg

De Ora Funky Cat. Chinese elektrische B-segmenter die niet in Nederland wordt verkocht.

nQCpAtC.jpeg

Een Fisker Karma, destijds hun eerste poging om een levensvatbaar merk te worden. Deze auto heeft een 'range extender', een concept wat in China nog steeds vrij veel voorkomt.

7tqlvxs.jpeg

Oude Lexus ES. Is dit model ook in Nederland verkocht?

Nfl4VuC.jpeg

Suzuki Baleno station op grijs kenteken.

OXggtcx.jpeg

Eerste generatie Lexus LS in goede conditie.

8croQPj.jpeg

Een Kia Shuma.

8yaSGxi.jpeg

Een Honda Stream. De achterlichten doen me denken aan de laatste generatie Kia Soul.

RChnvT7.jpeg

Suzuki Swift sedan, een segment dat in Europa niet meer bestaat.

vTJCnpx.jpeg

Een bewogen foto van een Hyundai Veloster.

Dat lijkt een Stream van na de facelift. Daar zijn er niet veel van denk ik.
Die generatie Lexus ES is bij mijn weten niet verkocht in Europa.

De Stream is destijds volledig aan mijn waarneming ontsnapt. Nooit in de showroom zien staan, niet zien rijden, ook toen ik in de automotive werkte niet tegengekomen. De laatste tijd een paar gezien, lijkt niet echt populair te zijn geweest destijds.

Een ‘95 GMC SLE volgens Finnik. Het is dan dus een Sierra. Wel met de neus van de Chevy-variant Siverardo zo te zien.

beE7VtV.jpeg

Vlak bij de Duitse grens een mooie Jag uit Kleve met toepasselijk kenteken…

oMui1tO.jpeg

En een ‘99 Honda Logo, die volgens kenteken rood zou moeten zijn. Bij nadere bestudering blijkt ie uit de losse pols mat-zwart te zijn gespoten; bij de naden komt de originele kleur nog door. De achterlichten zijn voor ‘t gemak niet afgeplakt tijdens het spuitproces :ROFLMAO:

WjXL56v.jpeg

Het blijft een leuk topic! :giggle:

Jammer dat ik zelf nooit iets zie,......of mijn ogen zien het wel maar mijn hoofd registreert het niet of zo. :unsure:

'Vandaag' wat ruim genomen, er is niet veel bijzonders meer op de weg en ik kom relatief weinig buiten.

Het aantal H200s op de weg lijkt aardig terug te lopen
nMyyu10.jpg

Een prefacelift city coupé, lang niet meer gezien
ADwFlPp.jpg

Pajero Pinin, zijn ze allemaal geëxporteerd of gesloopt?
FzscCyf.jpg

Wel wat roest maar verder in redelijke staat
UrYPiJw.jpg

Uit 1972, in '77 geïmporteerd
HJ58dzm.jpg

Behoorlijk vuile en licht roestige 123
SPEK9ki.jpg

Pajero Pinin vond ik een leuke auto toen ie uit kwam. Zie ze idd zelden nog. Ook op grijze (vrije) dagen probeer ik toch maar even buiten te zijn. Twee spotjes vandaag:

Mercedes-Benz 190E '91
ZJZ1vTT.jpeg

Ford Fiesta 1.6 Sport '06
MjbSye0.jpeg

En zag een zwarte taxi van Chinese makelij maar had geen idee wat het was. Dankzij onze Rutger weet ik nu dat het een Maxus eUNIQ 6 is. Slechts één van in NL ;)

Vorige week vrijdag bij het booschappenrondje kwam ik deze Lotus Eletre tegen:
AP1GczPyX9uPpdlOKRfF5NxJR7QxOmSQp1myL2_6H8d2Zz1wMtlOfcMHTANn8EeFolpXoSGdTCJU3j6Maajau7ALBxYfbdYKYTniGMiBSbfRx3G2mgT2ghU-z_cZRolMsDZjonzMmtFv30vjQqVAxo-egAJ62g=w1016-h762-s-no

AP1GczNy1DETqOzj9pC5FLm2x7-TKmU_tbOm_2GiaCNxIWacarcQ0SzpjdFklxDxlsRWayLO7-pJwoDtetMNwaXh-4MuzmszANVhRrDAS7j-3nnSmWaBdHm431HMxBA579G4JF_UZMe3cEwGz77XtKl6or5Vjw=w1016-h762-s-no

Ik kan mij toch echt niet voorstellen dat Colin Chapman dit had gewild. :LOL:

Gisteren kwam ik deze Porsche 914/4 uit 1975 tegen:
AP1GczMCSny9q84GUPy1_qOc-N_km5Liwzj1ojMN_QtRS-Lcjhvby252d0MCoXIMeYsfDZTUAExW8hMdRNS-1BUbjc_XAWEnttsC7fIQq83ZL5rI2SPn4p4vMUwpge5kUZQlJCL8YgRyPHtOT2CknK03QMzrnQ=w1016-h762-s-no

AP1GczOQ-XD1n_PBsinXiwS2iMV_SvdPSMfv6hPnt6-TmvBT01m6muhU47iWwl8fdoJL9n15CYbicN8eTMT6gmvcwt6ALpYPdqN5HR8UDRgS-up66xE71stKzaPpFE8uuvkxMuqTClVOwnfrMMhLszWlFhzKfg=w1015-h762-s-no

Iets verderop is er een Porsche specialst, dus waarschijnlijk hebben zij deze daar neergezet. Het is een 75-er omdat er stootblokken aan de voor- en achterbumper zitten en een 914/4 omdat deze 4 wielbouten heeft.

Aan de andere kant van het tankstation stond deze Mitsubishi Colt CZC:
AP1GczO5Kaq5757VBt6dTRKPZ43VEHBJ2nni2LRnNW9uDpfI1nwRCLCBv87bnwbK498lOgM4PMy77MIx7lHalcnvYbm0ePH3WJ8qEVib4NpWMDeXmd9KD96PRpIP5icoG5ThXmXQcHFJxeMmz_9iM1TDmjddrA=w1015-h762-s-no

Iemand heeft de motorkap verwisseld met een motorkap van een (Japanse?) Ralliart. De CZC heeft wel dezelfde motor als de Ralliart, dus zo raar is het ook niet. Binnenkort maar eens een paar foto's van dichtbij maken om te zien of er ook andere onderdelen overgezet zijn.

Wat stond er op die gele sticker op die 914?
Opvallend dat hij zo apart geparkeerd zonder kentekenplaten op de openbare weg staat.
Ik tel 4 zwarte 914's op Nederlands kenteken in de open data, uit 1970, 1971, 1972 en 1974. Die uit 1974 staat op Flickr (is niet mijn foto dus):

99-YD-96 Porsche 914 (1974) by Bramari, on Flickr

Laatst bewerkt:
Mijn spots van de afgelopen maanden:

nQCpAtC.jpeg

Een Fisker Karma, destijds hun eerste poging om een levensvatbaar merk te worden. Deze auto heeft een 'range extender', een concept wat in China nog steeds vrij veel voorkomt.
En best bijzonder dat deze auto nog altijd nieuw te koop is, al is het tegenwoordig als de Karma Revero. Zelfs in EU nieuw te koop.
Karma is met meerdere auto's de markt aan het betreden op het moment.

In feite is alles wat er in de firma Fisker zat ten tijde van de Fisker Karma verkocht en als de firma Karma doorgestart. Het latere Fisker (wat recenter ten onder is gegaan) heeft geen enkele link hiermee.

Audi 80:
54949817521_7534ef7d03_b.jpg

En een C6 enkele seconden later
54949817876_a7f9368998_b.jpg

Daihatsu Materia
54954149251_57af9ac10e_b.jpg

Alpina B3
54966356440_e65c25e202_b.jpg

Ik kende alleen de Amerikaanse Honda Odyssey, dit Japanse/Australische model herkende ik niet
54966229988_a919c5babe_b.jpg

Nog een praktische JDM wagen, de Toyota Crown in stationvorm
54969669233_c0b58e549d_b.jpg

54968600412_af1728e612_b.jpg

Illegale platen die niet bij de auto horen... laten we maar uitgaan van een liefhebber die ze van zijn andere auto heeft gehaald.
54966230008_aeb64ff0dc_b.jpg

Er zijn 7 stuks Hyundai Genesis van deze generatie in NL, maar dit is de enige ONK. Logisch, want de catalogusprijs in 2015 was maarliefst 111k, slik. Dat heeft geen particulier betaald want het is een ex-importeur/pers auto. Ook te zien in een aflevering van de achteruitkijkspiegel: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/achteruitkijkspiegel-hyundai-genesis/
54967376996_8fd3cf63db_b.jpg

Een tweede generatie Saab 9-5 hoort hier wel thuis toch?
54967376961_4819cf20d8_b.jpg

En om af te sluiten een duospot van 2 commerciele flops; Opel Signum en Lancia Ypsilon
54969747199_9b96597522_b.jpg

Het zou technisch kunnen dat ze een 2cv koets op het chassis van de Ami8 hebben geplaatst. Dan hoef je enkel de veerpotten te vervangen (of de bodem van de 2cv). Voor de rest past het met wat aanpassingen gewoon. Die bijbehorende Ami8 heb ik wel eens gezien; die behoefde indertijd de nodige aandacht.

De "eeuwige vriendschap" (voor de LJ-38-YG) waar de kop van dit artikel uit 2010 over spreekt, is wellicht bekoeld?

Het kenteken lijkt al langer op een 2CV te zitten, althans CitroenAZU heeft hem in maart 2024 ook met dit kenteken gespot.

En ik zag trouwens vanochtend deze doorleefde Volvo 145 S uit 1970 staan (waaraan ik de richtingaanwijzers opvallend vind: er lijken er maar liefst 3 op elk van de hoeken aan de voorzijde te bevinden, waar dat er normaal gesproken bij dit model maar 1 is -zal wel uit de VS komen):

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan