De techniek van een auto

Een vraagje over oliën. Er wordt altijd een viscositeit gemeten bij 100 en 40 graden (en een viscositeitsindex die iets zegt over de verhouding van die 2). Maar verloopt de viscositeit eigenlijk lineair met de temperatuur?

Ik zou namelijk van een aantal versnellingsbakoliën de viscositeit bij 0 graden willen berekenen. Maar ik vroeg mij af of dit zomaar kan door de viscositeit bij 100 en 40 lineair door te trekken!?

Ik lees vaak in verschillende bladen en op internetsites bij auto-onderzoeken het woordt max. koppel.
Wat houdt dat nu precies in.

Ik heb een vraag over mijn nissan x-trail,
kan iemand mij vertellen of je die in de lock stand kan laten staan op lange ritten en boven de 50 km/h bij slecht weer of is dit slecht voor de aandrijving

Speeddude schreef:

Ik lees vaak in verschillende bladen en op internetsites bij auto-onderzoeken het woordt max. koppel.
Wat houdt dat nu precies in.

In de technische gegevens van een bepaald autotype staat vaak het maximum koppel bij een bepaald toerental, bijvoorbeeld: max. koppel 130 Nm (Newtonmeter) bij 2500 toeren per minuut. Deze gegevens zijn bij alle auto's verschillend.
Dit koppel geeft de maximale trekkracht van de motor aan. Om bij het genoemde voorbeeld te blijven: bij 2500 toeren per minuut is de cilindervulling (zeg maar de ademhaling van de motor) op z'n best. Deze cilindervulling is van diverse factoren afhankelijk, zoals openingstijden van de kleppen, grootte van de kleppen, lengte en diameter van het inlaatsysteem en dergelijke. Deze factoren bepalen de weerstand die de lucht ondervindt om in de cilinders te stromen. Verder zorgt de bewegende zuiger voor een bepaalde drukgolf in het inlaat- en uitlaatsysteem.
Komt het toerental boven of onder de 2500 toeren, dan vermindert de cilindervulling, en dus ook de trekkracht.
Het maximum vermogen heeft niets met het koppel te maken. Koppel is trekkracht bij een bepaald toerental en maximum vermogen is de hoeveelheid arbeid die de motor in een bepaalde tijd kan leveren.

Vraagje over de koppeling:

Wat als ik de koppeling nooit helemaal naar beneden duw? Koppeling pakt bij mij pas helemaal bovenaan - ik vraag me af of ik extra slijtage krijg door het niet helemaal naar beneden duwen? Los is los toch? Of is dit slecht voor de koppelingsplaat ofzo?

chameleon83 schreef:

Vraagje over de koppeling:

Wat als ik de koppeling nooit helemaal naar beneden duw? Koppeling pakt bij mij pas helemaal bovenaan - ik vraag me af of ik extra slijtage krijg door het niet helemaal naar beneden duwen? Los is los toch? Of is dit slecht voor de koppelingsplaat ofzo?

Vrij=vrij , hoe ver vrij boeit niet.

Blitz schreef:

Het maximum vermogen heeft niets met het koppel te maken. Koppel is trekkracht bij een bepaald toerental en maximum vermogen is de hoeveelheid arbeid die de motor in een bepaalde tijd kan leveren.

helaas vaud
1-Het maximum vermogen heeft alles met koppel te maken, het is gewoon een component ervan
2-koppel is koppel, hoeft niet aan een bepaald toerental gekoppeld te worden, koppel is gewoon kracht

Toet toet schreef:

helaas vaud
1-Het maximum vermogen heeft alles met koppel te maken, het is gewoon een component ervan
2-koppel is koppel, hoeft niet aan een bepaald toerental gekoppeld te worden, koppel is gewoon kracht

Eigenlijk heb je nog gelijk ook. Net als mximum koppel heeft maximum vermogen ook met de cilindervulling te maken. Als een motor z'n maximum vermogen bereikt bij bijv. 5600 t/m en je trekt nog door tot 6000 t/m neemt het vermogen af omdat de cilindervulling slechter wordt.
Beide hebben met cilindervulling te maken, alleen is vermogen aan tijd gerelateerd en koppel is er gewoon altijd.

Blitz schreef:

QuoteToet toet schreef:

helaas vaud

Eigenlijk heb je nog gelijk ook. Net als mximum koppel heeft maximum vermogen ook met de cilindervulling te maken. Als een motor z'n maximum vermogen bereikt bij bijv. 5600 t/m en je trekt nog door tot 6000 t/m neemt het vermogen af omdat de cilindervulling slechter wordt.
Beide hebben met cilindervulling te maken, alleen is vermogen aan tijd gerelateerd en koppel is er gewoon altijd.

Okee

Je weet dus wel hoe het zit....

[mierenneukmode]
Eigenlijk is koppel er niet altijd, of niet soepel in ieder geval. De krukas krijgt iedere arbeidsslag op z'n donder en tussen de arbeidsslagen in zorgt de massatraagheid van de bewegende delen (motor internals, vliegwiel en indien koppeling aangekoppeld zelfs de complete auto) ervoor dat het zaakje doordraait.
Gelukkig is de tijd tussen arbeidsslagen zodanig kort dat het koppel voor de meeste berekeningen voorgesteld kan worden als een "vloeiende" curve :)
[/mierenneukmode]

johnwoo schreef:

Eigenlijk is koppel er niet altijd, of niet soepel in ieder geval. De krukas krijgt iedere arbeidsslag op z'n donder en tussen de arbeidsslagen in zorgt de massatraagheid van de bewegende delen (motor internals, vliegwiel en indien koppeling aangekoppeld zelfs de complete auto) ervoor dat het zaakje doordraait.
Gelukkig is de tijd tussen arbeidsslagen zodanig kort dat het koppel voor de meeste berekeningen voorgesteld kan worden als een "vloeiende" curve

U heeft gelijk, het gemiddelde koppel over de hele toer , daar praten we over.

johnwoo schreef:

[mierenneukmode] 'Koppel' is er dus weldegelijk altijd zoals je zegt. Om de motor te vertragen zal je toch een moment moeten uitoefenen op de krukas. Dat de energie dan uit de rotatie komt in plaats van uit de exploderende gassen maakt niet uit. Zelfs al zou je de ontsteking onderbreken heb je nog energie in het systeem ziiten wat je kan gebruiken on de auto te versnellen (Bv middels aangrijpende koppeling.)
[/mierenneukmode]

Trekkracht kan je toch ook vergelijken met acceleratie.

Wat houdt een compressor trouwens in.

Toet toet schreef:

QuoteSpeeddude schreef:

1- Trekkracht kan je toch ook vergelijken met acceleratie.

2-Wat houdt een compressor trouwens in.

1-Nee

2-Dat moet u zelf maar opzoeken.

kunt u mij uitleggen wat trekkracht betekent dan.

Da's in feite de kracht die van de banden op het wegdek over wordt gebracht.

En een compressor wordt eerder in dit topic wel behandeld, het is een apparaat dat mechanisch wordt aangedreven en daardoor de inlaatlucht onder druk de motor in zuigt.

De Student schreef:

Da's in feite de kracht die van de banden op het wegdek over wordt gebracht.

En een compressor wordt eerder in dit topic wel behandeld, het is een apparaat dat mechanisch wordt aangedreven en daardoor de inlaatlucht onder druk de motor in zuigt.[/quote

De kracht van de banden, dat snap ik nog niet helemaal hoe dat dan werkt.
Is er misschien een goeie nederlandse site waar dat op te lezen valt.

Een nederlandse site? Als je die vindt moet je gelijk even de vertaling van je naam opzoeken! :p

Geelhoed schreef:

Een nederlandse site? Als je die vindt moet je gelijk even de vertaling van je naam opzoeken!

Haha maar weet U misschien een goeie nederlandse site waar dit soort dingen op worden uitgelegd.

En mijn naam betekent snelheidsgozer maar dat wist u natuurlijk al wel.

Doe maar geen u hoor en al zeker niet met hoofdletter!! ;)

Op wikipedia.nl kan je een berg vinden!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Compressor_%28gas%29

Ik heb een koelprobleem met mijn Suzuki Swift uit 1992. De temperatuur schommelt, soms heel hoog en na even rijden zakt de temperatuur weer. Ik kiep er regelmatig koelvloeistof bij maar dat mag niet baten.

Ik zie ook geen witte rook uit de uitlaat komen, dus ik weet niet of het wel een lekke koppakking kan zijn. Soms is mijn koelvloeistof expansie vaatje leeg en soms ook vol. Hij gooit ook vaker wat koelvloei stof eruit via het expansie slangetje.

Kortom geen touw aan vast te knopen. De temperatuur schommelt dus echt! Ik zie nergens een lekkage oid.

Wat kan het zijn? Alle tips zijn welkom.:D

Hier staat ook veel pak de letter K koeling

www.welting.eu
https://www.welting.eu/bestanden/koeling.wmv
https://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/radiateurdopwerking.wmv

er moet ergens een lek zitten als je er steeds koelvloeistof bij moet kiepen.

en wat is heel hoog? en hoe lang laat je de auto dan draaien?

misschien is de waterpomp wel stuk (hier lekt hij ook niet?) dan kan het zijn dat deze bij hoge toerentallen het koelvloeistof wel rond kan pompen, maar bij lage niet (door het missen van bijvoorbeeld een paar schoepen)

radiateur lek?
thermostaat in orde?

(de werking van de waterpomp zul je kunnen controleren door de auto warm te laten worden (stationair) en dan kijken of de kachel (dus binnen in je auto) warm wordt....
is dit wel het geval en er blijft ook warme ucht uitkomen dan is de pomp waarschijnlijk goed.)

verder durf ik het zo ook niet te zeggen... controleer het systeem eens goed en kijk of de ventilator aanslaat.... en anders ga je naar de dealer.....

Ik heb zojuist een handige site gevonden met informatie (in het engels) en plaatjes (veel renders) van allerlei dingen in een auto zitten.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben: https://www.carbibles.com

Ik heb een astra enjoy er zit geen boord computer in maar wel een scherm waarin de tijd en datum staat als ik een orginele opel radio koop cd30 kan ik dan de gegevens in dat scherm zien.Mijn auto is van 2005 (sept)Gr rinus

Hallo,

IK heb een vraag. Een V8 motor, is dat een motor met 8 cilinders die in een V zijn opgesteld? Met 4 cilinders langs de linker kant van de V en 4 langs de rechterkant? En een W16, is dat dan een motor met 16 cilinders die in een W zijn opgesteld?

Tim

Ja, en ja ;)

Al is de W ietwat misleidend omdat een W twee punten aan de onderkant heeft, terwijl een W-motor wel gewoon 1 krukas heeft. Een betere benadering zou (in ASCII art) zijn: \|/
... maar W bekt wat lekkerder :p

Plaatje van een W12:
w12_block.jpg

Een W12 is in principe dus 2 VR6'en in V-vorm ;)

Maar een W12 is toch weer gewoon een V maar met 6 cilinders links en 6 rechts, zoals op je prent?

IK heb een paar kleine vraagjes eigenlijk waar ik nergens goed het antwoord op kan vinden..

1. Wat wordt bedoeld met het aantal liter, 1.4 bijvoorbeeld? Zegt dit wat over de topsnelheid? trekkracht?
2. Wat wordt bedoeld met de 'koppel'?
3. Wat zegt het aantal PK eigenlijk over een auto.. Ik weet dat het het vermogen is, maar drukt dat vermogen dan de snelheid uit? Of meer de grote van de capaciteit iets voor te trekken..

1. Het aantal liter is de totale inhoud van de cilinders. Cilinderinhoud mag je niet verwarren met het begrip slagvolume. Het slagvolume is de inhoud van de cilinder tussen het bovenste- en onderste dode punt van de zuiger, de cilinderinhoud is de totale inhoud van de motor.

2. Het koppel is de kracht die vrijkomt bij de verbranding en omgezet wordt via de zuiger en drijfstang in een beweging van de krukas. Bij een auto met een groot koppel bij een laag toerental hoef je dus minder snel terug te schakelen.

3. ...

3. PK staat voor PaardeKracht, tegenwoordig wordt KiloWatt gebruikt, het is dus een eenheid die gebruikt wordt om aan te geven hoeveel energie de motor kan opwekken. Het meest interessant is het vermogen aan de aandrijfas, want dat is het enige waar je wat aan hebt. De rest is verlies door het lage rendement.

Hummer H2 SUT Schreef:
-------------------------------------------------------
> Cilinderinhoud mag je niet verwarren met het begrip
> slagvolume. Het slagvolume is de inhoud van de
> cilinder tussen het bovenste- en onderste dode punt
> van de zuiger, de cilinderinhoud is de totale inhoud
> van de motor.

Bij opgave van cilinderinhoud wordt wel degelijk de som van de slagvolumes gegeven. De inhoud van de verbrandingskamer boven de zuiger in z'n bovenste punt wordt niet meegerekend.

Dit kun je nagaan aan de hand van de boring en slag:
cilinderinhoud = (pi * (boring / 2) ^ 2) * slag * aantal_cilinders
Aangezien je hiermee netjes uitkomt op de opgegeven cilinderinhoud weet je dat de verbrandingskamer niet wordt meegerekend bij de cilinderinhoud.

Je kunt de inhoud van de verbrandingskamer (en dan dus ook de totale inhoud van cilinders plus verbrandingskamers) overigens wel berekenen als je de statische compressieverhouding van de motor weet.

ik heb een vraag over mijn vr6
ik heb een iat timing sensor modification die wil ik erin zetten maar weet niet hoe ik dat bakje open gaat? (want hij hoord toch te zitten tussen de luchtfilterbak en dat bochtje)
?????????????

is er iemand die me kan helpen?
waar vind ik iat sensor?? bij golf vr6?
ik heb een andere liggen van topgear en die wil ik er graag in zetten
wie kan me helpen te vertellen waar ik die kan vinden?

Geen idee waar die precies zit, ik heb geen ervaring met het VR6 blok, maar hoogstwaarschijnlijk zit hij in de buurt van het luchtfilter of de luchtmassameter.

ik ben me kapot aan het zoeken ka hem nie vinden heb wel een beschijving erbij maar snap er niks van

Ach, uden, ik zou ik niet al te veel mijn best doen om de sensor te vinden....dit soort resistortjes voor je IAT werken meestal alleen tussen de oren :D

Ik weet niet of het een nieuw topic waard is dus daarom zet ik het hier maar neer ...
Gisteren kwamen we terug van een dagje zee, zet de auto op de oprit en ik zie dat er koelvloeistof lekt. Op de weg was er geen spoor te zien, dus ik vermoed dat het op de oprit is begonnen toen ik de motor uitzette. OK zaklamp erbij gehaald, zie ik dat het op verschillende plaatsen spuit uit de radiator. Radiator stuk , wat nu!! Het was 11 uur in de avond. Takeldienst gebeld en ze zeiden me dat de auto flinke schade heeft opgelopen en nog geen 100 meter meer zou kunnen rijden.

Hoe is dit gebeurd? Gewoon de radiator die versleten is? En wat gaat deze grap kosten?
De laatste tijd werd de motor wel warmer dan normaal (100 graden) en de ventilator draaide dus altijd (ook bij koud weer) Iets mee te maken?

dieselbusje Schreef:
> Ik weet niet of het een nieuw topic waard is dus
> daarom zet ik het hier maar neer ...
> Gisteren kwamen we terug van een dagje zee, zet de
> auto op de oprit en ik zie dat er koelvloeistof
> lekt. Op de weg was er geen spoor te zien, dus ik
> vermoed dat het op de oprit is begonnen toen ik de
> motor uitzette. OK zaklamp erbij gehaald, zie ik
> dat het op verschillende plaatsen spuit uit de
> radiator. Radiator stuk , wat nu!! Het was 11 uur
> in de avond. Takeldienst gebeld en ze zeiden me
> dat de auto flinke schade heeft opgelopen en nog
> geen 100 meter meer zou kunnen rijden.
>
> Hoe is dit gebeurd? Gewoon de radiator die
> versleten is? En wat gaat deze grap kosten?
> De laatste tijd werd de motor wel warmer dan
> normaal (100 graden) en de ventilator draaide dus
> altijd (ook bij koud weer) Iets mee te maken?

Takeldienst?
Een radiateur wisselen is echt het werk niet hoor.....
Kan wel een 150-200€ kosten afhankelijk van automodel.
Het is flinterdun aluminium, een beetje steenslag kan een paar lekken veroorzaken.

OK bedankt!

takeldienst = depannage:
1 [Belg., inf.] takel- en sleephulp
:D

dieselbusje Schreef:
> OK bedankt!
>
> takeldienst = depannage:
> 1 takel- en sleephulp
> :D

Ja, ik weet wat een takeldienst is, maar ik zag het nut ervan niet, die auto staat voor je deur toch?

Ok, ik dacht dat je bedoelde dat takeldienst geen correct nederlands is!
Zeker, maar de garage waar dat de auto in onderhoud is, is enkele dagen gesloten dus ze kunnen hem niet komen ophalen. En omdat ik niet meteen wist wat er allemaal gebeurd was (het was laat, ik was moe en er spoot smurrie uit mijn auto). Die mensen weten net iets meer over techniek dan ik :)

Terug
Bovenaan