A
Anoniem
Guest
Viscositeit is gewoonlijk niet lineair met temperatuur maar het is wel een aardige benadering.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Speeddude schreef:
Ik lees vaak in verschillende bladen en op internetsites bij auto-onderzoeken het woordt max. koppel.
Wat houdt dat nu precies in.
chameleon83 schreef:
Vraagje over de koppeling:
Wat als ik de koppeling nooit helemaal naar beneden duw? Koppeling pakt bij mij pas helemaal bovenaan - ik vraag me af of ik extra slijtage krijg door het niet helemaal naar beneden duwen? Los is los toch? Of is dit slecht voor de koppelingsplaat ofzo?
Blitz schreef:
Het maximum vermogen heeft niets met het koppel te maken. Koppel is trekkracht bij een bepaald toerental en maximum vermogen is de hoeveelheid arbeid die de motor in een bepaalde tijd kan leveren.
Toet toet schreef:
helaas vaud
1-Het maximum vermogen heeft alles met koppel te maken, het is gewoon een component ervan
2-koppel is koppel, hoeft niet aan een bepaald toerental gekoppeld te worden, koppel is gewoon kracht
Blitz schreef:
QuoteToet toet schreef:
helaas vaud
1-Het maximum vermogen heeft alles met koppel te maken, het is gewoon een component ervan
2-koppel is koppel, hoeft niet aan een bepaald toerental gekoppeld te worden, koppel is gewoon kracht
Eigenlijk heb je nog gelijk ook. Net als mximum koppel heeft maximum vermogen ook met de cilindervulling te maken. Als een motor z'n maximum vermogen bereikt bij bijv. 5600 t/m en je trekt nog door tot 6000 t/m neemt het vermogen af omdat de cilindervulling slechter wordt.
Beide hebben met cilindervulling te maken, alleen is vermogen aan tijd gerelateerd en koppel is er gewoon altijd.
johnwoo schreef:
Eigenlijk is koppel er niet altijd, of niet soepel in ieder geval. De krukas krijgt iedere arbeidsslag op z'n donder en tussen de arbeidsslagen in zorgt de massatraagheid van de bewegende delen (motor internals, vliegwiel en indien koppeling aangekoppeld zelfs de complete auto) ervoor dat het zaakje doordraait.
Gelukkig is de tijd tussen arbeidsslagen zodanig kort dat het koppel voor de meeste berekeningen voorgesteld kan worden als een "vloeiende" curve
[mierenneukmode] 'Koppel' is er dus weldegelijk altijd zoals je zegt. Om de motor te vertragen zal je toch een moment moeten uitoefenen op de krukas. Dat de energie dan uit de rotatie komt in plaats van uit de exploderende gassen maakt niet uit. Zelfs al zou je de ontsteking onderbreken heb je nog energie in het systeem ziiten wat je kan gebruiken on de auto te versnellen (Bv middels aangrijpende koppeling.)johnwoo schreef:
Eigenlijk is koppel er niet altijd, of niet soepel in ieder geval. De krukas krijgt iedere arbeidsslag op z'n donder en tussen de arbeidsslagen in zorgt de massatraagheid van de bewegende delen (motor internals, vliegwiel en indien koppeling aangekoppeld zelfs de complete auto) ervoor dat het zaakje doordraait.
Speeddude schreef:
1- Trekkracht kan je toch ook vergelijken met acceleratie.
2-Wat houdt een compressor trouwens in.
Toet toet schreef:
QuoteSpeeddude schreef:
1- Trekkracht kan je toch ook vergelijken met acceleratie.
2-Wat houdt een compressor trouwens in.
1-Nee
2-Dat moet u zelf maar opzoeken.
De Student schreef:
Da's in feite de kracht die van de banden op het wegdek over wordt gebracht.
En een compressor wordt eerder in dit topic wel behandeld, het is een apparaat dat mechanisch wordt aangedreven en daardoor de inlaatlucht onder druk de motor in zuigt.[/quote
De kracht van de banden, dat snap ik nog niet helemaal hoe dat dan werkt.
Is er misschien een goeie nederlandse site waar dat op te lezen valt.
Geelhoed schreef:
Een nederlandse site? Als je die vindt moet je gelijk even de vertaling van je naam opzoeken!