x-trailrijder: Nissan Cherry 1.5 Turbo. Roadtrip! En weer een motorrevisie.... :/

Wat vind jij van de veranderingen?

• Totaal aantal stemmers
    50
  • Opiniepeiling gesloten .
Nog even 2 fototjes van hoe het beestje er nu bij staat in de loods:

fotos049.jpg

fotos050.jpg

Gisteren een autohoes gekocht zodat het beestje mooi beschermd blijft!

Hey Rens, goede trip morgen naar de overkant. Veel plezier en ik hoop dat alles loopt zoals jij verwacht!

Hee Jac! Hartelijk dank!! Ben nu alle papieren aan het samenbinden en koffer gepakt dus ik ben er helemaal klaar voor! Vandaag ook een autohoes over de Cherry heen gedaan, beetje bescherming tegen stof van de loods(y)

Hee!

Nou ik ben terug van een bijzonder leuke, gezellige en natuurlijk ook zeer nuttige reis! Donderdagmiddag na het ophalen van de Nissan NV200 eerst maar eens de auto klaargemaakt voor de rit, even wassen en ramen schoonmaken enzo. Vervolgens het vriendinnetje opgehaald van het station en door naar Oostende waar we om half 6 moesten zijn. Reis ging zeer voorspoedig en de NV200 bleek een hele fijne reiswagen te zijn! Lekker stil en comfortabel, zeker voor een busje! Verbruik bleef steken bij een 1 op 20(y) Onderweg nog even snel paar fototjes van de wagen gemaakt:

Engeland002.jpg

Engeland003.jpg

Fantastisch weer!

Engeland011.jpg

Met de boot naar Engeland:

Engeland018.jpg

Hello Ramsgate!

Engeland033.jpg

Vervolgens m'n eerste kilometers linksrijden moeten afleggen. Omdat het al laat was was er geen kip op de weg, een echt voorbeeld had je dus niet. Desondanks ging het allemaal bijzonder gemakkelijk en vlot ookal kost het wel opperste concentratie. Arme Charlotte meerdere keren moeten vragen of ze alsjeblieft even heel erg stil wil zijn hahao_O Na een 1,5 uur rijden aangekomen rond 12:00 's nachts Engelse tijd in Sevenoaks / Essex. Fijn hotelletje:

Engeland036.jpg

De dag erna richting Will/Datman geweest voor nieuwe originele spulletjes zoals een uitlaat en een dynamo en een aantal Cherry Turbo werkplaatshandboeken. Ook nog even zijn collectie bekeken maar verder geen echte foto's van want dat had ie liever niet. Daarna door naar Sheffield waar we weer een erg leuk hotelletje hadden:

Engeland054.jpg

Engeland055.jpg

Engeland057.jpg

Engeland056.jpg

Sheffield bleek ook echt een hele leuke stad, jammer van het typische Engelse weer maar dat had ook wel weer wat. Sfeerimpressie:

Engeland059.jpg

Engeland060.jpg

Engeland061.jpg

Engeland073.jpg

Engeland063.jpg

Engeland072.jpg

Engeland078.jpg

De avond doorgebracht met Graham, de verkoper. Flink wat biertjes met z'n allen weggewerkt in de lobby van het hotel. Zeer geslaagde avond!! De avond daarna werden we door Graham uitgenodigd om gezellig te blijven eten. Hebben toen ook meteen kennis gemaakt met de vrouw en 2 kinderen van Graham! Vervolgens ook alle spullen ingeladen in de NV200 welke achteraf gezien net aan groot genoeg was! Flink moeten stapelen tot bijna aan het dak!!

Op zondag dan weer terug naar huis! Rond 1 uur vertrokken richting Ramsgate waar onze boot om half 7 engelse tijd zou vertrekken. Onderweg nog eens verbaasd over de ENORM hoge vrachtwagens:

Engeland048.jpg

Bijna in Ramsgate begon de vermoeiheid al wat toe te nemen, dat was na 5 uur rijden. De uiteindelijke reis zou bij elkaar 14 uur gaan duren... pfffffffffffff:

Engeland042.jpg

Rond 3 uur 's nachts uiteindelijk aangekomen bij Charlotte waar ik nog snel 4 uurtjes slaap kon meepakken. Vanmorgen weer vroeg de weg op gegaan richting DTA / Lymon /Eric om de turbo-motor af te leveren voor revisie. Foto's en updates volgen snel!!Daar ook meteen gezien dat de motor of versnellingsbak flink heeft gelekt wat later een enorme rotklus bleek te zijn om schoon te maken. 1 volle fles amonia en 2 spuitbussen remmenreiniger later leek het ergste weg te zijn. Autotje ook maar even flink gewassen en weer volgetankt ingeleverd bij de Nissandealer. 1650km later ben ik toch wel heel erg te spreken over deze bestenwagen, wat een fijne bak is het!!

Afscheidsfototje:

Engeland135.jpg

Verdere foto's volgen heel snel van oa het revisieproces en het strippen van de wagen!! Nu wat slaap inhalen want ik zie witter dan de witte was in de Wittereus reclames! :p

Cheers!

Maak je een berg foto's van hotels, steden en busjes, zie ik nergens je koopwaar :p Een foto van zo'n mooi blokje is toch veel leuker :)

maar heb wel nog een voorbeeldje van hoe het moet gaan worden! Dan zonder geel gepoedercoate slangklemmen en zonder open luchtfilter:

Engeland090.jpg

Harm78 zei:
Maak je een berg foto's van hotels, steden en busjes, zie ik nergens je koopwaar :p Een foto van zo'n mooi blokje is toch veel leuker :)

Dat was precies mijn gedachte!
Sterkte met bij komen:D.

Ik moet ook zeggen dat ik dacht dat je een reisverslagje had gemaakt voor een Tv reisprogramma.
:)
Die Nv200 is overigens nu al EMW !

Gisteren nog even snel wat fototjes gemaakt van wat onderdelen, oa de bekleding en andere interieurdelen, nieuwe uitlaat, nieuwe dynamo, autobekabeling en draagarmen achter met de naven voor en de benzinetank met radiateur erbij.

Engeland001-1.jpg

Engeland002-1.jpg

Engeland003-1.jpg

Engeland004.jpg

Engeland005.jpg

Engeland006.jpg

En gisteren vast even gewerkt aan de iacv-klep die oa het mengsel regelt en het stationair toerental. Van binnen goed doorgespoten met remmenreiniger en de buitenkant wezen polijsten. Slangklemmetje ook geprobeerd te polijsten maar dat gaat helaas niks worden. Alle slangklemmen, kapjes en boutjes ga ik denk ik in zo'n zuurbad laten dompelen en daarna verchromen/vertinnen of weet ik veel wat.

In ieder geval vast 1 mooi glimmend motoronderdeel:

Engeland008.jpg

Ik zei toch dat ze eraan kwamen:p

Was mijn eerste gedachte ook: leuke vriendin, leuk busje, leuke stad, leuk hotel, maareh, waarom was je daar?:D

Die kabelboom, hoeveel consequenties heeft dat voor de bestaande auto? Wordt het dash bijvoorbeeld ook gewisseld?

Rens, wat een bijzonder gezellige foto's zeg! En respect dat je die reis in het busje heb volbracht!

greetz
R.L.

@Tom, tnx!!

@s velthuis, voor de auto zelf heeft het eigenlijk geen consequenties! Dashboardbedrading is gelijk dus er hoeft niets omgewisseld te worden. Beide kabelbomen komen van een facelift Cherry af zoals die van mij, ook daar kunnen dus geen verschillen in zitten. Autotje zal er geheel hetzelfde uit blijven zien gelukkig:D

@simon, tnx! Busje was een stuk fijner en comfortabeler dan ik tot nu toe gewend was van busjes gelukkig! Het is echter geen luxe personenauto natuurlijk maar zolang je je daarop instelt komt het wel goed;)

Deze avond besteed aan het reinigen van het expansievatje van de radiateur. Fijn met kleine borsteltjes en kwastjes de binnenkant wezen schrobben om al het aangekoekte vuil weg te borstelen! Allemaal weer goed gelukt, post er nog een foto van!

Groetjes,

Rens

Hoi Rens,

Ik zat nog te denken. In de jaren 80 is zo'n Cherry Turbo ook gebruikt voor rallycross. De man die ermee reed was Kees Verkooijen, de vader van Nelis Verkooijen die rally rijdt met een Subaru. Als je nog eens wat info wil hebben hoe je zo'n apparaat wat sneller kunt krijgen of zo zou je die weg eens kunnen bewandelen.

Al met al leuk project.

Groetjes,
Jan

Hoi Jan! Wat een leuke informatie, dat heb ik nooit geweten!! Ik ga die naam onthouden en tzt zeker eens benaderen, alleen al om eens te kijken of hij misschien nog wat foto's heeft oid(y) Goede tip van je!

Gisteren nog even bezig gehouden met het koelvloeistofexpansievatje. Was veel aangekoekt vuil aan zowel de binnenkant als de buitenkant. Ook zaten er een aantal beschadigingen aan de buitenkant. Met de nodige ovenreiniger icm een tandeborstel en polijstmiddel heb ik een boel kunnen bereiken! Als laatste ook nog even de vaatwasmachine aan het werk gezet.

voor:

Cherry001-2.jpg

na:

Cherry002-3.jpg

Was zo'n 1.5 uur werk o_O

Goed bezig weer! Ik zie wel een hoop reisfoto's, maar weinig auto's, ik dacht dat het in engeland altijd barstte van de dikke koetsen?! :p

Uitkijken trouwens met dat ovenschuim, plastic kan daar niet tegen. Dasty werkt dan weer prima.

Engeland002.jpg

Toch vind ik je vriendin er stukken leuker uitzien dat de NV200, zeg maar de vervanger van, wat een verschrikkelijk klein hok is het om daar mee je werk te doen, spullen ophalen oke, maar voor de rest ben ik benieuwd wie de doelgroep is voor dit kippenhok............................(n)

Tnx voor de tip, zal een aantal flessen dasty kopen! had het grillspul trouwens wel half/half verdund met water;) Dikke bakken waren er genoeg, zeker op zondag stikte het van de circuitauto's op de weg! Autosport speelt daar echt een stuk meer dan in ons landje(y)

Heb trouwens de oplossing gevonden door alle vale slangklemmetjes/boutjes/moertjes. Ik zal deze allen laten voorbewerken en daarna naar een bedrijf brengen die ze zal vergulden:

dsc03751em4.jpg

Dit hebben ze toendertijd gedaan bij het showmodel van de turbo-cherry die in de folders stond er dat ziet er wel zo machtig mooi uit!!!

ohnee, please. Doe er gewoon blinkende nieuwe op. Dit doet me denken aan foute golfjes
Verguld is zo over the top:

vergoldeter-motor.jpg

Icebrain zei:
Engeland002.jpg

Toch vind ik je vriendin er stukken leuker uitzien dat de NV200, zeg maar de vervanger van, wat een verschrikkelijk klein hok is het om daar mee je werk te doen, spullen ophalen oke, maar voor de rest ben ik benieuwd wie de doelgroep is voor dit kippenhok............................(n)

Ik dacht het, jij zegt het!:)

Hoeveel kost zo'n busje? Een Transit kost nog maar zo'n 15k, en dan heb je er zelfs een airco en radio bij. Voor dat geld heb je best een aardige bus, die volgens mij een stuk groter is dan die Nissan.

Meen dat de vanafprijs 11.000 euro is (ex natuurlijk) incl. radio, airco, toerenteller, 1.5 DCI, 2 schuifdeuren. Zit echt wel flink wat luxe in en is lekker groot! Maar dit is meer een busje voor de koerier die in de stad rijdt dan een flinke transportbus. Hij valt precies tussen 2 klasses in, die van de kleine transportauto's zoals de volkswagen caddy en de grotere wagens als de nissan primastar/ford transit.

@A3, tnx! En zoals je al zegt, deze hobby is GOOOD(y)

Ik ben bang dat het iets van olie oid is geweest wat uit het blok is gekomen bij het demonteren of wat resten koelvloeistof. Het maakt verder ook niet echt uit aangezien hij voorzien zal worden van een nieuw koelblok. Heb een goed adresje in Utrecht waar ze voor een leuk prijsje de radiateur voorzien van een nieuwe koelblok en de radiateur daarna volledig matzwart coaten(y)

x-trailrijder zei:
Heb trouwens de oplossing gevonden door alle vale slangklemmetjes/boutjes/moertjes. Ik zal deze allen laten voorbewerken en daarna naar een bedrijf brengen die ze zal vergulden:

(y) Echt veel mooier dan verchromen.

Volgens mij word het allemaal erg mooi(y)

Het is iig niet een budget project waar elk dubbeltje er een teveel is. Ik ben benieuwd naar het eind resultaat!
Wanneer denk je klaar te zijn? Iet wat je in de zomer af wilt hebben, of over een jaartje oid?

Tnx mannen voor de complimentjes(y) En inderdaad... ruimte genoeg in dat radiateurblok voor een grotere koeler, goed om te weten!!

@S-RS, planning staat op mei dit jaar... Het liefst heb ik hem af voor een evenement half mei maar als dat niet lukt is het ook geen ramp. Tot nu toe loopt het project hard en verloopt alles soepeltjes, zou leuk zijn als dat zo blijft:)

Kreeg net een mailtje van Eric van DTA-motorsport dat hij al is begonnen met de demontage van de motor! Moeten even kijken hoe het verder gaat maar tot nu toe zitten alle onderdelen opvallend los wat zou kunnen betekenen dat de motor al eens eerder een poging tot revisie heeft ondergaan. Ik hoor vanzelf wel wat Eric aan zal treffen ::)

Eric is ook zo lief geweest om wat foto's te maken van het blok in z'n oude situatie:

E15ET3.jpg

E15ET2.jpg

E15ET1.jpg

en al de nodige onderdelen in de washer:

E15ET.jpg

:cool:

x-trailrijder zei:
@S-RS, planning staat op mei dit jaar... Het liefst heb ik hem af voor een evenement half mei maar als dat niet lukt is het ook geen ramp. Tot nu toe loopt het project hard en verloopt alles soepeltjes, zou leuk zijn als dat zo blijft:)

Zo, dat is rap!
Succes(y)

Das ook erg rap ja... Maar je moet voor jezelf gewoon een deadline instellen ookal is hij misschien wat krap anders komt het nooit klaar:p

x-trailrijder zei:
Das ook erg rap ja... Maar je moet voor jezelf gewoon een deadline instellen ook al is hij misschien wat krap anders komt het nooit klaar:p

Staat KLAAR in jou woordenboek...........................:)

Klaar... Af.... het is beide leuk:p

Update!

Eric van DTA heeft gisteren de motor verder gedemonteerd maar voordat hij dat deed heeft hij eerst een lektest uitgevoerd:

E15ET6.jpg

Hij lekt behoorlijk langs de zuigerveren zoals te zien valt! Nou had de verkoper al gezegd dat het blok wel een revisie kon gebruiken omdat de compressietest niet hoog uitviel dus niks onbekends gelukkig. Kop ziet er naar mijn idee nog erg netjes uit. Eric zal binnenkort ook het onderblok uit elkaar halen zodat ik vervolgens mijn zuigerveren, eventuele overmaatse zuigers, drijfstanglagers en krukaslagers kan bestellen:) Nog meer fototjes:

E15ET4.jpg

E15ET5.jpg

E15ET7.jpg

E15ET8.jpg

Begin volgende week ga ik even langs bij Eric om wat spulletjes mee te nemen naar huis toe om verder op te knappen.:T

Het project blijft maar gaver en gaver worden Rens, toch ben ik van mening dat je er een nette sportuitlaat onder moet zetten, dat geluid mag best een beetje hoorbaar zijn. :)

Tnx Tom! Die sportuitlaat staat op dit moment niet echt op het programma, net een boel geld uitgegeven voor een nieuwe originele:T Misschien komt er wel een passend laseindstuk op maar dat zal het geluid niet echt gaan beinvloeden;)

Helemaal origineel is natuurlijk ook gaaf. We moeten zeker een keer afspreken als hij helemaal af is, ben bijzonder benieuwd!

Gaat zeker goedkomen, lijkt me leuk! Ben ook wel benieuwd wanneer er weer een autoweekmeeting komt, kijken of ik hem voor die tijd af kan krijgen;)

En het is inderdaad de bedoeling om hem helemaal origineel te houden, daarom komen er ook alleen maar originele revisiedelen op de motor enzo:D

Wat mooi om te zien allemaal. Een van mijn favo topics.

Zo te zien zijn de buitenste zuigers (en met name de linker op de foto) wel erg schoon. Vaak duidt dat op koelwaterverbruik. Naja, schijt eraan, kop is er toch al af ;)

Zou goed kunnen dat de vorige koppakking gezweet heeft aangezien deze is vervangen na het uitbouwen van het blok. Het was namelijk de bedoeling dat Graham deze motor weer terug zou bouwen in een andere Cherry. Later toch vanaf gezien en vandaar dat ik alles heb opgekocht:T

Zo, even heel wat anders dan de ombouw naar turbo! Vandaag is het precies 25 jaar geleden dat het Cherrytje de Nissandealer verliet en dat betekend dat de Cherry vandaag de status "oldtimer" heeft gekregen binnen de wet oftewel wegenbelastingvrij:):T

Dus lieve trouwe Cherry, bij deze van harte gefeliciteerd :LOL:

Cherrytoerritje006.jpg

Ag die 200 euro op jaarbasis gaat natuurlijk nergens over maar het klinkt wel heel erg leuk:) Leuk is ook dat de rode Cherry straks ook belastingvrij is, dan praten we opeens over 400 euro op jaarbasis, leuk!

Zeker waar maar bedoel meer dat het over een jaar verdeeld op de autokosten niet zo heel veel uitmaakt... 1500km meer op jaarbasis en de 200 euro is alweer weg:p

Terug
Bovenaan