Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

@Ypsilon ben jij pas naar Sinply Italian geweest? Daar zag ik een foto van 2 Ypsilons als jij op de foto hebt.

Mooie foto's van Fotu! Dat staat ook hoog op mijn lijstje om eens te bezoeken. Leuk dat je ze deelde!
 
@Pjötr. Nee, Simply Italian heb ik nog niet eerder van gehoord. Maar lijkt me helemaal het juiste evenement voor als mijn Ypsilon weer terug op de weg is…
 
Ik zie juist behoorlijk wat populaire/goed verkochte auto's. Niet echt een EMW-achtig. Niettemin wel veel leuk spul!
 
Het evenement is natuurlijk ook een beetje een mix. Deels de auto's die geflopt waren, maar ook deels de auto's die je vroeger regelmatig in het straatbeeld zag en nu niet meer (een beetje zoals Festival of the Unexceptional). En die combi maakt het én leuk én zorg ervoor dat het terrein een beetje gevuld is :)
Zo viel mij op dat ik geen enkele Twingo of vroege Ka zag. Eentje ervan zou leuk zijn, maar meer dan 3 wil je er niet hebben op het terrein.
Het is ook een beetje dit, MCW. Gaat het om auto’s die vandaag bijzonder of zeldzaam zijn, of om auto’s die dat altijd al waren.
 
@MCW: De filosofie van het Festival of the Unexceptional is inderdaad wel iets anders dan voor EMW (voor zover ik EMW ken). Het gaat er vooral om auto's die ooit doodgewoon waren en waar, vanwege een gebrek aan liefhebberij, weinig exemplaren gekoesterd en bewaard zijn gebleven.

In de loop de jaren is het accent bij FOTU wel wat verschoven van de jaren 70/80 naar de jaren 80/90. Daarmee is het aantal auto's dat nog niet per se heel zeldzaam is wat toegenomen.

Mijn eerste FOTU was in 2018 met relatief gezien meer echt zeldzame auto's zoals deze Datsun Cherry.
 
Het gaat er vooral om auto's die ooit doodgewoon waren en waar, vanwege een gebrek aan liefhebberij, weinig exemplaren gekoesterd en bewaard zijn gebleven.
Ook dat is een doelgroep van EMW, het gaat om onbekende én (tegenwoordig) onbeminde auto's. Tot die laatste categorie behoren de meeste auto's die te zien zijn op het FOTU. Het zijn immers wel modellen of uitvoeringen waar de doorsnee petrolhead niet naar omkijkt.
 
@MCW: De filosofie van het Festival of the Unexceptional is inderdaad wel iets anders dan voor EMW (voor zover ik EMW ken). Het gaat er vooral om auto's die ooit doodgewoon waren en waar, vanwege een gebrek aan liefhebberij, weinig exemplaren gekoesterd en bewaard zijn gebleven.

In de loop de jaren is het accent bij FOTU wel wat verschoven van de jaren 70/80 naar de jaren 80/90. Daarmee is het aantal auto's dat nog niet per se heel zeldzaam is wat toegenomen.

Mijn eerste FOTU was in 2018 met relatief gezien meer echt zeldzame auto's zoals deze Datsun Cherry.
Daar valt nog wel wat op af te dingen. Mijn Niva is aardig zeldzaam aan het worden en wordt door petrolheads wel erkend. Alleen door roest zijn er weining exemplaren overgebleven. Maar is het daardoor een EMW?
 
De lat ligt bij EMW niet heel hoog, hoor. Een Niva heeft zeker liefhebbers, maar hoort bij EMWalhalla gewoon op het showterrein en is gewoon welkom bij de vereniging. Net als een oer-Panda bijvoorbeeld. Om lid te worden heb je zelfs niet eens een "EMWaardige" auto nodig zolang hetgeen waar onze vereniging voor staat je aanspreekt.
 
Een maand geleden heb ik als jonge liefhebber van onbekende youngtimers een rover 45 1.6 club uit 2001 aangeschaft met 135.000 km op de teller, kan iemand mij wat vertellen over de aandachtspunten van deze auto?. Alvast bedankt.
 
hoe doe ik dat?
Hoef je niets voor te doen, Pjotr is ervaringsdeskundig op het gebied van de Rover 45 en heeft als het goed is een melding gehad van mijn bericht hierboven. Ik denk dat hij hier binnen afzienbare tijd wel reageert of jou een pb-tje stuurt.
 
oke helemaal mooi!
Hoi @sammie2007 . Sorry dat mijn reactie wat op zich liet wachten! Ik was dit weekend weg.


Ik zet mijn berichtje hier neer, uit ervaring is het voor nieuwe mensen soms wat lastig om dat terug te vinden.


Leuk dat je een Rover 45 hebt gekocht! Als zoon van een 45 rijder (ik denk dat we nu ongeveer 20 jaar ervaring hebben) kan ik je wel het een en ander vertellen.

Het grootste probleem is er 1 waar de auto niets aan kan doen, de "naam" veel mensen, ook bedrijven zien Rovers nog altijd als meuk en slechte auto's. Gelukkig heb je dat genegeerd :)

Het zijn op zich hele betrouwbare auto's, en ook voor gewoon onderhoud zijn ze neit heel spannend, elke garage kan ze aan.

Gekke dingen kennen ze niet echt, nouja 2 dingen kunnen wel in de papieren lopen. De K-series heeft een zwakke koppakking, de vraag is niet of maar wanneer die stuk gaat. Een goede specialist weet dat deze vervangen moet of kan worden door die van een Land-Rover Freelander en dan ben je er vanaf. Is dit neit gedaan of weet je eht niet, vervangen is dan de optie.

De centrale computer unit is ook een zwak punt (zoals bij elke Rover) , deze zorgt voor vreemde storingen, meestal als je of 2 gekke storingen hebt, is het wijs om dit te vervangen. Je moet dan denken aan niet werkende sloten, mistlampen die het niet doen of een kofferbak die niet werkt of knoppen in het dashboard die niet meer werken. Dit is wel zaak om bij een Specialist te doen, omdat andere dit niet weten en je dus kans op hoge kosten hebt, Wij hebben in mijn vader zijn 45, mijn Streetwise en mijn maat zijn ex de unit laten vervangen bij Rovee in Veenis (Noord-Holland), we hebben (laten we het even afronden) 500 euro betaald,

Het enige wat nog een dingetje is, ook vooral bij moderne Rovers, is dat het hemeltje en de deurpanelen loslaten. Dat is zelf wel te doen, maar er is ook een Rover-eigenaar die dit als hobby deed en nu zijn eigen bedrijf hierin is begonnen en hij is niet eens erg prijzig.

Onderdelen zijn nog volop te verkrijgen, maar eerlijk is eerlijk dingen als emblemen enzo worden wat lastiger soms. In Engeland zijn veel dingen goed te verkrijgen en ook in ons land heb je goede specialisten, Rovee, Damen & Kroes en er zit 1 in Friesland, waar ik de naam even van kwijt ben.

Je kunt ook een mijn auto-topic openen hier, ik ben benieuwd naar je 45 . En mocht je nog ergens tegen aanlopen, dan zijn er snel hulptroepen! :)

Veel plezier met je Rover!
 
heel erg bedankt voor alle info en tips. de hemelbekleding liet inderdaad ook bij mij los, maar dit is inmiddels alweer opgelost.
 
Wat gast 8594101 zegt klopt. Ze zijn een tijdje later na hun MG/Rover-dealerschap specialist geworden. Je kunt er ook terecht voor onderhoud aan je Jaguar/Land Rover etc…
Nou tot vorig jaar zaten ze nog mooi in kantoortje boven de sportschool en was de voorraad uitgestald op die parkeerplaats.

Laat ik het netjes houden, voor specifieke Rover dingen kun je beter naar Terpstra in Kollum gaan (dat is van de monteur van vroeger) .
 
Meer dan welkom !!!

Wil je lid worden?
Dan even een mailtje sturen aan secretaris@elkmerkwaardig.nl

Over 2 weken, op zaterdag 1 maart, hebben we alweer een heel gaaf evenement, de jaarlijkse NachtClubRit.
En op zaterdag 10 mei het mooiste en grootste evenement van het jaar, het EMWalhalla !!
Ik heb me net aangemeld!
Helaas heb ik beide dagen andere verplichtingen maar ik ga zeker de EMWalhalla van volgend jaar op tijd in de agenda zetten!
 
Wow wat een hoop bijzondere auto's bij elkaar zeg! Die Max Roadsters zijn erg leuks, net als die 205 Nepala. Nooit van gehoord. Mooie Mazda's, niet op JCS gezien, hopelijk dit jaar wel..
 
Pohhh, geweldige bijeenkomst zo te zien, veel bijzondere en vergeten auto’s bij elkaar. Zelfs verschillende WiLL’s o_O

Was er graag bij geweest!
 
Veel bijzondere auto’s inderdaad,alleen wil niet vervelend doen ofzo maar zie toch een hoop
niet EMW-waardige auto’s.
De BX bijvoorbeeld,er rijden er nog duizenden van rond en heeft n.b. een eigen club.
Dan kun je ook Kevers,T1 busjes of Porsche 911’s toestaan.
Van mij mag het hoor,alleen komt het dan niet overeen met wat EMW wordt bedoeld.
 
maar zie toch een hoop niet EMW-waardige auto’s.
De selectie wat wel en niet EMW-waardig is maakt de organisatie van EMW zelf bij de ingang. Dus wat wel en niet EMW is, is daarmee geen discussie meer. Daarbij opgemerkt mag wel dat hoewel een Smart Roadster, Renault Wind en Fiat Multipla opzichzelf wel degelijk heel erg EMW zijn valt het idee wel een beetje weg als er 10 van op een rij staan.
 
Veel bijzondere auto’s inderdaad,alleen wil niet vervelend doen ofzo maar zie toch een hoop
niet EMW-waardige auto’s.
De BX bijvoorbeeld,er rijden er nog duizenden van rond en heeft n.b. een eigen club.
Dan kun je ook Kevers,T1 busjes of Porsche 911’s toestaan.
Van mij mag het hoor,alleen komt het dan niet overeen met wat EMW wordt bedoeld.

Er stond een BX op het hoofdveld, dat klopt. Er stond er ook eentje op het (niet EMW) youngtimerveld.
Maar heb je goed gekeken?
Het was een vroege 1986 BX Digit, met digitaal dashboard. Ontzettend zeldzaam.
Er stond ook een 911, een 997 Targa S, een uitvoering die je bijna nooit ziet, hartstikke gaaf.

Ik heb bijna 800 doelgroep auto's moeten selecteren aan de poort, dus soms schiet er even eentje door waar je misschien een kleine discussie over kunt hebben. Dus fixeer niet op die paar, volgens jou, niet-EMW auto's, maar geniet gewoon van dit fantastische evenement!!

Groeten Guus
( Bestuur EMW )
 
Laatst bewerkt:
De selectie wat wel en niet EMW-waardig is maakt de organisatie van EMW zelf bij de ingang. Dus wat wel en niet EMW is, is daarmee geen discussie meer. Daarbij opgemerkt mag wel dat hoewel een Smart Roadster, Renault Wind en Fiat Multipla opzichzelf wel degelijk heel erg EMW zijn valt het idee wel een beetje weg als er 10 van op een rij staan.
Vandaar ook voor clubs een maximum van 10 stuks. Het is natuurlijk ook een steuntje in de rug voor clubs die zich richten op zulke auto's te vertegenwoordigen.
 
van Y10 t/m de nieuwe, de Autoweek testauto.
Inderdaad, ik had voor de gelegenheid de duurtester meegekregen en was verbaast/verrast dat ik het veld op mocht rijden. Dat snapte ik bij het aansluiten aan het rijtje met de andere Yps. Daarnaast was ik ook verrast door de best grote belangstelling die er was om meer te weten.
uhvBl0p.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Er stond een BX op het hoofdveld, dat klopt. Er stond er ook eentje op het (niet EMW) youngtimerveld.
Maar heb je goed gekeken?
Het was een vroege 1986 BX Digit, met digitaal dashboard. Ontzettend zeldzaam.
Er stond ook een 911, een 997 Targa S, een uitvoering die je bijna nooit ziet, hartstikke gaaf.

Ik heb bijna 800 doelgroep auto's moeten selecteren aan de poort, dus soms schiet er even eentje door waar je misschien een kleine discussie over kunt hebben. Dus fixeer niet op die paar, volgens jou, niet-EMW auto's, maar geniet gewoon van dit fantastische evenement!!

Groeten Guus
( Bestuur EMW )
Ik had niet door dat dat youngtimerveld er zou zijn, ik had mijn auto niet gewassen omdat ik toch op de bezoekersparkeerplaats zou staan, mocht ik opeens tussen de liefhebbersauto's staan met mijn vies hok :LOL:
Inderdaad, ik had voor de gelegenheid de duurtester meegekregen en was verbaast/verrast dat ik het veld op mocht rijden.
Ik vond hem leuk om te zien op het EMW-veld, hij is toch best al een tijdje op de markt en ik heb er daadwerkelijk nog nooit een gezien, dus wel EMW-waardig. Voorspelt niet veel goeds voor het merk, maar wel leuk dat ik dan kan zeggen dat er tenminste één gezien heb nu.
 
Terug
Bovenaan