Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Ach jah ieder zijn keus. Ik zou misschien ook wel zonder kunnen maar mijn vrouw absoluut niet. Die moet met weer en wind op pad en bij de clienten langs en op haar route is zeker niet overal gestrooid.

En nu ik ze zelf heb, geeft het gewoon meer vertrouwen en stap ik sneller in de auto met sneeuw. En bij lage temperaturen zijn ze gewoon heerlijk soepel en stiller dan een zomerband..dat merk je ook echt.

Btw..de sneeuw is hier ook nog steeds niet weg. Het wordt wel steeds minder maar de kids kunnen er vandaag op hun eerste vakantiedag nog steeds volop in spelen..:)
 
Ach jah ieder zijn keus. Ik zou misschien ook wel zonder kunnen maar mijn vrouw absoluut niet. Die moet met weer en wind op pad en bij de clienten langs en op haar route is zeker niet overal gestrooid.

Bij jullie is de situatie inderdaad anders, dan zou ik ook andere keuzes maken.

@Richard Zag via FB dat je op zoek mag naar nieuwe "wielen" ;)

Die zoektocht is sinds dit weekend ook afgerond. Nu alleen nog weer een hond en dan hebben we de bingokaart vol :D

Aanschaf van een caravan kwam wat eerder dan gepland. Stond in de planning voor volgend jaar
Bij het zoeken naar een vakantie bestemming hadden we (net als voorgaande jaren) weer een stacaravan gevonden, de prijs was nogal pittig maar "normaal" in die periode. Per toeval zag ik onderin het scherm ook de prijs van een kampeerplek voor dezelfde periode....

Dat scheelde letterlijk een factor 4....
Dus de knoop doorgehakt. Zoektocht voor een caravan opgepakt, afspraak voor een trekhaak gemaakt en afspraken voor BE rijbewijzen gemaakt. De caravan is er nu dus ook, kunnen we de komende weken opzoek naar inventaris en misschien nog wat weekendjes weg plannen.

We hebben erg zin in een nieuw avontuur :)
 
In Enschede inderdaad. Die had lekker vlot plek.
Rijbewijs gaat maar net goed (als we het in 1x halen althans), CBR had pas plek in juni. Terwijl we eind juni sowieso al een weekend weg gaan (daar is nog wel een mouw aan te passen qua vervoer), maar begin juli gaan we toch echt richting de zon.

Geen Tabbert dubbelasser, je moet wat te wensen houden :ROFLMAO:
Voorkeur ging uit naar een Fendt of Hobby, het is uiteindelijk een Hobby geworden.
 
Nice..die caravan hebben wij eerst maar even geparkeerd..eerst maar even kijken welke kant het huis opgaat.

Maar we zijn aan het kijken naar een weekje in de meivakantie en nog de zomervakantie maar de prijzen zijn echt niet leuk meer...

Nu alleen nog weer een hond en dan hebben we de bingokaart vol

Die komt dan na de vakantie wel...:)


Vanmorgen weer lekker het CJIB gesponsord....hier in Heerenveen staat voor mijn werk een mobiele flitspaal op de industrieweg waar je maar 50 mag maar je automatisch veel sneller rijdt. Ding heeft in paar maand tijd al 18.000 keer geflitst..brengt meer op dan alle palen in Drenthe bij elkaar...


ik weet dondersgoed dat hij er staat maar was vanmorgen al heel vroeg aan het bellen met mijn manager, de kop er niet bij en ook waze liet het weer eens afweten en knalde er zo met minimaal 70 voorbij...dat waze laat me toch erg vaak in de steek. Vaak helemaal geen meldingen terwijl er toch flitsers staan.
 
In Enschede inderdaad. Die had lekker vlot plek.

Was ook echt een vakman die dit met de ogen dicht kan inmiddels. :p volgens mij doet hij dit er ook half bij naast een andere baan. Mooie schuur ook, waar ik wel jaloers op was.

Had hem hier zeker naar toe gebracht mocht ik dit overwegen. Prijs viel mij ook nog wel mee (gebruikte haak + nieuwe aanbouwdelen + montage + programmeren)

Hoe werkt dat dan, kun je er op wachten of moet hij daar een dag of wat blijven?

de kop er niet bij en ook waze liet het weer eens afweten en knalde er zo met minimaal 70 voorbij...dat waze laat me toch erg vaak in de steek. Vaak helemaal geen meldingen terwijl er toch flitsers staan

waze laat mij ook wel eens in de steek, vertrouw er eigenlijk helemaal niet (meer) op. Wel zuur geld altijd.
 
Nice..die caravan hebben wij eerst maar even geparkeerd..eerst maar even kijken welke kant het huis opgaat.

Maar we zijn aan het kijken naar een weekje in de meivakantie en nog de zomervakantie maar de prijzen zijn echt niet leuk meer...

Caravan komt hier ook eerder dan gepland, maar komt dus mede door de idiote prijzen voor vakanties. Ik was oprecht verbaasd dat een campingplek zo "goedkoop" is.
Verschil is zo groot, dat we daar de trekhaak, de rijbewijzen en de inventaris van kunnen betalen en nog geld overhouden. Tel daar de besparingen voor de overnachtingen onderweg bij op, in ons geval de afgelopen jaar ook circa 1000eu (kan ook goedkoper natuurlijk). Want een overnachting op een camping is tientjes werk ipv x honderd euro.

Brandstofverbruik zal wel wat hoger liggen. Aan de andere kant, afgelopen jaar met een dakkoffer was het verbruik ook al hoger en het jaar er voor (zonder dakkoffer) hebben we bij wijze van twee dagen lang 180+ gereden.

Nu was het financiële deel echt niet de hoofdreden om het te doen, we hadden het altijd al op de planning staan, maar komt door het prijsverschil nu wel wat eerder. Hoofdreden is echt de kinderen dezelfde mooie ervaringen en herinneringen te geven als dat we vroeger zelf op campings hebben gehad.

Aanschaf is wel even slikken (*), maar we zijn straks voor heel wat jaartjes klaar. Komen wat kosten voor stalling, verzekering en onderhoud uiteraard. Plus dat we nu ook gewoon eens een weekje/weekend in eigen land weg kunnen voor leuk geld.

(*) kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt...... hier weer hopeloos over het gestelde budget gegaan uiteraard.

Vanmorgen weer lekker het CJIB gesponsord....hier in Heerenveen staat voor mijn werk een mobiele flitspaal op de industrieweg waar je maar 50 mag maar je automatisch veel sneller rijdt. Ding heeft in paar maand tijd al 18.000 keer geflitst..brengt meer op dan alle palen in Drenthe bij elkaar...


ik weet dondersgoed dat hij er staat maar was vanmorgen al heel vroeg aan het bellen met mijn manager, de kop er niet bij en ook waze liet het weer eens afweten en knalde er zo met minimaal 70 voorbij...dat waze laat me toch erg vaak in de steek. Vaak helemaal geen meldingen terwijl er toch flitsers staan.

Ai! Das een dure en een zure!
Binnen de bebouwde kom is prijzig en 20 te hard is ook nooit goedkoop :(

Zag toevallig gisteren nog wat oude CJIB post van mijzelf tegenkomen. 130 waar je 120 mocht voor 24eu, in the good old Leon, dat waren nog eens tijden en bedragen :D

Was ook echt een vakman die dit met de ogen dicht kan inmiddels. :p volgens mij doet hij dit er ook half bij naast een andere baan. Mooie schuur ook, waar ik wel jaloers op was.

Had hem hier zeker naar toe gebracht mocht ik dit overwegen. Prijs viel mij ook nog wel mee (gebruikte haak + nieuwe aanbouwdelen + montage + programmeren)

Hoe werkt dat dan, kun je er op wachten of moet hij daar een dag of wat blijven?

Prijs hebben we het niet eens over gehad, ik ga uit van de prijs op zijn site. Dat valt mij inderdaad mee.
Heb bij de BMW dealer laatst ook eens gepolst. Was weer lastig, moesten ze opzoeken plus dat ze pas na kerst tijd hebben waarschijnlijk. Laat maar lekker zitten, los het wel op deze manier wel op.

Een handmatige afneembare haak is vast goedkoper, maar dan moet ik alsnog iemand vinden die kan programmeren. Straks is het gewoon volledig OEM, zoals het hoort,. Vind ik ook wel mooi.

Ik kan er gewoon op wachten zoals ik begrepen heb. Dacht dat het 2 á 4 uur werk was (niet de moeite om heen en weer te rijden dus).
 
Fietsje regelen en dan ff de stad in in Enschede :)

Of naar ons dorp, 45 minuutjes als je beetje door fietst op een E-bike :p

Heb bij de BMW dealer laatst ook eens gepolst. Was weer lastig, moesten ze opzoeken plus dat ze pas na kerst tijd hebben waarschijnlijk. Laat maar lekker zitten, los het wel op deze manier wel op.

Vermoed dat de dealer fors duurder is, alleen al om het feit dat ze nieuw monteren. Daarnaast heeft hij dit kunstje al tientallen keren gedaan op en G21. Bij de BMW garage komen zulke werkplaatsopdrachten niet heel veel voor denk ik.
 
@ Richard: Wat voor lengte/opbouw heb je genomen? Vind Hobby's toch wel erg sterk op gebied van Styling, overal mooie sfeerverlichting en een warm interieur. Dat doen ze goed. Ook al een voortent erbij? Nu dus een ritje naar de Obelink plannen :)

@ Rob: Aj, zuur zeg. Laat wel zien dat je met bellen toch erg afgeleid bent. (Betrap me er zelf ook op). En ja, ook hier niet heel tevreden over waze. Had er meer van verwacht.
 
Of naar ons dorp, 45 minuutjes als je beetje door fietst op een E-bike :p



Vermoed dat de dealer fors duurder is, alleen al om het feit dat ze nieuw monteren. Daarnaast heeft hij dit kunstje al tientallen keren gedaan op en G21. Bij de BMW garage komen zulke werkplaatsopdrachten niet heel veel voor denk ik.

Heb geen E-bike en ook nog geen trekhaak om überhaupt een fiets mee te kunnen nemen :p
Ben daarnaast ook wel benieuwd hoe hij te werk gaat, dus ga lekker meekijken.

Dat de dealer duurder is, dat dat denk ik ook wel. Hoeveel duurder had ik graag willen weten, maar koste zoals gezegd dus al weer teveel moeite en gedoe. Zelfs een richtprijs konden ze zonder uitzoeken niet geven...

@ Richard: Wat voor lengte/opbouw heb je genomen? Vind Hobby's toch wel erg sterk op gebied van Styling, overal mooie sfeerverlichting en een warm interieur. Dat doen ze goed. Ook al een voortent erbij? Nu dus een ritje naar de Obelink plannen :)

We hebben een hoop merken bekeken, maar kwamen toch telkens weer op Fendt en Hobby terecht qua looks en feeling.
Af en toe nog een Adria of Knaus die er mee door kon. Let wel, qua looks en feeling voor ons (persoonlijk dus).

Fendt is vaak nog net wat luxer, degelijker. Daardoor ook vaak wat zwaarder, duurder en gek genoeg bij een vergelijkbare opbouw lengte qua totaallengte wat langer.

Het is uiteindelijk een 540 KMFe geworden. Met 7,4 meter een aardig lengte, maar we wilden sowieso al minimaal een 465 of 495. Zoveel scheelt het dan niet meer, zeker niet als je het vergelijkt met bijv een Fendt 495 want die is ook 7,2 meter.

Mag dat dan achter de BMW? Als we hem niet volledig volladen wel. Wellicht voor de zekerheid maximumgewicht nog even verlagen om gedoe in het buitenland te voorkomen. Leeggewicht zit ruim onder het max trekgewicht, dus komt goed.

Voortent zit er niet bij, maar wel een mover. Heb een offerte voor een cassetteluifel in de mail, maar we gaan even kijken of toch niet een tentluifel of toch volledig voortent willen.
Voortent hoeft in principe niet, in de zonnige Europese landen heb je zomers aan de schaduw van een luifel voldoende. Voor een (lang) weekend weg is een hele voortent opzetten ook teveel gedoe. Maar even zien wat handig is.

En inderdaad, ik gok dat we de nodige euro's zullen spenderen bij Obelink binnenkort :D
 
gefeliciteerd met de sleurhut. Wat een enorme unit zeg! Ik vind onze 450FU al een joekel.
Nieuw of een gebruikt? Voortent zou ik voor kamperen in NL in voor-en naseizoen niet willen missen. Wij hebben een Unico boogtent. Op zo’n mooie caravan wil ik ook een mooie strakke tent. Kost je wel nog 4K. Neem aan dat je de caravan niet alleen voor kamperen in zonnige landen hebt gekocht, dan had je beter een mooie vouwwagen kunnen nemen. Ondanks de leefruimte binnen is een voortent dan wel echt fijn. Casetteluifel kan ook maar moet je ook zijwanden bij dan.
 
Dat de dealer duurder is, dat dat denk ik ook wel. Hoeveel duurder had ik graag willen weten, maar koste zoals gezegd dus al weer teveel moeite en gedoe. Zelfs een richtprijs konden ze zonder uitzoeken niet geven...

nu krijg je waarschijnlijk een gebruikte haak, bij de dealer nieuw. daar zit al zo'n 700 euro verschil in. tel wat uurloon er bij en er zit zo minimaal een 1000 euro verschil in gok ik.
 
gefeliciteerd met de sleurhut. Wat een enorme unit zeg! Ik vind onze 450FU al een joekel.
Nieuw of een gebruikt? Voortent zou ik voor kamperen in NL in voor-en naseizoen niet willen missen. Wij hebben een Unico boogtent. Op zo’n mooie caravan wil ik ook een mooie strakke tent. Kost je wel nog 4K. Neem aan dat je de caravan niet alleen voor kamperen in zonnige landen hebt gekocht, dan had je beter een mooie vouwwagen kunnen nemen. Ondanks de leefruimte binnen is een voortent dan wel echt fijn. Casetteluifel kan ook maar moet je ook zijwanden bij dan.

Scheelt 70cm met die van jou. Wel weer 70cm extra, maar of dat het verschil maakt weet ik ook niet.
We gaan zien hoe het bevalt. Op de grote wegen hobbelt de caravan wel achter de auto aan. Krappe Franse dorpjes maar overslaan en op de camping zien we het wel.

Volledig voortent is niet nodig. Geen zin om dat ding bij 30+ graden op te zetten, de hele vakantie er niet in kunnen zitten omdat het er te warm is en aan het eind van de vakantie met 30+ weer op te ruimen :D
We gaan vast wel eens in NL weg, maar dan kiezen we het betere weer ook uit en zou een luifel ook moeten volstaan.
Mijn schoonouders hebben een cassetteluifel op hun camper en daar zaten wij vorig jaar, ondanks regelmatig een bui, prima droog onder.

Ik zie trouwens dat jouw caravan leeg 1056 weegt en maximaal 1200 mag wegen, heb je daar voldoende aan qua bagage?
 
Ik sprak gisteravond tijdens het sporten en medesporter die in een leenauto kwam voorrijden. Ze hebben 3/4 jaar geleden electrische Zoe gebruikt gekocht. Ze zijn hem nu al drie keer hele tijd kwijt geweest aan de garage. Aandrijfassen zijn al vervangen, diverse electronica problemen, de automaatbak gaf al de geest en nu begint de auto veel lawaai te maken door aandrijfgeluiden (schijnt structureel probleem te zijn van Zoe). Ze hebben er spijt van als haren op hun hoofd maar hebben hem helaas zonder garantie gekocht en omdat hij zo'n lawaai maakt is hij ook vrijwel onverkoopbaar. Ze moeten dus door de zure appel heen.

Maar ook krijg ik van veel merkenforums op FB automatisch berichten voorbij en als ik op bv Volvo fora zie hoe vaak accu's en/of het electronisch aandrijfgedeelte het begeven in bijna nog nieuwe hybride en/of EV's van Volvo's.

En dan maar dwepen dat de onderhoudskosten van EV's zo laag zijn...ik ben nog steeds niet overtuigd...
 
Dat is een flinke caravan inderdaad, Vele plezier ervan, maar dat zal zeker goed komen.
Ik zelf, geen kampeerder, maar kan me voorstellen dat een voortent ook erg handig is met kinderen, vieze schoenen, de was, wat speelgoed, etc.
 
Denk dat die gene gewoon een slechte Zoë heeft getroffen. Ik hoor over het algemeen weinig gekke dingen over een zoe. Frank rijd er ook relatief veel mee en had er niets mee. Hier op het werk rijd iemand al 7 jaar met een zoe. Ziet alleen met APK de garage en verder niet. Staat iets van 150.000 km op inmiddels maar baar bandjes en interieurfilter was er vervangen en meer onderhoud niet gezien in al die jaren en kilometers.

Hier op het forum heeft dave er eentje destijds nieuw gekocht en nu 200.000 km zonder gekke dingen.

Ook bij al die tesla's model 3 met hoge kilometerstanden hoor je maar weinig gekke dingen. Paar draagarmen en dat is het dan ook wel. tesla schrijft ook geen jaarlijkse beurten voor.

Hier op het werk rijden ook al jaren een tiental EV's van diverse merken. De ID modellen van VW hadden wel gekke dingen, maar was meer software dan echt het EV gedeelte zelf. Verder weinig gekke dingen. Gaan er ook gewoon mee op wintersport of vakantie naar zuid-frankrijk. MIjn broer rijd nu ook 50.000 p/j met een volvo EV. Op de stoelen na is hij super tevreden.

Ik hoef zelf geen EV als hoofdauto, kan het niet betalen met fatsoenlijke range, maar ben daar ook iets te veel petrolhead voor. maar ik denk dat je echt wel heel zuinig en soepel goedkoper kilometers kunt maken. Over de accu's maak ik mij eerlijk gezegd ook niet zo'n zorgen, uitzonderingen daar gelaten. (zoals de leaf).
 
Denk dat die gene gewoon een slechte Zoë heeft getroffen.

Dat zeker..maar dat de auto naar verloop van tijd lawaai gaat maken schijnt wel structureel probleem te zijn.

Ik ken weinig mensen die EV en/of hybride rijden maar dan tref ik blijkbaar veel mensen met slechte ervaringen..:)

Onze directeur heeft net een splinternieuwe Tiquan Hybride en ding laat hem steeds in de steek met startproblemen, softwareproblemen,,enz...onze buurman heeft ook problemen met zijn Leaf. Collega van mij heeft Skoda Kodiaq Coupe EV met de kop eraf en heeft ook al heel veel kosten gemaakt en gaat hem weer inruilen voor Kia.

Tesla, Kia's of de Mitsubishi's hoor ik inderdaad nauwelijks wat over...
 
Ik vind het heel lastig om er een mening over te geven. Op internet lees je (zoals altijd) vooral de negatieve ervaringen, de positieve een stuk minder.

Dat bepaalde merken/types/bouwjaren hun zwakke punten hebben is ook al zo oud als de automobiel zelf. Aandrijfas van een EV lijkt mij niet wezenlijk anders dan die van een brandstofauto, dus gewoon een zwak onderdeel en niet volledig toe te schrijven aan een EV.

Ik (en ik denk jullie met mij) zijn ook vooral bang voor het onbekende. Wat als er wat kapot gaat? Wat voor kostenplaatje moet je dan aan denken?

Aan de andere kant als in mijn auto de turbo ploft, het blok in de soep draait of de automaat vervangen moet worden wil ik het prijskaartje ook niet weten....
 
Hier hebben veel collega's een EV, maar er zijn er maar weinig met problemen. De eerste ID.3's en ID.4's hadden software issues en de eTron had een probleem met die elektromotor op de achteras, maar verder valt het erg mee.
Wat ik link vind bij een EV is dat je in basis lagere onderhoudskosten kan hebben, maar áls je kosten hebt dan zijn ze vaak gelijk fors.
 
Precies, probleem nu is wel dat op EV gebied ik het liefst naar een EV specialist ga. Turbo kan elke garage wel, maar diagnose stellen aan EV gerelateerde problemen? Maar 95% van een EV auto is gelijk aan die van een benzine. Daar zt ook gewoon een onderstel op, remmen is het zelfde, banden, ruitenwissers en alle elektronica ook.

Ik vind wel dat er , zowel bij EV als Benzine dat er steeds meer kinderziektes in zitten , zo lijkt het althans.
 
Jij slaat de spijker wel op zijn kop, Barri. Dat is eigenlijk mijn punt. Ik heb vooral twijfels bij het argument dat EV's zulke lage onderhoudskosten hebben. Jah, voor een splinternieuwe lease EV geloof ik dat graag maar voor een occasions met wat jaartjes en kilometers ervaring vraag ik me dat af...een kapotte accu of electromotor is dan gelijk heel flink de beurs trekken of einde oefening. En er zitten gewoon genoeg onderdelen op die ook gewoon kapot kunnen gaan.

Die e-trons heb bv ook gelezen..koop je voor een "prikkie" maar de kans op kapotte electromotor is erg groot.

Als leaser zou ik zo in een EV stappen..het risico ligt dan wel elders..maar als particulier stap ik liever gewoon in een betrouwbare viercilinder..:) Die kunnen ook heus kapot maar dan zijn de kosten nog wel te overzien.
 
Ik snap nog steeds niet dat er geen partij is die een 'onderhoudsverzekering' voor een EV aanbiedt. Dat zou de adoptie van EV's flink verhogen lijkt me.
Als particulier durf ik een EV ook nog niet aan. En als ik het zou durven, dan een Kia, Hyundai, Tesla of eventueel Polestar. Daar lees je weinig gekke dingen over.
 
Mooie uitvoering van de Caravan richard, en zoals je zelf zegt.....het hobbelt er onderweg wel achteraan. Daar ga je er geen problemen mee hebben. Het is net op de zuidelijke campings dat je wel een plek moet hebben die ruim genoeg is. Maar gelukkig heb je een mover. (Mbt mover: Loodaccu of lithion? Als het de eerste is, dan aub ook een CO melder plaatsen).

En ja, voortent is net wat je er van verwacht. Je hebt een caravanindeling waar je bij slecht weer binnen kunt zitten (ook als kids op bed liggen). Als je dan buiten niet teveel spul hebt liggen (buitenmeubel ed) dan kun je met een zakluifel ook een heel eind komen. En daar heb je ook mooie zij-wanden voor, mocht t toch een x gaan regenen.

Tesla, Kia's of de Mitsubishi's hoor ik inderdaad nauwelijks wat over...
Collega Tesla S van 1e jaren: Complete achteras vervangen.
Collega Tesla S facelift: Complete accu vervangen
Ook 2x model 3 op de zaak, beiden wel problemen met rammels/water ed.

Bij de Kia Niro en nu de EV6 zijn nog geen problemen opgedoken.
 
Ik ken zelf ook weinig EV rijders, maar degene k ken zijn erg tevreden, Tesla Model 3 en EV6.
Ikzelf sta ook voor lease wel open voor een EV hoor, maar dat zie ik later wel. Zou wel betekenen dat ik mijn privé auto aan straat moet parkeren, want ik heb maar een 1 auto oprit en dat vind ik dan wel weer een dingetje aan een drukke doorgaande weg.

Dat denk ik ook Rob. Zal wel niet interessant zijn lijkt me zo.
 
Dat zal zo zijn redenen hebben...:)
Ik vermoed dat de oorzaak ligt in de "onbekendheid" in de statistieken. Voor analyse dienen de garantieverzekeraars grote aantallen voertuigen met hun kwalen te kunnen analyseren. Veel EV's hebben nog garantie op de accupakketten, daar zijn geen statistieken van beschikbaar. (Daarnaast willen actuarissen voordat ze een tarief afgeven 98% zekerheid hebben.). Tel daarbij de spectaculaire prijsdaling van accu's op en de onzekerheid is mega. En dan zijn de tarieven per definitie hoog.
 
Scheelt 70cm met die van jou. Wel weer 70cm extra, maar of dat het verschil maakt weet ik ook niet.
We gaan zien hoe het bevalt. Op de grote wegen hobbelt de caravan wel achter de auto aan. Krappe Franse dorpjes maar overslaan en op de camping zien we het wel.

Volledig voortent is niet nodig. Geen zin om dat ding bij 30+ graden op te zetten, de hele vakantie er niet in kunnen zitten omdat het er te warm is en aan het eind van de vakantie met 30+ weer op te ruimen :D
We gaan vast wel eens in NL weg, maar dan kiezen we het betere weer ook uit en zou een luifel ook moeten volstaan.
Mijn schoonouders hebben een cassetteluifel op hun camper en daar zaten wij vorig jaar, ondanks regelmatig een bui, prima droog onder.

Ik zie trouwens dat jouw caravan leeg 1056 weegt en maximaal 1200 mag wegen, heb je daar voldoende aan qua bagage?

Onze caravan heeft een 1500kg as en weegt een kleine 1100kg. Dat laadvermogen heb je ook wel nodig hoor. Gewicht telt heel snel op. Mover, reservewiel, gasfles komen er sowieso al bij.
Die Hobby zal wel al een flink stuk meer wegen verwacht ik.
 
Nee hoor, onze vorige F31 320i mocht 1800kg trekken, bij de G21 is het trekgewicht een stukje lager, voor zowel de 320i als de 330i is dat 1600kg. Mijn 320e mag 1500 kilo trekken.
Zal vast te maken hebben met de constructie van het chassis en/of koeling.
 
Dat is dan wel flink minder geworden inderdaad. Zou iets met koeling kunnen zijn. Ik weet nog dat mijn broer een trekhaak liet plaatsen en officieel er een grotere koeler in moest komen volgens BMW spec. Heeft hij niet gedaan, want dit zou alleen maar problemen geven in extreme omstandigheden met langdurig zware lasten, berg op en hoge temperaturen.

1600 is nog steeds niet slecht natuurlijk.
 
Goedenavond allen,

Gaat het hier over caravans? Heb ik verder niks mee, maar het is een indrukwekkende unit. Gefeliciteerd Richard!

Ik moet nog bepalen wanneer ik zomervakantie heb, maar ik zag dat er in de eerste weken al veel vol zit. Dus nouja, we zien het wel.

@EV's: ik ken eigenlijk weinig mensen die een EV hebben bedenk ik mij.... 1 heeft al een paar jaar naar tevredenheid een Tesla 3.
Ook eens mee mogen rijden: gave belevenis :cool:
 
Nee hoor, onze vorige F31 320i mocht 1800kg trekken, bij de G21 is het trekgewicht een stukje lager, voor zowel de 320i als de 330i is dat 1600kg. Mijn 320e mag 1500 kilo trekken.
Zal vast te maken hebben met de constructie van het chassis en/of koeling.

En mijn F36 420i mocht dan weer maar 1500kg trekken.
De G21 330i mag 1600kg trekken. Heb je een 330i xDrive? Dan mag je 1800kg trekken.

Wat verschilt er onderling nou zo erg dat die gewichten zo afwijken? Ik heb niet de illusie dat alleen door vierwielaandrijving je 200kg meer van zijn plek krijgt. De constructie van zo'n xDrive is ook niet wezenlijk anders.

Mijn oude Ford Focus mocht slechts 1000kg trekken, wat mij verbaasde destijds.
Wat mij ook verbaasde is dat de nieuwe Kuga 2100kg mag trekken en daarmee gelijk de Mazda CX-5 van de troon stoot als favoriete caravantrekker.
 
Bij de Insignia mocht de 1.5 1450kg trekken, De 1.6 1650kg maar als je dan de 4x4 had dan mocht je 2200kg trekken. echt bizar veel (verschil)


De 5-serie mag met zn 184PK een forse 2000kg trekken, gaat alleen een beetje lastig :p
 
Het gaat ook op en neer qua trekgewichten. Vroeger 10/15/20 jaar geleden mochten auto's voor mijn gevoel veel meer trekken. Terwijl vergelijkbare modellen tegenwoordig op mij toch vaak een stuk robuuster/steviger over komen.

EV's mochten lange tijd niets trekken, maar inmiddels mag een Model Y ook 1600kg trekken en een Kia EV9 zelfs 2500kg. De AWD althans, de RWD slechts 950k. Weer zo'n gigantisch verschil Met zo'n EV9 ben je dan toch met een hele hoop kg's onderweg.

Vriend van mij heeft een Audi SQ7, daar mag maarliefst 3500kg achter. Kun je gewoon je eigen huis meeslepen naar de camping :LOL:

Anyway, ik zie het wel. Gaat in ons geval goedkomen. We zitten iets zwaarder dan waar we vooraf naar opzoek gingen, maar nog binnen de kaders van wat mag. Technisch het spul uiteraard goed voor elkaar. De auto kan het wel. Caravan is jong en voorzien van anti-slingerkoppeling, ding krijgt nog een BOVAG beurt voor aflevering.

Tempo 100 goedkeuring zit er ook al op, dus we kunnen heuvelop in Zuid-Duitsland net als voorgaande jaren weer trage Duitsers/hybrides/EV's opdrukken :devilish:
 
De trekgewichten zakken ook enorm ivm de gewichtsreductie die bij vele merken plaatsvindt, icm de kleinere motoren. Bij Stellantis is het zelfs zo erg, dat je voor een echte caravantrekker minimaal op de 1.6T Hybrid aangewezen bent. Dan heb je meteen een dure bak te pakken.

Wat dat betreft mogen de 1.4/1.5 TSI motoren van de VW-group veel meer trekken.

Onze caravan heeft een 1500kg as en weegt een kleine 1100kg. Dat laadvermogen heb je ook wel nodig hoor. Gewicht telt heel snel op. Mover, reservewiel, gasfles komen er sowieso al bij.
Inderdaad. Zeker, en dan komt veelal ook de voortent incl. stokken en evt. airco erbij. Knup je dan als echte NL ook nog 2 fietsen op je hut, dan gaat het heel hard. Bij de aanschaf van onze caravan heb ik ook te weinig gekeken naar het max. toelaatbare gewicht. Daar gaan we best overheen. Is voor mij ook een reden om toch uit te kijken naar een vervanger.....
 
Jaren geleden ging een collega even op de weegbrug bij de milieustraat om een beetje referentie te hebben. was nog niet volgepakt met baggage maar dus al wel met inboedel, gasfles, mover en allerlei andere zaken. Toen zat hij al iets over het gewicht. Mosten de koffers er nog in, fietsen er op en de koelkast gevuld worden. En vergeet de aardappelen niet. Stiekem gaat dat toch wel hard.

Een 100kg meer dan toegestaan geloof ik wel, zeker op een wat zwaardere BMW, maar er zijn er genoeg die er zo een 400kg + overheen gaan. Dat gaat ook wel goed, totdat het niet goed gaat...

Wat dat betreft mogen de 1.4/1.5 TSI motoren van de VW-group veel meer trekken.

klopt, maar ook renault met de 1.3 4-cilinders (130PK). Zo'n scenic mag gewoon 1800 kg achter.

Het is meer een stellantis dingetje heb ik het idee
 
Het is meer een stellantis dingetje heb ik het idee

Het is meer een driepitter dingetje. Die mogen bijna allemaal niks trekken. En omdat het gros van de motoren in Stellantis een driepitter is, valt heel veel daar af....

De Ford Kuga is zo'n auto die vanaf twee modellen terug al heel veel mocht trekken en nu nog steeds. Vrienden van ons hebben nog zo'n vierkant model van twee modellen terug en de paardenkar kan er prima achter.
Maar de Kuga is gewoon een ijzersterke aanbieding momenteel. Die hybrides koop je relatief voor een prikkie.

Jammer hoor dat die nieuwe Mokka zo krap is. Na de facelift echt nog steeds een lekker fris dingetje maar te krap als 1e auto en veel te duur als 2e auto.
 
Terwijl Peugeot en Citroën altijd mega trekgewichten hadden. DS3/C3 was ook 1200kg dacht ik, met de kleine motoren.

Kuga vind ik ook wel erg interessant. Luxe, mooi, voordelig en veel trekgewicht. Alleen wel wat zwaar.
 
Het gaat ook op en neer qua trekgewichten. Vroeger 10/15/20 jaar geleden mochten auto's voor mijn gevoel veel meer trekken. Terwijl vergelijkbare modellen tegenwoordig op mij toch vaak een stuk robuuster/steviger over komen.
Dat klopt ook wel.
Mijn Marbella weegt 670 kilo, mag geremd 750 kilo trekken. De Karl en nu de Twingo mogen helemaal niets trekken…
Astra van mijn ouders mocht 950 kilo trekken, huidige Merivan 750 kilo …
 
De Clubman zit op 1300 kg. geremd en 680 ongeremd, niet dat ik dat ooit zou trekken, maar is ook een 3 cilinder met 136 pk.
 
huidige Merivan 750 kilo

welke hebben ze dan? Mijn ouders hebben ook een trekhaak op hun meriva, ze hebben de 120PK versie, maar die mag gewoon iets meer dan 1000 kilo trekken dacht ik.

. De Karl en nu de Twingo mogen helemaal niets trekken…

trekhaak kan wel onder de twingo , voor een fietsendrager. zat er wel eens aan te denken of ik deze zou gaan inbouwen bij die van ons





zondag weer naar de VS, eerste adres een uurtje boven detroit op maandag, maandagmiggdag 6 uurtjes rijden richting pittsburg. zal wel laat aankomen daar. Daar wat zaken regelen en bespreken. woensdag collega ophalen van een regionaal vliegveld in de buurt. Ben benieuwd welke huurauto ik krijg, toch wel weer de nodige kilometers maken. :)

En hoop vooral dat ik mijn wat beter voel; hele week al snotterig, hoofdpijn en koorts. Word wel weer een heftig weekje.. . ohja , iets warmer mag ook wel. Al zijn de pieken van -10 overdag en -20 's nachts wel een beetje voorbij wat ik zo zag.
 
Laatst bewerkt:
welke hebben ze dan? Mijn ouders hebben ook een trekhaak op hun meriva, ze hebben de 120PK versie, maar die mag gewoon iets meer dan 1000 kilo trekken dacht ik.



trekhaak kan wel onder de twingo , voor een fietsendrager. zat er wel eens aan te denken of ik deze zou gaan inbouwen bij ons.
Mijn ouders hebben een Meriva B, 1.4. Ik meen dat de Twingo vanaf 2020 inderdaad een fietsendragerhaak kan hebben. Voor de 2016 die wij hebben heb ik dat nog niet gezien.
 
Mijn ouders hebben ook een Mervia B 1.4, daar hebben we al wel een tandemasser achter gehad, met huif. Dan is 120PK echt wel mager als je wind tegen hebt :LOL:

Oudere twingo's vanaf 2014 kan ook wel een trekhaak. Maar de aftermatket is de mooiste, maar heel duur zeggen ze. die van renault zelf is een gepruts om hem er op te krijgen en de stroomkabel moet tussen de achterklep rubbers geprutst worden. Echt een lachertje. Maar het kán wel.

deze aftermarket variant
img_2484-k_1280x1280.jpg


En je hebt ook af fabriek met die bevestiging gaten

142-abf9ec6f.jpg

00066045BIPA.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat kogeltje lijkt me wel érg klein voor een fietsendrager?

@Joost: wij vliegen morgen naar de VS, maar dan wat zuidelijker: Florida.
 
Dat kogeltje lijkt me wel érg klein voor een fietsendrager?

ja lijkt mij ook, en zo hoog lijkt mij ook niet handig met een fietsendrager.

@Joost: wij vliegen morgen naar de VS, maar dan wat zuidelijker: Florida.

Heerlijk! Ik was daar vorig jaar rond deze tijd. Heerlijk om graadje of 25 te hebben en lekker briesje :cool: helaas zit ik iets noordelijker. Wie weet zie ik je nog
 
Alvast een goede reis Berry en Joost!

Wij hebben eind vd middag nog even lekker op een terrasje gezeten en een hapje gegeten: wij waren de eerste terrasgasten van het jaar :cool:
 
Aah ja, daar was het ook echt lekker weer voor Gerwin! Heerlijk dat die periode er weer aan komt :cool:

En inderdaad, goede reis Berry en Joost!

@Twingo, ons overbuurmeisje had zo een met fietsendrager gebruikte ze best veel voor wielrenfiets en MTB
 
Terug
Bovenaan