As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

Ik moet denk ik even wat rechtzetten en uitleggen…

Koreaanse auto’s, na mijn Getz ben ik er fan van. Ze doen hèt altijd, alles is logisch, geen gekke dingen qua schema’s. Info is duidelijk en (redelijk) makkelijk te vinden.

Met dat in het achterhoofd heb ik eens gekeken naar oudere Koreanen, de Excel is de oudste Hyundai die ik kan vinden en die ook redelijk netjes is. Maar dan is de vraag, is dit leuk genoeg voor een hobby / plezier auto?

Persoonlijk denk ik niet, een ouder model, een Pony, Pony XP of een Lantra en een Scoupé zijn dat iets meer, maar die zijn helemaal niet te vinden. Een oude KIA is netzo, ik vind een Pride leuk, maar een eerste Sephia ook. Maar behalve die ene zijn er er weinig mooie Pride's en oude Sephia's al helemaal niet.

Daewoo, niet de meest beste auto's ook. Een Matiz vind ik, precies zoals MCW, zegt heel erg leuk, zeker zoals die groene met een roldakje. Echter weet ik waar deze staat, en die staat er dus al jaren, dus nee zeker deze zou ik niet kopen. Stevie Wonder zou ook zien dat dit niets is!

Mocht ik een Daewoo kopen, dan moet ik een andere monteur zoeken, Erin zegt altijd "je mag alles kopen, maar aan Daewoo's sleutel ik niet."

Punt bij dit soort modellen is, ze zijn redelijk zeldzaam en net als oudere Japanners, niet veel mensen geven erom en ze verdwijnen. Is dat erg, dat weet ik niet. Inderdaad niet alles is een bewaarauto, maar ook ,andere modellen (ik noem een Polo, Golf, 205 Uno) zijn niet persé speciaal.

Waarom ik toch met een schuin oog naar een Koreaan keek is omdat ze heel betrouwbaar zijn, je zou het een rationele hobby-auto kunnen noemen, Rover heeft de naam om meuk te zijn, dat valt heel erg mee, maar mijn Getz had nooit iets, en dat is heel fijn. Zeker als je een Lancia gewend bent.

Tegelijkertijd denk ik wel, bij een Koreaan uit de jaren 90, die zijn haast net zo verfijnd als mijn SW, dus word ik daar heel blij van als hobby auto? Ik heb daar mijn vraagtekens bij om eerlijk te zijn. Echter vind ik een Koreaan iets sympathieker in vergelijking met een Toyota, Nissan of Honda. Dat kan ik niet uitleggen, dat is een gevoel die misschien nergens op slaat.

Op dit moment zijn we nog bezig met een verkoper, ik benoem hem en zijn auto bewust niet, Niet dat het heel geheim is hoor, een paar vrienden weten het wel.

De auto in kwestie vind ik en ook mijn vader erg leuk. Ik heb hem al eens gezien, toen heb ik er niet ondergelegen. EN die auto vinkt bijna alle vinkjes aan. De verkoper is ook welwillend, dat is het probleem ook niet zo. Soms lopen dingen gewoon niet zo handig, en het is nu ook vakantietijd. Dus als de verkoper de auto rijklaar moet laten maken en afhankelijk is van een derde, dan is dat lastig.

Mijn vader is 79, dus dit wordt misschien zijn laatste (hobby) auto, de Rover gaat nog jaren mee en wordt zeker op korte termijn niet vervangen, en ook als de Hobby auto mooi en goed is, mag ie jaren meegaan.

Maar goed, links denk ik "moet ik het niet laten ." Maar rechts denk ik dat ik daar heel veel spijt van ga krijgen. Plus ook dat de auto in onze ogen zo leuk is, dat zelfs mijn moeder om is.

Mijn fysio vraagt altijd om mijn pijn een cijfer te geven, ik heb de auto een cijfer gegeven:
ik geef de auto een 9+ , maar mede daardoor is eigenlijk elke andere auto die nu te koop staat minder leuk en hoe tof ook, een 7 .

Mijn kaarten zijn inmiddels ook weer wat anders geschut, en op aanraden van mijn werk EN de arbo-arts ga ik toch op vakantie, met mijn vader en Ayo de poes, als we er weer zijn gaat mijn vader met mijn moeder nog even op pad. Dus afwachten is dan ook iets minder erg.

Laatst bewerkt:
Dat klinkt als een helder verhaal Pjötr, en ik denk dat het ook goed is dat je ook rustig nog even verder kijkt naar wat je nog meer tegenkomt. En als de auto's die je tegenkomt verbleken bij het alternatief, is de keuze stiekem misschien wel al gemaakt ;)

Maar hoe jammer is het dan dat zaken niet zo lopen als je graag had gehoopt. Je geduld wordt dan aardig op de proef gesteld, dat begrijp ik best. Maar ik hoop dat het het wachten waard is. Ik ben intussen wel érg benieuwd geworden naar wat voor iets het gaat worden!

En in de tussentijd inderdaad vooral de afleiding opzoeken. Een vakantie klinkt goed! Waar gaan jullie heen?

Het klinkt voor mij alsof het werk aan de lancia je zo tegen heeft gezeten + de combinatie met je enkel (weinig mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan/afhankelijk zijn van een ander) dat je eigenlijk graag even de rust en betrouwbaarheid wilt hebben van een aziatische auto.
Dat herken ik wel. Ik had op een gegeven moment 2 project-auto's en dan is de lol er snel van af als er elke keer wel weer werk aan een auto is. Ookal is het iets kleins. Zeker als de gezondheid niet altijd mee werkt.
Bij mij was het de Dagelijkse auto die steeds aandacht bleef vragen en ik vervangen heb voor een aziaat. Geeft toch wat meer rust in de tent.

Maar ik denk dat de gemiddelde auto die je koopt als hobby auto lang niet zoveel werk vraagt als een italiaan uit de jaren 80/90. (Tenzij je voor een matiz zou gaan, dat is denk ik net zo erg)
Je gaat van het ene uiterste naar het andere en ik denk dat je daar spijt van zal krijgen als je dat uiteindelijk zou doen.

Ik ben het volledig met je eens dat een golf of 205 eigenlijk net zo "niet het bewaren waard" zijn. Uiteindelijk blijven er daar toch altijd wel een behoorlijke hoeveelheid van over en worden ze vooral gekocht om de nostalgie en eenvoud van het sleutelen. De onderdelenvoorziening is nog steeds behoorlijk goed.

Afhankelijk van hoe oud je zoekt zou de eerste generatie honda civic misschien iets leuks kunnen zijn?
Dan heb je toch een bekend model (qua naam) maar wel de generatie die het minst bewaard is gebleven. Plus het is iets aziatisch.
Staat toevallig eentje met een geschiedenis te koop:https://www.autowereld.nl/honda/civ...en-bekende-nederlanders-37672632/details.html

Al zal zoiets in het begin toch best wel wat sleutelwerk kosten...

@BleuZ NL Ha ja, die auto heeft me eigenlijk verpest. (ik kom er op terug) We moeten nog even kijken qua vakantie , het zou na half augustus worden, eerst nog samen met mijn vader naar het concert van Diana Ross.

Soms is er onwil, soms ben je afhankelijk van iemand, en ik snap ook wel dat als je een auto hebt met weinig reactie dat je die alleen aanpakt als 't moet. Dat zou ik ook doen, eerlijk is eerlijk.

Zeker voor een hobby-auto moet ik een klik hebben, het moet me aanstaan, en als er dan iets heel leuks is, dan staat de rest misschien in de schaduw. Dan blijft er altijd een klein stemmetje zeggen "had je maarrrrrr"

Misschien wordt het Duitsland, mijn vader wou ook wel naar Polen. In Wroclaw is een nieuw automuseum en we kunnen dan onze autovrienden weer ontmoeten. Nouja eerst maar eens kijken. Vandaag bij de fysio was het weer wel weer duidelijk dat ik nog lang neit de oude ben.

@Pobresh , leuke Civic. Maar vooral voor een ander. Ik kijk graag naar oude Japanse auto's, vind sommigen heel tof en anderen leuk. Maar weinig zou ik zelf willen hebben. Dan vind ik oude Koreanen aantrekkelijker (of een Chinees) De opkomst en update van suffe Sophie auto naar een serieus genomen merk/land.

Op Japan Classic Sunday stond wat gaafs:
449954311_10225758985903554_5542985455751647923_n.jpg

Een Precis, ofwel een Hyundai Excel die op bepaalde markten als Precis, by Mitsubishi is verkocht. Op oude Poolse kenteken platen. Van mijn Poolse vriend begreep ik dat deze van een bekende vlogger is, die blijkbaar ook te koop is of komt. Zo'n oude Hyundai lijkt me dan wel erg tof, het verhaal erachter ook natuurlijk.

Maar goed, een Lancia is geen slechte auto, de naam is slechter dan dat ze zijn. Na jaren in een Ypsilon uit '99 en de Y10 durf ik dat wel te zeggen. Natuurlijk heb je wel vaker te maken met wat dingetjes, het zijn geen Hyundai's en ook onze Rovers scoren eerlijk is eerlijk beter. Maar je moet wel geluk hebben, ik ken ook een paar Lancia's, nou daar schieten de tranen je van in de ogen, die kun je het beste slopen, zulke rot-auto's zijn het. Altijd stuk en dan zijn ook nog eens gerestaureerd.

Ik kan nu er niet veel aan doen, en dus komt alles op vader zijn bord. Mijn vader wordt 79, die wil neit meer dag in dag uit onder een auto kruipen. Natuurlijk kun je dan de hulp van een vriend/garage in schakelen, de garage die de Lancia inboedel over heeft genomen ze al eens eerder "het is goed dat je zelf veel kunt, anders worden dingen een dure grap."

En dan is een auto als een betrouwbare Aziaat of iets als een simpele (qua techniek) Lada net wat lekkerder om te hebben. Als een Lada niet loopt, stel je de carburateur af en klaar (okay dit is wat simpel) bij een auto als de Lancia kunnen het 10 dingen zijn.

Bij een Lada heb je 1 werkplaatsboek, van de Lancia heb ik er 3 mappen a 300 pagina's per stuk, plus een stuk of 10 aanvul-mapjes met een paar pagina's Plus in de fabriek werden er op maandag ander onderdelen gebruikt dan op woensdag en op vrijdag was het nog weer anders. En dat maakt het soms dat de Lancia vermoeiend is, hij doet het nu goed, maar toch vinden wij het langzaam tijd voor wat anders.

Laatst bewerkt:
Oei die is tof QV! Wat een mooie kleur! De Excel was de eerste Hyundai in Duitsland , ze verkochten relatief best goed voor een nieuw merk. Bijna niet voor te stellen dat Hyundai pas sinds 91 daar actief is.

@MCW , die 2 zijn mooi ja!
Mensen uit onze straat hadden zo'n Sephia, in het wit. Die Lantra is inderdaad ook leuk zeg. Mijn stief oom en tante hadden vroeger een Lantra, net als een buurman. De buurman kocht elke 2 jaar een nieuwe, dus elke generatie en dus facelift heeft hij gehad. Mijn stief oom had een Lantra 1 in de kleur van de auto uit QV zijn link, die auto had allerlei luxe, dat had onze Jetta niet. En mooie zachte bekleding, ik was helemaal fan, waarom mijn ouders toen daarna een Vento kochten en geen Lantra begreep ik als 12 jarige niet.

Dit vind ik trouwens ook mooi:

Onderdelen, zeker voor oudere Lada's zijn niet zo spannend. Vanuit Duitsland is veel te verkrijgen, er zijn ook in ons land redelijk wat adresjes met Lada kennis / onderdelen. En anders is er nog internet.

Alles gaat om connecties. En daar is ook weer een minpunt van Lancia, voor een type-plaatje ben je 2 ribben kwijt, en je nier misschien ook. Een Lada-deur kost je misschien een kratje bier, omdat zo een "kameraad" op de weg wordt gehouden.

Lada, maar ook andere Oost-Europese auto's hebben natuurlijk altijd de stempel gekregen dat het onbetrouwbare troep is, maar zeker ten tijde van het IJzeren Gordijn werden die auto's gemaakt voor de eeuwigheid, en moesten dus makkelijk te onderhouden zijn en snel weer de weg op kunnen. Modern waren ze toen niet, zeker niet naar onze maatstaven, maar wat er niet op zit kan ook niet stuk. En een gebrek aan elektronica maken het sleutelen wel wat makkelijker natuurlijk.

Het rijdt spartaans en de kwaliteit is natuurlijk ondermaats, maar alles is inderdaad wel simpel gehouden.
Een auto moest een praktisch doel hebben, maar als je in dienst bent van de staat (veel bedrijven waren staatsbedrijven) moest je natuurlijk wel op tijd op je werk kunnen verschijnen en de wegen erheen konden best wel slecht zijn, dus in de basis zijn ze best wel robuust gebouwd uiteindelijk.
Voor het gemiddelde volk was een auto ook behoorlijk duur dus er werd ook moeite gedaan voor het behoud.

Die achtergrond zie je momenteel bijvoorbeeld ook bij dacia. De basis is solide en betrouwbaar, maar de goedkoopheid van de minder belangrijke onderdelen spat er aan alle kanten van af.

Ik vond mijn 3 Hyundai's na m'n Getz CRDI nou niet echt super betrouwbaar....Aan m'n i30's ging nog wel eens wat kapot en ook m'n i20 had toch wel wat zaken in de garantieperiode (Die allemaal perfect zijn opgelost door de dealer, ook vwb vervangend vervoer).

@Pietzoveel , werk jij bij Toyota ofzo ? ;) Nee gekheid natuurlijk. Dat is wel jammer hoor!
Mijn Getz was een tankje, net zoals wat jij zegt. Mijn maat zijn i30 was ook niet perfect trouwens. Ik beken dat ik Hyundai misschien door een iets te roze bril bekijk hoor en een fanboy ben. . De dealer, zeker hier, vind ik trouwens wel vreselijk. EN over de importeur hoor je soms ook wel slechte verhalen.

Ik had ooit een oud collega, zij hadden een Golf 4 en kochten toen een nieuwe KIA , na anderhalf jaar heeft de dealer die auto teruggenomen omdat er zoveel mis mee was, die auto stond echt continu bij hen omdat er defect mee was.

@Pobresh

Dat ben ik niet met je eens, sowieso is een auto als een Lada 2101 een hele andere auto en dus niet te vergelijken met een moderne Dacia. Natuurlijk is die auto verouderd, zeker naast de Westerse concurrentie, zeker als je eentje uit de jaren '80 neemt. Maar de pers hier vond het natuurlijk heel makkelijk om die auto's de grond in te boren. En alle verhalen van de tevreden rijders die met weemoed aan die auto's terugdenken negeert iedereen altijd maar, er zou ook maar een goed woord over een Lada of Skoda of FSO worden gezegd.

Maar om nu te zeggen dat je in zo'n auto de goedkoopheid je tegemoet komt is onzin. Vriend van mij heeft een Samara, ja sommige dingen zijn wat dikker en meer grof, maar het voelt zeker wel degelijk aan en het is ook niet zo dat je denkt dit is na 1x gebruiken kapot. of als je er naar kijkt breekt het af. Bekende Stan had een Kalina, nou die kon prima meekomen hoor, die deed niets onder qua beleving vergeleken met mijn Getz. Okay de qua wegligging en rijden won de Getz, eerlijk is eerlijk.

Er zit wel degelijk verschil bepaalde merken, want waar bijvoorbeeld een Samara een goede naam heeft, is de Aleko wel een ramp op wielen.

De meeste Oost-Europese auto's, zeker de wat oudere, zijn ontworpen vooral voor de eigen markt, dus ja slecht wegdek en alles konden ze beter aan ja. Die auto's werden ook gebouwd zo dat jij als eigenaar er veel zelf aan kon doen om hem zo op de weg te houden.

Ik weet hoe het communisme werkte, niet alleen staatsbedrijven willen dat je op tijd op je werk bent. Dat is hier ook zo. ;)

M'n 1e i30 (nieuw gekocht) was 1.4, die viel wel mee, koplamp lampjes bij de vleet en een deurkabel, irritante rammel in het dashboard, maar m'n 1.6 crdi.... pffff een aaneenschakeling van rariteiten wat er kapot ging.... met tot slot een vastloper (total loss). M'n i20 (nieuw gekocht) had ook wat gekke zaken, bladderende chroom van de pookknop, radio 3x, zwarte lak van de ruitenwisserarmen afgebladderd, krukaskering (bak-kant), een losgelopen plug (olielekkage, bak er weer af), vastzittende remklauw achter.. en dat binnen 4 jaar. M'n Getz (van 15k naar 200k) alleen een vastzittende remklauw achter..... Nee, ik werk niet meer in de automotive, maar hou me er zakelijk nog wel mee bezig.

@Pietzoveel , de Toyota opmerking was een beetje een grapje hoor, omdat Toyota en Hyundai vaak strijden om de naam van beste auto ;)

Maar dat zijn serieus best wel dingen zeg, die ik niet had verwacht! Natuurlijk kan er altijd een misser tussen zitten en bij merk met een slechte naam iets goeds, maar toch best een lijstje.

Even flink bij gelezen hier! Ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Ik denk wel dat het leuker is als je hobby auto echt anders rijdt dan je dagelijkse auto, anders voegt het niet heel veel beleving toe. Ik merk dat nu wij de Kever hebben I.p.v. de Audi 80 uit 1978. Rijdt totaal anders en daardoor ook leuker om mee te rijden.

@Pobresh

Dat ben ik niet met je eens, sowieso is een auto als een Lada 2101 een hele andere auto en dus niet te vergelijken met een moderne Dacia. Natuurlijk is die auto verouderd, zeker naast de Westerse concurrentie, zeker als je eentje uit de jaren '80 neemt. Maar de pers hier vond het natuurlijk heel makkelijk om die auto's de grond in te boren. En alle verhalen van de tevreden rijders die met weemoed aan die auto's terugdenken negeert iedereen altijd maar, er zou ook maar een goed woord over een Lada of Skoda of FSO worden gezegd.

Maar om nu te zeggen dat je in zo'n auto de goedkoopheid je tegemoet komt is onzin. Vriend van mij heeft een Samara, ja sommige dingen zijn wat dikker en meer grof, maar het voelt zeker wel degelijk aan en het is ook niet zo dat je denkt dit is na 1x gebruiken kapot. of als je er naar kijkt breekt het af. Bekende Stan had een Kalina, nou die kon prima meekomen hoor, die deed niets onder qua beleving vergeleken met mijn Getz. Okay de qua wegligging en rijden won de Getz, eerlijk is eerlijk.

Er zit wel degelijk verschil bepaalde merken, want waar bijvoorbeeld een Samara een goede naam heeft, is de Aleko wel een ramp op wielen.

De meeste Oost-Europese auto's, zeker de wat oudere, zijn ontworpen vooral voor de eigen markt, dus ja slecht wegdek en alles konden ze beter aan ja. Die auto's werden ook gebouwd zo dat jij als eigenaar er veel zelf aan kon doen om hem zo op de weg te houden.

Ik weet hoe het communisme werkte, niet alleen staatsbedrijven willen dat je op tijd op je werk bent. Dat is hier ook zo. ;)

Ik heb het waarschijnlijk verkeerd verwoord.
Ik doelde er op dat bepaalde neven-zaken wel werden wegbezuinigd om productiekosten te besparen.
Denk bijvoorbeeld aan het gebrek aan een fatsoenlijk aangebrachte laklaag (de riva kwamen in veel gevallen met een hoop druipers uit de fabriek gerold) en gebrekkige eindcontrole.
En als je op details gaat letten kom je in de loop der jaren allemaal kleine wijzigingen tegen waardoor bijvoorbeeld de hoeveelheid benodigd staal minder werd of dat de mallen steeds grotere toleranties kregen en dat er een goedkopere/andere materiaalsoort werd gebruikt dan voorheen.
Het moest goed zijn maar wel met lage productiekosten in het achterhoofd.

Nou zal het bij een vroege 2101 een stuk minder aanwezig zijn (toen was het nog niet zo slecht gesteld met de economie daar)

Een getz met een kalina vergelijken is appels en peren. Een kalina is een (kleine) B segmenter. Een Getz een A segmenter. Als die hetzelfde zijn is of die getz erg goed, of de kalina matig voor zijn segment. Of beide zijn matig.

Een kalina zit in hetzelfde segment als een excel. Daarnaast viel hyundai zeker in die tijd nog onder de goedkopere keuze. Vergelijk ze maar eens met een vw, peugeot of toyota uit dezelfde tijdsperiode.

Dus... nee niet slecht. En er spat ook niet aan alle kanten goedkoopheid van af. Maar als je gaat vergelijken ga je de verschillen die ik bedoel wel merken.

En die moderne dacia's merk je aan alle kanten aan dat het goedkoop moet zijn. Dat was vroeger bij dat merk ook echt niet het geval.

Ik vind persoonlijk wel dat je modellen die lang in productie zijn geweest moet vergelijken met de auto's uit dezelfde tijdgeest.
Het ontwerp van de 2101 kwam uit midden jaren 60 (fiat 124). De sovjet versie was van begin jaren 70. Als je dan een late 88er hebt is die wel flink verouderd in die zin. Maar vergelijk je het met een soortgelijk model uit de jaren 70 valt het allemaal wel weer mee.

Ik rijd zelf met een Trabant. Eentje die gemoderniseerd was met een 4takt motor... Het is net zo goed een ontwerp waarvan de basis stamt uit de jaren 50/60. En dat merk je gewoon aan alle kanten. Die auto is echt niet slecht in de basis, Maar je merkt wel dat men op een andere manier naar kwaliteit keek dan in het westen het geval was.
Vergelijk je het met een renault 4 of een kever uit die tijd... Waren ze welliswaar duidelijk goedkoper, maar lang niet zo slecht. Vergelijk een jaren 60 exemplaar met eentje uit de jaren 80 en je ziet ook kwaliteitsverschillen.

Het is ook maar net wat je zoekt in een auto he. Daarom zijn er zoveel verschillende merken en types uitgebracht ;)
Gelukkig maar.

Ik zou trouwens de keuze voor een lada 2101 wel geweldig vinden :cool:(y)

Ha Ivo, ja dat is zeker een goed punt. Ik ben het daar wel mee eens, de Lancia is een automaat, dat rijdt ook "anders", zeker als je 'm vergelijkt met de Rovers. Maar ik ben inderdaad wel "bang" dat een ietwat morderne Koreaan niet echt verschillend is als ik hem vergelijk met mijn SW . Ik ben eigenlijk verwend met een bijzondere dagelijkse auto.

Vandaag ben ik bij even langs Marc geweest, om de nieuwe aanwinst (om hem maar even zo te noemen) te bekijken, en om het bedankje voor alle hulp te brengen.

53854534901_3dbbd33e0b_b.jpg

De 800 is natuurlijk een plaatje, de kenners vergaderen er nog even over wat nu de mooiste Rover is!

Het hele dorp was versierd, dus ik kon nog een mooie foto maken:

Pobresh
Een getz met een kalina vergelijken is appels en peren. Een kalina is een (kleine) B segmenter. Een Getz een A segmenter. Als die hetzelfde zijn is of die getz erg goed, of de kalina matig voor zijn segment. Of beide zijn matig.

Een kalina zit in hetzelfde segment als een excel. Daarnaast viel hyundai zeker in die tijd nog onder de goedkopere keuze. Vergelijk ze maar eens met een vw, peugeot of toyota uit dezelfde tijdsperiode.
Dit klopt niet, de Getz is net als de Kalina een B-segmenter. Beide auto's zijn heel goed vergelijkbaar en zelfs nagenoeg even groot. In het A-segment bood Hyundai de Atos.

En die moderne dacia's merk je aan alle kanten aan dat het goedkoop moet zijn. Dat was vroeger bij dat merk ook echt niet het geval.
En ook dit durf ik wel ter discussie te stellen. Stap je in de eerste Logan, dan valt inderdaad op dat alle gebruikte materialen knetterhard zijn. Aan de andere kant zie je ook weer geen onafgewerkt blik, zoals in sommige A-segmenters wel het geval is. Het had dus gerust nog iets goedkoper gekund.

Maar misschien wel het belangrijkste, en daar ben ik het wel heel erg mee eens:
Ik zou trouwens de keuze voor een lada 2101 wel geweldig vinden :cool:(y)

Een 2101 is wel fraai vind ik, maar dan het liefste een late, en als we dan toch eisen stellen eentje met de zwarte gril.

@A3 White , haha ja, de meester aan het werk!

Dit klopt niet, de Getz is net als de Kalina een B-segmenter. Beide auto's zijn heel goed vergelijkbaar en zelfs nagenoeg even groot. In het A-segment bood Hyundai de Atos.

En ook dit durf ik wel ter discussie te stellen. Stap je in de eerste Logan, dan valt inderdaad op dat alle gebruikte materialen knetterhard zijn. Aan de andere kant zie je ook weer geen onafgewerkt blik, zoals in sommige A-segmenters wel het geval is. Het had dus gerust nog iets goedkoper gekund.

Maar misschien wel het belangrijkste, en daar ben ik het wel heel erg mee eens:
Onafgewerkt blik is geen teken van goedkoopheid... Zo wordt het wel bestempeld maar dat is het niet. Immers wordt in veel luxere auto's ook gewoon de exterieurkleur naar het interieur verwerkt.

Wat me bij dacias opviel was dat de materialen niet alleen knetterhard zijn, maar ook nog fragiel ten opzichte van vergelijkbare auto's in hetzelfde segment.
Maar wellicht ben ik ook gewoon veel te lomp.

De getz en kalina vind ik persoonlijk gewoon niet vergelijkbaar, maargoed iedereen mag een andere mening er over heben ;)

Ja een Lada 2101 vind ik ook erg leuk ja, het liefste ook een late dan. Zonder chroom maar alles in het zwart.

Zoals deze:

Compleet met het zwarte plaatje tussen de achterlichten, wat speciaal voor onze markt is gemonteerd:

Ik moet eerlijk zeggen, geen idee of het door Lada zelf of door meneer Noordman (de importeur) is gedaan

file

Deze Samara staat op een veiling, nou dat sla ik eigenlijk meteen over, maar dit is wel een hele mooi vind ik. Dit vinkt wel veel Samara-boxjes aan. Maar onderstaande 2105 vind ik ook erg mooi, misschien iets meer een Lada, zo basic. Die staat bij dezelfde veiling.

file

Gisteren ben ik met mijn vader even naar Oldtimerdag Diever geweest. Het zou toch droog worden, maar helaas had Buienradar een beetje gejokt, en hoosde het met enige regelmaat. Kortom na 1 rondje zijn we weer gegaan, 2x schuilen in de auto en we hadden het wel gezien om eerlijk te zijn.

Er waren een paar leuke en bijzondere auto's, maar de opkomst viel toch wat tegen.

53856072363_0b6376939e_b.jpg

We hadden de SW meegenomen.

53855817271_77312288e5_b.jpg

Mijn mond viel open, er was een Y10! We hebben de auto goed in gaten gehouden, maar we hebben geen eigenaar kunnen ontdekken. Dit is ook een Selectronic zelfs!

53855817296_a0634d31e5_b.jpg

Mooie Volkswagen!

53856188164_6f7b0feef3_b.jpg

Deze Ascona was nog in nieuwstaat en niet gerestaureerd. Afkomstig uit Zweden.

53854929857_b45ef1dd44_b.jpg

Met een beetje fantasie waan je je in de jaren 60.

53855817396_270973f470_b.jpg

Een hele mooie FIAT 2300

53856072223_8d1cea424f_b.jpg

Een van de auto's die ik nog neit eerder had gezien, deze Galant Stationcar

53856188084_362f1b0a13_b.jpg

Magnum en zijn Ferrari-vriend waren er ook!

Compleet met het zwarte plaatje tussen de achterlichten, wat speciaal voor onze markt is gemonteerd:

Ik ben wel benieuwd: Waar dient dat plaatje eigenlijk voor? Mega kentekenplaathouder ofzo?
De normale montage is toch ook niet heel speciaal ten opzichte van andere voertuigen.

Bijzonder spul op die oldtimerdag! Jammer van het weer, maarja buienradar zit er wel vaker naast :LOL:

Ik ben wel benieuwd: Waar dient dat plaatje eigenlijk voor? Mega kentekenplaathouder ofzo?
De normale montage is toch ook niet heel speciaal ten opzichte van andere voertuigen.

Bijzonder spul op die oldtimerdag! Jammer van het weer, maarja buienradar zit er wel vaker naast :LOL:
Er waren nog meer leuke auto's, maar die zet ik in het event-topic.
Ja nouja Buienrader gaf inderdaad op vrijdagavond laat aan droog, het event had het overgenomen. Ik heb nog een andere app, die had het wel over regen maar niet zoveel. Nouja na 2 dikke buien vonden we het wel mooi geweest, en we waren niet de eersten die gingen. Jammer voor de organisatie vooral natuurlijk.

Over de Lada-plaat

Die plaat hoorde bij het pakket op de latere modellen, om ze wat moderner te doen ogen. Zo is het chroom zwart (de koplampringen, spiegels). De kentekenplaat is inderdaad nutteloos, puur voor de looks. Ik weet eigenlijk niet 100% zeker maar ik geloof dat het rubber op de bumpers en het zwarte rooster op de achterste stijl we op alle latere exemplaren zit. Sommige hebben ook stootstrips, maar niet allemaal. Ik kan niet helemaal zeggen wanneer het gemonteerd is, sowieso in 1987 en 1988.

Ik heb op Flickr een groep aangemaakt voor Lada's in ons land, ik ben daar eens wat ingedoken.
Ik zie ook wat foto's met modellen uit 1985 die het al hebben, van mezelf maar ook op de oude Beeldbankfoto's van Eelco, maar ook modellen uit 1985 die het niet hebben:

NN-65-DB Lada 1200 S [2101] 1985 by Eelco, on Flickr

SH-53-FH Lada 1200 S [2101] 1987 by Eelco, on Flickr

ZL-07-HP SEAT Marbella XL 1991 TS-05-RR Lada 1200 S [2101] 1988 by Eelco, on Flickr
Als ik me niet vergis is dit een Olympic, die hadden kennissen van mijn ouders ook. Grappig om te noemen is dat haar moeder ook een Olympic had, maar dan een Hyundai Pony variant.

Modellen die later naar ons land zijn gekomen hebben het niet:
Lada VAZ 1200 S 1987 by Wouter Bregman, on Flickr

Dit is bedacht en gedaan door de importeur meneer Noordman. Hoewel hij er soms rare ideeën op nahield was leken de latere modellen wel moderner hierdoor. In België werd dit ook gedaan. De heilige graal onder de Samara's is de Carlotta, die is daar bedacht.

Ik zal eens een keer kijken of ik in de oude magazines van me iets kan vinden. Helaas is er amper tot geen documentatie meer, en vele Lada's zijn na een paar jaar terug naar Rusland gegaan (of gesloopt) . Ik heb wel folders, maar ik betwijfel of er ook iets van de 1200 uit de jaren 80 bij zit

Ik ben nog even gaan zoeken, in mijn jaarboeken staat niets. Logisch want in de tijd was volgens de pers Lada het meest slechte wat je kon kopen. Zelfs de Samara werd eigenlijk als matig gezien.

Daarna ben ik even in mijn folders gedoken Natuurlijk de 1200 S staat er in, ook met zwarte accenten maar natuurlijk alleen de voorkant. Beetje jammer.
Leuk om deze folder te laten zien:
53859036168_91d4b73e22_b.jpg

Met daarin de Akeko, die helaas toch uiteindelijk niet in ons land is verkocht.
53858787611_95f9ef5246_b.jpg

Ook speciaal:
53857893422_9d966c83db_b.jpg

De Cabrio, Savanne, schijnt een idee van Lada France te zijn geweest.

53859157259_6fef4787c0_b.jpg

In een een andere folder staat de 1200 S ook, maar natuurlijk weer de neus.

53859036083_b2b148be1b_b.jpg

Er was een heuse bestellijn, de Niva heb ik in het echt gezien, een 2104 ken ik van foto's. Dichterbij een Samara kom ik waarshijnlijk niet ;)

Ik had nog hoop dat mijn boek over 100 jaar Gremi misschien iets kon beteken, maar helaas niet.
53859207990_f6bd50f4f6_b.jpg

Wel een foto met de zwarte onderlelen, maar weer van de voorkant. EN ook de foto's in het boek over waar Lada's voor onze markt werden aangepast werden, zijn ouder.

Het boek vermeld ook de Aleko, daarnaast was men blijkbaar met nog een auto bezig:

ZAZ-1102 Tavria, helaas kreeg deze auto geen Europese goedkeuring.

Toen ik dit berichtje maakte, dacht ik ineens, 1989, wat bij die foto uit het boek van Gremi stond.

EN warempel in het 3e boek (autotest) stond dit:

Blijft interessant die oude oostblok-folders. Ik weet niet hoe andere merken dat deden maar een 5 maal gelagerde krukas en gescheiden remsysteem als verkooppraatje gebruiken gaat nogal ver :ROFLMAO:

Grappig, ik zie onze dorpsgarage er inderdaad tussen staan als dealer.
Volgens mij had ik het al eens genoemd, maar ik heb hier een groot Russisch boek liggen met alle technische details van de Samara.

Laatst bewerkt:
Dat is gaaf @Barri ! Als je ooit besluit het weg te doen, let me know.

Maar eerlijk is eerlijk dat moet je eigenlijk houden, veel te gaaf om weg te doen!

Edit ik zie je foto’s, wat gaaf zeg!

Blijft interessant die oude oostblok-folders. Ik weet niet hoe andere merken dat deden maar een 5 maal gelagerde krukas en gescheiden remsysteem als verkooppraatje gebruiken gaat nogal ver :ROFLMAO:

In mijn herinnering las ik dit in de jaren 80, begin 90 wel vaker in folders en ook autotesten. Schijfremmen was ook zoiets.

Ik weet niet goed wat ik met dat boek moet dus ik hou het in gedachte Peter!
Dat is goed hoor, het is inderdaad vooral leuk en tof vind ik. Zonder er echt iets mee te kunnen.

Nerd-info:
53859457714_c9216922f8_b.jpg

In Rusland kregen de auto's een type code, de 1200 is de 2101, de station is de 2102. de 1500 was de 2103.

De Samara is de 2108 (3deurs) en de 2109 (5deurs) 21083, is de versie met de 1.5 motor, de 21081 was de 1.1 motor, die was alleen voor export. De Samara was er eerst als 3 deurs en kwam pas later als 5 deurs. In het begin werd de 5deurs iets hoger in de markt gezet ook. (daarom ook het grote prijsverschil in de folder hierboven).

Wat bijna niemand weet is, dat de Samara ook voorzien is van een wankelmotor, maar die was niet zo betrouwbaar. Dit model werd veel door de Politie en KGB gebruikt, want hij was "bloedsnel" en zag er niet snel uit.

Leuk boek @Barri Die doorsnede-tekeningen zien we niet meer snel tegenwoordig. Echt mooi en interessant!

@Pjötr Zijn alle lada's niet op die manier genummerd? De namen zijn vooral bedoeld voor exportmodellen toch?
Of is de nummering zo'n fabrieks-aanduiding die je bij andere merken ook ziet?

@Pjötr Zijn alle lada's niet op die manier genummerd? De namen zijn vooral bedoeld voor exportmodellen toch?
Of is de nummering zo'n fabrieks-aanduiding die je bij andere merken ook ziet?
Klopt het eerste nummer is de motorinhoud
1tot 1000 cc
21200 cc - 1800 cc
31800 cc - 3200 cc
4meer dan 3500 cc

Daarna wat het is:
1personenauto
2autobus
3vrachtauto
4vrachtauto met oplegger
5kiepauto
6tanker
7bestelauto
8gereserveerd voor toekomstig gebruik
9speciaal voertuig

Het derde en vierde getal wordt gebruikt om het fabrieksnummer toe te wijzen. Er mag een vijfde getal gebruikt worden en wordt meestal gebruikt om een subtype aan te geven van hetzelfde model. Een zesde getal wordt soms gebruikt om een exportmodel aan te geven.

Voorbeeld: De VAZ 2101 is een 1200-1800 cc personenauto van AvtoVAZ, de VAZ 21012 een rechtsgestuurde versie (voor links verkeer) en de VAZ 21013 een luxe uitvoering van de 2101.

1200 1500 en alles werd voor export gebruikt inderdaad, maar Samara was wel de benaming voor de lijn. Net als de Kalina serie, en ook de 110 serie . Ook de Oka ,Vesta en Niva (2121) hebben nog een intern nummer.

Niet alleen Lada had dit, de Aleko was bijvoorbeeld de 2141.

Het was een beetje prutsen op de telefoon, maar die nummers werden dus door de hele industrie gebruikt.

Laatst bewerkt:
Vandaag ben ik samen met mijn vader bij een auto wezen kijken. Met de verkoper hadden we al even contact agenda's naast elkaar leggen was een beetje lastig, maar vanmiddag zijn we wezen kijken dus.

Het is eigenlijk te leuk om niet te delen... Helaas is het geen Koreaan geworden, en ook geen Lada 2101.

Wel een Oost-Europese slee, wat foto's van de verkoper:

53861297789_92f5d8d156_b.jpg

Dit is het interieur, waarschijnlijk gaat er nog geen belletje rinkelen.

53861380765_88f4d1abf2_b.jpg

De radio doet ook geen belletje rinkelen denk ik.

53861297819_9e4982ec77_b.jpg

Hij heeft ook een achterbank, en 5 deuren.

53861181108_2edb4b8626_b.jpg

Het logo doet denk ik ook geen belletjes rinkelen. De aloude 1500 CC motor met carburateur ook niet.

Inderdaad het is een , trommelgeroffel, heuse FSO Polonez Caro.
53861297854_deea65223e_b.jpg

53861297784_0c1bca12c0_b.jpg

53861181093_9769e73d1c_b.jpg

53861380780_0ae7871fbe_b.jpg

Hij staat er nu groezelig bij, de remmerij moet nog aangepakt worden , en dan regelt de verkoper een apk EN Nederlands kenteken. De auto loopt mooi en zit heerlijk, dankzij de zachte stoelen.

Het heeft geen grote haast, vakantietijd komt er ook aan natuurlijk, en de Lancia viel bij hem in goede smaak dus de deal is gemaakt.

Wij zijn er heel blij mee, sowieso wilden we heel graag een Oost-Europese auto, zoals Match1 ook zei, je moet wel iets hebben wat echt anders is qua vergelijking met de dagelijkse auto. En we waren toch bang dat een Koreaan uit de jaren 90 niet genoeg afwijkend is.

De FSO was al even in ons beeld, de Fryske boy attendeerde me al een tijdje terug. Doordat het zo met de Lancia tegenzat, hebben we de stoute schoenen toch aangetrokken. We hebben nog gedacht, toen alles achter de rug was, "de Lancia blijft" , maar de FSO bleef wel knagen. Te bedenken dat de auto gewoon hier in de buurt stond maakte het niet makkelijker, hoewel we links gehecht aan de Lancia zijn, is het rechts tijd voor een nieuwe eigenaar. En rechts nam meer en meer de overhand. De klik was al een hele tijd bij mij weg om eerlijk te zijn.

Vandaag wezen kijken, en hij sprak ons dusdanig aan dat we er voor gaan. Het is geen museum-staat auto maar wel erg netjes.
Grootste voordeel is dat het makkelijke techniek is, dat was toch wel echt een dingetje voor "de nieuwe auto". Onderdelen zijn in Nederland een drama, maar gelukkig heb ik wat Poolse lijntjes , die al wild werden over mijn "waar moet ik op letten bij aankoop van een FSO"-vraag. In Polen is alles goed te verkrijgen, en ook niet zo duur. Techniek is FIAT, dus dat is ook weer handig plus dat deze auto een distributieketting heeft.

We weten nog neit helemaal wanneer we een stukje er in kunnen touren, maar goed dat is niet erg. Geduld is een schone zaak.

Laatst bewerkt:
Wat een bijzonder ding! Weet nog dat ie hier in de prijslijsten stond, al lijkt deze ietsje recenter.
Nou, ik zou je vertellen, ons land was een van de laatste export markten voor de Polonez.

In 1997 startte bij Daewoo Motor Polska de serieproductie van de Daewoo-FSO Polonez Caro Plus en Atu Plus, met nieuwe grille, nieuwe bumpers en het eerder gepresenteerde dashboard. In dat jaar stopte ook de export naar Nederland, de laatste buitenlandse markt voor FSO personenwagens.

Er schijnt nog 1 origineel Nederlandse FSO (1997) te zijn, plus een oude import met de oude neus, en deze dus, uit 1992.

Maar drie FSO's in Nederland? Wauw! Dan hebben jullie echt een hele speciale auto te pakken.

Gefeliciteerd met de aanschaf van deze mooie rooie! Dat jullie samen veel plezierige kilometers tegenmoet mogen gaan.

Erg leuk die oude brochures. Leer je zoveel van. Gebruik het (online) ook vaak als ik wat moet weten over Japanse auto's. Dan google ik op de Japanse naam + brochure en dan krijg je veel te zien.

Gefeliciteerd met je FSO! Echt een auto voor jou! (y)

Hey Peter,

Eindelijk zit ik weer op het forum en heb genoten van je verslag over Waalwijk, was een super dag en leuk jou, je vader en Fryske boy weer te zien daar! Fijn ook te horen dat er lichamelijk voorzichtig herstel is, hopelijk zet dat nu goed door.

Maar dan de update op deze pagina, geweldig!! Echt wat voor jou, gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de updates en hoop hem graag snel in het echt te zien :cool:

Aah de aap is uit de mouw! Bij de eerste foto zag ik al FSO staan... Ik dacht zou dat die polonez zijn die enige tijd terug in het "leuke of zeldzame old-/youngtimers en klassiekers te koop topic" langskwam?
En ja heur... Het is hem gewoon!

Geweldige keuze (y) (y)

Die wilde ik je in dat topic zelfs nog taggen want ik dacht, dat is wat voor @Pjötr :ROFLMAO: (alleen vergeten te doen)

Heel veel succes ermee en hopelijk duurt het niet al te lang voor je ermee de weg op kunt!

Edit: Typo

Laatst bewerkt:
Maar drie FSO's in Nederland? Wauw! Dan hebben jullie echt een hele speciale auto te pakken.

Gefeliciteerd met de aanschaf van deze mooie rooie! Dat jullie samen veel plezierige kilometers tegenmoet mogen gaan.
Dankje!
Ja er zijn er heel weinig nog ja, deels omdat omdat zeker op het laatst de verkopen hier laag waren. Lada sprak toch meer aan. Ze konden wel roesten, maar ook veel zijn net zo als Lada terug naar huis geëxporteerd.

Wat leuk dat de Youngtimerworld-FSO op het forum terecht komt, en überhaupt in Nederland blijft. Dat had ik bij de verkoop eind vorig jaar niet verwacht. Ik heb er ook nog eens in gezeten, echt een karakteristieke bak!

Škoda 781 Favorit 136L Vedette 1990 (XY-67-LK) & FSO Polonez 1.5 by MilanWH, on Flickr
Leuke foto! ik had hem toen ook gezien, maar ons hoofd stond toen niet naar een andere auto. De verkoper nu heeft ook een andere auto van hem gekocht, een Favorit. Hij vond 't belangrijk dat de FSO toch naar een liefhebber gaat, hoewel veel er daar niet veel van zijn. Ik had me verraden toen ik iets op mijn telefoon opzocht, en ik een telefoonhoesje heb met een Polonez om mijn iPhone heb.
Erg leuk die oude brochures. Leer je zoveel van. Gebruik het (online) ook vaak als ik wat moet weten over Japanse auto's. Dan google ik op de Japanse naam + brochure en dan krijg je veel te zien.

Gefeliciteerd met je FSO! Echt een auto voor jou! (y)
Bedankt MCW, zelfs mijn moeder was enthousiast, die toch eigenlijk niet zoveel interesse in auto's heeft.

Inderdaad die folders zijn super, ook leuk om in te kijken. Ik heb ook veel jaarboeken(vanaf 1969 tot heden) en dat is ook leuk om in te kijken, om iets op te zoeken ook. Maar brochures zijn net wat leuker, zeker de bewoordingen die gebruikt worden. Jouw tip vind ik een goede! die onthoud ik even!
mooie aanwinst Peter!!! Mooie kilometers met pa en Ajo.
Dankje Adrie, er is vast een keer iets in de buurt zodat je hem kan zien. En anders (als ik weer eens zelf kan rijden) kom ik eens in jouw buurt.
53862972994_a0d3e32889_b.jpg

De Lancia vond ze niets, madam miste de deur.
Hey Peter,

Eindelijk zit ik weer op het forum en heb genoten van je verslag over Waalwijk, was een super dag en leuk jou, je vader en Fryske boy weer te zien daar! Fijn ook te horen dat er lichamelijk voorzichtig herstel is, hopelijk zet dat nu goed door.

Maar dan de update op deze pagina, geweldig!! Echt wat voor jou, gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de updates en hoop hem graag snel in het echt te zien :cool:
Ha Thomas! Ja dat is een shock he? Leuk dat je het forum weer eens hebt gevonden! :love: Waalwijk was inderdaad super leuk,"Gezell" zoals mijn collega's zouden zeggen. Ik mag straks weer naar de fysio, de weg is lang, het begint nu vervelend te worden (nouja begint..) maar uit eindelijk komt het goed.

Als je eens naar het Rover-cafe gaat, dan moete we maar eens afspreken, wel zonder die lange boy, die moet ik niet zo. Die mag niet bij het "blauwe Rover clubje"
Aah de aap is uit de mouw! Bij de eerste foto zag ik al FSO staan... Ik dacht zou dat die polonez zijn die enige tijd terug in het "leuke of zeldzame old-/youngtimers en klassiekers te koop topic" langskwam?
En ja heur... Het is hem gewoon!

Geweldige keuze (y) (y)

Die wilde ik je in dat topic zelfs nog taggen want ik dacht, dat is wat voor @Pjötr :ROFLMAO: (alleen vergeten te doen)

Heel veel succes ermee en hopelijk duurt het niet al te lang voor je ermee de weg op kunt!

Edit: Typo
Thanks!! Ja de kenner zou het meteen zien he? We zijn er ook echt blij mee. Zal hieronder er nog even wat dieper op in gaan.
Hele leuke auto, echt iets bijzonders. Is er ook wat historie bekend over je auto aan de hand van boekjes of kentekenbewijzen ed?
Dankje! Ja de historie is bekend inderdaad. (dat vertel ik hier onder)

WOW! Ik heb al zo vaak jou iets in dit topic horen zeggen over een Polonez, het is wel duidelijk dat deze stiekem altijd wel een van de favorieten was. Leuk dat het dan eindelijk zo ver is en dat een moeizaam hoofdstuk met de Lancia (soms is het niet anders, of gaat de klik verloren - zoals ik met mijn NSU nu heb) nu afgesloten kan worden.

Veel plezier! En ik blijf proberen mee te lezen maar jij post meer dan ik leestijd heb :)

Terug
Bovenaan