Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

Wow hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Gisteren zag ik exact een zelfde rijden in Utrecht, parkeergarage Vredenburg, kenteken begon met XX.

Ik wil hier toch even vermelden dat Elk Merk Waardig (wat ooit hier op het forum ontstaan is) vandaag 15 jaar bestaat. Het is een vereniging met inmiddels al boven de 180 leden en nog steeds erg actief.

Het eerstvolgende evenement is openbaar en staat bekend als EMWalhalla (11 Mei, Raamsdonksveer)

Gefeliciteerd!

Juist omdat EMW op het forum begonnen is, vind ik het eigenlijk best jammer dat er weinig meer over EMW op het forum geschreven wordt. Op die manier verplicht je personen die geïnteresseerd zijn in EMW om een Facebook-account aan te maken, terwijl ik juist bewust geen Facebook heb.

Nog wat fotootjes dan van de EMWinterbarbecue waarvoor wij in januari werden verwelkomd bij Vakgarage Pons in Zwijndrecht. Het programma bestond uit twee workshops (poetsen en een workshop over het maken van Youtube-content), een rondleiding door het bedrijf (met een interessante verzameling Daihatsu's) en zoals de naam van het evenement al deed vermoeden een barbecue bij een temperatuur om en nabij het vriespunt.

Pons heeft een hele mooie collectie boven staan. In het verleden met de Daihatsu club regelmatig een sleuteldag daar gehad.

Ik zal er ook zijn, evenals Dave met Kroew-shirt (die heeft EMW ipv hesjes) en naar alle waarschijnlijkheid met de Subaru 1.3 DL. Ik ben bang dat ik ook een beetje mank zal lopen, want afgelopen zondag bij een ander evenement mijn linkervoet een beetje overbelast en dat zal er zaterdag wel niet beter op worden...

Het was voor mij de eerste EMW en beviel erg goed!
Zal later wel even een Flickr Albumpje aanmaken met mijn foto's

Ik vond het een erg leuk evenement! Nostalgie om een aantal vergeten modellen terug te zien (Simca 1307, de ouders van een vriend uit mijn jeugd hadden die) en de Talbot Tagora of de Oltcit horen in die groep... Ook het groepje knalgele Honda Beats waren een plezierige verrassing! Leuk mensen te spreken over hun auto's en de soms verrassende verhalen erachter! Foto's volgen later.

Mijn tweelingbroer was er ook met de Lotus:

rT9Tnvr.jpeg

En andere foto's die hij mij doorstuurde :

pPpBHm1.jpeg

W1be5WA.jpeg

tsGL7zT.jpeg

aZfxe3q.jpeg

NXYh8Zq.jpeg

jCViz06.jpeg

vAqFD2j.jpeg

SakfL8I.jpeg

3MuBSzt.jpeg

sXsh49I.jpeg

T7xDWjj.jpeg

Leuk dat er zoveel forummers waren, meer dan ik kon herkennen in ieder geval. En omgekeerd maakte ik die herkenning ook best lastig doordat ik mij als passagier had verschanst. Maar het was zeker een geslaagd evenement met veel bijzondere auto's en dito mensen! Misschien een aardig idee om volgend jaar een plek en tijdstip af te spreken voor de AW Forum-gang.

Ah wat een moeilijke taak. Welke auto is emw genoeg en welke mag naar de parkeerplaats?
Dat was gelukkig aan de wegwijzers helemaal aan het begin. Maar zo nu en dan wisselt er toch iemand van rij of komt in een verkeerde rij te staan. Maar het evenement trekt gelukkig erg ontspannen mensen aan en dan blijft het voor iedereen leuk.

Ik stond helemaal vooraan om de auto's te selecteren op EMWaardigheid.
Verschrikkelijk leuk om te doen, maar soms moet je even een beslissing nemen om een auto door te wijzen naar de bezoekersparkeerplaats. Komt gewoon onderbuikgevoel bij kijken.
Wat doe je met bijvoorbeeld met een Saab? Gewoon besloten dat we dat aan de mensen zelf overlaten. Willen ze op het deelnemersveld, dan mag dat. Maar na de zoveelste 9-3 cabrio ....
Nou ja, twijfelgevallen houd je altijd!

We hebben trouwens ook auto's geteld, ongeveer 600 (!!) hebben we er doorgelaten tot het deelnemersveld. De rest mocht op de bezoekersparkeerplaats.

Voor ons als club was het een enorm succes zo en de complimenten welke we ontvangen op Social Media en via andere kanalen doen ons heel erg goed. We gaan snel een datum voor volgend jaar prikken!

Dankjewel aan alle deelnemers en vrijwilligers!!

Groeten Guus
( Bestuur EMW )

Ik stond helemaal vooraan om de auto's te selecteren op EMWaardigheid.
Verschrikkelijk leuk om te doen, maar soms moet je even een beslissing nemen om een auto door te wijzen naar de bezoekersparkeerplaats. Komt gewoon onderbuikgevoel bij kijken.
Wat doe je met bijvoorbeeld met een Saab? Gewoon besloten dat we dat aan de mensen zelf overlaten. Willen ze op het deelnemersveld, dan mag dat. Maar na de zoveelste 9-3 cabrio ....
Nou ja, twijfelgevallen houd je altijd!

Snap ik helemaal. Heeeeel lastig. Ik zat zelf van te voren ook van "ja....de Buick is geen 65er Mustang of 59er Cadillac of muscle car maarja, ook niet echt een grijze muis muurbloempje... Kan die wel of niet... ".

Heb uiteindelijk maar gemaild met jullie (Aart had ik) of de Buick EMW waardig was of dat ik beter de Rover 75 kon pakken. Aart was duidelijk: de Buick was zeker EMW waardig.
Enfin, ik arriveerde met de Buick samen met een vriend met een XG350 en wat denk je? Werd toch eerst naar de parkeerplaats rij gewezen, nadat ik aangaf dat ik bij de XG350 hoorde mocht ik gelijk weer door naar de evenement rij. Begrijpelijk, daar ik zelf ook al twijfelde

Zag later ook nog in de rij voor de gewone parking een 59er Edsel (lastig, want jaren 50 Amerikanen zijn altijd al populaire autos die doorgaans niet om aandacht verlegen zitten, maar een Edsel daarintegen is toch wel weer een 'flop' geweest dus EMW waardig) een Ford Capri III (snap ik wel. Capri was een succes en is altijd een auto met status geweest die je al jaren op allerlei events tegen komt) en een Alfa 33 (snap ik ook. Een Alfa Arna had ik dan wel weer EMW waardig gevonden).
Wel allen bij het laatste poppetje er weer tussen door naar het event ipv de parking .

Dat terzijde: man wat was het een geweldig event! Ge-nie-ten geblazen. De tijd vloog voorbij.

Complimenten voor de organisatie en de autos die er waren!

En wat een gave video zeg:

(Zag dat de Buick er vaak in zit dus de camera man vond hem sowieso EMW waardig hahah)

Laatst bewerkt:
Het evenement is natuurlijk ook een beetje een mix. Deels de auto's die geflopt waren, maar ook deels de auto's die je vroeger regelmatig in het straatbeeld zag en nu niet meer (een beetje zoals Festival of the Unexceptional). En die combi maakt het én leuk én zorg ervoor dat het terrein een beetje gevuld is :)
Zo viel mij op dat ik geen enkele Twingo of vroege Ka zag. Eentje ervan zou leuk zijn, maar meer dan 3 wil je er niet hebben op het terrein.

Ik zou het leuk vinden als er ook bijvoorbeeld een (ONK?) Citroën Méhari, Toyota Tercel, Hyundai (E)Lantra, oudere Toyota Corolla's (vierde generatie E7/E70 lijkt helemaal uit het straatbeeld te zijn verdwenen) of Mazda MX-3 zou zijn. Ik kan ze over het hoofd hebben gezien...

Corolla's dacht ik wel wat gezien. Van Hyundai verschillende. Een Tercel heb ik dit keer niet gezien maar dacht ik vorig jaar wel erbij. Mehari is al haast te standaard, dan eerder een Rodeo :)

Maar aangezien je best veel Japans opnoemt is Japan Classic Sunday ook een aanrader: 7 Juli in Dorst (Breda)

Ik zou het leuk vinden als er ook bijvoorbeeld een (ONK?) Citroën Méhari, Toyota Tercel, Hyundai (E)Lantra, oudere Toyota Corolla's (vierde generatie E7/E70 lijkt helemaal uit het straatbeeld te zijn verdwenen) of Mazda MX-3 zou zijn. Ik kan ze over het hoofd hebben gezien...
Ik hoopte enorm op een 82er of 83er Mitsubishi Galant. Vind dat zo een strakke mooie auto ....aar helaas. Er was er geen

Vrij grote kans dat je zo'n Galant wel ziet op JCS (het betreffende gedeelte van Dorst ligt overigens dichter bij Oosterhout). Daar zal zeker ook wel een EMW-hoekje worden ingericht.
Het gaat bij EMW overigens niet alleen om flops maar ook om onbekende of "vergeten" modellen. Daar past ook de Buick wel bij, al is de vierdeurs sedanversie misschien nog nét wat meer EMW als je begrijpt wat ik bedoel.
Méhari's zijn leuk en komen bij de ingang vast wel door de ballotage, maar eigenlijk zijn ze ook alom populair als klassieker. Een Vanclee Munga of Fiberfab Sherpa daarentegen...

Ik plaats mijn bericht ook even hier:

Elk Merk Waardig organiseerde op 11 mei de derde editie van het EMWalhalla. Dit was pas mijn tweede keer, maar wát een fantastische opkomst!! Allerlei merken door elkaar, oud en jong, bekend en onbekend, mooi en lelijk, etc.

Net als vorig jaar heb ik een rondje door Louwman's Toyota World gemaakt, maar dit keer mét statief.

Ik heb er een fotoalbum van 149 foto's van gemaakt:

Het is moeilijk om favorieten aan te geven, maar de enig overgebleven Austin Allegro Estate was voor mij een van de vele hoogtepunten.

Drie Holdens op een rijtje: wanneer zie je nou zoiets?

Een Edsel Ranger uit 1959.

Nog nooit eerder van gehoord: een Infiniti M30 convertible uit 1991.

Nederland is weer een hele vroege Hyundai rijker.

Al vele jaren volg ik deze pagina's met veel plezier, maar omdat ik in Engeland woon heb ik helaas (nog) geen EMW activiteiten bij gewoond.

Afgelopen zaterdag was ik op het gelijkgestemde "Festival of the Unexceptional", alwaar ik ook een aantal hier bekende EMW auto's meen te hebben gezien. Hier mijn vijf favouriten:

Fiat Argenta (1983)

Lancia Gamma (1978)

Renault 14 GTL (1981)

Toyota Carina II Liftback (1986)

Volvo 760 GLE (1982)

Voor de andere 245 foto's, zie hier: https://flic.kr/s/aHBqjBBDSW

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan