Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Prachtig plaatje zo, heerlijke kleuren ook.
8f248f09a71a855492849bc8b54fe1ff.jpg
 
Morgen mag Twixin de X5 weer ophalen. Ee is weer voor USD 10.000 verspijkerd, maar de rekening voor ons is 50 dollar. Linksom of rechtsom, we zijn op het punt aangekomen dat er een onverwachte auto op de shortlist is gekomen. Een Toyota Corolla Cross Hybrid...

Ook houden we de Bronco-prijzen nog altijd in de gaten.
 
Wauw, je zou het allemaal zelf moeten betalen. Bizarre bedragen. Wat zit er totaal al in qua onderhoud en reparaties? Bijzonder dat je de garantieverzekeraar nog niet hoort.
En jullie zijn het wel goed zat als zelfs een Corolla Cross op de shortlist komt! :D
 
Twixin kwam zelf met de Toyota, ik dacht in eerste instantie dat ze voor een vriendin aan het kijken was... maar inderdaad, we zijn het wel zat ja.

Het is leuk dat we het niet zelf hoeven te betalen, maar het voelt niet fijn. Een lange road trip doen we voorlopig niet.
 
Zonde eigenlijk dat het vertrouwen dan weg is in een auto. Maar zeer begrijpelijk. Heb wel eens vaker gehoord dat de in US gebouwde BMW toch niet helemaal zo goed zijn als men verwacht op een Duitse auto.

@ MB - ik zag je rijden van het weekend. Wat me opviel is dat de zon zo mooi weerkaatste op de ster op de wieldoppen bij het rijden. Herinnering jullie je dat nog? Op oudere benzen die chromen ster op de wieldop die het licht zo mooi weerkaatst?

Ik ben momenteel zakelijk in de US, deze week en weekend Austin TX en omgeving, volgende week Indiana en New York (state, niet stad). Heb een klasse L gevraagd, en weer een Dodge Charger RT gekregen. Blij mee, probeer vaak een Charger of Challenger te pakken te krijgen - maar wel met V8 ;). Gisteren even in Dallas geweest en bij Gas Monkey Garage geweest (van die tv serie) - is vooral een kledingzaak. Nou ja leuk om geweest te zijn. Been there, for the t-shirt zeg maar. Wel is het goed warm hier in de States. Zag 39 graden op de tempatuurmeter gisteren. En een groot billboard met ‘Biden: buy oil from Texas not terrorists’ .
 
@DD: Ja de oudere typen wieldoppen van MB zien er gewoon heel goed uit, zoals natuurlijk de chromen deksels met wagenkleur zoals op de 123 en de 116 (zie foto hierboven van HarmenA). Maar ook de W124 deksels (en dan vooral de mopf2) zien er goed uit, daarmee smoelt de auto eigenlijk niet minder dan met een set putdeksels of 8-gaats.

Texas is een leuke staat om te vertoeven. In de omgeving van Austin is de Hill Country een mooi gebied met authentieke western stadjes. Destijds hier overnacht, geweldige stek. San Antonio is ook een aanrader, of het Big Bend National Park.
 
Laatst bewerkt:
Zonde eigenlijk dat het vertrouwen dan weg is in een auto. Maar zeer begrijpelijk. Heb wel eens vaker gehoord dat de in US gebouwde BMW toch niet helemaal zo goed zijn als men verwacht op een Duitse auto.
Wat de reden ook is, het is vervelend. Misschien dat ik binnenkort een keer een overzichtje maak van alles. Ter lering ende vermaeck.
 
De W124 is inmiddels klaar voor gebruik, de to-do lijst is grotendeels afgevinkt. Het volgende is o.a. gedaan:
- grote beurt, verse olie, bougies etc.
- schuifdak gangbaar gemaakt
- 4 nieuwe Michelins
- 4 wieldeksels mopf2 nieuw uit doos
- middenarmsteun voorstoel gemonteerd
- nieuwe pookhoes (was gescheurd)
- nieuwe radio Continental met bluetooth
- 4 nieuwe luidsprekers
- nieuwe set koplampen
- nieuwe bumperstrip voor

De auto rijdt nu zoals ie hoort te rijden en staat er heel strak bij, op termijn nog een keer de houtset laten behandelen (zitten een paar barstjes in) dan is ie wat mij betreft helemaal af.

3W3U1v7.jpg

8DBjBBw.jpg

DlVDnK3.jpg

UfHHsYT.jpg

rQDKH8N.jpg

Die staat er mooi bij!!

Mijn 124 wordt momenteel aan gewerkt. Vooral aan de roest onder de auto, toch nog meer dan verwacht. 1986 is inmiddels ook wel een tijdje terug en ik heb de auto een paar jaar verwaarloosd. Restaureren is zeker duurder dan kopen, merk ik nu ook. :censored:

Maar er zitten inmiddels ook nieuwe michelins onder, nieuwe remmerij, verse vloeistoffen, nieuwe accu, etc etc. Kan niet wachten om weer op de velours stoelen plaats te nemen, die 3.0 zes-in-lijn te laten draaien en rustig te toeren.

Volgend jaar het plaatwerk aan de buitenkant en de 'luxe' zaken zoals de airco, cruise en de elektrische antenne aanpakken.
 
Zo... vanochtend belde Twixin op. De X5 wou niet starten. Waarschijnlijk een lege accu, de 12v voor de duidelijkheid. Gewapend met een startbooster erheen gereden. En inderdaad, ik kreeg hem redelijk eenvoudig weer aan de praat.

De auto bij de dealer achtergelaten en zo staat er nu tijdelijk een 530i in de garage.
 
Zo... vanochtend belde Twixin op. De X5 wou niet starten. Waarschijnlijk een lege accu, de 12v voor de duidelijkheid. Gewapend met een startbooster erheen gereden. En inderdaad, ik kreeg hem redelijk eenvoudig weer aan de praat.

De auto bij de dealer achtergelaten en zo staat er nu tijdelijk een 530i in de garage.
Wel een aan een schakeling van ellende.... Een auto moet het wel doen als je ermee weg wilt....
 
Om horendol van te worden toch?
Ook al wordt alles netjes onder garantie weer opgelost.

Ik vertrek vrijdag voor 14 dagen naar de UK. Roadtrip regio Bournemouth - Cornwall - Cotswolds - Snowdonia (Wales) - Liverpool - Peak District - Cambridge.

Heen met de trein en terug met de boot vanuit Harwich. Hopelijk wat mooie wandelingen en typische Engelse plaatjes combineren met oke weer om open te rijden. Heeft een van jullie wellicht nog mooie automotive tips voor onderweg? Goodwood is helaas net geweest.
 
Je kunt een bakkie doen bij Jeremy Clarkson. Die zit bij Chipping Norton, dat is nog Cotswolds toch?
Ik hoorde laatst via-via dat het best een bezoek waardig is, zijn boerderij en winkel / restaurant daar.
Bijna automotive gerelateerd. :)
 
Wat grappig, dat is een goede 3 kwartier van ons verblijf vandaan. Ik wist dat hij een boerderij had (net als Harry Metcalfe) maar niet dat daar ook een shop bij zat. Toch leuk om even een kijkje te nemen mocht het passend zijn. Thanks.
 
Je kunt een bakkie doen bij Jeremy Clarkson. Die zit bij Chipping Norton, dat is nog Cotswolds toch?
Ik hoorde laatst via-via dat het best een bezoek waardig is, zijn boerderij en winkel / restaurant daar.
Bijna automotive gerelateerd. :)
ik hoorde bij BNR Petrolheads dat het een bezoek absoluut niet waard is :)
 
IMG-3291.jpg
IMG-3292.jpg





Vandaag de BMW configurator anno 1989 ontvangen.
Ik zie vaders geriefelijk in z’n Chesterfield, pijp tussen de lippen geklemd, cognacje onder handbereik bij de schemerlamp zitten met een leesbril op z’n neus zijn nieuwe wagen samen te stellen. Groot kladblok erbij en maar schrijven en optellen!

Blijft toch leuk om anno 2023 met de optielijst met codes in de hand alles lekker uit te pluizen!
Sommige opties waren destijds al buitenproportioneel qua aanschafprijs. Uiteraard hou ik m’n eigen optielijst erlangs en dan valt meteen het Mtech stuur voor 744,00 keiharde florijnen behoorlijk op!
Tegenwoordig staan diezelfde stuurtjes omgerekend trouwens voor soortgelijke bedragen 2e hands te koop….
 
Laatst bewerkt:
8314247-A-2-C7-C-40-FD-9-FEB-68-DA7-C91-F190.jpg
Ook nooit geweten dat er in Zwolle vroeger 2 BMW dealers zaten. Weliswaar 1 voor motoren en de ander voor automobielen.
Eentje op de plek waar nu -nota bene midden in de stad- een winkelcentrum zit.
De ander heb ik wel eens bezocht; in de warmere buurtjes zullen we maar zeggen…
Blijkbaar had die dan elders de werkplaats.
 
Ik zie nu trouwens dat die ene in Zwolle de motorfietsen dealer was, en de andere voor auto's! Zie de plaatjes rechts van het telefoonnummer.
 
  • Leuk
Waarderingen: ENTE
Ik zie nu trouwens dat die ene in Zwolle de motorfietsen dealer was, en de andere voor auto's! Zie de plaatjes rechts van het telefoonnummer.
Klopt, ik zag het ook toen ik het goed bekeek.

Bijzonder dat de naam Kamphuis er staat. Dacht dat het destijds al Oolbekkink was.
Maar die naam heeft dus maar betrekkelijk kort bestaan voordat Dusseldorp het overnam .
 
Ook nooit geweten dat er in Zwolle vroeger 2 BMW dealers zaten. Weliswaar 1 voor motoren en de ander voor automobielen.
Eentje op de plek waar nu -nota bene midden in de stad- een winkelcentrum zit.
De ander heb ik wel eens bezocht; in de warmere buurtjes zullen we maar zeggen…
Blijkbaar had die dan elders de werkplaats.
Grappig, want ook POUW Audi/Volkswagen zat in Holtenbroek vroeger.
84ee2-pouw.jpg

Kan het me goed herinneren omdat ik als jonge autoliefhebber meeging met mijn vader er een Audi A3 ophalen. Alleen het dichtgooien van de deuren al, wat een goed gebouwde auto was dat zeg. :)
 
Kooy staat er in.

Bij mij in de buurt zat Van Vreden Heerde; daar drukte kleine ENTE z’n neus tegen de grote showroomruiten.

Nu zit er een prijsvechter supermarkt op die plek…


IMG-3295.jpg

IMG-3296.jpg
Zie ik daar nog net Dubbelsteyn in Dordrecht staan. Daar heb ik 18 jaar geleden een E46 318i gekocht. Drie jaar nadat ik hem gekocht had heb ik de verkoper gebeld of hij hem terug wilde kopen. Ik was effectief al geëmigreerd en wou eigenlijk van de zorgen van het hebben van een auto af. De verkoper heeft de auto toen zelf opgehaald bij mijn ouders.

Mooie anekdote nog, mijn eerste bezoek aan hen was voor een zachte band. Mijn toenmalige baas kwam op een dag naar me toe en zei dat het bandenlampje aan was gegaan. Hij wou dat ik naar de dealer reed om hem na te laten kijken...

Dus daar ging ik. Aangekomen bij de receptie het verhaal uitgelegd. Ik droeg waarschijnlijk een oude spijkerbroek met een trui ofzo, dus werd een beetje vreemd aangekeken na het doen van mijn verhaal.

Gelukkig vroegen ze om welke auto het ging. Dus ik wees naar buiten en zei "die 7-serie daar". Mijn baas had een prachtige E38 750i en was een trouwe klant daar.

Ik denk dat die auto mijn liefde voor BMW aangewakkerd heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: ENTE
Daan vd Kooy, dan moet dat boekje nog een stuk ouder zijn dan 1989


Scherp! Het Europa Service boekje is gedateerd op 82. De bewuste optielijst 89.

@HarmenA : geweldige foto! Was al helemaal vergeten dat Pouw ook daar heeft gezeten. Herinner me enkel de plek tegenover HANOS.
Bijzonder dat zoveel bedrijven blijkbaar heil zagen in Holterbroek. Hoe anders is het gelopen…
 
Ik meen dat er ooit iets van 135 verschillende dealers waren rond 1985, veelal met 1 verkoop punt. De verkopers hadden het behoorlijk lastig om een auto goed te bestellen met al die specifieke extra's. Zeker als zaken niet eenvoudig achteraf te monteren waren. De garage waar ik werkte verkocht ooit een E34 535i, met als enige optie metallic en sperdif, waar voor fl. 50.000 achteraf aan toeters en bellen werd opgebouwd. En dat om fl. 10.000 per jaar aan bijtelling te ontlopen.
 
Het is inderdaad een hele lijst! Alles handmatig invoeren; kan me voorstellen dat er wel eens wat vergeten werd of foutief ingevuld werd.
Ook de kleurenstalen/bekledingsmateriaal brochure heb ik hier liggen. Het was toch echt een soort gok vroeger! Wel aandoenlijk als je het vergelijkt met nu.
 
Ooit bij een auto werd achteraf origineel leer ingebouwd voor de stoelen en achterbank (moest met orginal teile), krijg je alle stukken los aangeleverd (zitting midden, zitting rechts, links, rugdeel midden, links, rechts etc) en blijkbaar van verschillende batches kleurbaden.... leek wel een dambord toen alles aan elkaar genaaid was.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vader werd gebeld door de importeur, of het wel klopte dat er bij de bestelling geen automaat was aangekruist, toen hij een E39 530i kocht.
Dat is netjes! Zoals je in de prijslijst ziet had een 316i standaard géén getint glas, de rest wel. Eerder had een E28 518i ook niet standaard getint glas en een rechter buitenspiegel.... Dus daar ging eea nog wel eens mis.... Kon je achteraf alle ruiten vervangen. Een voorraadauto zonder getint glas raakte je aan de straatstenen niet kwijt.
 
Andersom ken ik de situatie ook: bij Lexus had je bij de tweede generatie RX alleen op de basisuitvoering (die nooit besteld werd) geen zwarte achterruiten. Bij de Executive en President wel. Dus niet gewoon getint, maar echt 'privacy glass'. Maar er was een klant die wilde er eentje in de President uitvoering, maar met 'normale' ruiten. Die werd dus voor aflevering omgebouwd. Het nadeel van de korte optielijsten die de Japanners hanteren.
Aan de andere kant: de lange lijsten is inderdaad link. Bij een Porsche of Audi is bijvoorbeeld een automatisch dimmende binnenspiegel of stoelverwarming vaak niet standaard. Je zou het maar vergeten aan te kruizen, dan zit je inderdaad met een auto die je aan niemand kwijt kan.
 
Aan de andere kant: de lange lijsten is inderdaad link. Bij een Porsche of Audi is bijvoorbeeld een automatisch dimmende binnenspiegel of stoelverwarming vaak niet standaard. Je zou het maar vergeten aan te kruizen, dan zit je inderdaad met een auto die je aan niemand kwijt kan.
En dan blijkt net het kabelboompje naar de spiegel toch anders te zijn, andere stekkers er aan etc, en relatief een goudprijs te hebben.
 
Volgende week (weer) lekker teutonen spotten in Berlijn. Ik heb nog nooit zo dichtbij de Kurfürstendamm gezeten als dit keer. :)
 
Groen is populair in Berlijn.
IMG-20230808-202755461.jpg

IMG-20230808-202848716.jpg

IMG-20230808-170914985-HDR-edited.jpg

IMG-20230808-201719758-edited.jpg

IMG-20230809-174509902.jpg

En voor de liefhebbers van het oudere spul. :)
IMG-20230809-130430565-HDR.jpg

IMG-20230809-124754103-HDR.jpg

IMG-20230809-125941837-HDR.jpg


Het Bil Museum/Classic-Remise Berlin is echt een dikke aanrader. Je kijkt je ogen uit en voor iedereen staat er wel wat, maar vooral heel veel bijzondere auto's. En je loopt er zo naar binnen.
IMG-20230809-131204936-HDR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vroeger hoorde ik weleens van dat soort spookverhalen. Dan denk je "maar hóe dan". Nou, zo dus.
 
Ja, zeer frustrerend. Heb het helaas vaak meegemaakt met een nieuwe auto.
Als rare gewoonte heb ik er van overgehouden dat ik amper persoonlijke spullen in een auto leg. Het meeste zit gewoon in een tas die makkelijk van de ene naar de andere auto kan worden overgeheveld…

Ook de goeie tips van ‘rij ‘m door de pui van de dealer’ of “vergeet de handrem en parkeer ‘m aan de gracht‘ vaak gehoord. In de praktijk doe je zulks uiteraard niet…
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend gaan we eens auto's kijken. Misschien gaan we alvast een nieuwe Ford Bronco bestellen.
Ik had Twixin de optie gegeven om deze dan te rijden als haar dagelijks auto en dan kan ik altijd nog een sedan ofzo zoeken. Maar de Bronco vindt ze te groot en mannelijke om haar daily te zijn.

Dus voor haar moeten we nog steeds iets zoeken. De Corolla Crosshybride is waarschijnlijk verstandig, maar niet iets waar ze op termijn blij van zal worden.
 
Terug
Bovenaan