Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Primeur in Harderwijk.

"Tesla's First V4 Supercharger Is Now Open"

tesla-s-first-v4-supercharging-stalls-installed-in-harderwijk-netherlands..webp

"Problemen doemen op als Europeanen goedkope elektrische auto's worden ontzegd"

In plaats van grote dure elektrische auto's moeten we naar kleinere betaalbare elektrische auto's met compacte accu's toe!

Zolang automobilisten denken/vinden dat ze minimaal 1.000 km aan stuk moeten kunnen rijden zonder te stoppen, zullen autofabrikanten daarop in moeten spelen om auto's te kunnen verkopen. De meesten zitten nog wanhopig vastgebakken aan dat concept dat je "voor de zekerheid" minimaal factor 10 aan range nodig hebt ten opzichte van wat je werkelijk op een dag zou verbruiken. Aan de andere kant helpen de fabrikanten ook niet mee, voor hun is het makkelijker om een auto met grote range te bouwen dan een supercharger netwerk op te zetten, dus zullen de fabrikanten dit concept blijven ondersteunen.

Er moet een soort wetgeving komen dat iedere fabrikant van EV's ook een oplaadpunt bouwt per X verkochte auto's, hetzelfde als een werkgever die zijn medewerkers in een EV dwingt ook voldoende oplaadpunten op de zaak zou moeten bouwen.

De prijsverschillen van een kWh bij publieke laadpunten nemen ook een (absurde) vlucht de hoogte in, in sommige steden.

Heb je een afspraak in Utrecht en wil je je niet blauw betalen aan een beetje stroom voor de rit terug? Rijdt dan even naar Rotterdam om aldaar op te laden. :oops:

(..)
De prijsverschillen in de vier grootste steden voor het opladen van elektrische auto’s bij een openbare laadpaal worden steeds groter. Dit blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Pricewise.

Utrecht is volgens Pricewise de duurste stad om je auto op te laden met gemiddeld 0,79 euro per kWh. Daarna volgen Amsterdam (0,56 euro per kWh), Den Haag (0,33 euro per kWh) en Rotterdam (0,31 euro per kWh). De prijzen zijn zelfs zo verschillend, dat het volgens Pricewise voor mensen uit Utrecht goedkoper is om heen en weer naar Rotterdam te rijden om daar de auto op te laden. (..)

Laden bij een snellader is niet altijd duur ten opzichte van langzaam, publiek, laden.

(..)Snelladen heeft de reputatie om niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode te zijn. Maar uit onze analyse blijkt dat niet het geval te zijn. Snelladen bij Fastned kost momenteel 0,69 euro per kWh en is daarmee 0,10 euro per kWh goedkoper dan in Utrecht.” (..)

Laatst bewerkt:
Zolang automobilisten denken/vinden dat ze minimaal 1.000 km aan stuk moeten kunnen rijden zonder te stoppen, zullen autofabrikanten daarop in moeten spelen om auto's te kunnen verkopen. De meesten zitten nog wanhopig vastgebakken aan dat concept dat je "voor de zekerheid" minimaal factor 10 aan range nodig hebt ten opzichte van wat je werkelijk op een dag zou verbruiken. Aan de andere kant helpen de fabrikanten ook niet mee, voor hun is het makkelijker om een auto met grote range te bouwen dan een supercharger netwerk op te zetten, dus zullen de fabrikanten dit concept blijven ondersteunen.

Er moet een soort wetgeving komen dat iedere fabrikant van EV's ook een oplaadpunt bouwt per X verkochte auto's, hetzelfde als een werkgever die zijn medewerkers in een EV dwingt ook voldoende oplaadpunten op de zaak zou moeten bouwen.
1000km is wel het andere uiterste. Zoals het nu gaat, is het ook een gedoe; elke 300/400km een half uur aan de laadpaal om weer verder te kunnen, dan schiet een dergelijke rit naar zuid of oost Europa niet op. Dat doe je niet dagelijks, maar die keren dat je het doet, is het wel fijn dat je gewoon relaxed die kant op kunt. De mooiste vakanties waren waren toch om zelf met de Alfa naar Italie of de Balkan te rijden. Alleen al het idee dat je dat je zo in de auto kunt stappen en die kant oprijden, vind ik al fijn. En daar ben ik echt niet de enige in...

Zou je je auto op heel veel plekken weer in een paar minuten weer helemaal kunnen opladen, was een kleinere range ook alweer een kleiner probleem, maar dat is niet het geval.

Zou een EV een stuk goedkoper zijn door dit soort ongemakken, zou je het ook nog door de vingers kunnen zien, maar het tegendeel is helaas waar.

De olie raakt een keer op, dus het is goed om naar alternatieven te kijken, en ik denk dat een EV best een goed alternatief kan zijn in de toekomst. Dat het ook wat beter is voor het milieu, is mooi meegenomen. Maar voordat de infrastructuur en de techniek van de auto's zover is dat het echt een bruikbaar, significant milieuvriendelijk alternatief is, zijn we denk ik zo'n 10-15 jaar verder. Het zal er dus best aankomen, maar voorlopig houd ik het nog even op benzine.

Persoonlijk vind ik een EV, voor erbij, ideaal. De boodschappen, woonwerk de dagelijkse dingetjes.
Echter voor de lange ritten (tesla model x), lijkt het prachtig, maar ons begint het na 2 jaar meer en meer tegen te staan, zeker gedurende de wintermaanden. Familie bezoek in Belgie is 2x 20min. opladen, op vaak achteraf gelegen parkeer terreintjes. Zeker s'avonds laat geen pretje en al helemaal niet als je na een lange dag graag naar huis wilt.
M'n vrouw moet ook nog wel eens naar belgie of duitsland voor het werk, en dan loopt ze ook tegen die "problemen" aan, maar dan zit ze ook nog alleen in de auto.
Nog 2 maanden, dan stappen wij daarom over op een hybride en gaat de tesla eruit.

Voor wie het allemaal nog niet helemaal kan overzien, is het een goed idee om het Tesla Master Plan Part 3 eens door te lezen:
Tesla Master Plan Part 3

Niet direct gaan stuiteren bij het horen van die merknaam, maar gewoon even het document bekijken. Het is namelijk best wel een belangrijk werkje. Dit is namelijk de eerste keer (naar mijn weten) dat de wetenschappelijke consensus over de energievoorziening van de wereld in behoorlijk begrijpelijke taal en relatief compact wordt opgeschreven.
Het Masterplan laat zien hoe we onze hele energie-opwekking duurzaam moeten maken, wat dat vraagt aan grondstoffen en investeringen, en welke energieverbruikers we moeten kiezen voor transport, verwarming en industriele processen.

Feitelijk beschrijft het hoe we van de huidige wereldwijde energie situatie...:
X3lH9Zi.jpg

...kunnen komen tot een duurzame situatie:
mweJlIJ.jpg

En wat het kost aan globale investeringen:
qMHK3qH.jpg

En daarbij bekijkt het masterplan van er nodig is termen van mijnbouw, bekijkt het een mogelijke uitwerking voor de VS, benodigd landoppervlak wereldwijd en nog wat andere essentiele zaken. Als je daarna nog denkt dat het een aanvaardbaar idee is om een Kia Ceed PHEV te verkiezen boven bv. een Model Y, omdat die 1000km achtereen 20 minuten sneller doet (Bjorn Nyland's test), dan zal je ook moeten vaststellen dat die keuze voortkomt uit opportuun egoisme en niet uit een diepgeworteld gevoel voor het welzijn van de mensheid of de planeet.

Noem het egoisme, ik vind het meer hypocrisie.
Als we deze planeet echt willen redden, zijn er draconische maatregelen nodig, die ons hele manier van leven volledig op z'n kop zetten. Dan is het gedaan met ons kapitalisme en groei economie. Dan gaan we 2000 jaar terug in de tijd.
Dan is er alleen plek boor onze eerste levensbehoefte en niet voor alerlei luxe producten, die elke paar jaar vervangen moeten worden voor nieuwer en beter.

Noem het egoisme, ik vind het meer hypocrisie.
Als we deze planeet echt willen redden, zijn er draconische maatregelen nodig, die ons hele manier van leven volledig op z'n kop zetten. Dan is het gedaan met ons kapitalisme en groei economie. Dan gaan we 2000 jaar terug in de tijd.
Dan is er alleen plek boor onze eerste levensbehoefte en niet voor alerlei luxe producten, die elke paar jaar vervangen moeten worden voor nieuwer en beter.

Als we op de huidige manier door blijven gaan dan komt het door jou geschetste scenario vanzelf wel.

Als we op de huidige manier door blijven gaan dan komt het door jou geschetste scenario vanzelf wel.

Dat is ook het enige scenario dat gaat werken. We verbruiken elk jaar meer grondstoffen dan dat de aarde kan aanvullen (overshoot), en met de opkomende economieen word dat alleen maar erger. Zolang we daar niks tegen willen doen, is het nutteloos.
Ik neem even mijn MX30 als voorbeeld. Laatst wat schade gereden, waarbij oa. de koplamp een lelijke schaafplek had opgelopen. Ik vraag, gaat daar een nieuwe in of knappen jullie die nog op. Die knappen we op, want een nieuwe kost 1800,- euro. Ik denk WTF, 1800,- euro? Als mijn mx30 straks 15jaar oud is en de koplamp gaat stuk, is hij gewoon economisch total loss. Is dat duurzaam? Zelfde met al die veiligheidssystemen, plaatwerktechnisch prima te fixen, maar door de dure veiligheids systemen die vervangen moeten worden bij een aanrijding is het na 5 jaar al niet meer rendabel om een auto te maken.
Dat zijn dingen, daar moeten we vanaf.

Marcel, als je nu eerst dat masterplan had bekeken alvorens te reageren, dan had je gezien dat het beschrijft hoe we onze huidige levensstijl duurzaam kunnen maken. Dus helemaal geen ineenstorting van de wereldorde o.i.d.

Precies, er is een plan opgesteld en als we allemaal ons steentje bijdragen om dat plan op te volgen kunnen we gewoon met z'n allen verder in alle welvaart op een gezonde planeet. De oplossing ligt letterlijk op tafel, je moet het alleen wel even doorlezen en vooral doorgeven.

Marcel, als je nu eerst dat masterplan had bekeken alvorens te reageren, dan had je gezien dat het beschrijft hoe we onze huidige levensstijl duurzaam kunnen maken. Dus helemaal geen ineenstorting van de wereldorde o.i.d.
Dat hele masterplan gaat over energie, niet over de hele maak en luxe cultuur.
Milieu is niet alleen co2 uitstoot, maar ook het gebruik en delfen van grondstoffen. Hout plastics. Staal aluminium.etc.

Laatst bewerkt:
Voor wie het allemaal nog niet helemaal kan overzien, is het een goed idee om het Tesla Master Plan Part 3 eens door te lezen:
Tesla Master Plan Part 3

Niet direct gaan stuiteren bij het horen van die merknaam, maar gewoon even het document bekijken. Het is namelijk best wel een belangrijk werkje. Dit is namelijk de eerste keer (naar mijn weten) dat de wetenschappelijke consensus over de energievoorziening van de wereld in behoorlijk begrijpelijke taal en relatief compact wordt opgeschreven.
Het Masterplan laat zien hoe we onze hele energie-opwekking duurzaam moeten maken, wat dat vraagt aan grondstoffen en investeringen, en welke energieverbruikers we moeten kiezen voor transport, verwarming en industriele processen.

Feitelijk beschrijft het hoe we van de huidige wereldwijde energie situatie...:
X3lH9Zi.jpg

...kunnen komen tot een duurzame situatie:
mweJlIJ.jpg

En wat het kost aan globale investeringen:
qMHK3qH.jpg

En daarbij bekijkt het masterplan van er nodig is termen van mijnbouw, bekijkt het een mogelijke uitwerking voor de VS, benodigd landoppervlak wereldwijd en nog wat andere essentiele zaken. Als je daarna nog denkt dat het een aanvaardbaar idee is om een Kia Ceed PHEV te verkiezen boven bv. een Model Y, omdat die 1000km achtereen 20 minuten sneller doet (Bjorn Nyland's test), dan zal je ook moeten vaststellen dat die keuze voortkomt uit opportuun egoisme en niet uit een diepgeworteld gevoel voor het welzijn van de mensheid of de planeet.
Als je iets van de planeet wil redden ga je al helemaal niet op vakantie en liefst ben je autoloos. En het belangrijkste is natuurlijk geen kinderen te nemen want overbevolking is het grootste probleem.

Waar lees ik dat in het artikel? Niet? Daarmee het zoveelste nutteloze epistel dat man en paard niet noemt.

Als je iets van de planeet wil redden ga je al helemaal niet op vakantie en liefst ben je autoloos. En het belangrijkste is natuurlijk geen kinderen te nemen want overbevolking is het grootste probleem.

Waar lees ik dat in het artikel? Niet? Daarmee het zoveelste nutteloze epistel dat man en paard niet noemt.

"Je kunt een paard naar het water leiden, maar je kunt het niet doen drinken".

Dat geroeptoeter over overbevolking is echt een sprookje, het probleem is dat iedereen op hetzelfde stukje land wilt wonen. Er is een studie gedaan, je zou elk mens op aarde op het eiland van Hawai'i kunnen droppen zonder elkaar aan te raken. Relatief gezien is dat eiland een stipje op de wereldkaart. Als je dan eens echt het masterplan begrijpend leest, zul je inzien dat de oplossing echt niet zo vergezocht is. Maar iets zegt me dat de meeste mensen liever roeptoeteren dan zelf bijdragen aan een betere wereld.

De waarheid zal in het midden liggen. De energietransitie is een deel van de oplossing en zal zeker helpen. Maar de klimaatsverandering is een complex, wereldwijd probleem, er zal meer moeten gebeuren; maar de verschillen in rijkdom, cultuur en macht zijn zo groot, dat het in de praktijk eigenlijk niet te doen is om alle neuzen dezelde kant op te krijgen.

Het is heel nobel om het klimaat te willen redden, maar ik denk dat het in de praktijk onuitvoerbaar is. Vergelijk het met wereldvrede; iedereen wil het en theoretisch kan het, maar in de praktijk zal het nooit gebeuren.

"Je kunt een paard naar het water leiden, maar je kunt het niet doen drinken".

Dat geroeptoeter over overbevolking is echt een sprookje, het probleem is dat iedereen op hetzelfde stukje land wilt wonen. Er is een studie gedaan, je zou elk mens op aarde op het eiland van Hawai'i kunnen droppen zonder elkaar aan te raken. Relatief gezien is dat eiland een stipje op de wereldkaart. Als je dan eens echt het masterplan begrijpend leest, zul je inzien dat de oplossing echt niet zo vergezocht is. Maar iets zegt me dat de meeste mensen liever roeptoeteren dan zelf bijdragen aan een betere wereld.
De jaarlijkse overshoot in gebruik van grondstoffen is geen onzin en geeft duidelijk aan dat we weldegelijk met teveel zijn, of het op z'n minst op een ingrijpende manier, anders moeten gaan doen.
https://www.overshootday.org/

Ik ben het wel met Marcel eens. Er is een extreme bevolkingsgroei met vaak zeer verkwistende en vervuilende energievoorziening. Zelfs China kiest er bewust voor om flink op kolen te stoken en zo de (solar) industrie aan te jagen voor economische groei.

De mensheid op Hawaii zetten geeft 2m² per persoon. Het gaat natuurlijk om de voedselproductie. In Nederland zijn we daar erg goed en zie vervolgens het probleem met onder andere stikstof.

Er is 104 miljoen km² bewoonbaar op de aarde in totaal.
We hebben nu al 51 miljoen km² land in gebruik voor voedsel (70% voor vlees). Voor de 10 miljard mensen in 2050 moet er zo ongeveer 20 miljoen km² ontbost worden óf er moet sterk gereduceerd worden op vleesproductie.

Bebouwing nu: slechts 1 miljoen km², geen punt.

Dat klinkt allemaal nog wel te overzien. Alleen nog even dit feitje: zoetwater op aarde ook maar 1,5 miljoen km².

Ik ben niet pessimistisch over de toekomst van de mensheid, maar ik denk niet dat zelfs de hele westerse wereld ook maar één druppel op de gloeiende plaat kan geven door wat energiehervorming. Zeker niet met Model X achtige middelen of vrijstaande villa's met warmtepompen.

Een (boeren)gezin in opkomende economieën dat nu een stukje land leeft kan in 3 generaties uitgroeien tot 500 personen. Als die ook nog in villawijken met Tesla's willen wonen is er gewoon een probleem. Het plaatje wordt heel anders als ze kleine gezinnen blijven met een vegetarisch voedselpatroon en fietsen als vervoer.

Ik lees vooral een hoop "ja maar hunnie doen het ook!" Het staat je vrij om minder vlees te eten of om te recyclen of om een grondwarmtepomp en zonnepanelen te installeren, en het staat je vrij om helemaal niks te doen. Maar om nu je afval op straat te flikkeren omdat het in China zo'n puinhoop is doe je toch ook niet?

Ik lees vooral een hoop "ja maar hunnie doen het ook!" Het staat je vrij om minder vlees te eten of om te recyclen of om een grondwarmtepomp en zonnepanelen te installeren, en het staat je vrij om helemaal niks te doen. Maar om nu je afval op straat te flikkeren omdat het in China zo'n puinhoop is doe je toch ook niet?
Zo denk ik in het geheel niet, maar ik ben me er wel van bewust, dat die hele energie transitie, niet alleen de oplosssing is. Het is slechts een klein onderdeel van de oplossing. Maar de rest van de oplossing lijkt niemand, ook onze eigen regering echt te interesseren. Het lijkt vooral om geld te draaien.
Ik ben bv. echt niet van het weggooien, zal altijd eerst proberen of het te maken is. Vorige maand nog m'n espresso machine gemaakt. Was een component op de printplaat doorgebrand, door overbelasting. Nieuwe printplaat koste 100 euro, het componentje 50 cent. Middagje hobby'en en hij doet het weer als nieuw.

Laatst bewerkt:
Zo denk ik in het geheel niet, maar ik ben me er wel van bewust, dat die hele energie transitie, niet alleen de oplosssing is. Het is slechts een klein onderdeel van de oplossing. Maar de rest van de oplossing lijkt niemand, ook onze eigen regering echt te interesseren. Het lijkt vooral om geld te draaien.
Ik ben bv. echt niet van het weggooien, zal altijd eerst proberen of het te maken is. Vorige maand nog m'n espresso machine gemaakt. Was een component op de printplaat doorgebrand, door overbelasting. Nieuwe printplaat koste 100 euro, het componentje 50 cent. Middagje hobby'en en hij doet het weer als nieuw.
Ik kan mij ook ergeren aan de suggestie dat door het aanleggen van een paar zonnepanelen en wat tochtstrips het klimaatprobleem opgelost wordt. En het klimaatprobleem uitbuiten om dagelijkse dingen maar duurder te maken, terwijl het juist om investeringen vraagt.

Wil dat dan zeggen dat je niets moet doen? Zeker niet, maar ik denk dat we wel realistisch moeten blijven. Het is in de praktijk onmogelijk om het klimaatprobleem helemaal op te lossen, zie mijn vorige post voor motivatie. Het maximaal haalbare is denk ik de klimaatsveradering zoveel mogelijk proberen te vertragen. Daar moeten we ons best voor doen, maar tegelijk moet het ook nu voor iedereen een beetje leuk blijven. Ik ben daarom ook geen voorstander van maatregelegen die voor veel mensen vervelend zijn en onder de streep amper van invloed zijn op de klimaatsverandering.

Voorbeeld: het acuut uit de markt prijzen van A en B segment auto's terwijl er nog geen vergelijkbare, betaalbare en bruikbare ev's zijn. Het duurder maken van brandstofauto's is noodzakelijk om de transitie voor elkaar te krijgen, maar de prijzen zullen ongeveer evenredig moeten stijgen met het aanbod van vergelijkbare, betaalbare ev's. Gevolg is nu dat we maar langer door blijven rijden met die oude en dus meer vervuilende auto, terwijl velen waarschijlijk graag best zuiniger en nieuwer willen rijden. Je ziet het nu al gebeuren; zelfs met subsidies stagneert de groei van ev's en benzineauto's van een jaar of 10 oud met zo'n 150000km zijn bijna goud geld waard, terwijl die een paar jaar geleden nog in de koopjeshoek stonden. Ik denk dat je meer bereikt door even wat meer te tijd nemen voor de transitie in plaats van hals over kop ev's er proberen door te drukken.

En zo zijn er op niet-autogebied ook nog wel voorbeelden te verzinnen.

Ik ben een autoliefhebber en ik ben een voorstander van de electrische auto. En dat ben ik ondanks dat ik me realiseer dat de electrische auto momenteel nog erg duur en dat de actieradius beperkt is.

De afgelopen avond heb ik zitten kijken naar de documentaire Who killed the electric car?.

whokilledtheelectriccar.jpg

Deze film vond ik op Youtube toen ik aan het zoeken was naar filmpjes over mensen die hun eigen auto's hadden omgebouwd naar 100% electrische voertuigen. Ik loop namelijk met het idee om in de nabije toekomst (zodra Bruin het trekken kan) een auto ombouwen (niet de Pixo, maar iets anders). Dit voornemen bestaat nog niet zo lang, eigenlijk pas sinds de topic van Audi80Coupé verscheen. Ik geef hem daarom ook de schuld hiervan. De filmpjes op Youtube zijn bij dit voornemen heel handig en hebben mij al heel veel informatie opgeleverd. 3 goede voorbeelden zijn: Gav's EV Conversion, Kearons Electric en [url=https://www.youtube.com/watch?v=RUapvvCcOUs&feature=related]Ben Nelson

Maar goed terug naar de topictitel: Who killed the electric car?

whokilledtheelectriccar.jpg

Ik ben tijdens het kijken nogal boos geworden. Ik kan er namelijk niet met mijn hoofd bij dat de electrische auto zo wordt tegengehouden door de auto-industrie. Oke, ik weet dat dit een film uit 2006 is en dat er een heleboel electrische auto’s op stapel staan, maar waarom werd de komst van de electrische auto in de jaren ’90 zo fanatiek tegengewerkt.

In de jaren ’90 bracht GM de EV1 op de markt. Die kon je niet kopen, alleen maar leasen. Volgens de gebruikers van de auto was dit een hele goede auto. Waarom heeft GM dan bijna alle 650 EV1 vernietigd. Ik zeg bijna, want er staat er nog een ergens in een Amerikaanse automuseum (die wordt genoemd in de film). En waarom was het nodig om die ene resterende EV1 onklaar te maken zodat hij nu niet meer rijd?

gm_ev1.jpg

gmboob8.jpg

Geen van deze 650 eigenaren wilde zijn EV1 inleveren, maar onder dreiging van juridische acties werden zij daartoe gedwongen.

Tevens waarom kocht GM een controlerend aandeel in een bedrijf dat een betere accu’s maakte en waarom mocht dit bedrijf geen reclame maken voor deze accu. En waarom werd dit aandeel later verkocht aan Texaco?

Daarnaast waarom zetten de autofabrikanten zo hard in op de waterstof-brandstofcel terwijl ze al 20 jaar roepen dat het nog 20 jaar zal duren voordat die technologie klaar is voor massa-produktie. Is het dan echt niet mogelijk om evengoed de electrische auto verder te ontwikkelen zodat er nog meer milieuvriendelijke alternatieven beschikbaar zijn. Of zit het hem erin dat ze niet willen dat je thuis - voor weinig - je auto zelf van stroom voorziet in plaats van aan de pomp waar je ook moet betalen voor de overhead van de aanbieder. Begrijp me goed: ik ben ook voor waterstof-brandstofcel, maar dit alles maakt mij sceptischer richting waterstof-brandstofcel dan richting de electrische auto. De nadelen van de waterstof-brandstofcel lijken mij nog vele malen groter dan de aanschaf prijs en de beperkte actieradius van de electrische auto.

In de film worden 5 belangrijke punten genoemd die tegen deze techniek zijn:

vlcsnap2011100923h25m23.png

Tijdens de film worden deze 5 punten dieper uitgelegd.

De film is op You-tube te zien in meerdere delen onder de bovenstaande link. Je kunt hem ook downloaden als Torrent. Ik heb deze gebruikt en die is veilig.
Ik hoop dat er nog gepraat wordt hier over wie en welke Jan Modaal kan elektrische auto betalen?O ja Jan Modaal moet maar 2e hands kopen waar de batterijen half naar de n...zijn toch? Hoeveel laadpalen komen er ?(kijk eens in een willekeurige straat hoeveel auto,s er staan)Want we moeten ook nog elektrisch koken met zijn allen toch?? infrastructuur ?(dikker elektra kabels in en onder de grond? Zal wel aan mij liggen toch ? O ja de afgedankte accus?? wat doen we daar mee?? Recyclen hoorde ik eens maar dat is al achterhaald Lihium dan graven we de aarde die wij willen redden tocdh gewoon verder af welja, Noordzee vol met windmolens hele velden vol met spiegels huppa en...China opent meer kolenmijnen om Elektrische auto,s te bouwen, ben zelf 63 en denk zal mijn tijd wel duren druk maar door en heb veel plezier met elektrishe auto,s!

...
Voorbeeld: het acuut uit de markt prijzen van A en B segment auto's terwijl er nog geen vergelijkbare, betaalbare en bruikbare ev's zijn. ...
Volgens mij komt dat vooral door europees verplichte veiligheids eisen.

Je hebt zeker een punt dat we niet moeten overhaasten. Als huishoudens nu voor ton aan EV en warmtepomp investeren is dat zeker niet beter voor het klimaat dan dat een huishouden de thermostaat flink lager zet, meer gaat fietsen en geen vliegvakanties meer doen.

De media en marketing ziet liever dat we wel EV's en WP's kopen. Een gemeente met een zonnepark komt ook eerder in het nieuws dan een gemeente die energieadviseurs inhuurt en hun gebouwen niet tot 22 graden stoken met kerst.

Streetscooter is failliet verklaart.

(..)
Het Duitse bedrijf B-On, dat onder meer de fabrikant is van de elektrische Streetscooter bestelwagens, is door de rechtbank in Aken failliet verklaard. Dat meldt B-On.

B-On noemt problemen in de toeleverantie van onderdelen als oorzaak van het faillissement. Daardoor konden orders niet worden uitgeleverd en ontstonden de financiële problemen. Er zouden wel genoeg orders zijn, enkele duizenden.

De productie van de Streetscooters, die plaatsvindt in Düren, gaat voorlopig door. Er wordt gezocht naar mogelijkheden voor een doorstart, meldt curator Dirk Wegener van bureau DHPG. Bij B-On werken 248 mensen, waarvan 70 op kantoor in Aken en 170 in de productie van de Streetscooter in Düren. (..)

Jammer, hopelijk krijgen ze een doorstart voor elkaar. Is toch een sympathiek, handige, EV besteller in een kloek formaat.
Bekend van DHL bezorging natuurlijk.. maar zo zoetjes aan zag ik ze ook wel rijden bij andere bedrijven.

Jammer voor Louwman die de import doet. Alhoewel die natuurlijk alternatieven genoeg hebben

Misschien toch een beetje aankoop advies te vinden hier.
Ik ben wel aan het kijken voor een elektrische gezinsauto alleen kan ik nog niet echt een geschikte variant vinden voor laten we zeggen max 35k.

De bottleneck is aan de ene kant de kofferbak ruimte (400+liter minimaal, hierdoor vallen voor B segment SUV's af) en aan de andere kant de range op snelweg snelheid.
De bottleneck hierbij is dat wij op vakantie vaak in 1 dag naar zuid frankrijk rijden en de meeste auto's op route du soleil snelheid (120-140) vaak maar een range hebben van tussen de 190-250 km.
Het enige wat ik tot nu kan vinden is een kia niro EV, maar ook deze komt maar 260 km ver op een volle lading en heeft een matige snellaad capaciteit.

De enige andere optie lijkt een tesla model 3 te zijn?

Ik weet niet of het verstandig is je autokeuze te bepalen aan de hand van 1 rit in een jaar. Zou het niet verstandiger zijn te analyseren wat je de overige 364 dagen het meeste voordeel oplevert, en het voor lief nemen als je dan bij die ene rit een beetje moet improviseren?
Maar goed, hier is een link naar Bjorn Nylands 1000 km test resultaten:
https://docs.google.com/spreadsheet...lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336
Ik hoop dat de url op de juiste tab opent, anders moet je onderin even op 1000 km klikken.
Met alle auto's die deze test in ongeveer 12 uur of minder doen, kan je theoretisch zonder veel problemen in 1 dag naar Zuid-Frankrijk rijden. Maar zelfs met een Nissan Townstar (bestelwagentje met kleine accu), die 13,5 uur over de test doet, moet het met enig doorzettingsvermogen en goede planning nog lukken.

Toyota werd vaak verweten achter te lopen het uitbrengen van EV's. De reden was dat Toyota meende dat de productie van dikke accu's het milieu zou schaden en zij meenden dat hun zuinige Hybride techniek met een bescheiden accu een betere optie was.
Ik las op TopGear.nl dat een Amerikaanse non-profit organisatie ACEEE nu de gehele cyclus van de auto inclusief de sloop heeft onderzocht en tot de conclusie is gekomen, dat de minst milieuschadelijke auto ter wereld toch een benzine(hybride) auto is en wel de nieuwe Prius.
Daarna volgen een 4-tal EV's en op de 6de plaats weer een toyota hybride, de RAV4 PHEV

De verwachting is dat, door aangekondigde maatregelen van het kabinet, de financiële voordelen van EV's zulen afnemen.
Dat zal de belangstelling voor EV's sterk doen dalen.
De uitslag van dit onderzoek zou bevestigen dat Toyota het al die tijd bij het rechte eind had en dat inzetten van Hybrides een betere keus was geweest.

Ik vind de conclusie die hier getrokken wordt (door TS of dor het onderzoek?) wel kort door de bocht.

Als van de 5 minst milieuvervuilende auto's vier een EV zijn, kan je niet direct zeggen dat de Toyota een juiste keuze heeft gemaakt. Misschien had Toyota op 1 gestaan met een EV als ze al in een vroeg stadium hadden ingezet op EVs...

Bovenstaand staat overigens los van wat ik zelf vind.

Topgear artikel

Bedoel je dit artikel op TG? Er zal wel een kern van waarheid inzitten maar ik trek een onderzoek snel in twijfel als 5 auto’s in de top 10 van 1 merk afkomstig zijn…

Ach, het is lekkere clickbait. Het artikel had ook de volgende twee koppen kunnen hebben:

Onderzoek: De minst groene auto van dit moment heeft een benzinemotor​

Of:

Onderzoek: De groenste auto van dit moment heeft een elektromotor​

We kunnen wel concluderen dat mensen (consumptie) en het (vracht)vervoer in het algemeen alle minieme verschillen tussen EV en Hybride zeker in tienvoud overstijgen.

De EV is zeker niet de carbonbanaan geworden die je met 1 kWh naar je werk brengt, in tegendeel. De Prius was daarentegen in de vorige eeuw al de voltreffer op het gebied van duurzaamheid. Misschien moeten we de EV nog 10 jaar de kans geven de Prius in te halen? Natuurlijk geldt ook hier weer, hoe wil je de cijfers presenteren? Als je bij alle EVs in een land ook de fabricage en sluipverbruik van alle laadpalen meetelt wordt de balans ook minder voor EV. Als je de extra kilometers voor het omrijden naar het tankstation weer telt voor benzine dan is dat weer een tik de andere kant op.

Voor je het weet sta je te boek als wappie of conspiracy gek, maar ik moet toch wel zeggen dat er omtrent sommige zaken een hoop bombarie wordt gemaakt. Iedereen in de trein, trein wordt steenduur, iedereen zonnepanelen, zonnepanelen worden 'beboet', iedereen EV, laadpalen moeten uit, tarieven omhoog, boetes voor te lang bezet houden.
Zeer budget- en milieuvriendelijke oplossingen zoals de e-bike en e-step worden dan weer zwaar gereguleerd, waardoor je met een bakfiets van 300kg nog steeds niet meer vermogen mag hebben dan 250 Watt. Als je op je sportieve e-bike lekker vlot meetrapt krijg je een klap in je gezicht bij 25km/u. Ondertussen komt daadwerkelijke elke snorscooter je fluitend voorbij stuiven.

Porsche Admits Its EV Goals Were Too Ambitious​

In March 2022, Porsche set a bold objective. The company wanted electric vehicles to account for more than 80 percent of sales by the end of the decade. But now Porsche's not so sure it can reach that goal. In an interview with Reuters, a company spokesperson said: "The transition to electric cars is taking longer than we thought five years ago."

Ford: EV Goals Were 'Too Ambitious' In Europe​

Over the last few years, Ford made an aggressive push to get more EVs on the road—as did many automakers. But as we've seen elsewhere, companies are starting to roll back EV plans as customer demand wanes. Ford is the latest to admit it might have been too aggressive in its EV push.

Het ene na de ander verandert hun ambities..

Porsche en Ford zijn dan ook misschien niet de beste kandidaten geweest om hoge doelstellingen mbt transitie naar EV te ambiëren; de één is een fabrikant van sportwagens en de andere moet het vooral hebben van pick-up trucks. Voor beiden kun je zeggen dat ze een moeilijke doelgroep zijn op dit vlak.

Om nu de conclusie te trekken dat de EV een falend project is zou op basis van deze twee casussen niet de juiste zijn.

...

Om nu de conclusie te trekken dat de EV een falend project is zou op basis van deze twee casussen niet de juiste zijn.

Ik heb beide artikeltjes even gelezen, ze zijn kort. Dank @MCW!

Een hele rits merken wordt genoemd. Audi, Mercedes, VW, Jaguar, BMW, Toyota en Bentley. Allemaal schakelen ze terug of zien geen trend die volledige EV in 2030 laat zien.

Het blijft wikken en wegen. Betamax of VHS, cd of minidisc. Misschien valt alles nog op zijn plek voor de 'klassieke' EV zoals de de Tesla en de ID4, maar het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat er nog een heel andere omslag plaats vindt. Net zoals nu bijna niemand meer VHS, dvd of Laserdiscs in huis heeft. Ik denk daarbij aan een vorm van synthetische brandstoffen, waterstof of een baanbrekende andere manier van energieopslag dan wel voorstuwing.

Bezette laadpalen in de wijk, hoge laadkosten, prijzige auto's, het is zeker nog geen done deal.

Ik hoorde een verslaggever die naar de F1 in Spa ging en die ruilde ook zijn jonge Tesla even in voor een ICE. Geen tijd of zin om te laden onderweg (250km) of vanwege het pendelen in de Ardennen (veel drukte weinig palen) Het komt niet iedereen dagelijks voor, maar het is wel een teken dat 11 jaar na de eerste Tesla er nog steeds geen zeer riante range/laad mogelijkheid is voor heel Europa. Het kan best zijn dat het puur tussen de oren zit, maar als een naaste van mij de bruiloft op twee locaties in dergelijk afgelegen gebied organiseert zou ik ook even moeten rekenen aan afstanden en laadmogelijkheden. En als het dan niet een vrijblijvende 'vakantie begint wanneer je vertrekt' sfeer heeft dan moet je wel zeker van je zaak zijn.

Ik las zojuist dit artikel: https://www.automotive-online.nl/ma...-industrie-na-forse-dip-europese-autoverkoop/

Het is toch totaal de omgekeerde wereld? Zeker in Duitsland: je zet brandstofauto's goedkoop weg en EV's duurder. Daardoor zijn de brandstofauto's populairder. En daardoor krijg je als merk mogelijk een boete vanwege een te hoge uitstoot.
In plaats van dat te verrekenen in je kostprijs van de brandstofauto's (waardoor je verhoudingsgewijs meer EV's gaat doen) ga je zeuren over de boetes en uitstootgrenzen.
Wat mij betreft mag je daar pas over zeuren als je ziet dat deze boetes ertoe leiden dat er sowieso veel minder nieuwe auto's worden verkocht, waardoor men langer blijft rijden in oude auto's, waardoor de gemiddelde uitstoot niet daalt. Het argument wat nu gebruikt wordt is echt kul.

Wow die chinezen gaan echt los. Het artikel noemt zware tijden voor EV in Europa.

nugraph-elektrische-autos-verkopen-wereldwijd-iea.jpg

Dit is nou een mooi voorbeeld van een sensatie artikel om de bevolking te verdelen. Veel mensen lezen vaak alleen maar titels en dan lezen ze dus "kommer en kwel" en "komt het nog wel goed?". Met andere woorden de EV is dus gedoemd te mislukken.

Kijk je naar de grafiek, dan zijn de verkopen in de laatste 2 jaren verdubbeld. Is dat kommer en kwel? Ook in 2024 zullen er weer meer EVs verkocht worden dan in 2023, wellicht stijgt het wat minder hard, maar stijgen doet het zeker.

Porsche Changes EV Plan, Will Give Electric Models ICE Powertrains Too​

The sports car brand is rethinking its electric-focused strategy and investigating how to include more combustion engines in its lineup, but it’s going to be tricky

• Porsche is adjusting its EV strategy in response to sluggish Taycan sales and rising demand for combustion and hybrid options.
  • The automaker is looking into incorporating more ICE and hybrid options into lineups that were developed as EV-only.
  • New 718 models and the Macan SUV were conceived as EVs, and it may be too late to easily adapt them to combustion power.

Mercedes EV Sales Plunge 31% In Q3, Sending Profits Into A Tailspin​

Mercedes had a rough third quarter as both sales and revenue fell

• Mercedes had a disappointing third quarter as their car division saw a slight decrease in sales.
  • Electric vehicle deliveries were down 31% compared to a year ago.
  • Group revenue fell 6.7% in Q3, while earnings per share dropped 47.5%.

Ford Is Already Cutting Capri Production, Blames Weak EV Demand​

New VW ID-based Capri crossover and its boxy Explorer brother are being throttled back as employees at the Cologne, Germany, plant are now only working alternate weeks

• Ford is scaling back output of its Explorer and Capri EVs in Europe only weeks after production began.
  • The SUV and crossover are based on VW’s MEB platform and suffering from a lack of EV demand in Europe.
  • Both cars are built at the ex-Fiesta plant in Cologne, whose workers have been told to turn up on alternate weeks.

^^ het bij-proppen van Fiat in veelal bestaande Opel en Peugeot/Citroën dealerpanden helpt ook niet, lijkt mij.

Terug
Bovenaan