Automaat auto kopen

AnnoNu zei:
Je bent op zoek naar een vrij nieuwe auto met een lage kilometerstand, maar je wilt er maximaal 5 jaar in rijden met 7.500 km per jaar. Dit vind ik behoorlijk tegenstrijdig en dat maakt dat je duurder zal rijden dan nodig is. Ik zou zo'n auto dan blijven rijden zolang het goed blijft gaan, of als je echt zeker weet dat je na 5 jaar een andere auto wilt terugrekenen vanaf hoe lang een auto meegaat (250.000 km+ en 15+ jaar) en daarmee bepalen wat je voor auto nodig hebt.

Ik zou dus juist op zoek gaan naar een recente auto met veel opties met een hoge kilometerstand, 150.000-200.000 km geen probleem. Zo'n auto moet 'probleemloos' nog 37.500 km erbij kunnen rijden in de komende 5 jaar, tot je nu zegt deze weer weg te doen. Ik zou het dan zonde vinden om nu meer te betalen voor die lagere kilometerstand, omdat je over 5 jaar in je verkoopprijs die lage kilometerstand nauwelijks terug zal zien omdat dan de leeftijd van de auto meer de prijs bepaalt dan de kilometerstand. Maar met je aanschafprijs nu des te meer want nieuw EN lage kilometerstand. Je kunt hier dus op besparen als je wilt. Bij een beetje betrouwbare auto ga je dit niet terugzien in de onderhoudskosten of wat dan ook, alleen in je eigen portemonnee. Tip, koop een auto waarvan de distributieriem al vervangen is als deze er op zit, of bijvoorbeeld bij een Toyota hybride (daar weet ik het van), net na de 90.000 km beurt want die is iets duurder dan de anderen, dat je dat zelf niet hoeft te laten uitvoeren in de komende 37.500 km.

Of je kunt voor een oudere auto gaan, de meeste auto's halen 15 jaar zonder veel problemen, dus je zou tot 10 jaar oud kunnen kijken met een lage (of juist hogere) kilometerstand. Want wat is afgeschreven betaal je niet, maar deze auto's zijn nog lang niet op. Overigens zou dit niet mijn voorkeur hebben, dan loop je qua technische snufjes achter.

Als je zoals nu een recente auto zoekt en koopt met een lage kilometerstand, heeft deze over 5 jaar nog steeds een lage kilometerstand (zeker voor de leeftijd), maar je inruilwaarde zal door de leeftijd van de auto toch niet meer zo hoog zijn als nu, vooral de leeftijd zal dan de prijs bepalen en dan zal blijken dat je ondanks je lagere kilometrage toch behoorlijk veel hebt afgeschreven. Je kunt nu een auto kiezen die relatief waardevast blijkt (bijvoorbeeld Toyota Yaris), maar hoe dat over 5 jaar zal blijken weet je niet vanwege de meespelende switch naar elektrisch rijden.

Bij 7.500 km per jaar zou ik verder niet zo naar het verbruik kijken. Het verschil tussen 1:20 en 1:15 rijden is maar 225 euro per jaar. Dan kun je meer besparen op de afschrijving als je een auto zou kopen die nieuwer is met een wat hogere kilometerstand dan waar je nu op zoekt. Dat kun je dan in het eerste jaar misschien al bijna per MAAND besparen.
Na het lezen van jouw bericht heb ik zitten nadenken en ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Enorm bedankt voor je advies.
De aanschafwaarde is bovendien ook lager, terwijl je wel het gevoel hebt dat er luxe is.
Bovendien kan ik ook de keus maken om de auto dan af te rijden.
Goed om dus de onderhoudsgeschiedenis te weten en het te kopen bij een merk dealer lijkt me ook handig.

Nu ben ik benieuwd: welke opties zijn er in de buurt van de stad Groningen om een proefrit in te maken?
Volgende merken spreken mij dus aan: Space Star 1.2, Kia, i10, Swift en Yaris.

Mocht ik een merk/model zijn vergeten dan hoor ik het graag.

Bedankt Anno.
 
Auto encyclopedie zei:
@anno nu ik ben het wel met je eens maar vindt maar een spacestar 1.2 automaat van na de facelift die al 75.000km of meer gereden heeft. Allemaal km standen van 50.000 km of veel minder.
Is er eigenlijk een verklaring waarom deze modellen alleen maar in lage km standen te vinden zijn?
 
Daan 4838350 zei:
Auto encyclopedie zei:
@anno nu ik ben het wel met je eens maar vindt maar een spacestar 1.2 automaat van na de facelift die al 75.000km of meer gereden heeft. Allemaal km standen van 50.000 km of veel minder.
Is er eigenlijk een verklaring waarom deze modellen alleen maar in lage km standen te vinden zijn?

Auto's uit het a-segment worden veel ingezet als 2e auto of voor mensen die hem meer voor kleine stukjes gebruiken.
 
Bij de i10 en de Picanto wel in beide proefrijden. de i10 is er namelijk alleen maar met een 1.0 met 66 pk en bij de Picanto zit je altijd bij een automaat vast aan de 1.2 met 85 pk. Verder is de 1.0 een 3 cilinder en de 1.2 een 4 cilinder. https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=76101&id2=64343

hier nog een occasion video van de swift https://www.youtube.com/watch?v=y8Igln9m5U8
 
Auto encyclopedie zei:
Bij de i10 en de Picanto wel in beide proefrijden. de i10 is er namelijk alleen maar met een 1.0 met 66 pk en bij de Picanto zit je altijd bij een automaat vast aan de 1.2 met 85 pk. Verder is de 1.0 een 3 cilinder en de 1.2 een 4 cilinder. https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=76101&id2=64343

hier nog een occasion video van de swift https://www.youtube.com/watch?v=y8Igln9m5U8
Leuke video van de swift. Lijkt me wel een keer lachen om in te rijden. Wel hoor ik dat de automaat versie wat traag is en niet doet wat je wil, iemand hier ervaring mee gehad en ook echt als een probleem gezien?
 
Hier een lijst met tweedehands Yaris < 11 k Euro en tot 160k km omdat ze zo betrouwbaar zijn, leeftijd is ook geen probleem. Maximaal 75 km van Groningen.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris/hybride?pmax=11000&kmax=160000&pc=9700&strl=75&srt=pr-a
 
Volt zei:
Hier een lijst met tweedehands Yaris < 11 k Euro en tot 160k km omdat ze zo betrouwbaar zijn, leeftijd is ook geen probleem. Maximaal 75 km van Groningen.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris/hybride?pmax=11000&kmax=160000&pc=9700&strl=75&srt=pr-a
Super! Ga ik daar sowieso een proefrit in maken. Bedankt!
 
Deze i10 komt binnen bij een Garage in Doezum dat ligt tussen Groningen en Drachten in. https://www.autowereld.nl/hyundai/i10/1-0i-i-motion-comfort-automaat-35549175/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801 voordeel van de i10 is dat die tip tronic heeft. Hoop dat die vrijdag er nog is of al is.

In Tynaarlo staat een oud model i10 deze heeft de 1.2 motor https://www.autowereld.nl/hyundai/i10/1-2-i-drive-automaat-1e-eigenaar-nap-elec-pakket-unieke-tellerstand-35492506/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

In Drachten staat nog een picanto https://www.autowereld.nl/kia/picanto/1-2-cvvt-plus-pack-automaat-airco-nl-auto-35408628/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

De Kia Dealer in Ten Boer is tegenwoordig een vestiging van een dealer netwerk, wellicht kunnen ze dezehttps://virena-autogroep.nl/virena-occasions/?location=&brand=Kia&model=Picanto&price=*-*&fuel=&transmission=A&bodyStyle=&productionYear=&mileage=*-*&sort=price-asc&page=1 naar ten boer laten komen Scheelt weer een ritje wintschoten of emmen of stadskanaal.

en hier nog een yaris automaat https://www.autowereld.nl/toyota/yaris/1-3-vvt-i-aspiration-automaat-camera-achter-airco-35498206/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801
 
Morgen staat er een proefrit op het programma voor de Kia Picanto. Ben benieuwd!
https://www.autoweek.nl/occasions/kia/picanto/51599026/1-2-cvvt-comfortline/
 
Ik vind het zelf idd ook wat aan de dure kant. Alleen als ik vergelijkbare auto’s opzoek van de kia online is het ‘blijkbaar’ een normale prijs.
Het belangrijkste is om te ervaren hoe de auto gaat rijden. Proefrit is tenslotte altijd vrijblijvend gelukkig
 
Ah OK, dat is inderdaad wel een eind weg Ja. Maar verschil is wel erg groot hoor, versie waarin jij gaat rijden lijkt mij inderdaad echt gewoon "te duur".
 
Als je er toch daar bent, en met het motto dat ik onafhankelijk wil overkomen kun jij jezelf ook nog een half automaat ervaren https://autovanveen.nl/autovoorraad/suzuki-celerio-tz998d/

Ze hennen er verder nog een wat oudere splash automaat en een wat duurdere Karl met half automaat

Succes en veel plezier
 
Edit: Ik zie nu dat ik een hele discussie gemist heb. Had alleen op de eerste pagina gereageerd! :D
Misschien heb je er nog wat aan...

Wat misschien nog goed is om te weten: de modellen die je hierboven noemt (107, Aygo, Up) zijn kleine auto's met een kleine motor. Wil je er een met een automaat dan worden ze in de praktijk heel erg traag. Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo'n probleem, maar lekker met het verkeer mee rijden kan een uitdaging zijn. Ook zijn het auto's die niet standaard met een automaat geleverd zijn en juist vooral prettig werken met een handbak.

Een hybride zoals hierboven al vaak genoemd wordt, wordt standaard geleverd met een automaat en die is dan ook perfect afgestemd op de auto. Bovendien profiteert een hybride van een combinatie van benzine en elektrokracht. Daar komt bij dat de een hybride relatief weinig Co2 uitstoot en brandstof verbruikt. Deze combinatie maakt de auto relatief snel en relatief goedkoop in vergelijking met een gewone benzineauto met automaat.

Kijken we naar jouw voorkeuren (max 10k, 120.000km, min 2014), dan zijn de keuzes beperkt. Ik begrijp dat je bovendien een auto wilt die goedkoop is qua verzekering en wegenbelasting.
Dan zijn bijvoorbeeld een Toyota Aygo https://www.autowereld.nl/toyota/aygo/1-0-vvt-i-x-cite-automaat-navigatie-airco-camera-lm-velgen-35447066/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489 of een Suzuki Swift https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-2-comfort-automaat-35533183/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489 een optie.

Als ik je zou mogen adviseren, dan zou ik toch voor de hybride Toyota Yaris gaan, je krijgt echt veel meer auto voor je geld. Iets waar je zeker op de langere termijn van profiteert. Daar komt bij dat dit model als superzuinig en superbetrouwbaar te boek staat. https://www.autowereld.nl/toyota/yaris/1-5-full-hybrid-aspiration-navi-cruise-camera-clima-nap-34383044/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489

En de laatste tip: ga het uitproberen! Zoek deze auto's bij dealers bij jou in Groningen en kijk zelf wat je ervan vindt. Je kunt gerust een iets duurdere uitproberen als je weet dat 'm toch niet gaat kopen. In de praktijk merk je het beste hoe het aanvoelt. Dan kun je beter beoordelen wat belangrijk voor je is.
 
Phils zei:
Edit: Ik zie nu dat ik een hele discussie gemist heb. Had alleen op de eerste pagina gereageerd! :D
Misschien heb je er nog wat aan...

Wat misschien nog goed is om te weten: de modellen die je hierboven noemt (107, Aygo, Up) zijn kleine auto's met een kleine motor. Wil je er een met een automaat dan worden ze in de praktijk heel erg traag. Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo'n probleem, maar lekker met het verkeer mee rijden kan een uitdaging zijn. Ook zijn het auto's die niet standaard met een automaat geleverd zijn en juist vooral prettig werken met een handbak.

Een hybride zoals hierboven al vaak genoemd wordt, wordt standaard geleverd met een automaat en die is dan ook perfect afgestemd op de auto. Bovendien profiteert een hybride van een combinatie van benzine en elektrokracht. Daar komt bij dat de een hybride relatief weinig Co2 uitstoot en brandstof verbruikt. Deze combinatie maakt de auto relatief snel en relatief goedkoop in vergelijking met een gewone benzineauto met automaat.

Kijken we naar jouw voorkeuren (max 10k, 120.000km, min 2014), dan zijn de keuzes beperkt. Ik begrijp dat je bovendien een auto wilt die goedkoop is qua verzekering en wegenbelasting.
Dan zijn bijvoorbeeld een Toyota Aygo https://www.autowereld.nl/toyota/aygo/1-0-vvt-i-x-cite-automaat-navigatie-airco-camera-lm-velgen-35447066/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489 of een Suzuki Swift https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-2-comfort-automaat-35533183/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489 een optie.

Als ik je zou mogen adviseren, dan zou ik toch voor de hybride Toyota Yaris gaan, je krijgt echt veel meer auto voor je geld. Iets waar je zeker op de langere termijn van profiteert. Daar komt bij dat dit model als superzuinig en superbetrouwbaar te boek staat. https://www.autowereld.nl/toyota/yaris/1-5-full-hybrid-aspiration-navi-cruise-camera-clima-nap-34383044/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489

En de laatste tip: ga het uitproberen! Zoek deze auto's bij dealers bij jou in Groningen en kijk zelf wat je ervan vindt. Je kunt gerust een iets duurdere uitproberen als je weet dat 'm toch niet gaat kopen. In de praktijk merk je het beste hoe het aanvoelt. Dan kun je beter beoordelen wat belangrijk voor je is.
Hoi Phils,

Bedankt voor het meedenken. De 107, aygo en UP heb ik indd al niet meer op mijn wensenlijst staan.
Vandaag heb ik een proefrit gedaan in https://www.autoweek.nl/occasions/kia/picanto/51599026/1-2-cvvt-comfortline/ (kia picanto 1.2)
Vriendelijk ontvangen en de auto stond gelijk klaar. Op het oog een erg mooie auto en ook het uiterlijk wat ik zoek.
Tijdens de proefrit goed op de snelweg kunnen rijden en in de stad. Het viel me op dat dit al veel meer een 'auto' is t.o.v. Space Star 1.2.
Ik had geen last van zijwind en ook niet veel herrie uit de motor.

Ook ervaarde ik dat de stoelen niet fijn zaten en het stuur ook niet. Ik zou er niet bijvoorbeeld een aantal uren in kunnen rijden.
Ik vond het remmen in de auto ook niet prettig. Ik hoorde heel veel gepiep/geluid. Geen idee of dat normaal hoort te zijn bij deze auto.
Qua comfort/luxe vond ik dit model ook geen €10.000 waard. De radio vond ik wel kenmerkend voor een recente auto van 2014.

Conclusie: deze Kia Picanto wordt hem niet voor mij.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat de Yaris een goed model voor mij is.
Wel heb ik nog een vraag: Hoe kan ik een hybride auto herkennen (op bijv gaspedaal.nl) met geen stekker. Ik zie namelijk dat sommige uitvoeringen dat wel hebben.
Planning is om volgende week vrijdag een proefrit hierin te doen.

De honda Jazz (hybride) schijnt ook goed te zijn, werkt dit hetzelfde als bij een Yaris of zijn deze uitvoeringen met stekker?

Leuk om zo meer te weten te komen over auto's.

Gr Daan


.
 
De yaris /auris en jazz bestaan niet met een stekker. Of benzine of als stekkerloze hybride

Vanaf ds 3e generatie prius kreeg die naast een stekkerloze hybride ook een hybride met stekker


Vraag me wel af waarom je vanmiddag niet andere auto's hebt proef gereden, dezelfde garage had nog 3 automaten staan binnen je budget

De Honda jazz is er zowel met een half automaat als een traploze automaat, de hybride is altijd traploos

Bij de yaris/jazz zul je of je budget moeten verhogen of voor een ouder exemplaar gaan.
 
Auto encyclopedie zei:
De yaris /auris en jazz bestaan niet met een stekker. Of benzine of als stekkerloze hybride

Vanaf ds 3e generatie prius kreeg die naast een stekkerloze hybride ook een hybride met stekker


Vraag me wel af waarom je vanmiddag niet andere auto's hebt proef gereden, dezelfde garage had nog 3 automaten staan binnen je budget

De Honda jazz is er zowel met een half automaat als een traploze automaat, de hybride is altijd traploos

Bij de yaris/jazz zul je of je budget moeten verhogen of voor een ouder exemplaar gaan.
Super, dan is het me nu duidelijk!
Ik had inderdaad ook nog andere auto’s kunnen proefrijden, alleen ik weet eigenlijk al wel zeker dat ik voor een Yaris wil gaan of evt Honda Jazz.
Een robot automaat hoef ik sowieso niet in proef te rijden. Vandaar de keus gemaakt om het niet te doen.

Is een ouder exemplaar van deze modellen aan te raden in hybride?
 
Een ouder exemplaar van de yaris of jazz is zeker aan te raden. Bij hybride weet je 100% dat je een traploze automaat hebt. Bij een niet hybride gooi het hier in de groep.
 
Auto encyclopedie zei:
Een ouder exemplaar van de yaris of jazz is zeker aan te raden. Bij hybride weet je 100% dat je een traploze automaat hebt. Bij een niet hybride gooi het hier in de groep.
Super, thanks ;)
Nu ga ik op zoek naar een leuke Yaris. Moet vast wel iets leuks te vinden zijn
 
Deze wordt binnenkort verwacht in leek, zal er voordat dat de definitieve advertentie met foto's komt er achteraan gaan als ik jou was https://www.autotrack.nl/a/toyota-yaris-benzine-2014-51559012?_ga=GA1.2.317713502.1631392298

Nj slaan veel mensen de advertentie nog over
 
Auto encyclopedie zei:
Deze wordt binnenkort verwacht in leek, zal er voordat dat de definitieve advertentie met foto's komt er achteraan gaan als ik jou was https://www.autotrack.nl/a/toyota-yaris-benzine-2014-51559012?_ga=GA1.2.317713502.1631392298

Nj slaan veel mensen de advertentie nog over
Goede tip, bedankt! Kan altijd even informeren.
Met 91.000 op de teller ook goed. Wel moet er rond deze km stand een distributieriem worden vervangen wat prijzig is. (heb ik gelezen hier in het forum). Maar misschien is die al vervangen. Kan altijd even vragen.

Zie trouwens dat de auto ook is gebruikt voor een niet particulier. Dat vind ik altijd wel minder.
 
Moet dat vervangen van de distributie riem echt zo snel al gebeuren bij een Yaris, is dat wegens de kilometer of de jaren?
Overigens kunnen de kosten best mee vallen, sommige merken hebben het redelijk makkelijk gemaakt. Het is vast geen Mini met PSA diesel...
 
"Een Toyota hybride heeft geen distributieriem, geen koppeling, geen dynamo en geen startmotor"

Geen distributieriem dus, die dus ook niet bij 91.000km hoeft te worden vervangen.

Prima als je geen hybride wil, maar dan wel op goede gronden. Waarom zou een Toyota hybride niet geschikt zijn voor een beginnende bestuurder? Makkelijker en betrouwbaarder kan juist niet. Nog steeds denken mensen dat je met allerlei laadkabels in de weer moet maar dat is dus niet zo: benzine erin en gaan. Verder schrijf je dat de lesauto een Toyota hybride was en prettig reed. Waarom zou het nu dan allemaal te ingewikkeld zijn?

Zelf veel ervaring : 200.000 km met een Lexus CT200h hybride, absoluut probleemloos, en na een uitstapje naar een Renault diesel (ook probleemloos) nu een Toyota Camry 2,5L hybride. Het rijdt zo soepel en comfortabel en nog zuinig ook.

Yaris is wel veel meer auto dan een SpaceStar, 108, Aygo of Karl. Met een Yaris hybride zou ik een lange buitenlandse reis prima aandurven, met die andere zou ik toch liever in de stad blijven.
 
Daan 4838350 zei:
EVV zei:
Dus het maakt niet uit bij hoeveel km je een Yaris koopt ivm onderhoudskosten?

Hybride Toyota's gaan over het algemeen lang (vrijwel) probleemloos mee, je kunt natuurlijk een keer pech hebben. Mijn hybride Auris uit 2014 heeft nu 193.000 km ervaring waarvan ik sinds 108.000 km eigenaar ben en het enige noemenswaardige tot nu toe was de airco-condensor die vervangen moest worden. Dit heb ik niet bij de dealer maar bij een gespecialiseerd aircobedrijf laten doen voor 300-nogwat euro, dit was goedkoper dan bij de dealer (die me vorig jaar tijdens de hittegolf bij 35+ nog 3 weken wilde laten wachten tot ze tijd zouden hebben). Verder enkel de beurtjes bij de dealer en hier en daar een kapot lampje en een keer nieuwe banden, enkel doodnormaal onderhoud.

O.a. hybride Toyota's hebben speciale duurdere iridium-bougies die beter om kunnen gaan met het vele stoppen/starten van de brandstofmotor en mede zorgdragen dat het starten van de brandstofmotor tijdens het rijden zo onmerkbaar mogelijk verloopt . Om de 90.000 km moeten deze worden vervangen. Dit schijnt soms ook wat meer werk te zijn, omdat ze soms iets anders moeten demonteren voordat ze erbij kunnen. Daarom kosten de 'om-de-90.000-km-beurten niet ergens in de 200 maar ergens in de 400 euro bij de dealer. Het is niet echt noemenswaardig die paar 100 euro voor deze beurt extra, maar je kunt het vermijden door bijvoorbeeld een Yaris te kopen die deze beurt net gehad heeft. Maar ik zou er een goed bij staande Yaris niet voor laten staan, een set nieuwe banden is bijvoorbeeld al een stuk duurder.
 
AnnoNu zei:
Daan 4838350 zei:
EVV zei:
Dus het maakt niet uit bij hoeveel km je een Yaris koopt ivm onderhoudskosten?

Hybride Toyota's gaan over het algemeen lang (vrijwel) probleemloos mee, je kunt natuurlijk een keer pech hebben. Mijn hybride Auris uit 2014 heeft nu 193.000 km ervaring waarvan ik sinds 108.000 km eigenaar ben en het enige noemenswaardige tot nu toe was de airco-condensor die vervangen moest worden. Dit heb ik niet bij de dealer maar bij een gespecialiseerd aircobedrijf laten doen voor 300-nogwat euro, dit was goedkoper dan bij de dealer (die me vorig jaar tijdens de hittegolf bij 35+ nog 3 weken wilde laten wachten tot ze tijd zouden hebben). Verder enkel de beurtjes bij de dealer en hier en daar een kapot lampje en een keer nieuwe banden, enkel doodnormaal onderhoud.

O.a. hybride Toyota's hebben speciale duurdere iridium-bougies die beter om kunnen gaan met het vele stoppen/starten van de brandstofmotor en mede zorgdragen dat het starten van de brandstofmotor tijdens het rijden zo onmerkbaar mogelijk verloopt . Om de 90.000 km moeten deze worden vervangen. Dit schijnt soms ook wat meer werk te zijn, omdat ze soms iets anders moeten demonteren voordat ze erbij kunnen. Daarom kosten de 'om-de-90.000-km-beurten niet ergens in de 200 maar ergens in de 400 euro bij de dealer. Het is niet echt noemenswaardig die paar 100 euro voor deze beurt extra, maar je kunt het vermijden door bijvoorbeeld een Yaris te kopen die deze beurt net gehad heeft. Maar ik zou er een goed bij staande Yaris niet voor laten staan, een set nieuwe banden is bijvoorbeeld al een stuk duurder.
Fijn dat je het even toelicht Anno. Voor ik een Yaris ga aanschaffen ga ik zeker even vragen naar de onderhoudsgeschiedenis.
 
Bij veel garages zie je dat je voor rond de €500meerprijs (o.a bij Louwman) meer zekerheden hebt. Is dit aan te raden om dit erbij aan te schaffen?

Ik zie overigens dat de Yaris van 2009-2014 een 7.4 scoort van de consumentenbond in 2020. Van 2014 tot 2017 een 8.9
Wat zullen deze verschillen zijn?
 
Moet dat niet 2011-2014 zijn, in 2009 tot 2011 had je nog de yaris 2e generatie, wellicht heeft de yaris 2 het gemiddelde naar beneden gehaald omdat die er ook als diesel was De 1.4 diesel van toyota kent klachten, en de yaris 2e generatie had een half automaat waar wellicht niet ieder tevreden over is.
 
Als deze Yaris je op papier wat lijkt zou ik vandaag nog contact opnemen met het garagebedrijf. Wie weet is er met de huidige eigenaar wat te organiseren dat je de auto al eens kan zien en misschien in rijden. Uiteindelijk is het voor de garage voordelig als ze de auto gelijk door kunnen verkopen, dus die zullen wel mee willen werken.
Als ik in jou schoenen zou staan zou ik hier zeker werk van maken.
 
EVV zei:
Als deze Yaris je op papier wat lijkt zou ik vandaag nog contact opnemen met het garagebedrijf. Wie weet is er met de huidige eigenaar wat te organiseren dat je de auto al eens kan zien en misschien in rijden. Uiteindelijk is het voor de garage voordelig als ze de auto gelijk door kunnen verkopen, dus die zullen wel mee willen werken.
Als ik in jou schoenen zou staan zou ik hier zeker werk van maken.
Je bedoelt dan de Yaris die auto Encyclopedie heeft gestuurd?
 
In 2014 was er een facelift van de Yaris, vaak zijn er onderhuids ook wat verbeteringen. Nu is het onderzoek van Consumentenbond wel vrij summier en vind ik de verschillen tussen de pre facelift en facelift uitvoering in waardering niet heel groot. Ook worden alle uitvoeringen op een bult gegooid. Per motor kunnen er n de praktijk grote verschillen zijn. Een auto die wat ouder wordt kan gewoon vaker mankementen vertonen, dat is ook het geval bij een Toyota.

De Yaris hybride die in Frankrijk gebouwd wordt staat bekend als hele betrouwbare en goede auto. De techniek zit ook slim in elkaar. De betrouwbaarheid van elke auto wordt natuurlijk ook sterk bepaald door het onderhoud, en of de eigenaar er netjes mee om gaat.

Kijk ook gewoon of je auto lekker vind rijden, en pin je ook niet teveel vast op cijfertjes.

We hebben in 2007 een Toyota Aygo nieuw gekocht vanwege de betrouwbaarheid. Helaas viel dat in de praktijk tegen, en vertoonde de auto best veel mankementen. De latere 2 Renault's en Citroën waren een stuk betrouwbaarder.
 
Daan 4838350 zei:
EVV zei:
Als deze Yaris je op papier wat lijkt zou ik vandaag nog contact opnemen met het garagebedrijf. Wie weet is er met de huidige eigenaar wat te organiseren dat je de auto al eens kan zien en misschien in rijden. Uiteindelijk is het voor de garage voordelig als ze de auto gelijk door kunnen verkopen, dus die zullen wel mee willen werken.
Als ik in jou schoenen zou staan zou ik hier zeker werk van maken.
Je bedoelt dan de Yaris die auto Encyclopedie heeft gestuurd?
Ja, die inderdaad, die nog verwacht wordt. Lijkt mij toch wel aardig bij je eisen te passen. Misschien was boven budget maar daar kan je altijd over proberen te onderhandelen.
 
Hi Daan,

Nu je een hybride, zoals de Toyota Yaris, serieus overweegt hier nog wat mogelijkheden om eventueel naar te kijken.

- Je schreef eerder dat je een auto uit 2014 of jonger wilde. Kijk eens wat de mogelijkheden worden als je dat daar een paar jaar vanaf doet. Misschien vind je wel een nagenoeg perfecte auto uit 2012. Dat scheelt maar 2 jaar.
- Je budget is maximaal €10.000,-. Weet in dat geval dat er bij autobedrijven altijd wat te onderhandelen valt. Omdat jij niets wilt inruilen, kan dat zeker in jouw geval interessante mogelijkheden opleveren.

Op die manier zijn er nog wat meer mogelijkheden. Ik denk dat de Yaris nog steeds heel geschikt is voor jou, maar het is goed om te weten wat er nog meer te koop is.

- Honda Insight. Dit is eigenlijk de Prius van Honda. Het model is maar een paar jaar op de markt geweest in Nederland, maar omdat je er ooit weinig bijtelling voor betaalde zijn er zakelijk tijdelijk veel van verkocht. Het is ook een hybride, ook zuinig en betrouwbaar. Voor zover ik weet is ie op dezelfde basis gebouwd als de Jazz. Bijvoorbeeld deze: https://www.autowereld.nl/honda/insight/1-3-trend-airco-automaat-nederlandse-auto-35155244/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489 of deze: https://www.autowereld.nl/honda/insight/1-3-i-vtec-98pk-cvt-exclusive-pdc-clima-35244604/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489
- Honda Jazz. Dit is een kleine MPV van Honda. Meer dan de Insight blinkt deze uit in binnenruimte en gebruiksgemak. Er zijn ook gewone uitvoeringen te koop, maar in jouw geval zou ik voor de hybride kiezen. Bijvoorbeeld deze: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-aut-tot-3-jaar-garantie-panoramadak-cruise-control-lm-wielen-35515602/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489 of deze: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-navigatie-slechts-105000-km-35561678/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489

Wat voor jou interessant is om te weten is het Quality Plus-label van Honda. Je krijgt een hele uitgebreide garantie, veel meer dan op andere tweedehands auto's. Voor jou vooral interessant omdat je er ook een all risk verzekering bij kunt krijgen voor +/- €50 per maand. Voor veel mensen maakt dat niks uit als ze veel schadevrije jaren hebben, maar voor jou wel omdat je dat niet hebt. Het geldt alleen op geselecteerde modellen. Hier meer info https://www.debois.nl/honda-quality-plus https://www.debois.nl/honda-quality-plus/optimale-zekerheid

- Toyota Auris. Het model boven de Yaris. Zwaarder en groter en daardoor duurder in bv wegenbelasting, maar wel meer auto voor je geld. Eigenlijk is het gewoon een Prius, maar dan in een minder futuristisch jasje. Daarom is ie ook iets minder zuinig dan de Prius. Deze uitvoering (verkocht vanaf 2013) was ook een populaire leaseauto waardoor er veel aanbod van is: https://www.autowereld.nl/toyota/auris/1-8i-hybrid-aspiration-aut-i-nl-auto-i-100-dealer-i-navi-i-35487940/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489
- Toyota Prius. Door dit model leerde de wereld hybrides serieus kennen. Zowel van buiten als van binnen futuristisch uiterlijk, maar wel superzuinig. Een Yaris is echter zuiniger, want kleiner en lichter. https://www.autowereld.nl/toyota/prius/1-8-comfort-35464105/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489
 
Deze heeft ook nap, en staat in uithuizen, maar komt uit 2012.https://www.autowereld.nl/toyota/yaris/1-5-full-hybrid-aspiration-35409712/details.html?_ga=GA1.2.317713502.1631392298 hoe je niet te wachten tot dat die binnenkomt

In Veendam staat een benzine yaris met traploze automaat.
 
Phils zei:
Hi Daan,

Nu je een hybride, zoals de Toyota Yaris, serieus overweegt hier nog wat mogelijkheden om eventueel naar te kijken.

- Je schreef eerder dat je een auto uit 2014 of jonger wilde. Kijk eens wat de mogelijkheden worden als je dat daar een paar jaar vanaf doet. Misschien vind je wel een nagenoeg perfecte auto uit 2012. Dat scheelt maar 2 jaar.
- Je budget is maximaal €10.000,-. Weet in dat geval dat er bij autobedrijven altijd wat te onderhandelen valt. Omdat jij niets wilt inruilen, kan dat zeker in jouw geval interessante mogelijkheden opleveren.

Op die manier zijn er nog wat meer mogelijkheden. Ik denk dat de Yaris nog steeds heel geschikt is voor jou, maar het is goed om te weten wat er nog meer te koop is.

- Honda Insight. Dit is eigenlijk de Prius van Honda. Het model is maar een paar jaar op de markt geweest in Nederland, maar omdat je er ooit weinig bijtelling voor betaalde zijn er zakelijk tijdelijk veel van verkocht. Het is ook een hybride, ook zuinig en betrouwbaar. Voor zover ik weet is ie op dezelfde basis gebouwd als de Jazz. Bijvoorbeeld deze: https://www.autowereld.nl/honda/insight/1-3-trend-airco-automaat-nederlandse-auto-35155244/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489 of deze: https://www.autowereld.nl/honda/insight/1-3-i-vtec-98pk-cvt-exclusive-pdc-clima-35244604/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489
- Honda Jazz. Dit is een kleine MPV van Honda. Meer dan de Insight blinkt deze uit in binnenruimte en gebruiksgemak. Er zijn ook gewone uitvoeringen te koop, maar in jouw geval zou ik voor de hybride kiezen. Bijvoorbeeld deze: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-aut-tot-3-jaar-garantie-panoramadak-cruise-control-lm-wielen-35515602/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489 of deze: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-navigatie-slechts-105000-km-35561678/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489

Wat voor jou interessant is om te weten is het Quality Plus-label van Honda. Je krijgt een hele uitgebreide garantie, veel meer dan op andere tweedehands auto's. Voor jou vooral interessant omdat je er ook een all risk verzekering bij kunt krijgen voor +/- €50 per maand. Voor veel mensen maakt dat niks uit als ze veel schadevrije jaren hebben, maar voor jou wel omdat je dat niet hebt. Het geldt alleen op geselecteerde modellen. Hier meer info https://www.debois.nl/honda-quality-plus https://www.debois.nl/honda-quality-plus/optimale-zekerheid

- Toyota Auris. Het model boven de Yaris. Zwaarder en groter en daardoor duurder in bv wegenbelasting, maar wel meer auto voor je geld. Eigenlijk is het gewoon een Prius, maar dan in een minder futuristisch jasje. Daarom is ie ook iets minder zuinig dan de Prius. Deze uitvoering (verkocht vanaf 2013) was ook een populaire leaseauto waardoor er veel aanbod van is: https://www.autowereld.nl/toyota/auris/1-8i-hybrid-aspiration-aut-i-nl-auto-i-100-dealer-i-navi-i-35487940/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489
- Toyota Prius. Door dit model leerde de wereld hybrides serieus kennen. Zowel van buiten als van binnen futuristisch uiterlijk, maar wel superzuinig. Een Yaris is echter zuiniger, want kleiner en lichter. https://www.autowereld.nl/toyota/prius/1-8-comfort-35464105/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489
Hey Phils,

Ik wil je als eerst heel erg bedanken voor de tips die je mij geeft. Daar heb ik wat aan!

Geen slecht idee om na te denken over misschien een auto die 2 jaar ouder is. Wel ben ik benieuwd wat de verschillen zijn tussen een versie uit 2012 of een uit bijvoorbeeld 2016.
Wat is de maximale km stand wanneer een Yaris ongeveer 'op' is?

Is het makkelijk om bij een dealer met een populaire auto iets van het bedrag af te halen? Is de koerslijst van de ANWB iets om erbij te halen?

Het verhaal wat je me verteld over de Honda Jazz spreekt mij zeer aan. Ik had gelezen dat deze auto wel een koppel heeft. Hoe zit het met onderhoud van deze auto?
Verder nog grote verschillen tussen een Yaris en Jazz?

Verzekering is idd een dingetje. Als beginnende bestuurder bij een Yaris (uit Leek van Auto Encylopedie) betaal ik voor een WA €60, beperkt €75 en All Risk €96.
Een hoop geld als je het mij vraagt.
Bij de Jazz heb je dan de keus om een aanschafprijs wat hoger te doen en met een €55 all risk verzekering, zit je toch wat fijner achter het stuur.

Mijn keus zal tussen de Yaris en Jazz liggen. Voor nu lijkt me dit de beste keus.

Ik ga de opties van de Jazz even goed bestuderen. Nogmaals bedankt!
 
Auto encyclopedie zei:
Deze heeft ook nap, en staat in uithuizen, maar komt uit 2012.https://www.autowereld.nl/toyota/yaris/1-5-full-hybrid-aspiration-35409712/details.html?_ga=GA1.2.317713502.1631392298 hoe je niet te wachten tot dat die binnenkomt

In Veendam staat een benzine yaris met traploze automaat.
Leuk dat je ook zo actief in dit topic bent en me zo erg helpt Auto Encyclopedie!
Geen gekke auto in Uithuizen. Het bouwjaar en prijs staat me alleen een beetje tegen.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar hybride heb ik besloten. Voor mij zitten er geen nadelen aan.
 
Daan 4838350 zei:
Geen slecht idee om na te denken over misschien een auto die 2 jaar ouder is. Wel ben ik benieuwd wat de verschillen zijn tussen een versie uit 2012 of een uit bijvoorbeeld 2016.

Over het algemeen geldt dat een nieuwere auto een kleinere kans op gebreken heeft dan een oudere auto. Dat zegt echter niet alles, het hangt er vooral van af hoe een auto gebruikt en onderhouden is. De verschillen tussen een Yaris uit 2012 en 2016 zijn op zichzelf vrij klein. Het komt regelmatig voor dat autofabrikanten hun auto's een 'update' geven, in plaats van een heel nieuw model op de markt te brengen. Zo'n update wordt een facelift genoemd. Vaak zijn dat subtiele verbeteringen. Op de site van Autoweek kun je terugvinden hoeveel verschillende uitvoeringen van een model op de markt gekomen zijn. Hier voor de Yaris: https://www.autoweek.nl/carbase/toyota/yaris/?brandstof=elektro-benzine Zo kan je zien dat er 2 facelifts geweest zijn, hij kwam op de markt in 2011 en werd aangepast in 2014 en 2017. In 2020 kwam er een geheel nieuw model.

Daan 4838350 zei:
Wat is de maximale km stand wanneer een Yaris ongeveer 'op' is?

Dat is moeilijk te zeggen, want het hangt er vanaf hoe goed een auto onderhouden is. Wordt een auto nooit onderhouden, dan kan hij bij 100.000km al op zijn. Wordt hij goed onderhouden dan is een miljoen km mogelijk. Bij aanschaf is het daarom de moeite waard om te checken of de auto regulier onderhoud gehad heeft. Er zitten vaak boekjes met stempels van dealers of facturen bij.

Daan 4838350 zei:
Is het makkelijk om bij een dealer met een populaire auto iets van het bedrag af te halen? Is de koerslijst van de ANWB iets om erbij te halen?

Dit hangt er vanaf hoe goed je zelf in onderhandelen bent. Laten we 1 ding voorop stellen: een autobedrijf wil altijd geld verdienen. Hoe meer hij voor een auto krijgt hoe beter. Je kunt er een koerslijst bijhalen, maar de kans is groot dat de verkoper daar niet van onder de indruk is. Weet wel dat je een relatief makkelijke klant bent, omdat je niets in wilt ruilen, daar kun je gebruik van maken. Veel mensen willen hun huidige auto inruilen. Die auto moet de dealer vervolgens weer zien te verkopen. Soms is dat makkelijk, soms niet. Het feit dat jij dat niet wilt, bespaart de verkoper veel moeite en dus geld. Dat kun je als onderhandelingspunt gebruiken. Verder zijn er allerlei andere elementen die terug kunnen komen in een onderhandeling. De dealer zal je bijvoorbeeld extra garantie of een extra beurt bieden. Misschien wil je er wel winterbanden bij hebben? Dit hangt af van wat jij wilt. Mocht je iemand kennen die vaker auto's gekocht heeft, neem diegene dan mee om je te helpen.

Daan 4838350 zei:
Het verhaal wat je me verteld over de Honda Jazz spreekt mij zeer aan. Ik had gelezen dat deze auto wel een koppel heeft. Hoe zit het met onderhoud van deze auto?
Verder nog grote verschillen tussen een Yaris en Jazz?

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met 'wel een koppel heeft'. Elke auto heeft koppel. Hier uitleg: https://www.autotrack.nl/blog/wat-is/koppel
Het onderhoud van een Jazz is niet anders dan bij een Yaris. Elke auto moet regelmatig onderhouden worden.
Verschillen tussen de Jazz en de Yaris? Die kun je zelf opzoeken, bv hier: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=60803&id2=79155
De Jazz is iets groter dan de Yaris en dus ook iets zwaarder. Volgens mij is de Yaris in de praktijk iets zuiniger. In de praktijk is de Jazz praktischer met bv een grotere bagageruimte. De vraag is of je die ruimte nodig hebt. Ga het vooral in de praktijk uitproberen. Welke vind je mooier? Welke rijdt lekkerder? Welke stoelen zitten beter?

Daan 4838350 zei:
Verzekering is idd een dingetje. Als beginnende bestuurder bij een Yaris (uit Leek van Auto Encylopedie) betaal ik voor een WA €60, beperkt €75 en All Risk €96.
Een hoop geld als je het mij vraagt.
Bij de Jazz heb je dan de keus om een aanschafprijs wat hoger te doen en met een €55 all risk verzekering, zit je toch wat fijner achter het stuur.

Zeker een hoop geld. Maar let op, het is niet zo dat je kan zeggen: doe maar een wat hogere aanschafprijs en dan wil ik die goedkope verzekering. Het gaat alleen om auto's die Honda vooraf geselecteerd heeft. Ik kan zo snel maar 1 vinden die aan die voorwaarden voldoet: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-aut-tot-3-jaar-garantie-panoramadak-cruise-control-lm-wielen-35515602/details.html?_ga=GA1.2.2016875651.1549230176

Ga vooral ook even rekenen. Is het echt het verschil waard? Hoeveel bespaar je met een goedkopere verzekering? Die Jazz hierboven is relatief duur. Misschien vind je wel een veel goedkopere Jazz of Yaris en is de aanschafprijs zoveel lager dat je daarmee meer bespaart dan met een goedkopere verzekering.
 
Een Jazz heeft achterin iets meer binnenruimte. Maar een Yaris is binnen groter dan je denkt. Een Yaris uit 2016 heeft een beter onderstel dan een Yaris uit 2012. Er is tweedehands meer keuze in een Yaris dan een Jazz. Je kunt dan sneller iets kiezen waar je voorkeur naar uitgaat (kleur, uitrusting). Maar technisch gezien allebei een goede keuze. Succes.
 
Mij valt al langer op dat tweendehands auto's en misschien nog specifieker o.a. de Yarissen duurder zijn geworden. De auto van mijn moeder is al op leeftijd (2001) en elk jaar kijk ik tegen de APK-datum rond naar een Yaris of iets vergelijkbaars met automaat, voor het geval haar Peugeot 106 niet meer door de APK komt, maar al 2 jaar blijkt deze nog 'even' mee te kunnen. Wat mij eind 2020 opviel, is dat je voor 10.000 euro een mindere Yaris kon uitzoeken dan het jaar ervoor. rond kerst. Niet een jaar nieuwer maar 2 jaar ouder en dat is op dit moment nog steeds zo. Ofwel die Yarissen schrijven nauwelijks af (en dat geldt nu voor meer auto's) , ze zijn gewoon gewild vanwege de redenen waarom jij er ook één wilt hebben en daar komt de extra algehele vraag naar tweedehands auto's door corona en chiptekort/hogere BPM voor nieuwe auto's nog bij. Dat weten handelaren ook, waardoor je denk ik niet heel veel succes zal hebben bij afdingen, ze raken ze toch wel snel kwijt. Je kunt dan beter een goede bandenset erbij bedingen dan een paar 100 euro korting vragen, tenzij de auto echt veel te hoog geprijsd staat.
 
Phils zei:
Daan 4838350 zei:
Geen slecht idee om na te denken over misschien een auto die 2 jaar ouder is. Wel ben ik benieuwd wat de verschillen zijn tussen een versie uit 2012 of een uit bijvoorbeeld 2016.

Over het algemeen geldt dat een nieuwere auto een kleinere kans op gebreken heeft dan een oudere auto. Dat zegt echter niet alles, het hangt er vooral van af hoe een auto gebruikt en onderhouden is. De verschillen tussen een Yaris uit 2012 en 2016 zijn op zichzelf vrij klein. Het komt regelmatig voor dat autofabrikanten hun auto's een 'update' geven, in plaats van een heel nieuw model op de markt te brengen. Zo'n update wordt een facelift genoemd. Vaak zijn dat subtiele verbeteringen. Op de site van Autoweek kun je terugvinden hoeveel verschillende uitvoeringen van een model op de markt gekomen zijn. Hier voor de Yaris: https://www.autoweek.nl/carbase/toyota/yaris/?brandstof=elektro-benzine Zo kan je zien dat er 2 facelifts geweest zijn, hij kwam op de markt in 2011 en werd aangepast in 2014 en 2017. In 2020 kwam er een geheel nieuw model.

Daan 4838350 zei:
Wat is de maximale km stand wanneer een Yaris ongeveer 'op' is?

Dat is moeilijk te zeggen, want het hangt er vanaf hoe goed een auto onderhouden is. Wordt een auto nooit onderhouden, dan kan hij bij 100.000km al op zijn. Wordt hij goed onderhouden dan is een miljoen km mogelijk. Bij aanschaf is het daarom de moeite waard om te checken of de auto regulier onderhoud gehad heeft. Er zitten vaak boekjes met stempels van dealers of facturen bij.

Daan 4838350 zei:
Is het makkelijk om bij een dealer met een populaire auto iets van het bedrag af te halen? Is de koerslijst van de ANWB iets om erbij te halen?

Dit hangt er vanaf hoe goed je zelf in onderhandelen bent. Laten we 1 ding voorop stellen: een autobedrijf wil altijd geld verdienen. Hoe meer hij voor een auto krijgt hoe beter. Je kunt er een koerslijst bijhalen, maar de kans is groot dat de verkoper daar niet van onder de indruk is. Weet wel dat je een relatief makkelijke klant bent, omdat je niets in wilt ruilen, daar kun je gebruik van maken. Veel mensen willen hun huidige auto inruilen. Die auto moet de dealer vervolgens weer zien te verkopen. Soms is dat makkelijk, soms niet. Het feit dat jij dat niet wilt, bespaart de verkoper veel moeite en dus geld. Dat kun je als onderhandelingspunt gebruiken. Verder zijn er allerlei andere elementen die terug kunnen komen in een onderhandeling. De dealer zal je bijvoorbeeld extra garantie of een extra beurt bieden. Misschien wil je er wel winterbanden bij hebben? Dit hangt af van wat jij wilt. Mocht je iemand kennen die vaker auto's gekocht heeft, neem diegene dan mee om je te helpen.

Daan 4838350 zei:
Het verhaal wat je me verteld over de Honda Jazz spreekt mij zeer aan. Ik had gelezen dat deze auto wel een koppel heeft. Hoe zit het met onderhoud van deze auto?
Verder nog grote verschillen tussen een Yaris en Jazz?

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met 'wel een koppel heeft'. Elke auto heeft koppel. Hier uitleg: https://www.autotrack.nl/blog/wat-is/koppel
Het onderhoud van een Jazz is niet anders dan bij een Yaris. Elke auto moet regelmatig onderhouden worden.
Verschillen tussen de Jazz en de Yaris? Die kun je zelf opzoeken, bv hier: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=60803&id2=79155
De Jazz is iets groter dan de Yaris en dus ook iets zwaarder. Volgens mij is de Yaris in de praktijk iets zuiniger. In de praktijk is de Jazz praktischer met bv een grotere bagageruimte. De vraag is of je die ruimte nodig hebt. Ga het vooral in de praktijk uitproberen. Welke vind je mooier? Welke rijdt lekkerder? Welke stoelen zitten beter?

Daan 4838350 zei:
Verzekering is idd een dingetje. Als beginnende bestuurder bij een Yaris (uit Leek van Auto Encylopedie) betaal ik voor een WA €60, beperkt €75 en All Risk €96.
Een hoop geld als je het mij vraagt.
Bij de Jazz heb je dan de keus om een aanschafprijs wat hoger te doen en met een €55 all risk verzekering, zit je toch wat fijner achter het stuur.

Zeker een hoop geld. Maar let op, het is niet zo dat je kan zeggen: doe maar een wat hogere aanschafprijs en dan wil ik die goedkope verzekering. Het gaat alleen om auto's die Honda vooraf geselecteerd heeft. Ik kan zo snel maar 1 vinden die aan die voorwaarden voldoet: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-aut-tot-3-jaar-garantie-panoramadak-cruise-control-lm-wielen-35515602/details.html?_ga=GA1.2.2016875651.1549230176

Ga vooral ook even rekenen. Is het echt het verschil waard? Hoeveel bespaar je met een goedkopere verzekering? Die Jazz hierboven is relatief duur. Misschien vind je wel een veel goedkopere Jazz of Yaris en is de aanschafprijs zoveel lager dat je daarmee meer bespaart dan met een goedkopere verzekering.
Fijn dat je de verschillende soorten faceliften van de Yaris even op een rijtje hebt gezet. Even goed kijken tijdens de proefrit hoe de onderhoud is geweest.

Goede tip van je om te beginnen over dat ik geen inruilauto heb.
Verstandig om idd in de Jazz en Yaris een proefrit te maken. Ik heb zelf ook even gekeken en de Jazz is wel een stuk duurder.
Ik denk dat mijn voorkeur op dit moment gaat naar de Yaris. In alles net een stukje zuiniger en luxer. Aanstaande vrijdag heb ik mooi de tijd om een proefrit in een auto te doen.

Handig om te weten dat het alleen op bepaalde auto's van dit model valt. Anders was het ongetwijfeld ook een stuk populairder denk ik.
Bij de Yaris heb je ook meer aanbod en mogelijk t.o.v. de Honda Jazz.

Bedankt voor het uitzoeken :)
 
Terug
Bovenaan