Laatste keer dat ik aan de auto gewerkt heb was september vorig jaar .....
Uiteraard een goed excuus want ik heb de Schumacher aangepakt. Ik zie nu dat de foto's grotendeels zijn verdwenen dus daar moet ik even een oplossing voor vinden.
4 maanden geleden dat ik voor het laatst wat heb geupdate over de " Blackmotion " en gezien de Schumacher bijna klaar is heb ik meer tijd voor dit project. We gaan het project natuurlijk wel afmaken , een droom is een droom!
De auto werd wel gebruikt maar ook weer niet en de laatste tijd stond hij helaas stil en was hij een beetje verwaarloosd en heb ik hem deels gebruikt voor onderdelen. Tevens wist ik niet goed of ik hier mee door moest gaan of 2 projecten combineren.
Het dilemma is als volgt.
De auto in dit topic heeft een vrij goede basis. Distributieriem/Koppeling is vrij recent maar de schokdempers , veren en ophanging mag wel aangepakt worden ( project he ).
De gele 2.4 heb ik vorig jaar gekocht voor 250 euro en heeft tot nu toe 100 euro aan materiaal gekost maar ook daar begint de ophanging slap te worden en waarschijnlijk al jaren niks meer aan gedaan. Tevens moet de koppeling/distributieriem gedaan worden oftewel heel groot onderhoud en krijg ik er waarschijnlijk niet meer voor terug.
Beide auto's zitten nu op 265.000km. Nu vind ik de km stand niet interessant omdat ik al mijn onderhoud zelf doe en al de motor goed loopt loopt die goed. Alles valt en staat met onderhoud.
Waarom haal je dan geen andere auto met minder km? Ook daar weet je niet wat je koopt , loop je tegen onderhoud aan en voor dat zelfde bedrag knap ik beide auto's op.
Goed , dit zijn de mogelijkheden en zou graag jullie advies willen. Dit omdat ik emotionele waarde hecht aan auto's......
1) De originele 1.6 er in laten zitten en het project verder afmaken. ( Heb aardig wat nieuwe onderdelen die alleen op de 1.6 passen en dan dan rij ik 1 op 17 ).
Denk aan nieuwe aandrijfassen , kleppendekselpakking , inlaat/uitlaat pakking , waterpomp met behuizing ...en nog meer.
2) De 1.6 er uit halen en de gele 2.4 opofferen als donor auto en alles over zetten ......
Zoooo zonde van de mooie gele 2.4 , zijn er zo weinig van echter heeft die auto inmiddels groot onderhoud nodig. Oftewel dubbele kosten.....
( Distributie riem , koppeling en grote beurt ....)
Onderdelen van de 5 deurs passen hier niet op , verkopen levert nu niks op alleen in onderdelen......
3) Beide auto's op offeren en het hele project + de 2.4 overzetten op een multiwagon. Oftewel , een Stilo maken die nog niemand heeft gemaakt. ( Fiat Stilo Multiwagon 2.4 ).
Best of both worlds want alles van de 5 deurs past op de station en dan een 2.4 met handbak er in...........
Ik kan niet goed kiezen op dit moment.
Ja de 1.6 is goedkoper maar de 2.4 rijd rustiger en fijner! Ik zit op het punt dat ik onderdelen moet gaan aanschaffen zoals schokbrekers en veren en die zijn verschillend bij de 1.6 en 2.4. ( ivm gewicht van de motor ) en wil dat niet dubbel doen.
Willen jullie eens met me meedenken?