Volkswagen ID.3 | Nieuw: facelift 2023

Ervaring als 'fleetowner' 100+ auto's waarvan enkele EV's, Tesla's, Audi E-trons (ingeleverd inmiddels) en Jaguar I Pace (ook ingeleverd inmiddels)) en bijvoorbeeld diverse relaties maar ook een leuke ingezonden brief in de laatste Autovisie en diverse columns die nu verschijnen in diverse magazines.

(y) Ik ben het op zich met je eens hoor, dat de EV-hype behoorlijk overtrokken is en dat het echt niet dé beloofde oplossing is :)

Wouter82 zei:
(y) Ik ben het op zich met je eens hoor, dat de EV-hype behoorlijk overtrokken is en dat het echt niet dé beloofde oplossing is :)

:) Gelukkig maar :) Denk dat het wachten echt is op solid state accu technologie waarmee zeer snel valt te laden en die ook stuk kleiner en lichter zijn. Want wat is nu de vooruitgang van een EV die 2500kg weegt zoals de Polestar sportwagen en 1500kg voor een B segmenter EV..... . Aanzienlijk meer fijnstof bij slijtage banden en wegdek denk ik dan, kan er naast zitten.
Vind dat de EV zo geforceerd wordt opgedrongen met matige producten. Opvallend is dat zelfs Autoweek in voorlaatste nummer maar ook Autovisie met de test van een Peugeot 208 e, allemaal niet echt enthousiast zijn over de actieradius. De matige huidige producten staan een succesvolle duurzame acceptatie van de EV zeer in de weg....., 5 voor 12 voor de EV als de sector niet oppast en snel met betere producten komt. Moet wel eerlijk zeggen dat de Tesla waar de medewerkers mee rijden redelijk scoren als EV, maar voor de rest :(:(

Ab 9907668 zei:
Het grote probleem van alle EV's is en blijft het gelieg rond de WLTP waarden en de afwijking met de dagelijkse praktijk.

Over tesla lees ik in testverslagen anders niet dat er onrealistische cijfers worden meegegeven. In het verleden heeft nog niemand een benzinewagen of diesel laten staan omdat hij in realiteit de fabriekswaarden niet haalde. Voor dat type auto's heeft niemand het over 'gelieg' maar als in het plaatje past...wie een hond wilt slaan, vindt licht een stok.

Daarnaast hebben fabrikanten gewoon geen andere keuze, dus ze zullen concurrentiële modellen moeten aanbieden: zonder deze wagens kunnen ze e opgelegde gemiddelde uitstoot nooit halen en volgen boetes van de EU. Daar zitten ze niet op te wachten.
Recente cijfers over verkoop bij VAG spreken de door AB aangehaalde tendens trouwens tegen: bij de Corsa en 208 betreffen 20% van de bestellingen de elektrische modellen.

iDS zei:
Ab 9907668 zei:
Het grote probleem van alle EV's is en blijft het gelieg rond de WLTP waarden en de afwijking met de dagelijkse praktijk.

Over tesla lees ik in testverslagen anders niet dat er onrealistische cijfers worden meegegeven. In het verleden heeft nog niemand een benzinewagen of diesel laten staan omdat hij in realiteit de fabriekswaarden niet haalde. Voor dat type auto's heeft niemand het over 'gelieg' maar als in het plaatje past...wie een hond wilt slaan, vindt licht een stok.

Daarnaast hebben fabrikanten gewoon geen andere keuze, dus ze zullen concurrentiële modellen moeten aanbieden: zonder deze wagens kunnen ze e opgelegde gemiddelde uitstoot nooit halen en volgen boetes van de EU. Daar zitten ze niet op te wachten.
Recente cijfers over verkoop bij VAG spreken de door AB aangehaalde tendens trouwens tegen: bij de Corsa en 208 betreffen 20% van de bestellingen de elektrische modellen.

Dat is simpel te verklaren omdat een benzine, diesel of lpg binnen 3 a 4 minuten te tanken (100% vol) valt en je overal terecht kan.
En je hebt gelijk dat een benzinewagen ook zijn door de fabrikant opgegeven verbruik niet haalt, maar dat is in de praktijk dus een veel minder groot probleem maar ook 'gelieg'van fabrikanten. Bij een EV is dit dus een probleem zeker ook als de sportieve aspiraties van veel EV's, de enorme acceleratie, veelvuldig wordt aangesproken dan zijn de accu's zo leeg, gewoon een feit m.i. waar ook volledig aan wordt voorbijgegaan. Een Porsche Taycan heeft echt geen bereik van 380 km als steeds vol wordt geaccelereerd en hoge snelheden worden aangehouden, no way.... .

De 20% bestellingen zijn vooral van dealers die bonus krijgen van PSA zoveel mogelijk e-modellen af te nemen ....., ze moeten daarna nog wel verkocht worden....., wat overigens wellicht best gaat lukken waarna de kater toeslaat bij veel EV rijders van eerste uur, zo is het ons vergaan. We blijven zakelijk de Tesla trouw en daarna gaan we weer vol EV rijden (andere merken) als de solid state accu een feit is. Hybrids en plug in hybrids zijn voor nu de beste keuze voor veelrijders, particulieren die weinig rijden kunnen met gerust hart een e 208 of Corsa EV kopen, als ze eea kunnen betalen want zeer fors aan de prijs voor wat je krijgt in ieder geval gaat dit op voor de e-208.

Dit is wel een dingetje voor VW. De verwachtingen voor de ID.3 waren hoog, of dat terecht is weet ik niet maar qua concept klopt het wel. Laten we hopen dat de ID.3 er snel komt en - nog belangrijker - dat de ID.4 en de Skoda Enyaq snel komen. Daar verwacht ik namelijk meer van.

Ab 9907668 zei:
Wouter82 zei:

:) Gelukkig maar :) Denk dat het wachten echt is op solid state accu technologie waarmee zeer snel valt te laden en die ook stuk kleiner en lichter zijn. Want wat is nu de vooruitgang van een EV die 2500kg weegt zoals de Polestar sportwagen en 1500kg voor een B segmenter EV..... . Aanzienlijk meer fijnstof bij slijtage banden en wegdek denk ik dan, kan er naast zitten.
Vind dat de EV zo geforceerd wordt opgedrongen met matige producten. Opvallend is dat zelfs Autoweek in voorlaatste nummer maar ook Autovisie met de test van een Peugeot 208 e, allemaal niet echt enthousiast zijn over de actieradius. De matige huidige producten staan een succesvolle duurzame acceptatie van de EV zeer in de weg....., 5 voor 12 voor de EV als de sector niet oppast en snel met betere producten komt. Moet wel eerlijk zeggen dat de Tesla waar de medewerkers mee rijden redelijk scoren als EV, maar voor de rest :(:(

Ik snap de ophef niet helemaal over de actie radius. Ik rij sinds een maand met een Renault Zoe ZE40 en deze heeft een WLTP van 300km dacht ik. Vanochtend een ritje van omgeving Zwolle naar Vleuten en weer terug met een volle accu en een stevige wind. Toen ik thuis kwam had ik nog 80km op de actieradius. Vaak als je ergens naartoe rijdt, blijf je daar ook voor een bepaalde tijd, dan kun je hem ook ergens parkeren waar je kunt bijladen zodat je weer wat extra bereik hebt. Kosten retourtje? +/- 28kwh gebruikt a 22,5cent per kwh. Reken maar uit :)

Naar mijn idee zijn de grootste zeikerds over het bereik de mensen die hun auto nagenoeg enkel gebruiken om naar de supermarkt te rijden. Ik gebruik mijn Zoe deels zakelijk en zoals je je afspraken voorbereid, bereid je ook je rit voor. Ik zie het probleem niet. Als ik thuis kom, gooi ik hem een paar uurtjes aan de lader en hij is weer vol. Op vakantie gaan kan wel een probleem zijn met deze Zoe maar daar zijn ook wel weer oplossingen voor.

Nee Gideon, praktijkervaring. Onze vertegenwoordigers rijden meer dan jij en vaak diverse ritten per dag (naast ook van woning naar werk en in de avond weer terug), dat kan vooralsnog alleen goed met de Tesla en de snellaad mogelijkheden van Tesla. Je hebt dan zo meer dan 300 km gereden kan ik je verzekeren. Als jij voldoende hebt aan de actieradius van je Zoe, prima, veel plezier ermee, leuke wagen.

Ook dan is er best een mouw aan te passen; er zijn genoeg snelladers. Ik verbaas me er alleen zo over dat iedereen zo nodig een EV moet rijden. Wij hebben thuis een EV als tweede auto, dat is ideaal. Eens per week aan het gewone stopcontact opladen.
Iedereen kan een EV rijden, maar niet iedereen wil dat. Laten we dat allemaal gewoon respecteren :)

Vanmiddag dit nieuws:
"De problemen met de software voor Volkswagens elektrische auto ID.3 zijn veel groter dan aanvankelijk werd gedacht. Het bedrijf zou daarom praten met andere autofabrikanten zoals Daimler en BMW om een gezamenlijk besturingssysteem voor elektrische auto’s te ontwikkelen".
Bron: https://www.ad.nl/auto/softwareproblemen-bij-volkswagen-id-3-zijn-groter-dan-gedacht~a6d879ff/
Als dit waar is wordt het nog even wachten tot na (hoe lang?) deze zomer...

Er staat na de zomer, maar niet welke. Zomer 2023 lukt misschien nog.

Ondertussen worden de eerste productieseries al gedumpt op parkeerterreinen
694

https://www.ad.nl/auto/duizend-elektro-vw-s-met-softwareprobleem-op-geheime-parkeerplaats~aa1c9f49/

Vandaag weer bericht van VW NL, geen vertraging verwacht voor de levering in NL.
Vraag is of het klopt, maar dat wordt er gecommuniceerd.

Gordon zei:
Vandaag weer bericht van VW NL, geen vertraging verwacht voor de levering in NL.
Vraag is of het klopt, maar dat wordt er gecommuniceerd.

VW past de lanceringsversie iéts aan om softwareproblemen te voorkomen:
flintstonescar.jpg

Kennelijk zijn de gehuurde parkeerterreinen vol en moeten VW's medewerkers ze in hun eigen garages stallen.

Autoweek weet te vertellen dat de e-Golf VII "nog zeker tot november gebouwd gaat worden" en bestellen kan nog tot oktober.

Ondertussen in Wolfsburg...

Qa5tHOF.png

[size=x-large]Softwareprobleem: elektrische Volkswagen komt in uitgeklede vorm op de markt[/size]

De langverwachte elektrische Volkswagen ID.3 komt toch deze zomer op de markt, maar wel met minder digitale functies. De oorzaak zit ’m in een lang door VW ontkend softwareprobleem.
https://www.ad.nl/auto/softwareprobleem-elektrische-volkswagen-komt-in-uitgeklede-vorm-op-de-markt~a4933ad5/

VW zegt dat de auto wordt geleverd met ‘essentiële functionaliteiten’, maar wil niet ingaan op individuele kenmerken of uitrustingsvarianten. Digitale functies worden vervolgens ‘regelmatig bijgewerkt', aldus VW.

Eerst ontkennen, en nu hult men zich alsnog in dit soort vaagheden. Ik zou er als potentiele koper zo geen trek meer in hebben.

Gesjoemel heeft men ook niet weerhouden die hokken te kopen/leasen..

Doet me toch een beetje denken aan de Duitsers van vroegah, met standaard grijze bumpers en maar 1 buitenspiegel.

In het AD op 25-05-20, 05:00. Nu even wachten op AW...
Na 17 uur wachten dan maar zo: https://www.ad.nl/auto/softwareprobleem-elektrische-volkswagen-komt-in-uitgeklede-vorm-op-de-markt~a4933ad5/
[size=large]Softwareprobleem: elektrische Volkswagen komt in uitgeklede vorm op de markt[/size]

DeeTwee zei:
Doet me toch een beetje denken aan de Duitsers van vroegah, met standaard grijze bumpers en maar 1 buitenspiegel.
'Vroeger'. Of raak jij je puberteit niet ontgroeid?

[size=x-large]Nederlandse orderboeken Volkswagen ID.3 openen later[/size]

Een topman van Volkswagen liet eerder weten dat op 17 juni - of moeten we 'juno' zeggen - de definitieve orderboeken van de ID.3 zouden opengaan. Nu blijkt echter dat de Nederlandse klant nog iets meer geduld moet hebben.

De Nederlandse importeur laat weten dat “eind juli” de Nederlandse orderboeken opengaan. Navraag leert dat er geen probleem vanuit Volkswagen aan ten grondslag ligt: “In Nederland moesten we wat langer wachten, omdat in Nederland een auto pas verkocht mag worden zodra de typegoedkeuring bevestigd is. Dat is bij wet geregeld, en dat is niet in ieder land gelijk."

Volgens de importeur heeft deze maand vertraging geen invloed op de geplande levertijd. De eerste ID.3’s staan dus nog steeds bevestigd voor deze zomer. Met de maand juli achter ons lijkt het grootste gedeelte van de zomer achter ons, maar het moet volgens de woordvoerder geen probleem zijn: “Een specifieke afleverdatum van de eerste exemplaren hebben we echter nog niet.” De orderboeken worden geopend voor de ID.3 1st. Deze versie is al ‘uitverkocht’, want mensen konden zich vorig jaar al pre-orderen voor deze versie.

Op zijn eigen kanaal deelde Volkswagens bestuurslid Sales, Marketing & After Sales Jürgen Stackmann dat de eerste ID.3-klanten met een pre-order op 17 juni de hun wensen kunnen doorgeven. De rechtsgestuurde landen zouden vier weken later volgen.

Over die productie van de ID.3 deden veel geruchten de ronde. Door softwareproblemen zouden enkele duizenden reeds geproduceerde ID.3’s niet verkoopbaar zijn. Verschillende bronnen lieten weten dat de monsterklus die volgde “echt geen grap meer is” en er werden dan ook veel vraagtekens bij de geplande introductie van deze zomer gezet. Al die tijd hield Volkswagen echter de boot af en hield het merk vast aan de zomerintroductie.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nederlandse-orderboeken-volkswagen-id-3-openen-later/

Ik plaats het hele artikel maar even mocht het onverhoopt van de voorpagina verdwijnen. Knap trouwens om de RDW de schuld te geven van de vertraging, dat heb ik bij andere merken volgens mij nog niet gehoord.

Wordt het niet tijd voor een nieuwe ID.3? Het model is al zo lang in ontwikkeling, dat hij nu al verouderd oogt.

GT 1973 zei:
Wordt het niet tijd voor een nieuwe ID.3? Het model is al zo lang in ontwikkeling, dat hij nu al verouderd oogt.

Mega flop van VW, nu al. Miljarden schade en volledig mislukte marketingcampagne dankzij softwareproblematiek. Zal echter wel suc6 worden want via eigen gelieerde leasekanalen zullen er wel tienduizenden "verkocht" gaan worden.

Ik verwacht eerder dat er een aantal ID.3's komen waarna het EV succes wordt overgenomen door de ID.4.

Barri zei:
Ik verwacht eerder dat er een aantal ID.3's komen waarna het EV succes wordt overgenomen door de ID.4.

Zou kunnen maar zorgvuldig opgebouwde momentum is voor de id3 er inmiddels wel vanaf.... . Maar VW komt overal mee weg dus zal wel succes worden maar Psa is Vag te snel afgeweest in ieder geval.

Wouter82 zei:
[size=x-large]Nederlandse orderboeken Volkswagen ID.3 openen later[/size]

Een topman van Volkswagen liet eerder weten dat op 17 juni - of moeten we 'juno' zeggen - de definitieve orderboeken van de ID.3 zouden opengaan. Nu blijkt echter dat de Nederlandse klant nog iets meer geduld moet hebben.

De Nederlandse importeur laat weten dat “eind juli” de Nederlandse orderboeken opengaan. Navraag leert dat er geen probleem vanuit Volkswagen aan ten grondslag ligt: “In Nederland moesten we wat langer wachten, omdat in Nederland een auto pas verkocht mag worden zodra de typegoedkeuring bevestigd is. Dat is bij wet geregeld, en dat is niet in ieder land gelijk." (..)

Knap trouwens om de RDW de schuld te geven van de vertraging, dat heb ik bij andere merken volgens mij nog niet gehoord.

Nu ga je er vanuit dat de RDW de typegoedkeuring/homologatie voor dit model (Europees) verzorgt. Dát hoeft niet zo te zijn, denk ik.

Tenzij met 'bevestigd' wordt bedoeld dat de RDW de, ergens in EU land gedane homologatie, één op één overneemt. Maar, dat lijkt mij een formaliteit want is een verplichting, d8 ik.

Maar goed, het lijkt mij voor de pre-order klanten wel apart om de wetenschap te hebben dat het gekozen voertuig al wekenlang op een parkeerplaats staat te wachten. Zo 'first' is het dan toch niet meer, lijkt mij.

Moeten we nu geloven dat de RDW de typegoedkeuring van de ID.3 voor de EU doet?
Daar wilde in Duitsland zich niemand aan branden...? :confused:

Dit staat nu op deze https://www.volkswagen.nl/modellen/id3-1st website:
"Een EG-typegoedkeuring en conformiteitscertificaat met officiële waarde zijn nog niet beschikbaar." ......................................................
a042.gif

Moeten we nu gaan denken aan essentiële gebreken in de software, die een typegoedkeuring in de weg staan?

Uitgaande van de Duitse prijen en de informatie die Volkswagen Nederland geeft zal de ID.3 zeer concurrerend geprijsd zijn.

https://www.volkswagen.nl/modellen/id3
https://www.volkswagen.de/de/modelle-und-konfigurator/id3-1st.html#MOFA

Nemen we de ID.3 1ST Edition. 440 km. range

Duitsland 39.995
Nederland < 36.000

Kia e-Niro 44.995
https://www.kia.com/nl/modellen/e-niro/ontdekken/

Hyundai Kona Electric 36.795
https://www.hyundai.nl/hyundai-kona-electric

Kijkende naar de uitrusting van de ID.3 in Duitsland dan zijn de auto's vrij compleet uitgerust. Vergelijk maar met de e-Niro en Kona electric

Sofware probleem 1
CarPlay2Air

Software probleem 2
AR in de Max uitvoering

Zijn geen wereldschokkende software problemen.

De ID.3 heeft m.i alles in zich om een verkooptopper te worden

Heb je helemaal speciaal voor deze post vol fouten en aannames een account aangemaakt om dit ons mede te delen?
Apart.

We wachten gewoon op een vergelijkingstest tussen de ID3 en bijv. de Hyundai Kona om zo te weten te komen of de ID3 een wereldwonder is, zoals jij een beetje laat doorschemeren,

speedtouch zei:
We wachten gewoon op een vergelijkingstest tussen de ID3 en bijv. de Hyundai Kona om zo te weten te komen of de ID3 een wereldwonder is, zoals jij een beetje laat doorschemeren,

Ik heb nergens geschreven dat de ID.3 een wereldwonder is. Heb alleen gekeken naar de aanschafprijs.

Total Loss zei:
Heb je helemaal speciaal voor deze post vol fouten en aannames een account aangemaakt om dit ons mede te delen?
Apart.

Wanneer ik vandaag een account heb gemaakt dan is het verboden te reageren?
Of heb ik jouw toestemming nodig?

Waar maak ik aannames?
Gegevens staan op Hyundai Nederland, Kia Nederland, Volkswagen Duitsland en Volkswagen Nederland
Dat noem ik feiten

Welke fouten?

ID.3 1ST
Circa € 38.000

ID.3 1ST Plus
Circa € 44.000

ID.3 1ST Max
Circa € 49.000

Dit zijn de indicatieprijzen die worden genoemd op https://www.volkswagen.nl/modellen/id3-1st van de ID.3 1ST. Minder dan 36.000 euro is de prijs voor een ID.3 (58 kWh) in basisuitvoering.

Rutger DC zei:
ID.3 1ST
Circa € 38.000

ID.3 1ST Plus
Circa € 44.000

ID.3 1ST Max
Circa € 49.000

Dit zijn de indicatieprijzen die worden genoemd op https://www.volkswagen.nl/modellen/id3-1st van de ID.3 1ST. Minder dan 36.000 euro is de prijs voor een ID.3 (58 kWh) in basisuitvoering.

Je hebt gelijk!
I'm not perfect

ID.3 laadt op 106kW ... met een gemiddelde van 98 kW gedurende de eerste 13 minuten.
De auto kan in 30 minuten echt bijna 300 km opladen.
Beste resultaat voor een EV tot het D-segment.
Foto's zijn van een ID.3 met een 58 kWh accu
De 22,6kWh die je op de afbeelding kunt aflezen is de hoeveelheid energie die naar de auto wordt gestuurd in de 13 minuten sinds de auto begon op te laden, niet de acculading.
De accu heeft een SOC van 45%, maar de bijbehorende kWh wordt niet weergegeven.
Bron: https://twitter.com/Paul_dAlm/status/1274350930444668929?s=20

Ea9m386WoAECcI1

Ea9m7S6XgAApL0g

Een half uur laden overdag onderweg is natuurlijk echt verschrikkelijk, wat nog erger is aan de ID 3 is de zeer matige afwerking en materiaalgebruik, en daar betaal je dan straks 40K voor, onvoorstelbaar. Uiteraard zal deze wagen vooral de leasemarkt in geduwd worden door VAG en gelieerde leasebedrijven maar er zijn zeer veel betere alternatieven in de markt inmiddels. Momentum van de ID serie is volledig weg voor VAG. De nieuwe E C4 heeft vrijwel zelfde range, ziet er veel leuker uit en oogt op foto's vele malen hoogwaardiger dan wat VW presteert met de ID serie. PSA is VAG finaal voorbij met haar EV modellen...... .

Terug
Bovenaan