BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

Kleurtje is zeker heel mooi. En de motorisering lijkt me ook heerlijk natuurlijk. Maar ook ik vind het geen hele mooie auto om te zien. Het had ook zo een nieuwe Toyota Avensis kunnen zijn. Misschien moet ie nog wat op me inwerken maar de F31 vind ik nog steeds een stuk fraaier. Interieur is van de nieuwe natuurlijk wel een stuk beter. Niettemin lijkt het me geen straf om in zo'n 340i te mogen rijden.

Gefeliciteerd, fraai ding Funf (y)

de F30 en F31 heb ik juist altijd erg lelijk gevonden. Saai, saaier saait. En dat interieuw was helemaal verschrikkelijk :)

Bepaalde elementen vind ik niet mooi, zoals de oplopende raamlijn bij de Touring en de geknikte Hofmeisterknik bij de sedan, de grill en het teveel aan drukke lijnen, hollingen en bollingen. Maar overall vind ik de G20/21 wel de best gelukte 3-Serie sinds de E46.

Ik ken al die typenamen niet maar ik kijk nog steeds om naar deze modellen. Niet teveel poespas maar gewoon strakke, dynamisch uitziende stations

m1by0h8bin36_480.jpg

m1by1ajb82l8_480.jpg

Tja.. :rolleyes:

yemyo5bbhgmm_480.jpg

E46, E91 facelift en G21. De middelste is, niet verrassend, mijn favoriet. Oogt nog steeds modern waar m.i. de E46 toch echt wat gedateerd begint te worden, herkenbaar en sterk ontwerp zonder onnodige poespas of gezochte designfrutsels.

Over het ontwerp kun je eindeloos twisten, zoals dat eigenlijk bij elke drie wel kan. Geldt overigens ook voor de vijf. Voor mij is de G21 mooi in balans. Ik ben benieuwd hoe dit model rijpt op termijn.

@Fransosowitz: dank! Ik zal tzt wat betere plaatjes maken.

Voor mij is de nieuwe 3-touring een novum, voor het eerst vind ik de stationuitvoering mooier dan de de sedan. Erg fraai zelfs, terwijl ik de sedan eigenlijk helemaal niet mooi vind en ik erg fan ben van de vorige generatie 3-serie. Gave bak dus wat mij betreft, al zal ik zelf nooit een grijze auto kiezen. In dit geval sehe ich das gern durch die Finger.

Gefeliciteerd Funf! vooral die motorisering moet een genot zijn. Het uiterlijk van de nieuwe 3 vind ik persoonlijk wennen. De touring is naar mijn smaak altijd mooier dan de sedan en de achterkant is ok. Maar ik vind de gril van de G20 nogal groot.

Dank! Het wachten kost kruim....

Die grille valt IRL wel mee qua afmetingen, al vind ik die uitvoering in hoogglans zwart niet zo geslaagd. Dan liever de chroomversie of de versie die ik nu heb, in Cerium grau.

De gril op de nieuwe drie serie valt inderdaad wel mee als ik hem vergelijk met de nieuwe 1 serie, 2 gran coupe, 7 serie en X5\X7.
Had de drie serie graag als vervanger voor mijn 1 serie gewilt. Heb er mee proefgereden. Na 5 minuten wist de auto mij al te overtuigen. Helaas was het budget niet toerijkend. Wellicht over vier jaar. We hebben in ieder geval weer iets om naar toe te werken. :)

Ze zijn inderdaad niet te geef, maar dat gold destijds ook al voor jouw 1-serie. Goede kleur overigens, Valencia orange. Dat is nu Sunset orange en dat had ik best willen kiezen. Helaas echter niet leverbaar op deze touring.

Je kan inderdaad eindeloos praten over het design, maar ik moet zeggen dat ik em steeds mooier ga vinden. En helemaal in zo'n uitvoering en motor.
Man, wat een dikke auto Funf! Geniet van de voorpret en ook ik ben erg benieuwd naar meer plaatjes t.z.t.

Oeh, lekker lakje! :LOL:

funf zei:
Ze zijn inderdaad niet te geef, maar dat gold destijds ook al voor jouw 1-serie. Goede kleur overigens, Valencia orange. Dat is nu Sunset orange en dat had ik best willen kiezen. Helaas echter niet leverbaar op deze touring.

Dank! BMW's kunnen oranje goed hebben inderdaad. Heb denk ik 2 of drie keer een Sunset Orange 3 serie gezien. Super tof! Denk dat die later pas beschikbaar komt voor de drie touring.

BMW stelt tijdens de Autosalon van Genève een fors aantal nieuwe motorversies van de 3-serie aan het wereldpubliek voor. Niet alleen trekt het merk het doek van de heftige M340d xDrive-varianten, ook is er nieuws op geëlektrificeerd vlak.

Eind januari kon AutoWeek exclusief al de eerste afbeeldingen én de eerste informatie geven over de heftige M340d xDrive, een M Performance-versie die bovenaan de diesellijst komt te staan en die zowel beschikbaar komt voor de sedan als de Touring. Die versie is nu ook officieel gepresenteerd.

De 265 pk 3,0-liter zes-in-lijn die BMW in de 330d lepelt was tot op heden de krachtigste diesel die BMW in de 3-serie leverde. De X3 en X4 zijn leverbaar met dezelfde dieselmotor, maar kennen ook een M40d-variant die met 326 pk en 680 Nm fors sterker is. De vierwielaangedreven M340d xDrive

perst definitief 340 pk en 700 Nm uit z'n 3,0-liter zes-in-lijn. Dankzij mild-hybrid techniek wringt de aandrijflijn er nog even 11 extra pk's uit. Het vermogen wordt via een achttraps automaat met korte verhoudingen over alle vier de wielen verdeeld. De M340d xDrive sprint als sedan 4,6 tellen naar een snelheid van 100 km/h. De Touring voor dezelfde sprint 0,2 tellen langer nodig. De topsnelheid ligt elektronisch begrensd op 250 km/h. Dan het gemiddeld verbruik: de sedan neemt genoegen met - afhankelijk van de gekozen uitvoering- 5,3 tot 5,7 liter diesel per 100 kilometer. De Touring is met 5,4 tot 5,8 l/100 km verwaarloosbaar dorstiger. De auto kan tot een snelheid van 160 km/h tijdelijk 'zeilen' met de motor uitgeschakeld. Leuk voor de sprintjestrekkers: BMW geeft de M340d's een Launch Control-functie.

BMW geeft het sportieve duo onder meer een sportuitlaat en ook het M Sport-differentieel is samen met een adaptief M-sportonderstel standaard van de partij. Extra krachtige remmerij, ook afkomstig van BMW's M-afdeling, moet het heftige dieselduo weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Vanbuiten zijn de twee onder meer te herkennen aan het sportievere spoilerwerk rondom en de trapeziumvormige uitlaateindstukken.

Eind deze maand gaat het tweetal in de verkoop, prijzen laten dus niet lang meer op zich wachten.

Elektrificatie
Ook op geëlektrificeerd vlak is er nieuws dat betrekking heeft op de 3-serie. Zo was tot op heden alleen de sedan als plug-in hybride 330e leverbaar, maar straks is de 3-serie Touring dat ook. Daarnaast komen zowel de sedan als de Touring over een 330e-variant te beschikken die voorzien is van xDrive-vierwielaandrijving.

In de 330e ligt in alle bovengenoemde varianten een 2,0-liter grote viercilinder die gekoppeld is aan een achttraps Steptronic-automaat waarin een elektromotor is verwerkt. Het systeemvermogen bedraagt 252 pk, maar is dankzij XtraBoost tijdelijk te verhogen tot 292 pk. Het maximum koppel bedraagt 420 Nm. Geheel elektrisch komen de plug-ins tussen de 55 en 68 kilometer ver. Het accupakket heeft een capaciteit van 12 kWh. De 3-serie Touring 330e en 330e xDrive komen deze zomer beschikbaar.

Bron: autoweek

Ze zijn er ook in Oxid Grau. :)

Ik pikte de mijne vanmiddag op. Interieurfoto's maak ik nog eens, dat lukte niet zo goed.

H0rvEu4.jpg

x8YbDOf.jpg

0cXyBRA.jpg

NSbuLBk.jpg

fdsM3n8.jpg

Mooi hoor Funf (y). Komt ie uit Kerkrade?
Klein puntje, ik zou er een spijlen-grill in laten zetten. Maar verder een prachtige uitvoering met een heerlijke motor in een fraaie kleur. Veel plezier ermee!

Waanzinnig lekkere uitvoering!
Dat Ben lekker :eek:

Zag deze kleur vandeweek bij Echt op een trailer met nieuwe 3's staan, ook een touring. Valt positief op tussen de meer gangbare grijstinten en zwart... (y)

Dank! Die kleur lijkt inderdaad goed uit te pakken. Heb hem helaas nog niet goed kunnen bewonderen met een zonnetje erbij, maar zelfs nu ziet het er erg goed uit.

Ook wel een handige kleur lijkt mij, waarbij je (in tegenstelling tot een donkere kleur) de wasstraat nog wel eens een weekje kan uitstellen.

Erg mooi funf! Het is zeker een mooie combinatie geworden. En persoonlijk vind ik de afwijkende nieren van de 40i/40d anders, maar ook zeker mooi. Dus wat mij betreft lekker laten zo.
Heel veel rijplezier er mee!

Ook nog een vraag: zou je eens kijken of je in iDrive kunt instellen dat bij ingeschakelde dagrijverlichting ook de achterlichten mee branden? Bij mijn G21 kan dat niet. Bij mijn recent opgehaalde nieuwe 1-serie kan het wel. Ik hoop op een software-update zodat het ook bij de G21 mogelijk gaat zijn.

@ Fransosowitz > voor zover ik weet is dit bij de G20/21 niet mogelijk. Was/is bij de 5 ook zo (G30/31), en ze delen zeer veel besturingscomponenten. Is idd wel raar, immers uit verkeersveiligheid is het wel prettig dat de achterlampen mee branden bij dag rij verlichting.
Heb zelf middels een app een aantal dingen in-/vrij- geschakeld, geeft ook direct een overzicht wat er daadwerkelijk programmeerbaar is.
Hier de link naar de G20/21 mogelijkheden url=https://www.bimmercode.app/cars/g20/]

De G21 die ik heb beschikt over iDrive 7, net als de nieuwe 1-serie (F40). Softwarematig lijken ze als twee druppels water op elkaar. De G31 heeft nog geen iDrive 7.
Zoals gezegd kan het bij de nieuwe 1-serie wel. Dus waarom niet bij de G21?
Ik wacht met spanning het bericht af van funfer. ;)

Ik heb even gekeken hoe het met die verlichting zit. Ik kon bij de instellingen van de buitenverlichting niets vinden over wijzigingen in de drl.

Bedankt voor je antwoord funf! Helaas niet het antwoord waar ik op gehoopt had...
Welke softwareversie heeft je G21?

Onderstaand foto’s van de instelling in mijn F40.

540.jpg

540.jpg

Ik zal dat morgen eens opzoeken. Die optie dagrijverlichting achter staat er bij mij in elk geval niet bij. Typisch. Overigens ook zoiets bij de buitenspiegels. Bij BMW kun je instellen dat die inklappen bij het afsluiten van de auto, maar bij de Mini kan dat niet. Waarom dat onderscheid, zou je denken?

Iets anders: weet jij hoe je die berichten kunt wissen die in Connected Drive in de auto staan?

Is dat niet door bij geopend bericht op de ‘optie’ toets te drukken (van de iDrive controler) en dat je een keuze menu krijgt?

Mbt dat meebranden achterlicht, de F generatie modellen (en E generatie etc) hebben afwijkend samengestelde ECU’s tov de G modellen. Veel wordt wel gedeeld, maar ook veel zaken zijn anders. De iDrive heeft er niet zoveel mee te maken, behalve dat het een overkoepelend besturingssysteem voor de auto is. Ik ben een jaar of wat ook aan het stoeien geweest bij mijn G30 omdat ik het uit veiligheidsgronden als zinvol zie dat achterlampen meebranden, zeker bij omstandigheden dat de normale verlichting nog niet via de automaat wordt ingeschakeld (regen of schemer of lichte mist). In die zoektocht heb ik verschillende bronnen geprobeerd, van dealer tot specifieke programmeurs en heb me behoorlijk ingelezen via diverse media. Er zal vast wel iemand zijn die dit voor elkaar krijg, maar middels iDrive besturingsysteem of de bekende apps met OBD programmering is het helaas niet mogelijk op de G modellen, mede doordat de ECU’s anders zijn samengesteld.

Ik ga er geen moeite voor doen, ik zet handmatig de verlichting wel aan als het nodig is. Ben nu een beetje de instellingen aan het configureren, ik vind toch weer nieuwe dingetjes. Zo kun je dus blijkbaar ook instellen dat de auto zelf afsluit of opent, indien je met de sleutel wegloopt of juist naar de auto toe komt. Geinig, dat ga ik eens testen.

Er zit ook een digital key bij, die je kunt gebruiken in plaats van de sleutel. Dat gebruik ik dan weer niet, simpelweg omdat ik mijn huissleutel aan de autosleutel heb zitten. Verder valt op dat de achterklep veel zachter dicht gaat dan bij de G31. Die sloot met een iets hardere klap, deze gaat vloeiender. Dat adaptieve onderstel moet ik nog proberen. Ik heb nu met name in Comfortmodus gereden en kort de Sportmodus geprobeerd.

Het geluid is geweldig, de radio heb ik nog nauwelijks aan gehad. En het is wel erg gaaf om te merken dat ik veel vermogen paraat heb. Zonder dat ik dat vermogen aanspreek, merk ik al dat de auto heel potent aanvoelt. Lastig te beschrijven, maar het totaalplaatje klopt voor mij wel.

Dat nieuwe instrumentenpaneel went ook wel. Ik vind het oude beter, maar gelukkig kun je hier ook nog wel wat regelen, zodat het rustiger is om naar te kijken. Ik heb de kaartweergave tussen de tellers uitgezet en dat ziet er meteen een stuk beter uit.

Nog over de achterlichten bij dagrijverlichting: op Motor-talk heb ik gelezen dat iemand in Canada het gelukt is om dit via codering aan te zetten bij zijn X5 uit 2019. Dat is dan de G05. Dus ik blijf hopen dat het (via iDrive) ook mogelijk gaat zijn in de G21. Want ook ik vind dit veiligheids verhogend en zou het dus graag willen.

funf zei:
Iets anders: weet jij hoe je die berichten kunt wissen die in Connected Drive in de auto staan?

Ja, dat kun je bv instellen door de controller naar boven te kantelen en dan de berichten te selecteren. Vervolgens heb je aan de rechterkant de configuratie optie zitten voor die berichten. Wat je daar bv ook kunt instellen is of je bij stoppen van de motor de voor-ventilatie melding, activeren parkeermodus etc wilt krijgen.

Het lijkt alsof het model klaar was, en dan één of andere marketing kneus vond dat het wat agressiever moest. Het past gewoon niet bij de rest van de auto

Terug
Bovenaan