Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

Dakloos zei:
- Quatrelle - zei:
Dat is een gouden connectie. Als je die niet hebt, zoals ik, is het onmogelijk om met Ford zaken te doen. Ik wilde een bewijs van de fabrikant dat mijn Grand Marquis een bepaald trekgewicht af fabriek meekreeg, om het trekgewicht op mijn kenteken te krijgen ipv de max 750 KG die hij nu mag trekken met een niet CE gekeurde trekhaak. Kastje naar de muur, verwijzing naar Ford NL en vice versa naar Ford Canada waar hij van de band gerold is. Meestal als je een oudere wagen rijd krijg je een dikke middelvinger en barst maar.
Ik werd door de VW importeur keurig en gratis geholpen met het toegestane aanhangergewicht. Ook een oudje, maar wel origineel in NL geleverd. Dat maakt het wel wat makkelijker natuurlijk. Overigens moet de trekhaak zelf dan nog steeds een keurmerk hebben.

Zo hoort het uiteindelijk ook, maar VW is net even tikkie anders dan een Aussie Ford.
Ford Nederland, ofwel Ford Europa, moet niets hebben van exotische wagens. Dat heb ik helaas maar al te vaak aan den lijve ondervonden met mijn Mercury (ook Ford)

En dit viel mij nu ook pas op: de gele mijlenaanduidingen zijn er in Engeland opgeplakt.

... en niet helemaal recht ook zo te zien. :D En is dat bij een (bv) Mercedes een kleine schande, bij zo'n auto is het deel van de charme, vind ik dan.

Edit: De gele stipjes staan ook niet overal helemaal juist. :D

Wouter82 zei:
En dit viel mij nu ook pas op: de gele mijlenaanduidingen zijn er in Engeland opgeplakt. Logisch natuurlijk maar van een afstandje leek het best origineel :)
MfNEmgH.jpg

Eigenlijk best slim, heb hier niet eens aan gedacht toen ik naar het VK verhuisde, ik heb toen mijn instrumenten cluster omgebouwd naar miles. Zo is het in elk geval weer makkelijk terug naar origineel te krijgen.

Wouter82 zei:
De Schaduw zei:
Edit: De gele stipjes staan ook niet overal helemaal juist. :D

Het mooist is dat de meest simpel om te rekenen waarde zo'n beetje de grootste afwijking heeft :)

Ja maar je moet voor de Engelse APK (MOT) MPH teller hebben.

P.S

Heb je hier al gekeken, op deze website kun je als je het kenteken invult de hele MOT (APK) geschiedenis inlezen. Alle dingen waarop hij is afgekeurd (1 keer) en alle adviespunten (Advisories), bovendien zie je alle mile standen. Net even gekeken met je kenteken, zit veel informatie bij.

MOT History

Opvallend overigens dat hij kennelijk tussen 2011 en 2014 een tijdje niet gekeurd is, waarschijnlijk geschorst (Sorn) W

Bedankt voor de link, interessant! Het bijbehorende papiertje heb ik hier wel liggen :) Een aantal punten zijn gelukkig in Duitsland aangepakt. De auto staat trouwens op winterbanden dus ik kan ook vier nieuwe banden noteren.

Goed, kleine update:

De nieuwe mistlamp. Alleen nog even de kabeltjes verbinden.
tWLpIXl.jpg

GaF4CkW.jpg

WZWATXY.jpg

Boven de aangepaste koplamp, waar een projectielamp is gemonteerd in plaats van de originele reflectorlamp onder.
Ne3jiNm.jpg

Oud
ilsz7Yo.jpg

Nieuw
TZz4hfI.jpg

En zo komt het er dan ongeveer uit te zien (y)
LbgWS4y.jpg

CZbpnpn.jpg

8IeTqrU.jpg

En deze narigheid werd zo zichtbaar. Nu is roest sowieso het heikele punt in deze operatie, dus dit kan er ook nog wel bij o_O
Linksvoor (voor de kijkers rechts)
3n602Vk.jpg

En rechtsvoor...
itXDM1V.jpg

Koplampen staan mooi. Projector lampen zien er heel OEM uit.

Roest is natuurlijk niet fraai, maar deze auto is dan ook niet echt voor ons klimaat gemaakt.

Het leent zich natuurlijk ook goed voor xenon en ook dat past best bij de auto, maar daar ga ik voorlopig maar geen aandacht aan besteden :)

Vandaag overigens het eerste officiële Nederlandse document ontvangen, de groene kaart :D

Verder uitgevogeld welk soort kentekenplaten er op kunnen/moeten. Voor zover ik weet is de RDW erg terughoudend met de 18.2-ontheffing, dus ik was benieuwd of dat echt noodzakelijk zou zijn. Achter in principe niet, daar past een vierkante plaat prima. Maar voor lukt dat niet, dan wordt de luchtinlaat geblokkeerd waar o.a. de airco achter zit. Een brede plaat past niet in de uitsparing, en deels op de bumper monteren blokkeert de parkeersensoren. Dus wie weet mag ik toch "Amerikaanse" platen voeren, eventueel alleen aan de voorkant.

FckTQ2t.jpg

Roest is wel een vreemde plek. Dat de auto niet voor ons klimaat gemaakt is, zegt niets. De auto heeft in Europa nog geen meter op de weg gereden, laat staan zout gezien.

Ik zou toch wel voor de esthetica, 18.2 platen proberen te scoren. Achterop is er wel een overlap.

Die koplampen, zijn dat retrofit lampen?
Wel een mooie upgrade.

- Quatrelle - zei:
Dat de auto niet voor ons klimaat gemaakt is, zegt niets. De auto heeft in Europa nog geen meter op de weg gereden, laat staan zout gezien.

Maar wel 15 jaar in Engeland rondgereden ;)

- Quatrelle - zei:
Die koplampen, zijn dat retrofit lampen? Wel een mooie upgrade.

Nee omgebouwd door een handige harry. Oude reflector er uit gehaald en projectorlamp ingebouwd. Het is inderdaad best fraai, maar als dat het niet was dan had het evengoed gemoeten...

- Quatrelle - zei:
Roest is wel een vreemde plek. Dat de auto niet voor ons klimaat gemaakt is, zegt niets. De auto heeft in Europa nog geen meter op de weg gereden, laat staan zout gezien.

Zeg, zeg zeg, Brexit is nog geen fijt hè, we zijn voorlopig nog deel van Europa hoor :p

Ze zijn hier ook flink scheutig met zout overigens.

Anders gewoon wel 18.2 platen laten maken? Volgens mij controleren ze haast nooit of je wel de ontheffing hebt, al helemaal niet bij een auto met kleine uitsparing voor het kenteken.

Zo dan deze heb ik even gemist met me eigen auto drukte, wat een gaaf ding zeg!
Past ook precies bij je en de collectie, leuk project.

@ Joël: dat kan inderdaad ook nog, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de RDW geen ontheffing verleent.
@ Bofkont: dank!

Vandaag contact met een garage om de hoek waar ik ook al twee keer met de BMW ben geweest. Zij willen best een keer de remmen nakijken om te achterhalen wat er mis is. Misschien is het slechts een kwestie van nieuwe blokken, maar mogelijk is ook een cilinder lek. En ze willen ook helpen om de auto bij hen te krijgen (y)

Jezus mina wat een bijzonder apparaat zeg! Ik ben toch 2 keer in AUS geweest, echt genoten van alle bijzondere auto's daar maar zo'n Fairlane heb ik echt nog nooit gezien! De eerste keer hadden we nochtans een Ford Falcon 4.0 als huurauto, echt een heel tof ding. Lelijk maar tof en het reedt bijzonder lekker ook. Als deze Fairlane nog beter rijdt dan heb je echt een juweeltje te pakken, of althans laten we zeggen een (erg) ruwe diamant.

Vind het een dapper project, heel veel succes ermee (y)

Tjonge wat gaaf, Australische Fords zijn een beetje een guilty pleasure van me (vooral de Fairmont, Fairlane en LTD), dus ik kan dit heel erg waarderen ;)

Gaaf ding zeg! Of je wel of geen 18.2-platen mag hebben, wordt puur en alleen gebaseerd op de situatie aan de achterzijde. De voorkant is totaal niet relevant voor de RDW en een ontheffing betekent altijd voor én achter, nooit 1 van de 2. Het is mij meerdere malen gelukt om zo'n ontheffing te krijgen, maar dan moet je auto wel voldoen aan de eisen die daarvoor gelden. Ik quote:

Alleen als dit op het kentekenbewijs staat vermeld, mag een personenauto of een bedrijfsauto zijn voorzien van kleinere kentekenplaten (model 18.2). Een voertuig komt hiervoor in aanmerking als:

- de plaats voor de kentekenplaat bestaat uit een nis die een geheel vormt met de carrosserie, of de achterbumper, en waarbij de kentekenplaatverlichting in deze nis is opgenomen, en
- de nis van alle zijden ten opzichte van de directe omgeving ten minste 15 mm diep is verzonken, of
- de nis, met uitzondering van de onderzijde, aan alle zijden ten opzichte van de directe omgeving tenminste 15 mm diep verzonken is, en dermate laag is gelegen dat bij het voertuig in onbeladen toestand door montage van een kentekenplaat van de afmetingen 340 x 210 mm de onderkant van deze kentekenplaat minder dan 0,30 m boven het wegdek is gelegen, of de nis, met uitzondering van de bovenzijde, aan alle zijden ten opzichte van de directe omgeving tenminste 15 mm diep verzonken is, en er door montage van een kentekenplaat van de afmetingen 340 x 210 mm een oorspronkelijke gebruiksfunctie van een voertuigonderdeel verloren gaat.

Zadelsnuiver zei:
Jezus mina wat een bijzonder apparaat zeg! Ik ben toch 2 keer in AUS geweest, echt genoten van alle bijzondere auto's daar maar zo'n Fairlane heb ik echt nog nooit gezien! De eerste keer hadden we nochtans een Ford Falcon 4.0 als huurauto, echt een heel tof ding. Lelijk maar tof en het reedt bijzonder lekker ook. Als deze Fairlane nog beter rijdt dan heb je echt een juweeltje te pakken, of althans laten we zeggen een (erg) ruwe diamant.
Vind het een dapper project, heel veel succes ermee (y)

Dank je :D En hij is nog best ruw op het moment, maar goed dat komt nog wel.

Stefan105 zei:
Tjonge wat gaaf, Australische Fords zijn een beetje een guilty pleasure van me (vooral de Fairmont, Fairlane en LTD), dus ik kan dit heel erg waarderen ;)

(y)

Jan Lemkes zei:
Gaaf ding zeg! Of je wel of geen 18.2-platen mag hebben, wordt puur en alleen gebaseerd op de situatie aan de achterzijde. De voorkant is totaal niet relevant voor de RDW en een ontheffing betekent altijd voor én achter, nooit 1 van de 2. Het is mij meerdere malen gelukt om zo'n ontheffing te krijgen, maar dan moet je auto wel voldoen aan de eisen die daarvoor gelden. Ik quote:

Alleen als dit op het kentekenbewijs staat vermeld, mag een personenauto of een bedrijfsauto zijn voorzien van kleinere kentekenplaten (model 18.2). Een voertuig komt hiervoor in aanmerking als:
of de nis, met uitzondering van de bovenzijde, aan alle zijden ten opzichte van de directe omgeving tenminste 15 mm diep verzonken is, en er door montage van een kentekenplaat van de afmetingen 340 x 210 mm een oorspronkelijke gebruiksfunctie van een voertuigonderdeel verloren gaat.

Ik zal eens opmeten of het 15 mm diep is. Maar dan nog zou ik voldoen aan deze voorwaarde omdat er gebruiksfuncties worden aangetast.

Morgenavond komt er iemand langs voor de rottigheid achter de koplampen.

Het was een waar genoegen om mee te helpen aan deze aanwinst voor Nederland! Zoals gezegd is het jammer dat de RDW-invoer niet in één keer vlekkeloos verliep, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Hele bijzondere ervaring om in een dergelijke auto te rijden. Aan de ene kant voelt het vertrouwd, typisch Ford, aan de andere kant is het echt compleet anders.

De missende badge op de achterklep stoorde mij verschrikkelijk dus het is goed nieuws dat deze in de kofferbak lag! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat straks! (y)

Het past maar fraai is de vierkante kenteken plaat natuurlijk niet. :cry:

Raar dat enkel naar de achterkant gekeken wordt terwijl je wel verplicht bent om kenteken platen aan de voorzijde te voeren.

Goed, rottigheid achter de koplampen dus. Dat de auto veel roest heeft is bekend, maar het bleek nog wat meer te zijn. Ik dacht vorige week donderdag dat we er even nieuwe bumpersteunen in zouden lassen, maar het eindigde in een renovatie van het linker voorscherm. Na vier uur hard werk was het nog niet klaar. Omdat de lasser maar beperkt tijd heeft en ik wel gewoon door wil, heb ik gisteren de boel weer in elkaar gezet en daarbij ook de nieuwe koplampen geplaatst. Maandag gaat de auto naar de garage om de remmen te laten nakijken. Het scherm maken we een andere keer af, en dan moet ook de linker gedaan worden. Net als de rest van de auto... Na het demonteren bleek ook dat de remmen er niet bepaald fris uit zagen en ook de remvloeistof was beneden peil. Mogelijk dat nieuwe blokken en nieuwe vloeistof al genoeg zijn om weer fatsoenlijk te kunnen remmen. Ook zijn nieuwe banden nodig, want de huidige zijn veel te smal (200 ipv 225) en dat zal wellicht ook helpen. Het vinden van passende remblokken is trouwens nog een hele onderneming en vooralsnog zonder succes.

Dit soort details zijn dan weer de leuke kanten van demonteren :)
edU1ind.jpg

In memoriam, wielkastrand 1999-2018.
4BixDvQ.jpg

Nog net te zien is de voetenventilatie voor de passagier, een aftermarket-voorziening.
r4O4cOb.jpg

Linksonder de beugelsteun, of althans wat er van over was. Die moet nog gereconstrueerd worden.
hVl3o9k.jpg

Mijn werkplaats is nog niet klaar, dus moest het even in de hal zelf...
dziuhjh.jpg

Op 20.55 uur kwamen we er achter dat we geen oog- en oorbescherming hadden. Gelukkig zit de Gamma om de hoek en is die tot 21 uur open :D
IPFBkV0.jpg

Na een avond hard werken (en toekijken door ondergetekende) zat er een fris stuk staal op. Het moet nog allemaal definitief vastgezet en afgewerkt worden.
eOW4mFr.jpg

Een sneu hoopje Australisch staal...
5uxWLcp.jpg

Gisteravond heb ik het scherm weer teruggezet, zonder kuip. Vervolgens konden de koplampen er in (y)

Van reflector- naar projectordimlicht. Ziet er goed uit en had net zo goed origineel kunnen zijn.
9Wwo4U1.jpg

oFuK994.jpg

fb7si2a.jpg

wzxVJk8.jpg

MnQYrXD.jpg

AJ9FXqx.jpg

0oI01C1.jpg

9yS7CCp.jpg

qORWuAQ.jpg

3D1Yy9g.jpg

Q7dUA3d.jpg

Erg bijzonder natuurlijk en heel tof om het wagenpark in Nederland zo wat specialer te maken, helemaal top en heel veel succes ermee!

"De lasser" zei het nog tegen mij.... Achteraf gezien had de Fairlane best bij hem op de aanhanger gekund. Qua gewicht is hij al aardig wat kwijt namelijk.
Maar zonder gekheid, wat een hoop rot. Gelukkig gaat het helemaal goed komen, daar ben ik van overtuigd. Die nieuwe koplampen staan alvast ook fantastisch! (y)

Kijk aan, dat zijn de betere werkzaamheden! Ja, die roest die kruipt door waar het eigenlijk niet gaan kan. Je trekt het ene open en het andere verschijnt alweer. Wat staat er inmiddels nog meer op je lijstje om te herstellen/vervangen?

Het komt inderdaad overal tevoorschijn. Zo had ik gisteravond ook even het rechter achterlicht er uitgehaald om een knipperlichtje te vervangen, en jawel, de onderzijde van de nis waar de lamp in zit was compleet rot.

Het te doen-lijstje:

Werkzaamheden voor RDW-toelating:
- Afstellen dimlicht en vinden van afdekkappen binnenkant
- Aansluiten mistachterlicht

Werkzaamheden voor apk:
- Algehele controle
- Repareren remmen: vervangen blokken en remvloeistof, controle gehele systeem
- Controle roest onderzijde
- Controle uitlaat, met name voorste deel

Werkzaamheden overig:
- Vervangen banden (is te kleine bandenmaat een apk-punt?)
- Repareren elektrische bediening rechter buitenspiegel (apk-punt?)
- Vervangen multiriem
- Reguliere grote beurt
- Plaatsen binnenspiegel
- Aanpakken roest
- Airco-onderhoud?

Werkzaamheden cosmetisch:
- Vervangen antenne door origineel (aanwezig)
- Vervangen radio door origineel (aanwezig)
- Plaatsen embleem kofferdeksel (aanwezig)
- Reinigen/detailen

Maandag gaat de auto naar de garage. Dan gaan ze proberen vast te stellen wat het remprobleem is en hoe het kan worden opgelost. Wat gedaan kan worden laat ik doen, maar ik ga niet wachten op bv. het bestellen van onderdelen. Ook kunnen ze de verlichting in orde maken en wil ik dat ze een oordeel geven over de roest in relatie tot de apk en een indicatie van andere apk-punten. Als dat allemaal niet al te spannend is, hoop ik eind volgende week naar de RDW te kunnen...

Wouter82 zei:
Werkzaamheden overig:
- Vervangen banden (is te kleine bandenmaat een apk-punt?)

Daar zegt het RDW het volgende over:

De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.

Bron: https://handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden

Wouter82 zei:

Het enige wat ik daar over kan vinden:

Personenauto’s, in gebruik genomen na 25 januari 2010, moeten zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel, een rechterbuitenspiegel en een binnenspiegel.

Je zou hem voor de keuring dus zelfs achterwege kunnen laten.

Bron: https://handboek.rdw.nl/personenautos/carrosserie/spiegels

Wouter82 zei:
Als dat allemaal niet al te spannend is, hoop ik eind volgende week naar de RDW te kunnen...

Je maakt er serieus werk van! Het 'project' is nog maar een paar weken in NL en jij gaat al naar het RDW voor goedkeuring. Dat doe je goed!

Nick Reinders heeft de auto al bij de RDW gehad en is in principe toegelaten, alleen waren er drie dingen niet in orde. Dat zouden ze nu wel moeten zijn, dus zo spannend zou het niet hoeven te worden. Over de apk maak ik mij iets meer zorgen vanwege de roest, maar jouw info stelt ook al weer wat gerust :)

Volgens mij is het toch nog steeds zo dat je ook een kentekenkeuring kan laten doen zonder apk, en hem dan voor de apk bij de plaatselijke apk-boer kunt laten keuren? Zeker als je niet in de buurt van een keurstation woont kan dat handig zijn en een onnodige rit voorkomen.

Dat is ook het plan inderdaad, maar dat maakt de apk zelf niet minder spannend ;)
Morgen gaat de auto naar de garage hier om de hoek en dan vraag ik ze ook om alvast na te gaan wat ze verwachten van de apk, met name ten aanzien van de roest. Misschien valt het mee :)

Wouter82 zei:
Zoals Enzo al aangaf geen apk-punt. Bij mijn auto werkt de bediening rechts ook niet, maar dat is geen probleem.

Hopelijk valt het met de roest mee!

Schitterende hal en dit is echt een speciale kar! Hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer maffe details ik vind. Maar het geheel klopt en het is een statige chique wagen!

Dank! Auto heeft inderdaad best wel uitstraling, maar dat komt natuurlijk ook door z'n formaat :)

Mijlpaal: de eerste enigszins noemenswaardige afstand afgelegd, 600 meter naar de garage :D Ben blij dat die daar staat. Ze gaan de koplampen afstellen, mistlamp aansluiten en natuurlijk de remmen nakijken. Die hoeven nog niet meteen gerepareerd te worden, ik wil er volgende week mee naar de RDW. Ook kijken ze naar een paar apk-punten waaronder de roest.

HeB9N3E.jpg

Oja, de auto van het weekend ook even vlug ontdaan van het ergste vuil.

En hoe rijdt die? Wel, het was natuurlijk niet echt een ontspannen vuurdoop. Groot ding, stuur rechts, matige remmen, niet helemaal legaal op weg... maar het was een prima eerste kennismaking :) Op een hobbelige klinkerweg vond ik hem wat stugger dan gedacht (of beter, minder week) en de V8 is natuurlijk een attractie op zich. Binnenkort ongetwijfeld meer duidelijkheid over de Aussie!

speedtouch zei:
Dat is hier een paar minuten vandaan per fiets!

Dan wonen we kennelijk vlak bij elkaar :)

der Magistrat zei:
Sketcher zei:
Wouter82 zei:

Ja maar je moet voor de Engelse APK (MOT) MPH teller hebben.

Ik had gewoon op mijn navigatiesysteem gezien wat overeenkwam met resp. 40, 50 en 60 mph en zo redde ik me prima.

Hé maar super, Wouter! Heerlijke aanwinst en lekker dapper inderdaad. :D

Dank!

Enzo Ferrari zei:
Vol gas naar de garage! :D

Ja een Tickford, dat is een beetje het AMG-equivalent :D Lekker rap, dat zeker!

Donderdagmiddag naar de RDW :eek:

0im1CmR.jpg

Het goede nieuws: De Fairlane krijgt een Nederlands kenteken! :LOL: (y) :LOL: (y) :LOL: (y) :LOL: (y)
Vandaag voor herkansing bij de RDW geweest en dat was allemaal in een vloek en een zucht geregeld. Wel was er nog even verwarring over de datum eerste toelating. Die was eigenlijk onbekend dus zijn Nick en ik uitgegaan van 30-6-2000, ook prettig voor de bpm. De RDW heeft echter de Engelse datum van november 2002 aangehouden, het moment dat de auto in particuliere handen kwam. Maar goed, dat kan er ook nog wel bij. Veel belangrijker is dat ook het chassisnummer goed is geregistreerd, in Zwolle hadden ze een typefoutje gemaakt. Ik was best bezorgd dat dat nog een hele toer zou worden maar ook dat was zo rechtgezet.

Het slechte nieuws: de auto krijgt voorlopig geen apk. Veel te veel roest en veel te weinig remmen. Daar moet nog meer werk aan gedaan worden dan ik al vermoedde. Gelukkig geen haast dus de komende tijd maar eens rustig aan bedenken wie wat wanneer kan doen. En niet vergeten de auto direct te schorsen zodat het kenteken binnen is...

En nu ook eindelijk een echt stukje gereden, nog steeds niet veel en dat was vanwege de remmen maar goed ook. En het rijdt erg aangenaam!

*stille meelezeres*

Gaaf man dit apparaat. (y)
De eerste hobbels zijn genomen, en de rest komt zeker goed.

Greetzz Renate.

Terug
Bovenaan