Wat is de voordeligste manier van autorijden?

Mechanix

Kilometervreter
Autorijden is een dure hobby. Vooral het bezit van een auto is prijzig: onderhoudskosten, verzekering en wegenbelasting tikken flink aan. Zelf was ik er van overtuigd dat je het goedkoopste rijdt in een kleine, oudere auto. Maar ik heb ondervonden dat de onderhoudskosten ook voor een kleine auto flink kunnen oplopen. In mijn geval zit ik al boven de € 100 aan onderhoud per maand, en dan komen alle andere kosten er nog bij.

Voor €200 per maand lease je ook een gloednieuwe auto en hoef je je geen zorgen meer te maken om aanvullende kosten. Alleen de brandstof betaal je zelf. Maar als het leasecontract is afgelopen, lever je de sleutel van de auto in en heb je niets meer. Dan toch maar een zeer jong gebruikte 107 nemen? Een eenmalige investering van zo'n 9.000 euro, maar dan heb je wel een eigen auto die bijna nieuw is. De eerste jaren zullen de onderhoudskosten minimaal zijn, maar de afschrijvingskosten zijn daarentegen hoog.

Blijft het oude gebakje dan toch het goedkoopste wanneer je doorrijdt tot de laaste snik?
 
Met een oude auto kun je goedkoop rijden, mits je veel zelf kunt en de auto relatief eenvoudig/goedkoop is in het onderhoud.
Of je hebt iemand bij wie je het goedkoop kunt laten doen (zie braadslee topic ...).

Private lease kan op zicht een goede oplossing zijn, vooral als je de auto puur als vervoer ziet en niet belang stelt aan persoonlijk bezit.
De kosten zijn duidelijk en overzichtelijk en je komt niet onverwacht voor extra kosten te staan gedurende de looptijd.
Nadeel is wel dat je aan de leasetermijn vastzit, als je het contract tussentijds wilt opzeggen zul je voor (afkoop)kosten komen te staan.

Als je een auto nieuw/jong gebruikt koopt, is het beste om er zo lang mogelijk mee door te rijden om daarmee de afschrijving over
een groot aantal jaren uit te kunnen smeren. Onderhoud/reparatie zal in de loop van de jaren op gaan lopen, vraag zal dan op
een gegeven moment zijn of de (dure) reparatie nog opweegt tegen de ouderdom/restwaarde van de auto.

Als je de auto maar incidenteel nodig hebt, zou je natuurlijk ook kunnen huren.
 
Eerlijk gezegd word ik ook steeds positiever over private lease. Ik rijd weinig, en voor het geld dat ik nu maandelijks in een 15 jaar oude auto steek, kan ik ook nieuw rijden. Dan is de auto op papier misschien niet van mij, maar dat is meer een psychologische drempel dan een daadwerkelijk nadeel.

Het enige nadeel dat ik zo gauw kan verzinnen is wanneer je plotseling veel moet gaan rijden of van het contract af moet. Of zijn er toch meer addertjes?
 
Oude goedkope auto natuurlijk, je moet wel ook een dosis geluk hebben wat dat betreft.
Kocht via mijn broer de auto van de vader van zijn collega, die kon vanwege zijn hoge leeftijd niet meer autorijden.
Heb in Augustus 2013 een 750 Euro betaald voor een Opel Astra F sedan met toen 81.000 echte kilometers achter de kiezen.
Teller staat nu op 119.000 kilometers en auto komt steeds fluitend door de APK.
Tot nu toe ( tijdens APK's ) laten doen :
- 3 nieuwe banden
- nieuwe ruitenwissers
- nieuwe remblokken voor
- nieuw middenstuk uitlaat
- nieuwe accu
- 2x liter olie erbij
Al met al alles bij elkaar een Euro of 600 aan kosten in dik 3 jaar en bijna 40.000 kilometers tijd.
Verzekering kost me 16 Euro per maand.
Wegenbelasting 38 per maand.
Ding rijd standaard 1 op 15.
En afschrijving heb ik niet.
 
Ja, dat is geluk hebben! De eerste anderhalf jaar heb ik ook heel goedkoop gereden met mijn Fiesta. Maar toen moesten de koppeling en de remmerij worden gedaan, en dat werd een dure... Als ik nu nog 3 jaar zonder gekke dingen kan doorrijden, ben ik alsnog goedkoop uit. Maar ik weet niet of ik daar zin in heb... :)
 
Tsja, blackadder geeft het wel mooi weer denk ik.

In combinatie met volledige afschrijving van de auto zit ik nu op 250 per maand aan kosten waarbij ik alles heb meegenomen (benzine, onderhoud, vaste lasten).
Hoe meer je zelf kunt doen of bij een goedkoop iemand laat doen hoe meer geld het je scheelt. En ja, een dergelijke dure investering doe je ook voor de lange termijn. Persoonlijk hecht ik wel veel waarde aan de gedachte dat iets van mij is, en ook helemaal naar mijn zin. Een Clio RS lease je immers niet snel private. :p

Maar jij kunt dat wellicht nog vinden in je motor omdat de auto toch het functionelere vervoer is.....zijn keuzes. Autorijden zal nooit echt goedkoop zijn en het blijft altijd een beetje gokken. Soms heb je de auto voor 300 euro die prima is, en dan is de auto van 1500 weer iets minder. Zullen we het anders een spelletje noemen?
 
€ 250 all in is wel netjes! Maar voor ongeveer hetzelfde geld rij je een nieuwe i10, wat een heel goede auto schijnt te zijn!

https://www.anwb.nl/auto/private-lease/anwb-private-lease/aanvragen?car=i10

En ja, ik heb inderdaad ook nog een motor die aandacht en liefde (lees geld) wil. Daar heb ik tot nu toe echt goedkope kilometers mee gemaakt. Beurtje, bandje en een paar kleine dingen. Onderhoudskosten ongeveer 5 cent per kilometer!(y)
 
Maar ik kan niet uit met 10.000 km. :p

8 februari 2016 heb ik hem gekocht met 172.500 km op de teller, vandaag staat er 184.257 op, het jaar is nog niet voorbij, ik ga nog naar Eindhoven met hem, en ik heb nog een paar werkdagen. De 185 ga ik zeker wel redden dit jaar. Dus ik zou veiligheidshalve al gaan voor de 20.000 omdat die volgend jaar vaker gebruikt gaat worden. En als ik mijn OV kaart in moet leveren dan knal ik er binnen een jaar bijna 30.000 op als ik niet oppas. Private lease is leuk. Maar dat ding zit onder mijn huid. Ervan af? Gaat niet meer. ;)

En ik weet niet wat ik na mijn studie wil doen, een private lease contract met een Nederlandse auto is dan ook niet handig. En inderdaad is een i10 een leuke auto! Rijd ook goed, heel volwassen. Maar hij mist wel iets. ;)
 
Ik denk dat ik rond de 10k zit, maar zou sowieso voor 15k gaan dan. Heb m'n auto in september laten repareren, en sinds dien alweer 3k gereden. Gaat toch sneller dan je denkt. En daar zit niet eens woon-werk bij, want dat doe ik op de fiets... o_O
 
Mechanix zei:
€ 250 all in is wel netjes! Maar voor ongeveer hetzelfde geld rij je een nieuwe i10, wat een heel goede auto schijnt te zijn!

https://www.anwb.nl/auto/private-lease/anwb-private-lease/aanvragen?car=i10

En ja, ik heb inderdaad ook nog een motor die aandacht en liefde (lees geld) wil. Daar heb ik tot nu toe echt goedkope kilometers mee gemaakt. Beurtje, bandje en een paar kleine dingen. Onderhoudskosten ongeveer 5 cent per kilometer!(y)

Klinkt leuk, maar dan heb je wel een kale auto.

Neem eens een ander kleurtje: 8 euro/maand = 384 Euro over 4 jaar
Setje winterbanden erbij : 20 euro/maand = 960 Euro over 4 jaar
Setje lichtmetaal 13" is ook wel leuk: 10 euro/maand = 480 Euro over 4 jaar
Navigatiesysteem Pioneer: 25 euro/maand = 1200 Euro over 4 jaar

Het is net als bij de mobiele telefoons, het (extra) maandbedrag lijkt laag, maar in 4 jaar tijd kan het stevig oplopen.
Dan heb je onderhand de aanschafprijs & marge wel betaald voor de extra's ...
 
Private lease vanaf 159 per maand, geen idee wat voor auto:
https://www.groepsveiling.nl/auto/adwords?gclid=CJigyOyi-9ACFRVmGwodsOsGrw

hier vanaf 189:
https://athloncampagnes.com/100jaarleasedeals/?_ga=1.128020165.810064561.1481979224#privelease
 
Een oud wagentje is natuurlijk goedkoper. En je moet die reparaties dan ook lachend aftikken. Als je een factuurtje van €750 hebt dan ben je een heel eind verder. Iemand met een nieuwe wagen heeft die €750 al aan afschrijving maar moet dan ook nog nieuwe bandjes en remmen. Daarboven komt dan natuurlijk meteen de verzekering, een auto van €2000 hoef je nou niet echt volledig te verzekeren, bij €8000 wordt het al een pittiger verhaal, kans op diefstal is dan ook groter.

Private lease is natuurlijk alles afkopen, niks willen weten. Een deuk in de deur wordt altijd netjes gemaakt en elke kilometer wordt berekend.

Daar ga je dan misschien wat mank in je berekening, €200 is het meest basic wagentje voor 10.000. Een klein beetje aankleden en extra kilometers wordt al €250. En dan begint die €100 per maand aan reparaties aan een oud beestje toch wel mee te vallen.

Verder zit je nergens aan vast, vind je een iets betere baan of ga je juist minder werken of heel dicht bij huis dan kan je een oud beestje wegdoen, of inruilen voor een mooie bolide als je dat wil. Een contract van vier jaar zal je moeten uitzitten of afkopen.
 
Goedkoopste rijden is sowieso een een gebruikte kleine verstandige wagen.
Bij voorkeur iets van een Honda/toyota/Daihatsu, technisch zijn dit de beste merken die er zijn.
Onze Honda Jazz is echt nooit wat mee en rijdt 1 op 17.
 
Oude autootjes zijn het goedkoopst.
Met het risico van stranden, natuurlijk.

Ik kocht een Suzuki Swift voor 1000 euro, verspijkerde er 500 euro aan en na drie jaar rijden heeft dochterlief hem weggegeven. Wel een keer een motorkap moeten laten spuiten (als iemand hem met een schuursponsje schoonmaakt...) en natuurlijk een vijftal onderhoudsbeurtjes.
Of een Fiat Seicento. Staat al weer 2 jaar voor de deur. Prima basic autootje, nog nooit iets raars mee gehad.
Of de Pollo. Gekocht voor 1500 euro, roestbehandeling van 500 euro, gasklep van 300 euro, versnellingsbak van 800 er tegenaan gegooid. Rijdt alweer vier jaar voor ons gezin. Het is helaas wel een auto met karakter; af en toe weigert zij.
Of een Camry. Gekocht voor 8000 euro en elf jaar mee gereden. Geen absurde kosten mee gehad (absurd voor een directiebak, een uitlaat van 900 euro voor de Polo zou ik diefstal noemen). Rijdt nog steeds in Nederland.

Als je dan bedenkt dat je voor een simpel private lease autootje 200 per maand moet betalen (2400 per jaar), dan zit ik met al deze auto's duidelijk onder dit bedrag.
En zelf olie verversen, zelf een interieurfilter vervangen, zelf een stoel van de sloop monteren, zelf een radio monteren, zelf een kachelweerstandje vervangen, zelf een verse uitlaat er onder hangen, zelf de remblokken vervangen, zelf ruitenwissers vervangen, zelf beginnende roestplekjes bijwerken, zelf een deukje dichtsmeren...
Besparing en je doet het allemaal wat makkelijker met een oud autootje dan met een fonkelnieuwe gebaksdoos.
 
Ik rij al zo'n vijfentwintig jaar Toyota en Mazda. Zowel nieuw als tweedehands. In al die tijd is er nog nooit iets stuk gegaan. Alleen normaal onderhoud. Een jaarlijkse beurt kost gemiddeld 300 euro. Bij Mazda krijg je tot de auto 15 jaar is een gratis pechhulp erbij, als je hem onderhoudt bij de dealer. Veel goedkoper wordt het niet.
 
Bofkont zei:
Goedkoopste rijden is sowieso een een gebruikte kleine verstandige wagen.
Bij voorkeur iets van een Honda/toyota/Daihatsu, technisch zijn dit de beste merken die er zijn.
Onze Honda Jazz is echt nooit wat mee en rijdt 1 op 17.

Zit er ook aan te denken om als volgende auto een Mazda of Suzuki te nemen of zo. Die Japanners kunnen wel goede producten maken. Merk het ook aan mijn motor. Twintig jaar oud, maar je ziet het nergens aan af. Gewoon topkwaliteit.

@Allen: dank voor de reacties. Toch het slimste om nog een tijd met de Fiesta te rijden. Hij doet het nu prima, dus er is eigenlijk ook geen reden om nu opeens te gaan veranderen.
 
Mocht je toch nog op zoek zijn naar een ervaringsdeskundige: Gewoon Dirk rijdt inmiddels in zijn tweede private lease auto (eerst een Volvo V40, nu een Citroën Cactus).
 
V0RQ zei:
Een oud wagentje is natuurlijk goedkoper. En je moet die reparaties dan ook lachend aftikken. Als je een factuurtje van €750 hebt dan ben je een heel eind verder. Iemand met een nieuwe wagen heeft die €750 al aan afschrijving maar moet dan ook nog nieuwe bandjes en remmen. Daarboven komt dan natuurlijk meteen de verzekering, een auto van €2000 hoef je nou niet echt volledig te verzekeren, bij €8000 wordt het al een pittiger verhaal, kans op diefstal is dan ook groter.

Private lease is natuurlijk alles afkopen, niks willen weten. Een deuk in de deur wordt altijd netjes gemaakt en elke kilometer wordt berekend.

Daar ga je dan misschien wat mank in je berekening, €200 is het meest basic wagentje voor 10.000. Een klein beetje aankleden en extra kilometers wordt al €250. En dan begint die €100 per maand aan reparaties aan een oud beestje toch wel mee te vallen.

Verder zit je nergens aan vast, vind je een iets betere baan of ga je juist minder werken of heel dicht bij huis dan kan je een oud beestje wegdoen, of inruilen voor een mooie bolide als je dat wil. Een contract van vier jaar zal je moeten uitzitten of afkopen.

Mijn auto heeft, als ik er vier jaar mee rij(en er niets bijzonders op doet, wat niet waarschijnlijk is) maar 10 euro per maand aan reparatie!!
En nieuwe banden en remmen heb ik in die vier jaar niet nodig. Neem ook mee dat benzine bij kleine auto's de grootste kostenpost is. Het is dan ook het belangrijkste om een zuinige, lichte auto te hebben. Dat hoeft dan geen oude auto te zijn.
 
Het goedkoopste zijn de kleine zuinige auto's. De grootste post is de brandstof,(bij 15.000 km of meer per jaar) en niet de afschrijving. Waar een Lupo nog 1:17 haalde doet de Up al 1:24. Dat scheelt zo maar 40 euro in de maand. Neem je dan ook mee dat de reparaties een stuk goedkoper zijn(1ste 4 jaar geen banden en remmen) en dan blijkt een nieuwe niet of nauwelijks duurder. Moet je natuurlijk wel van je eigen geld kunnen betalen. De Goedkoopste Aygo is nog altijd bijna 3000 euro. Dan heb je een auto van 10 jaar oud met bijna 2 ton op de teller. Dan ben je echt beter met een nieuwe(al zal bij deze auto het lagere brandstofverbruik niet of nauwelijks opgaan)
Dat afschrijving niet de grootste kostenpost is geld uiteraard alleen voor een A-segmenter als je er vier jaar mee rijdt.
 
Een kleine oudere -bij voorkeur Japanse- auto, het liefst tot 850 kilogram, op lpg.
Mits je het onderhoud ten minste grotendeels zelf kunt uitvoeren.
Natuurlijk wel een beetje zoeken naar de welbekende speld in de hooiberg.
 
zeebra zei:
Mijn auto heeft, als ik er vier jaar mee rij(en er niets bijzonders op doet, wat niet waarschijnlijk is) maar 10 euro per maand aan reparatie!!
En nieuwe banden en remmen heb ik in die vier jaar niet nodig. Neem ook mee dat benzine bij kleine auto's de grootste kostenpost is. Het is dan ook het belangrijkste om een zuinige, lichte auto te hebben. Dat hoeft dan geen oude auto te zijn.

En de afschrijving over de eerste 4 jaar...??? Hoeveel wordt dat per maand?
a015.gif
Lijkt me toch een iets grotere kostenpost dan de benzine...
519301391.gif


zeebra zei:
Het goedkoopste zijn de kleine zuinige auto's. De grootste post is de brandstof,(bij 15.000 km of meer per jaar) en niet de afschrijving. Waar een Lupo nog 1:17 haalde doet de Up al 1:24. Dat scheelt zo maar 40 euro in de maand.

Die 1:24 voor een Up! lijkt me niet echt een realistisch gemiddeld verbruik, meer "wishful thinking" of alleen maar stille landweggetjes met max. 70 km/u. Een praktijkverbruik van 1:18 á 1:19 is meer realistisch (hoewel... werkelijk verbruik van Travelcard denkt dat je dat niet haalt, maar ja, dat zijn leaserijders (met loden voet)...):

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/1234-Up%21.html?fueltype=2&minkm=10000&powerunit=2
https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor
https://www.werkelijkverbruik.nl/default.aspx
 
@Jazz: Bij mijn auto zij de kosten voor brandstof ongeveer gelijk aan de afschrijving. Ik doel echter meer op het A-segment. Dat zijn kleine auto's. Vanuit mijn perspectief is een B-segmenter niet meer echt klein. Bij een Up zullen de kosten voor onderhoud hoger liggen. Ik schat zo'n 17 euro per maand.
De nieuwste Up is nog wel iets zuiniger. Nee de 1:24 haalt deze niet. Net zo min als de 1:17 van de Lupo. De huidige generatie auto's is duidelijk zuiniger.
 
Met een Up kun je best 1:24 rijden. Je moet het alleen willen. De vraag is hoe je het voordeligst kunt autorijden. Dan kun je enerzijds kijken naar het verminderen van vaste lasten, maar kijk ook eens naar je eigen handelingen. Als je met een beetje je best doen zomaar vijf kilometer verder komt per liter, dan scheelt dit onder de streep toch behoorlijk.
Maar ja, je moet het wel willen. En we willen het niet, dus gaan we maar roepen dat de testcycli onbetrouwbaar zijn.
 
zeebra zei:
@Jazz: De nieuwste Up is nog wel iets zuiniger. Nee de 1:24 haalt deze niet. Net zo min als de 1:17 van de Lupo. De huidige generatie auto's is duidelijk zuiniger.

Kijk even op https://www.werkelijkverbruik.nl/default.aspx en zie dat de Travelcardcoureurs met de zuinigste variant van de 2016 up!, de 1.0 60 pk move up! automaat een gemiddeld verbruik realiseren van 5,95 l/100km. = 1:16,8
Het hoogste gemiddeld verbruik met de 2016 1.0 TSI 90 pk high up! 6,32 l/100 km. = 1:15,8
Dus inderdaad... volgens Travelcard haalt de up! ook de 1:17 van de Lupo niet.
a048.gif
Maar zoals gezegd: Travelcard, leaserijders, wat kan 't schelen, GASSEN...
e025.gif
 
Mechanix zei:
Hoe dan ook: mijn Fiesta is een stuk onzuiniger. Ik mag echt blij zijn als ik 1:14 haal.

Een (relatief) hoog verbruik is vervelend als je veel km's maakt. Mijn auto rijdt ook ca. 1 op 13/14, maar met de
8000 km/jaar die ik maak, is dat niet iets om wakker van te liggen ... ;)
 
Mechanix zei:
Dan toch maar een zeer jong gebruikte 107 nemen? Een eenmalige investering van zo'n 9.000 euro,

Voor dat geld heb je al ruimschoots de nieuwere 108!
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/108/32135642
 
Het verbruik is vooral voor veelrijders een belangrijke kostenpost. Maar ook oudere auto's kunnen zuinig zijn, ik scoorde met de Suzuki Swift 1 op 16 terwijl mijn even krachtige VW Polo 1 op 12,4 scoort (met mij achter het stuur).

Als je weinig rijdt... who cares. Dan zou ik veel meer kijken waar je de auto voor gebruikt. Een oud omaatje vol artrose stop je niet in een snoeihard geveerde stuiterbak als een Swift en een handbalteam past er zeker niet in.

Het is mijn ervaring dat de NEDC score met 90 km/uur maximaal haalbaar is. Als ik met 90 km/uur tussen de vrachtwagens blijf rijden verbruikt mijn Leon 1 op 27,8 (gemiddeld NEDC 1 op 26,3) en met 'gewoon rijden' scoort hij 1 op 19,2 (autoweek: 1 op 19,6, spritmonitor: 1 op 18,0).
Het is niet zo dat de nieuwste auto's ook de zuinigste zijn, de laatste milieu-eisen gaan ten koste van de zuinigheid. Wat dat betreft kan een oudere auto beter scoren dan een nieuwe.
 
Onze Swift drie jaar geleden voor 9600 euro aangeschaft en nu krijg Ik er nog zo'n 8500 euro voor. Alleen z'n beurten gehad en niks stuk gegaan de 40k die we ermee hebben gereden. Staat nu op 92.000 en rijdt nog als nieuw.
 
Kristian zei:
Onze Swift drie jaar geleden voor 9600 euro aangeschaft en nu krijg Ik er nog zo'n 8500 euro voor. Alleen z'n beurten gehad en niks stuk gegaan de 40k die we ermee hebben gereden. Staat nu op 92.000 en rijdt nog als nieuw.

Wat voor auto koop je dan terug? 1100 euro afschrijving in 3 jaar tijd lijkt me wel erg weinig ...
 
Een auto onder de 850 kg op lpg en die ook goed tegen lpg kan, mrb is dan even hoog als benzine.

Of een starlet en dan geef je de beunhaas 50 euro en die beunt jouw onderdelen van de sloop er binnen 2 uur wel onder en dan kan je er weer een jaar tegen aan
 
Blackadder the 5th zei:
Kristian zei:
Onze Swift drie jaar geleden voor 9600 euro aangeschaft en nu krijg Ik er nog zo'n 8500 euro voor. Alleen z'n beurten gehad en niks stuk gegaan de 40k die we ermee hebben gereden. Staat nu op 92.000 en rijdt nog als nieuw.

Wat voor auto koop je dan terug? 1100 euro afschrijving in 3 jaar tijd lijkt me wel erg weinig ...

1.100 euro afschrijving in 3 jaar tijd is helaas niet normaal, zeker niet bij een auto die je voor 9.600 euro koopt en waarmee je 40.000 km rijdt. De uitzondering op de regel, want de regel is het helaas niet.
 
Was een inruilbod van de Suzuki dealer als ik een nieuwe Celerio/Swift/Ignis o.i.d. koop. Zo'n bod zegt niet alles hoor, zit ook een stukje korting in verrekend natuurlijk. Bij dealers staan ze ook voor die prijs te koop. Ik verwacht er nog wel zo'n 7.500 voor te krijgen bij particuliere verkoop. Dan heb ik voor mijn gevoel nog niet duur gereden.

De Mazda heb ik particulier gekocht, ook duizenden euro's onder de prijs die je bij een dealer betaalt. Nu twee jaar later heb ik slechts 3.000 euro afgeschreven. Ook dat lijkt me keurig, zeker voor een D-segmenter.

Beide auto's zijn erg zuinig en aangezien de Mazda gezien de grootte erg licht van gewicht is (1280 kg) is het relatief goedkoop rijden.
 
Kristian zei:
Was een inruilbod van de Suzuki dealer als ik een nieuwe Celerio/Swift/Ignis o.i.d. koop. Zo'n bod zegt niet alles hoor, zit ook een stukje korting in verrekend natuurlijk. Bij dealers staan ze ook voor die prijs te koop. Ik verwacht er nog wel zo'n 7.500 voor te krijgen bij particuliere verkoop. Dan heb ik voor mijn gevoel nog niet duur gereden.

De Mazda heb ik particulier gekocht, ook duizenden euro's onder de prijs die je bij een dealer betaalt. Nu twee jaar later heb ik slechts 3.000 euro afgeschreven. Ook dat lijkt me keurig, zeker voor een D-segmenter.

Beide auto's zijn erg zuinig en aangezien de Mazda gezien de grootte erg licht van gewicht is (1280 kg) is het relatief goedkoop rijden.

Uiteindelijk komt het erop neer wat je bij moet leggen om weer een nieuwere, vergelijkbare auto te kopen.
Heb zelf in het verleden ook wel eens een auto met relatief weinig afschrijving ingeruild.
De kater kwam bij de volgende auto aan het licht, die bleek ineens wel heel veel af te schrijven ...
 
Jeff Vink zei:
Ik rij al zo'n vijfentwintig jaar Toyota en Mazda. Zowel nieuw als tweedehands. In al die tijd is er nog nooit iets stuk gegaan. Alleen normaal onderhoud. Een jaarlijkse beurt kost gemiddeld 300 euro. Bij Mazda krijg je tot de auto 15 jaar is een gratis pechhulp erbij, als je hem onderhoudt bij de dealer. Veel goedkoper wordt het niet.
Van de extra kosten van onderhoud bij de dealer kan je anders een behoorlijk uitgebreide pechhulp verzekering betalen met Europa dekking. ;)
 
Als je weinig kilometers maakt kun je inderdaad het voordeligst een klein licht autotje pakken.
Rij je beduidend meer worden zaken als hoeveelheid onderhoud en kosten van onderdelen ook belangrijk.
Ik heb mijn Volvo inmiddels 12 jaar. Daarmee is de afschrijving per jaar een lachertje geworden.
Rijden doet hij op LPG. Weliswaar 1:8,5 maar voor gelijke kosten op benzine moet je al een erg zuinig autotje hebben.

De grootste min is natuurlijk de houderschaps belasting. Ach als je die over pakweg 25.000 km/jaar uitsmeert valt dat ook wel mee.
Grootste plus van een grotere wagen zijn financieel wel de relatief lage aanschafprijs en de onderhoudskosten. Mijn auto gaat al 475.000 km mee en dat doen de meeste aygo's en 107's niet
Daarnaast is er nog een grote plus. Niet financieel, maar rijcomfort is uiteraard stukken groter en een bankstel gaat er ook nog wel in :)
 
Janneman zei:
Als je weinig kilometers maakt kun je inderdaad het voordeligst een klein licht autotje pakken.
Rij je beduidend meer worden zaken als hoeveelheid onderhoud en kosten van onderdelen ook belangrijk.
Ik heb mijn Volvo inmiddels 12 jaar. Daarmee is de afschrijving per jaar een lachertje geworden.
Rijden doet hij op LPG. Weliswaar 1:8,5 maar voor gelijke kosten op benzine moet je al een erg zuinig autotje hebben.

De grootste min is natuurlijk de houderschaps belasting. Ach als je die over pakweg 25.000 km/jaar uitsmeert valt dat ook wel mee.
Grootste plus van een grotere wagen zijn financieel wel de relatief lage aanschafprijs en de onderhoudskosten. Mijn auto gaat al 475.000 km mee en dat doen de meeste aygo's en 107's niet
Daarnaast is er nog een grote plus. Niet financieel, maar rijcomfort is uiteraard stukken groter en een bankstel gaat er ook nog wel in :)
Het kan ook een maatje groter: VW Polo 1.0 TSI. Gemiddeld verbruik iets boven 1:20(volgens deze site). Ga ik uit van 1:19 dan zit ik op 0,087 cent per km brandstof. Jou Volvo doet 10 cent per km(uitgaande van de adviesprijs uiteindelijk zullen de beiden nog wat goedkoper zijn) Dan is het verschil in wegenbelasting en onderhoud waarschijnlijk meer dan genoeg voor het verschil in afschrijving. Onderhoud: 1ste 4 jaar 10 euro per maand. Dat is pas lachen.
Een Polo is al behoorlijk comfortabel en is in ieder geval een stuk veiliger. Airbags, ABS anti slip het zit er allemaal in. Daarnaast kan je je stuur verstellen(erg fijn) en heb je een keur van standaard extra's die in de tijd van de Volvo niet bestonden of veel geld kostte. En bankstellen verhuis ik wel op een andere manier.
 
In januari 2011 heb ik een Daihatsu Charade uit 1993 gekregen uit een erfenis.
Hiermee heb ik gereden tot november 2015 en de auto verkocht voor 500 euro. (ik wilde er snel vanaf)
De tellerstand was bij aanvang 98k en deze heb ik gereden tot 159k, dus ruim 60.000km.

Ik heb in die periode de homokineet en de einddemper vervangen en de banden en de reguliere beurten laten uitvoeren.
Motorrijtuigenbelasting en verzekering waren gezamenlijk 35 euro per maand en het verbruik 1 op 14.
Veel goedkoper wordt autorijden niet.
 
zeebra zei:
Janneman zei:
Als je weinig kilometers maakt kun je inderdaad het voordeligst een klein licht autotje pakken.
Rij je beduidend meer worden zaken als hoeveelheid onderhoud en kosten van onderdelen ook belangrijk.
Ik heb mijn Volvo inmiddels 12 jaar. Daarmee is de afschrijving per jaar een lachertje geworden.
Rijden doet hij op LPG. Weliswaar 1:8,5 maar voor gelijke kosten op benzine moet je al een erg zuinig autotje hebben.

De grootste min is natuurlijk de houderschaps belasting. Ach als je die over pakweg 25.000 km/jaar uitsmeert valt dat ook wel mee.
Grootste plus van een grotere wagen zijn financieel wel de relatief lage aanschafprijs en de onderhoudskosten. Mijn auto gaat al 475.000 km mee en dat doen de meeste aygo's en 107's niet
Daarnaast is er nog een grote plus. Niet financieel, maar rijcomfort is uiteraard stukken groter en een bankstel gaat er ook nog wel in :)
Het kan ook een maatje groter: VW Polo 1.0 TSI. Gemiddeld verbruik iets boven 1:20(volgens deze site). Ga ik uit van 1:19 dan zit ik op 0,087 cent per km brandstof. Jou Volvo doet 10 cent per km(uitgaande van de adviesprijs uiteindelijk zullen de beiden nog wat goedkoper zijn) Dan is het verschil in wegenbelasting en onderhoud waarschijnlijk meer dan genoeg voor het verschil in afschrijving. Onderhoud: 1ste 4 jaar 10 euro per maand. Dat is pas lachen.
Een Polo is al behoorlijk comfortabel en is in ieder geval een stuk veiliger. Airbags, ABS anti slip het zit er allemaal in. Daarnaast kan je je stuur verstellen(erg fijn) en heb je een keur van standaard extra's die in de tijd van de Volvo niet bestonden of veel geld kostte. En bankstellen verhuis ik wel op een andere manier.

Het is voor ieder voor zich een afweging wat je onder comfortabel verstaat. Tot nu toe heb ik geen andere auto gevonden/gereden (nee ook geen modernere Volvo) die in de buurt komt van het zitcomfort van mijn 940.

Wat die bankstellen betreft, ik zit nu in een levensfase dat de kinderen het huis uit aan het gaan zijn en mijn schoonouders hulpbehoevend worden en daarom ook moeten verhuizen. Daarom momenteel toch wel erg handig zo'n auto waar heel veel in kan. Daarnaast ben ik regelmatig op pad met een flinke tandemasser achter de auto. Ik kan natuurlijk ook elke keer een busje huren maar dan is dit stukker goedkoper.
 
spyderweb zei:
In januari 2011 heb ik een Daihatsu Charade uit 1993 gekregen uit een erfenis.
Hiermee heb ik gereden tot november 2015 en de auto verkocht voor 500 euro. (ik wilde er snel vanaf)
De tellerstand was bij aanvang 98k en deze heb ik gereden tot 159k, dus ruim 60.000km.

Ik heb in die periode de homokineet en de einddemper vervangen en de banden en de reguliere beurten laten uitvoeren.
Motorrijtuigenbelasting en verzekering waren gezamenlijk 35 euro per maand en het verbruik 1 op 14.
Veel goedkoper wordt autorijden niet.
Dat lijkt heel goedkoop zo'n Daihatsu, maar dat valt een beetje tegen. Neem een Suzuki Celerio van 1 jaar oud. Afschrijving 75 euro. Ja dat heb je niet bij de Daihatsu. Maar de Celerio stelt daar erg veel tegenover: Brandstof 54 euro per maand minder, Onderhoud: 30 euro per maand minder(uitgaande dat het extra onderhoud in 4 jaar tijd 1000 euro kost als je het uit laat voeren en de onderhoudsinterval is korter) Ja en dan heb je wel de luxe van een airco. Kleine, oude auto's lijken vaak heel goedkoop maar verschillen alleen in afschrijving van nieuw. En op de grootste kostenpost de brandstof zijn ze vaak wel duurder. Ook het onderhoud is vaak een stuk duurder (interval van de Charade is 10.000 km bij de Opel Karl is dat al 30.000). Bij een(bijna) nieuwe auto heb je na 4 jaar nog geen nieuwe banden nodig. Eigenlijk alleen olie en een filtertje.
 
Onderhoud, banden, brandstof.... Dit zijn stuk voor stuk variabelen die zeer kunnen verschillen per persoon en per auto, hoe vergelijkbaar de modellen ook zijn. Ik zou daar geen uitspraken over doen, noch serieus nemen.
 
RobEU zei:
Onderhoud, banden, brandstof.... Dit zijn stuk voor stuk variabelen die zeer kunnen verschillen per persoon en per auto, hoe vergelijkbaar de modellen ook zijn. Ik zou daar geen uitspraken over doen, noch serieus nemen.
Je kunt uitgaan van gemiddelden en voor brandstofgebruik kan je kijken naar het gemiddelde praktijkgebruik.Als je het eigen verbruik van auto X weet kan je het verbruik van auto Y berekenen. Om te vergelijken probeer je zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen. Een lease maatschappij komt ook met een tarief incl onderhoud en banden. Dat zullen ze dus moeten kunnen berekenen.
 
zeebra zei:
RobEU zei:
Onderhoud, banden, brandstof.... Dit zijn stuk voor stuk variabelen die zeer kunnen verschillen per persoon en per auto, hoe vergelijkbaar de modellen ook zijn. Ik zou daar geen uitspraken over doen, noch serieus nemen.
Je kunt uitgaan van gemiddelden en voor brandstofgebruik kan je kijken naar het gemiddelde praktijkgebruik.Als je het eigen verbruik van auto X weet kan je het verbruik van auto Y berekenen. Om te vergelijken probeer je zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen. Een lease maatschappij komt ook met een tarief incl onderhoud en banden. Dat zullen ze dus moeten kunnen berekenen.

Een leasemaatschappij gaat over nieuwe auto's, jij vergelijkt een jong gebruikte met een tamelijk oude auto. Dan komen er zo veel meer factoren bij kijken waardoor ieder gemiddelde niet meer is dan een onbetrouwbare gok.
 
Tussen gloed nieuw en oud barrel zit ook heel brede range.

Als je daar zoekt kan je nog dingen waar de meerendeel van de afschrijving gedaan is, maar toch nieuw genoeg is dat je niet te veel ouderdoms problemen krijgt. Voor de rest; klein en licht.

Een optie is bijvoorbeeld een gebruikte Chevrolet Spark Bi-Fuel. Is licht, klein en LPG. Dus goedkoop te verzekeren, goedkoop in aanschaf en goedkoop in belasting. Als je nog een tweedehandsje koopt waar iets niet helemaal op orde is, maar mechanische wel, dan kan je nog een hoop van de prijs afkrijgen. Zag er een tijd geleden een met hagel deukjes...
 
zeebra zei:
Dat lijkt heel goedkoop zo'n Daihatsu, maar dat valt een beetje tegen. Neem een Suzuki Celerio van 1 jaar oud. Afschrijving 75 euro. dat heb je niet bij de Daihatsu. Maar de Celerio stelt daar erg veel tegenover: Brandstof 54 euro per maand minder, Onderhoud: 30 euro per maand minder(uitgaande dat het extra onderhoud in 4 jaar tijd 1000 euro kost als je het uit laat voeren en de onderhoudsinterval is korter) Ja en dan heb je wel de luxe van een airco. Kleine, oude auto's lijken vaak heel goedkoop maar verschillen alleen in afschrijving van nieuw. En op de grootste kostenpost de brandstof zijn ze vaak wel duurder. Ook het onderhoud is vaak een stuk duurder (interval van de Charade is 10.000 km bij de Opel Karl is dat al 30.000). Bij een(bijna) nieuwe auto heb je na 4 jaar nog geen nieuwe banden nodig. Eigenlijk alleen olie en een filtertje.

De homokineet kostte 150 euro en 4 nieuwe banden met APK 250 euro, de einddemper was 140 euro.
De beurtjes bij de kwik-fit zijn niet duur en ik heb ook extra kosten voor de airco.
Iedere 10.000km een service interval is onzin.
Kleine parkeerschades laat je bij zo'n autootje ook niet repareren en hij een 1 jaar oude auto waarschijnlijk wel.
Uiteraard heb ik geluk gehad met die auto en kun je ook voor onverwachte kosten komen te staan.

Als je niet het bedrag voor een 1 jaar oude Suzuki hebt, dan zul je dat bedrag ook moeten lenen en je moet de auto all-risk verzekeren. Dus je bent zeker niet goedkoper uit met een 1 jaar oude Suzuki.
Daarnaast rij je geen 60.000km zonder de banden te hoeven vervangen lijkt mij.
 
Nou....met een klein wagentje en een behouden rijstijl blijven banden lang zitten.

Hier een Twingo gekocht in juni 2011 met 89.000, nu 5,5 jaar later op 149.000 kilometer. Ze zitten rond de 3 mm. Toen hadden ze al wat gereden. Correctie, ook wat gereden op winterbanden.

Wat betreft de kosten:

€2000,- aanschaf (was bij aanschaf in zeer goede staat)
€100,- wiellagers achter
€100,- accu
€100 wielremcilinders en een stukje leiding (en een beetje werk garage €150,-).
Gooi er nog €300 bij voor de filtertjes, wissers e.d. (zelf onderhoud doen).
Distributie €420,-
Jaarlijks APK €30,-.

Dit over 5,5 jaar geeft een mooi bedrag per jaar. Dan reken ik niet mee dat ik nu €500,- kan vangen bij verkoop en €700,- voor de verkoop van zijn voorganger heb gevangen.
 
Boppie zei:
Nou....met een klein wagentje en een behouden rijstijl blijven banden lang zitten.

Hier een Twingo gekocht in juni 2011 met 89.000, nu 5,5 jaar later op 149.000 kilometer. Ze zitten rond de 3 mm. Toen hadden ze al wat gereden.

Wat betreft de kosten:

€2000,- aanschaf (was bij aanschaf in zeer goede staat)
€100,- wiellagers achter
€100,- accu
€100 wielremcilinders en een stukje leiding (en een beetje werk garage €150,-).
Gooi er nog €300 bij voor de filtertjes, wissers e.d. (zelf onderhoud doen).
Distributie €420,-
Jaarlijks APK €30,-.



Dit over 5,5 jaar geeft een mooi bedrag per jaar. Dan reken ik niet mee dat ik nu €500,- kan vangen bij verkoop en €700,- voor de verkoop van zijn voorganger heb gevangen.

Je vergeet het duurste: 6700 euro brandstof(op basis van theoretisch gebruik). De Celerio is daar 2500 euro goedkoper. Als je dan ook nog de waardevermindering en de kosten buiten de normale beurten meeneemt dan kost die auto: 1500 euro waardevermindering en 1020 euro extra reparaties. De Celerio zet daar 4950 euro waardevermindering tegenover. De Renault kost hier 5020 euro. Net iets duurder dus. De andere kosten kan je buiten beschouwing laten omdat die vergelijkbaar zijn of vergelijkbaar gehouden kunnen worden.
 
Terug
Bovenaan