zeebra
Wegverkenner
Ik heb voldoende ervaring met(bijna) nieuwe auto's om te kunnen berekenen wat dat kost. Onderhoud blijkt dan heel goedkoop te zijn omdat je geen slijtage delen hoeft te vervangen.RobEU zei:zeebra zei:Je kunt uitgaan van gemiddelden en voor brandstofgebruik kan je kijken naar het gemiddelde praktijkgebruik.Als je het eigen verbruik van auto X weet kan je het verbruik van auto Y berekenen. Om te vergelijken probeer je zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen. Een lease maatschappij komt ook met een tarief incl onderhoud en banden. Dat zullen ze dus moeten kunnen berekenen.RobEU zei:Onderhoud, banden, brandstof.... Dit zijn stuk voor stuk variabelen die zeer kunnen verschillen per persoon en per auto, hoe vergelijkbaar de modellen ook zijn. Ik zou daar geen uitspraken over doen, noch serieus nemen.
Een leasemaatschappij gaat over nieuwe auto's, jij vergelijkt een jong gebruikte met een tamelijk oude auto. Dan komen er zo veel meer factoren bij kijken waardoor ieder gemiddelde niet meer is dan een onbetrouwbare gok.
Voor de oude auto ben ik gewoon uitgegaan van de gegevens van Spyderweb. Maar zoals je ziet kan je daar ook Boppie voor invullen. Ze denken heel goedkoop te zijn, maar zijn niet goedkoper dan nieuw. Oorzaak: vooral het verschil in brandstofverbruik. De Celerio haalt in de praktijk 1:21 waar de Twingo 1:14 doet(dan heb ik dat nog naar boven afgerond) Dat is geen onbetrouwbare gok maar goede research.