Barri's bolides

Barri zei:
Gelijk wat leuke foto's gemaakt:

50715446371_7da1f4b65d_b.jpg

Ha eindelijk eens iemand die z'n auto niet diagonaal over de weg zet voor z'n foto, maar gewoon recht, zoals het uiteindelijk ook hoort. (y)

Dat kan op dat stukje ook leuk: totaal geen verkeer, dus je kan 'm prachtig midden op de oude rijbaan zetten! :)

Dit is trouwens wel net de foto waar je de slechtste kant ziet :( Die slecht herstelde schade zie je niet heel erg, maar wel de lichte vouw in het paneel...

Goh, ik zie zo de foto's en mijn gedachten gaan gelijk naar een versie met een witte streep over de auto en witte OZ-achtige velgen er onder.
Heb je dat eens genoemd dat je dat nog wilde doen toevallig? Anders geen idee hoe ik daar weer bij kom...

Maar het is echt wel een ontzettend leuk autootje!

Nice,

Ik heb proef gereden in een Fiesta ST in Frankrijk.
Heerlijk scheurijzer, maar niet gekocht. Had er geld. voor maar bleef verstandig. Uiteindelijk een 1.2 Suzuki Swift gekocht, minder snel, maar stukke nieuwer, en betrouwbaarder, dan een auto uit 2006.
En ik ben niet technisch, dus ik heb er geen spijt van.

Sanoma zei:
Goh, ik zie zo de foto's en mijn gedachten gaan gelijk naar een versie met een witte streep over de auto en witte OZ-achtige velgen er onder.
Heb je dat eens genoemd dat je dat nog wilde doen toevallig? Anders geen idee hoe ik daar weer bij kom...

Maar het is echt wel een ontzettend leuk autootje!

Jup, precies de gedachte hier.

Al heeft die het echt niet nodig Barri, hij staat gewoon érg leuk!

Dank allen!

Het setje wielen wat er nu onder zit wil ik nog eens opknappen, misschien maak ik die wit. Ik heb nog zo'n set liggen, maar dan nieuw gepoedercoat. Daar moeten nog nieuwe banden op, en dan ook eigenlijk nieuwe naafkapjes...
Witte strepen over de auto vind ik niet heel mooi, maar de witte striping aan de zijkant is wel leuk. Maar het feit dat deze juist helemaal geen striping heeft spreekt mij ook juist wel aan.

In combinatie met witte wielen is die striping aan de zijkant inderdaad wel te doen, die 2 witte dikke strepen over de hele auto zou in inderdaad niet doen.

ford_fiesta2005_026.jpg

Ja, die striping inderdaad. Vind ik best leuk!
Grappig weetje: bij de originele striping staat het ST altijd rechts, dus rechts vooraan, en links achteraan de auto.

Vandaag de Focus een beurtje gegeven. Vorige keer was oktober 2019, 20.000km terug. Inmiddels 130dkm op de klok. Het gaat de laatste maanden niet hard meer...

Bij de Fiesta nog even gekeken naar het vervangen van de bakolie, maar er zit geen aftapplug in, dus dat hebben we laten zitten.
Gelijk even gekeken waarom de voorruit wéér nat was aan de binnenkant. In de reservewielbak gekeken en daar was het inderdaad nat. Het kwam van rechts. Achterlicht eruit gehad, maar dat was het niet. Binnenpaneel los, toen zagen we waar het water naar binnen komt: achter de wielkuip, precies in het hoekje van de carrosserie. Alles losgemaakt, en daar zag je dat het hoekje al iets roestig aan het worden was en het licht van de lamp scheen er doorheen. Goed schoongemaakt en droog gemaakt en de naad dichtgemaakt met carrosseriekit. Aan de binnenkant ook nog ontroest. Vervelend probleempje opgelost! (y)
Gelijk de achterlicht units eruit gehaald en schoongemaakt eronder. Ook de wielkuip rechtsachter heb ik weggehaald en schoongemaakt, net als er onder. Was wel even nodig! Bij goed weer ga ik ook de andere wielkuipen doen.
Toen zou ik nog 'even' de witte C3 van mijn moeder wassen. Manman, wát een werk. Interieur en exterieur gedaan, was echt een puinzooi. Aan de buitenkant was ie meer groen dan wit. Op een paar panelen nog wat 'Collonite wax' gedaan, maar eigenlijk moet ik 'm als het weer wat lekkerder weer is gewoon even helemaal polijsten. Wat met alleen wassen en kleien wordt ie niet eens helemaal schoon.

Leuke klusjes. Heeft ie ooit schade gehad waardoor de boel niet goed afgedicht was of hebben ze dat af fabriek wat slordig gedaan?
Zo met dat grijze weer van de afgelopen weken is zo'n knalrode Fiesta wel erg fijn. Nu je verder niks kan is het ook wel een ideale auto om even een lekker potje mee te sturen.

Rechtsachter hebben ze inderdaad ooit een paaltje geraakt. De schade heeft de eigenaar zelf hersteld. Het plaatwerk An de binnenkant van de bumper is nauwelijks geraakt. Net één klein puntje, waardoor die naad dus een heel klein beetje was geopend. En dan komt er alleen water in als het opspat en achter de wielkuipbekleding komt.

Ai, dat is dan idd vervelend dat er net op dat puntje van die naad dan een gaatje was ontstaan. Maar goed opgelost sowieso! (y)

Ik denk het ook, was een vervelend hoekje! Heb bij de VR6 destijds ook een lekkage gehad (afvoer van het schuifdak zat verstopt) en toen was het hele tapijt doorweekt. Bij de Barchetta trouwens ook bedenk ik me; daarbij stond de opbergbak van de kap vol met water. Gedoe altijd!

Net weer een fijn rondje met de Fiesta gemaakt, en ook even de bagageruimte getest:

En nog even wat voor en na foto's van de C3:

Allemachtig, die C3 o_O
Komt misschien ook omdat het bij wit wat meer opvalt, maar wat was dat ding smerig zeg :eek: Heeft je moeder er al spijt van dat ze een witte auto heeft? ;)

Ik stelde toen ook een andere kleur voor, mijn vader had toen ook al een witte auto (de C Max). Maarja, als ie niet in de was zit dan hecht het vuil op elke kleur. En m'n moeder zegt dat ze de binnenkant wel eens opruimt en uitzuigt, maar dat was toch ook een hele tijd terug zag ik...
M'n ouders geven gewoon niet zoveel om auto's, zoveel is wel weer duidelijk geworden.

Hah, ja witte auto is net zoiets als witte sneakers :p Hoewel ik beide best als kleur (of ja, eigenlijk mag je wit geen kleur noemen, maar goed) kan waarderen, zie je elke vlek wel 10X sneller ja.

Hé ik heb ook een witte auto en witte sneakers. Ik bevestig wat omni zegt :T.

Wat wél een voordeel is, bij beiden is het extra dankbaar als het weer schoon is.

Cadeau voor je moeder is ook snel verzonnen: de autohoes. ;) (of cadeaubon van de hovenier, beetje de bomen snoeien. )

Ik poets de auto wel, dan moet ze m daarna gewoon bijhouden.
De Tourneo Courier staat er gelukkig iets schoner bij.

Ach, mijn moeder was haar auto ook zelden maar die kan altijd onder de carport staan dus wordt hoogstens wat stoffig.

Mijn vader wast m af en toe een keer. Zijn eigen auto gaat door de wasstraat :D

Focus staat nog steeds op 130k. Vandaag weer eens een ritje gereden; de laatste echte rit (naast de 1km voor onderhoud) is toch al bijna een maand geleden; de week na Kerst ben ik één keer naar kantoor geweest. Het was fijn om weer even een ritje te maken. Muziekje aan, stoelverwarming aan; genieten!

En als je de auto een tijdje niet gebruikt dan ga je denken dat er iets anders moet komen. Een nieuwere auto is niet echt veel beter dan deze Focus. Het enige wat ik wel zou willen is iets meer vermogen. Ik kan 'm naar 140pk en 240Nm laten chippen, of gewoon zo laten en over een jaartje inruilen...
Leon Cupra is leuk, maar daar kan geen trekhaak onder. Octavia RS vind ik ook leuk, zeker in groen! Of toch gewoon de 1.4/1.5 TSI... Of een nieuw model Focus? Maar een BMW 3-serie f31 wil ik ook eens mee rijden want dat schijnt erg goed te zijn. Ik heb maar een paar keer in een BMW gereden, de eerste keer was toen ik twee maanden mijn rijbewijs had: met een e46 330i automaat op en neer naar Parijs. Wat een topauto!
Ach, genoeg te dromen!

En als je de auto een tijdje niet gebruikt dan ga je denken dat er iets anders moet komen.

Haha..eigenlijk heel raar want je gebruikt je auto heel weinig en waarom moet er wat anders komen?

Die gedachte had ik ook lang....auto stond alleen maar stil en waarom moet er dan wat anders komen? Totdat ik geconformeerd werd met forse aankomende onderhoudskosten. Dat was net de trigger.
Maar anders zou ik even lekker blijven genieten van je Focus én de Fiesta. Voorlopig werken we nog wel even vanuit huis..:)
Chippen is wel een idee. Dan heb je toch het gevoel weer even wat anders te rijden. Maar dromen is af en toe leuk..!

F31 heb ik ook lang van gedroomd maar zijn in een leuke uitvoering/motor lastig te vinden en zeker als benzine fors aan de prijs.

Ja, zo'n BMW blijft inderdaad vrij duur. Het thuiswerken zal nog wel even aanhouden ja. Er komen nauwelijks kilometers bij bij de Focus. Nog geen 1000km in twee maanden tijd denk ik. Prima, hij staat nu op 130dkm dus kan nog een tijdje mee!

Zaterdag even de auto's gewassen; de Focus wordt onder de carport wat vies, en de Fiesta van het rijden. Zondag zag ik de Citigo op de oprit staan en daar zaten wat lelijke vegen rechtsachter en een deukje linksachter. Altijd fijn, schades zonder afzender... Toen maar de Citigo ook schoongemaakt en in de was gezet. De velgen rechtsachter (duidelijk een band en een bumper) heb ik weg kunnen krijgen, het deukje links uiteraard niet.

Rechtsachter:

Na het schoonmaken en poetsen:

En hij staat er weer fris bij. Deukje is een klein beetje te zien:

En wat nostalgie: ik kom de velgen tegen die in onder m'n C1 had:
FB advertentie
Ik heb er niks aan dus ga ze niet kopen, maar is wel leuk om te zien! Heb nog steeds wel een zwak voor de eerste C1.

Altijd vervelend zulke schades waarbij geen briefje wordt achtergelaten. Hij staat er wel weer zeer netjes bij en het kleurtje blijft leuk!

Dat heb je mooi gedaan! Niet verwacht dat zulke krassen weg te poetsen zijn! Volgende keer als ik weer een krasje heb, meld ik me bij jou!

Maar alle gekheid op een stokje, het is inderdaad jammer dat mensen nooit briefjes achter laten!

Het waren gelukkig meer vegen, met één kras erin maar ook die zat gelukkig niet diep.
Treurig dat mensen geen berichtje achterlaten. En ook: hij is klein en groen, hoe kan je daar dan nog tegen aan rijden? Dan ben je echt je rijbewijs niet waard!

Triest dat zo met andermans eigendom omgesprongen wordt. Deukje ziet er wel vervelend uit zo op de rand van de wielkast. Lijkt er niet zomaar uitgelepeld te kunnen worden. Kost je waarschijnlijk dus ook nog geld na de leasetermijn.

Peter O zei:
Maar alle gekheid op een stokje, het is inderdaad jammer dat mensen nooit briefjes achter laten!
Komt door de verzekeringspremies: mensen weten dat ze voor zo'n lullige schade al gauw een paar honderd euro mogen dokken, of vijf schadevrije jaren inleveren. Ik heb ook diverse lakschades aan mijn auto, allemaal van die kleine plekjes wat duidelijk door een openslaande deur veroorzaakt is.

Gelukkig heb ik geen private lease auto, want bij het inleveren worden die schades gewoon in rekening gebracht. Maar ik laat het voor wat het is: als je het laat herstellen, zit een week later bij wijze van spreken weer een nieuwe schade er :LOL:

Ik had bij mijn bumper ook een schade, was iemand met de fiets of scooter ofzo tegenaan gereden en toen stak mijn bumper aan de zijkant een beetje uit. Dat kon ik terug duwen, maar op de plek van de impact zat dus een scheurtje in mijn achterbumper. Natuurlijk ook geen briefje....

Maar moraal van het verhaal is: een paar maanden later zat er een automobilist met keren tegen mijn achterbumper, die schade was een stuk erger en moest ook hersteld worden. Gevolg een nieuwe achterbumper en de schade kon verhaald worden, want de veroorzaker kwam later alsnog een briefje op mijn auto leggen.

Naar mijn gevoel rijden mensen vooral weg zonder briefje achter te laten, wanneer het een cosmetische schade is. Dan doen ze net alsof ze niks gemerkt hebben en rijden gewoon weg.

Dat deukje zit inderdaad precies in de rand. Ik vermoed ook dat dat bij het inleveren geld kost. Sja, het is niet anders. Toen ik de Focus gekocht had en de eerste keer ging wassen kwam ik erachter dat ik ook zo'n deukje in de Focus heb, maar dan rechtsachter.

Komt door de verzekeringspremies: mensen weten dat ze voor zo'n lullige schade al gauw een paar honderd euro mogen dokken, of vijf schadevrije jaren inleveren.
Niet helemaal. Je hebt de herstelkosten te betalen.
Wat wel idioot is: bij mijn Golf 2 kon je nog eens wat raken, die had dikke en stevige bumpers. Nu is het allemaal fragiel plastic en het liefst ook deuren zonder stootstrips.

Barri zei:
Dat deukje zit inderdaad precies in de rand. Ik vermoed ook dat dat bij het inleveren geld kost. Sja, het is niet anders. Toen ik de Focus gekocht had en de eerste keer ging wassen kwam ik erachter dat ik ook zo'n deukje in de Focus heb, maar dan rechtsachter.

Komt door de verzekeringspremies: mensen weten dat ze voor zo'n lullige schade al gauw een paar honderd euro mogen dokken, of vijf schadevrije jaren inleveren.
Niet helemaal. Je hebt de herstelkosten te betalen.
Wat wel idioot is: bij mijn Golf 2 kon je nog eens wat raken, die had dikke en stevige bumpers. Nu is het allemaal fragiel plastic en het liefst ook deuren zonder stootstrips.
Ja en die herstelkosten lopen al gauw op in de de duizenden euro's: die schade aan mijn auto was net geen € 2000 totaal. Ik ben het met je eens: vroeger waren bumpers minder gevoelig voor schade, maar tegenwoordig worden de bumpers meegespoten in de carrosserie kleur van de auto en dat maakt herstel extra duur.

stelregel is in schadeland op dit moment zo'n 300 euro per plaatdeel. Dus een klein deukje of kras kost zoiets, grofweg genomen.

Bij mijn broer was er ook iemand die zijn auto had geraakt. keurig afgehandeld. Deuk/kras op het voorscherm. Heeft het gewoon gelijk zelf betaald. Linksom of rechtsom betaal je het sowieso natuurlijk
Bij onze up zit ook een mini deukje, ben benieuwd of we dat terug gaan zien met inleveren.

Gelukkig heb ik geen private lease auto, want bij het inleveren worden die schades gewoon in rekening gebracht.

als je echt schade hebt wel ja, maar dat word met een prive auto ook. Met inruil van mijn vorige auto had ik ook 1 deukje, dit werd ook gezien en moest hersteld worden omdat nieuwe kopers geen strakke auto willen zonder schades. Indirect heb ik dat deukje ook gewoon betaald met inruil ;)

@Citigo; ik vind het kleurtje nog steeds eigenlijk heel leuk! En als EV ook heel bruikbaar als 2e auto. Sowieso als stadsauto vind ik een EV een prima combi

Mijn ervaring is dat het best meevalt met de schades bij inleveren.

Vorig auto had na een paar maanden al een lelijk deuk op het scherm linksvoor. Precies de punt van een deur erin gehad.
Ik was winkelen in Duitsland, het was druk, parkeerde naast de bosjes en naast een hagelnieuwe Duitse Mercedes S-klasse. Had gedacht dat dat wel door ging, maar niet dus....
Deukje was niet groot, wel lelijk en viel zeker op.

Ook nog een kras opgelopen helemaal onderaan de bumper. Geen idee hoe dat gekomen is. Velgen hadden geen stoeprandschade, maar wel wat corrosie plekjes. Zal al met al best wat kosten om het te herstellen, maar denk niet dat ze dat gedaan hebben. Kost een hoop, maar de auto (die verder netjes was) werd er echt niet meer waard door.

Bij inleveren, nul opmerkingen en ook achteraf niets van gehoord. Na 4 á 5 jaar en 150.000km valt er ook best wat te zeggen voor wat gebruikssporen natuurlijk.

hm tsja, misschien ligt het aan de leasemij? Mijn Karl is ex-private lease, en door de voorschade die de auto had (motorkap, bumper, grille) was hij na één jaar al uit de vloot gehaald. Alsof hij TL was. Structureel mankeerde er niets aan de auto, dus m.i. hadden ze hem zo week kunnen opknappen. Dat heb ik vervolgens maar gedaan met als gevolg een goed betaalbare Karl...

Ik weet dat deze leasemaatschappij ook niet heel streng is, daarnaast is ons Eigen Risico vrij laag. En ach, het duurt nog ruim vier jaar. En als de prijs mooi is kopen we m wellicht over.

Barri zei:
Ik weet dat deze leasemaatschappij ook niet heel streng is, daarnaast is ons Eigen Risico vrij laag. En ach, het duurt nog ruim vier jaar. En als de prijs mooi is kopen we m wellicht over.

heb je dat niet een klein beetje zelf in de hand? :) ;)

Balen natuurlijk maar enigzins nog binnen normale gebruiksschade toch? Zeker nu alleen het kleine deukje blijft.
Maar met al die rubber vegen enzo... ik denk dat het waarschijnlijker is dat het een fietser was. Rubber van de band, schoen of handvat op het stuur; beetje afhankelijk van hoe ze onderuit gegaan zijn.

Barri zei:

Ja, mooi was dat!:) Met m'n MkII heb ik destijds ook weleens iets aangetikt, en dat maakte helemaal niet uit. Op de deuren zaten ook dikke stootstrips. Bijna een botswagen, die auto. Met de toen nog bijna nieuwe Fiesta reed ik achteruit heel zachtjes tegen een lantarenpaal aan. Kon meteen weg voor een spotrepair... :cry:

Daarna gelukkig nooit meer schade gereden met de auto (klop klop).

Mechanix zei:
Barri zei:

Ja, mooi was dat!:) Met m'n MkII heb ik destijds ook weleens iets aangetikt, en dat maakte helemaal niet uit. Op de deuren zaten ook dikke stootstrips. Bijna een botswagen, die auto. Met de toen nog bijna nieuwe Fiesta reed ik achteruit heel zachtjes tegen een lantarenpaal aan. Kon meteen weg voor een spotrepair... :cry:

Daarna gelukkig nooit meer schade gereden met de auto (klop klop).
Ik ben ook weleens tegen een paaltje aangereden, maar buiten een heel klein deukje in de lengte van het vierkante paaltje. Zo'n zwart paaltje was dat. Had mijn auto niks en dat ga ik echt niet wegbrengen voor herstel!

Dat soort schades moet je gewoon opsparen, als je eens een bumperklever achter je hebt dan moet je gewoon een noodstop uitvoeren: en met een beetje geluk heb je dan een ongeluk, waarbij de bumperklever natuurlijk schuld is!

Alleen bestaat de kans dat de nieuwe bumper niet zo netjes aansluit, als de bumper die er fabrieksaf op zat: althans dat was bij mij het geval en dat ligt dan binnen de toleranties, maar het blijft wel vervelend in het begin.

Maar doe maar niet, die noodstop uitvoeren: de bumperklever kan ook besluiten het hazenpad te nemen en dan zit je met je schade.

Zunigrijje zei:
Ik ben ook weleens tegen een paaltje aangereden, maar buiten een heel klein deukje in de lengte van het vierkante paaltje. Zo'n zwart paaltje was dat. Had mijn auto niks en dat ga ik echt niet wegbrengen voor herstel!

Dat soort schades moet je gewoon opsparen, als je eens een bumperklever achter je hebt dan moet je gewoon een noodstop uitvoeren: en met een beetje geluk heb je dan een ongeluk, waarbij de bumperklever natuurlijk schuld is!

Alleen bestaat de kans dat de nieuwe bumper niet zo netjes aansluit, als de bumper die er fabrieksaf op zat: althans dat was bij mij het geval en dat ligt dan binnen de toleranties, maar het blijft wel vervelend in het begin.

Maar doe maar niet, die noodstop uitvoeren: de bumperklever kan ook besluiten het hazenpad te nemen en dan zit je met je schade.

Wat een advies, doe je dat met je vrouw en kind in de auto? Maak de volgende keer even een filmpje, ben wel benieuwd hoe die Celerio er aan toe is als er een Golf achterin heeft gezeten. Bij voorkeur wel zelf filmen als je aan het rijden bent, dan kunnen we pas echt lachen.

Daarnaast is nu met veel dashcams wel aantoonbaar dat er zonder verkeersnoodzaak abrupt geremd is en je een gevaarzettende situatie creeert en dus aansprakelijk voor de schade.

Terug
Bovenaan