j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

Deze voldoet aan al je eisen, maar ze zijn wel roestgevoelig.

$_85.JPG

https://link.marktplaats.nl/m1057239726

Eerst maar even de traditionele pagina-opener, want we zitten alweer op pagina 10! Een overzichtje van mijn auto-verleden:

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004)
Nieuw gekocht in 2004, total loss gereden in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2011 op internet nog te koop zien staan bij een autobedrijf in Hoensbroek. Volgens de RDW rijdt de auto nog, in mei 2015 is de tenaamstelling voor het laatst gewijzigd.
Werd opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000)
Gekocht in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008)
Nieuw gekocht in 2008, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Rijdt nog wel volgens de RDW.
Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Voorlopig geen reden of plannen om die weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 148.000, morgen naar de garage voor een beurtje en APK.

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Wel besloten om op zoek te gaan naar een opvolger voor deze 480. Zodra die er is, gaat deze in de verkoop. Doet dienst voor mijn dagelijkse kilometers (woon-werk, zakelijk en soms gewoon zomaar een ritje). Huidige kilometerstand 275.000.

Ben of ken je één van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!

@ Niels.:
Sommige mensen vinden zo'n Xantia saai, ik word er blij van, merk ik. 'Jouw' exemplaren hebben echter te veel gelopen. Een Pallas ken ik niet, één van de vele actiemodellen volgens mij. Moet ik me eens in verdiepen. Millesimes (of zoiets) kom ik ook veel tegen.

@ D. Elzinga:
Zo'n MG is de wat sportievere Rover, maar het is niet mijn 'cup of tea'. Het ziet er een beetje after-market uit allemaal. Een MG TF is wel leuk, maar die zijn volgens mij ook best listig op nat & glad.

@ spyderweb:
Neeneeneeneenee, dat wordt hem echt niet! Leuk dat Ford het aandurfde om op basis van een A-segmenter iets leuks te proberen, maar ik zie mezelf er niet in zitten! Echt te weinig auto naar mijn beleving.

Tot nu toe op de shortlist: Xantia, Civic Coupé 2001-2003, Alfa GT 1.8. Peugeot 406 Coupé is eigenlijk te zwaar, maar heb ik nog niet definitief afgeschreven, want wat een plaatje! Saab Cabrio ga ik me ook wat verder in verdiepen. Paseo blijft een mooie 'escape' voor als het echt flink goedkoper moet. En ik ga eens kijken wat een E36 (of E46) 3-serie met zescilinder doet in de gebruikskosten, geen idee van eigenlijk...

Ik doe ook even een rondje mee. Ik heb vandaag nog gedacht of ik wellicht de volgende eigenaar van de 480 wil zijn. Maar ik ga de komende paar jaar echt geen geld hebben om ook maar na te denken over het lassen van de buitenkant, de bodem kan ik zelf. Maar al het zichtbare.....nee! En dan nog spuiten? Ja zelf beunen, met behulp van een docent die zijn Defender ook heeft gedaan of kopen, wat zeker 2000 gaat kosten.
Nee, een deel van mijn hart (wat niet verknocht is aan mijn clio) zegt ja. Het verstand zegt nee! En daar ga ik toch even naar luisteren.

Citroen C6

Hij is zwaar, en met MRB ga je dan snel naar 165 per maand, immers is het een Diesel. Maar wat een heerlijke auto om te rijden. Het is eigenlijk nog prettiger qua weggedrag dan pa zijn V60. Al zou ik sneller kiezen voor die dynamiek. Maar voor comfort.....wauw!
Ik ben ervan overtuigd dat deze sowieso goedkoper zal zijn dan een benzine. Die ontstijgen je budget ook te veel in aanschaf dus houd ik het hierbij.

Renault Safrane

Een iets andere fransoos.....ook eentje die het bewaren waard moet zijn.

Renault Laguna 1.8 RT Climate control

Wauw! Die staat en km's.....word ik nu ook direct hebberig van. Waarom is dat ook zo duur....

Volvo C30

En de spirituele opvolger van de 480? Ik zou het geen straf vinden. Al is een 5 cilinder natuurlijk veel mooier in combi met dit lichte autootje.

Volvo C30 2.4i

Ik vind het wel een toffe configuratie. Al ziet mijn ideale C30 er een heel stuk anders uit. Maar goed. Daar hebben we het even niet over. Het moet je liggen. En ze blijven redelijk aan de prijs. Dat word vast een idiote stretch om dat te redden.

Volvo C30 1.6

Want dit is niet zo bijzonder qua motor. Wel leuk om te zien natuurlijk.

Mercedes Benz C-klasse sportcoupe.

De laatste waar ik zo snel ff op kon komen. Vind het altijd een mooi model. En je ziet ze niet zo vaak meer. Jammer dat ik geen donkerblauwe kan vinden zo snel binnen budget.

Leuke shortlist (al vraag ik me af waar jij GT 1.8's binnen budget vindt?)!

Een E36 is top, maar vind nog maar eens een goede (in Nederland).. Ik vind geen net exemplaar op Autoscout op dit moment.

Gemiddeld praktijkverbruik van een E36 320i is 1:10,8 volgens Spritmonitor; de 323i, 325i en 328i komen respecitievelijk een paar honderd meter minder ver (maar niet onder de 1:10). Er zijn ook Duitsers die gewoon ruim 1:13 rijden met hun zescilinder E36.

Een E46 verbruikt marginaal meer, maar echt zuipen doen ze niet. Voor 3 mille een nette E46 wordt lastig trouwens. Dit is wel echt een heel bijzonder en fraai exemplaar. Kleur i.c.m. motor en opties is echt uniek. (y)

@Nissan
Een boven budget zijnde, loodzware C6 diesel met ruim 2,5 ton op de klok. De prijs voor 'Slechtste advies van 2016' gaat naar.. :)

Mooie lijst! Vooral C6 en C30 2.4i zijn fantastisch, smullen!
Zo'n C6 is wel de ultieme eigenwijze bak ja, zowel technisch als qua design. Maar budgettair echt te hoog gegrepen helaas. Voorganger XM vind ik ook fantastisch, maar dat durf ik niet aan.
Safrane en Laguna zijn fijne auto's, Laguna I is zelfs gewoon mooi. Maar om dezelfde redenen als de Accord en Galant (ik mis iets 'speciaals') toch niet wat ik zoek momenteel.
C30... leuke auto's, maar voelt een beetje als het kopen van 'dezelfde' auto. Die 2.4 is trouwens wel geweldig, zeker in die kleur! Maar qua aanschaf echt te hoog gegrepen.
C180 Sportcoupé is leuk! Wel dorstig zonder Kompressor (1:10,6), en met Kompressor eigenlijk te zwaar, maar wel zuiniger (1:12). Wat vreemd... klopt dat wel (info uit Carbase)?

Heb trouwens zelf eens gezocht naar een C70 (1e generatie), maar die zijn veel te zwaar. Een 9-3 Cabrio is te dorstig en een E36 of E46 6-cilinder (320i) is (met minder dan 150k en in goede, onverprutste staat) te duur in aanschaf.

Blijven Xantia 2.0, Civic Coupé 1.7 en Alfa GT 1.8 over op de shortlist, waarbij ik die Alfa betwijfel omdat het de basismotor betreft. En 406 Coupé is zo onweerstaanbaar mooi dat ik hem ondanks z'n hoge gewicht nog niet loslaat. Maar sjonge-jonge, wat staat er veel leuks te koop!

Valt best mee TYN. Het is een goed blok. Word niet zwaar belast want echt hoeken ga je toch niet doen met die auto. Is ie veel te zwaar voor.

Maar inderdaad, hij past in 1 eis van J.ko......dus ik ontvang hem met plezier.

@ TYN:
Die 323i is wel apart ja. Ben niet zo weg van dat grijze interieur. Zelf heb ik naar Coupés gezocht, die zijn wel duurder inderdaad. Zo'n sedan wordt al wat doorsnee (daar rijden er zo veel van). Verbruik van de 320's valt mij ook mee trouwens, had verwacht dat ze meer zouden lusten. Ik zet een E46 320i (liefst Coupé) erbij op de shortlist!
GT 1.8 binnen budget: nou je 't zegt, die staan er op dit moment niet! Maar soms komen ze wel langs, onderkant van de markt dus. Misschien toch maar schrappen dan. Die GTV van Dirk laat me ook niet los trouwens, maar daarvan roept mijn verstand nogal hard 'nee'. Iets met regen en drup :).

Een witte E46 vind ikzelf anders behoorlijk eigenwijs. (y)

Zo'n 323i verbruikt trouwens praktisch hetzelfde als een 320i (gewoon 1:11), dus die kan net zo goed op je lijstje.

@Nissan
Ha, hij is wel leuk, zo'n C6. En zo'n zescilinder HDI staat inderdaad niet slecht bekend. Volgens mij is het dé perfecte auto om de met gaten bezaaide wegen hier in Litouwen te trotseren. :D

Vind ik een mooie E46 320i Coupé, staat 'ie in Italië... laat maar. Maar dan moeten ze hier in de buurt (Duitsland?) toch ook te vinden zijn?

https://www.autoscout24.com/classified-detail/detail-page/3c323a34-da23-905d-e053-e350040afff0
0290345626001.jpg

Of is dit er één in de categorie 'te mooi om waar te zijn'?

En daarbij komt dat een 323i alleen verschilt met de 325i op de downpipe en het inlaatspruitstuk. En waarschijnlijk een iets andere map. Maar dat kan elke tuner wel voor je in elkaar flansen. :D

Dat denk ik ook. Een verkeersdrumpel voel je niet. Maar goed.

Wat vind je van de C-klasse sportcoupe j.ko?

Nissan GT-R zei:
Ik heb vandaag nog gedacht of ik wellicht de volgende eigenaar van de 480 wil zijn.

Jij ook al :D

Over die Alfa GT, vermoedelijk nu te hoog gegrepen, maar wellicht een optie voor als je over drie jaar / 100.000 km weer voor iets anders gaat kijken? ;)

Die Civics Coupé zijn wel lastig om onverprutst te vinden. Dit is een hele nette, maar die zit wel boven je budget:

Is een Prelude misschien nog een optie? Ca. 1200 kg en verbruikt 1 op 11. Paar voorbeeldjes:

@PM zei:
Nissan GT-R zei:
Ik heb vandaag nog gedacht of ik wellicht de volgende eigenaar van de 480 wil zijn.

Zolang je de middelen en de gelegenheid hebt om de roest aan te (laten) pakken, heb je er een super-auto aan hoor! Waarde is aan het stijgen (sommigen verwachten dat 'ie op dat vlak de Porsche 924/944 achterna gaat), dus met wat mazzel komen je investeringen later terug. Punt is alleen dat ik die investeringen nu niet kan doen en het zonde is om hem na de roestauratie weer door de pekel te sturen. Als 'ie werkelijk te koop komt, laat ik het hier wel weten, kun je dan altijd nog verder zien.

@ Niels.:
De Prelude! Die was helemaal van de radar bij mij, totaal niet aan gedacht. Pracht-wagens! Ga ik me in verdiepen en komt op de shortlist. Dank!

Die laatste lijkt trouwens verlaagd en heeft geen originele Honda-wielen volgens mij. Maar toch mooi! De grijze is pas sinds januari dit jaar bij deze eigenaar, dan begin ik al te twijfelen of het wel goed zit. De eerste zwarte heeft LPG, dat koop ik liever niet tweedehands. Zet het er liever zelf in als dat t.z.t. nog loont.

De shortlist bestaat tot nu toe uit automodellen, geen concrete advertenties. Ik ga een lijstje maken met interessante auto's (concrete advertenties). Komend weekend eens een paar benaderen. Die laatste Prelude komt op dat lijstje. Heb ook de Xantia bij Bonn er op gezet:

Advertentie, wel slechte foto's (bang om de kentekenplaat erop te zetten vermoed ik)..

$_57.JPG

Die Italiaanse E46 kan natuurlijk nooit. Daar moet wel iets mis mee zijn. Een redelijk nette E46 Coupe kost gewoon minimaal 3,5/4k euro. Een E36 Coupe kost ongeveer hetzelfde, maar dat soort exemplaren staan er optisch doorgaans wel beter bij. In Duitsland welteverstaan, maar importeren is echt prima (zelf) te doen. BPM zal niet meer dan 100/150 euro zijn voor een '00/'01 exemplaar.

- E36 320i (binnen budget, maar: optische Gebrauchsspuren vorhanden)
- E36 320i (erg mooi)
- E46 320Ci (goedkoopste 'nette' E46 die ik kan vinden; onduidelijke foto's dus zal ongetwijfeld paar plekjes hebben. Stond tevens eerder te koop; gebreken inmiddels gerepareerd of voor het gemak nu weggelaten?)
- E46 320Ci
- E46 320Ci (fraai ding!)

Kortom, een nette E46 Coupe voor 4 mille kan. Moet je 'm wel zelf in Duitsland gaan halen. En niet zeuren over een krasje hier of daar.

Bedankt TYN! Die laatste E46 is inderdaad fraai, staat wel ver weg. Die voorlaatste is ook mooi, maar heeft dat grijze interieur. Dat kan ik toch echt niet mooi vinden. De eerste E46... ik vertrouw het niet, gelet op die oudere advertentie. Als een E46 haalbaar is, dan heb ik die liever dan een E36 (E46 is mooier en jonger). Zelf in Duitsland halen is niet zo'n probleem, hoewel Kiel bijvoorbeeld wel een end weg is. Je moet er wel een oprijwagen voor huren (mag met een eendagskenteken van de RDW niet in het buitenland rijden geloof ik). Of kun je in Duitsland een export-kenteken krijgen? Ga ik ook eens uitzoeken.

Krasje hier of daar is trouwens geen bezwaar, dat hoort bij een gebruikte auto. 't Hoeft geen nieuwe te zijn.

Een E46 is inderdaad een stuk 'meer auto' dan een E36.

j.ko zei:
Of kun je in Duitsland een export-kenteken krijgen? Ga ik ook eens uitzoeken.

Ausfuhrkennzeichen (met rood blokje; het goedkopere 'Kurzzeitkenzeichen' met geel blokje is niet toegestaan in Nederland) halen inclusief verzekering, BPM vrijstelling bij de Belastingdienst aanvragen (hier) en gewoon naar huis rijden. Vervolgens afspraak maken bij de RDW voor de keuring en voor die dag een eendagskenteken aanvragen.

j.ko zei:
... Een 9-3 Cabrio is te dorstig ...

Dat valt toch redelijk mee dacht ik. Met mijn atmosferische 2.0 haalde ik gemiddeld toch een redelijk acceptabele 1 op 11. Let wel, stadsverkeer is funest voor het verbruik maar volgens mij rij jij 90% snelweg. Ook de 2.0 LPT is redelijk zuinig, op papier zelfs zuiniger dan de atmosferische 2.0. Pas bij de turbo wel op voor black sludge, een kapotte turbo is een prijzige aangelegenheid.

$_85.JPG

https://link.marktplaats.nl/m1057222298

Deze voldoet aan al je eisen en is tevens voorzien van veel luxe opties en een handbak

Niels. zei:
Dat vond ik ook een mooie inderdaad. Daarom heb ik hem ook gepost op deze pagina. :)

Ik vind de eerste die je liet zien mooier, door de originele velgen.

In het algemeen komen er wel erg leuke auto's voorbij hier.

Niels. zei:
Dat vond ik ook een mooie inderdaad. Daarom heb ik hem ook gepost op deze pagina. :)
Oeps, ik zie het nu, foto vanuit een andere hoek, was me niet opgevallen. Zoveel foto's hier o_O

Afijn, de Prelude is natuurlijk al getest naast de 480 :D

https://www.youtube.com/watch?v=60f4T7Hg_w4

(het oude model weliswaar, maar qua comfort, het blijft een Jap...)

Edit: lovende myreview en dan kun je net als de reviewer, dankzij de lage kosten van de Prelude, sparen voor een S2000 :)

j.ko zei:
@PM zei:
Nissan GT-R zei:

Zolang je de middelen en de gelegenheid hebt om de roest aan te (laten) pakken, heb je er een super-auto aan hoor! Waarde is aan het stijgen (sommigen verwachten dat 'ie op dat vlak de Porsche 924/944 achterna gaat), dus met wat mazzel komen je investeringen later terug. Punt is alleen dat ik die investeringen nu niet kan doen en het zonde is om hem na de roestauratie weer door de pekel te sturen. Als 'ie werkelijk te koop komt, laat ik het hier wel weten, kun je dan altijd nog verder zien.

Tja ik heb al vier projecten (opleiding, huis en twee auto's). Ben wel met je eens dat het geen slechte investering hoeft te zijn.

spyderweb zei:
https://link.marktplaats.nl/m1057222298

Deze voldoet aan al je eisen en is tevens voorzien van veel luxe opties en een handbak
Als een van de eisen "gegarandeerde kilometerstand" is, dan valt deze af. Tellerstand is onlogisch volgens RDW.(n)

Er staat trouwens een dergelijke IS200 bij mij in de straat, van eerste eigenaar. Onverwoestbare auto's, maar als je het mij vraagt, ook oersaai.

@PM zei:
j.ko zei:
@PM zei:
Nissan GT-R zei:

Tja ik heb al vier projecten (opleiding, huis en twee auto's). Ben wel met je eens dat het geen slechte investering hoeft te zijn.

Opleiding wat geld kost en inkomen wat nu niet bepaald stabiel is en ik ook niet allemaal wil uitgeven aan mijn auto. Maar inderdaad geen slechte investering. Zeker niet.....maar ja onderdelenprijzen rekenen ook door. ;)

Ik heb eens wat rekensommetjes gemaakt en wat uitzoekwerk gedaan. Conclusies:
- Een E46 320Ci is te duur in gebruik. Het brandstofverbruik valt nog wel mee, maar MRB en vooral verzekering pakken hoog uit, en onderdelen zijn ruim verkrijgbaar, maar niet goedkoop, terwijl je ze nog best vaak nodig hebt.
- Een 406 Coupé is met de V6 te duur in gebruik, met de 2.0 aan de tamme kant en dan nog te zwaar eigenlijk.
- Een Alfa GT is bij nader inzien eigenlijk alleen als V6 geschikt. Ik dacht dat alleen de 2.0 JTS slecht was, maar de 1.8 TS met Euro-3 specs lust ook een flinke slok olie en haalt soms de 200.000 km niet.
- Voor een Honda Prelude (5e generatie) wordt het onderdelen-verhaal al moeilijk. Er zijn er wereldwijd maar 57.000 verkocht, dus ook op de gemiddelde sloop liggen ze niet voor het oprapen. Er is ook geen Nederlandse club die iets op dit vlak voor je kan betekenen, en bij de Engelse club hoef je met een standaard 2.0i ook niet aan te komen (veelal getunede 2.2 VTEC-blokken daar).
- Civic Coupés van 2001 - 2003 zijn lekker zuinig, maar moeilijk te vinden, laat staan binnen budget. Ik hou m'n ogen open, maar een erg realistische optie is het niet.
- Hoe vaker ik een Xantia zie, hoe leuker ik ze vind. Strak ontwerp, geen overbodige lijntjes of tierlantijnen (kom daar tegenwoordig eens om in Frankrijk) en met het lekker eigenwijze hydropneumatische veersysteem. Ik heb mijn zinnen gezet op een 2.0 16v Exclusive van na de facelift (type 2), met handbak en minder dan 150.000 km op de klok. Die zijn dun gezaaid, maar ze bestaan wel. Kwestie van geduldig wachten tot er één voorbij komt. Naar die in Duitsland heb ik een mail gestuurd met verzoek om meer info en foto's, maar daar is vooralsnog geen reactie op.
- De Astra G Coupé had ik al afgeserveerd, want die lijkt teveel op de (lelijke) sedan. Nou zag ik er gisteren één rijden, en ik heb m'n mening herzien. Toch wel aardig. Daar ga ik mezelf nog even wat verder in verdiepen. Motorisch zijn ze niet al te best dacht ik, maar ik duik er even in.

Intussen is afgelopen week onze Mazda 6 voor onderhoud en APK weggeweest. De vorige beurt was 21.000 kilometer (een jaar) geleden, in de tussentijd is er niks aan de auto gedaan. Nog geen lampje of drupje olie. Die doet het dus prima. Er moesten twee nieuwe banden op en de remklauw linksachter moest vervangen worden (handrem werkte daar niet meer). Ondanks ons expliciete verzoek om de nieuwe banden op de achteras te leggen, lagen ze toch voor. Dat zagen we thuis pas, dus ik heb zelf de wielen nog staan wisselen. Klacht ingediend, wel erg netjes te woord gestaan en opgelost (notitie in hun klantensysteem dat bij onze auto's altijd de beste banden achter moeten). Vandaag nog een brief bij de post met nogmaals excuses en een gratis kaartje voor de luxe wasstraat in de buurt. Netjes.

Zelf aan de slag:

Nieuwe remklauw linksachter:

Die kan er weer een jaar probleemloos tegenaan!

Vreemd dat ze een aantekening moeten maken voor de beste banden achter.. Dat doet 95% van de garagebedrijven toch?

Zij willen er niet aan. Eerder dit jaar had ik dezelfde discussie met een ander garagebedrijf. Beide Bosch Car Service.

Lekker dat je er weer een jaar tegenaan kan. (y)
En succes met de zoektocht naar de vervanger voor de 480.

En die beste banden achter: het hele verhaal geloof ik wel op een slip-/racebaan, maar op de openbare weg liggen de zaken anders.
Want immers: remmen doe je vooral met je voorwielen en sturen zelfs exclusief met je voorwielen.
Daarom wil ik voor het nieuwste rubber (dat 'plakt' het beste, want minst uitgedroogd) en ik wil daar ook de grootste profieldiepte, voor de beste waterafvoer van de sturende wielen.

Waarom zouden er op de openbare weg andere principes gelden dan op een slipcursus? Juist omdat je stuurt, aandrijft en remt op de voorwielen, zijn die banden jouw 'voelsprieten'. Die voel je. Als ze dus minder worden, merk je dat (onderstuur op een natte rotonde bijvoorbeeld, of even een aquaplaninkje op de snelweg, doorslaand wiel bij optrekken op een natte weg). Dat voel je als het voor gebeurt, achter niet. Dus kun je tijdig om nieuwe. Achterbanden die minder worden merk je niet, totdat de kont op een nat klaverblad ineens de neus voorbij wil. Hou hem dan nog maar eens uit de vangrail. Bovendien is een voorwielslip intuïtiever en gemakkelijker te corrigeren dan een achterwielslip, of dat nou in een bocht of op een recht stuk gebeurt. En ten slotte: als je de nieuwste banden voor legt, komt er een punt waarop zowel voor als achter ineens nieuwe banden nodig zijn. Dan moet je voor vier banden ineens dokken. Slechtste banden voor betekent dat die altijd als eerste op zijn, maar ook als enige (achter zijn ze immers beter en slijten ze minder hard). Zo heb je nooit meer dan twee nieuwe banden gelijk nodig. Kostenspreiding (géén besparing dus) is ook fijn.

madmat1986 zei:
[...]sturen zelfs exclusief met je voorwielen.

Dat ben ik niet met je eens. De achterbanden vangen ook een hoop dwarskrachten op tijdens het sturen.

Ik vind de redenering van j.ko in dat opzicht ook wel logisch. Zolang je de banden niet tot het canvas oprijdt, is het een prima tactiek.

Over het beste banden achter verhaal. Ik heb vandaag een rijvaardigheids/slipcursus gehad, (Trials voor beginnend bestuurders)

Daar heb ik het ook even over gehad met de beste man, en zijn antwoord, voor zover dat leidend mag zijn in deze discussie, was dat de gemiddelde Nederlandse bestuurder makkelijk de macht over het stuur kan verliezen doordat hij niet verwacht dat de auto gaat kwispelen na een uitwijkmanouvre op glad wegdek.
Dus die kwispel, voor zover een 480 of Mazda 6 die heeft, is het belangrijkste in de filosofie beste banden achter.

Verder met een onderstuurd karakter zoals de meeste auto's hebben vandaag de dag wil je juist die controle voor hebben zodat je inderdaad voldoende remdruk kunt opbouwen en zo hard mogelijk kan remmen en ontwijken doordat je voorbanden nog sturen. Uiteraard allemaal op nat wegdek.
ABS en je maximale remvertraging is maar zo goed als de slechtste band op de auto. Liggen die voor, rem je dus effectief gezien minder hard, maar luistert de achterkant van je auto daarentegen weer beter naar je stuurinput.

Zijn oordeel, voor beiden was wat te zeggen, maar ga maar ff voelen hoe het met jouw set-up zit. (dus Michelin 6 mm voor en Continental 4 mm achter) nou......ik wil nog 2 michelins :D Wat een drama zijn die conti's.....
De Citroen ZX van een vriend en studiegenoot die ook mee was staat rondom op Energy Saver, en ook al heeft hij geen ABS en een zwaardere auto remt ie toch bijna net zo goed als die van mij.
Maar goed, hij spoort goed bij mij met de beste voor en remt mooi recht en hard. Dus ik heb eigenlijk geen klachten daarover. Het allerbeste is natuurlijk zoveel mogelijk gelijk houden over de totale set. Maar dat is wel erg zwaar. Of je moet jezelf aanwenden elke keer de velgen eraf te halen voor de poetsbeurt. Dan kun je ze doorwisselen. :D

j.ko zei:
Waarom zouden er op de openbare weg andere principes gelden dan op een slipcursus?

Omdat je op een circuit/slipcursus op zoek bent naar hoge bochtsnelheden, terwijl ik op de openbare weg altijd op safe rijd. Ik zoek geen hoge dwarskrachten (waar Twix het over heeft) op...
Ik check regelmatig mijn profieldiepte, zodat ik dus niet alleen in mijn stuur voel, maar ook gewoon kan zien hoe goed de banden zijn.
Overigens, over het wisselen/kostenspreiding: daar heb je wel een punt. Dat moet ik ruiterlijk toegeven.

madmat1986 zei:
j.ko zei:
Waarom zouden er op de openbare weg andere principes gelden dan op een slipcursus?

Omdat je op een circuit/slipcursus op zoek bent naar hoge bochtsnelheden, terwijl ik op de openbare weg altijd op safe rijd. Ik zoek geen hoge dwarskrachten (waar Twix het over heeft) op...
Ik check regelmatig mijn profieldiepte, zodat ik dus niet alleen in mijn stuur voel, maar ook gewoon kan zien hoe goed de banden zijn.
Overigens, over het wisselen/kostenspreiding: daar heb je wel een punt. Dat moet ik ruiterlijk toegeven.

Dat hoeft niet, en dat is bij de meeste slipcursussen ook niet het geval. Een uitwijkmanouvre doe je meestal niet met 60 km/h zoals op de slipcursus. Ga je dat op het nat doen is het inderdaad een ander verhaal, maar ook dan zijn de krachten niet zo hoog. Je hebt gewoon bijna geen grip.

Profieldiepte zelf bekijken is heel goed, krijg je direct een puntje voor van de instructeur. ;)

madmat1986 zei:
Ik zoek geen hoge dwarskrachten (waar Twix het over heeft) op...

Die krachten hoef je niet op te zoeken, die treden vanzelf als je een bocht om gaat. Zodra die krachten te groot worden voor de grip van de banden treedt overstuur op.

Intussen ben ik nog steeds zoekend naar een mooie Xantia 2.0i Exclusive met handbak en niet teveel kilometers. Had dat eerst op maximaal 150.000 gezet, maar een goed onderhouden exemplaar met 175.000 mag ook. Die zijn nog lastig te vinden... verreweg de meeste Xantia's hebben een 1.8, de meeste 2.0 motoren hebben een automaat. Toen vond ik deze:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=228591185&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&scopeId=C&sortOption.sortOrder=ASCENDING&sortOption.sortBy=specifics.mileage&makeModelVariant1.makeId=5900&makeModelVariant1.modelId=26&pageNumber=2

$_20.JPG

Ik was haast meteen in de auto gesprongen om 'm te gaan halen. Slechts 126.000 kilometer, de gewenste uitvoering, daar bovenop nog leuke extra's als een schuifdak, elektrische stoelverstelling en verwarming, stuurbediende originele audio, en hij staat niet belachelijk ver weg (vlak bij Luxemburg). Met de voorzijde is wat aan de hand (een Exclusive heeft standaard mistlampen, die ontbreken hier, en ook de in Duitsland standaard koplampsproeiers ontbreken. De gaten zijn met grijze tape afgeplakt). Alert zijn op schadeverleden dus, maar verder... ik had er wel zin in.

Tot ik de foto's nog eens goed bekeek. Op foto 6 en 11 (zie onder) zie je dat het een automaat is, terwijl hij aangeboden wordt als Schaltgetriebe... :rolleyes: beetje jammer, want dan hoef ik hem niet. Heeft een halve dag geduurd voor ik over die teleurstelling heen was.

$_20.JPG

$_20.JPG

De zoektocht gaat dus verder. Geeft niet, ik heb de tijd.

Intussen heb ik de tellerbak van de Volvo laten opknappen (printplaten opnieuw solderen en diverse kapotte lampjes vervangen). Er ontbrak zelfs een lampje voor het remsysteem, dat is nu ook weer compleet (brandt als de handrem is aangetrokken of als er een probleem is met het remsysteem).

Ja dat soort foute informatie in advertenties is heel frustrerend. Maar gezien het schadeverleden lijkt het mij niet erg om deze te moeten laten :)

Wat Wouter zegt. Daarbij, als de verkoper al twee uitroeptekens nodig acht om te melden dat het ding gebruikssporen heeft, dan verwacht ik dat de auto van dichtbij wel eens flink kan tegenvallen. Niet te rouwig om zijn, dus.

En een Kombi? Deze staat niet gek ver van de grens bij Hengelo. Voor dit geld..

Zelf heb ik een Fiat Coupé gehad, wat ik een erg fijne reis-auto vond en toch zeker wel eigenwijs en voor leuke prijzen te koop:
0291771080001.jpg

https://ww3.autoscout24.nl/classified/291771080?asrc=st|as

@Wouter82: Schadeverleden is iets om alert op te zijn, maar een goed gerepareerde niet-structurele schade is voor mij op zich geen belemmering. Liever niet natuurlijk, maar een verder 'perfecte' auto zou ik daar niet op voorhand voor laten staan. Hoe het bij deze zit weet ik dus niet, maar als bijvoorbeeld alleen de bumper in tweeën gereden is op een paaltje en ze er vervolgens zelf een vervangend exemplaar op geknutseld hebben zonder de moeite te nemen om mistlampen en sproeiers aan te sluiten, is het gemakkelijk te fiksen. Zit er nog meer slecht gerepareerde schade achter (front of radiateurs bijvoorbeeld), dan zou ik hem ook laten staan.

@TYN: Ja, een Break is ook mooi, maar die voelt zo onnodig groot. Bovendien zal het verbruik hoger liggen. MRB valt volgens mij nog net in dezelfde klasse. Grootste nadeel van een Break is de mindere bouwkwaliteit t.o.v. de Berline. Berlines zijn door Citroën zelf gebouwd, de Breaks komen van carrosseriebouwer Heuliez, die ook de verdere afbouw deed volgens mij. De lasnaden en roestpreventie blijken bij Heuliez op een lager niveau te hebben gelegen dan bij Citroën zelf. Maar goed, het zou kunnen, mocht ik een hele mooie tegenkomen.

@AlbertsH: Zo'n Coupé Fiat is zeker leuk, maar eerlijk gezegd durf ik het niet aan. En als ik het wel zou durven, ging ik eerder voor z'n broertje van Alfa Romeo: de GTV. Op de vorige pagina had Dirk er eentje geplaatst, dat was echt een fantastisch mooi ding.

Ik zie nog een probleem met die Xantia-die-een-automaat-bleek-te-zijn: hij is grijs. Vind je dat niet erg saai?

Spannend is het niet inderdaad, en als ik nieuw zou kopen zou ik kiezen voor groen of blauw. Maar tweedehands is de luxe van kleurkeuze er niet, tenminste, niet als je een wat zeldzamere uitvoering wil zoals ik. Lelijk is het in elk geval niet, en zo'n Xantia wil ik vooral vanwege de luxe, het uitgesproken comfort en de eigenwijze techniek. Uiterlijk is het sowieso niet zo'n spannende auto, is in dit geval dus van ondergeschikt belang.

Terug
Bovenaan