Met die Volvo komt het goed hoor, de nieuwe eigenaar stuurde me een fotootje dat 'ie al op de brug stond.

Er ontbrak een ringetje bij de olietemperatuursensor, dat was alles. Voor een nieuwe APK komen er twee nieuwe remslangen, een kentekenlampje en een reparatie van een scheurtje in de middendemper bij, dan kan 'ie er sowieso weer een jaar mee vooruit.
De Alfa gebruik ik sinds gisteren als dagelijkse auto. Rijdt heerlijk, maar toch vallen een paar zaken me op:
- Ik zit niet helemaal lekker, net of de achterkant van de stoel te hoog staat. Ik mis steun in mijn rug en bovenbenen. Ik dacht eerst dat de rugleuning scheef was, maar dat is gelukkig niet zo. Het stuur staat niet midden voor de stoel. Zal er aan moeten wennen denk ik.
- Er past een complete personenauto in de dode hoek, daar moet ik voor oppassen. De buitenspiegels verkleinen veel minder dan in de Volvo, auto's lijken dichterbij dan ze zijn. Als ze werkelijk dichtbij zijn, zie je ze dus niet meer. Over m'n schouder kijken heeft weinig zin, de B-stijl is kolossaal.
- Ook nu de thermostaat vervangen is, blijft de temperatuur van de koelvloeistof laag. Pas bij fileverkeer loopt die op naar 90, vlak daarboven slaat de fan aan. Bij langdurige file (het was druk gisteren...) blijft de temperatuur OK, maar komt er een lichte koelvloeistofgeur binnen. De achterruit begon ook te beslaan, het lijkt alsof er een beetje (verdampt) vocht de auto in komt. Moet ik eens goed bekijken.
- Ik mis een buitentemperatuurmeter. Zeker als de temperaturen straks weer rond het vriespunt komen, wil ik dat weten. Ik heb het idee opgevat om een digitale buitentemperatuurmeter met een digitale klok te zoeken, zo plat (laag) mogelijk. Die kan dan op het randje onder de ventilatieopeningen midden in het dashboard:

Dan heb ik de ronde analoge klok (de middelste van de drie ronde klokken) 'over', die kan ik dan vervangen door een olietemperatuurmeter. Moet wel passen qua lay-out en lettertype. Eens zoeken of ik dat kan vinden.
- Ik leer de auto steeds beter kennen, altijd leuk om hem langzaam te 'ontdekken': de kofferklep kun je ook van binnenuit openen (de knop zit verstopt
in het dashboardkastje

en werkt alleen als het contact aan is). Het portierraam aan bestuurderszijde kent een volledig-open-functie met tiptoets, maar dicht werkt dat ook (fijn, bij onze Mazda en ook de Volvo werkt dat alleen omlaag, omhoog moet je 't knopje vasthouden). En ik kan de dimlichten ingeschakeld laten, ze gaan vanzelf uit als je het contact uitzet. En dus weer aan als je start. Ik rijd ook overdag altijd met verlichting, dus dit is gemakkelijk.
- M'n sleutelbos is te dik: de contactsleutel is twee keer zo groot als die van de Volvo, dan zit er nog een afstandsbediening bij en een dongel voor de startonderbreker. Die laatste heb ik eraf gehaald en laat ik in de auto liggen. Ik ga eens uitzoeken of ik de startonderbreker er niet uit kan halen, onhandig ding.