Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Na het zien van deze Italie foto's krijg ik weer zin om daarheen te gaan! Zuid Italie op zich vonden we eigenlijk niet eens heel erg geweldig, maar voor de liefhebber van oude auto's valt er genoeg te zien. Ik denk alleen niet dat ik mijn vriendin zover krijg om weer naar Italie te gaan alleen om auto's te spotten...

Even uit nieuwsgiergheid: ben je nog bij de Vesuvius geweest? Wij hebben een halve dag rond gereden om er te komen, maar hebben nergens een weg er naartoe of parkeerplaats gevonden, zelfs niet met behulp van internet, wij waren er twee jaar geleden.

Je komt er via Ercolano, daar volg je de bordjes Vesuvio, en dan kom je op een parkeerplaats uit halverwege de vulkaan. Laatste stuk loop je dan om hoog. Op dat parkeerterrein koop je ook de kaartjes.

@OP ik vind die foto's echt gaaf! Het is voor mij al even terug dat ik in Napels en op de Vesuvius ben geweest, maar er is zo te zien niet veel veranderd!

Quadrifoglio Verde zei:
Na het zien van deze Italie foto's krijg ik weer zin om daarheen te gaan! Zuid Italie op zich vonden we eigenlijk niet eens heel erg geweldig, maar voor de liefhebber van oude auto's valt er genoeg te zien. Ik denk alleen niet dat ik mijn vriendin zover krijg om weer naar Italie te gaan alleen om auto's te spotten...

Even uit nieuwsgiergheid: ben je nog bij de Vesuvius geweest? Wij hebben een halve dag rond gereden om er te komen, maar hebben nergens een weg er naartoe of parkeerplaats gevonden, zelfs niet met behulp van internet, wij waren er twee jaar geleden.

Bedankt! Haha, alleen op reis gaan om auto's te spotten is ook niets aan. Maar lekker afwisselen is wel heerlijk. Omdat ik alleen op reis was hoefde ik met niemand rekening te houden, ook wel lekker. :T En omdat ik in hostels overnachtte hoefde ik me nooit alleen te voelen en in je eentje is het toch wat gemakkelijker contact maken.

Ik ben niet op de Vesuvius geweest, ik had wel dat plan met twee 'hostelvrienden' (een jongen uit Oostenrijk en een meisje uit Zuid-Afrika), maar omdat het zou gaan regenen zijn we toen maar met de trein (Circumvesuviana) van Ercolano terug naar Napels gegaan om daar wat rond te wandelen. Uiteindelijk vielen er drie druppels, maar dat zul je altijd zien. Die hostelvrienden hadden geen idee van de Herculaneum-ruïnes en wilden Pompeii bezoeken, dat verbaasde me wel, omdat Herculaneum letterlijk een paar honderd meter van het hostel was. Vond Herculaneum wel een aanrader, schijnt veel minder massaal te zijn dan Pompeii (waar ik niet ben geweest) en is weliswaar veel kleiner (driekwart ligt nog onder de grond, onder Ercolano), maar ook wat beter bewaard te zijn met soms nog intact houtwerk en mooie fresco's en zo.

In ieder geval, als je naar de Vesuvius wilt kun je dus het beste de tips van ginkelvanmichiel volgen, mits je met de auto bent; met openbaar vervoer kun je het beste de trein (Circumvesuviana) naar Pompei pakken en vanaf daar zouden er rechtstreekse bussen moeten vertrekken.

Als je Zuid-Italië minder aantrekkelijk vindt dan Midden-Italië snap ik dat volkomen en in Noord-Italië (Povlakte) heb je natuurlijk ook prachtige steden. Zuid-Italië is toch wat ruiger, met over het algemeen minder mooie stadjes en grotere afstanden tussen de bezienswaardigheden, al is er in de omgeving van Napels genoeg te doen. Napels zelf, Pompeii (Pompei), Herculaneum (Ercolano), Sorrento en de hele Amalfi-kust, de eilanden (Capri, Ischia, Procida), de Vesuvius, het paleizencomplex van Caserta, het daar in de buurt gelegen aquaduct van Vanvitelli, het dorpje Caiazzo waar kennelijk de beste pizzeria ter wereld zit en Sant'Agata Dé Goti dat niet onder lijkt te doen voor mooie stadjes in de Toscane. Ik ben ook wel benieuwd naar de regio Apulië, vooral Lecce schijnt heel mooi te zijn. Ik heb bij Italië altijd het gevoel dat bijna alle naoorlogse bebouwing van een volkomen deprimerende nietszeggendheid is. Mocht je meer tips willen, dan kan forummer smarter je vast nog verder helpen, die komt geloof ik graag in Zuid-Italië.

ginkelvanmichiel zei:
Je komt er via Ercolano, daar volg je de bordjes Vesuvio, en dan kom je op een parkeerplaats uit halverwege de vulkaan. Laatste stuk loop je dan om hoog. Op dat parkeerterrein koop je ook de kaartjes.

@OP ik vind die foto's echt gaaf! Het is voor mij al even terug dat ik in Napels en op de Vesuvius ben geweest, maar er is zo te zien niet veel veranderd!

Dankjewel! Aangezien het wel een beetje als vergane glorie oogt, verbaast me dat niet heel erg. :D

Deel 2:

Tipo & Vesuvio

Maruti Suzuki Alto 800

Mahindra Bolero Loader

Fiat 127 uit 1973:

Deze Patrizia Pub werd gemaakt door het bedrijf Minonzio op Iveco Daily en Fiat Ducato-Basis.

Innocenti Elba uit 1993.

Nog een Innocenti Elba:

Daewoo-FSO Truck uit 1999:

Rover 216 Coupé

Autobianchi Bianchina Panoramica uit 1966:

Toen dook ik even een van de minder goede wijken van Napels in, omdat ik wat op Streetview had gezien...

Innocenti Mille:

Daar was het me om te doen :) Een Alfa Romeo Arna. Dit exemplaar komt uit 1985.

Dr 2 op Chery A1-basis:

Great Wall Hover uit 2010:

Ongetwijfeld heel wat minder gangbaar dan in Nederland: een Ford F-150.

Deel 3:

In Ercolano:

Een Fiat Regata uit 1989.

In Portici:

Fiat Panda 30 L uit 1984.

In San Giorgio a Cremano:

Fiat 126 uit 1975.

En een Opel Kadett 1.2S uit 1980.

Autobianchi A112 Junior uit 1983.

Een van de weinige echte klassiekers die ik heb gezien: een MG Midget.

Renault 5 950 uit 1986.

In Ercolano:

Een Volkswagen Jetta uit 1985.

Fiat 126 uit 1975.

In Positano:

Opel Ascona 1.3 S uit 1985.

Kangoo Be Bop.

De rest weer in Napels:

Lancia Prisma uit 1985:

De enige Alfa Romeo 75 die ik heb gezien, deze 1.6 uit 1986.

Changhe Freedom 1.1 uit 2011.

Fiat Talento uit 1991.

Alfa Romeo 33 1.3 S in actiemodel Italia '90 uit 1990.

Verscholen Suzuki Swift Cabrio.

Dr 5 ofwel Chery Tiggo 3.

Nog een deel te gaan.

Deel 4:

Laatste setje foto's.

Een Fiat Tipo 1.1 uit 1989:

Alfa Romeo 33 Giardinetta 1.5 4x4 uit 1987.

Weer een Seat Marbella 850 uit 1993, de positie van het rechter voorwiel lijkt erop te wijzen dat het einde nabij is.

Fiat Ritmo Super Team uit 1988.

Seat Toledo 1.9 TD uit 1992.

Maggiolino uit 1968.

Ford Fiesta 950 uit 1980 voor Stadio San Paolo van de Italiaanse topclub Napoli.

Mooi vroeg jaren negentig duo:

2CV 6 Charleston uit 1982.

Pas later had ik door dat dit wel een heel leuk duo is, anders had ik de Volkswagen Fox wel beter (helemaal) erop gezet. Zowel de Palio als de Fox zijn immers Braziliaanse 3-deurs hatchbacks.

Nee, dit was niet zo'n gezellig buurtje...

Innocent Small 500 uit 1993 met 660 cc Daihatsu kei car motortje.

Zeer nette Uno 45 uit 1986.

Jawel, de derde Rover 200 Coupé.

(Noord-)Amerikaanse Toyota Matrix.

Renault Clio RT 1.4 uit 1992.

Fiat Campagnola

Fiat 126 uit 1976.

Suzuki SJ 410 uit 1985.

afgelopen week in een voormalig Sovjet land:

De mystery-auto (ik weet wel wat het is):
47668838582_365386014a_z.jpg

32777477687_e1571ccd27_z.jpg

Een uitermate nette Lada/VAZ 2105

40731878683_c656a738e2_z.jpg

En een zeer nette Lada/VAZ 2102 - je ziet de stations sowieso nog maar weinig hier, maar in deze staat al helemaal niet.

33808749228_acd082ff49_z.jpg

edit: en een opvallende straat-boekwinkel: 6 Alfa Romeo 155's:

33819653208_e2147ce8d8_z.jpg

De Mystery auto is trouwens een (Crown) Imperial C70 Limousine. (1956). Daar zijn er ongeveer 110 van gemaakt. Van het enige andere jaar, 1955 zijn er ongeveer 170 gemaakt. Die verschilde in de detaillering van de vinnen op de koffer. Chrysler voerde vanaf 1955-1975 (en nog 3 jaar in jaren 80) het Imperial model als apart merk.

Er zijn nog wat serie foto's die ik hier wil delen. Zoals ik elders vaker heb verteld, heb ik in 2016 een studiebeurs gekregen en een jaar in Taiwan Chinees gestudeerd. Ik ben in een eigen topic ooit begonnen foto's van Taiwan te delen, maar ben nog niet heel ver gekomen omdat het zoveel was. Ik zal proberen t.z.t. een selectie te maken van de beste en meest interessante spots. Aansluitend heb ik nog een paar weekjes in Hongkong en het vasteland China (zuidelijke provincies Guangdong, Guangxi en Guizhou) gereisd. Ik begin met een serie Hongkong. Ik vond het een overweldigende stad, na een jaar in Taipei te hebben gewoond leek dat maar een provinciestad. Het is vooral de bevolkingsdichtheid die daar debet aan is. Ik heb alleen gereisd en weet nog dat ik me een beetje verloren voelde toen ik een bubble milk tea (typisch Taiwanees, had al heimwee :)) had besteld en nergens een rustig plekje kon vinden om even bij te komen. Hongkong is groter dan je denkt of nou, groter dan ik had gedacht. Kowloon en Hong Kong island zijn extreem dichtbevolkt, maar New Territories, goed voor 86,2% van het grondoppervlak, maar telt 'slechts' de helft van het aantal inwoners van de gehele speciale autonome regio Hongkong. Ik overnachtte in de Chungking mansions, omdat je daar nog een beetje betaalbare hotels had (er lijken nauwelijks hostels te zijn). Het bleek een redelijk beruchte plek: Chungking Mansions is known to be a centre of drugs, as well as a refuge for petty criminals, scammers, and illegal immigrants. For example, in a police raid in June 1995, about 1,750 people were questioned, and 45 men and seven women from Asian and African countries were arrested on suspicion of offences including failing to produce proof of identity, overstaying, using forged travel documents, possessing equipment for forging documents and possessing dangerous drugs.

Ach ja, wist ik veel. Ik kwam aan met een grote koffer, kleine koffer en rugzak, nogal wat ballast omdat er spullen voor een jaar Taiwan in zaten. Al voor de ingang van het gebouw proberen voornamelijk Indiase en Pakistaanse immigranten je de mooiste en beste kwaliteit waar aan te bieden of een overnachting in een hotel. Na op alle aanbiedingen te zijn ingegaan (12 Rolexen en 8 hotelovernachtingen - Echt waar? Nee.) liep ik het gebouw in. De begane grond van het gebouw bestaat uit tientallen, misschien wel honderden kruideniers en minirestaurants, waar je Indiaas/Pakistaan/Filipijns etc. kunt eten. Het is best een belevenis om daar rond te lopen met zoveel bedrijvigheid en zoveel verschillende culturen. Uiteindelijk bereikte ik badend in het zweet, want ik was zwaar bepakt, het was 35 graden en de luchtvochtigheid was middenin de moesson heel hoog, eindelijk Cebu hostel, maar mijn reservering werd niet herkend, want ik had bij Cebu hotel geboekt en dat was weer een ander hotel in hetzelfde gebouw, dat honderden kleine hotels lijkt te bezitten.

Vergeleken met Taipei is Hongkong een veel meer internationale stad, met veel meer immigranten. Niet alleen seizoensmigranten uit Zuid- en Zuidoost-Azië, maar ook natuurlijk veel Britten, omdat het tot de overdracht aan China in 1997 een Britse kolonie was.

Nou goed, de foto's. Ik smokkel weer een drietal non-auto foto's om een misschien minder gekend, maar wat mij betreft authentiek beeld te geven van de stad buiten de werkelijk imposante skyline van Hongkong island.

In oude volkswijken van Kowloon, waar het heerlijk wandelen is, maar waarschijnlijk minder prettig om te wonen. Hongkong is een extreem dure stad om te wonen, dus velen wonen in piepkleine woningen, die niet allemaal van de hoge kwaliteit zoals in Nederland zijn.

In New Territories, dat bestaat uit een soort verzameling losse steden en dorpen. Hier zie je ook veel lagere bebouwing.

Als je meer wilt zien, heb ik hier een mapje met 347 foto's van Hongkong, met hoofdzakelijk auto's, maar ook bezienswaardigheden.

Goed, de auto's dus. Ik ga niet alles delen hier, het merendeel van wat ik heb vastgelegd is modern blik. De straten worden gedomineerd door Japanse auto's en aangezien men in Hongkong links rijdt en het stuur dus rechts zit, zijn de meeste auto's gelijk aan JDM-specificatie. De Toyota Crown Comfort domineert het taxilandschap, het was de enige toegestane taxi. Vroeger was er nog de Nissan Cedric als concurrent, maar tegenwoordig is minder dan 1% van de taxi's een Cedric. Inmiddels verschijnt de nieuwe JPN Taxi van Toyota ook volop in het verkeer van Hongkong, maar toen ik de speciale administratieve regio van China bezocht, was dat nog niet het geval. Verder domineert de Japanse MPV en personenbus het verkeer, auto's die hier over het algemeen niet verkocht worden. Voor wie die allemaal wil zien, verwijs ik je weer naar de link hierboven en zal vooral het wat oudere of interessantere blik laten zien en daarnaast wat moderne auto's met een verhaal, bijzonder kenteken of met een foto die ik leuk vind.

De zustermodellen Toyota Alphard en Vellfire zijn er razend populair, hier een Vellfire met persoonlijk kenteken.

Een Nissan Cedric taxi, die dus relatief zeldzaam is inmiddels.

De in Europa verkochte Toyota Verso-S heette in Japan en Hongkong/Macau Ractis. Tussen de hier bekende Yaris Verso (Fun Cargo in Japan, Echo Verso in Hongkong/Macau) en Verso-S zat nog een MPV op basis van de tweede generatie Yaris (Vitz in Japan, Echo in Hongkong/Macau) en dat is de eerste generatie Ractis. Hopelijk is dit verhaal enigszins te volgen. :)

Een Nissan Caravan, de auto die in Europa als Urvan werd verkocht, maar dit is een generatie die niet meer werd geleverd in Europa (geloof ik).

Een Toyota Corolla Axio, een compacte sedan die weinig met de internationale Corolla van doen heeft en kleiner is dan de kleine sedan voor Zuid- en Zuidoost-Azië, de Vios/Yaris.

Weer een Vellfire, met dubbel kenteken. Het onderste kenteken is een kenteken voor wie regelmatig de grens met het vasteland China passeert. Het karakter links is een afkorting voor de provincie Guangdong en het karakter rechts is de -gang van Xianggang ofwel Hongkong in het Mandarijn. Zoals bekend wordt er in Hongkong Kantonees gesproken. Gang betekent haven, dus Xianggang/Hongkong betekent geurende haven.

De Mitsubishi Delica D:5, een soort vroege crossover tussen een SUV en MPV.

De Toyota Corolla Rumion, de auto die in Noord-Amerika als Scion xB werd verkocht.

Toyota Mark X, een luxe, achterwielaangedreven sedan die onder de Crown is gepositioneerd. Dit model is nog steeds in productie, helaas wordt de productie binnen afzienbare tijd beëindigd zonder een opvolger te krijgen.

Inmiddels had mijn betere compactcamera het loodje gelegd, dus stapte ik over op mijn oudere compactcamera (totdat ik op het idee kwam dat ik 'm natuurlijk ook kon laten repareren in Hongkong).

(H)eerlijke kei car, de Suzuki Hustler.

Letterlijk en figuurlijk een witte raaf in niet-taxi specificatie: deze Nissan Cedric.

De Toyota Mark X Zio was een soort van opvolger van de Ipsum, de auto die in Europa als Picnic en vervolgens Avensis Verso is verkocht. Op de achtergrond het heerlijk hysterische huuraanbod aan woningen.

Dubbele Toyota Sienta.

Die horizontaal geplaatste reclameborden zijn wel echt onmiskenbaar Hongkong. Zalig, maar helaas een uitstervend fenomeen door de opkomst van hysterische neon en led.

Toyota Estima Lucida, zeg maar de Previa, maar dan wat smaller voor Japan.

Isuzu Bighorn (Trooper).

Een Subaru Vivio Turbo RX-R. Leuk!

De komende dagen volgt de rest. :)

De drukte in het straatbeeld spat van de foto's af! Kijkt men niet vreemd naar een Westerse toerist die auto's aan het fotograferen is?

Anderson zei:
De Mystery auto is trouwens een (Crown) Imperial C70 Limousine. (1956). Daar zijn er ongeveer 110 van gemaakt. Van het enige andere jaar, 1955 zijn er ongeveer 170 gemaakt. Die verschilde in de detaillering van de vinnen op de koffer. Chrysler voerde vanaf 1955-1975 (en nog 3 jaar in jaren 80) het Imperial model als apart merk.

Dat is wel heel zeldzaam en wel heel bijzonder om juist in een land als Georgië aan te treffen! Het is een prachtige auto, de auto doet me een beetje denken aan die Russische staatslimousines, de Chaika vooral.

XBXG zei:
De drukte in het straatbeeld spat van de foto's af! Kijkt men niet vreemd naar een Westerse toerist die auto's aan het fotograferen is?

Dat valt wel mee of men laat het niet blijken. In Hongkong zijn er veel westerlingen, dat scheelt en iedereen is er zo met zijn eigen ding bezig en de snelheid ligt er dusdanig hoog dat het ook niet zo opvalt, denk ik. In China ben ik op redelijk afgelegen plekken in minder ontwikkelde delen van het land geweest waar men zo te zien weinig witte/blanke/whatever mensen tegenkomt, daar had ik soms het gevoel een grotere attractie te zijn dan de bezienswaardigheid zelf (mensen die in het gunstigste geval vroegen om met mij op de foto te mogen, in het minder gunstige geval tienermeisjes die zomaar een foto van mij maakten, VRAAG HET DAN!!).

speedtouch zei:
Leuk, dat je die foto´s met ons deelt!

Graag gedaan!

Volgende deel:

De Honda Orthia verdient ook weer wat uitleg. Het is de stationcar-uitvoering van de Civic sedan/coupé van de tweede helft van de jaren negentig. In Europa hadden we enige tijd de Civic Aerodeck, echter was die afgeleid van de Civic vijfdeurs, die op zijn beurt weer was afgeleid van de Japanse Honda Domani sedan. Ik moet zeggen dat ik de Orthia harmonieuzer vind ogen dan de Civic Aerodeck.

De Ford Laser ofwel een Mazda 323 in drag. De Japanse uitvoering van de Laser, zoals dit exemplaar, heeft weer een heel andere neus en achterkant dan de Taiwanese Laser en opgefriste versie daarvan, de Tierra.

Een oude (Japanse) auto aantreffen in Hongkong is niet eenvoudig. Deze Honda Accord was wel een van mijn beste spots:

Dubbele Toyota TownAce Noah.

Een Nissan Sunny.

Een van de gaafste MPV's ooit gebouwd wat mij betreft, deze lage Honda Odyssey.

Mazda E2000, of nou ja, het zou ook de Ford-versie kunnen zijn.

Nissan 180SX

De icoon der iconen van Hongkong, de Crown Comfort. Er zijn drie verschillende kleuren in omloop: de rode komen op Hong Kong Island, Kowloon en elders, de blauwe slechts op Lantau Island en de groene komen op New Territories. Deze rode zag ik in New Territories, want die mogen ook daar dienstdoen.

En een groene. Alle taxi's rijden op LPG.

Nissan Silvia

Lexus ES

De spectaculaire Mitsubishi Pajero Evolution, een homologatiespecial waar er 2.500 van zijn gemaakt. De motor is een 3.5 V6 benzine met 280 pk. Best veel voor een auto van net iets meer dan vier meter lang.

Toyota Crown Royal

De Toyota Probox, in iets andere specificatie tegelijkertijd ook verkocht als Succeed, is een uiterst rationale no nonsense stationcar die vaak als bestelauto wordt ingezet. Zeg maar de Dacia Logan MCV van Toyota, helaas is de auto geen koopje. Wel een geweldig ding wat mij betreft en vast niet stuk te krijgen.

Nissan Cefiro, die in Europa als Maxima QX werd verkocht.

Net een echte Mercedes-Benz, deze Mazda (of Ford).

Vorige generatie Toyota Mark X.

Meer Hongkong:

De Honda Airwave is een stationcar op basis van de eerste generatie Fit ofwel (tweede generatie) Jazz en de derde generatie City sedan (Fit Aria in Japan).

Acura TL. De Acura TL werd in Japan als Honda Inspire of Saber verkocht, maar Hongkong kreeg 'm kennelijk als Acura.

Zo hip zag je een Nissan Note nog nooit. Typisch Japanse verfraaiingen van Autech, Nissans huisleverancier.

De eerste generatie Mitsubishi Ontlader werd in Japan met een heel ander front als Airtrek verkocht.

Dubbele Corolla.

En zo zag je een Prius nog nooit! Een stevig verbouwd exemplaar met een persoonlijk kenteken.

De Honda Accord Wagon, een model op basis van de Japanse Accord. In die tijd had Honda drie verschillende Accords: een voor de thuismarkt (en Hongkong/Macau en vast ook Singapore), een voor Noord-Amerika en een voor Europa.

Een Toyota Mark II Grande.

Een Europese youngtimer als een BMW 3-serie E30 zie je niet veel in Hongkong.

De blauwe taxi, zoals eerder uitgelegd komen die niet verder dan Lantau-eiland. Omdat daar niet veel mensen wonen, zijn er maar heel weinig blauwe taxi's. De luchthaven van Hongkong bevindt zich op het eiland (of op een kunstmatig eiland dat grenst aan Lantau-eiland) en daarnaast Disneyland en het reusachtige Big Buddha standbeeld. Naar die laatste bezienswaardigheid was ik op weg.

Hier een Cedric...

En driemaal Crown Comfort.

Bij Big Buddha: een Ford Econovan.

Weer een Nissan Caravan.

BMW 735i

De Daihatsu Move kennen we hier ook, dit is de Move Custom met een sportiever ogend front. Het gaat om de Japanse uitvoering, dus is het een kei car met 660 cc blokje in plaats van de 1,0-liter benzinemotor uit de Europese Move.

De Acura RL, bij ons als Honda Legend verkocht.

Weer een leuke kei car in de tijd dat Subaru moeite deed om mooie of aparte auto's vorm te geven. Dit is de Subaru R2.

In Taiwan rijden er nog heel veel van rond, in Hongkong is de auto ongetwijfeld veel zeldzamer: de Saab 9000.

Het blijft toch best opmerkelijk om te zien dat de Chinese auto zo zeldzaam is in Taiwan en Hongkong. Dit is een BYD e6, die ook dienstdoet (deed?) als taxi in Rotterdam. BYD is een Chinese batterij- en autofabrikant uit de stad Shenzhen, die grenst aan Hongkong. Nog niet zo lang geleden was Shenzhen een stad van zeer bescheiden afmetingen, inmiddels is het een welvarende metropool.

Een Ford schoolbus.

Naast een historisch gebouw dat ik bezocht stonden wat oude auto's gedumpt: een Integra en Porsche 911 (993) bijvoorbeeld.

Weer een Japanse Accord, dit is de Type R.

Ik zag ze al rijden op het vliegveld: de Suzuki Every, een kei car. Of kei van. Of gewoon kei leuk.

Dit model kenden we hier niet meer van de Daihatsu Move. Dit is wederom de sportief uitgemonsterde Custom.

Een relatief zeldzaam model van Mitsubishi is de Mirage Dingo, een soort Mazda Demio-achtige. Later werden de mallen en licenties verkocht aan de Chinese autofabrikant Hafei, die 'm als Sigma (Saima) verkocht.

Van deze busjes stikt het: de Toyota HiAce en zijn dubbelganger, maar toch echt een eigen ontwikkeling, van Nissan: de NV350 Caravan.

Oudere HiAce.

In Japan (en Hongkong) heeft de Corolla Fielder (de wagon) een heel andere neus dan de onze.

Slechte foto, want in de stromende regen en in de ene hand een paraplu en de andere een camera en mensen die door het beeld heen lopen terwijl ik al klungelend een foto probeer te maken, maar dit is een Chinese Joylong IFLY. Je kunt zien dat de situatie precies omgekeerd is als bij Hongkongers die regelmatig het vasteland China bezoeken: hier zie je bovenaan het blauwe, Chinese kenteken en eronder provisorisch een kenteken voor Hongkong.

Die dag kwam het met bakken uit de hemel. Ik zat langer 'vast' in Hongkong dan de bedoeling was, omdat ik mijn visum voor China in Hongkong had aangevraagd en dat allemaal langer duurde dan de bedoeling was. Op een deprimerende hotelkamer zitten is ook geen optie, dus dan maar wat rondlopen met paraplu en onder de afdakjes proberen te blijven. :) Korte broek en slippers aan en je bent niet meer van echte Hongkongers te onderscheiden.

Een Toyota Estima Supercharger.

Een Previa met persoonlijk kenteken.

De Daihatsu Mira werd in Europa als Cuore verkocht. De Mira Gino is de retro-uitvoering van de Cuore van omstreeks 2000.

Er waren wat garages in de omgeving, dus zo stuitte ik op nog een Mira Gino...

Suzuki Jimny.

Niet het minste spul! Een Mazda RX-7 en Honda NSX.

En jawel, Mira Gino nummer drie!

Een bovengrondse, gelijkvloerse parkeerplaats is een buitengewoon zeldzaam fenomeen in het extreem dichtbevolkte Kowloon.

Rutger DC zei:
Dat is wel heel zeldzaam en wel heel bijzonder om juist in een land als Georgië aan te treffen! Het is een prachtige auto, de auto doet me een beetje denken aan die Russische staatslimousines, de Chaika vooral.
Klopt. Ik zat in een andere Marshrutka dan normaal en kwam door deze straat. Ik dacht dus eerst ook in een flits een Chaika, of een Zil te zien. Vooral omdat ik die modellen niet in detail scherp heb. Dan ben je al snel geneigd in de seconden die je hebt die conclusie te trekken. Op de laatste dag dus even speciaal er heen gegaan als tussenstop naar aan afspraak die ik in het centrum had, om nog wat kiekjes te schieten. Blij dat ik dat gedaan heb. o_O

Afgezien van het stof in nette staat (voor de leeftijd etc). Geen concours staat, maar wel in potentie zo te krijgen. Jammer van het blinderingsfolie, maar goed dat is er af te halen. Is een duur ding op veilingen heb ik al gezien. Dus wel heel apart dat ie hier staat.

Leuke foto's van Hong Kong. Ik heb er geweldige herinneringen aan, als eindpunt van mijn eerste zelfstandige backpack reis, na een nacht ferry vanaf Canton/Guangzhou. Doordat ik geen geld kon pinnen met de creditcard (alleen HK kaarten) kon ik niet aan cash komen (travellers cheques waren al op - ja, dat waren nog eens andere tijden :D ) dus heb ik een nacht rond de Star Ferry pieren gehangen. Met de eerste overvaart naar de overkant en in de vroege ochtend op Victoria Peak rond gelopen. Dat waren twee lange dagen. In het KLM vliegtuig vanaf het oude vliegveld goed geslapen.

Wat me het meeste bijstond - het viel nog onder Brits bestuur - waren de vele Rolls/Bentleys bij de dure hotels. Is dat nog steeds zo? Zal wel niet.

Marshrutka, dat moet ik even googelen hoor. :D Je werkt en/of woont dus in Georgië? Het lijkt me echt een prachtig land! Vermoedelijk ook de prettigste staat ten zuiden of noorden van de Kaukasus om te wonen.

En dank je! Ik denk dat ik Hong Kong ook zou kunnen omschrijven als het startpunt van mijn eerste backpackreis, al was ik bepaald niet professioneel bepakt met een jaar aan bagage bij me, al kon ik dat in HK stallen zodat ik mobieler was op het vasteland China. Zonder geld zitten in het buitenland is niet bepaald een pretje weet ik ook uit ervaring...

De landing op het oude vliegveld schijnt wel een hele belevenis te zijn geweest, alsof je midden in de stad landt (wat natuurlijk ook zo is), jammer dat ik dat niet heb mogen meemaken. :) Het moet er bij de hotels wel stikken van de dure Rolls-Royces/McLarens/Ferrari's e.d., als ik de Flickr-pagina van Jamie Lloyd mag geloven. Ik ben zelf niet zo lang op HK Island geweest, veruit het rijkste en meest westerse/Britse deel waar je die auto's het meest zult vinden. Die dure hotels zijn niet voor mij weggelegd. :D

Inmiddels had ik een goed adresje gevonden om mijn betere compactcamera te laten repareren en zo geschiedde, de camera deed het weer als vanouds (nog steeds overigens), dus ik kon weer iets mooiere plaatjes maken.

Een Nissan Cefiro:

Klaar voor de stadsjungle, deze Pajero.

Een JDM Accord.

Dit model Nissan Prairie kennen we hier niet.

Weer een zeldzame Mitsubishi MPV. Mooi is 'ie niet bepaald, deze Dion.

Ook een hier niet gekende MPV is de eerste generatie Corolla Spacio, zeg maar de Mégane Scénic van Toyota. Toyota wachtte tot de tweede generatie van de Corolla Spacio eer de auto Europa zou bereiken, de Corolla Verso.

Een tweede generatie Nissan Cube, de best gelukte wat mij betreft.

Toyota Mark X

De Toyota bB, bij ons slechts bekend als Daihatsu Materia, een van de twee zustermodellen van de bB.

Toyota Crown Royal

Vierdeurs Honda Integra.

De Nissan Pulsar kennen we in Europa als Sunny.

Heel anders dan de onze, de JDM Corolla.

Subaru R2

De eerste generatie Toyota bB, die de Amerikanen kennen als eerste generatie Scion xB.

Op Hong Kong Island:

Een W114 of W115:

Maserati Spyder

Prachtige Pajero.

Een heel bijzonder model om te zien, deze Toyota Verossa.

Dankjewel speedtouch!

Ik ga weer door, want heb nog twee setjes te gaan.

Deze Lotus Excel was mijn beste spot.

Weer een Toyota Verossa.

Nissan Cedric taxi.

Onder de naam WiLL heeft Toyota een drietal opmerkelijk vormgegeven modellen gemaakt. Dit is de WiLL Cypha.

Het kleine broertje van de Pajero, de Pajero Junior. Het is de voorganger van de Pajero iO ofwel Pinin.

Zulk oud spul zie je zoals eerder gezegd niet veel in Hongkong, hier een Daihatsu Charade.

Integra Type R

Dit is een andere uit de Toyota WiLL-reeks, de WiLL VS. De derde heb ik helaas niet gezien, de Citroën Ami-achtige WiLL Vi.

Niets te zien hier.

En de laatste:

Een Nissan 300ZX of misschien moet ik wel Fairlady Z (de naam in Japan) zeggen:

1994-1999 type van de JDM Daihatsu HiJet.

Isuzu Bighorn

Daihatsu Rocky Wagon

Alweer zo'n HiJet, maar nu met T1 Samba-look.

Heerlijk, die Japanse modelnamen. Dit is de Honda That's:

Nissan Caravan

Doorkijkje in een oud en authentiek stuk van Kowloon.

Een van de typisch Japanse Honda's, de Mobilio, die er nog best vaak te zien is.

Waarom zie je een C4 Cactus hier meestal in suffe kleuren? Zo is het nog eens een frisse verschijning. Ik denk niet dat er heel veel van rondrijden in HK.

Een Mercedes-Benz 300 SL (R107)

Starlet GT Turbo (als 'ie origineel is tenminste):

Een compacte sedan van rond 2000: de Honda City.

Een klein bommetje: de Mitsubishi Colt Ralliart. Dit is het Japanse model die op detail afwijkt van de Europese Colt.

Suffe sedan: de Nissan Sunny. Of Latio, of Almera, ik weet niet hoe de auto in Hongkong heet.

Sportief gelijnde MPV: de Honda Jade.

Een Cedric en een Crown Comfort taxi.

Abarth Punto Evo

Nog een Skyline.

Tot besluit deze Infiniti QX80, een lomp bakbeest met 5.6 V8 benzinemotor.

Alle 347 foto's van Hongkong: https://www.flickr.com/photos/83468718@N06/albums/72157684932450275

Jij zult na je tijd in Azië er wel aan gewend zijn, maar wat ontzettend veel rare en voor ons totaal onbekende auto's rijden daar!
Dank voor deze ontzettend leuke serie uit Hong Kong, en het enorme napluiswerk wat je zult hebben gedaan voor sommige auto's. (y)

@ marathon: Leuk, maar ik denk dat je op Kreta nog wel veel leuker spul moet kunnen tegenkomen! Op Griekenland moeten immers nog veel oude beestjes rondrijden.
@ XBXG: Dankjewel! Het helpt wel dat ik bovengemiddeld geïnteresseerd ben in de Aziatische automerken, dan ligt het merendeel op zijn minst wel bekend op mijn netvlies. Bij de Chinese auto's kostte het in sommige gevallen iets meer tijd om het merk/type te achterhalen.

Na Hongkong kwam het vasteland China. Het visum voor China was eindelijk klaar, dus kon ik het hotel in Hongkong voor de tweede keer vaarwel zeggen. Na het inchecken en afstempelen reis je met de hogesnelheidstrein binnen een uur naar Guangzhou (Kanton), de hoofdstad van de provincie Guangdong met zo'n vijftien miljoen inwoners.

In een oude, sfeervolle wijk van Guangzhou:

Op Shamian eiland in het centrum van de stad bevindt zich koloniale architectuur. Het eiland werd in de negentiende eeuw (gedurende de Eeuw van de Vernedering) via een concessieovereenkomst in een Frans en Brits deel opgedeeld en daarom waan je je zo in Europa.

In China heb ik als trouwe volger van de Chinese autoindustrie natuurlijk veel auto's vastgelegd, maar het is veel teveel om hier te delen en bovendien zegt de overgrote meerderheid van de auto's bijna niemand iets, dus ik zal me meer beperken tot de auto's van Europese/Amerikaanse/Japanse/Koreaanse autofabrikanten, de oudere auto's van Chinese autofabrikanten of de meer interessante moderne exemplaren.

Hier staan alle 958 foto's (auto's en reisfoto's): https://www.flickr.com/photos/83468718@N06/albums/72157685771305826
En hier slechts de reisfoto's (pagina 2/3): https://www.flickr.com/photos/83468718@N06/albums/72157688993250611/page2

De Lifan 320 oogt fris en vrolijk in de kleur geel.

De in 2014 geïntroduceerde Borui betekende een grote stap vooruit voor Geely. Het was de eerste door voormalig Volvo-ontwerper Peter Horbury getekende Geely. Erachter staat een JAC Tongyue.

De Landwind X6. Landwind geniet behoorlijk wat naamsbekendheid in Nederland, maar is slechts een kleine speler.

De Admiral van ZX Auto (Zhongxing) werd in 2000 gelanceerd en is een SUV op basis van een oude Toyota Hilux-kopie.

In 2009 startte FAW-Toyota met de lokale productie van de Crown Royal Saloon.

De MG 3, een kleine hatchback die ook in landen als het Verenigd Koninkrijk, Thailand, Chili en Australië wordt aangeboden.

De Fiat Palio Weekend werd lokaal gebouwd.

De Elantra (model vanaf 2000) en Sonata (moInca) zijn de standaard taxi's in Guangzhou. De Sonata moInca is een Sonata van omstreeks 2002 die speciaal voor China een facelift kreeg en nog steeds wordt gebouwd...

Een Dongfeng Sokon C37. Dongfeng Sokon is ook op de Nederlandse markt actief (DFSK). De C35/C36/C37-serie is een bestelauto met het uiterlijk van een Ford Transit, maar duidelijk een formaat kleiner.

Beijing Jeep startte in 1985 onder de namen BJ2500 en BJ4000 met de lokale productie van de Cherokee. In 2001 werd de auto vernieuwd en kreeg de auto de naam Jeep 2500. In 2009 werd de productie verplaatst naar Beijing Auto Works (BAW) en sindsdien werd de auto onder de naam BAW Qishi S12 aan de man gebracht.

De Volkswagen Gol werd in 2002 op de Chinese markt gelanceerd en verkocht slecht, zodat de Polo 'm al gauw verving.

Over de Chery Fulwin en Cowin heeft AutoWeek recent een stukje geschreven. Het is een in licentie gebouwde eerste generatie Seat Toledo, waarvan Chery de apparatuur en mallen verkreeg nadat de productie in Spanje eind jaren negentig werd beëindigd. De auto heeft echter een Ford-motor. De Cowin was in eerste instantie een iets duurder zustermodel, met een opgefriste neus en achterkant.

De JAC Heyue RS (Hojoy RS) werd in 2009 gepresenteerd en is een voor die tijd prima ogende MPV.

Chery Fulwin.

Vervolgens kwam ik per metro, hogesnelheidstrein en vanaf Guilin per taxi uit bij de Longji rijstterrassen.

In het dorpje, Dazhai, stond ook nog wat blik:

Wederom een (ouder) product van de kleine autofabrikant ZX Auto, ditmaal de Star (codenaam BQ6501Y2B3, dat je het even weet ;)). Het is een SUV op basis van een Isuzu pick-up (kopie).

Een Songhuajiang HFJ6350. Hafei (voorheen Songhuajiang) was een van de autofabrikanten die de Suzuki Carry in licentie maakte. Hafei heeft een altijd leuke auto's voortgebracht, met de door Pininfarina getekende Lobo als een van de leukste Chinese auto's ooit wat mij betreft, helaas bestaat Hafei niet meer.

Een Mitsubishi Pajero waar om de een of andere reden een Great Wall-logo op zit.

Een FAW Hongta Lanjian Jiefang gebaseerd op een oude Isuzu Elf.

Buick is al twee decennia een groot succes op de Chinese markt. De GL8 was een van de eerste modellen, een MPV gelijk aan de auto's die wij als Chevrolet Trans Sport of Opel Sintra (met kortere wielbasis) kennen. In 2005 werd de GL8 grondig gewijzigd en bleef zo nog tot 2017 in productie, jarenlang zij-aan-zij met zijn opvolger.

China deel 2

Nog steeds in het piepkleine dorpje Dazhai, ten noorden van Guilin in de provincie Guangxi:

Volkswagen Lavida

De Soueast Freeca is een Mitsubishi Freeca, zoals de auto in Taiwan werd gemaakt en verkocht, met andere logo's. De Freeca is een Taiwanese ontwikkeling, maar werd in grote delen van Zuidoost-Azië aangeboden.

In China bestaan talloze modellen of varianten van modellen die we in Nederland niet kennen. Van de vorige (en huidige) generatie Peugeot 308 bestaan twee sedans: de 308 met de wielbasis van de hatchback en de 408 met de wielbasis van de 308 SW. Dit is de 308.

De Isuzu TF pick-up uit de jaren tachtig en negentig heeft model gestaan voor talloze illegale en legale kopieën van Chinese makelij. Dit is de JMC Baowei.

Een speciaal voor China ontwikkelde sedan is de Buick Excelle GT.

Nog een bijzonder geval is de Chinese Ford Edge. Speciaal voor China heeft de Edge een langere wielbasis, rechtere daklijn en achterkant om plaats te bieden aan drie zitrijen.

Weer een kekke kopie op Isuzu TF-basis... Ditmaal van Great Wall, tegenwoordig een van de grootste lokale autofabrikanten, maar toen nog een relatief kleine speler. Dit is de Sing. De neus is dan weer een kopie van een oude Nissan Frontier in Amerikaanse specificatie.

Ook de oude Peugeot 3008 kreeg een eigen uiterlijk voor China. Bij de A-stijl heeft de raamlijn een andere knik, de raamlijn van het derde zijruitje is heel anders en ook het front wijkt af.

En dat geldt ook al voor de eerste generatie Chevrolet Cruze, die in China nog een facelift kreeg met afwijkend front.

Voor de Huasong 7 lijkt maar weinig te pleiten, want die ziet er niet best uit. Wat wel tot de verbeelding spreekt is de aandrijflijn: een 2,0-liter turbo benzinemotor van BMW. Huasong is een merk van Brilliance, een merk dat sommigen wel zullen kennen vanwege het mislukte Europese avontuur.

Baojun is een joint-venture merk van SAIC-GM-Wuling. General Motors bezit dus eenderde van de aandelen. Dit was het eerste model, de 630. Tegenwoordig is het merk niet meer weg te denken uit China en worden er honderdduizenden Baojuns per jaar verkocht. Op sommige exportmarkten worden de modellen aangeboden onder de merknamen Chevrolet, Wuling of MG. Deze Baojun 630 is overigens gebaseerd op de eerste Buick Excelle ofwel Daewoo Nubira/Lacetti.

De Jinbei Haise is de bekendste oude Toyota HiAce-kloon van China.

Het laatste model Peugeot 408 (pre facelift) en de eerste serie Volkswagen Lavida, een model dat in 2008 werd gelanceerd en samen met de nieuwe Bora de toen in een neerwaartse spiraal verkerende verkopen van het verouderde Volkswagen-productgamma een zeer welkome boost gaf.

Dit soort vrachtauto's, vast een kopie van een Japans of Europees vrachtautomerk, zie je nog veel in rurale gebieden rijden. Autokolossen als FAW en Dongfeng maakten deze vrachtauto's decennia geleden al, tegenwoordig zijn het kleine merkjes die het oude ontwerp nog steeds produceren. Dit is een Fuda Jixing.

JMC Baodian, een zustermodel van de eerder genoemde JMC Baowei.

Vervolgens reisde ik door naar Sanjiang, in het uiterste noorden van de provincie Guangxi.

De Nissan Lannia is een speciaal voor China ontwikkelde sedan. De auto is tussen de Sylphy (C-segment) en Altima (D-segment) gepositioneerd. Het is zonder meer een van de opvallendst vormgegeven sedans op de markt.

Een van de grootste automobiele iconen van China is toch wel de Volkswagen Santana. De auto ging in 1985 in massaproductie na een proef in 1982. Alleen in China zijn er al meer dan 3,5 miljoen van geproduceerd. Dit lijkt een behoorlijk oud exemplaar kijkende naar het kenteken: kentekens gaan op numerieke volgorde en nadat alle cijfers op waren kwamen er ook letters bij, zeg maar vergelijkbaar met het Italiaanse kentekensysteem. Net als in Italië zie je ook uit welke county in welke provincie het kenteken komt. De kentekens behoren echter niet toe aan de auto, maar aan de eigenaar en kunnen dus worden overgenomen bij aanschaf van een nieuwe auto. Dit is kenteken nummer 1622 uit de county en zal daarmee redelijk oud zijn.

Geely maakt tegenwoordig auto's die zich in de meeste opzichten met gevestigde Aziatische en Europese concurrenten kunnen meten. Dat was in het begintijdperk niet het geval. Geely is opgericht door Li Shufu, die in 1986 begon als koelkastenmaker met geleend geld van zijn ouders. De autoproductie begon in 1998 en tegenwoordig is Geely de grootste onafhankelijke autofabrikant van China en deels of volledig eigenaar van merken als Volvo, Londen Taxi, Proton en Lotus, ook heeft het een klein minderheidsaandeel in Daimler (Mercedes-Benz). Oftewel, Geely is de verwezenlijking van de Chinese Droom. De eerste auto's van Geely waren kopieën van de Xiali ofwel Daihatsu Charade. Dit is de Uliou, wat in het Chinees een afkorting is voor 'Beter dan Xiali en Buick Sail', twee van zijn concurrenten. Die brutaliteit heeft Geely nog ver gebracht!

Nog zo'n icoon van de Chinese autoindustrie is de Beijing BJ 212, in Nederland op een blauwe maandag verkocht als Peking Jeep. De auto werd ontwikkeld in 1963-1964 door Beijing Auto Works (BAW) en had zijn publieksdebuut op het Plein van de Hemelse Vrede in Peking gedurende de start van de Culturele Revolutie. Mao Zedong gebruikte de auto als inspectiewagen. De Beijing BJ 212 was waarschijnlijk geïnspireerd op de UAZ 469, waarvan de eerste prototypes uit 1960-1961 stammen. Echter, de Beijing Jeep ging al in 1966 in productie, ruim voordat de UAZ van de band rolde (eind 1972). Dit exemplaar is wel een ouwetje en komt uiterlijk uit de eerste helft van de jaren tachtig.

Nog een Geely met een vlekje door een klein beestje op de lens...

Een knappe sedan is de JAC Heyue met dank aan de designkunsten van Pininfarina. De auto staat alleen nogal hoog op zijn poten.

Wuling is tegenwoordig de bekendste Chinese autofabrikant van kleine personenbusjes. Dit is een oude Dragon Lucky Star, die eigenlijk een kopie is van de Mitsubishi Minicab.

Nog een icoon: de Chery QQ, de befaamde kopie van de Chevrolet Spark (Daewoo Matiz). Ooit was het de best verkochte Chinese auto.

Kawei is (was) weer zo'n piepkleine autofabrikant, die onder meer een kopie van de eerste generatie Kia Sorento maakte. De K1 is weer een pick-up op basis van die Kia Sorento-kopie.

Leuke en vooral erg leerzame serie, Rutger! (y)

Dit soort vrachtauto's, vast een kopie van een Japans of Europees vrachtautomerk

Zo goed als zeker geen Europese invloed, ik gok erop dat een Japanse truck hiervoor model heeft gestaan of anders een Rus.

Bedankt 929V6! Ook voor de aanvulling. Die vrachtauto heeft ook wel iets weg van een ZiL of Ural inderdaad. Ik heb even gekeken op Wikimedia Commons naar Hino, Nissan Diesel/UD, Mitsubishi Fuso en Isuzu, de truck heeft het meeste weg van de Isuzu TX/TXD volgens mij.

China deel 3

Inmiddels zat ik dus in Sanjiang in het noorden van de provincie Guangxi. Daar wilde ik Chengyang bezoeken, een dorp, of beter gezegd een soort gemeente bestaande uit acht dorpjes van de Dong-minderheid. Een motortaxi bracht me er naartoe, hij bleef vervolgens in het dorp een uurtje op me wachten en bracht me vervolgens terug naar het treinstation. Da's het voordeel van wat meer betalen (nog steeds heel weinig). Gedurende het ritje achterop de motor van 45 minuten was het prima toeven.

De Dong is een van de 56 erkende minderheden van China (in werkelijkheid zijn er veel meer). In China wonen er zo'n drie miljoen Dong, verspreid over oostelijk Guizhou, westelijk Hunan en noordelijk Guangxi. Dong-dropjes worden gekenmerkt door zogenaamde trommeltorens, houten paalwoningen en wind-en-regen bruggen. De Yongji wind-en-regen brug is een van de mooiste en bekendste in zijn soort, komt uit 1912 en is 65 meter lang. Dit soort bruggen dienen niet alleen transportverbinding, maar bieden ook een plaats om te schuilen tegen de regen en worden gebruikt als een plek voor commerciële en sociale activiteiten. Helaas vervaagt de cultuur van de minderheden steeds meer onder invloed van de moderniteit en doordat de mensen uit de arme regio's richting de stad trekken in de hoop op een beter bestaan. De mooiste (meest toeristische!) dorpjes zijn daarnaast naar Westers perspectief eigenlijk gewoon verpest en staan geheel in dienst van het toerisme. De traditionele woningen zijn dikwijls vervangen door betonconstructies die voorzien zijn van houten bekleding zodat het traditioneel moet ogen en er worden allerlei culturele activiteiten opgevoerd die maar weinig met het echt traditionele leven van de mensen te maken lijken te hebben. Anderzijds is het toerisme een manier voor de lokale bevolking om toch wat inkomsten te genereren.

De Haval H9 is de grootste SUV van Great Walls SUV-merk Haval. Onder de koets lijkt men veel Toyota Land Cruiser Prado/150-serie techniek te hebben gebruikt, al zal dat niet via de officiële weg zijn gebeurd.

Weer zo'n vrachtauto, waarschijnlijk dus een Isuzu-kopie. De auto oogt identiek als het exemplaar in mijn vorige serie, maar zoals gezegd wordt/werd de vrachtauto door talloze autofabriekjes gemaakt. Dit is een Yudong Jingang.

Een van de mooiste Chinese compacte SUV's is wat mij betreft de Soueast DX3. De auto zou niet misstaan op onze wegen wat mij betreft.

De Volkswagen Lamando is speciaal voor China ontwikkeld en is een vierdeurscoupé (platte sedan met lage daklijn) op basis van Volkswagens modulaire MQB-platform.

Weer een Wuling Dragon Lucky Star.

De MPV Chery Cross Eastar werd in 2006 geïntroduceerd, oorspronkelijk als Chery V5. Later werd de auto toegewezen aan het mislukte submerk Rely.

Terug in het stadje Sanjiang liet de motortaxichauffeur me nog wat mooie (nieuwe) gebouwen en constructies zien in traditionele Dong-stijl.

Een van de (ooit) populaire compacte crossovers van Changan: de CS35.

De Volkswagen Passat Lingyu verscheen in 2005 en is eigenlijk een eerste generatie Skoda Superb.

In 2005 lanceerde Geely met hulp van Daewoo de ziyoujian ofwel Freedom Cruiser. Geely had duidelijk goed gekeken naar Mercedes-Benz, helaas was het geen topper in de botsproeven.

Is dat niet een Mitsubishi Grandis? Welnee, het is de Joyear (Jingyi) van Dongfeng Fengxing. Als je goed kijkt zie je eigenlijk dat het een kopie van de tweede generatie Renault Scénic is, maar dan vermomd als Mitsubishi Grandis.

Een van de auto's waarmee Baojun de harten van de Chinezen stal is de 510, een vlot vormgegeven en spotgoedkope compacte crossover.

Haima is de enige Chinese autofabrikant uit de kleinste provincie van China: het eiland Hainan, dat zo groot is als België of Taiwan. Haima is een afkorting van Hainan Mazda (mazida), maar is ook Chinees voor zeepaard. Het bouwde jarenlang Mazda's in licentie, onder meer de 929 Estate en diverse generaties 323. Omdat FAW (First Auto Works) al gauw een controlerend belang in de autofabrikant verwierf, ging de joint-venture Hainan Mazda over op FAW en ging Haima onder eigen vlag auto's verkopen en ontwikkelen. Tegenwoordig maakt het onder meer deze Family sedan. Helaas zijn de verkopen van de autofabrikant in de laatste jaren ingestort.

Shanghai Maple werd in 2000 opgericht als Shanghai Jieshida (Jmstar) Enterprise Development, maar werd omgedoopt tot Shanghai Maple Guorun Automobile toen Geely een aandeel in de onderneming na. In 2008 was Shanghai Maple volledig onderdeel van Geely. Shanghai Maple maakte kopieën van de Citroën ZX (Fukang). Dit is een zeldzaam vroeg model uit de beginjaren met de smalle koplampen en Jmstar-badge achterop.

De Toyota Platz (Echo) werd vanaf 2000 lokaal geproduceerd door Tianjin FAW, in eerste instantie onder Xiali-vlag als Xiali 2000 en na deze opfrisbeurt in 2004 als FAW Vela.

Ik had eerder een plaatje van de achterkant van de Geely Borui gedeeld, zo ziet de auto er schuin van voren uit en dat valt dan toch een beetje tegen.

Is het een Mercedes-Benz B-klasse? Welnee, het is de Senova D20 van BAIC. Het bijzondere is dat Chinese autofabrikanten er een handje van hebben om zich qua vormgeving te laten inspireren door hun joint-venture-partner. Misschien omdat die buitenlandse autofabrikanten wel twee keer nadenken voordat ze hun eigen Chinese partner voor het gerecht dagen. De Senova D20 is onderhuids gebaseerd op de laatste Mitsubishi Colt en heeft ook motoren van Mitsubishi (tegenwoordig ook elektrische aandrijflijnen) en is dus ook een volle klasse kleiner dan de B-klasse.

Een van de bekendste en beruchtste kopieën is de Landwind X7. Copyrightschendingen waren lange tijd aan de orde van de dag in China en de Chinese autoindustrie heeft talloze auto's gekopieerd. De X7 is natuurlijk een kloon van de Range Rover Evoque en werd in 2014 geïntroduceerd. Na een rechtszaak in 2019 heeft de Chinese rechter besloten dat de verkoop met onmiddellijke ingang moet worden stopgezet, omdat de auto vijf overeenkomstige unieke stijlkenmerken van de Evoque zou hebben.

De Chery QQ naast het origineel, de Chevrolet Spark, die bij ons natuurlijk bekend is als Daewoo en later Chevrolet Matiz.

Foday (Fudi) is weer zo'n kleine Chinese autofabrikant van SUV's en pick-ups die voorheen voornamelijk kopieën van de Isuzu TF pick-up maakte. Dit is zo'n SUV-variant, de Explorer II.

We blijven in de kopieermodus, want Haima maakte in de vorm van de 2 Cupid een kopie van de Mazda2. Zoals gezegd was Haima een vroegere joint-venture partner van Mazda, die blijkbaar geen afscheid kon nemen van de voormalige partner. De proporties zijn niet helemaal gelijk aan die van de Mazda en kloppen niet meer, vooral de achterkant.

Speciaal voor China investeerde Suzuki in een facelift voor de Alto. Suzuki heeft vorig jaar besloten om de Chinese markt vaarwel te zeggen en de contracten in de joint-ventures Changhe-Suzuki en Changan-Suzuki te ontbinden. Suzuki is grotendeels afhankelijk van kleine auto's en in de kleinere segmenten zijn buitenlandse autofabrikanten weggeconcurreerd door de dikwijls door lokale overheden zwaar gesubsidieerde Chinese autofabrikanten, die na een prijzenslag zeer lage prijzen rekenen voor hun producten.

Wat de Lavida is voor de joint-venture Shanghai-Volkswagen, is de Bora voor FAW-Volkswagen. Beide auto's zijn (waren) gebaseerd op het platform van de Golf IV/Bora.

Speciaal voor China ontwikkelde Citroëns luxemerk DS een drietal modellen: de 4S hatchback, 5LS sedan en 6WR (later kortweg 6) crossover. De modellen zijn nauw aan elkaar verwant en delen het platform met de DS 4/5 en Citroën C4. De Chinese verkopen van DS zijn op dit moment dramatisch slecht.

Het is weer tijd voor een kekke kopie! BYD is een grote accufabrikant die sinds 2005, na de overname van autofabrikant Qinchuan, ook auto's ging bouwen. Dat resulteerde in vele auto's die in eerste instantie duidelijk waren gekopieerd van Toyota en Honda. De inspiratiebron van de F0 laat zich niet moeilijk raden, de Toyota Aygo. BYD wilde 'm oorspronkelijk als F1 lanceren, maar dat hield Bernie Ecclestone tegen.

Speciaal voor China ontwikkeld is de Honda Crider, een auto die voor de gemiddelde Europeaan niet gemakkelijk op het netvlies ligt, maar in China erg populair is.

Een soort Volkswagen Polo van Kia is de K2. Of nou ja, de auto oogt lang niet zo goed als de vorige generatie Polo, daarvoor schort er teveel aan de verhoudingen. De auto heeft het formaat en platform van de Rio, maar is bedoeld voor markten zoals China en Rusland (daar als Rio al jarenlang een van de best verkochte auto's). De auto is er als sedan en veel minder populaire hatchback. Dit is de eerste generatie.

Geen oude Toyota Hilux, maar de kopie van Great Wall: de Deer.

@ Dietrich Celine: Gave Mustang!

Ik was gebleven op de parkeerplaats van het (hoge snelheids)treinstation van Sanjiang in de provincie Guangxi. Daar pakte ik de trein richting het noorden, om er bij de eerstvolgende halte weer uit te stappen: Congjiang, in het zuiden van de provincie Guizhou. Guizhou is vanwege de geïsoleerde ligging lange tijd met afstand de armste provincie van China geweest, inmiddels komt Guizhou's BBP per inwoner op de 31ste plek van de 33 provincies. Nog steeds geen vetpot dus. In China zijn er zeer grote verschillen in de verdeling van de welvaart, met grote verschillen tussen provincies onderling, maar ook in provincies zelf tussen de stad en het arme platteland. Met Guizhou gaat het inmiddels wat beter, wat onder meer met de almaar verbeterde transportverbindingen te maken zal hebben. In Congjiang ligt een dorpje met de naam Zhaoxing dat erg in trek is bij toeristen, voornamelijk Chinese toeristen, maar toevallig verbleef ik die nacht met een Franse man en een Spaans meisje in het kleine hotel/hostel (andere gasten waren er niet).

Zhaoxing moet een van de grootste en prachtigste dorpjes van de eerder genoemde Dong-minderheid zijn geweest. Maar helaas, dit dorp is zoals zoveel Chinese toeristische trekpleisters verandert in een tourist trap. De houten paalhuizen zijn ook hier vervangen door betonnen kolossen bekleed met hout. Dwars door het dorp is alles plat gebulldozerd om plaats te maken voor een brede boulevard. In deze hoofdstraat bevinden zich talloze lawaaiige KTV (karaoke) cafés en heel veel restaurants, veelal door Han-Chinezen gerund, en souvenirshops. Het verder desondanks prachtige dorp is wat mij betreft alsnog een bezoek waard, door de ongetwijfeld wel traditionele trommeltorens en wind-en-regen bruggen in het dorp en de lokale bevolking, die moeiteloos te herkennen is door klederdracht (soms, vaak ook westerse kleding), de minder gejaagde manier van leven en dagelijkse activiteiten, alsof er nooit iets veranderd is. Bovendien is het dorp een goede uitvalsbasis voor kleinere, maar nog niet verpeste Dong-dorpjes en de stad Liping.

De spots in het dorp:

Een Dongfeng truck in het dorp, weer zo'n Isuzu-achtig ding. Dongfeng is een van de grootste Chinese autofabrikanten en heeft van oudsher een sterke positie op de Chinese vrachtautomarkt. Dit is duidelijk een wat oudere vrachtauto dan de groen gekleurde trucks die eerder de revue passeerden, met rechthoekige koplampen en grille.

Knappe SUV van Qoros, de 5 SUV. Qoros is kortstondig in Slowakije op de markt geweest met de bedoeling om later de rest van Europa te veroveren, maar het mocht niet zo zijn. Daar waren vooral de teleurstellende verkoopresultaten op de thuismarkt debet aan, met als gevolg een zwaar verlieslijdend bedrijf dat door Chery en een Israëlische partij van de hand werd gedaan en zo in de handen van een investeringsmaatschappij kwam. Sindsdien gaat het weer wat beter.

De Kia K3 is niet genoemd naar de Belgisch-Nederlandse meidengroep. Het is een compacte sedan die in Noord-Amerika als Forte bekend is en bij de Australiërs Cerato wordt genoemd. Dit is de vorige generatie. Speciaal voor China heeft de auto een anders vormgegeven voor- en achterkant.

Al bijna net zo iconisch als de Volkswagen Santana (van SAIC/Shanghai Volkswagen) is de Jetta (van FAW Volkswagen). De auto ging op 5 december 1991 in productie en kreeg in 1997, 2004 en in 2010 facelifts. Dit is er een van het laatste type, dat in productie bleef totdat in 2013 een nieuwe, speciaal voor China ontwikkelde compacte sedan met de naam Jetta verscheen.

De JAC T6 is een prima uitziende pick-up wat mij betreft en hoort bij de vijf populairste pick-ups in China van dit moment.

Weer zo'n vrachtauto, gelijk aan de twee eerder getoonde groene pick-ups, maar wederom van een ander merk, ik weet niet eens welke (behalve dat het met een C moet beginnen kijkende naar het logo).

Zotye is een onafhankelijke autofabrikant die in 2006 begon met de productie van de 2008, een (illegale) kopie van de Daihatsu Terios (in China Dario Terios geheten). Zotye komt weleens in het autonieuws vanwege dubieuze kopieën van buitenlandse autofabrikanten, naast de Daihatsu waren onder andere Audi (A6, Q3, Q5), Porsche (Macan) en Toyota (Allion) slachtoffer. Sympathieker zijn de eigen versies van de Fiat Multipla en Fiat Palio/Siena/Perla, die Zotye onder eigen vlag maakte nadat het de productierechten en apparatuur van Fiat had overgenomen. Zotye bezat ook de rechten om de Lancia Lybra te produceren, helaas bleef het bij prototypes.

De Ford Escort werd speciaal voor China ontwikkeld en is gebaseerd op de tweede generatie Focus. De auto is dan ook onder de (nieuwe) Focus gepositioneerd.

King Long is een van de bekendste Chinese fabrikanten van bussen en touringcars, die ook deze Toyota HiAce-kopie maakt.

Foton Wuxing is een bedrijfsonderdeel van (vracht)autofabrikant Foton. Dit soort brommobielen, met drie of vier wielen, zie je vooral in het Chinese achterland. Deze Foton Wuxing Luqi is duidelijk geïnspireerd op een oude Volkswagen Polo. Erachter de lokaal gebouwde Ford Transit.

Soueast schakelde de hulp van Pininfarina in voor het ontwerpen van de DX7 Bolang, het resultaat is een voor Chinese begrippen bovengemiddeld herkenbare en strakke crossover.

In 2005 verkreeg SAIC de productierechten van de Rover 75 (net als toenmalig concurrent NAC de rechten op de merknaam MG en de 25/Streetwise, 75 en TF verwierf). Helaas voor SAIC waren de rechten op de merknaam Rover in bezit van BMW, die Rover weer doorverkocht aan Ford in 2006. Waarschijnlijk waren de autofabrikanten bang dat de Chinezen SUV's zouden gaan bouwen onder Rover-vlag, daarmee Land Rover in de weg zittend... Daarom koos SAIC voor de merknaam Roewe: lijkt op Rover, maar is het niet. In 2007 kwam het in zwaar verkerende NAC (Nanjing Automobile) in bezit van SAIC, zodat MG en Roewe weer onder een dak kwamen. De Roewe 350 is een compacte sedan die in 2010 werd geïntroduceerd.

Nog een Roewe is de W5, de eerste SUV van het merk. Roewe-eigenaar SAIC had vroeger SsangYong in bezit, totdat de Koreanen in zwaar terecht kwamen, uitstel van betaling aanvroegen en uiteindelijk zouden worden gered door het Indiase Mahindra. Maar goed, SAIC had alles al in huis om de SsangYong Kyron in iets gewijzigde vorm onder eigen vlag in productie te nemen. Die Kyron is hier nog eenvoudig in te herkennen.

Vanuit Zhaoxing heb ik een middagje Liping bezocht, een fraaie stad waar toerisme nog niet zo'n vat op heeft gehad. Dat stadje komt in de volgende post aan bod, hier alvast wat spots:

Vroeger waren er allerlei leuke stadsauto's uit China, door de prijzenslag zijn dit soort auto's nog maar nauwelijks interessant, omdat je voor bijna hetzelfde geld een behoorlijke compacte sedan of MPV'tje koopt. Een van die aardig gelijnde stadsauto's is de Changan Benben (exportnaam: Benni). Dit is de eerste generatie, die in 2006 verscheen. De auto staat wat lullig op zijn wieltjes (waar de Hyundai Atos bijvoorbeeld ook last van had), maar de vormgeving vind ik behoorlijk origineel.

(Bijna) iedere zichzelf respecterende internationale autofabrikant heeft wel een speciaal voor China ontwikkelde sedan in het gamma. Kia heeft bijvoorbeeld de K4, een zustermodel van de eveneens exclusief voor China bedoelde Hyundai Mistra.

Er zijn tegenwoordig tientallen kleine LSEV (low-speed electric vehicle) fabriekjes in China, die een soort elektrische brommobielen maken. Dit is bijvoorbeeld de Yuedi T70, die identiek is aan de Yogomo Yujie Q, maar dat dacht je waarschijnlijk al. :D Optisch is het duidelijk een Citroën C1 om te zien, maar dan veel kleiner en smaller en met een topsnelheid van 50 km/h.

Een zeldzame auto is de X9 van Landwind, de driedeursuitvoering van de X6. Auto's met minder dan vier portieren zijn gewoon niet in trek in China. Zoals de X6 een kopie is van de Isuzu Rodeo/Opel Frontera, is de X9 dat van de Isuzu Amigo/Opel Frontera Sport.

Weer een andere auto van Baojun, de joint-venture van SAIC-GM-Wuling, is de 310. Hij is de goedkoopste Baojun en zeg maar een soort Chinese Dacia Sandero qua positionering.

Een vroege en daardoor zeldzame Great Wall Deer, een van de Toyota Hilux-kopieën. Toen was het front nog identiek aan dat van de Hilux, waarmee dit exemplaar waarschijnlijk een jaar of 18-20 oud zal zijn.

De Geely Emgrand EC7 is een van de populairste Geely's en stamt uit 2008.

Velen zullen weleens van de merknaam Hongqi (Rode Vlag) hebben gehoord, een merk van First Auto Works (FAW), een van de vier grootste autofabrikanten in handen van de Chinese staat. De eerste Hongqi, de CA72, was gebaseerd op een 1955 Chrysler/Imperial. In 1988 startte FAW de productie van de Audi 100 onder eigen vlag, de CA7180/7200/7220-serie. Dit is zo'n Hongqi Mingshi CA7180. Het is de enige Hongqi die ik die reis heb gezien.

De roemruchte Duitse autofabrikant Borgward beëindigde in 1961 door financiële problemen de productie van auto's, maar keerde in 2015 terug met dank aan de kleinzoon van Carl Borgward, Christian Borgward. Met zijn zakelijke partner Karlheinz L. Knöss en hulp in de vorm van investeringen door de Chinese (vracht)autofabrikant Foton, kwam zo de BX7 tot stand. De BX7 ging in 2016 in productie en werd later gevolgd door de BX5 en BX6. De Chinese verkopen vallen niet mee en de Europese exportplannen lijken telkens te worden uitgesteld. Als dat maar goed gaat...

Jeetje, wat rijden er in China een boel onbekende auto's rond: enkele herken/wist ik wel, maar veel zijn mij onbekend.

Sjon77 zei:
Jeetje, wat rijden er in China een boel onbekende auto's rond: enkele herken/wist ik wel, maar veel zijn mij onbekend.

Ik heb mijn ogen uitgekeken! :D

Ik was dus gebleven in Liping, een kleine stad met zo'n 100.000 inwoners. Dit stadje bezocht ik omdat het een fraai oud centrum heeft, dat eigenlijk uit een straat bestaat (Qiao straat), met stenen trappen aan beide zijden die een fraai uitzicht geven over de daken en daarnaast allerlei zijstraatjes en hofjes waarvan je sommige kunt bezoeken. Het centrum stamt uit de Ming (1368-1644) en Qing (1644-1912) dynastieën. Mao Zedong hield in 1934 gedurende de Lange Mars een conferentie in de stad en er zijn dan ook nog vele gebouwen die herinneren aan dit verleden. Liping was een prettige verrassing, want de touringcars waren hier niet te bekennen - er waren nauwelijks Chinese toeristen (laat staan westerse, waardoor het de authentieke sfeer heeft weten te behouden.

De Nissan Bluebird was in een joint-venture met Dongfeng in 1999 de eerste Nissan die lokaal in China werd gebouwd. De auto onderging twee facelifts gedurende de levenscyclus, dit is de laatste die tot 2007 in deze vorm werd verkocht.

De Roewe RX5 is razend populair en was de eerste volledig zelf ontwikkelde SUV van SAIC's submerk, na de W5 op SsangYong Kyron-basis.

De RX5 moest het onder meer opnemen tegen de Geely Boyue. Tot voor kort haalden beide modellen nog 20.000 stuks op maandbasis. Na de (gedeeltelijke) overname van Proton wordt de Boyue in Maleisië als Proton X70 aan de man gebracht. Op de achtergrond staat een interessante communistische/marxistische leus. De tekst is een beetje weggevallen, maar er staat eenvoudigweg iets als we moeten hard werken en het volk dienen.

De Kia Sportage R kreeg speciaal voor China een facelift en werd als goedkoper model naast de nieuwe Sportage (KX5 in China) geleverd.

Weer zo'n Great Wall Sing op Isuzu TF-basis.

De Geely Emgrand GS werd in 2016 gelanceerd en is een wat hoger op de poten gezette C-segment hatchback om te zien.

Brilliance (Chinese naam: Zhonghua, ofwel een ander woord voor China/Zhongguo) heeft de Europese markt proberen te betreden met de BS4 en BS6 sedans. De FSV was een compacter model en is afgeleid van de FRV hatchback.

Brilliance heeft het al lange tijd moeilijk. De V3, een van de meer recente modellen, deed het even aardig maar is al op zijn retour.

Chinese partners in een joint-venture hebben er zoals eerder genoemd nogal eens een handje van om hun buitenlandse partner te kopiëren. Brilliance-BMW is verantwoordelijk voor de productie van BMW's en de H530 heeft een front dat onmiskenbaar op dat van BMW is geïnspireerd.

De Chery A3 was een belangrijke stap vooruit voor het merk in 2006. De vormgeving stamt van de tekentafels van Pininfarina, terwijl de auto de eerste Chinese auto was die 5 sterren behaalde in de Chinese C-NCAP botsproeven. Een groot succes was het echter niet.

Haval heeft een gigantisch aanbod aan SUV's, waarvan vele elkaar overlappen. Dit is de inmiddels vorige generatie H6 Coupé.

Cadillac gaat als een speer in China, inmiddels worden er meer auto's in China verkocht en gebouwd dan in de VS. Dit is de XTS.

De Roewe 550 stamt uit 2008 en werd nog met veel input van de Britten van Rover ontwikkeld. Het is een iets kleinere sedan op het Rover 75-platform. MG kwam later met een zustermodel, de ook in het Verenigd Koninkrijk verkochte MG 6.

Changan Suzuki begon in 1999 met de productie van de Swift/Cultus sedan onder de naam Lingyang (gazelle). De auto werd nog tot 2015 geproduceerd en kreeg vele botoxkuren.

Zoals Peugeot heeft ook Citroën twee verschillende sedans op basis van de compacte middenklassers van het merk. In het geval van Citroën gaat het om de C-Quatre sedan en C-Triomphe. Dit is de C-Quatre van na de specifiek voor China ontwikkelde facelift.

Een van de modernste sedans van Geely is de Emgrand GL, een van de vele auto's waarmee Geely laat zien hoe snel het bedrijf zich heeft weten te ontwikkelen.

Een Foton Forland Yuling V1 2566, jawel - de enige echte! De bestelauto is een kopie van de Mitsubishi Minicab (L100).

Een andere icoon van de Chinese autoindustrie is de Citroën ZX Fukang. De productie begon in 1992 met CKD-kits en de echte lokale massaproductie ving in 1996 aan. In 1998 verscheen de speciaal voor China ontwikkelde Fukang 988, ofwel de sedan. De auto bleef onder namen als Elysée en later C-Elysée nog tot 2013 in productie. Vanaf de Elysée heeft de auto het dashboard van de Citroën Xsara. Hier een Fukang:

Geen idee wat voor vrachtauto(tje)/tractor dit is, maar oud en leuk is 'ie!

Is dat niet een Subaru Forester? Nee, het is de Yema F99 op basis van de Austin Maestro. Jawel!

Ford zal jaloers kijken naar de successen die GM boekt met Buick en Cadillac. Daarom heeft het in december 2014 de eerste Lincoln-dealers geopend. Voorlopig worden de modellen geïmporteerd. Dit is de MKZ, een wat mij betreft erg fraaie auto. Dit is een exemplaar van na de facelift, toen het fraaie front helaas werd vervangen door het anonieme front van de Continental, dat niet erg past bij de rest van de auto.

Rutger DC zei:
Nog zo'n icoon van de Chinese autoindustrie is de Beijing BJ 212, in Nederland op een blauwe maandag verkocht als Peking Jeep. De auto werd ontwikkeld in 1963-1964 door Beijing Auto Works (BAW) en had zijn publieksdebuut op het Plein van de Hemelse Vrede in Peking gedurende de start van de Culturele Revolutie. Mao Zedong gebruikte de auto als inspectiewagen. De Beijing BJ 212 was waarschijnlijk geïnspireerd op de UAZ 469, waarvan de eerste prototypes uit 1960-1961 stammen. Echter, de Beijing Jeep ging al in 1966 in productie, ruim voordat de UAZ van de band rolde (eind 1972). Dit exemplaar is wel een ouwetje en komt uiterlijk uit de eerste helft van de jaren tachtig.

Ik heb tijdens mijn eerste reis in China (vroege jaren 90) twee dagen in zo'n ding op de voorstoel gezeten, met een benzinedrum tussen mijn benen. Dat was geen pretje. De chauffeur - een leger korporaal - reed ook niet erg fantastisch. Motor uit de berg af en dat soort dingen. Hier hadden we pech.

Foto ergens tussen Xiahe (Gansu) en Songpan (Sichuan) in het grensgebied met de Qinghai provincie.

47964695337_1eed7dfb85_c.jpg

Anderson zei:
Ik heb tijdens mijn eerste reis in China (vroege jaren 90) twee dagen in zo'n ding op de voorstoel gezeten, met een benzinedrum tussen mijn benen. Dat was geen pretje. De chauffeur - een leger korporaal - reed ook niet erg fantastisch. Motor uit de berg af en dat soort dingen. Hier hadden we pech.

Foto ergens tussen Xiahe (Gansu) en Songpan (Sichuan) in het grensgebied met de Qinghai provincie.

https://live.staticflickr.com/65535/47964695337_1eed7dfb85_c.jpgg

Wat gaaf! Toen zul je als reiziger wel meer het rijk voor je alleen gehad hebben, toen nog minder buitenlandse maar vooral binnenlandse toeristen rondgereisd zullen hebben. Bovendien zijn de transportverbindingen natuurlijk dusdanig verbeterd dat het allemaal wat minder avontuurlijk is geworden. :) Die Beijing Jeep heeft waarschijnlijk met de UAZ gemeen dat 'ie zo onbetrouwbaar als de pest is, maar wel gemakkelijk te repareren.

Ziet eruit als een schitterende regio! Toevallig volg ik nu een vak over de geschiedenis van Tibet, je zit dan dus vol in de Tibetaanse invloedssfeer in de regio's/provincies die je noemt (Kham, Amdo).

China deel 6

Nog steeds in Liping:

Een van de populairste Chery's is de Arrizo 5, gewoon een goed ogende sedan.

De Dongfeng Aeolus [Fengshen] S30 (sedan) en H30 (hatchback) werden in 2009 geïntroduceerd en zijn gebaseerd op het platform van de Citroën ZX. Dongfeng is zoals gezegd al vanaf het begin de Chinese partner van Citroën en ook al ruim anderhalf decennium van Peugeot en heeft tegenwoordig zelfs een belangrijk minderheidsaandeel in PSA.

De Citroën C4L verving in 2012 de C-Triomphe en is afgeleid van de tweede generatie C4. De kleinere sedan van de C4 heet vanaf de tweede generatie gewoon C4 in China in plaats van voluit C-Quatre.

Weer een LSEV (low-speed electric vehicle).

De Citroën C3-XR werd ook speciaal voor China ontwikkeld en is zeg maar het Chinese alternatief voor de C4 Cactus, die niet in China wordt geleverd (alleen in Hongkong dus, maar dat is een totaal andere markt). De auto is afgeleid van de tweede generatie C-Elysée sedan.

Redelijk berucht is ook de Great Wall Peri. Het is een kopie van de Fiat Panda, die de Chinezen hebben proberen te vermommen als Nissan Note...

In 2006 kwam FAW met het submerk Besturn, dat werd gepositioneerd tussen de spotgoedkope Xiali's en de vlaggenschepen van Hongqi. Het eerste model was de B70, een sedan op basis van de eerste generatie Mazda6. FAW is een van de Chinese joint-venture partner van Mazda (naast Changan). Niet zo lang geleden is Besturn herdoopt tot Bestune en gepromoveerd tot volwaardig merk van FAW.

Luxgen is een Taiwanees automerk, waarvan de modellen lokaal op het vasteland China door Dongfeng Yulon worden gemaakt. Helaas zijn de verkopen volledig ingestort in de laatste jaren. Dit is de Luxgen U6.

De MG GT kwam in 2014 op de markt en werd tussen de geflopte MG 5 en de MG 6 gepositioneerd.

Guizhou is van oudsher een van de minst geïndustrialiseerde provincies van China. De enige autofabrikant die Guizhou eigenlijk gekend heeft is Yunque. De Yunque Subaru joint-venture produceerde de Rex (Mini Jumbo) uit de eerste helft van de jaren tachtig (vanaf 1993) en de Vivio vanaf 1995. Van de Vivio (GHK7070)zijn er slechts 12.000 gemaakt in acht jaar. De bedaagde GHK7071 deed het wat beter. De laatste versies hadden een 658 cc viercilinder met EMPI (electronic multipoint injection) aan boord en zijn te herkennen aan een bodykit en de naam WOW (een afkorting van Wings of Wind, heerlijk fout!). Yunque verging het niet goed, de productie daalde van 165 exemplaren in 2004 tot 32 in 2005 en 20 in 2006. Tegenwoordig worden er in de Yunque fabriek in Anshun, Guizhou blijkbaar laagwaardige LSEV's gebouwd.

De Kia KX3 werd speciaal voor China ontwikkeld en is een compacte crossover met dezelfde basis als de Hyundai ix25 (elders Creta genaamd). De KX3 is niet bepaald in trek.

De Ford Fiesta sedan op basis van de vierde generatie hebben we hier nooit gekend. De auto werd vanaf 2003 door de Changan Ford joint-venture gebouwd, toen we in Europa al aan de vijfde generatie waren begonnen.

Weer een beruchte kopie: de Shuanghuan SCEO. De SCEO lijkt sterk op de BMW X5, met ook wat invloeden van de X3 en de Toyota Land Cruiser (neus). De auto kwam in 2002 op de markt en is ook op een aantal Europese landen verkocht, maar niet in Duitsland. De rechter besloot daar na een door BMW aangespannen rechtszaak om de verkoop te verbieden.

De FAW Huali Happy Messenger was een in licentie geproduceerde Daihatsu Move. Dit exemplaar heeft nogal zwaar te lijden gehad...

Speciaal voor China is de Skoda Rapid er als sedan. In Europa was er keuze uit twee vijfdes hatchback: een liftback en de Spaceback, in China dus een sedan en de Spaceback.

In China gaan veel modellen vaak wat langer mee dan elders: als een nieuw model wordt geïntroduceerd, blijft het oude type vaak nog ernaast in productie als instapmodel. Dat geldt ook voor de uit 2004 stammende Hyundai Tucson, die speciaal voor China in 2013 nog werd opgefrist.

GM begon in 2001 met de productie van de Opel/Chevrolet Corsa B onder Buick-vlag, de Buick Sail. De auto was er als sedan en wagon (SRV). In 2005 werd de auto grondig opgefrist en werd de auto bij Chevrolet ondergebracht: sindsdien is het dus een Chevrolet Sail.

Suzuki heeft niet alleen de Alto, maar ook de SX4 speciaal voor China een facelift gegeven. Deze SX4 facelift kwam in 2013 op de markt.

met ook wat invloeden van de X3 en de Toyota Land Cruiser (neus). De auto kwam in 2002 op de markt

De X3 en de Land Cruiser in kwestie waren er toen nog (net) niet, dus kopieergedrag over en weer?

Leuke serie weer, en respect voor het vele research dat je ervoor gedaan zult hebben.

929V6 zei:
De X3 en de Land Cruiser in kwestie waren er toen nog (net) niet, dus kopieergedrag over en weer?

Leuke serie weer, en respect voor het vele research dat je ervoor gedaan zult hebben.

Goede inderdaad voor wat betreft dat eerste!

Dankjewel ook weer! Er heeft best wel wat werk in gezeten alles bij elkaar. :D

China deel 7

Nog steeds in Liping, Guizhou. Zoals gezegd is het een van de armste regio's van China, maar toch oogt armoede in China al gauw geciviliseerd, het valt niet zo op. Ook hier zo'n zogenaamde trommeltoren op de foto links, een kenmerk van de Dong-minderheid, rechts een lekker rommelig straatje met een mix van redelijk moderne appartementencomplexen en en oude bebouwing.

Dit is voluit een Foton Forland Xiaoka Zhixing II BJ1028, maar het is vooral een kopie van de Mitsubishi L300 (Delica) van medio jaren tachtig.

Tot de hoogtepunten van het repertoire van het inmiddels verdwenen automerk Shuanghuan horen de Noble (Smart City Coupé/Fortwo-kopie), de SCEO (BMW X5-kopie) en de Laibao SRV (Honda CR-V-kopie). De Laibao SRV oogt als een Honda CR-V, maar onderhuids zit waarschijnlijk weer zo'n Isuzu pick-up ladderchassis verscholen.

JAC Motors (Jianghuai Automobile) is een staatsbedrijf dat in 1964 werd opgericht. In de vroege jaren 2000 begon JAC met het produceren van de Hyundai Starex (in licentie) als JAC Refine, maar de samenwerking werd al gauw ontbonden. Een ander bedrijf, Huatai (later Hawtai als Engelstalige naam) begon met het produceren van de Santa Fe en Terracan in licentie, maar JAC kwam in 2007 met een eigen interpretatie van de eerste generatie Santa Fe. Waarschijnlijk ontstond het model zonder medewerking van Hyundai en gaat het dus om een kopie. Vooral de achterkant werd geïnspireerd op de tweede generatie Lexus RX. Hier zo'n JAC Rein:

De JMC Yuhu (links) is een redelijk moderne pick-up. Rechts een van de populairste budget MPV's van China, de Baojun 730.

Jiangnan Automobile is een van de vele Chinese fabrieken van militaire machines, die ook auto's produceert. Net als Changan produceerde Jiangnan vanaf de vroege jaren negentig de Alto in licentie. De Changan is niet meer, maar de Jiangnan wordt nog steeds gemaakt, zij het alleen nog maar met elektrische aandrijflijn. Jiangnan werd in 2007 overgenomen door Zotye Auto. De prijzen van de Jiangnan Alto begonnen in zijn nadagen bij 20.800 RMB ofwel nog geen 2.700 euro.

Tussen 2000 en 2004 werden de Chevrolet S10 en Blazer met CKD kits uit Brazilië in Shenyang, Liaoning geassembleerd door de voormalige joint-venture Jinbei-GM. De verkopen waren slecht.

In 2011 kwam de Dongfeng Aeolus A60 op de markt, die rechtstreeks is afgeleid van de Nissan Bluebird Sylphy. Dongfeng zorgde wel voor een eigen voor- en achterkant en ander dashboard. Dongfeng is de Chinese partner van Nissan.

De MG GS was in 2015 de eerste echte SUV van het merk, maar oogt inmiddels achterhaald. De nieuwe HS heeft 'm min of meer opgevolgd.

De Hyundai Mistra is tusen de Elantra en Sonata gepositioneerd en werd speciaal voor China ontwikkeld. Met de jaarlijkse verkopen van 150.000 stuks mag Hyundai tevreden zijn.

De Foton SUP is een populaire pick-up in China en is een van de vele Isuzu TF-kopieën. De auto werd talloze malen gefacelift.

De eerder besproken Toyota Aygo-kopie BYD F0, maar nu de voorkant:

Weer zo'n glimlach op je gezicht toverende LSEV.

Eerste generatie Kia K2.

De Buick Verano is een van de vijf Buick sedans op de Chinese markt, en is boven de Excelle en Excelle GT, maar onder de Regal (Insignia) en LaCrosse gepositioneerd. De Verano is afgeleid van de huidige Opel Astra en wordt exclusief in China geleverd, omdat de vraag naar sedans in de VS tanende is.

De Chery Eastar (letterlijke vertaling van de Chinese naam: "Oriental Son") is een kopie van de auto die in China als Chevrolet Epica werd verkocht, maar bij ons als Daewoo en later Chevrolet Evanda.

Een mooie hatchback wat mij betreft is de FRV van Brilliance uit 2008. De auto lijkt een beetje op de eerste BMW 1-serie, maar heeft een voldoende eigen gezicht.

De Landwind X8 lijkt technisch een kopie van de tweede generatie Mitsubishi Outlander, maar men heeft 'm wel een eigen vormgeving proberen te geven, het exterieur althans - het interieur is zowat identiek.

Naast de eerder genoemde, van de eerste generatie Mazda6 afgeleide FAW Besturn B70 kwam er een iets kleiner broertje op dezelfde basis: de FAW Besturn B50 (2008).

Peugeot 301 van na de facelift:

Weer een Chevrolet Sail SRV ofwel gemoderniseerde Opel Corsa B Caravan:

Weer een Shanghai Maple, ditmaal de Hisoon. Dat de auto een kopie is van de Citroën ZX is behoorlijk goed te zien, de deuren en ramen zijn gelijk, al heeft de Shanghai Maple een anders vormgegeven derde zijruitje.

Nog een wat oudere Foton SUP die nog wat trouwer bleef aan het origineel van Isuzu:

Is dat niet een Lexus RX? Nee joh, het is de Huanghai Landscape V3!

ZX Auto (Zhongxing) kwam in 2012 met de eerste personenwagen op de markt, althans de eerste met zelfdragende carrosserie: de C3 Urban Ark, een soort Kia Soul waar iets misgegaan is. De auto werd geen succes en nu ZX Auto een bedrijfsonderdeel van GAC is, dat veel betere auto's maakt. legt ZX Auto zich weer helemaal toe op stoere pick-ups.

China deel 8

Mijn uitvalsbasis was nog steeds het (te) toeristische Dong-minderheidsdorp Zhaoxing. De volgende ochtend wilde ik een authentiekere beleving van de Dong-cultuur en gelukkig zijn er in de regio zijn er een paar redelijk onaangetaste dorpjes; een daarvan is Gaozeng. Met het openbaar vervoer kwam ik eerst in Congjiang.

Spots vanuit de bus onderweg:

Een Foday Explorer II, weer zo'n SUV die van een Isuzu pick-up is afgeleid.

En een Citroën C-Elysée ofwel een ZX sedan (Fukang) na een serie behandelingen door Robert Schoemacher:

In 2014 kwam Chevrolet met een speciaal voor China ontwikkelde, tweede generatie Cruze. Andere markten, zoals Noord- en Zuid-Amerika en Australië kregen wat later een ander model. Heel succesvol was de nieuwe Cruze in China niet, zodat Chevrolet in 2016 alweer met een nieuw model Cruze voor China kwam, ditmaal gelijk aan het internationale model. Die doet het overigens nog veel minder goed. Hier de 2014-2016 Chevrolet Cruze:

In Congjiang merkten de (taxi)chauffeurs me natuurlijk al gauw op, want aan buitenlandse toeristen valt meer geld te verdienen. :) Met zijn Wuling Hongguang met kapotte schokdempers achter (niet comfortabel...) werd ik zo naar Gaozeng gebracht. Gaozeng is een prachtig dorp dat (nog) niet in dienst staat van het toerisme en waar mensen gewoon hun leven leiden. Hier vind je geen opgepoetste werkelijkheid, maar een mix van echte houten paalwoningen, sommige schots en scheef, en bakstenen gebouwen tussendoor. Ook in dit dorp zijn weer enkele trommeltorens te vinden.

De MG ZS was vroeger een sportief uitgemonsterde Rover 45/400, maar is tegenwoordig een compacte crossover. De auto is iets groter dan een Opel Mokka, maar kleiner dan een Nissan Qashqai. De auto lijkt dan weer nogal op een Mazda CX-5 of Hyundai ix35. Afijn, de auto doet het best goed. De elektrische versie, de ZS EV, komt wellicht binnen enkele jaren naar Nederland. De Europese SAIC-organisatie (ook van Maxus/LDV) zetelt sinds kort in Luxemburg.

Tussen 1999 en 2006 werd de Daihatsu Terios door de FAW-Toyota joint-venture gebouwd, echter niet als Daihatsu Terios, maar als Dario Terios. De auto heeft wel gewoon de bekende Daihatsu-beeldmerken rondom.

Veel internationale autofabrikanten hebben joint-ventures met twee verschillende Chinese partners. Volgens mij zijn ze dit allemaal. :D
[size=x-small]Volkswagen-groep: FAW, SAIC (sinds kort JAC voor elektrische auto's)
Toyota: FAW, GAC
GM: SAIC, FAW (vrachtauto's)
Honda: Dongfeng, GAC
Nissan: Dongfeng
Mitsubishi: GAC, binnenkort Dongfeng (via Renault-Nissan-alliantie)
Renault: Dongfeng, binnenkort Brilliance voor bestelauto's
PSA: Dongfeng (Peugeot, Citroën), Changan (alleen DS), van 1985-1997 GAC voor Peugeot (504 en 505)
Ford: Changan, Jiangling, binnenkort Zotye voor elektrische auto's
Hyundai: BAIC
Kia: Dongfeng
Mercedes-Benz: BAIC
BMW: Brilliance
Volvo: Geely (uiteraard, want eigenaar)
Jaguar-Land Rover: Chery
Jeep: GAC (voorheen ook met Fiat, maar Fiat heeft de handdoek in de ring geworpen)
Iveco: SAIC
Luxgen: Dongfeng
Isuzu: Jiangling
Suzuki: Changan, Changhe (Suzuki heeft echter besloten de Chinese markt te verlaten)[/size]

Er zijn dus best een paar Europese en Japanse autofabrikanten met meer dan één joint-venture. Om beide joint-ventures tevreden te stellen, worden nogal wat modellen gedeeld. Dezelfde auto wordt dan met een paar wijzigingen onder een andere naam door de andere joint-venture verkocht. Zo zijn er bijvoorbeeld de vrijwel identieke Volkswagen Jetta en Santana (niet te verwarren met de sedans uit de jaren tachtig), de Honda Vezel (= HR-V) en XR-V en de Toyota C-HR en Izoa, die zelfs op de naam na helemaal identiek zijn. Honda heeft nog een paar dubbelgangers, waaronder de City en Greiz. De City is het origineel en wordt onder die naam ook in Zuid- en Zuidoost-Azië verkocht. In China wordt de City gebouwd door Guangqi (GAC) Honda, maar met een andere neus en achterkant heet dezelfde auto van Dongfeng Honda Greiz.

De Citroën Elysée kwam in 2002 op de markt en is een opgefriste Fukang sedan met Xsara-dashboard.

Een Foton Wuxing Panshi.

Weer een Isuzu pick-up-kopie, ditmaal een met een front dat vrijwel gelijk is aan die van de Isuzu, maar een eigen grille en logo: de Jinbei Jindian.

Weer een vrachtauto waar ik de merknaam niet van weet, op de neus staat Changxing of Zhangxing, maar als ik de Chinese karakters in google invoer word ik niets wijzer.

Dit model Chevrolet Malibu werd ook in Europa verkocht, maar niet in Nederland. Speciaal voor China kreeg de sedan in 2015 een facelift. De auto wordt geleverd als goedkoper instapmodel naast de nieuwe Malibu.

Venucia is een merk van de Dongfeng-Nissan joint-venture. De auto is afgeleid van de eerste generatie Nissan Tiida, maar heeft een andere voor- en achterkant. De sedan heet D50, dit is de R50 hatchback:

De eigenaar van deze Geely Panda heeft zich flink uitgeleefd. Anders dan de Fiat Panda lijkt de Geely Panda best een beetje op het nationale symbool van China. Als je goed kijkt, zie je echter dat het een kopie van de eerste generatie Toyota Aygo en consorten is, al heeft Geely dat beter weten te verhullen dan concurrent BYD. Op de achtergrond zie je dat de moderniteit nooit ver weg is: een brede autoweg. De Chinezen hebben met ontstellende snelheid gezorgd voor goede infrastructuur in alle uithoeken van het land.

Op de voorgrond een Chery Fulwin 2, een B-segment hatchback en liftback uit 2008.

Ziet er niet verkeerd uit voor een compacte B-segment sedan wat mij betreft, deze Brilliance H230. Jammer is dat het dashboard is gekopieerd van de Citroën DS3.

Fiat had vroeger een joint-venture met de voormalige staatsfabrikant NAC (Nanjing Automobile). Die joint-venture produceerde de Palio, Palio Weekend en Siena in licentie. In 2006 verscheen de Perla, een Siena met een speciaal voor China vormgegeven voor- en achterkant, die boven de Siena werd gepositioneerd. De verkopen waren echter beroerd met 3.885 stuks in 2006 en 3.971 stuks in 2007. NAC ging failliet en werd overgenomen door SAIC, maar Fiat trok zich terug uit de Chinese markt om later met de van de Dodge Dart-afgeleide Fiat Viaggio en Ottimo terug te keren. Omdat ook die modellen ook niet succesvol waren, besloot FCA zich volledig op de Jeep-producten te gaan richten.

De tweede Beijing Jeep van de reis, ditmaal een BJ 2020. Deze vierdeursuitvoering van China's meest iconisch terreinauto kwam in 1988 op de markt.

Weer een vrolijk makende LSEV:

Nog een fabrikant van Isuzu pick-up kopieën was Gonow (Chinese naam: Ji'ao). Enkele Gonow-modellen werden ook in Italië verkocht, maar sinds GAC de kleine autofabrikant overnam is de productie van modellen onder eigen naam beëindigd. Dit is de Gonow Troy 300:

Een politie uitvoering van Chery's voorheen populaire SUV en kopie van de tweede generatie Toyota RAV4: de Tiggo. Tegenwoordig worden er onder de naam Chery Tiggo een serie crossovers gebouwd, met aan de basis de Tiggo 3x (een opgehoogde versie van de in deze serie genoemde Fulwin 2; exportnaam is Tiggo 2), vervolgens de Tiggo 3 (onderstaande Tiggo, maar vele malen opgefrist), de Tiggo 5x (exportnaam Tiggo 4), Tiggo 5, Tiggo 7 en de populaire, nieuwe Tiggo 8.

De Peugeot 206+ is de opgefriste 206, maar in Zuid-Amerika en China ging dat model 207 heten, bij gebrek aan de nieuwe 207 zoals we die in Europa kennen. Hier een 207 sedan:

Alles bij mekaar heb ik maar twaalf dagen rondgereisd op het vasteland China, ik was al een jaar van huis en bovendien zat ik langer in Hongkong dan de bedoeling was. Dus na Zhaoxing in Guizhou begon alweer de terugreis met als eerste halte Guilin. Guilin is een in weinig opzichten opzienbarende stad, toch is het heel populair bij Chinese en buitenlandse toeristen. Het is dan ook niet Guilin zelf dat de aandacht trekt, maar de prachtige omgeving die wordt gedomineerd door het karstgebergte. Dit gebergte strekt zich uit over de provincies Chongqing, Guizhou, Guangxi en Yunnan, maar in Guangxi is het gebergte op zijn mooist. Honderden miljoenen jaren geleden was deze streek bedekt door een zeebedding van kalksteen. Door aardverschuivingen ontstonden plateaus en valleien en werden honderden kalksteenformaties (karst) gevormd. Nadat het gesteente circa 270 miljoen jaar geleden werd gevormd als afzetting in een ondiepe koraalzee, werd het later door omhoogstuwende krachten in de vorm van een gebergte opgeven tot het huidige niveau, waarna de erosie er vat op kreeg. Door regenwater dat langs de scheuren in het gebergte liep, ontstond het typische karstlandschap. (Ctrl C + Ctrl V van Wikipedia). Het landschap staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Vooral boottochten over de Li-rivier, die dwars door het landschap meandert, zijn populair. Het karstlandschap bij de Li-rivier is zelfs afgebeeld op het 20 yuan bankbiljet.

Guilin telt een paar grote hostels, toen ik aan kwam lopen zag ik dat het vol zat met westerse toeristen. Mother of God, ik moet weer sociaal doen dacht ik toen, maar gelukkig was iedereen, inclusief het personeel, erg aardig en van personeel en een backpacker kreeg ik wat goede adviezen mee. :) En ik kon interessant doen door Chinees te spreken met het personeel. De boottocht werd me afgeraden, want dat doet iedereen en dus is het duur, overvol en iedereen maakt er dezelfde foto's. Dus besloot ik om een fietstocht te maken. Ook daar was ik niet alleen, maar je hebt zo toch veel meer bewegingsvrijheid.

Hieronder linksboven de pagodes van Guilin en op de andere foto's het karstgebergte bij Yangshuo.

Twee Buick SUV's naast elkaar, de Encore (= Opel Mokka X) en Envision naast elkaar. De laatste werd speciaal voor China ontwikkeld, maar is ook een van de weinige Chinese auto's die naar Noord-Amerika wordt geëxporteerd. Hoewel Buick natuurlijk een Amerikaans automerk is, is het veel en veel populairder in China.

De in 2010 gelanceerde BYD F6 is technisch een kopie van de Noord-Amerikaanse Honda Accord (2005+ model). De voor- en achterkant zijn wel zelf ontworpen.

In 2016 presenteerde Volkswagen een nieuwe grote crossover die Atlas heet in Noord-Amerika en Teramont in China.

Zoals eerder genoemd keerde Fiat in 2012 terug op de Chinese markt met de door GAC Fiat lokaal geproduceerde Viaggio, een sedan die is afgeleid van de Dodge Dart. In 2013 verscheen een speciaal voor China ontwikkelde hatchback-uitvoering: de Ottimo. Helaas voor Fiat verliepen de verkopen moeizaam, dus nu legt de joint-venture tussen GAC en FCA zich volledig toe op de productie van Jeep-modellen.

De Great Wall Florid was een kopie van de Toyota ist (Japan)/Scion xA (Noord-Amerika). Het front heeft dan weer meer weg van de tweede generatie Toyota Yaris.

Best een stoer ding is de Great Wall Haval M2. Deze is afgeleid van de Great Wall Coolbear, maar is wederom een kopie van ditmaal de Toyota bB (Japan)/Scion xB (Noord-Amerika).

Weer een Ford Escort.

In 2007 startten Youngman en Proton met de verkoop van de Gen-2 hatchback als Europestar RCR (Jingsu) 'engineered by Lotus' in China, later gevolgd door de Persona (Jingyue). De verkopen waren slecht, maar vanaf 2009 ving de lokale productie van de modellen aan en verging het de auto's behoorlijk goed. Dit model werd vermarkt als Youngman Lotus L3. Op basis van het Gen-2-platform verschenen door de Chinezen ontwikkelde modellen, namelijk de L5 en de T6 crossover, die nooit het productiestadium heeft gehaald. In de zomer van 2006 was Youngman gedwongen om de productie te beëindigen, omdat de samenwerking met Proton was beëindigd. Hier een Youngman Lotus L3 GT.

Eind 2009, toen Saab het faillissement had aangevraagd, verkreeg BAIC de productierechten en aandrijflijntechnologie van de Saab 9-3 en eerste generatie 9-5. In 2012 werden de productieversies van op deze platforms gebaseerde modellen gepresenteerd, die het jaar erop in productie gingen onder de Beijing Auto-vlag. Vanaf 2014 gingen deze modellen verder onder de door BAIC bedachte merknaam Senova. Hieronder zie je de Senova D50, die in 2014 in productie ging en is afgeleid van de Saab 9-3.

Nissan Bluebird:

Citroën Fukang:

De Dongfeng Aeolus (Fengshen) H30 op basis van de Citroën ZX/Fukang passeerde al eerder de revue, dit is de sedan, de S30:

Lokale productie van de Citroën Xsara Picasso ving in 2001 aan. Speciaal voor China, waar de C4 Picasso slechts als import verkrijgbaar was, kreeg de MPV in 2007 een facelift met grille in C4 (Picasso)-stijl.

De Mitsubishi Space Wagon is op het vasteland China altijd een zeldzaamheid gebleven. De auto kreeg het uiterlijk van de Taiwanese versie, de Mitsubishi Savrin, inclusief diens overmaatse grille.

Geen BMW X1 maar een Brilliance V5. Technisch heeft de auto niets van doen met de eerste generatie X1, want waar de BMW toen nog achterwielaandrijving had, wees Brilliance BMW de weg met voorwielaandrijving. Zoals gezegd is Brilliance de Chinese joint-venture partner van BMW, dus reken maar dat deze streek van Brilliance op het hoofdkantoor van BMW voor wat gescheld heeft gezorgd.

De eerder geïntroduceerde Geely Uliou (kopie op basis van de Daihatsu Charade G100 van rond 1990, wat nog goed aan de deuren en panelen rond de voorste wielkasten te zien is).

Waar de eerste generatie Chevrolet Sail nog van de Opel Corsa B was afgeleid, ging de Chinese tak van General Motors, SAIC-GM, zelf aan de slag om een opvolger te ontwikkelen. De compacte en goedkope sedan verscheen in 2009 en neemt het tot op de dag van vandaag met name tegen goedkope sedans van lokale makelij op. Van de tweede generatie was er ook een weinig populaire hatchback:

De Geely Merrie (MR) is nog steeds een model op Daihatsu Charade G100-basis. In 2003 werd de Merrie optisch grondig vernieuwd en met name de achterkant is duidelijk op die van de Daewoo/Chevrolet Kalos (Aveo in China) geïnspireerd. Van dit soort kansloze rotzooi word ik nu vrolijk. :) Helaas zijn Geely's tegenwoordig allesbehalve kansloos, maar mede met dank aan de kennis van Volvo en gemeenschappelijke platforms en ontwerpers zelfs indrukwekkend goed.

In 2011 debuteerde de Changan Eado XT op de IAA Frankfurt, een hatchback die niet zou hebben misstaan op onze wegen. Inmiddels is er een nieuwe generatie van verschenen.

@ Rutger AC
Prachtig overzicht van wat je zoal in China kunt tegenkomen!
Een opmerking toch, de nummerplaat uitgifte is niet aan de hand van de letter cijfer combinatie tot een tijdstip te herleiden en lijkt dus totaal niet op het Italiaanse systeem.
Toen wij onze nieuwe auto voor keuring, alle nieuwe auto's worden gekeurd om gesjoemel na een typegoedkeuring te voorkomen, bij de verkeerspolitie in Zhongshan aanboden, konden we na goedkeuring achter een van de vele computerschermen plaatsnemen en een kenteken kiezen. Uit een handvol random gegenereerde combinaties, of tegen bijbetaling uit een handvol combinaties waar een of meer achten in voorkwamen, want acht is een geluksgetal in China. Of een persoonlijk kenteken tegen een fors bedrag.
Bovendien zoals je zelf al schrijft, het kenteken is persoonlijk. Je kunt het dus verkopen of op een andere auto hangen, waarbij dan een "oud" kenteken op een nieuwe auto zit. We hadden dus beter onze auto in Guangzhou kunnen laten registreren, waar daar worden geen nieuwe kentekens voor benzine auto's meer uitgegeven en is een bestaand kenteken veel geld waard.

Bedankt, Ronny! Ook voor de opmerking/correctie ten aanzien van het kentekensysteem. Ik heb ook veel nieuwe auto's met oud kenteken zien rijden, dus de vergelijking met het Italiaanse systeem was niet zo gelukkig. Ik heb me niet echt verdiept in het kentekensysteem verder, dus het is interessant om wat informatie te horen van een ervaringsdeskundige en bewoner van de Volksrepubliek. :) Ik heb je Roewe 350-review gelezen, erg interessant. Heb je die nog steeds?

BENZine zei:
Je had er zo te zien lekker weer bij.

:) In Hong Kong was het drama, maar eenmaal in het vasteland China viel het mee. Er vielen regelmatig buien en de meeste dagen was het grijs, maar het was prima te doen. In de dagen die nog volgden klaarde het zelfs op. Het hoort bij de moesson, in mei en juni valt er in Guangzhou bijvoorbeeld per maand zo'n 280 mm regen tegen 55-66 mm in Amsterdam. In Taipei, waar ik een klein jaar heb gestudeerd, regent het zelfs nog een stuk meer dan in Guangzhou. Per jaar valt daar zo'n 2.400 mm regen 1.740 mm in Guangzhou en 840 mm in Amsterdam. In de regio is het dus kletsnat van pakweg april t/m september. Wat dat betreft had het ook nog erger gekund.

China deel 10

In Yangshuo inmiddels, de meest bezochte uitvalsbasis om te genieten van het kerstlandschap.

De eerste generatie Chery QQ is de beruchte Matiz/Spark-kloon, de tweede generatie was gelukkig een eigen ontwerp en verscheen in 2013. Een jaar later verscheen de elektrische variant, de eQ, die momenteel een van de populairdere elektrische auto's in China is.

De auto die wij als Hyundai Excel kennen (in de meeste landen heette de auto al Accent, maar die naam gebruikte Peugeot toen nog - in Frankrijk werd de auto zelfs weer Pony genoemd) werd sinds 2002 ook in China geproduceerd, maar dan onder Kia-vlag als Qianlima. Het is mij een raadsel waarom niet de Rio sedan of Avella lokaal geproduceerd werd, maar goed. De Hyundai was inmiddels uit productie in Zuid-Korea, dus de productielijn zal wel naar China verscheept zijn. De auto was een groot succes met 66.298 verkochte exemplaren in 2005, toen de Chinese markt nog veel kleiner was.

Hafei is misschien wel de grootste Chinese autobouwer die het loodje gelegd heeft. Oorspronkelijk was het onderdeel van de militaire industrie, de China Aviation Industry Group, die in de vroege jaren tachtig begon met de productie van auto's. Onder de naam Songhuajiang (= Songhua rivier, de slagader in het noordoosten van China) werden lokaal geproduceerde Suzuki Carry's aan de man gebracht. In 1996 begon Hafei samen te werken met Pininfarina en zo ontstond in 1999 Hafei's eerste zelf ontwikkelde en ontworpen product: de Zhongyi. Auto's als de Zhongyi/Ruiyi, Minyi (allemaal busjes) en de Lobo (Lubao), Saibao III en Saibao V werden allemaal door Pininfarina ontworpen, die ook de fraaie HF Fantasy Concept uit 2002 tekende. Stylingkenmerken van dat model komen terug in de Lobo, die eveneens in 2002 verscheen. Zoals eerder gezegd is dit wat mij betreft een van de leukste Chinese auto's ooit gebouwd, want deze Lobo heeft werkelijk een eigen gezicht.

Het eerder geïntroduceerde Venucia, het joint-venture merk van Dongfeng en Nissan, bracht in 2014 de R30 hatchback uit. Deze hatchback is gebaseerd op de vorige generatie Nissan Micra.

De enige auto die in een van mijn lesboeken in de woordenlijst voorkwam is de Xiali. Dan moet het toch wel een belangrijke auto voor China geweest zijn! Dat was het ook, want de door Tianjin FAW in licentie gebouwde Daihatsu Charade (type G100) was van de jaren negentig tot in het begin van de jaren nul een van de populairste auto's op de markt. In 1984 begon Tianjin FAW met de lokale productie van de Hijet, gevolgd door de Charade in 1986 (G11) en sinds 1988 de G100-generatie. De hatchback was bekend onder de codenamen TJ7100-TJ7131, de sedan als TJ7100U-TJ7131U. De auto zag er oorspronkelijk hetzelfde uit als de Charade, maar kreeg verscheidene facelifts. Er bestaan ook versies van zowel de hatchback als de sedan met verlengde wielbasis (ik heb zo'n sedan gespot in Guangzhou, foto's volgen). Na 2001 was de auto bekend onder de naam Xiali Junya (hatchback) of Shenya (sedan) met als codenamen TJ 7101A-TJ7141A respectievelijk TJ 7101AU-TJ 7141AU. In 2004 verscheen een andere variant met gemoderniseerd uiterlijk als Xiali N3, die boven de andere modellen waren gepositioneerd. Je kunt in een oogopslag zien dat de kwaliteit vele malen beter is dan die van de Geely-kopieën

Hier een FAW Xiali Junya TJ7131A:

Een van mijn favoriete Chinese busjes is de altijd zeldzaam gebleven Changan CM8 uit 2007. Niet mooi, wel bijzonder. :)

FAW Xiali TJ7101U

Hafei's eerste hatchback was de Baili, die duidelijk nog zonder hulp van Pininfarina tot stand kwam. Het is namelijk een kopie van de Daewoo Tico, wat op zijn beurt een in licentie gebouwde Suzuki Alto (van een hier nooit geleverde generatie) is. Hier zo'n Hafei Baili HFJ7090. De Baili verscheen in 1997 op de markt en is tegenwoordig een zeldzaamheid.

Daar is weer zo'n Yema Subaru Forester-kopie op Austin Maestro-basis. Het eerste type, de F99, passeerde eerder de revue. De F10 had een Audi singleframegrille:

De Mercedes-Benz MB100 werd niet lokaal gebouwd, maar kwam uit de Koreaanse SsangYong-fabriek. SsangYong bouwde de MB100 ook zelf als Istana.

Een oude vrachtauto met pre-1992 platen:

Nissan Livina Geniss:

Nóg een MB100.

JAC was zo'n tien jaar geleden een veelbelovende autofabrikant met dank aan geslaagde, met westerse hulp ontstane ontwerpen. Naast de door Pininfarina ontworpen Heyue is er de Tongyue, een compacte sedan. De hatchback heette Tongyue RS en verscheen in 2008.

Weer een Changan Benben (Benni):

De FAW Xiali N3, dus nog steeds op Charade G100-basis:

De Huanghai Landscape V3 was een ordinaire kopie van de Lexus RX, zo mogelijk nog ordinairder is de Landscape F1, een zeer getrouwe kopie van de Kia Sorento.

De in Nederland verkochte Landwind SUV is in China niet gemakkelijk aan te treffen. Hier zo'n Landwind SUV JX6474. JX staat hier voor Jiangxi, de provincie waar Landwind vandaan komt.

Foday Explorer III, weer een SUV op Isuzu-basis.

Citroën C-Elysée.

En nog een MB100:

Weer zo'n LSEV (elektrische brommobiel). De Yuedi T70 passeerde al eerder de revue, de Yogomo Q heeft hetzelfde uiterlijk en is dus ook een kleine Citroën C1 om te zien.

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Niet echt een vakantie, maar ik wil erg graag weten wat voor auto ik heb gezien.
Het was vanmorgen in Rotterdam en daar zag ik een goudkleurige coupe, gezien de styling uit de jaren 50/60, maar het model ken ik niet.
Het leek Amerikaans, maar daar is hij volgens mij te klein voor.

Het meest opvallende was dat er in het midden van de grill een groot rechtopstaande ruit-vorm (wybertje) zat, volgens mij in dezelfde kleur van de auto.
Helaas te druk en ik kon niet stoppen om een foto te maken.

Heeft iemand enig idee welke auto ik gezien heb?

De beschrijving van het logo doet een Renault vermoeden, maar met een Amerikaans uiterlijk....?? Misschien dan een Renault Rambler? Anders zou ik het niet weten.

[/  Ik heb je Roewe 350-review gelezen, erg interessant. Heb je die nog steeds?]
Zeker, met veel plezier. In mei een roadtrip met de auto gemaakt naar Guangxi, Guizhou, Yunnan en Laos. 6.500 km.

Terug
Bovenaan