Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Knap gevonden van Niels!

(voor de volgende keer: je vraag had ook hier gekund: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5350937)

China deel 11

Terug in de stad Guilin:

Stoere Great Wall Safe ofwel de Toyota 4Runner-kopie.

Op basis van Volkswagens populaire Lavida is er sinds 2013 de Gran Lavida, een soort kruising tussen een hatchback en stationcar.

De Hyundai Sonata van de NF-generatie werd sinds 2005 in China door de Beijing Hyundai joint-venture gebouwd. Speciaal voor China kreeg de Sonata een facelift, waarna het model Sonata NFC ging heten. Mooier werd 'ie er niet op.

De FAW Besturn X80 is een opvallend vormgegeven crossover.

De Fiat Viaggio is dus afgeleid van de Amerikaanse Dodge Dart. Erachter staat toevallig een Fiat Bravo, die slechts als importauto verkrijgbaar was en dus stiekem veel zeldzamer is.

Speciaal voor China heeft Honda twee grote crossovers ontwikkeld die slechts op detail van elkaar afwijken. De ene is de Honda Avancier wordt gebouwd door Guangqi Honda, de Honda UR-V door Dongfeng Honda. Hier een Avancier:

De Lifan 520 verscheen in 2005 en was de eerste zelf ontwikkelde Lifan. Alhoewel, het platform is een kopie van de Citroën ZX. Er is ook een hatchback-versie van verkocht, de 520i:

Weinig Chinese autofabrikanten maken zulke goede en moderne auto's als GAC. Dit is de GAC Trumpchi GS8:

Fukang:

Witte raaf, ook in China: de Kia Cadenza, die namelijk alleen als importauto beschikbaar is.

Dat de BYD M6 een kopie is van de Toyota Estima, weet de auto maar nauwelijks te verhullen.

Speciaal voor China verscheen in 2016 de BMW 1-serie sedan, gebaseerd op BMW's voorwielaangedreven UKL-platform. Het was daarmee een voorbode op de nieuwe 1-serie hatchback die recent werd gelanceerd.

De voorkant staat al op deze pagina, hier de achterkant van een JAC Heyue. Deze door Pininfarina ontworpen sedan is naar hedendaagse begrippen verouderd, want verscheen al tien jaar geleden op de markt. Maar de auto is wat mij betreft een van de fraaiste Chinese sedans ooit.

Een vlotte crossover die lijkt op alle andere is de Changhe Q35. Changhe begon in 1973 als een busfabrikant, maar stapte in 1982 met de productie van de Suzuki Carry in licentie. Later werd Changhe overgenomen door de eigenaar van Hafei. Zowel Changhe als Hafei hadden het moeilijk en een overname door Changan in 2009 kon daar maar weinig aan veranderen. In 2013 kocht BAIC Changhe over en sindsdien gaat het weer wat beter, met dank aan een serie verse producten.

De compacte crossover Kia KX3 weer:

De Riich X1 is niet mooi, maar wel bijzonder zullen we maar zeggen. Het is de stationcar annex crossover-variant van de Riich M1. Riich was het mislukte luxemerk van Chery met een kitscherig Bentley-logo. Riich verdween al gauw, waarna de auto verderging onder Chery-vlag.

Weer een Fiat Palio Weekend:

Na de eerste Changan Benben (Benni) ontstond in 2009 al de tweede generatie, de Benben Mini (Benni Mini...), een keurige stadsauto die niet had misstaan naast de Peugeot 107's van deze wereld.

De Jetta van de FAW-Volkswagen joint-venture kreeg diverse facelifts, het origineel is tegenwoordig behoorlijk zeldzaam. Deze heeft een kenteken uit Daqing in de provincie Heilongjiang, ofwel in het uiterste noordoosten van China tegen de grens met Rusland en Mongolië. Hemelsbreed ligt dat zo'n 3.000 km van Guilin, Guangxi, de auto heeft dus behoorlijk wat kilometers afgelegd als het kenteken oorspronkelijk aan de auto toebehoort.

Om de hoek stond deze Volkswagen Santana Variant, de auto die wij uiteraard als Passat Variant kennen. Deze heeft een kenteken uit Dalian, Liaoning - 2.800 km naar het noordoosten. Wellicht horen de twee auto's wel bij elkaar, ze lijken wel in het bezit te zijn van liefhebbers.

In 2006 werd de speciaal voor China ontwikkelde Citroën C2 gelanceerd. Of nou ja, het is duidelijk een Peugeot 206 in een iets ander jasje. Waarschijnlijk was het aanpassen van de 206 goedkoper dan de C3 in China te gaan produceren.

Twee modellen uit het gamma van het voormalige automerk Hafei: de Saima en Minyi. De Saima ontstond nadat Hafei de productierechten van de Mitsubishi Mirago Dingo had verkregen, een auto die ook ergens siert in mijn Hong Kong-serie.

@RUTGER AC
Dat vrachtwagentje met groene platen, die platen zijn speciaal voor agrarische voertuigen. Die dingen hebben vaak geen versnellingen en een soort scheepsmotortje of een gloeikopmotor. Wat het klimaat betreft in Guangdong, inderdaad moesson in het voorjaar. We hebben de auto nu wat hoger in het park geparkeerd, vorige week stond een deel weer onder water. In augustus stond de Roewe ook in het water tot halverwege de wielen, nat tapijt...

ronny forgeron zei:
Ik heb je Roewe 350-review gelezen, erg interessant. Heb je die nog steeds?]
Zeker, met veel plezier. In mei een roadtrip met de auto gemaakt naar Guangxi, Guizhou, Yunnan en Laos. 6.500 km.

Gaaf, dat is nog eens een roadtrip! En interessant om te lezen v.w.b. die vrachtwagentjes. Het viel me op dat de afwatering in grote delen van China niet optimaal is, op zijn zachtst gezegd. Alsof er in korte tijd steden en wijken uit de grond gestampt moesten worden en dat een beetje over het hoofd gezien werd. Daardoor was het soms spekglad, omdat het water gewoon op de straten blijft liggen en er dan natuurlijk algengroei ontstaat.

Meer spots in Guilin:

De eerder genoemde (BAIC) Senova D20 (Mercedes B-klasse kloon met Mitsubishi Colt-techniek) is er ook als sedan. Dan krijg je dus een soort Suzuki Liana-achtige MPV-sedan.

De Peugeot 307 sedan was best wel een lelijk eendje.

Het oermodel van Brilliance is de Grandeur (Chinese naam: Zhonghua Zunchi). De prachtige sedan werd getekend door Giorgetto Giugiaro en dat is goed te zien, want en profil doet de auto sterk denken aan de eveneens door hem getekende eerste generatie Lexus GS. Dit is het type dat van 2000 tot 2004 werd geleverd, in 2004 kreeg de auto namelijk een facelift waar ditmaal Pininfarina voor verantwoordelijk was. Dit type werd naar Europa geëxporteerd als Brilliance BS6.

Speciaal voor China ontwikkeld was de Chevrolet Lova RV. De Lova RV kwam in 2015 op de markt als opvolger van zowel de Aveo hatchback als de Sail, maar werd een regelrechte verkoopflop.

Great Walls SUV merk Haval heeft een uitgebreide lijn aan modellen. De H8 doet een beetje denken aan de eerste generatie Volkswagen Touareg en verscheen in 2013, al duurde het nog tot 2015 voordat de productie begon.

Totaal niet bijzonder in China, maar voor ons toch leuk om te zien is de Chinese Volkswagen Jetta. Die heeft niets met de internationale Jetta van doen, die traditioneel Sagitar heet, maar is in plaats daarvan afgeleid van de Skoda Rapid. De Jetta wordt door FAW Volkswagen gebouwd en heeft een broertje in de vorm van de Santana, die door Shanghai Volkswagen wordt gemaakt.

Weer een FAW Xiali N3:

En een FAW Xiali TJ7101A:

De Buick Sail (2001-2005), ofwel de Corsa sedan:

De Changhe Changlingwang is duidelijk gebaseerd op de Suzuki Carry, die Changhe 2,5 decennium in licentie heeft gemaakt.

Altijd leuk om te zien, de Chery Fulwin (Seat Toledo):

De Toyota Crown Super Saloon was 2,5-3 decennium geleden een redelijk populaire import:

Buick is tegenwoordig niet meer weg te denken uit China, het feit dat het merk nog bestaat is überhaupt grotendeels te danken aan China, want anders lag het merk samen met Oldsmobile, Pontiac en Saturn misschien wel op het automobiele kerkhof. Dat succesverhaal begon in 1999, toen GM in een joint-venture met SAIC (Shanghai GM) begon met de productie van de Buick Century/Regal als New Century. In 2002 kreeg de New Century een facelift, waarna de auto Regal ging heten. Hier een 1999-2002 New Century:

Echt een schandalige kopie, deze CNEVRover, een leek zal 'm niet kunnen onderscheiden van een echte Evoque! Ofwel, heerlijk kansloos, deze LSEV.

Weer zo'n Xiali (Charade)-kopie van Geely, de Uliou:

De Hawtai Boliger is gebaseerd op de Hawtai Santa Fe, die inderdaad gelijk is aan de eerste generatie Hyundai Santa Fe. De Boliger is daarentegen geïnspireerd op de eerste generatie Porsche Cayenne.

De Hafei Saibao III werd in 2005 gelanceerd.

Deze Yogomo E330 heeft niets met een Kia Picanto te maken, want is een laagwaardige LSEV. De auto is ongeveer 15 cm kleiner dan de vorige Picanto en 10 cm smaller, maar de wielbasis is gelijk.

De BYD Flyer stond ook hoog op mijn wensenlijstje van te spotten voertuigen en gelukkig had ik er een gevonden. De BYD Flyer ontstond in 2003 na de overname van Qinchuan, een bedrijf dat een kleine hatchback op basis van de Suzuki Alto (eind jaren tachtig model) maakte. Het is daarmee het oermodel van BYD, tegenwoordig een van de grootste onafhankelijke, Chinese autofabrikanten.

De Chevrolet Cavalier is speciaal voor China ontwikkeld en kwam in 2016 op de markt. Hoewel de auto een succes werd, staat de opvolger alweer klaar. Die draagt de naam Onix.

China deel 13

Na Guilin pakte ik de trein verder terug. Hezhou was de volgende tussenstop, een kleine stad van een paar honderdduizend inwoners. Het is typisch zo'n stad die een paar decennia geleden nog niets voorstelde en nu in sneltreinvaart groeit. Een grauwe stad met veel stoffige, in aanbouw zijne straten. Maar goed, ik was op weg naar een mooi dorpje.

Hezhou, een saaie stad. Linksonder een straat met veel bedrijvigheid en een markt, de foto had in elke Chinese stad gemaakt kunnen zijn. Rechtsonder een man die erop stond dat ik een foto van hem zou maken. Welnu, vooruit dan maar. :)

Een Fiat Siena:

De Hawtai B21 werd in 2010 gepresenteerd en was de tweede sedan van Hawtai. Na drie jaar werden de productielijnen dan eindelijk gestart en werd voor de naam Lusheng E70 gekozen. In 2016 vond Hawtai het tijd voor een nieuwe naam: Lusheng E80. In 2017 kreeg de auto een facelift en wederom een nieuwe naam: Lusheng WS55. Tja. De auto ziet er in ieder geval prima uit, al zijn er beslist Chinese autofabrikanten met betere kwaliteit auto's. Hier een Hawtai Lusheng E70:

Zhonghua Junjie ofwel Brilliance Splendor (BS4).

In 2011 kreeg de uit 2003 stammende beruchte Chevrolet Spark (Matiz)-kopie Chery QQ (inmiddels QQ3) een opfrisbeurt, die boven het bestaande type werd gepositioneerd en de naam QQ3 Sports kreeg. Mooier werd 'ie er niet op.

Speciaal voor China kwam Ford in 2015 met een auto die een bekende naam draagt: Taurus. Anders dan de naam doet vermoeden, heeft de auto niets te maken met de Amerikaanse Taurus. Waar de Amerikaanse Taurus op een bejaard platform staat dat wordt gedeeld met bijvoorbeeld de Explorer en eerste generatie Volvo S80, heeft de Chinese Taurus een opgerekt Mondeo-platform.

De kopieën van Geely op basis van de Xiali/Daihatsu Charade passeerden al eerder de revue, dit is de Haoqing SRV, ofwel een kleine stationcar.

Citroën Elysée

Shanghai Maple Hisoon

Nog een speciaal voor China ontwikkelde auto van een buitenlands automerk is de Suzuki Landy, die vanaf 2007 door de Changhe Suzuki joint-venture werd geproduceerd.

Wuling is een van de grootste autofabrikanten van kleine personenbusjes, zogenaamde bread vans. In 1998 kwam de LZW6370 op de markt, die een kopie lijkt te zijn op basis van de Daihatsu Zebra.

Chery Fulwin SL SQR7160

Beijing Zhanqi BJ2024CJB2

De twee leukste producten uit het hedendaagse gamma van BAIC-submerk Beijing zijn de BJ40 en BJ20. De BJ40 werd in 2008 gepresenteerd als B40 en ging eind 2013 eindelijk in productie. De lange vijfdeursuitvoering werd in 2011 gepresenteerd en daarvoor moest zelfs nog tot 2016 worden gewacht, toen de auto als BJ40L in productie ging.

De BJ20 is minder krijgshaftig dan 'ie eruitziet, want is niet eens met vierwielaandrijving leverbaar...

Weer een Geely Haoqing SRV 1.3 HQ7130, ditmaal een veel nettere.

Chery heeft behoorlijk wat fraai gelijnde modellen gemaakt, maar de in 2013 gepresenteerde Arrizo 7 is een nogal fletse verschijning. Een succes is het ook nooit geworden.

Een import met oud kenteken, deze Nissan Cefiro V6. De Cefiro werd in Europa als Maxima QX verkocht.

GAC's merk Trumpchi is een van de 'betere merken' van China, dat exportplannen heeft getuige de aanwezigheid op de autobeurzen van Detroit en Parijs. De Trumpchi GA6 werd in 2014 gepresenteerd.

FAW had buitengewoon veel moeite om voldoende kopers voor de nieuwere modellen van het submerk Xiali te vinden. De N5 was een belegen compact sedannetje die in 2009 verscheen, in 2012 gevolgd door een hatchback op dezelfde basis: de N7. Kijkende naar het ontwerp is het niet vreemd dat de auto niet goed scoorde: bedaagd en met een wel heel markant vormgegeven neus.

Na de introductie van de Lifan 320 in 2008 verscheen in 2013 een vernieuwde versie onder de naam 330, die boven de 320 werd gepositioneerd. De 320 was geïnspireerd op de Mini, de 330 kreeg een Fiat 500L-achtige neus.

Fiat Palio hatchback:

Ook al eerder geïntroduceerd, de Buick New Century.

@Rutger DC, erg leuk al die foto's vanuit China, gelukkig zie je sommige auto's niet, bij andere vind ik het jammer. Dit zijn wel de auto's die de topic naam eer aan doen.

Dankjewel, Epica! Vast genoemd naar de band en niet de Chevrolet. :D

China deel 14

Speciaal voor China heeft Mazda de CX-4 ontwikkeld. De naam is een beetje een blunder wat mij betreft, want recent presenteerde Mazda de CX-30 die tussen de CX-3 en CX-5 is gepositioneerd, een naam die vast is gekozen om verwarring met de CX-4 te voorkomen. De CX-4 is echter groter dan de CX-5 en aangezien de letter 4 geen positieve connotatie heeft in China, was de naam CX-6 denk ik een betere keuze geweest voor deze crossover.

Chery Fulwin SL SQR7160

Chery heeft met Riich een poging gewaagd om een soort van luxemerk aan te bieden, dit project mislukte echter totaal. De Chery Eastar 6 werd in 2008 gepresenteerd, de productieversie heette in 2009 Riich G6, die in 2010 in productie ging en het topmodel van het merk was. Tussen 2010 en 2015 zijn er 925 van verkocht. Ik was dus blij deze uiterst zeldzame sedan tegen te komen.

Weer een LSEV, ditmaal de Fulu Xiangrui. Optisch is het een kopie van de Geely Panda. Dus ook de Chinese autofabrikanten zelf zijn niet meer veilig!

Nog een LSEV, geen idee van welk merk.

De Chinese tweede generatie Citroën C4 kwam in 2015 op de markt als opvolger van de C-Quatre.

Nog een Fulu Xiangrui met erachter nog een LSEV, ditmaal een kleine kopie van de JAC Yueyue.

Rely was een ander submerk van Chery, en de positionering was volstrekt onduidelijk. Het gamma bestond uit een lelijke grote SUV, de X5, met daarnaast een kopie van de Toyota HiAce en een tweetal grote MPV's, de V5 en V8 (al heeft die laatste het productiestadium nooit gehaald). Van deze SUV, die in 2008 debuteerde als Chery Higgo 3 en in productie ging als Rely X5, zijn er minder dan 6.000 gemaakt. Het enige leuke wapenfeit is deelname aan de Dakar rally 2010.

In Hezhou had ik geluk met de Geely Haoqing SRV's, want dit is de derde. Ik heb er gedurende de reis ook maar drie gezien.

De GAC Trumpchi GA3 is GAC's meest compacte sedan en werd in 2013 gepresenteerd.

Volkswagen Santana lesauto.

De eerder geïntroduceerde, lokaal gebouwde Chevrolet S10.

De Volkswagen Santana kreeg verscheidene facelifts, dit is de Santana Vista. De Santana 2000, 3000 en Vista hadden een langere wielbasis, maar het oermodel bleef al die tijd naast de nieuwe, langere modellen leverbaar.

De huidige Chevrolet Sail:

De Suzuki Alivio is een sedan waarmee Suzuki het wilde opnemen tegen de compacte sedans van onder meer Volkswagen, Toyota, Honda en Hyundai. De auto werd in 2014 gepresenteerd, maar zoals gezegd heeft Suzuki besloten om de Chinese markt vaarwel te zeggen.

De Volkswagen Bora werd vanaf 2001 in China gebouwd en kreeg in 2006 een facelift.

Ik was op weg naar Huangyao, een prachtig dorpje op een uur rijden van Hezhou. Het werd gebouwd gedurende de Ming-dynastie (1368-1644) en welvarend tijdens de Qing-dynastie (1644-1911). Hoewel het een prachtig dorpje is omgeven door het karstgebergte, weten buitenlandse toeristen het dorpje kennelijk nog niet zo te bereiken, want ik was de eerste niet-Chinese gast in het hotel. Het dorpje staat desondanks in het teken van (lokaal) toerisme, gelukkig waren hier geen lawaaiige KTV cafés en een totaal geruïneerd hart.

De tweede generatie Nissan Tiida werd in 2011 geïntroduceerd. Jaren later kregen we in Europa een grondig herziene versie onder de naam Pulsar. Die wijzigingen werden overgenomen in China bij de opfrisbeurt van 2016, de auto kreeg zelfs nog een verder herzien front met een opvallender vormgegeven grille.

Merk onbekend:

De Acura ZDX, een grote 'coupé SUV' van Honda's luxemerk, werd geïmporteerd.

Populaire import in de jaren negentig: de Honda Accord.

De tweede generatie Kia K2 kwam in 2016 op de markt.

De MG 6 werd in 2009 gepresenteerd en is gebaseerd op de Roewe 550. Daarmee staat de auto dus op het platform van de Rover 75. Dit is de opgefriste variant van de eerste generatie, die 'm bepaald niet mooier maakte. Inmiddels is er een nieuwe MG 6.

China deel 15

Nog drie delen te gaan. Inmiddels was ik weer terug in Guangzhou, waar ik nog anderhalve dag te besteden had. Hoe die tijd te benutten? Met spotten! :D Ik had op de Chinese variant op Streetview al gekeken welke wijken meer kans op succes zouden geven, vaak de wat oudere woonwijken en wijken met meer bedrijvigheid en dus autogarages. Zo kwam ik best een aantal leuke dingen tegen, dus ik ben op de juiste metrostations uitgestapt, ben een heel stuk gaan wandelen en als ik er genoeg van had liet ik me door een motortaxi weer naar het dichtstbijzijnde station brengen. Het was namelijk een graad of 30-35 en met de hoge luchtvochtigheid en vervuiling is het niet echt aangenaam te noemen.

In het oude centrum nog een leuk oud pandje in Guangzhou linksonder, met ervoor een Honda Odyssey en Wuling Sunshine. Een contrast tussen oude en nieuwe bebouwing rechtsonder.

De eerder besproken Youngman Lotus L3, ofwel de Maleisische Proton Persona:

De Honda Gienia is een speciaal voor China ontwikkelde hatchback die zich tussen het B- en C-segment beweegt. De auto deelt het platform met de Honda City/Greiz sedans en daarmee de Jazz/Fit hatchback. Mooi is anders wellicht.

Een Lifan 720 taxi.

Het eerder besproken Venucia is een joint-venture tussen Dongfeng en Nissan. De T70 is dan ook afgeleid van de eerste generatie Nissan Qashqai.

De Chery Fulwin en later Cowin op basis van de Seat Toledo werd een aantal keren opgefrist. Dit is de laatste versie, de Cowin 2, die van 2011 tot 2016 werd gemaakt.

De Changan Yuntong SC6372, duidelijk afgeleid van een oude Suzuki Carry, maar met een markant frontje.

Lexus LS 400.

De Lifan 520 was dus de eerste zelf ontwikkelde auto van Lifan, ondanks dat men de techniek van de Citroën ZX kopieerde.

De Chery Eastar ofwel de Daewoo/Chevrolet Evanda-kopie.

Zeldzame verschijning in China: van de in 2013 gepresenteerde 820 zijn er minder dan 7.000 verkocht. Lifan is net als Haima een van de verliezers van de toegenomen concurrentiedruk op de stagnerende Chinese automarkt.

Polarsun is een vrij interessante, marginale en allang niet meer bestaande Chinese autofabrikant. Het merk heeft prototypes van kopieën van de Ford Escape/Maverick, Mitsubishi Delica/L400, Mazda Premacy, Honda CR-V en eerste generatie Honda Jazz/Fit gepresenteerd, maar de meeste daarvan zullen nooit geproduceerd zijn. Wél deze oude Toyota HiAce-kopie die in 2002 werd gepresenteerd. Het front is opvallend en doet sterk denken aan dat van Nissans uit die tijd (Almera Tino bijvoorbeeld).

De Isuzu mu-X is afgeleid van de ook bij ons bekende D-MAX pick-up. Net als de D-MAX komt de auto uit Thailand en wordt daar vandaan geëxporteerd naar markten zoals Australië, echter heeft Isuzu een joint-venture met Jiangling voor de lokale productie van modellen: Jiangxi Isuzu.

Mooie oude Nissan Cedric (Y33).

De Changan CM7 Raimondi was bepaald geen succes en kwam in 2004 op de markt. Het is een kopie van de Daihatsu Atrai, maar wat verlengd.

De BYD Yuan kwam in 2015 op de markt. Tegenwoordig vernoemt BYD veel modellen naar Chinese dynastieën, zo ook de Yuan, die is vernoemd naar de (Mongoolse) Yuan-dynastie (1279-1368). De modellen hebben als logo het Chinese karakter van de desbetreffende dynastie op de grille. De Yuan zelf lijkt onderhuids een kopie van de Ford EcoSport, met een gelijke wielbasis en proporties.

De GAC Trumpchi GA5 kan sommigen bekend voorkomen, want de auto kwam voor in een China-special in een oude aflevering van Top Gear, met als testauto's een Roewe 350 en GAC Trumpchi (toen nog zonder toevoeging GA5). De technische basis is opmerkelijk: GAC had namelijk het platform en de techniek van de Alfa Romeo 166 gekocht. Hier een REV ofwel plug-in hybride in zijn thuisstad (GAC = Guangzhou Auto).

Everus is een joint-venture automerk van Honda en GAC (Guangqi Honda). Het eerste product kwam in 2011 op de markt en was een oud type Honda City.

Toyota Crown Super Saloon.

De Honda UR-V is een speciaal voor China ontwikkelde grote crossover. Dubbelbroer Honda Avancier liet ik al eerder zien, die wordt gemaakt door Guangqi Honda, de UR-V door de Dongfeng-Honda joint-venture.

De Haval H2s werd in 2016 gepresenteerd en is een voor Chinese begrippen hoogwaardige compacte crossover.

Een Geely Haoqing, ditmaal de hatchback, een HQ6360. Dat dit absolute topkwaliteit is kan iedereen zien.

De Senova X35 van BAIC wordt ook in Duitsland aangeboden.

Niets wat Haima doet lijkt nog te lukken. Recent kwam Haima in het nieuws omdat het onroerend goed verkoopt om wat geld in het laatje te brengen. De verkopen zijn catastrofaal gedaald. Er is een nieuw model gepresenteerd, de 8S, maar of die het tij nog kan keren? Hier de V70 of Family 7 MPV, die in 2016 op de markt kwam. Die ziet er voor een Chinese MPV toch best goed uit wat mij betreft.

De meeste autoliefhebbers hebben wel van Qoros gehoord. Dit is het bekendste model, de 3, die ook in Slowakije verkocht is, hier een City SUV-uitvoering (de hatchback in een soort crossover uitmonstering).

China deel 15

De Honda Spirior is een wederom speciaal voor China ontwikkelde sedan. De auto heeft het formaat van de Accord, maar is wat sportiever.

De Toyota Fortuner wordt niet lokaal gebouwd en is dus een importauto (uit Thailand).

De derde generatie Volkswagen Bora kwam in 2016 op de Chinese markt en profiteerde van Volkswagens modulaire platform.

In China struikel je over dit soort semi-busjes/semi-MPV's: hier een Dongfeng Fengguang 360 die met dank aan zijn carrosseriekleur fris oogt.

De Hyundai Elantra Yuedong kwam in 2008 op de Chinese markt. Vergeleken met de Elantra voor bijvoorbeeld de thuismarkt en Noord-Amerika heeft de Elantra Yuedong een eigen vormgegeven neus en achterkant.

Een Opel Vectra.

De Ford Mondeo werd vanaf 2001 lokaal in China gebouwd door de Changan Ford joint-venture. De Chinese Mondeo had hetzelfde uiterlijk als de Taiwanese Ford Mondeo Metrostar.

De eerste generatie Toledo was niet de enige Seat die een tweede leven kreeg in China: ook de eerste generatie Ibiza heeft de Chinese markt bereikt en wederom niet onder eigen vlag. De productierechten, mallen en technologie werden in 1997 gekocht door een joint-venture tussen Nanjing Yuejin en de Maleisische Lion Group. In 1999 ging de auto in productie als Nanjing Soyat (Seat) Encore. Oorspronkelijk had de auto de oude Seat-motoren (1.2 en 1.5 'System Porsche'), maar na een facelift werd de 1.2 vervangen door een 1.3 Daihatsu benzinemotor. Instapmodellen heten Unique en luxueuzere uitvoeringen hadden als naam Encore (codenaam NJ6400). Na een facelift in 2004 (NJ7150) kreeg de auto een nieuwe grille, nieuwe bumpers, achterlichten en achterklep; eind 2006 werd de serie nogmaals grondig gewijzigd en bleef zo tot 2008 in productie. Interessant is een vierdeurs bestelauto (koeriersauto)-uitvoering, waarvan het achterste stuk sterk doet denken aan de Seat Inca, die is gebaseerd op de tweede generatie Seat Ibiza. Hier een 1999-2004 Nanjing Soyat Encore.

Een Volkswagen Santana 2000 met oude zwarte platen (eind jaren negentig waarschijnlijk):

De oude Dongfeng 145 truck is een kopie van de Nissan Diesel Condor CM-serie (1983-1993).

De Qin is weer zo'n naar een Chinese dynastie vernoemde BYD. De Qin is afgeleid van de Surui, een kopie van de Toyota Corolla (E140-serie), maar de Qin heeft plug-in hybride en volelektrische aandrijflijnen.

De SsangYong Istana/Mercedes-Benz MB100/MB140 werd in 2009 geherintroduceerd, aangezien SAIC eigenaar was van SsangYong. De auto werd nu als Maxus Istana gelanceerd.

Iveco en Nanjing Motor Group vormden in 1996 samen de Naveco joint-venture voor de productie van lichte en zware vracht- en bestelauto's. De Daily wordt sindsdien lokaal gebouwd en is meerdere malen opgefrist. Recent werd de tweede generatie gelanceerd, terwijl we in Europa al met de derde generatie te maken hebben...

Volkswagen Passat Lingyu van na de facelift:

Fiat Siena

Chery Fulwin

De in 2012 gepresenteerde Volkswagen Santana is afgeleid van de Chinese Volkswagen Jetta en de Skoda Rapid.

De Roewe 360 verving in 2015 de 350.

Geely Emgrand GS, een soort crossover hatchback.

Leuk duo zo, deze Chevrolet Sail van de huidige generatie (sinds 2014) en de Buick Sail (2001-2005), de eerste auto die de naam Sail droeg.

China deel 16

De Shuanghuan HBJ6460 is een interessante kopie op basis van een oude Toyota Hilux. De auto heeft een geïntegreerde opbouw (forummer SVF zou van een 'hutje' spreken :D).

Het origineel, een Toyota Hilux.

Nog een Nanjing Soyat Encore.

Ja hoor, weer een speciaal voor China ontwikkelde auto, ditmaal van Honda's luxemerk Acura: de CDX. De CDX is afgeleid van de Honda Vezel (HR-V)/XR-V.

De Taiwanese Luxgen S5 (5 Sedan):

Lijkt die Zotye SR9 niet een beetje erg op de Porsche Macan? Met 150 of 190 pk benzinemotoren is de auto alvast veel minder capabel.

Haima bracht in 2008 de Prince op de markt, de tweede volwaardige Daewoo Matiz-kopie na de Chery QQ. Helaas voor Haima had de concurrentie al wat actuelere stadsauto's onder het kopieerapparaat gelegd: de BYD F0 en Geely Panda op basis van de Toyota Aygo en niet veel later de iets originelere JAC Yueyue en Changan Benni (Benben) Mini. Het werd dan ook geen succes.

Changan Suzuki Alto

Deze karretjes ben je misschien weleens tegen gekomen op vakantie in een Europees land: de Zhidou E20 EV. De Chinese variant heeft 24 pk, haalt daarmee een topsnelheid van 88 km/u, weegt slechts 670 kg en de actieradius is 120 km, uiteraard elektrisch.

De Hafei Zhongyi kwam in 1999 op de markt en is getekend door Pininfarina.

De Zotye Z100 werd in 2012 gepresenteerd en is een ordinaire kopie van de Suzuki Alto. De elektrische versie heet Yun 100 (Cloud 100):

De Mitsubishi Galant voor China kreeg het uiterlijk van de Taiwanese Galant Grunder. Er werden slechts 25.000 exemplaren van verkocht in China.

Toyota Previa

Toyota Camry en Honda Accord met ertussen nog een Wuling Sunshine.

Luxgen S3, de meest compacte sedan van het Taiwanese automerk.

Great Wall Safe

Huanghai, een automerk met als thuishaven Dandong, aan de grens met Noord-Korea, heeft diverse modellen gemaakt. Originaliteit behoort niet tot de kernbeginselen van het bedrijf, dus dat deze Aurora '200DD' een kopie van een oude Isuzu pick-up met het uiterlijk van een SsangYong Rexton is, mag dan ook niet verbazen. Al is die combinatie dan stiekem wel weer heel origineel.

Isuzu Rodeo

Mazda MPV

De Dongfeng Aeolus (Fengshen) L60 werd in 2014 gelanceerd en is een van Dongfengs modernste sedans.

Maxus, een automerk van SAIC, is ook actief op de Nederlandse markt met de EV80 bestelauto, de elektrische uitvoering van de V80 (wijlen LDV Maxus). De G10 werd in 2013 gepresenteerd als Maxus' eerste zelf ontwikkelde model. De auto doet het ook behoorlijk goed in Australië.

Dankjewel Epica! Dan maar gelijk het slotstuk, laat ik het topic voorlopig even met rust. :)

China deel 17

Laat in de avond zou ik vanaf Hong Kong terug naar Amsterdam vliegen, maar voor het zover was had ik nog een ochtend en middag te besteden in Guangzhou. Ik besloot de metro naar Foshan te pakken (met het GuangFo-netwerk van Guangzhou en Foshan), een stad in de Parelrivierdelta met ruim zeven miljoen inwoners.

De FAW Xiali 2000 is een in licentie gebouwde Toyota Echo/Platz die, zoals de naam al aangeeft, in 2000 op de markt kwam.

Een Dongfeng Aeolus (Fengshen) S30 met platform van de ZX:

De Buick Excelle XT is gelijk aan de vorige generatie Opel Astra, op de grille en logo's na.

Zhonghua Junjie ofwel Brilliance Splendor, die in sommige Europese markten als Brilliance BS4 is verkocht.

Weer twee Citroën ZX Fukang-kopieën van Shanghai Maple: de Hisoon hatchback en Marindo 303 sedan.

Een leuke FAW: deze Xiali TJ7101UL, ofwel de verlengde sedan. Er was zelfs een verlengde hatchback.

De Haima Family II is gebaseerd op de Mazda 323/Familia.

Chery Cross Eastar MPV.

Een van mijn favoriete Chinese auto's van dit moment is de Changan Benben (Benni). De derde generatie Benni kwam in 2013 op de markt en hoewel de auto dus alweer zes jaar op de markt is, kan de auto zich in visueel opzicht nog steeds meten met de concurrentie wat mij betreft. Het zal niet verbazen dat Europese ontwerpers verantwoordelijk waren voor de vormgeving.

Een Citroën ZX Fukang AX?

De Honda Fit sedan kwam in 2003 op de Chinese markt. Na een facelift werd de naam gewijzigd in City, hier echter een Fit sedan:

De Volkswagen Gran Santana is technisch gelijk aan de Skoda Rapid Spaceback.

Great Wall Sing ofwel een Isuzu pick-up kopie met Nissan Frontier-grille:

De BYD F3R is ook een 'originele kopie': de F3 is een kopie van de Toyota Corolla E120, maar de F3R heeft een achterkant die sterk is geïnspireerd op de Daewoo/Chevrolet Lacetti.

'Speciaal voor China', dat gaat ook weer op voor de Chinese Mercedes-Benz E-klasse L. Of nou ja, ook voor India. De Chinese E-klasse heeft niet alleen een langere wielbasis, maar ook een derde zijruitje.

De Hyundai Celesta is een compacte sedan, gepositioneerd onder de Elantra-reeks, maar boven de Reina en Verna sedans.

JAC Refine A60, hier een pre-productiemodel!

Leuk zo naast elkaar: de technisch identieke Honda Vezel (van Guangqi/GAC Honda) en XR-V (Dongfeng Honda).

De tweede generatie Honda Elysion kwam in 2015 op de markt en is gebaseerd op de Odyssey.

Terug in Guangzhou:

Een rechtsgestuurde Toyota Estima uit Macao, mijn enige leuke kentekenspot in China.

De Hyundai ix25 is een knap uitziende compacte crossover, recent werd de tweede generatie gepresenteerd. Het ontwerp lijkt mij heel wat universeler en minder zwaar op de maag liggend dan de Kona (Encino in China).

Daewoo Leganza, tegenwoordig minstens zo'n witte raaf als in Nederland.

De tweede generatie FAW Besturn B70 kwam in 2014 op de markt en verruilde de techniek van de eerste generatie Mazda6 voor die van de tweede generatie Mazda6.

De Sabre (Saibao) 1.6 werd gebouwd door de SAIC-Yizheng joint-venture en is uiteraard gebaseerd op de Opel Combo, zoals de Corsa sedan en stationcar eerst als Buick en later als Chevrolet door SAIC GM werden gemaakt. De Sabre was geen succes.

De voor China tweede generatie lokaal gebouwde Toyota Crown kwam in 2014 op de markt.

De Hafei Luzun Datawang (Big Conqueror) werd in 2008 gelanceerd.

De JAC Refine S3 was een groot succes in China, in 2015 en 2016 werden er zomaar 200.000 van verkocht per jaar, maar helaas voor JAC zijn de verkopen geïmplodeerd.

De oorspronkelijke Buick Excelle was een groot succes geweest in China en kwam in 2003 op de markt. De auto is gebaseerd op de Daewoo Nubira II. Na een facelift in 2008 kreeg de auto een veel meer eigen gezicht, hier een van na een nog latere facelift.

Het leukste aan de Foton Midi is toch wel dat 'ie de deuren/schuifdeuren van de eerste generatie Citroën Berlingo/Peugeot Partner heeft. Wellicht schuilt er onder de hele carrosserie wel techniek van de PSA-besteller.

De Kia K2 van de eerste generatie na de facelift. De Kia K2 is een meer op tweedewereldlanden georiënteerde sedan of hatchback, in Rusland heet de auto heel verwarrend Rio.

Wat fotootjes uit Portugal.
48141945401_95ff360b2a_b.jpg

48141969388_c876ff28a7_b.jpg

Simca 1301/1501 Tourist
48144674506_16979b0074_b.jpg

48144764412_0e1052c6e6_b.jpg

320i US E21
48144713431_509ba49047_b.jpg

48144713081_24cc5180dd_b.jpg

320i E30, grappig genoeg met enkele uitlaat (wat aangeeft dat deze geen katalysator heeft, was in Duitsland/Nederland standaard en deze hadden dan ook een dubbele uitlaat)
48154362891_e248724c16_b.jpg

Naar alle waarschijnlijkheid een 323i.
48154365951_c10fe298b6_b.jpg

48154449262_2665f35e65_b.jpg

Golf 2 GTI
48154452902_ecb1d1286f_b.jpg

48154369721_ec6e3f5fe5_b.jpg

Ford Escort II
48168872241_52a08ac545_b.jpg

48168872106_19c3bc5d69_b.jpg

Mini Clubman
48168955177_5067f3142d_b.jpg

Bedford TJ
48168961257_31e9985fda_b.jpg

48168884861_cdd606a55d_b.jpg

48168962437_08ac041036_b.jpg

316i Baur TC, op de bovenste foto zie je mij in gesprek met de eigenaar.
48174506007_b41a6d978f_b.jpg

48174506012_bfba2a3c80_b.jpg

48174518442_74689c233c_b.jpg

48182112632_d244f3fc9a_b.jpg

48182048661_052156bcb9_b.jpg

Eendjes
48182118267_cf1510a158_b.jpg

48182054496_4be37cb642_b.jpg

Golfjes ;-)
48189908111_2e452443a9_b.jpg

48189908116_3d10a0cba5_b.jpg

48189961802_6371c61d3a_b.jpg

Nog een Bedford.
48189927401_781cc3ed6d_b.jpg

48189980372_7f617d1987_b.jpg

48196217897_b714c42686_b.jpg

48196217947_9fc7a1a88b_b.jpg

Peugeot 505´s
48196219587_cb2e9c72a4_b.jpg

48196219592_df35e14911_b.jpg

Austin 1000 MkII
48214734016_e9b8a4e0d6_b.jpg

Mercedes-Benz 240TD
48214735616_e92fb9e39a_b.jpg

Één van de vele, vele Renaultjes 4.

Gr Jeroen

We hebben de vakantie in Florida er opzitten. Voor auto's spotten hoef je er niet heen te gaan; men rijdt daar voornamelijk in nieuwe auto's die voor ons ook nog aardig onbekend zijn. In de wat mindere buurten en bij vage autohandelaren stond nog wel eens wat leuks, maar ik dat je wel begrijpt dat ik daar niet uitgebreid foto's heb staan maken. Het is ook wel duidelijk dat de tijd van de klassieke Amerikaanse sleeën wel voorbij is. Deze hebben allemaal plaats gemaakt voor de SUV.

Ook rijdt men daar heel veel Japans en Koreaans. Opvallend hoeveel Kia's je zag, het merk bestaat nog maar relatief kort. Ik moet overigens wel bekennen dat ik niet echt thuis ben in de Amerikaanse auto's, de leukste auto's vind je naar mijn idee toch in Oost en Zuid Europa. Er staan zeker meer bijzondere auto's hierboven op de foto, maar hier toch maar een sfeerimpressie.

Ik begin maar even met de Amerikaanse auto's zoals ze waren voor de SUV hype:
48350164037_d1681eca9a_b.jpg

48293539926_414a6a9171_b.jpg

Echt lelijk, zo'n nep cabrio dak. Je zag het meer op dergelijke auto's, blijkbaar is dat destijds en gewild accessoire geweest.
48350029381_6a7d826bf7_b.jpg

48350162487_a12124951b_b.jpg

48350027011_3b55e6b415_b.jpg

Ook in Nederland zelden te zien, dit was de enige die we gezien hebben.
48350025261_32638e933e_b.jpg

48350156127_7ebda68dfc_b.jpg

Bij ons zag je ze nog wel eens als taxi in de jaren 90, nu zijn ze ook daar nagenoeg nergens meer te zien.
48350161797_b91b0496f2_b.jpg

48350158087_505d00b413_b.jpg

Klassieke Amerikaanse taxi's.
48350024616_f9c0d985ef_b.jpg

48350025886_80220cf9f5_b.jpg

48350029691_18679fb7f8_b.jpg

48350163162_f8422fa7a7_b.jpg

48350162172_e8163554d4_b.jpg

Sportief, wit Amerikaans.
48350027991_40b824fe36_b.jpg

48350026536_370a881645_b.jpg

48350027691_c33bc14b4e_b.jpg

48350160962_bde0b1c07e_b.jpg

48350158917_3a30f74371_b.jpg

Enige Trans Sport/Lumina van dit model gezien, ook hier zag je ze regelmatig in de jaren 90.
48350159037_847d11315c_b.jpg

Enige cabrio-pickup ooit?
48350157772_13b72250aa_b.jpg

Tja... Verder ook geen Ford Windstar gezien.
48350025401_f4ffe36475_b.jpg

In Europa hebben we de Fiat Multipla, in Azie de SsangYong Rodius, in de Amerika hebben ze Pontiac Aztek.
48350159687_68a59cbe2d_b.jpg

De Jeep Wrangler is natuurlijk geen uitzondering in Florida, maar van zo'n basic exemplaar heb ik alleen deze gezien en ik vind hem wel wat hebben.
48350156927_0518863600_b.jpg

Suzuki Grand Vitara? Nee, het bijkt een Chevrolet Tracker te zijn.
48350025566_9a1baf3d26_b.jpg

Mooie velgen... Gezien aan Ocean Drive in Miami Beach, waar het gaat om zien en gezien worden.
48350157617_d6c2ab602d_b.jpg

48350158507_103e8e4aa9_b.jpg

In Florida zeker niet bijzonder, maar deze wagen was twee week lang onze huurauto. Standaard zat er een Focus/Corolla-achtig model in het pakket, maar je moet wel een beetje in stijl rondrijden vind ik. Ik had graag een Mustang V8 gewild, maar die was niet beschikbaar. Het is "slechts" een V6, maar met zo'n 300pk niet bepaald onder bemeten en uiteraard met automaat.
48350023151_ab9f81dba9_b.jpg

Natuurlijk Camry's genoeg daar, maar de oudere modellen zag je al niet zoveel meer.
48350156682_7e477d310a_b.jpg

Bijzonder, zo'n tweedeurs.
48350160717_aef3168fb9_b.jpg

Het is natuurlijk geheel subjectief, maar ik vind de huidige Honda Civic nu niet bepaald een fraaie verschijning. Bij deze coupé lijken de verhoudingen ook nog eens geheel zoek te zijn.
48350162992_d5c701cd92_b.jpg

48350027256_02f95c5e75_b.jpg

48350026391_aaa61f44a4_b.jpg

Later stond hij niet meer op die plek, dus hij kan nog rijden blijkbaar...
48350026061_836eb6a00f_b.jpg

Zoveel heb ik nog nooit bij elkaar gezien. Het was overdag een attractie in Disney World. Helaas was er voor ons geen tijd om dit te gaan doen.
48350029786_40808187aa_b.jpg

BMW 318is, zie je niet veel volgens mij.
48350162347_3c4680621b_b.jpg

Bij ons is de Hyundai i30 niet bepaald een kleine auto, in de VS is dat toch anders...
48350026206_35451c1671_b.jpg

Volgens mij ben ik nog in geen enkel land geweest waar ik GEEN W123 gezien heb.
48350158687_e9462efcd4_b.jpg

48350023506_e2644348f7_b.jpg

48350023366_b35caa06ba_b.jpg

Volgens mij is Fiat niet echt tevreden met de verkoopcijfers in de VS, maar we zagen zeker dagelijks enkele Fiats 500 (had ik niet verwacht, zo'n kleine auto in de VS) en zeker elke dag wel een Alfa Giulia en/of Stevio. Er gaan in Nederland dagen voorbij dat je er geen ziet.
48350156382_b7dc944be2_b.jpg

In tegenstelling tot de auto's zag je wel regelmatig oude vrachtwagens. Wat het allemaal precies is, durf ik niet te zeggen, maar wel leuk om te zien.
48350157472_2e3577867a_b.jpg

48350157912_e683f3649e_b.jpg

Enige vrachtauto gezien met frontstuurcabine.
48350158192_917bb322c7_b.jpg

Niet oud, maar het levert wel een typisch Amerikaans plaatje op.
48350028881_1b004be04a_b.jpg

En dan nog dit:eek:
48350156557_53d5fd6d7b_b.jpg

48350161452_479f69e50c_b.jpg

Quadrifoglio Verde zei:
In tegenstelling tot de auto's zag je wel regelmatig oude vrachtwagens. Wat het allemaal precies is, durf ik niet te zeggen, maar wel leuk om te zien.

48350157912_e683f3649e_b.jpg

Enige vrachtauto gezien met frontstuurcabine.
48350158192_917bb322c7_b.jpg

Niet oud, maar het levert wel een typisch Amerikaans plaatje op.
48350028881_1b004be04a_b.jpg

[/img]

Florida ben ik nog nooit geweest maar het doet wel wat denken aan andere delen van de VS.

De eerste is geen oude truck :D Dit type Peterbilt is speciaal voor dit soort werk ontworpen ooit en daarom in productie gebleven. Sinds er een paar jaar geleden CO2 uitstoot regels kwamen voor trucks in de USA (Europe heeft ze pas sinds dit jaar) moest alles omgezet worden naar aerodynamisch en toen kwamen ook deze oude hoekige modellen aan hun einde. Ze waren nogal gek op deze oude types omdat ze onverwoestbaar zijn. Klein nadeeltje; je kan nog beter tegen een boom aanrijden dan een aanrijding hebben met zo'n apparaat...
Dit is trouwens een uitvoering met een extra brede neus voor een nog grotere radiateur. Die kan weken aan een op vollast een hydrauliek pomp of zo aandrijven bij stilstand in de volle zon. De koelfan van zo'n ding trekt tussen de 80 en 100pk.... En is dan ook in staat een stofstorm te maken.

Een fontstuur aan de oostkust. Ja dat is wel bijzonder. Ik dacht dat ze er alleen aan de westkust waren. California en Oregon hebben in de jaren 80 een paar jaar een combinatie lengte beperking gehad en zo kwamen er ook frontstuur. Dit is een Freightliner. Die beperking werd al snel weer geschrapt; nu is het een laadvloer lengte beperking. Excessen houden ze tegen doordat het toegestane combinatie gewicht veel lager is. In de meeste staten maar iets van 35ton tegen 50ton in Nederland en tussen de 40 en 60 ton in de rest van Europa. Fronststuur bestaat nu alleen nog maar voor gebruik in drukke steden zoals New York. Een truck met neus is veel aerodynamischer en kan veel lichter gebouwd worden. Veel comfortabeler ook.

Die laatste is dus wel oud :D Dit model is zo al bijna 15 jaar in productie. Kan wel eens ouder zijn dan die Peterbilt.

Zo een paarse Saratoga als hierboven is best wel oud toch? Hadden we in 1990 als huurauto in LA.
Straatbeeld is wel veranderd is die dertig jaar, maar de echte SUV's als de Explorer en de Blazer had je toen ook al.

Ik heb deze maand het genoegen gehad om drie weken lang dwars door Thailand te reizen. Het programma was druk, dat maakt mijn verzameling spotjes vrij bescheiden. Op Flickr staat onder elke foto waar hij ongeveer genomen is, mocht je dat interessant vinden.

Mazda?
Thailand is de laatste jaren rijker aan het worden, dat is mede aan het wagenpark goed te zien. Afgezien van pick-ups zijn auto's van meer dan 15jr oud al vrij zeldzaam te noemen, en degenen die er zijn stammen gezien de staat doorgaans echt uit een ander tijdperk.

BMW 520i, denk ik. :)
BMW's zijn niet superzeldzaam, maar negen van de tien keer betreft het een 3-serie. Dit is de enige van dit model 5 die ik gezien heb.

Alfa Romeo Montreal
Deze Montreal is van een hoteleigenaar, die hem volgens zijn personeel al een vier jaar aan het restaureren is, hij schijnt er elk weekend aan bezig te zijn. "Still not finished", voegden ze er nog aan toe. ;)

Isuzu
Ik vermoed dat hij niet echt meer als brandweerwagen gebruikt wordt, maar vond het zo'n leuk plaatje.

Toyota Crown
Bangkok is heet, binnen de gebouwen vaak nog meer dan buiten, ventilatoren zie je daarom overal. Een Crown is dan weer zeldzamer.

Isuzu
De stereotype Zuidoost-Aziatische truck heeft voor mij heel veel lampen en opzichtige kleuren. Achteraf gezien goed dat ik gelijk de eerste al even snel op de foto zette, uitbundiger heb ik ze niet meer gezien.

Toyota Cressida
Toyota moet wel het populairste merk van het land zijn, deze Cressida is het enige model waarvan ik er maar één gezien heb.

Thairung
Vervoer van een van de hotels, dit was even Googlewerk. Het is een Thairung Transformer, het enige Thaise automerk, en gebaseerd op de Toyota Hilux. Beduidend luxer dan hij eruitziet.

Isuzu
Zo heel nu en dan stond er langs de weg duidelijk verlaten blik, deze bus was een van de meest sprekende voorbeelden.

Toyota Hiace Commuter
Hét busje. Voorzichtig geschat is 95% van de personenbusjes die ik gezien heb er een van dit model Hiace. Elf tot veertien stoelen is de standaard.

MG 3
Het enige (tegenwoordig) Chinese merk wat in Thailand echt voet aan de grond heeft gekregen is MG, in wat stedelijker gebieden zag ik de 3 en ZS overal.

VW Kever (1958-61)
De eerste van meerdere Kevers (na twee ben ik gestopt ze op de foto te zetten) was deze behoorlijk vroege, gezien koplampen en "uitklappende" knipperlichten werd ik door medeforummer Nick gewezen op deze generatie.

VW Kever
Kever nummer twee zag ik al rijdend op de nachtmarkt van Chiang Mai.

Nissan Sentra
Omdat ik het zo'n mooi model vind. Gezien de "1.6" achterop ziet hij er sneller uit dan hij waarschijnlijk is.

Ford Anglia (1959-68)
Harry Potter heeft zich een heel eind uit de buurt getoverd.
(Een van de grootste verrassingen op autogebied, had nog nooit een Anglia aan de straat gezien)

Genesis G80
Gezien het feit dat de auto met draaiende motor en chauffeur ervoor op de parkeerplaats stond te wachten zal bij deze Genesis een behoorlijk hoge Zuid-Koreaanse diplomaat horen. Nabij Hellfire Pass aan de Birmaspoorlijn.

1964 Ford Fairlane 500
Volgens het briefje is deze Ford tijdens de Vietnamoorlog meegenomen door een Amerikaanse soldaat die hier in de buurt gelegerd was. Nu woont hij op een steenworp afstand van de welbekende brug over de rivier Kwai, en lijkt de restauratie me bijna klaar.

Datsun 1200 / B110
Nog een voorbeeld van verlaten auto's, deze Datsun staat hier al heel lang aan het station.

Willys MB (1941-45)
Voor zover ik kon checken een originele uit WO2. Maakt mij ook weer benieuwd hoe die daar terechtgekomen is.

Mitsubishi Celeste
Voor de liefhebber van milde tuning was er genoeg te zien, deze Celeste vond ik stijlvol aangepast.

1957 Cadillac Fleetwood (Series 75)
Op de "voorrijdplek" van een hotel bij het vallen van de avond, dus helaas bijzonder beroerd belicht. Een Fleetwood als deze kan ik echter niet voorbij lopen zonder toch even te gaan kijken. Kostte nieuw dubbel zoveel als een Eldorado, en luxer dan ik me van het jaar 1957 zou kunnen bedenken.

929V6 zei:
Leuke serie, toch nog best een paar interessante oudjes!

Dankjewel, ook voor de toevoegingen op Flickr!
1 favoriet aanwijzen ga ik mezelf niet aan wagen. De Montreal of Fairlane zou ik tekort doen als ik de ander koos. ;)

In juli heb ik een kleine drie weken een roadtrip door Zweden gemaakt. Daar valt af en toe nog best wat leuks te spotten! Een aantal hoogtepunten:

Vlakbij de eerste camping, in de buurt van Malmö, begon het al goed met deze Lancia Delta Integrale uit 1992!

Iets verderop een Mercedes-Benz 300 CE uit 1988, met extra brede motorkap. Ik dacht aan een US-import, maar hij is sinds nieuw in Zweden.

Schitterend Dafje uit Denemarken bij het Ikea-museum in Älmhult.

Niet in het wild, wel erg bijzonder: het autokerkhof 'Kyrkö mosse'. Meer is te vinden in het Sloperijfoto's-topic, dit vond ik zelf een mooi plaatje:

Ergens onderweg stond deze goed gebruikte Mazda 929 uit 1984.

In het centrum van het oude stadje Eksjö stond deze schitterende Saab 93 uit 1956.

Regelmatig staan er auto's langs de kant van de weg te vergaan. Bij een tankstation stond dit badge engineering-duo naast elkaar: een Austin Cambridge en een Morris Oxford.

Daar vlak naast stond ook nog een Franse generatiegenoot, de Peugeot 403.

Ook oude Amerikanen vind je regelmatig in Zweden, zoals deze stoere hotrod in Stockholm.

Nog een leuk voorbeeld: deze gigantische Pontiac Bonneville uit 1965.

Typisch Zweeds fenomeen: de A-traktor. Als je oude auto's ombouwt tot pick-up, is 'ie geschikt als landbouwvoertuig en mag je er als 16-jarige in rijden. Net als de MMBS-voertuigen in Nederland, al moet je er in Zweden iets meer moeite in steken.

Meestal zag ik ze als Volvo, maar het kan dus ook met een Subaru Impreza!

Tijdens een toertochtje door de omgeving reed ik ineens achter een Rolls-Royce Silver Shadow uit 1978.

Langs een landweggetje kwam ik ineens dit tafereeltje tegen, met een oude Lloyd! Nog nooit eerder gezien.

Tot slot deze leuke Lincoln Continental uit 1985 op de terugweg.

Baur - Portugal: Mooie reeks! Veel mooi spul, waaronder de Simca 1301/1501 Tourist, US-spec BMW E21, Ford Escort II, klassieke Mini's, Peugeot 505's, Bedfords en leuk om een mede-Baur-eigenaar te treffen!

Quadrifoglio Verde - Verenigde Staten (Florida): Wat een contrast weer met de serie ervoor! :D Die auto waarvan je zegt dat 'ie bij ons nog weleens als taxi te zien was, is volgens mij een behoorlijk zeldzame Impala SS en geen Caprice waar die van is afgeleid! Leuk ook, die Buick Roadmaster, Dodge Spirit/Plymouth Acclaim, jaren tachtig Camaro convertible, Mercury Cougar, Chevrolet Lumina APV, jaren vijftig Chevrolet, Lexus SC, Datsun 280ZX en Amphicars.

afentoe - Thailand: Nog veel verrassingen in Thailand! Mooie BMW E28, Alfa Romeo Montreal (!), Toyota Crown, Toyota Cressida stationwagon, Thairung (kende ik niet! wist alleen van een afgeleide van de Isuzu MU-X af die in een oude World of Cars-catalogus staat), Kevertjes, Ford Anglia, Sentra RZ-1, Genesis G80, Ford Fairlane 500, Datsun (Sunny) 1200, Mitsubishi Celeste (!) en klassieke Cadillac.

NielsdW - Zweden: Goede reeks ook, duidelijk alleen de crème de la crème. :D Veel fraaie platen ook. De Delta Integrale, Daf 44, Mazda 929 (ziet er nogal doorgezakt uit, maar kan aan perspectief liggen...), Saab 92, Austin Cambridge/Morris Oxford-duo, Peugeot 403, Pontiac Bonneville, Rolls-Royce Silver Shadow, Lloyd en Lincoln Continental vind ik het tofst.

Rutger DC zei:
NielsdW - Zweden: Goede reeks ook, duidelijk alleen de crème de la crème. :D Veel fraaie platen ook. De Delta Integrale, Daf 44, Mazda 929 (ziet er nogal doorgezakt uit, maar kan aan perspectief liggen...), Saab 92, Austin Cambridge/Morris Oxford-duo, Peugeot 403, Pontiac Bonneville, Rolls-Royce Silver Shadow, Lloyd en Lincoln Continental vind ik het tofst.

Thanks Rutger! De focus lag niet echt op het auto's spotten tijdens de vakantie, dus ik heb de camera er vooral bij gepakt als er echt wat bijzonders te zien was ;)

NielsdW zei:
Thanks Rutger! De focus lag niet echt op het auto's spotten tijdens de vakantie, dus ik heb de camera er vooral bij gepakt als er echt wat bijzonders te zien was ;)

In verhouding nog weinig Amerikanen. Op sommige dagen meer Corvettes en mustangs gezien dan golfjes. Veel hotrods ook, Volvo's en Amerikanen. Op iedere weg staan ook burnout sporen...

s velthuis zei:
NielsdW zei:

In verhouding nog weinig Amerikanen. Op sommige dagen meer Corvettes en mustangs gezien dan golfjes. Veel hotrods ook, Volvo's en Amerikanen. Op iedere weg staan ook burnout sporen...

Dat is wel herkenbaar ja, vooral Mustangs kwam ik overal tegen. Vandaar dat die ook niet op de foto staan ;)

Nog een mooie Amerikaan dan:

Leuke serie, Niels! (y) De Austin en Morris zijn overigens nog los van elkaar ontwikkelde modellen, pas bij de volgende generatie was er werkelijk sprake van badge engineering.

929V6 zei:
Leuke serie, Niels! (y) De Austin en Morris zijn overigens nog los van elkaar ontwikkelde modellen, pas bij de volgende generatie was er werkelijk sprake van badge engineering.

Bedankt! En alweer wat geleerd. :) Ondanks dat hebben ze veel van elkaar weg!

taft.jpg

Gespot in Wengen (CH): Daihatsu Taft

"Tough and Almighty Four-wheel Touring Vehicle"

Zo te zien eentje van rond 1980, met een paar sporen van de tijd en het gebruik.

Had er nog nooit eentje gezien, lijkt wel een kleine Landcruiser

Wat een spots allemaal hierboven! (y) Leuk om doorheen te bladeren.

Mijn vakantie in Italië zit er inmiddels ook alweer even op. De spots die ik daar maakte staan in dit album:
https://www.flickr.com/photos/99464713@N06/albums/72157710328181202

Ook ben ik dit jaar bij het museum van Ferrari en Pagani geweest. Daarvan komen de foto's later online.

Hieronder wat hoogtepuntjes (in het hierboven genoemde album staat dus de rest):

De eerste spot die ik voor de lens kreeg zag ik in Zwitserland in de file. Helemaal mijn ding natuurlijk deze OPC:

Even later, bij de grens van Zwitserland naar Italië, werd ik ingehaald door een heuze Opel Adam Rocks S. Voor de leek een doodgewone Adam, maar voor mij een topspot. Misschien wel de meest zeldzame nieuwe Opel van dit moment. Een Rocks zie je nog wel geregeld, een S zie je eigenlijk vrijwel nooit. Een Rocks S had ik nog nooit in het wild gezien.

Dan wat spots op de plaats van bestemming. Te beginnen met deze Lancia Fulvia GT

Fiat Panda's 4x4 zie je in de omgeving waar ik was (Gardameer) echt letterlijk op elke straathoek. Deze vond ik wel een foto waard vanwege het originele roldak.

Autobianchi Y10 GT uit 1989

Met deze spot was ik ook erg blij. Een Opel Astra F Lieferwagen (zonder verhoogd dak) in een goed gebruikte staat.

Nog een Y10, maar dan een Mia met gekleurde achterklep

Maserati Ghibli Hearse, voor als je je laatste rit in stijl wilt

De foto is helaas niet geweldig, de spot echter wel. En wauw, wát een geluid komt er uit zo'n Pagani Huayra!!

Fiat 124 Sport uit 1973

Voor deze spot moest ik een lange oprijlaan van een boerderij op rijden. Ik zag de Ritmo vanaf de hoofdweg staan en móest en zal er een foto van hebben. Ik hoorde wel een schorre hond blaffen, maar gelukkig hoefde ik er geen kennis mee te maken. Na de foto ging ik dan ook weer van het terrein af en vervolgde ik mijn weg.

Helemaal vanuit België, deze Visa

Op de terugweg naar Nederland namen we per ongeluk een verkeerde afslag. Gelukkig maar, want daardoor kwam ik deze geweldige Lancer Wagon tegen

Mij viel op dat er in Italië relatief weinig Italiaanse auto reden. Weinig Giulia's ofzo gezien. Zelfs de politie (Skoda's binnen bebouwde kom, Passat's op de snelweg, Citroen C2 als binnenstedelijk voertuig) reed met buitenlands.

Ik kan niet zeggen dat ik weinig Italiaanse auto's heb gezien. Vooral de Fiat Panda (oud en nieuw) en de Fiat 500 zie je echt overal.
De Carabinieri heb ik veel zien rijden met Giulia's en Fiat Bravo's. De Polizia daarentegen reed inderdaad met vanalles en nogwat. Niet bepaald een eenheid te noemen. Als Opelfan kon ik deze wel waarderen:

Niet in tropische oorden geweest, maar met een weekje België en twee weken Frankrijk ook wel weer leuke dingen tegen gekomen.

Te beginnen in België:

Lada Niva by Timo van Vuurde, on Flickr

Lada Niva by Timo van Vuurde, on Flickr

Nissan 100 NX by Timo van Vuurde, on Flickr

Daarna Frankrijk, te beginnen onderweg naar Parijs en in Parijs. Van de nu geldende milieuzone is in Parijs weinig te merken, nog steeds rijden er erg veel oude auto's rond. Volgens mij geloven de Fransen het allemaal wel.

Dodge M400 campervan by Timo van Vuurde, on Flickr

Dodge M400 campervan by Timo van Vuurde, on Flickr

Citroen 2CV by Timo van Vuurde, on Flickr

Renault 11 by Timo van Vuurde, on Flickr

Citroen Jumpy by Timo van Vuurde, on Flickr

Matra Rancho! Zooooooo gaaf

Matra Simca Talbot Rancho by Timo van Vuurde, on Flickr

Citroen ID DS by Timo van Vuurde, on Flickr

Citroen ID DS by Timo van Vuurde, on Flickr

Honda Civic by Timo van Vuurde, on Flickr

Citroen ZX by Timo van Vuurde, on Flickr

Citroen CX by Timo van Vuurde, on Flickr

Citroen ZX by Timo van Vuurde, on Flickr

Peugeot 309 by Timo van Vuurde, on Flickr

Peugeot 309 by Timo van Vuurde, on Flickr

Renault Espace by Timo van Vuurde, on Flickr

Peugeot 404 by Timo van Vuurde, on Flickr

Renault 5 by Timo van Vuurde, on Flickr

Rover Mini by Timo van Vuurde, on Flickr

Deze Safrane was echt in nieuwstaat, schitterend om te zien!

Renault Safrane by Timo van Vuurde, on Flickr

Renault Safrane by Timo van Vuurde, on Flickr

BMW 850 by Timo van Vuurde, on Flickr

Renault 21 Nevada by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder ten Weste van Parijs nog een weekje rondgehangen:

Renault 5 GT Turbo by Timo van Vuurde, on Flickr

Renault 5 GT Turbo by Timo van Vuurde, on Flickr

Citroen BX by Timo van Vuurde, on Flickr

Citroen C15 by Timo van Vuurde, on Flickr

Renault Trafic Camper by Timo van Vuurde, on Flickr

In Rouen:

Renault Espace J11 by Timo van Vuurde, on Flickr

Renault Espace J11 by Timo van Vuurde, on Flickr

Peugeot 104 by Timo van Vuurde, on Flickr

Peugeot 104 by Timo van Vuurde, on Flickr

In Duinkerke:

Honda Accord by Timo van Vuurde, on Flickr

Honda Accord by Timo van Vuurde, on Flickr

Timo1990 zei:
Daarna Frankrijk, te beginnen onderweg naar Parijs en in Parijs. Van de nu geldende milieuzone is in Parijs weinig te merken, nog steeds rijden er erg veel oude auto's rond. Volgens mij geloven de Fransen het allemaal wel.

In het weekend mag je met alles door Parijs rijden. De milieuzone geldt enkel voor werkdagen.

Leuke spots weer tot nu toe!

Vorige maand heb ik ook een weekje door Frankrijk getoerd (via België uiteraard) en dat leverde het volgende op (8 delen):

In België, ergens aan de oude weg tussen Antwerpen en Gent.

Een heel nette vroege Mondeo (zie de strakke bumper)

Een eveneens vrij keurige Celica.

Niet ver voorbij de Franse grens een Ford Capri II uit 1977, met naar Frans gebruik geen dikke V6 maar een 1300-je

Kom je in Nederland niet meer tegen, een 605 met dieselmotor.

Citroën ZX van juni 1991, dus een van de allereerste.

Fiat Panda 4x4 uit 1986. Toen ik de foto maakte had ik nog geen idee dat het zo'n oude was.

Renault R385 uit 1987, een model dat Renault dankte aan de overname van Berliet in de jaren zeventig.

Nissan Terrano II van 24 jaar geleden.

Deel 2:

De 205 in zijn oervorm.

Een gekoesterde Renault 4CV

Santana kennen we in Nederland vooral van de PS10, gebaseerd op de Land Rover. Maar de fabriek bouwde ook jarenlang Suzuki's, waaronder de Vitara. Na de productiestop van het oorspronkelijke model werd deze variant ontwikkeld.

o.a. een trio Visa's

Een late R4 in, voor de gelegenheid, Hondfleur

Supercinq automaat in Saga-uitvoering.

Toyota Land Cruiser uit 1993

En dan kom je zomaar in een dorpje een hele collectie Renaults tegen. Hier een R8, ik durf niet met zekerheid te zeggen of het een echte Gordini is, er zijn veel replica's. Dat stukje ernaast is van een R5 met bodykit, zeker geen echte Turbo. Heb ik geen foto van.

R17

Deel 3:

R10 Major

R5 Super Campus. Ook in Nederland geleverd maar dan als Parisienne 2.

R16 TL

Een originele R16 TX

En een niet meer zo originele R16 TX

Volvo 240 GL uit 1987

Mazda 626 uit 1989

Peugeot 505 uit 1988. Ik denk dat de bestuurder dacht dat ik met een lasergun bezig was.

Deel 4:

Verdient 2 foto's: R18 GTL uit 1982

Toyota Liteace uit 1994

Renault Express uit 1994

Renault Dauphine, vreemd genoeg in Amerikaanse uitvoering.

Rondje Circuit de la Sarthe

Citroën Méhari Azur uit 1984

Een Fiat Uno in prima staat, zo te zien

Een flink volgeladen R11

Deel 5:

R4 F4

Wie ziet 'm?

Smetteloze 505 van 35 jaar oud.

Originele Civic CRX

Twee bejaarde heren in een superdikke CL 600 V12, onderweg naar een restaurantje in het centrum van Le Mans (waar ik ze even later weer tegenkwam)

Volgend jaar alweer 30 jaar oud, deze Clio...

Evenals deze Rover 216 GSi, al is het iets minder zeker of dat ook gehaald gaat worden.

Alfa Romeo Spider 1300 Junior uit 1971

Niet echt een typische vakantiespot maar het cleane uiterlijk van dit exemplaar beviel me wel.

Deel 6:

Opel Speedster. De foto was even snel mikken vanaf de zitplaats op het terras.

Mazda MX-5, ik weet niet of in Frankrijk ook aan trial gedaan wordt maar daar lijkt dit exemplaar voor te zijn aangepast.

Een echt oud beestje, deze 2CV uit 1961 (met ribbelkap nog).

Oer-5 GTL

Daewoo Espero. Vreemd genoeg ontbraken aan beide kanten de achterportiergrepen.

Ford Transit camper in een lekker ouderwetse kleurstelling. Let ook op de oude Michelin-wegwijzer op de achtergrond.

Franser kan niet, Renault Master marktwagen met Gruau-achtige opbouw.

Bij een trouwerij met een leuke stoet klassiekers, een prachtige Chrysler New Yorker uit 1955

Peugeot 203

Deel 7:

Citroën 11 Commerciale, een op het eerste gezicht praktische variant van de Traction Avant ware het niet dat bij geopende achterklep het reservewiel dwars voor je snufferd staat.

Peugeot 304 S Cabriolet

2CV 6 van pak 'm beet 1980

Even pauze voor deze 356-rijder aan de Loire bij Saumur

R4. Als je ze nog ziet zijn het meestal late van begin jaren negentig. Deze doet met zijn zwarte grilletje zijn best ouder te lijken.

Lancia Delta met turbodieselmotor, zijn er in Nederland vast niet meer.

Peugeot 504 V6 Coupé met verkeerde (ouder type) achterlichten.

Peugeot 205 F, zo te zien inmiddels bij een 205-liefhebber.

Iets te vroeg en onscherp genomen, maar wel een R12 Break.

Deel 8:

Renault 6 Rodéo, een van de latere met R14-koplampen. Oh ja, er rijdt ook nog een Porsche.;)

In een op het oog verlaten Opel-garage (maar schijn bedriegt want er is zelfs een website): Opel Kadett City. Helaas geen oorspronkelijk kenteken maar ik schat het bouwjaar op 1976.

Omdat er destijds geen Opel-busjes waren, een Peugeot als bedrijfsbus

Verwacht je niet zo in Frankrijk, een GMC-bus en een lel van een Ford pick-up.

Ik heb niet veel verstand van trucks maar volgens mij is dit model in Nederland nooit geleverd.

Gebeurt dus nog steeds dat oldtimers gewoon aan de kant worden gezet. Het kenteken is nog vrij recent.

Deze lijken al heel wat langer stil te staan.

Ik ben ook eindelijk door het uploaden van mijn vakantiefoto's heen. Dat lag niet aan de hoeveelheid foto's, maar aan de achterstand die ik had van foto's daarvóór. We zijn niet ver geweest dit jaar, de Ardennen en Eifel vond ik goed genoeg. Dat betekent minder exotische vondsten, dus moest ik zelf maar wat opzoeken. Een selectie hieronder, het album hier.

We hadden het geluk dat de Daf Club op dezelfde camping zat als waar wij een chaletje betrokken.

Daf Club Camping Ardennes 2019 by MilanWH, on Flickr

Dat zorgde naast de Dafjes voor een werkelijk unieke auto. De versnellingsbak en achteras zijn de verbinding met Daf, de motor is Renault 5 1.1 met injectie erop gebouwd, het chassis en de body zijn helemaal zelf gebouwd.

Phantom eigenbouw 1988 (XK-13-HV) by MilanWH, on Flickr

Een Spyker LM85 had ik niet verwacht tegen te komen op de parkeerplaats bij een museumbezoek.

Spyker C8 Laviolette LM85 2009 (ZG-753-P) by MilanWH, on Flickr

Even de Franse grens over voor een Frans sfeerplaatje.

Renault Estafette by MilanWH, on Flickr

In België hebben ze toch ook wel Frans aandoende plaatjes.

Épave: Renault 6 Rodéo by MilanWH, on Flickr

Dan door naar Dtitsland, nog minder frivool. Tenzij je in Mechernich komt, waar een veld vol met de meest obscure Britse auto's staat weg te rotten... De Clan Clover is 1 van 26, de BRA MR3 is 1 van 2 (hoewel die beide behoorlijk verschillen).

Clan Clover 1987 (D680YHK) & TVR Tasmin 200 Convertible 1982 (VLX318X) & Suzuki Cappuccino 1994 (M75BPN) by MilanWH, on Flickr

Lancia Flavia Berlina 819 & Lotus Elan M100 & Renault 21 Turbo 1990 (H504FLP) by MilanWH, on Flickr

BRA Motor Works MR3 1987 (E935DMA) by MilanWH, on Flickr

Verder even wezen buurten bij de Nürburgring, maar daar was niet veel bijzonders te vinden op dat moment. Het was vrij rustig, dus alleen de standaard 911jes deden wat rondjes. Een stukje verderop was toevallig een oldtimerdag, dus daar maar eens wezen kijken. Geinig, zo'n dag op zijn Duits. Plof die auto's maar op het plein en ga taart en worst eten. Hier het album daarvan: https://www.flickr.com/photos/48535413@N06/albums/72157711484233893

En vooruit, nog een Frans aandoend plaatje recht voor de Dom van Keulen.

Peugeot 504 Coupé (KHL1940H) by MilanWH, on Flickr

Hier het volledige album van de vakantie: https://www.flickr.com/photos/48535413@N06/albums/72157711264854372

Mooi foto's allemaal. De foto van die R4 met die hond uit het raam vind ik leuk. Verder vind ik de originele (of toch iets verlaagd?) R5 GT Turbo een topper.

Een aantal weken geleden zijn we een aantal dagen naar Barcelona geweest. Het zijn veelal moderne auto's in een dergelijke stad, maar toch nog wel wat leuks gezien.

In Tsjechie ooit eens eerder een dergelijke Fiorino Camper gezien, verder nooit.
49045909867_9113a3846c_o.jpg

49045193378_b7c4f430fa_o.jpg

49045696036_85e5cf6c1d_o.jpg

Kon net op tijd mijn camera pakken voor deze foto's. Opvallend vind ik de gordels achterin, dat was begin jaren 80 zeker niet vanzelfsprekend.
49045191823_5a012259ae_o.jpg

49045908107_72c8d32229_o.jpg

Ongemerkt zeldzaam geworden, de eerste Transits van deze generatie.
49045695936_df4371dc4f_o.jpg

49045695861_af8cfded13_o.jpg

Eerste Toledo bij de Ramblas.
49045191708_2cc4496776_o.jpg

49045695786_d240523f1d_o.jpg

49045695706_ce1c462331_o.jpg

49045695661_da65d161b2_o.jpg

49045695571_698ca96194_o.jpg

49045695516_1b3b2c417e_o.jpg

49045192828_f0856c3b62_o.jpg

De laatste keer dat ik in Barcelona was (21 jaar geleden) wemelde het er nog van de Nissan Trades, nu was dit de enige die ik heb gezien.
49045909122_a4264e777b_o.jpg

49045192703_35b993e3ff_o.jpg

49045909002_e70f6520f5_o.jpg

De eerste Scénics worden ongemerkt ook zeldzaam en bovendien is deze 100 keer mooier dan de facelift.
49045694181_51b46cc6f8_o.jpg

Prachtig, deze Ibiza. Hij ziet er echt mooi uit en volgens mij ook een redelijk dikke uitvoering (1.5i denk ik). Wat zou het leuk zijn om zo'n bijzondere en leuke auto te hebben.
49045695216_5a90dc962e_o.jpg

49045695116_1ff2a7f426_o.jpg

49045192473_e1e183b6d8_o.jpg

49045695006_12604df9e5_o.jpg

Toen wij er waren, was nog een paar week voordat het echt onrustig werd daar, maar hier zie je op de achtergrond al een (vreedzame) demonstratie.
49045694926_97eef79309_o.jpg

49045191583_7be0b6a21c_o.jpg

De laatste dag hebben we een auto gehuurd en in de omgeving wat rondgereden, de rest van de foto's is dus buiten Barcelona gemaakt.

49045694866_a413c82fc3_o.jpg

49045694816_209745cc6f_o.jpg

49045908487_2dd2bd9130_o.jpg

49045192048_8e124c561c_o.jpg

49045908342_af5901367e_o.jpg

49045908267_3737555c0b_o.jpg

Volgens mij nooit in Nederland te koop geweest, de Inca met achterbank? Ook daar was het een zeldzaamheid.
49045694486_ab104eebf4_o.jpg

Bij sommige auto's besef je pas dat je ze een tijd niet hebt gezien, totdat je er 1 weer tegenkomt. In mijn woonplaats (Assen) reden ze vroeger veel als taxi.
49045907822_683aa87658_o.jpg

Berlijnse vakantiespots zijn hier al vaker voorbij gekomen. Dat was een van de redenen dat ik in de derde week van november voor het eerst naar Berlijn ben geweest.
Wat een fantastische stad!! :eek: Het grauwe, grijze weer zat niet altijd mee, maar ik heb toch een paar leuke spotjes met jullie te delen:

Op de heenweg haalde ik deze Jetta en Calibra in, beide in de buurt van Hannover.

Mijn eerste spot in Berlijn was meteen een mooie: voor mijn hotel stond deze Ferrari Testarossa.

Een Lincoln Town Car limousine.

De volgende ochtend liep ik net mijn hotel uit, toen ineens deze Mercedes W111 280SE 3.5 V8 coupé voorbij scheurde.

De volgende drie campers stonden allemaal bij elkaar. Grote kans dat ze van dezelfde eigenaar zijn.

Een Audi 80 CC.

Een Volkswagen Passat Variant CL uit Kiev (Oekraïne).

Milieuzone of niet, deze Mercedes 200D reed er gewoon.

Enkele seconden later:

Een Fiat 124 Spider.

Een Hyundai XG30.

Een uit Zwitserland geïmporteerde Peugeot 504 TI automatic.

Terug
Bovenaan