Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

In Frankrijk begon de verkoop al in mei 1988.
Bij nader onderzoek blijkt de R19 uit november 1988 te komen. Hoe dan ook een vroeg model. (y)
 
Dat zijn leuke details, leuk om te weten! (y) En bedankt voor de reacties!
 
Griekenland (vaste land)

2dam98z.jpg


2ymgapz.jpg
 
Mooi, die laatste lijkt mij een mazda, als eerste dacht ik aan een simca 1100, dat voor raam deel van de deur en spatbord, maar nee
 
Laat ik een zomer met hopelijk veel foto’s in dit leuke topic aftrappen met een bijdrage van deze week. Vakantie is het bepaald niet, maar ik zit deze week (nog t/m zaterdag) voor de studie in het zuidwesten van Polen. Het helpt dat ik 's avonds en tussen mijn afspraken door veel op de weg zit, het hele woiwodschap door, maar ik heb het idee dat er behoorlijk wat leuks rondrijdt. Spots kan ik onderverdelen in drie categorieën.

Jaren ’80 en ‘90 Oost-Europa.


De alom bekende Polski Fiat (waarvan het overgrote merendeel rood, geen idee waarom maar het valt mij op)…




… en de tevens alom bekende FSO (veel Poolser dan die laatste gaat een spot niet worden :p)

In Nederland praktisch uitgestorven, hier struikel je er bij wijze van spreken over. [size=x-small](wordt wellicht in een volgende post nog aangevuld met een Fiat Uno)[/size]

Compacte sedans (al worden dat er snel minder, deze Fiat is de netste die ik tot nu toe heb zien staan) …


… het in Nederland zeldzamere broertje van de Alto …



… en de Mk1 Ibiza. Echt opvallend hoeveel die hier nog rondrijden, aantal keren dat ik ze hier in vier dagen heb gezien kan ik niet meer op een hand tellen. [size=small](In Nederland past dit getal wel nog op één hand, van de afgelopen vier jaar…)[/size]

Overig, maar daarom niet minder leuk.


Een, ehm, apart versierde ex-sovjetPoolse brandweerwagen…


… een onbehoorlijk gave Jeep (kenteken komt uit Bialystok, wat betekent dat hij even 500km naar Poznan is gereden) …


… en een lachwekkend (zeven meter zesentwintig :eek:) grote Ford.
 
HarmenA zei:
Tof spul hoor, zo´n FSO is toch altijd wel bijzonder om te zien!
Ik landde in Wroclaw en moest toen met de wagen naar Poznan, zal zo'n 180km zijn. In het hotel bedacht ik me al, verrek, helemaal geen FSO's gezien. De volgende dag zag ik er dan weer vijf (wellicht nog meer, die zijn me dan vanaf de weg niet opgevallen). Zelf blijf ik dat toch een leuk model vinden, en je ziet ze hier oprecht behoorlijk vaak. :)

929V6 zei:
De Zuk is ook van Poolse makelij.
I stand corrected, klopt! (y) Indirect wel gebaseerd op een GAZ maar alleen in Lublin geproduceerd.
Je weet wellicht dat de FSC Lublin (drie keer raden waar die typenaam vandaan komt ;)) de directe opvolger van dit model is. Gepresenteerd in 1993, deze Zuk werd pas in '98 van de markt gehaald. Zo'n Lublin is vanaf '95 als Daewoo geproduceerd, en inmiddels is er een nieuwe versie in Rusland. Zo'n Daewoo zie je hier nog wel eens, degene die ik zag ben ik vergeten in dit rijtje te plaatsen. Die volgt in mijn post van het weekend.
 
Mijn vakantie zit er voor dit jaar al weer op. We moesten dit jaar wat eerder en zijn dus eind april, begin mei naar - heel degelijk - Zuid Frankrijk geweest. Aangezien half Nederland daar naar toe gaat, zullen de foto's niet heel spectaculair zijn, maar ik heb nog wel wat leuks gezien. De foto's zijn nagenoeg allemaal gemaakt in de Provence en aan de Riviera.

Te beginnen met deze Megane Coupe. Daar ook al nauwelijks meer te zien en dit pre facelift model in deze staat is wat mij betreft een topper.
28139248417_09dfb1155c_b.jpg


Brommobiel die zijn best doet eruit te zien als een 205...
43007818201_37b038272b_b.jpg


42289162684_8126790981_b.jpg


Geen Peugeot P4 helaas.
43007818851_af290c8d35_b.jpg


Deze R4 leek zo van de lopende band gerold. Prachtig dat zo'n auto na zoveel jaar er nog zo mooi uit kan zien, zeker omdat hij gewoon buiten staat. Op de kilometerteller stond iets van 35000 (lang leve analoge tellers!).
42289164064_7dae14fd75_b.jpg

43007815341_47930ae79a_b.jpg

42289164454_d96b552dd7_b.jpg


C15's kwam je nog dagelijks tegen, we hebben er tientallen gezien, waarvan 1 rode. De rest was wit...
42289164944_81ca48a46c_b.jpg


42106124935_20b3f29ac9_b.jpg


28139252587_9233eea8ea_b.jpg


42106125695_82b9743663_b.jpg


28139252947_31514a2fb4_b.jpg


Deze foto's zijn gemaakt in het Citroen museum in Castellane. Op 1 exemplaar na allemaal ongerestaureerd en allemaal met absurd lage kilometerstanden, sommige zelfs enkele honderden kilometers. Elke auto heeft natuurlijk een verhaal, maar als je bij elke auto het verhaal wilt lezen, ben je zo een hele dag zoet... Dat zat er niet in, maar het museum was zeer de moeite waard. Vaak waren er van bepaalde modellen juist hele vroege en hele late exemplaren te zien. Ook is er de oudste bestaande DS ter wereld te zien, nr 32.
28139247967_45ec92987d_b.jpg


42106126565_d408332c92_b.jpg


43007814961_5f704b5bd8_b.jpg


28139253347_99bbb828e8_b.jpg


42106127385_43f69b02a1_b.jpg


28139253757_83e7d043a1_b.jpg


28139247727_3baff2f09c_b.jpg


42106128285_d49be0ec4e_b.jpg


28139254057_50eabd6c5c_b.jpg


42106129305_b02390f360_b.jpg


Langste type aanduiding ooit achterop een auto?
28139254447_c88fe90039_b.jpg


42106130165_1acc1f2e18_b.jpg


28139254947_ded9e8e625_b.jpg


42106131055_670a567fe4_b.jpg


28139247537_5c9850724a_b.jpg


28139255557_47f212389e_b.jpg


42106132285_0c38b79e45_b.jpg


28139256307_86cd666b52_b.jpg


Ik dacht dat dit een Portugeze UMM was, maar na wat googlen bleek het merk een Franse oorsprong te hebben.
42106133145_c54b9e5b83_b.jpg


28139256787_4bedb56fdf_b.jpg


Dit was in Monaco normaal, Aston Martin had hier zijn eigen standje op straat voor het beroemde casino. Na twee dagen in die buurt te zijn geweest, heb je voor de komende jaren genoeg 911's en 488 GTB's gezien...
42106133715_40e7b56b53_b.jpg


Vanuit deze hoek gezien, is zo'n Abarth 500 helemaal geen kleine auto. Abarths 500 zag je daar ook ontzettend veel trouwens.
43007814321_dcc6e2044d_b.jpg


Soms vraag ik me af of mensen bepaalde auto's kopen alleen omdat ze duur zijn of omdat ze ze mooi vinden. Ik hoop het eerste...
42106134235_62d39642ae_b.jpg


28139247327_69d7f60fb0_b.jpg


Wat mij betreft over-gerestaureerd, deze Moke. Of het is een nieuwe replica, want je zag ze ook met elektrische aandrijving.
28139257477_cb4b153df0_b.jpg


42106135125_1a73a9858d_b.jpg


42106136255_e95d7ecca5_b.jpg


Mijn vriendin vroeg zich af waarom ik zo enthousiast werd van zo'n gewone Mercedes...
42106136605_7529a35d88_b.jpg


Leukste auto in Monaco, maar er mag wel even een poetsdoek over.
42106137035_afce32f06d_b.jpg

28139247187_b5e7bd566c_b.jpg


Automuseum Monaco.
42106137615_f2ca0d8117_b.jpg


42106138135_35d9fea035_b.jpg


42106138535_8733fee9c1_b.jpg


43007813631_7d03c7845c_b.jpg


42106139195_26c6562860_b.jpg


Het was erg donker en hij stond achter een hek, maar volgens mij is het echt een Biturbo.
42289173234_c84a946e0f_b.jpg


Altijd leuk zo'n A112. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik vind deze laatste versie het leukst.
42106139995_4f990f1f13_b.jpg

42289173774_ab1373f90f_b.jpg


42106140825_2f02dab65d_b.jpg


Een W123 kom je overal ter wereld tegen, dus ook in Frankrijk.
42289174364_01fd805cd6_b.jpg


Enige Y10 ter wereld met in carrosseriekleur gespoten achterklep!
42106141565_e3a58fd83c_b.jpg


Gezien de side skirts zou het wel eens een echte GT Turbo kunnen zijn.
43007813441_d3050ef11b_b.jpg


42289174794_29c92c431f_b.jpg


42106142255_03382caf64_b.jpg


42289175234_b7cbf3d22a_b.jpg


43007813221_a1c18a5f15_b.jpg


42106143265_de4b1d8555_b.jpg


Zo vaak als de C15 zag je ze niet, maar de Express was ook verre van zeldzaam. Deze moet nog vol aan de bak als vervoermiddel van een marktkoopman.
28139246317_21b1926cda_b.jpg


Nee, we waren echt niet in Italie...
42289175674_a490165016_b.jpg

42106144055_074390bbeb_b.jpg


42289175994_7a96ca6bf0_b.jpg


Prachtige 604 in topstaat! Op de teller stond ruim 20000. De auto zou ook gerestaureerd kunnen zijn, onder de kentekenplaten was te lezen dat de eigenaar lid is van een 604 club.
42106144995_ebde186852_b.jpg

42289176564_654b73d0e9_b.jpg


42106145835_60d01ce047_b.jpg


42289177004_db117e9d0f_b.jpg


43007812681_7bcfba28f0_b.jpg


42106146745_ff066a6748_b.jpg


Zaag erin, bak erop schroeven en klaar is je koelwagen!
42289177514_5197981250_b.jpg


42208352835_6fd4ae3daa_b.jpg


Beroerde foto, maar beter dan niets. Een 205 Fourgonnette zie je niet dagelijks, ook niet in Frankrijk.
42106147405_1de5e4d4aa_b.jpg


42289178224_5734c3486b_b.jpg


28139245857_64a814dec4_b.jpg


Bij zo'n Park Avenue moet ik altijd aan Andre Hazes denken...
42106148265_39b5ec448b_b.jpg

42289178574_79092d6ff2_b.jpg


42106148805_7290b75bf5_b.jpg


Opvallend vaak kwam je nog een R21 tegen, meestal het facelift model. Opvallend, omdat de eerste generatie Laguna nagenoeg was verdwenen.
42289179194_d13500728d_b.jpg


42106149545_caa9c23547_b.jpg


42289179634_cafdf8faee_b.jpg


42106150645_b4347df615_b.jpg


42106151395_34e4ecd64a_b.jpg


42289180654_e1bbe6c3d8_b.jpg


Onbegrijpelijk; wie zet zijn fraaie en originele Supra zomaar daar neer zonder er naar om te kijken. Hopelijk wordt hij nog gered.
42958219402_a79f92edcb_b.jpg


42289181194_208bf2d442_b.jpg


42958219952_d6968649fe_b.jpg


43007812341_2f9b2ffa4e_b.jpg


28139269877_03ac8c06b0_b.jpg


42958220732_8414d2531c_b.jpg


Geheel originele M3.
41197597790_24bfa547b1_b.jpg

42958221352_80e93eabe3_b.jpg


Enige Vel Satis die we hebben gezien, de Safrane zag je nog wel veel.
41197598580_f6b286cbb6_b.jpg


42958221922_9a01e67735_b.jpg


28139245347_c9805ced5d_b.jpg


41197599420_accbfeda8c_b.jpg


42958222492_db50f61810_b.jpg


41197600230_ec7641b895_b.jpg


42958223122_fdbde1ecd5_b.jpg


41197601080_81d0f854ea_b.jpg


Lang niet gezien, ik besefte me dat pas toen ik er één zag.
41197601340_225eb466a7_b.jpg


41197601740_1f781aca7e_b.jpg


41197602290_fc00f10eec_b.jpg


41197602610_b0a17b5d33_b.jpg


41197603030_7158ca84d5_b.jpg


43007811711_58e8d4779f_b.jpg


41197603580_b6023dea64_b.jpg


41197604090_feb6ebfb96_b.jpg


41197604340_530ed4fd5e_b.jpg


43007817931_887227c454_b.jpg


Nu wel een UMM.
42289161314_22ee051226_b.jpg

43007817491_e4c3c345cb_b.jpg


42289160554_e386f9fb90_b.jpg


43007816991_63f9ded13b_b.jpg


28139249717_7a46a1a714_b.jpg


43007816401_b7bc128726_b.jpg


28139249307_4c7908bd0a_b.jpg


43007816081_e577571ac3_b.jpg


28139244937_a5003e4365_b.jpg


28139248937_f66b7a4cef_b.jpg


43007815711_9ecd0d9b7c_b.jpg


R19's zag je nog wel eens, maar een Chamade nauwelijks.
43007811101_74f859c9fa_b.jpg
 
Wat een mooi rijtje hierboven! Mijn favorieten zijn de Renault truck, Méhari, Fiat pickup, UMM, Mini Moke, Lancia Y10, 604, Tyota Supra, 104, Alfetta, R19 Chamade.

Van mij hadden jullie nog een lijstje tegoed, beginnend met een paar spots uit Polen.

De genoemde Daewoo.



Mag geen Alto heten, maar een Maruti (Suzuki) 800.



In de categorie ‘struikel je praktisch over’ valt ook de Passat B3. In Nederland zeker als station redelijk zeldzaam, in Polen zag ik er om het andere dorp wel eentje.



En een heuse Volga, ondanks dat hij bij een dealer stond toch mijn grote favoriet van de week.

Terugweg (Dortmund en Viersen)

Op twee vlakken een first voor mij. De eerste Harlekin die ik spot, en de eerste spot die ik op het flight deck van een vliegveld zie.


Een soort van Corsa cabriolet. Kan iemand me hier meer over vertellen?


Heerlijke Lamborghini.


Prachtige W123. Ik zie bij het uploaden pas dat de eigenaar gewoon achter het stuur van zijn sterrenmaal aan het genieten is...
 
Mooie vakantiefoto's weer heren!
Voor wat betreft die Corsa cabriolet, er zijn meerdere firma's geweest die ze ombouwde tot cabrio, ik denk dat Irmscher wel de meest bekende was. Welke ombouw dit precies is weet ik niet, dat kan je het beste aan Astrawez vragen. ;)
 
Gewoon Dirk zei:
Voor wat betreft die Corsa cabriolet, er zijn meerdere firma's geweest die ze ombouwde tot cabrio, ik denk dat Irmscher wel de meest bekende was. Welke ombouw dit precies is weet ik niet, dat kan je het beste aan Astrawez vragen. ;)

Ik zag vanmorgen dat ik al een reactie van Astrawez had, het is volgens hem inderdaad een Irmscher!
 
Erg fraaie en leuke plaatjes uit Frankrijk, ik krijg meteen zin om een toertocht door het Franse binnenland te gaan doen door alle kleine dorpjes! :) Mooi ook om te zien dat er nog veel 'oud spul' bewaard wordt, al dan niet in een goede conditie.
 
Gave plaatjes hoor!

De groene Volga springt er voor mij het meest uit, maar ook word ik blij van (onder andere) de 2 R18's in het rijtje van Quadrifoglio Verde.
Ondanks dat mijn persoonlijke voorkeur toch naar Japanners uitgaat (is ook wel te zien in mijn lijstje) is de variatie hierboven heel gaaf (y)
Ook ik ben vrij vroeg met vakantie geweest dit jaar, naar Samos. Behoorlijk wat te zien vond ik zelf, met name verlaten/achtergelaten wagens, maar dat vind ik altijd de charme van het land, anderen zullen het wellicht als rotzooi, vervuiling beschouwen.
Als er verkeerde types in de beschrijvingen staan mogen die vermeld worden :D

Toyota Starlet P6 by Stefan KP61, on Flickr

Mitsibishi Galant by Stefan KP61, on Flickr

Opel Ascona by Stefan KP61, on Flickr

Lada Riva by Stefan KP61, on Flickr

Nissan Pickup by Stefan KP61, on Flickr

Mazda Pickup by Stefan KP61, on Flickr

Opel Corsa by Stefan KP61, on Flickr

Mitsubishi Colt by Stefan KP61, on Flickr

Opel Kadett van by Stefan KP61, on Flickr

Toyota Tercel by Stefan KP61, on Flickr

Zastava by Stefan KP61, on Flickr

Nissan Sunny by Stefan KP61, on Flickr

Daihatsu Truck by Stefan KP61, on Flickr

Morris Glider by Stefan KP61, on Flickr

Austin Glider by Stefan KP61, on Flickr

Ford P100 by Stefan KP61, on Flickr

Unknown by Stefan KP61, on Flickr
Wie weet wat dit is?

Unknown by Stefan KP61, on Flickr

Toyota Starlet P7 by Stefan KP61, on Flickr

VW Golf MK1 by Stefan KP61, on Flickr
 
Mooie foto's, leuke spots! Je onbekende auto is een Triumph Mayflower, de Tredia is een Lancer F en de Defender heette toen nog gewoon Land-Rover 90" of 110".
 
Inderdaad een fraai rijtje, KP62! Het valt mij op hoeveel oud Japans spul daar nog staat, zelf was ik voor 19 van de 20 ook zeer zeker gestopt, maar ik krijg de indruk dat ze in Nederland veel zeldzamer zijn, klopt dat?
Complimenten voor de foto van die rode Nissan pickup, echt prachtig. (y)
 
Klassiekerrijder zei:
Mooie foto's, leuke spots! Je onbekende auto is een Triumph Mayflower, de Tredia is een Lancer F en de Defender heette toen nog gewoon Land-Rover 90" of 110".

Was dat destijds niet nog 88" ipv 90"?

On Topic: Geweldig leuke vakantiespots! Ik heb er stuk voor stuk van genoten.
 
Gave spots! (y)

Wat aanvullingen/correcties:

- De blauwe Daihatsu heeft ook een modelnaam: Delta.
- De modelnaam Glider is alleen door de Nederlandse importeur voor de Austins gebruikt. Het betreft dus een Morris of Austin 1100 zonder nadere toevoeging (of hooguit iets als "De Luxe" ), waarvan de Morris een Austin-grille lijkt te hebben.
- De witte Mitsubishi pick-up is een L300.
- De Alfa 33 heeft een motor die wij in dat type niet kennen: namelijk de 1.2 uit de oer-Alfasud!
- De Mazda truck is een T2500
- En de Land Rover is een 88" Series III, de latere 90 heeft wielkastverbreders.
 
Na de indrukwekkende fotoserie(s) uit Zuid-Europa, heb ik nog een bescheiden bijdrage uit Berlijn. Vorige week ben ik er een aantal dagen geweest en weer veel leuke (nieuwe) dingen gezien. We gaan gewoon chronologisch door de foto's heen, dus eerst dag 1:
IMGP6999.jpg


IMGP7000.jpg


IMGP7003.jpg


IMGP7004.jpg


IMGP7005.jpg


IMGP7006.jpg


IMGP7007.jpg


IMGP7008.jpg


IMGP7009.jpg


IMGP7010.jpg


IMGP7011.jpg


IMGP7012.jpg


IMGP7013.jpg


IMGP7014.jpg


IMGP7015.jpg


IMGP7020.jpg


IMGP7021.jpg


IMGP7022.jpg


IMGP7023.jpg


IMGP7026.jpg


IMGP7027.jpg


IMGP7028.jpg


IMGP7032.jpg


IMGP7033.jpg


IMGP7034.jpg


IMGP7037.jpg


IMGP7038.jpg
 
Heerlijke plaatjes weer uit Berlijn, ongelofelijk hoe veel leuk oud spul daar nog rijdt!

Ik was een tijdje terug een weekendje naar Engeland, hier de spots die onderweg zijn gemaakt. Voor de rijdend gemaakte foto's gaan de credits uit naar mijn bijrijder, op dit forum bekend als Audi80coupé.

Nog op het vasteland kwamen we de eerste spots al tegen:

2002 Honda S2000


2014 Toyota Sienna


BMW i8

Wachtend op de boot...

Volvo S60 Racecar


1990 Porsche 911 3.6 Carrera 4


2014 McLaren MP4-12C


1956 Volkswagen T1





En eenmaal in Engeland ging het door.





2000 Peugeot 306 Cabriolet SE


2000 Rover 25 IE 16v

Veel bestelversies van personenauto's gezien.

2014 Ford Fiesta Sport Van


2014 Aston Martin Rapide


2016 BMW M4


1994 Toyota Hilux Surf


2013 Mini Clubvan One


Alfa Romeo Spider


1970's-1980's LandRover 102" Series III


1987 Suzuki SJ410

Dat was het voor de heenweg, later meer!
 
Hieronder wat er zoal nog te zien valt op de wegen op Java en Lombok.

106yf00.jpg

Toyota Corolla

34t34on.jpg


31472v9.jpg

Tientallen Toyota's Landcruiser

2hh2cs3.jpg

Toyota Landcruiser

4smwdw.jpg

Honda Civic

aaws8x.jpg

Holden Gemini

biuyao.jpg


2aigaw0.jpg

Daithatsu's Hijet
 
Mooi spul uit Indonesië, mooie foto's zitten er ook tussen (zoals die plaat van de LandCruiser)

Ik had ook nog wat foto's uit Engeland rondslingeren...
Tijdens een rondritje over Goodwood estate kwamen we bij een hotel de volgende auto's tegen:

2018 Rolls Royce Dawn


1953 Bentley R-Type Park Ward Drophead


1935 Bentley 3.5 Litre Drophead Coupe


1937 Alvis Speed 4.3 litre


1936 Bentley 4.5 litre blower

Onderweg naar meer bier en BBQ vlees zag ik deze rijdende hond.

2015 Iveco Daily Doggy

Bij de plaatselijke Tesco kwam er ineens een ouder echtpaar aangereden in een oudere Morris. Helaas bleken ze niet de eerste eigenaar al maakt dat de spot niet echt minder cool.



1971 Morris 1300 Traveller

Onderweg naar de camping kwamen we ook nog wat leuks tegen.

1976 Citroën 2CV Van


Alfa Romeo GTV

Daar totaal niet zeldzaam maar altijd leuk om tegen te komen.

2000 London Taxis Int. TX1 Bronze


1985 Ford Capri

En toen was het alweer tijd voor de terugreis naar de boot.

1977 Volkswagen T2 Westfalia

Heerlijke station:

1963 Ford Falcon Van

Let vooral even op de plant...

1969 Chesil Speedster (Porsche 356 Replica)

Je komt die Nederlanders ook overal tegen...

1986 Volkswagen LT 28D Kampeerauto


2009 Ferrari California

Schijnbaar was er ook iets met Minis te doen dat weekend, getuige de volgende spots....

1991 Rover Mini


1990 Rover Mini


1978 British Leyland Mini


1971 Austin Mini 1000


1989 Austin Mini Advantage


1990 Rover Mini


1998 Rover Mini


1994 Rover Mini

Voor de afwisseling wat anders....

1992 Mazda MX-3

Back to Mini.

2000 Rover Mini


1985 Austin Mini 1000 City E


1971 Austin Mini Moke

In Dover stond nog wel een ruige camper.

Magirus Deutz Camper truck

Ook zagen we daar deze camper rijden. Minder ruig maar net zo zeldzaam...

1998 Ford Freda

Ook leuk, een MB100 Camper.

Mercedes-Benz MB100 Karmann Campervan

In mijn topic kwam zijn naam al even langs maar dit was het racegerij van Ed Raket.

1990 Honda Civic

En ik besluit mijn Engeland trip met deze knotsgekke voorwielaangedreven dragracer uit Frankrijk.

Citroën AX Dragracer
 
Dat oude echtpaar in de Morris op zo'n 'typisch Engelse' parkeerplaats is natuurlijk geweldig om tegen te komen! :D
 
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik erg heb genoten van alle vakantiespots hierboven. De spots uit Frankrijk, Polen, Duitsland, Griekenland, en Engeland zijn stuk voor stuk een feest om naar te kijken. (y)

Hier dan eindelijk mijn vakantiespots.

In mijn Flickr album staan alle foto's, hieronder enkele toppers.
De link naar Flickr: https://www.flickr.com/photos/99464713@N06/albums/72157694274369440

De heenreis begon al goed. Tijdens de overnachting zaten we vlakbij een doorgaande weg waar toch wel wat leuke dingen voorbij reden, waaronder ook deze verlengde Mercedes-Benz 600..


..en deze Mercury Cougar.


Ook op de plaats van bestemming in Italië is er weer behoorlijk wat moois voor de lens gekomen. Hieronder een kleine selectie:

Lamborgini Huracan Performante Spider uit 2018


Ford Escort Estate 1.6GL Diesel uit 1985


Opel Corsa B Caravan uit 2000


Vreemde Eend


Lancia Prisma 1300 uit 1985


Deze FIAT 132 2000 uit 1980 was ik de avond ervoor al met het rondrijtreintje tegen gekomen in de tuin van een oude boerderij. De ochtend erop ben ik er weer met de camera langs gereden en probeerde ik wat door de heg en het hek te fotograferen. Ietwat teleurgesteld vanwege de mindere kwaliteit van de foto's wilde ik weer wegrijden toen plots de boer aan kwam lopen. Hij vroeg wat ik aan het doen was, en toen ik vertelde dat ik zijn Fiat erg gaaf vond, maakte hij het hek open en mocht ik de Fiat netjes op de foto zetten. De Renault 4 welke ernaast staat had hij eerst gereden, maar die deed het op een gegeven moment niet meer. Nu reed hij alweer jaren met de Fiat en die bleef het gewoon nog goed doen. Erg leuk om met zo'n echt oud Italiaans boertje te hebben gesproken.


Even later reed ik langs een sloperij in Sirmione. Wat daar toch allemaal stond. Ongelofelijk. De drie toppers:
Lancia Fulvia


FIAT Ritmo Super 75


Autobianchi Y10


FIAT 500 Abarth 595 uit 1971


Opel Kadett E GSi c20ne verwaarloosd in een veldje


Fiat Panda 4x4 uit 1986


FIAT 128 Sport L 1100 uit 1974


Autobianchi A112 uit 1983


Opel Kadett D Luxus verwaarloosd op een veldje


Lancia Delta 1300 uit 1980


Op de terugweg heb ik niet zoveel bijzonders meer gezien. Wel nog deze Innocenti Mille


De Astra heeft het ook weer prima gedaan. Wederom heeft ie ons weer gebracht waar we moesten zijn.


Nogmaals, voor véél meer Italiaanse (en onderweg-) spots zie mijn album op Flickr: https://www.flickr.com/photos/99464713@N06/albums/72157694274369440
 
Deze zomer naar Portugal geweest, qua wagenpark een erg interessant land. Het is een mix van redelijk modern (waaronder een groot deel jonge import uit West-Europa), maar zeker ook een pak jaren '80 en jaren '90 auto's.
Portugal heeft een paar specifieke kenmerken, over het algemeen zie je er in tegenstelling met Spanje veel meer breaks, en ook veel minder witte auto's. Wel zie je op elke straathoek pick-ups staan, deze zijn bijna allemaal voorzien van een aftermarket (?) houten bak. De meeste van deze pick-ups zijn + 10j oud, maar het gebeurt ook bij recentere exemplaren. Qua bedrijfswagens is het een en al Mitsubishi Fuso, Nissan trucks en Toyota Dyna wat de klok slaat, erg opvallend.

Slechts 1x een peugeot 504 pick-up gezien, ongeveer al de rest was Japans










Een voormalige GM dealer had een Rover 'Richaaaarddd!' 213 voor de deur staan, behoorlijk zeldzaam, ook daar.


Een UMM kom je nog wel eens tegen. Blijkbaar tot begin jaren '90 geproduceerd.


Geen idee wat dit is...




Een Rover dealer! Behoorlijk intact bedrijfje met nog een stevige bedrijvigheid! Ondanks dat het merk reeds 13j failliet ging draait de winkel er nog goed. Het viel me op dat Portugal behoorlijk veel Rovers (hoofdzakelijk 25/45) nog heeft rijden, op de UK na hoogste dichtheid schat ik.






Toyota Corona


Een triumph Acclaim, in nieuwstaat!




Een bedford! Bij ons als Isuzu geleverd. Dacht altijd dat dit type als Bedford enkel in de UK geleverd werd.
 
Deze vakantie rond de Bodensee ook een paar auto's gespot. Wel meer leuks, maar meer onderweg en dan was het toch wel handiger om 2 handen aan het stuur te houden.

Zomaar een klein plaatsje in Zuid-Duitsland en dan een autodealer van een voor mij onbekend merk BAIC Senova. Chinese wagens, zagen er zo nieuw best strak uit moet ik zeggen. Ben er niet in geweest en heb er ook niet mee gereden, maar voor 14.995 euro was ik best onder de indruk.

20180716_195938.jpg


20180716_195954.jpg


20180716_200004-01.jpg


20180716_200016.jpg


Tja, stond bij dezelfde dealer. Is dit nu expres, is hij door zijn veren gezakt en daardoor bij de garage, of was hij van plan zijn tuintegels weg te gaan brengen?
20180716_200107.jpg


BlingBling Mercedes 600 (W100). Wat een auto, niet mijn stijl en smaak, maar toch, wat een auto...
P1070979.jpg


P1070980.jpg
 
In 2015 ben ik naar Florida geweest, daar was eigenlijk het Amerikaanse verkeer zoals je het verwacht. Dat ik zelf een Camaro had als huurauto zal ook geholpen hebben. Dit jaar had ik verwacht/gehoopt op een Dodge Charger, maar blijkbaar bestaan er Nissans welke volgens de verhuurbedrijven hetzelfde bieden...gaap is het enige wat ik er verder over zal schrijven.

Wat wel opviel in California was dat er redelijk wat niet-Amerikaans rondreed. Het meest spectaculaire wat ik zag maar niet op de foto heb was een zwarte 300SL Gullwing welke aan de andere kant van de vangrail in de file stond met een deur open. Tevens nog een gele Detomaso Pantera zien rijden, alsook een aantal Woodies en een ´32er Highboy.

Je moet ergens beginnen: deze stond naast ons eerste hotel.
43740283425_27a3db3744_b.jpg

In Hollywood
29711597937_a5f67321cb_b.jpg

In Palm Springs, waar Elvis Presley zijn huwelijksnacht doorbracht, stond deze lekker gebruikte Charger
44649894751_51bf2416bd_b.jpg

Bij een handelaar in klassiekers stonden meerdere van deze leuke busjes.
43740283505_29efbc893c_b.jpg

Één van de bijna 10 411/412 welke ik heb gezien op vakantie.
43740283435_5358e1f00c_b.jpg

Een supercoole ´60 El Camino in Sedona
43758840605_22586fffba_b.jpg


En dan zie je ineens deze Edsel langs de kant van de weg staan en in het veld erachter ligt nog veel meer spul. Vol in de ankers en kijken. Overal stonden als bordjes "Look, don´t touch". Dus eigenlijk een vrijbrief om foto´s te maken!
44708208361_2df2fe8f79_b.jpg

43799263715_a04d53f579_b.jpg

43990335694_7d838f0e0d_b.jpg

44659370452_d04d199f10_b.jpg

29771353987_eba9068692_b.jpg

44659379702_defebff330_b.jpg

44659393532_44f249ca67_b.jpg

29771375097_a39de2fcd4_b.jpg

44708204921_964f9c1f1b_b.jpg

30837692788_f112165220_b.jpg


Bij Bryce Canyon stond nog veel ouder spul. Maar dat zou evt nog daar neer kunnen zijn gezet ter decoratie...
30879595558_9b17f0a867_b.jpg

44900267581_12a03de4d8_b.jpg


Overal struikelde je zo ongeveer over de R107, W123 en W126. Deze stonden in San Francisco
43987760425_0e6d3ac2ee_b.jpg

44850007392_05dc0bcaf8_b.jpg


Van San Simeon weer terug naar LA
44227122954_11759c234e_b.jpg


Wat zou Amerika zijn zonder de Mustang?
30004430677_22238d5d4d_b.jpg


Deze Saabs zijn in Europa bijna uitgestorven, maar in LA rijdt er nog één in ieder geval.
43088255520_18ff953cb8_b.jpg


Op weg naar vliegveld toch nog even stoppen. Bij de wasstraat staat iemand een Silver Cloud I of II te wassen. Maar zet liever dit stukje American Iron op de foto.
44220907924_5becf13d7f_b.jpg


Meer foto´s zijn hier te vinden: Cars in California

Gr Jeroen
 
C4B40BC5-C427-46F5-977D-146EA44C20CD.jpg


Op vakantie in Australia zag ik vele zogenaamde Historic Vehicles. ze hebben zelfs speciale nummerplaten. Australiërs zijn echte petrolheads, onderweg groepjes Harleys, een verzameling fonkelnieuwe Mustangs, en vele Oldies karavanen bestuurd door pensionados. Veel van voor de oorlog ook, een tijd waarin in Europa nogal wat verloren is gegaan. Met de mobiel als navigatie kon ik onderweg niet fotograferen, wel op parkeerplaatsen waar ik wat Rileys, Buicks, MG en Holden vastlegde.
1DF481C4-A84B-4D03-97F4-E8AD308F65DA.jpg

1A44DBD1-5EC0-4FA1-ADC4-CAE51C60B7AD.jpg

AC2296F1-3D0A-4030-8FA0-891C7C6A38C2.jpg

6730BEC1-D274-49CA-AC8E-3A2DD1835E5C.jpg

442B7A8D-7172-4072-A201-963B8067F1C2.jpg
 
Prachtige series van Jeroen en Ronny hierboven! (y)

Baur zei:
Een supercoole ´60 El Camino in Sedona
https://farm2.staticflickr.com/1868/43758840605_22586fffba_b.jpg
Kenteken zegt '59. ;)

Ook ik ben in Amerika geweest, zo’n twee weken in Nevada en Californië. Een aantal foto's die niets met auto's te maken hebben zet ik dit weekend op Flickr.
Wat de auto's betreft: ik heb geen poging gedaan al het bijzondere spul op de foto te zetten, dan zou mijn hypothetische fotorolletje binnen een paar uur overvol hebben gezeten. Op min of meer chronologische volgorde tussen 23 september en 3 oktober:

Pontiac Grand Ville (1971-75)
Las Vegas, NV: een van de zeldzamere jaren-70 Amerikanen, van deze cabriolet zijn er nog geen 20.000 gemaakt.


Mercedes-Benz 240D (1977-83)
Superzeldzaam is de W123 ook daar niet, maar dit dieseltje komt uit Mississippi, ruim 2600km verderop. Dat vond ik wel weer indrukwekkend. :)


Self-driving 2018 BMW 540i
Een van de 30 zelfrijdende 5-series in Vegas. Worden nu ingezet door een Uber-concurrent.

Jim “Jet” Neilson & jet car
Wellicht de meest fascinerende, had nog nooit een raketauto in het echt gezien, ik vroeg me binnen bij de Harley-dealer al af wat dat ding met die staartvin was. Het bleek de houder van het wereldsnelheidsrecord “on pavement” met zo’n 400mph. Inclusief bijzonder sympathieke eigenaar/coureur.


Dodge B-Series (1948-53)
Mountain Pass, CA: ik vind dit een leuk plaatje geworden. Een oude truck met moderner equivalent erachter, in het licht van de ondergaande zon in de woestijn.




Barstow, CA: op een en hetzelfde viaduct twee jaren-70 Amerikanen die ik niet met zekerheid herken.


Dodge Challenger & Chevrolet Camaro
Een stereotype Amerikaans onderonsje bij de lokale Walmart voor de deur.


Chevrolet Nova (1975-79)
Even verderop op de parking deze Nova, de enige die ik in twee weken heb gezien.


Toyota Tacoma/Hilux (pre-81)
Omg. Victorville, CA: een van de vele (niet overdreven) Tacoma’s van dit model.


Chevrolet Standard Six (1933-36)?
Long Beach, CA: op de camping de eerste hot-rod van de reis.



1955 Chevrolet Bel Air
Toch een icoon van de Amerikaanse auto-industrie.

Honda Z600 & Honda N600
En daarachter twee Honda’s die daar – naar mijn bescheiden inschatting – al jaren staan.


Toyota Previa
In tegenstelling tot deze kant van de visplas zag ik dit model Previa met regelmaat.

Dodge Ram
Los Angeles, CA: veel pick-ups van een zekere leeftijd worden gewoon nog dagelijks gebruikt, zo ook deze Dodge.


VW Beetle
Een vervallen ogend Kevertje, met een Mk1 Mustang in de achtergrond.


1932 Ford Model A / Roadster
Bij het hotel voor de deur hot-rod nummer twee.


20180929_120249
Op Hollywood Blvd deze heerlijke Chevy.


Packard 300 (1951-52)
Een behoorlijk roestige Packard, half onder een boom dus lastig te belichten.


Ford F500
En een enorme Ford-truck, begin jaren-60 werd mij ingefluisterd.



1964 Plymouth Savoy
Een leuk verhaal. Hij wordt tegenwoordig vooral gebruikt voor evenementen/publiciteit, maar deze Plymouth is nog steeds een actieve dienstwagen bij de politie van Santa Monica. Schijnt nog gewoon tussen de Crown Vics in de garage te staan en in principe mag hij je gewoon aan de kant zetten.
De bijbehorende agenten deden deze ochtend dienst als obers bij een lokaal ontbijtcafé. Gezien de hoeveelheid volk die er vroeg op de zaterdagochtend op af kwam vrij uniek.


VW Beetle
Ik vond het een leuk gezicht, zo’n Kevertje (een van de netsten die ik daar zag) met surfplank op de I-405.


1993 Jaguar XJ6
Iets verderop deze onbehoorlijk prachtige Jaguar. Hij komt uit New York City, zo’n 4500km :)O) van de plek waar ik hem zag.


1948 Chevrolet Panel Van
Topanga, CA: een van mijn persoonlijke favorieten is deze Chevy van net na de oorlog. Niet mijn slechtste foto, wetend dat ik met 65kmh voorbijreed…


Cadillac Eldorado (mid-70s)
Ook deze generatie Eldorado was niet superzeldzaam, deze zag er wel bijzonder net en origineel uit.


Honda Prelude (1984-87)
Cambria – Monterey, CA: langs de beroemde CA-1 deze bijzonder vervallen Prelude.


Porsche 911
Deze dag bijzonder veel oude Porsches zien rijden, samen met een paar Mercedessen 300SL Roadsters. Het leeuwendeel kwam mij op de weg tegemoet, dit was de enige die een beetje redelijk op de foto wilde.


Porsche Cayman GT4
San Simeon, CA: ook moderne sportwagens zag je zo nu en dan wel, een van de leuksten vond ik deze Cayman.


1986 Chevrolet Celebrity
Santa Cruz, CA: sedans uit de 80-er jaren zag ik, vergeleken met het aantal oudere klassiekers, relatief weinig.


Chevrolet Suburban (1990s)
San Francisco, CA: dit zou in mijn ogen zomaar de leukste generatie Suburbans kunnen zijn. Dit exemplaar had de locatie ook mee. ;)


Pontiac GTO (1968-72)
De wielen zijn niet helemaal mijn ding, verder natuurlijk een superdikke GTO.


Cadillac Eldorado
Een beige Caddy in geweldige staat.


Volkswagen T1 (1960-65)
’s Morgens was mijn verbazing al groot toen ik deze T1 zag: ze bestaan nog als barrels. ;)



Volkswagen T1
‘s Middags werd mijn verbazing nog groter toen ik er een paar km verderop doodleuk nog een zag staan.
 
Wat een mooie collectie foto’s zeg! Bijna alle auto’s hierboven van de westkust van de USA had ik zelf ook gefotografeerd. Heel gaaf. Vooral die laatste T1 (met stiekum een dikker(re) motor erin?) spreekt me erg aan. Als je $10K biedt bij wijze van spreken neem je ‘m mee en levert íe hier minimaal het 4-voudige op. In euro’s......
Mooie plaatjes! (y)
 
Marc van der Togt zei:
Wat een mooie collectie foto’s zeg! Bijna alle auto’s hierboven van de westkust van de USA had ik zelf ook gefotografeerd. Heel gaaf. Vooral die laatste T1 (met stiekum een dikker(re) motor erin?) spreekt me erg aan. Als je $10K biedt bij wijze van spreken neem je ‘m mee en levert íe hier minimaal het 4-voudige op. In euro’s......
Mooie plaatjes! (y)

Dank voor je reactie! Die T1's vind ik echt briljant. Omdat ze inmiddels toch vrij zeldzaam zijn had ik niet verwacht er eentje te zien, laat staan in zo'n staat, laat staan twee. Mocht je er ooit zijn, je kijkt je ogen uit, niet alleen naar auto's (mijn post had zó tien keer zo lang kunnen zijn) maar het gebied is prachtig.
 
Geweldig! In bijna alle genoemde plaatsen ben ik ook geweest op mijn vakanties, alleen helaas voor het digitale tijdperk... ik wou dat uk ook zoveel had kunnen fotograferen.
 
Een weekje Berlijn. Was erg gaaf. Wat leuke youngtimers gespot! Deel 1:


VW Polo Harlekin by Timo van Vuurde, on Flickr


Audi 100 by Timo van Vuurde, on Flickr


Audi 100 by Timo van Vuurde, on Flickr


Nissan Laurel by Timo van Vuurde, on Flickr


Nissan Laurel by Timo van Vuurde, on Flickr


Nissan Laurel by Timo van Vuurde, on Flickr


Nissan Laurel by Timo van Vuurde, on Flickr


Opel Corsa by Timo van Vuurde, on Flickr


Morris Mini Minor by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn absolute favoriet, een Honda Accord Aerodeck. Geweldig!!


Honda Accord Aerodeck by Timo van Vuurde, on Flickr


Honda Accord Aerodeck by Timo van Vuurde, on Flickr


Porsche 968 convertible by Timo van Vuurde, on Flickr


Porsche 968 convertible by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen 2CV6 by Timo van Vuurde, on Flickr


Saab 900 classic by Timo van Vuurde, on Flickr


Opel Omega by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen HY by Timo van Vuurde, on Flickr


Trabant P601 Combi by Timo van Vuurde, on Flickr


Trabant P601 Combi by Timo van Vuurde, on Flickr


VW Golf by Timo van Vuurde, on Flickr
 
Deel 2:


Citroen CX by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen CX by Timo van Vuurde, on Flickr


Fiat barchetta by Timo van Vuurde, on Flickr


Fiat barchetta by Timo van Vuurde, on Flickr

Ik wist niet dat het bestond, een Polo Classic (sedan). Maar 3 maanden leverbaar geweest in Duitsland! Geproduceerd in Brazilië, Zuid-Afrika en China en voornamelijk geëxporteerd naar de rest van Latijns America en Australië.


VW Polo Classic by Timo van Vuurde, on Flickr


VW Polo Classic by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault 4 by Timo van Vuurde, on Flickr


Seat Terra by Timo van Vuurde, on Flickr


Seat Terra by Timo van Vuurde, on Flickr


VW Polo by Timo van Vuurde, on Flickr


Lancia Y10 by Timo van Vuurde, on Flickr


Lancia Y10 by Timo van Vuurde, on Flickr


Barkas B1000 by Timo van Vuurde, on Flickr


VW Polo Opel Corsa by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault Trafic camper by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault Trafic camper by Timo van Vuurde, on Flickr
 
12 dagen Kaapverdie! Eiland hoppen:

DSC01412.jpg

De chinezen komen...
DSC01455.jpg

In Sao Filipe op het eiland Fogo. Ik heb er ook een gehad, maar de mijn was geheel origineel op de velgen na. Géén brulpijp.
DSC01633.jpg

Leuke kever in Mindelo Sao Vicente
DSC01636.jpg

DSC01637.jpg

Een lada! Ik ben dol op lada's :)
DSC01649.jpg

Ook in Mindelo
DSC01886.jpg

DSC01887.jpg

Ik vond vroeger de Datsun's leuker dan de Toyota's maar toch een leuke spot.
IMG-2205.jpg

Een helaas niet meer rijdende prelude.
 
Afgelopen zomer was ik een weekje in de Zuid-Italiaanse stad Napels en omgeving. Napels is een stad met een rijke historie, maar heeft ook een slechte naam. De aan de Camorra gerelateerde misdaad, vuilniscrisis van enkele jaren terug en gifdumpingen in de omgeving bijvoorbeeld, zoals beschreven in boeken en verfilmd in (geweldige) speelfilms en series, zijn daar een debet. Het welvaartsniveau ligt in Zuid-Italië bovendien beduidend lager dan in het noorden. Maar, hoewel ik de eerste dagen even moest acclimatiseren, vond ik Napels uiteindelijk een heerlijke stad om in te vertoeven. De stad heeft niet echt een heel fotogeniek bouwwerk zoals de kathedraal van Florence, de toren van Pisa of het Colosseum en het Vaticaan in Rome, maar alsnog zijn er talloze prachtige kerken, kapelletjes, kastelen, grotten, kenmerkende krappe steegjes, veel hoogteverschil, uitzicht op zee en meestal heerlijk weer en de Vesuvius-vulkaan, de Pompeii en Ercolano ruïnes en de decadente Amalfi-kust en jetset-eiland Capri liggen in de buurt en zijn eenvoudig bereikbaar via het prima en betaalbare openbaar vervoer. Napels staat bekend om zijn Napolitaanse keuken, het is de geboortestad van de pizza en de lekkerste pizza's kosten maar een paar euro. De sfeer maakt Napels zo uniek, het is met geen enkele andere stad te vergelijken wat mij betreft en heel anders dan bijvoorbeeld steden in Centraal-Italië. De gebouwen stralen een beetje vergane glorie uit, omdat niet alles goed is onderhouden, ik heb nog nooit zoveel graffiti gezien en op straat ruik je de dampen van riool, de zilte lucht, eten, verse vis, uitlaatgassen van auto's en scooters en hondenpoep, maar het ongepolijste maakt van Napels wel zo'n unieke stad. Dit promopraatje wilde ik even doen omdat Napels elders op dit forum als een levensgevaarlijke stad werd afgeschilderd waar je ieder moment onder vuur kan worden genomen (oké, een beetje overdreven), maar dat beeld wilde ik even nuanceren, want ik vind Napels wel heel tof en vind het een aanrader. :) Van zakkenrollers heb ik geen last gehad, misschien dat die wijselijk mij als krenterige rugzaktoerist oversloegen. ;)

Omdat het kan hier eerst twee foto's waar auto's niet centraal staan. Allereerst dit filmpje (klikken op foto voor link naar video) vanaf Castel Sant'Elmo met het fraaie uitzicht over de stad:



En deze foto vond ik wel leuk omdat het de essentie van Napels wat mij betreft aardig vangt:



Al mijn non-auto foto's staan HIER.

Goed de auto's, want de rest is natuurlijk totaal oninteressant. Ik heb ook veel gespot in Napels en het nabij gelegen Ercolano, Portico, San Giorgio a Cremano en Positano. Dat het welvaartsniveau in Napels minder hoog ligt is te merken aan het wagenpark, want er rijden nauwelijks echte klassiekers rond, buiten het nationaal erfgoed op wielen van Italië, de Fiat 500. Wel rijden er nog vele oude auto's uit de jaren tachtig, begin negentig rond, uiteraard voornamelijk van Italiaanse makelij. Auto's als de Autobianchi Y10, Fiat Uno en Alfa Romeo 33 zijn er nog veel te zien. Ik sla af en toe een paar (minder interessante of zeldzame) spots over die wel op mijn account staan. Voor wie alles wil zien kan HIER klikken.

Een Tata Indigo SW 1.4 TD, de motor die is afgeleid van de TUD5-dieselmotor uit de Peugeot 106:







Een Fiat 127 uit 1978 en een 131 uit 1982:









In Italië kon met de Palio in meer smaken bestellen dan hier: er was niet alleen een Weekend, maar ook de driedeurs en hatchback werden vanuit Brazilië ingevoerd.



Wordt goed gebruikt en hoewel dat te zien is, ziet deze Kadett er nog solide uit:



Op papier een Opel Corsa uit 1984, al heeft 'ie in ieder geval nieuwere bumpers.













Helemaal uit Polen, deze Wartburg 1.3!







Een Citroën Visa Club. Het tweecilinder boxermotortje met kleine cilinderinhoud zal wel goed hebben gelegen in het Italiaanse belastingsysteem.







De Fiat Duna is de sedan en stationcar op basis van de (Braziliaanse) Uno en daarmee de voorloper van de Siena en Palio Weekend:









Nog een Ibiza. Er kwam nog een reactie op de foto van een Italiaan, die eerder vanuit Milaan naar Napels gevlogen was om de auto te bekijken, maar blijkbaar was er behoorlijk aan de auto gerommeld.



De Skoda Felicia is nog veelvuldig te zien in Napels en zal het dus wel goed gedaan hebben in Italië. Dat laatste geldt wellicht ook voor voorganger Favorit, maar daar zag ik er maar een van:



Heerlijk duo en onmogelijk om zoiets in Nederland aan te treffen: een Uno en een Y10. En niet zomaar een Fiat Uno, maar een Fiat Uno CS. Da's de Braziliaanse versie van de Uno, die onderhuids grote overeenkomsten vertoont met de Fiat 147 (127) en te herkennen is aan de schelpvormige motorkap, net als de Fiat Duna en Fiorino. De Uno CS werd als instapmodel onder de Italiaanse Uno geleverd.





Een Fiat 131 Maratea uit 1986. Fiat 131 werd in 1983 opgevolgd door de Regata, maar op de Regata Weekend was het langer wachten. Om de tijd te overbruggen bleef de 131 Panorama in het gamma als 131 Maratea met licht opgefriste grille en het logo met vijf strepen.





Een Tata Indica Vista:



Fiat 131 Supermirafiori uit 1982.

















In de loop van de jaren negentig werd de Fiat Uno CS opgevolgd door de Innocenti Mille en de Duna werd vervangen door de Innocenti Elba. In principe dezelfde auto, zij het in opgefriste vorm en met Innocenti-badges, zodat de Innocenti-dealers na het verscheiden van het type Small (de Bertone Mini) nog een paar jaar wat te verkopen hadden. Eind jaren negentig kreeg de Mille overigens nog een facelift, waarbij men overstapte van de Braziliaanse Uno naar de in Polen gemaakte Fiat Uno.



Redelijk veel te zien: de kleine Dr 1 stadsauto ofwel de (Chery) Riich M1.



Er stond zowaar nog een Innocenti Mille in de binnenstad.





Een Lancia Thema uit 1990. Grotere Italianen zijn ook maar nauwelijks te zien in Napels. Deze auto heeft een kenteken uit de Italiaanse stad/provincie L'Aquila en ziet er net zo gehavend uit als de een aantal jaren geleden zwaar door een aardbeving getroffen stad.



De Dedra is een stuk gangbaarder.





Een Seat Marbella 850. De 850-motor werd niet in Nederland geleverd (alleen de 900) en had het 843 cc benzinemotortje uit de Fiat 850 met 34 pk.





Een Alfa Romeo 33 uit 1985.



Een leuk duo, waarbij de BX beslist de meest zeldzame van de twee is. Het is een BX 11 met een 1,1-liter benzinemotor (54 pk), die werd geleverd als instapmodel in landen als Italië, Portugal en Griekenland (bron: MWH :)). Wederom een motor die goed aansloot bij het toenmalige Italiaanse belastingklimaat.





De Innocenti Koral is nog zo'n zalige curiositeit. Innocenti had begin jaren negentig een wel heel inconsistent modellengamma bestaande uit de Small, ofwel de Bertone Mini, met Daihatsu benzine- en dieselmotoren, en daarnaast dus de Mille en Elba afgeleid van de Fiat Uno en Duna en deze Innocenti Koral, een rebadge van de Zastava (Yugo) Koral.





Een Fiat Panda 45 uit 1981.





Een Renault 12 TS uit 1976.





Ook in Italië inmiddels zeldzaam: een Fiat Ritmo 1.7 diesel uit 1986.





Deze VW Superkever ofwel 1303 Maggiolino komt uit 1972:



Suzuki SJ 410 uit 1985.









Oude Japanse auto's zijn een zeldzaamheid in Italië, nog veel meer dan Frankrijk was de Italiaanse markt afgeschermd en waren er hoge invoerheffingen. Deze Nissan Vanette Cargo komt uit 1992 en ziet er dus ouder uit dan 'ie is; dit model werd in Spanje gebouwd en deed het vooral goed in markten met protectionistische maatregelen tegen geïmporteerde Japanse auto's - in Nederland hadden we toen allang het uit Japan ingevoerde nieuwere model.



Alweer een oude Fiat Panda (1984) met nieuwe grille:











De vriendelijke eigenaar van deze auto liet enthousiast zijn mooi gerestaureerde Fiat 500 zien, inclusief het vinyldakje en de motorruimte en kofferbak voorin.



Matige foto van een oude Iveco vrachtauto (aangezien ik even optrok met een Duitse toerist en niet om de haverklap wilde stoppen voor een leuke spot ;)):



Veel zeldzamer dan je misschien zou denken in Napels: de Kappa.



Dat geldt ook voor de Alfa 164.









Dat was deel 1, binnenkort meer!
 
Terug
Bovenaan