Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Tja, heel andere orde Bmw, wel realistisch, die gaat het zeker wel redden, geen ander merk wat zoveel winstmarge per verkochte auto maakt.
Tesla is enkel veel blazen en hard vallen straks.

Nico GTR zei:
En gewoon een draadloos oplaad optie op de parkeerplaats? Ja het rendement is minder, maar t scheelt een hele hoop gedoe. Auto neerzetten, laadpad aanzetten, en zodra de auto vol is gaat het laadpad weer uit.

Simpel! :p

Inderdaad:

https://www.qualcomm.com/products/halo

Die techniek is wel wat duurder dan een laadpaal, schat ik zo.

Wel weer handig als auto's tzt zelf kunnen parkeren, kunnen die laadstations ook wat efficienter benut worden. Volgeladen? Volgende!

Of een soort elektrische bovenleiding waar je je auto op aan kan sluiten tijdens het rijden. Dan nog een soort geleiders voor de wielen...en soms kunnen de geleiders dan overlopen in andere geleiders. Als men dat maar consequent doorzet dan kan je van huis naar werk zonder te sturen. Iemand in een controlestation zet telkens de geleiders goed en je stroom betrek je van de bovenleiding.

Boppie zei:
Of een soort elektrische bovenleiding waar je je auto op aan kan sluiten tijdens het rijden. Dan nog een soort geleiders voor de wielen...en soms kunnen de geleiders dan overlopen in andere geleiders. Als men dat maar consequent doorzet dan kan je van huis naar werk zonder te sturen. Iemand in een controlestation zet telkens de geleiders goed en je stroom betrek je van de bovenleiding.

Groningen-tram.jpg

turbod12 zei:
Nico GTR zei:
En gewoon een draadloos oplaad optie op de parkeerplaats? Ja het rendement is minder, maar t scheelt een hele hoop gedoe. Auto neerzetten, laadpad aanzetten, en zodra de auto vol is gaat het laadpad weer uit.

Simpel! :p

Inderdaad:

https://www.qualcomm.com/products/halo

Die techniek is wel wat duurder dan een laadpaal, schat ik zo.

Wel weer handig als auto's tzt zelf kunnen parkeren, kunnen die laadstations ook wat efficienter benut worden. Volgeladen? Volgende!
Draadloos opladen zou een optie kunnen zijn. In principe is dit een transformator met ern forse luchtspleet maar voor mobieltjes werkt deze techniek ook.
Je zou kunnen denken aan een connector constructie in de auto waarbij bij het parkeren een deel van de bodemplaat op het wegdek zakt om op die manier een goede magnetische connectie te maken.

Een probleem is er wel: https://gezondheidenvoeding.nl/elektromagnetische-straling/draadloos-gemak-en-een-stralende-toekomst-feit-of-fabel/.
Het lijkt zelfs zo te zijn dat de elektromagnetische straling waar wij nu dagelijks aan blootgesteld worden al een stevig gezondheidsrisico is, maar dat onderzoeken valt niet mee.

Lekkage van magnetische straling gaat natuurlijk ook ten koste van het rendement. Het is dus wel nuttig dat te beperken. Je wilt immers niet dat tijdens het inductief laden je stuurkogels of subframe roodgloeiend worden.

In principe zal dat magnetisch veld lokaal heel sterk zijn, maar totaal niet merkbaar op enige afstand. Maak ik me niet zo druk om.

Wat mij vooral belangrijk lijkt. Dat de techniek simpel aangelegd kan worden. Anders gaat het dure shit worden.

Lycan Capri zei:
Krijgt de Kever eindelijk weer de aandrijving op de juiste wielen (y)

Inderdaad! Na veertig jaar is nog niemand eraan gewend dat het ook prima anders kan. De enig juiste manier is de manier waarop we het altijd hebben gedaan. In dat opzicht is dit een onzin-topic.

change.jpg

d3996ad87f2a50c99e9115150b23aa87c6e25ec567d4c5fb4f6c07c0b4da6434.jpg

:)

Ik liep niet eens te klagen over het feit dat het een auto op prik wordt.
Maar inderdaad de enige juiste manier is rwd ;) ik rij niet graag in mijn fwd-auto's

Nobody in Particular zei:
Lycan Capri zei:
Inderdaad! Na veertig jaar is nog niemand eraan gewend dat het ook prima anders kan. De enig juiste manier is de manier waarop we het altijd hebben gedaan. In dat opzicht is dit een onzin-topic.
Inderdaad, de voorwielaangedreven opvolger van de oerkever was echt een flop...

Ik moet toegeven dat achterwielaandrijving de Newest Beetle voor mij ook wel iets interessanter zou maken. Maar voor de doelgroep van het huidige model zal het waarschijnlijk weinig uitmaken, het lijkt me typisch een auto die voor het (leuke) uiterlijk wordt gekocht. Lijkt mij wat dat betreft ook een goede auto om te elektrificeren, men is toch wel bereid een hogere prijs voor een dergelijke auto te betalen zonder daarbij hoge eisen aan de kwaliteit te stellen.

Lycan Capri zei:

0122_mennen.jpg

Natuurlijk kan het anders. Hier nog een voorbeeld van "oud of the box denken" ... ;)

Ach al die politiek correcte rakkers willen allemaal wat.
Gelukkig is de huidige realiteit nog volop ice, laten we nog even lekker genieten met zijn allen.
We kunnen straks nog lang genoeg huilen met die EV ellende die rond 2100 wel een keer zal komen.

https://www.youtube.com/watch?v=0Xa7oaWoFqE

https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-gaat-met-70-miljard-de-auto-heruitvinden-104206

Kwestie van tijd dat VAG de grootste EV bouwer is.

VW zegt heel veel maar doet vrij weinig. Eerst zien en dan geloven. Ik verwacht echter een sterke opkomst van het Koreaanse duo en dat de Japanners ook flink aan de weg gaan timmeren.

Wat bedoel je dan precies met die links Bofkont? Ondersteunt dat artikel van Bas van Putten met 'de laatste keer auto' niet juist de opkomst van de ev?

Dat andere artikel van een of ander onbekend clubje richt zich op de phev, dat zegt weinig over de opkomst van de echte ev. (Overigens worden hier wederom de verkeerde cijfers gebruikt, namelijk die voor het totaal aan potentieel gemiste inkomsten aan 'schonere' auto's inclusief alle downsize fraudemobielen.)

https://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid27171-analyse-hele-autowereld-valt-over-tesla-heen.html

Oh vast Dakloos, maar niet in het tempo dat vele blinde fanboys ons willen doen laten geloven.

:rolleyes: ik zeg dat al jaren.....snap niet waar de hype vandaan komt.

Hopelijk komen ze er over een paar jaar dan ook achter dat de milieuwinst minimaal is. :p Ben ik benieuwd wat er daarna gebeurt.

Bofkont zei:
https://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid27171-analyse-hele-autowereld-valt-over-tesla-heen.html

Oh vast Dakloos, maar niet in het tempo dat vele blinde fanboys ons willen doen laten geloven.
Aldus iemand die zegt; "Kwestie van tijd dat VAG de grootste EV bouwer is." Lol

Jer81,

Maar het is wel de realiteit , kijk maar een naar de investeringen die ze doen momenteel in China en elders.
Maar de oude wereld verander je niet zo snel als sommige fanboys zouden willen.
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/21327-vw-trekt-70-miljard-euro-uit-voor-ontwikkeling-ev-s

Bofkont zei:

Met stijgende verbazing heb ik dit schrijfseltje van de oude Ton Roks gelezen. Een columnist mag best wat prikkelend zijn, maar deze man schiet geheel feitenvrij uit de heup. Kritiek uit onwetendheid, vol met ongefundeerde insinuatie en compleet ongeïnformeerd.

Waar te beginnen? Ten eerste de suggestie dat uitstootloze auto’s niet uitstootloos zouden zijn. Die stroom moet immers worden opgewekt en op dit moment gebeurt dat nog grotendeels met fossiele brandstoffen. Maar het is een non-argument, want het gaat helemaal niet om uitstoot op zich, maar om het terugdringen ervan. Roks negeert fijntjes de vele onderzoeken die keer op keer aantonen dat EV’s schoner zijn en minder uitstoot van broeikasgassen veroorzaken dan fossielauto’s. Het past niet in z’n tendentieuze straatje.

En dan de ‘fikse problemen’ die volgens Roks moeten opgelost, ‘zoals het bouwen van een elektriciteitsnetwerk dat honderdduizenden hongerige accu's simultaan kan voeden en het genereren van echt schone stroom’. Als Roks de laatste tijd een beetje had opgelet, dan zou het hem zijn opgevallen dat er geen netwerkexplitant is die aan de bel trekt, omdat het probleem dat Roks schetst geen probleem is. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een honderd procent elektrisch autobestand enerzijds niet tot heel veel meer vraag naar stroom leidt, maar anderzijds wel een deel van de oplossing van de energietransitie kan zijn. Ook hier schetst Roks een suggestief beeld dat volstrekt geen basis in de feiten kent.

En dan een heel erg potsierlijke. Roks vraagt zich af hoe lang de fixatie op de auto nog zal duren. Een tenenkrommend slachtofferverhaal in een paar woorden, geschreven voor Telegraaflezers. Hij suggereert dat het uiteindelijke rendement van ‘die verplichte elektrificatie’ (och erme, is het zo erg?) laag zal zijn en wijst dan op ‘de bussen, vrachtwagens, vliegtuigen, treinen, schepen, industrie, landbouw en onze potkacheltjes’ die ‘relatief ongemoeid’ worden gelaten. Roks gedraagt zich als een jengelend kind dat zich slachtoffer voelt als andere kinderen iets mogen dat hij ook wil.

En het klopt niet. De elektrificatie van bussen gaat harder dan die van auto’s, ook vrachtwagens zijn aan de beurt, de luchtvaartindustrie is al met elektrificatie begonnen, alle elektrische treinen in Nederland rijden op groene stroom, veerboten worden elektrisch, en ook de industrie en landbouw verduurzamen. En niet eens omdat het allemaal moet, maar omdat er mensen achter zitten die kansen zien en hun verantwoordelijkheid nemen. En omdat er mensen zijn die naar de toekomst kijken en begrijpen dat daarin voor de archaïsche fossielmotor nauwelijks nog plaats is.
Maar kennelijk is dat meneer Roks allemaal ontgaan. Of het interesseert hem niet, omdat het veel lekkerder is om je in een slachtofferrol te wentelen en er een kinderachtig, goeddeels feitenvrij verhaaltje over te schrijven.

Roks belichaamt met zijn conclusie alles waardoor de auto-industrie de laatste jaren zo onder vuur is komen liggen: zo min mogelijk innoveren en zo veel mogelijk blijven doen wat je altijd gedaan hebt. Dat is het veiligst en dan kan je niks gebeuren. De auto-industrie komt inmiddels noodgedwongen terug van die houding, maar Roks heeft nog steeds niet door dat dat helemaal niet veilig is. De wereld verandert razendsnel en de auto-industrie heeft liggen slapen.

Onderbuikgereutel en feitenvrije speculatie over hogere kosten van elektrische automobiliteit, dat doet het altijd goed. En uiteraard een sneer naar de overheid, die ‘natuurlijk’ stroom veel duurder gaat maken. Het past niet in zijn simpele wereldbeeld dat energietransitie en decentralisatie van stroomopwekking hoogstwaarschijnlijk betekent dat de overheid in de toekomst nog maar beperkt belasting op stroom kan heffen. Daar zit geen smeuïg verhaal in, dus daar begint-ie maar niet over.

Iedereen die er in het wereldje toe doet is het er inmiddels wel over eens dat de auto-industrie in de komende tien jaar meer veranderingen zal ondergaan dan in de afgelopen eeuw. Het lijkt er sterk op dat Roks, die wel hoog van de toren blaast, maar bij gebrek aan kennis en inzicht de plank volledig misslaat, er niet meer toe lijkt te doen. Anders dan de meeste autoproducenten ziet en begrijpt hij totaal niet wat er gaande is.

Blackadder the 5th zei:
@NIP: Gaat het om deze column van Ton Roks? In de vorige post wordt een ander bericht aangehaald ...

Ton Roks: hybride is het slimst

Je hebt helemaal gelijk, Blackadder.

Maar het Roks-verhaal dat werd gekwoot is van hetzelfde laken een pak. Tendentieus telegraafgelul van de onderste plank, rechtstreeks uit de onderbuik en grotendeels feitenvrij, maar wel vol insinuerende kwalificaties, bedoeld om de mentaal wat minder begaafde lezer het idee te geven dattie het helemaal begrijpt.

Nutteloze, feitenarme stukjes van opportunistische broodschrijvers, die precies weten wat de Telegraaflezer wil: zelfbevestiging.

Blackadder the 5th zei:
@NIP: Gaat het om deze column van Ton Roks? In de vorige post wordt een ander bericht aangehaald ...

Ton Roks: hybride is het slimst

Je hebt helemaal gelijk, Blackadder.

Maar het Roks-verhaal dat werd gekwoot is van hetzelfde laken een pak. Tendentieus telegraafgelul van de onderste plank, rechtstreeks uit de onderbuik en grotendeels feitenvrij, maar wel vol insinuerende kwalificaties, bedoeld om de mentaal wat minder begaafde lezer het idee te geven dattie het helemaal begrijpt.

Nutteloze, feitenarme stukjes van opportunistische broodschrijvers, die precies weten wat de Telegraaflezer wil: zelfbevestiging.

Fijn als voor- en tegenstanders van EV's op een constructieve manier met elkaar in debat gaan,
om op basis van goede argumenten tot de beste oplossing voor de toekomst te komen.
Dit gaat helemaal goed komen.
/optimistic modus off ... :cry:

Blackadder the 5th zei:
Fijn als voor- en tegenstanders van EV's op een constructieve manier met elkaar in debat gaan,

Ik doe al geen moeite meer om de toekomstvrezers hier te overtuigen. Die toekomst overkomt ze vanzelf, daar hoef ik niks voor te doen of te zeggen.

Blackadder the 5th zei:
om op basis van goede argumenten tot de beste oplossing voor de toekomst te komen.

In m'n voorgaande stuk gaf ik wat argumenten waarom Roks een leugenachtige, opportunistische broodschrijver uit de vorige eeuw is. Daar gaat waarschijnlijk niemand op in. Het is veel te fijn om z'n tendentieuze en feitenarme gelul voor zoete koek te slikken.

Blackadder the 5th zei:
Dit gaat helemaal goed komen.

Uiteindelijk wel. In het begin van dit draadje betoogden de toekomstvrezers nog dat het allemaal een hype was en lang leve het verleden en het heden. Nu de auto-industrie, inclusief het merk (leees club/stam) waar een toekomstvrezer toevallig fan van is, per saldo tot de conclusie is gekomen dat elektrisch rijden daadwerkelijk een vlucht gaat nemen, wordt er langzaamaan een ander liedje gezongen.

De kudde verandert niet snel van richting, want de kudde is er nauwelijks van te overtuigen dat er ook andere wegen zijn. Maar als er een paar schapen over de dam zijn...

Veerboten (sommigen dan) zijn al jaren electrisch
Toch staan er nog altijd een paar generatoren in de MK
De prik moet ergens vandaan komen ;)

(Als dat uit accu's moet komen kunnen er minder vrachtwagens mee)

Lycan Capri zei:
Veerboten (sommigen dan) zijn al jaren electrisch
Toch staan er nog altijd een paar generatoren in de MK
De prik moet ergens vandaan komen ;)

(Als dat uit accu's moet komen kunnen er minder vrachtwagens mee)

Ik vermoed dat dit meer te maken heeft met het eenvoudiger en sneller kunnen regelen
van het benodigde (elektrisch) vermogen dan uit oogpunt van milieu.
Een beetje te vergelijken met een diesel-elektrische locomotief bij de spoorwegen.
Is de aandrijving van sleepboten ook vaak diesel-elektrisch uitgevoerd?

Ligt helemaal aan de scheepswerf / eigenaar / specifieke doel van de sleepboot.
Sommige vrachtschepen zijn ook al sinds jaar en dag diesel-elektrisch

Wel een "nieuwe" ontwikkeling is wat er ook op het onderzoeks-vaartuig waar ik op werk zit
Een "hybride"-systeem
2x zes cilinder in lijn diesel van 652KW voor de lange / "snelle" stukken varen (goed voor 12kn als we "volle" bak eco draaien)
2x 75KW electro-motoren (die de spanning krijgen van 2 diesel generatorsets) voor het werk (goed voor 5.5kn als we volle volle bak draaien)

De Karel Doorman van de marine heeft deze aandrijving ook. OPV ook voor lagere snelheden. Zal toch ook met efficiënt omspringen van brandstof te maken hebben.

Met stijgende verbazing heb ik dit schrijfseltje van de oude Ton Roks gelezen. Een columnist mag best wat prikkelend zijn, maar deze man schiet geheel feitenvrij uit de heup. Kritiek uit onwetendheid, ........ meer toe lijkt te doen. Anders dan de meeste autoproducenten ziet en begrijpt hij totaal niet wat er gaande is.

Een artikel van een columnist hoef je echt niet zo serieus te nemen, het grootste doel van zijn werk (naast inkomstenverrijkende papiervulling produceren) is discussies losweken.... en dat lukt deze columnist zo te zien ook nog aardig.

Ik doe al geen moeite meer om de toekomstvrezers hier te overtuigen...

Eerlijk gezegd heb ik daar nog niets van gemerkt.
En ook niet dat er hier toekomstvrezers zijn die overtuigd moeten worden trouwens, het gros hier is gewoon nuchter praktijkgericht denkend en rustig in afwachting van het moment tot het ev voor hen ook eens financieel en praktisch haalbaar gaat worden... niet iedereen zweeft immers in die rose wolkjes van nieuwe technieken die voor hen voorlopig toch (nog) niet financieel en/of praktisch haalbaar zijn.;)

Muddy Bandit zei:
Ik doe al geen moeite meer om de toekomstvrezers hier te overtuigen...

Eerlijk gezegd heb ik daar nog niets van gemerkt.
En ook niet dat er hier toekomstvrezers zijn die overtuigd moeten worden trouwens, het gros hier is gewoon nuchter praktijkgericht denkend en rustig in afwachting van het moment tot het ev voor hen ook eens financieel en praktisch haalbaar gaat worden... niet iedereen zweeft immers in die rose wolkjes van nieuwe technieken die voor hen voorlopig toch (nog) niet financieel en/of praktisch haalbaar zijn.;)

Juist! Helaas lijken sommigen vooral in voor- en tegenstanders te denken, waardoor discussie over de voor- en nadelen herhaaldelijk in een flauw jij-bakken verzandt.

Boppie zei:
De Karel Doorman van de marine heeft deze aandrijving ook. OPV ook voor lagere snelheden. Zal toch ook met efficiënt omspringen van brandstof te maken hebben.

Hier een omchrijving van de diesel-elektrische aandrijving met de voor- en nadelen

Voordelen hebben vooral met de gebruikstoepassing te maken. Een olietanker die altijd dezelfde snelheid vaart, heeft minder voordeel van een hybride-aandrijving dan een patrouilleschip die afwisselend snel vaart om naar een bepaalde plek te gaan en vervolgens daar op lagere (patrouille)snelheid zijn werk gaat doen.

Muddy Bandit, helemaal mee eens. Laat die dingen eerst maar lekker de occasionmarkt inrollen. Zal toch een wat langduriger proces zijn dan 8 jaar bijvoorbeeld. Om maar een topic aan te halen over diesel rijden.

Briljante opmerking van de Daimler strategieman, als 'm gevraagd wordt wat Daimler gaat doen om z'n mensen aan het werk te houden: "we hebben in het verleden laten zien dat mensen meer Mercedessen willen kopen, dus gaan we meer verkopen".

Precies! Grote, snelle veranderingen bied je het hoofd door uit alle macht meer van hetzelfde te doen. Dat deed Kodak immers ook.

En vervolgens zien we het enige EV showmodel van Daimler, waar niemand in mag rijden en dat schielijk wordt binnengehaald zodra de eerste druppels vallen.

Nee, gaat helemaal goed komen met die Duitse auto-industrie.

De praktijk heeft al veelvuldig bewezen dat de trendvolgers vaak beter af zijn als de trendsetters, geldt zowel voor de producent als de consument.
Eerst even de kat uit de boom kijken en inhaken op het juiste moment geeft veel minder risico: veel van de ev omzet draait nu nog dankzij overheidssubsidies en belastingvoordeeltjes, maar overheidssubsidies en belastingvoordeeltjes staan niet bepaald bekend om hun duurzaamheid en zekerheid.
Kun je in Nederland al prima zien met de omzet van het ev en hybrides, subsidiekraan dicht of voordeel weg = stagnerende of zelfs dalende omzet en export naar landen die betere voordelen schenken.
Netto draait het overal om de centen, en zolang fossiel goedkoper (en praktischer) blijft als ev blijft fossiel verkopen ten koste van het ev.

Briljante opmerking van de Daimler strategieman, als 'm gevraagd wordt wat Daimler gaat doen om z'n mensen aan het werk te houden: "we hebben in het verleden laten zien dat mensen meer Mercedessen willen kopen, dus gaan we meer verkopen".

Precies! Grote, snelle veranderingen bied je het hoofd door uit alle macht meer van hetzelfde te doen. Dat deed Kodak immers ook.

En vervolgens zien we het enige EV showmodel van Daimler, waar niemand in mag rijden en dat schielijk wordt binnengehaald zodra de eerste druppels vallen.

Nee, gaat helemaal goed komen met die Duitse auto-industrie.

Ook Daimler Benz heeft al ervaring met elektrische aandrijving opgedaan:

Mercedes-Benz Electric Van -1972

8835d881c58febfe2e000b43017e7cb3--daimler-benz-maybach.jpg

Terug
Bovenaan