Juist.
Een overkoepelde ligfiets met speed pedelec aandrijving.
Als je op pure spierkracht 70 ~ 80 km/uur kan fietsen in zo'n druppel (250 ~ 300 Watt) wat doet het dan met zo'n speed pedelec aandrijving van 1000 Watt? En is zo'n 1000 Watt voertuig niet veel energiebewuster dan een 200.000 Watt Tesla?
We stoken ons blauwe bolletje zo warm dat de woestijnen rond de evenaar hard groeien. De mensen aan de rand van bijvoorbeeld de Sahara worden door onze vraag naar energie in de droge hitte gezet. Geen graan maar zonneschijn. Wij lopen zelf het risico op natte voeten. En als de stromingen in de oceanen van richting veranderen, verandert het weer lokaal ook heel sterk. Dan kan het zo maar gebeuren dat we het in Nederland koud krijgen.
En dat om maar vooral te zorgen dat wij de superdecadente luxe van een postkoets met (batterij)motor toch vooral maar kunnen blijven gebruiken.
Bovendien zijn er grote delen van de wereld zich aan het ontwikkelen. Rusland, China, India, Zuid Amerika en Afrika. Wat als iedere Chinees straks net zoveel energie gebruikt als iedere Nederlander nu? Hoeveel CO[sup]2[/sup] gaat dat opleveren?
Voor de beeldvorming: Nederland produceert 22,4 ton CO[sup]2[/sup] per jaar! 1m[sup]3[/sup] CO[sup]2[/sup] weegt slechts 2 kg. De lucht bevat
slechts 0.03%CO[sup]2[/sup].
Daarom
vind ik dat we tijd en energie moeten steken in ultrazuinige voertuigen en niet in voertuigen die alleen in de onmiddellijke nabijheid van het voertuig schoon zijn.
Maar ik besef ook dat ik met deze stelling windmolens aan het bevechten ben. Daarom zou ik het al een stapje vooruit vinden als we een betaalbare en bruikbare elektrische auto neer kunnen zetten. 10k, 1000 kg, 1000 km, zonder subsidies. Geen 800 kg zeldzame metalen onder de kap.
Je zou zelfs kunnen denken aan een auto met voor ieder wiel een eigen elektromotor. Wiel, asje met homokineet en elektromotor met remmerij tegen de as van de auto. Computertje om alles (ABS en ASR) te regelen, accu in de breedte onder voorstoelen en omdat de pedalen dan ook elektrisch zijn, kan je de voorbank vast zetten en de pedalen verstelbaar. Dan kan je de rugleuning van de voorbank als structurele carrosserieversterking gebruiken en heb je een deel veiligheid weer terug.
Dit alles in plaats van het fantasieloze idee om een bestaande plofauto aan te passen met een elektromotortje.