Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

Wheel Critic zei:
Hoe bestaat het dat er over dit gebakje, deze brommobiel zoveel pagina's volgeblaat worden?

Hoe bestaat het dat een ultra succesvol gebakje als WC zoveel AW pagina's volblaat?

Facelift

kcuybmobygqb_800.jpg

itbyyvib0fqy_800.jpg

u56y6ydbpcho_800.jpg

[size=x-large]VOLKSWAGEN UP GEFACELIFT[/size]

NIEUWE 1-LITER TURBOMOTOR. Volkswagen toont in Genève de gefacelifte Up. Naast een opgefrist in- en uiterlijk is er ook een nieuwe motor. Uiterlijk is de opgefriste Up te herkennen aan zijn nieuwe lichtunits en de nieuwe vorm van het stuk plaatwerk dat op de grille ligt. Bovendien zijn er nieuwe kleuren en wielen beschikbaar. Aan de binnenkant vinden we vernieuwde stoelen en afwerkingsaccenten. Ook is het infotainmentsysteem vernieuwd, dat is voortaan te intergreren met je smartphone. Nieuw zijn ook het BeatsAudio geluidssysteem (300 Watt, 7 speakers) en de airco met Pure Air systeem, dat de binnenkomende lucht filtert op pollen en andere allergene ellende. De direct ingespoten 1.0 driecilinder met 90 pk en 160 Nm is voortaan ook in de Up te krijgen en dat is de eerste keer dat de Up leverbaar is met turbomotor. In die uitvoering gaat hij in tien seconden naar de honderd en heeft de Up een top van 185 km/h en dat maakt de 1.0 turbo de rapste Up. Hij verbruikt 4,4 l/100 km en stoot 102 gram CO2 per km uit. De vernieuwde Up debuteert volgende week in Genève en wordt komende zomer leverbaar. Prijzen zijn nog niet bekend.
https://www.autoweek.nl/nieuws/36204/volkswagen-up-gefacelift

Ik ben geen fan van de facelift. Van binnen oogde de vorige versie veel volwassener, en van die donkere achterlichtglazen word ik ook niet happy. Doe mij dan maar wat meer zichtbaarheid...
Dat er geen cruisecontrol in zat (voor zover ik weet ook in de facelift niet) vind ik een stomme fout, als je een volwassen kleine auto wilt maken heb je zoiets zeker op de snelweg toch wel nodig.

Zeker met de nieuwe velgen oogt de up! minder schattig en meer serieus. De neus heeft wat meer een grille gekregen, de donkere achterlichten vind ik een verbetering, de drukke voorbumper dan weer niet. Ik ben benieuwd naar de vernieuwde Seat Mii en Skoda Citigo, zouden die ook al in Genève worden gepresenteerd?

De verschillen binnen zijn dus echt marginaal, de onderste heeft climate controle de bovenste niet, kwestie van optie.
Het stuurwiel onderging wel een wijziging, maar misschien kan dat ook aan de uitrusting liggen.
Ben benieuwd of het nieuwe turbomotortje ook met DSG geleverd kan worden, zou wel leuk zijn.

Ze hebben ook de klokken gewijzigd: de kleinste zijn wat groter geworden, ook de display in de grote klok is gewijzigd. De knoppen op de middenconsole zijn de afgeronde hoeken kwijt. Het zijn allemaal marginale wijzigingen. De vraag is in een aantal gevallen waar het goed voor is.

Ik vind hem ook erg leuk geworden. En helemaal top dat ze 1.0 tsi gaan leveren! Wordt het gelijk een pittig karretje van hoop ik, dit mis ik echt aan de huidige Up. Verder zag ik nog een paar kleine maar goede verbeteringen: Eindelijk zijn beide ruiten vanaf het bestuurdersportier te bedienen, en touwtjes aan de hoedenplank....(y)

De verschillen binnen zijn dus echt marginaal, de onderste heeft climate controle de bovenste niet, kwestie van optie.

Climate Control is op de huidige Up nooit leverbaar geweest, dus is zeker wel een vooruitgang.

Dat er geen cruisecontrol in zat (voor zover ik weet ook in de facelift niet) vind ik een stomme fout, als je een volwassen kleine auto wilt maken heb je zoiets zeker op de snelweg toch wel nodig.

Cruise Control is altijd al leverbaar geweest op de Up

Carfanatic zei:
Bugatti zei:
Climate Control is op de huidige Up nooit leverbaar geweest, dus is zeker wel een vooruitgang.

afgezien van de e-up! dan.
https://assets.autoweek.nl/m/m1myc7lb5pak.jpg ;)

Oh ja dat is waar, scherp! Maar goede verbetering dat het nu op de rest ook leverbaar wordt

der Magistrat zei:
afentoe zei:
Ik ben geen fan van de facelift. Van binnen oogde de vorige versie veel volwassener(...)

Dan gaan we eens goed vergelijken:
Oud:
https://assets.autoweek.nl/m/m1eyu8ibllgx.jpg
Nieuw:
https://www.blogcdn.com/slideshows/...l/2016-geneva-volkswagen-up-refresh-015-1.jpg

Ik blijf bij mijn mening, de verschillen zijn marginaal, maar ze zijn er. Je hebt nu een versie van de nieuwe gepakt, maar zoiets kan bijvoorbeeld ook. Misschien vind ik die zelfs nog wel mooier dan de 'witte' versie.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de navigatieschermen, ook al bleek die van voor de facelift (eigen ervaring) op z'n zachtst gezegd soms lastig te bevestigen, bij het faceliftmodel is het voor zover ik kan zien gewoon een houdertje voor je eigen iPhone. Dat vind ik duidelijk inleveren.
Ik ga je wel gelijk geven dat het model van voor de facelift met zoveel wit ook niet volwassen oogt, de auto's waarin ik heb gereden hadden grijs interieur met een zwarte balk.
Persoonlijk denk ik dat als VW hier weer een leaseknaller van wil maken, dat ze die versies ook weer moeten gaan leveren, mét fatsoenlijke navigatie. Als leaserijder wil je volgens mij wel ergens mee voor komen rijden, en als je dan eerst je iPhone nog van het dashboard moet gaan plukken...

Bugatti zei:
Cruise Control is altijd al leverbaar geweest op de Up

Dan heb ik me vergist, in de brochure staat inderdaad dat je het er in de duurste versie bij krijgt. Bij de andere versies wordt er met geen woord over gerept, en je mag rustig weten dat ik me daar anno 2016 over verbaas.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de navigatieschermen, ook al bleek die van voor de facelift (eigen ervaring) op z'n zachtst gezegd soms lastig te bevestigen,

dat is gewoon plug&play.

Dan heb ik me vergist, in de brochure staat inderdaad dat je het er in de duurste versie bij krijgt. Bij de andere versies wordt er met geen woord over gerept, en je mag rustig weten dat ik me daar anno 2016 over verbaas.

was gewoon een optie icm met parkeersensoren.

Barri zei:
Ik vind m heel gaaf geworden!

Nou nou, overdrijven is ook een vak ;) . Ik zie eigenlijk geen of nauwelijks verschil, buiten een ietwat ander bumpertje en het zijknipperlicht dat ze nu vergeten zijn te monteren...
itbyyvib0fqy_800.jpg

m1eyu8jbd5gs.jpg

afentoe zei:
Persoonlijk denk ik dat als VW hier weer een leaseknaller van wil maken, dat ze die versies ook weer moeten gaan leveren, mét fatsoenlijke navigatie. Als leaserijder wil je volgens mij wel ergens mee voor komen rijden, en als je dan eerst je iPhone nog van het dashboard moet gaan plukken...

In de praktijk gebruik ik altijd Google Maps op mijn telefoon. Ideaal als dat nu in een houder op het dashboard kan i.p.v. een snel verouderde en trage Garmin. Een stuk veiliger ook!

afentoe zei:

Het Drive Pakket bevat o.a. Cruise Control en is leverbaar vanaf de Move up!

afentoe zei:
(...)
Ik ga je wel gelijk geven dat het model van voor de facelift met zoveel wit ook niet volwassen oogt, de auto's waarin ik heb gereden hadden grijs interieur met een zwarte balk.(...)

Leuk dat je me gelijk geeft. :) Ik beweer echter niks, ik kom gewoon met beeldmateriaal zodat je beter kunt vergelijken (tussen twee tabbladen vergelijkt nu eenmaal niet zo lekker).

VW-Up-Facelift-Sperrfrist-22-2-14-00-Uhr-fotoshowImage-9703c26e-927801.jpg

VW-Up-Facelift-Sperrfrist-22-2-14-00-Uhr-fotoshowImage-c7549a1f-927798.jpg

VW-Up-Facelift-Sperrfrist-22-2-14-00-Uhr-fotoshowImage-a444791d-927799.jpg

Meer foto's: https://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-up-facelift-mehr-ausstattung-mehr-power-10549189.html

2h4jjf4.jpg

23ibk2h.jpg

21kxsol.jpg

fvbjoz.jpg

hs2rs6.jpg

2nu4w8.jpg

Meer foto's: https://www.autobild.de/artikel/vw-up-facelift-genf-2016-vorstellung-und-sitzprobe-8638331.html

Jammer dat het leuke skelterstuurwiel is vervangen door een normaler ogend exemplaar dat er mijns inziens goedkoop uitziet.

Ik vind het vooral jammer dat de koplampen er nog net zo suf uitzien. Verder is de Up wel wat verbeterd. Ik ben benieuwd of de verschillen met 'die andere twee' wat groter worden.

Elaste zei:
Barri zei:
Ik vind m heel gaaf geworden!

Nou nou, overdrijven is ook een vak ;) . Ik zie eigenlijk geen of nauwelijks verschil, buiten een ietwat ander bumpertje en het zijknipperlicht dat ze nu vergeten zijn te monteren...
itbyyvib0fqy_800.jpg

m1eyu8jbd5gs.jpg
De basis van het model is goed. Zoals ie er nu ns de facelift bij staat, met TSI, in die kleur, net die wielen, is ie wat mij betreft echt top.

Interieurwijzigingen lijken toch best groot:
- climate control
- nieuw stuurwiel (vraag me af hoe chic het er nog uitziet zonder de ongetwijfeld optionele audiobediening)
- grotere secundaire tellers
- groter scherm voor boordcomputer in klok (laat zo te zien ook meer info zien dan alleen kmstand en schakelindicator nu)
- nieuw audiosysteem met eigen kleurendisplay (wellicht optioneel naast oude RCD215 systeem?)
- afschaffen van de Garmin Maps&More PID? Mirror link / Android Auto is best aardige vervanging voor Maps functie, maar de PID kon veel meer! Ook weergave koelvloeistof, die functie heb je zonder de PID niet eens.. Ook gebruik voor open deuren weergave, uitgebreide verbruiksmeter, koppeling met Bluetooth als mediaspeler. Bovendien overzichtelijke interface. Ik wil die functionaliteit niet kwijt! Telefoon in houdertje ziet er veel goedkoper uit..

MG ZR 160 zei:
(...)maar de PID kon veel meer! Ook weergave koelvloeistof, die functie heb je zonder de PID niet eens.. Ook gebruik voor open deuren weergave, uitgebreide verbruiksmeter, koppeling met Bluetooth als mediaspeler. Bovendien overzichtelijke interface. Ik wil die functionaliteit niet kwijt! Telefoon in houdertje ziet er veel goedkoper uit..

Wie zegt dat de nieuwe dit niet kan ? Is vast en zeker een app via App-connect

Een toerenteller zo klein als een tankvoorraadmeter (pre-facelift) was natuurlijk een beetje raar, maar een tankvoorraadmeter zo groot als een toerenteller (post-facelift) is echt absurd. Je kunt hier ongeveer op de liter nauwkeurig zien hoeveel je nog hebt.

AutoBild zei:
[size=medium]Das "maps+more"-System verschwindet, stattdessen kann der Up-Besitzer sein Smartphone in eine Halterung stecken. Via Bluetooth lässt es sich mit dem ebenfalls neuen Radiosystem koppeln und übernimmt künftig Musikstreaming, Navigation, Fahrtinformationen. Dazu soll es eine spezielle App geben, zum Zeitpunkt unserer Sitzprobe war diese aber noch nicht fertig. Für Strom sorgt ein USB-Anschluss, wahlweise nahe der Smartphone-Halterung oder in der Mittelkonsole.[/size]

VW-Up-Facelift-Genf-2016-im-Test-Sitzprobe-1200x800-d98c01a803d165e3.jpg

AutoBild zei:
[size=medium]Drei Pakete hat VW geschnürt, mit denen die Außenhülle des Up ganz nach dem Geschmack des Besitzers aussieht: Beim Dachpaket kann der Käufer zwischen drei Dachfarben (schwarz, grau, weiß) sowie verschiedenen Farben für die Spiegel wählen, Im Designpaket gibt es Folien für die Flanken und verschiedene Dekore fürs Armaturenbrett. Das Color-Paket schließlich enthält zusätzlich neue Felgen – unter anderem in der knalligen Kombination Schwarz-Orange.[/size]

VW-Up-Facelift-Genf-2016-im-Test-Sitzprobe-1200x800-8914b57c0111ec79.jpg

Hm oke, dank voor het linken van het bericht.
- Kwam op YouTube filmpje tegen van de mogelijkheden van de app. Lijkt er inderdaad op dat functionaliteit van de PID gekopieerd is, dus beschikt nog steeds over een toerenteller, think blue trainer, en enkele voertuiginstellingen. Geen idee of dit zelfde is als App-Connect, maar zou kunnen.
- Toch vind ik dit een veel minder fraaie oplossing. Zo is de gemiddelde telefoon kleiner dan de PID, en zijn nu altijd de plastic randen het houdersysteem zichtbaar. Ziet er gewoon aftermarket uit. Daarnaast vond ik de interface van de PID erg fijn en overzichtelijk, met genoeg functionaliteit.
- Eens als het gaat om die tankvoorraadmeter. Had liever gezien dat rechts twee kleine tellers geplaatst waren, één voor tank en één voor koelvloeistof.
- Dat geel met zwarte folie op je dashboard ziet er wat mij betreft niet uit. Zou veel eerder voor effen kleur gaan die strookt met metaal in de portieren (waarbij rood mijn favoriet is op de huidige Up)

- Is er al iets bekend over de beschikbare uitvoeringen / vanafprijzen voor de TSI?

EDIT: Klopt het dat het nieuwe mediasysteem ('Composition Phone') geen CD-speler meer heeft?

Geen verbetering deze facelift. Die mooie strakke bumper is nu verpest. Ze hadden beter de lichtunits kunnen aanpakken. Die zijn nu te lomp en te groot. Jammer.

@MG ZR 160: Die Garmin PID was 5 inch, de meeste telefoons die nu op de markt zijn hebben ook die maat, of zelfs groter. Die klemrandjes zijn inderdaad lelijk. En wat als je een iPhone Plus of andere phablet hebt? Past die dan nog?

Ik zie geen gleuf meer, dus ik ga ervan uit dat er geen cd-speler aan boord is. Met je smartphone en het internet heb je natuurlijk oneindig veel meer muziekkeuze bij je dan je op een of zelfs honderd cd's mee kunt nemen.

cirKel zei:
@MG ZR 160: Die Garmin PID was 5 inch, de meeste telefoons die nu op de markt zijn hebben ook die maat, of zelfs groter. Die klemrandjes zijn inderdaad lelijk. En wat als je een iPhone Plus of andere phablet hebt? Past die dan nog?

Ik zie geen gleuf meer, dus ik ga ervan uit dat er geen cd-speler aan boord is. Met je smartphone en het internet heb je natuurlijk oneindig veel meer muziekkeuze bij je dan je op een of zelfs honderd cd's mee kunt nemen.

Was die maar 5 inch? Weet je zeker dat het geen 7 is? Oogt in ieder geval op bovenstaande vergelijkingsplaatje veel groter. Ik heb zelf een 5.5 inch telefoon, maar vraag me echt af of dat er nu zo fraai uit gaat zien.. Het zal wel passen omdat het je de klemmetjes uit kunt trekken, maar wat ik nu zie vind ik niet geweldig.

Het ontbreken van een CD-speler is ook gewoon een nadeel. Ik gebruik ook vaak mijn telefoon en Spotify, maar soms heb ik geen zin om meer te moeten klooien met koppelen voor een klein stukje en wil ik gewoon even een schijfje aanzetten. Of in het buitenland, als ik geen internet heb. Jammer dit, had gewoon plek voor geweest.

Ik mag echt hopen dat de 1.0 TSI met op z'n minst het equivalent van de Move Up! te krijgen is voor <15k. Anders ben ik niet meer geïnteresseerd.. Aangezien alle 'leuke opties' zoals nieuwe kleurtjes, grote velgen, mooi stuur, en ECC wel weer de hoofdprijs zullen kosten.

Ik mag echt hopen dat de 1.0 TSI met op z'n minst het equivalent van de Move Up! te krijgen is voor <15k. Anders ben ik niet meer geïnteresseerd.. Aangezien alle 'leuke opties' zoals nieuwe kleurtjes, grote velgen, mooi stuur, en ECC wel weer de hoofdprijs zullen kosten.

als ik nu een 60pk versie samenstel met een paar opties tik ik al bijna de 15k aan. op het upforum zijn ze ook lyrisch over die 90pk, maar volgens mij verliezen ze de realiteit wat uit het oog.

Was die maar 5 inch? Weet je zeker dat het geen 7 is? Oogt in ieder geval op bovenstaande vergelijkingsplaatje veel groter. Ik heb zelf een 5.5 inch telefoon, maar vraag me echt af of dat er nu zo fraai uit gaat zien.. Het zal wel passen omdat het je de klemmetjes uit kunt trekken, maar wat ik nu zie vind ik niet geweldig.

de PID laat ik er meestal gewoon op staan, tenzij ik op een risicoplek parkeer, maar zelfs dan kan ik hem met 1 klik weer monteren. met de nieuwe houder zou ik iedere keer mijn telefoon moeten plaatsen en een app moeten selecteren, mij teveel gedoe.

Opties zijn altijd duur bij VW. Daarom zeg ik ook dat de 'kale' TSI onder de 15k komt in het middelste uitrustingsniveau, dan ben ik tevreden. Voor de High Up en alle andere niceties zal de prijs inderdaad veel verder oplopen, maar dat vind ik minder boeiend. Ik hoop vooral dat ze de TSI ook icm Private Lease gaan aanbieden.

Volgens deze quote uit persbericht op Up! Forum komen er dus inderdaad twee radiovarianten, ook eentje met een (monchroom?) 3.1 inch display, wellicht vergelijkbaar met RCD215 nu. Heet Composition. Staat helaas niet vermeld hoeveel speakers er zijn, RCD 215 heeft er natuurlijk maar twee (zonder het 'sound pakket'), ik verwacht dat het nieuwe systeem er vier krijgt, aangezien Composition Phone over zes beschikt en het Beats systeem wellicht over nog meer. Wel CD-spelers dus! Misschien weggewerkt in dashboardkastje oid..

"Nieuw infotainmentconcept
Volkswagen heeft een compleet nieuwe infotainmentsysteem voor de up! ontwikkeld. Er zijn twee versies: Het Composition system met 3,1-inch display en het Composition Phone system met 5-inch kleurenscherm. Beide hebben een twin tuner, CD-speler, AUX-aansluiting en een SD-kaart-opening. Composition Phone vult dat aan met Bluetooth voor handsfree bellen. Ook heeft Composition Phone een achtruitrijcamera – een primeur voor de up! Optioneel zijn DAB+ (digitale radio-ontvangst) het Sound Plus pakket met zes speakers en een USB-aansluiting leverbaar. Composition Phone is te combineren met smartphone integratie en BeatsAudio"

Volkswagen maakt prijzen en specificaties vernieuwde up! bekend

*Nieuwe looks en volop mogelijkheden om te personaliseren
*De eerste up! met turbo: 66 kW/90 pk sterke 1.0 TSI met hoge prestaties
*Nieuwe features waaronder infotainmentsystemen en Climatronic
*Nieuwe beats up! met 300 Watt sterk BeatsAudio soundsysteem van Dr. Dre
*Vanaf eind augustus bij de dealer, nu al te zien in pop up! Store in Utrecht
*Leverbaar vanaf 10.590 euro of private lease vanaf 209 euro per maand

De up! van Volkswagen is vernieuwd. De meest succesvolle auto in zijn segment heeft een gewijzigd in- en exterieur, nieuwe infotainmentsystemen en is leverbaar met een nieuwe 66kW/90pk sterke 1.0-liter turbomotor. Nieuw in het leveringsprogramma is de beats up! met het 300 Watt sterke BeatsAudio soundsysteem. Met de vele personaliseringsmogelijkheden is de vernieuwde up! individueler te maken dan ooit. Hij komt eind augustus naar Nederland en is nu al te zien in de pop up! store in Utrecht.
https://nieuws.volkswagen.nl/volkswagen-maakt-prijzen-en-specificaties-vernieuwde-up-bekend/

prijslijst
brochure

Vooral de nieuwe kleuren zijn erg leuk zag ik. Dit kleurenpallet moeten ze ook op de Polo en Golf gaan voeren, dat zou onze wegen een stuk opfleuren!
Daarnaast zijn er dus een paar Design-pakketjes die er wel leuk uit zien, en ook redelijk betaalbaar zijn.

Jammer, voor mij net te laat, pre facelift in beselling. De vernieuwde versie heeft net even wat functies die het iets aangenamer maken. Move Up voorzien van regen-/lichtsensor en vernieuwd infotainment met smartphone dock. Twee fijne verbeteringen, laatste lost direct het probleem op dat de telefoon met een zuignap aan de ruit moet omdat er geen ventilatieroosters in de middenconsole van een Up zitten.

@RRL: toch prefereer ik het Maps and More systeem van de pre-facelift. Verder idd wel jammer dat je net het oude model hebt.

Om welke reden prefereer je het oude systeem? Mij lijkt juist het nieuwe systeem fijner. Ik verkies nagenoeg altijd mijn telefoon voor de navigatie boven ingebouwde systemen, direct vanuit de agenda navigeren en bovenal live verkeersinfo in plaats van het verouderde TMC dat het Maps and More systeem heeft.

Ach ja, kan niet alles hebben. Alsnog prima eerste auto (y)

Als eerste auto zeker niet verkeerd! (y)

Het huidige systeem vind ik wel mooi werken en ziet er ook mooier uit dan een telefoonhouder. De app voor de telefoon ziet er ook wel aardig uit, maar ik vermoed dat ie niet zo goed en fijn is als het Navigon apparaat uit het huidige model.

. De app voor de telefoon ziet er ook wel aardig uit, maar ik vermoed dat ie niet zo goed en fijn is als het Navigon apparaat uit het huidige model.

de nieuwe app gebruikt tomtom kaarten, kan weinig mis mee zijn.

TomTom kaarten en hopelijk ook hun live verkeersinfo. Al heeft dat een actieve internetverbinding nodig, tenzij de Up een ingebouwde simkaart heeft gok ik dat het dus alsnog het verouderde RDS-TMC heeft. Verbinding van de smartphone dwingt dan weer tot het maken van roamingkosten, al stelt dat inmiddels weinig meer voor en zijn ze volgend jaar zelfs afgeschaft.

Terug
Bovenaan