Blackadder the 5th zei:
Paulus0013 zei:
Plots voor mij een Duitser in zijn Benz. Die reed links en bleef dat ook doodleuk iets van 30km lang doen. Dichter er op rijden, groot licht knipperen, knipperlicht, niets hielp. Meneer bleef maar op die linkerbaan. Wel zelf kort op zijn voorgangers rijden, dus ik dacht aanvankelijk nog dat het een doorrijder zou zijn, maar nee hoor.
Bij de eerste de beste gelegenheid er alsnog maar rechts voorbij gegaan ik was er wel klaar mee.
Zeggen ze wat van rechts inhalen, maar ruim 30km lang op die linkerbaan hangen man man.
Was het niet gewoon druk op de linkerstrook? Zie ik wel eens vaker gebeuren, je kunt dan beter op de rechterstrook met het verkeer meerijden en zo af en toe van rijstrook wisselen als een langzamere voorganger zich aandient ...
Nou nee, regelmatig stukken met ruimte. Zowel links als rechts. Dus ook totaal geen reden om onnodig lang links te blijven plakken.
Eens. Maar dan zul je zien: ga jij netjes naar rechts, wordt achter je het gat meteen dicht gereden en rijd je jezelf uiteindelijk klem.
In dit geval geen sprake van, want zo druk was het niet.
Hiermee geef je dus een reden waarom automobilisten op links blijven rijden als het drukker wordt.
Ik vind het klemrijden in de praktijk wel meevallen. Zolang je maar niet rechts gaat inhalen,
wordt je niet snel klemgereden bij het weer opnieuw invoegen.
Degene die het gat snel dicht rijdt is vaak ook dezelfde die voortdurend zo ongeveer op de achterbumper zit ... winking smiley
Als iedereen strak de vmax rijdt, dan kan dit niet eens. Dus ergens rijdt er of iemand niet door, of die anderen hebben meer haast. In beide gevallen een goede reden dat je er dan maar niet meer tussenkomt.
Het is wel irritant als we niet allemaal netjes weer naar rechts gaan. Als iedereen het zou doen, kan ook gewoon de voorste auto eerst de vrachtwagen gaan inhalen. En niet zoals nu dat de eigenwijze klojo die links blijft plakken vanaf plek 5 nu opeens nummer 1 is.
Het is ook zo bloedirritant als de auto achter mij eerst naar links gaat als we een vrachtwagen naderen. Die dwingt mij dan dus ook vroeg naar links te gaan. Wat denkt zo iemand? Die ziet mij toch ook inlopen, ik ga dan maar plots op het laatste moment hard remmen en met 80 verder kachelen ofzo?
Niet in de laatste plaats omdat je dan nog 120/130 rijdt waarschijnlijk, dan kun je nog fatsoenlijk invoegen. Met 80/90 km/u is dat al een stuk lastiger...
En dan wordt het extreem irritant, helemaal als je een wat tragere auto hebt. Zie dan maar eens gang te maken om er weer tussen te komen.
Ik maak het toch geregeld mee dat achterliggers meteen het gat dat ik achterlaat dicht rijden. Zelfs als ik met hetzelfde tempo doorrijd.
Dat zijn dan ook simpelweg een stel achterlijken wat mij betreft. Zij zijn er echt niet sneller mee op hun bestemming, zeker niet als het druk is. Het is enkel bloedirritant voor degene die zich nog wel een beetje aan de regels probeert te houden door rechts te houden.
Een plekje zoeken betekent ook dat een ander die ruimte ook zal moeten geven.
Fout, zo werken de regels niet. En de praktijk is meer dat men de ruimte simpelweg neemt.
Degene die je die ruimte niet geven, kun je beter ook voor je hebben dan achter ... winking smiley
Ow dus degene die iets moet geven, wat niet hoeft, heeft het nog gedaan ook? Omgedraaide wereld.
Ik heb er doorgaans weinig last van, want ik rijd meestal links en iets harder dan de vmax. Soms is het irritant als je rechts terecht komt, maar niet terug kan. Het kan dan best lang duren voor je fatsoenlijk er weer tussen kunt komen. In de praktijk zie ik echter dat mensen te pas en onpas hun auto gewoon in ieder gat proppen dat 10m of langer is. Ongeacht of iemand dan moet remmen of niet. Wat mij betreft gaat men daar eens strenger op handhaven en wat rijbewijzen invorderen. Een gat van 10m is niet genoeg, dat is simpelweg hinder veroorzaken, dus art. 5 met dikke boete.
Ik had van de week nog een mooie op de A15. Een bestelbus die plots achter mij opduikt met knipperlicht aan naar links. Hmm die wil er kennelijk langs. Dat gaat niet, want ik heb voor mij ook gewoon verkeer, dus ik zie het nut niet om opzij te gaan als ik zelf ook door wil rijden. Deze beste man met bus en postnl logo vond het nodig bijna letterlijk tegen mij aan te gaan rijden. Want ja ik ga dan sneller aan de kant, zodat ie op de bumper van de auto voor mij kan gaan hangen. Alsof dat iets opschiet? Toen ik ruimte had, gaf ik gas en liep van hem weg, weer verkeer voor mij en weer remmen. En hop weer in mijn bumper hangen... ja uh? Wat schiet je hier nu mee op? Je ziet toch dat ik ook wel doorrijd als dat kan, doe dan niet zo irritant. Dan ben ik echt in staat uit te stappen en zo iemand uit zijn bus te trekken. Je zou plots moeten remmen, dan is het gegarandeerd raak.