Carfanatic
Wegverkenner
https://www.youtube.com/watch?v=JGjJDoLNB4A
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Boppie zei:
Hoezo, 'wordt'. Er lopen al teveel van die debielen rond. Alles wordt gefilmd, want dat mag en is zogenaamd hip. Maken ze problemen dan is het vrijheid van meningsuiting of een 'prank'. Krijgen ze problemen dan zijn ze de volgende dag op tv met een zielig verhaal en ondersteunende shots uit het filmpje. Wat mij betreft gewoon die fiets door de shredder en die camera er achteraan. Vervolgens is het aan Darwin en de natuurlijke selectie om te zien of zo'n vlogger het dan met lede ogen aanziet of er zelf achteraan springt om zijn levenswerk te redden...Durashift zei:Boppie zei:
Yup, dat wordt nog een probleem in de toekomst.. al die jongelui die aandacht willen voor hun 'unieke' vlog..![]()
Carfanatic zei:https://www.youtube.com/watch?v=nlKJZIq81TU
Mechanix zei:Wat bestaan er toch verschrikkelijke mensen!Ben echt benieuwd wat zo'n figuur in die Mercedes nu drijft.
Springbok zei:Mechanix zei:Wat bestaan er toch verschrikkelijke mensen!Ben echt benieuwd wat zo'n figuur in die Mercedes nu drijft.
Tsja.. Behoorlijk triest inderdaad..
Al had de auto met dashcam ook wel sneller kunnen anticiperen op de situatie imo.
Soloman zei:Bumperklever op de A28 in de nacht van zaterdag op zondag.
Ik reed de maximumsnelheid:130. Ik haalde een reeks auto's in. Voor me ook een auto. Achter me een Alfa die zeer dicht op me zat.
Op een gegeven moment werd de situatie zo gevaarlijk (het was echt zo'n beetje bumper aan bumper, ik kreeg het echt benauwd, je kunt dan niet even ja achteruitmistlampen aan doen, want de gevolgen zijn dan niet in te schatten), dat ik wel alles moest doen om naar rechts te gaan.
Verschrikkelijk, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wordt dit het nieuwe bumperkleven?
En wat bezielt die man? Voor me zat ook een rij auto's, wat moet ik doen, opstijgen?![]()
Soloman zei:Bumperklever op de A28 in de nacht van zaterdag op zondag.
Ik reed de maximumsnelheid:130. Ik haalde een reeks auto's in. Voor me ook een auto. Achter me een Alfa die zeer dicht op me zat.
Op een gegeven moment werd de situatie zo gevaarlijk (het was echt zo'n beetje bumper aan bumper, ik kreeg het echt benauwd, je kunt dan niet even ja achteruitmistlampen aan doen, want de gevolgen zijn dan niet in te schatten), dat ik wel alles moest doen om naar rechts te gaan.
Verschrikkelijk, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wordt dit het nieuwe bumperkleven?
En wat bezielt die man? Voor me zat ook een rij auto's, wat moet ik doen, opstijgen?![]()
Soloman zei:Bumperklever op de A28 in de nacht van zaterdag op zondag.
Ik reed de maximumsnelheid:130. Ik haalde een reeks auto's in. Voor me ook een auto. Achter me een Alfa die zeer dicht op me zat.
Op een gegeven moment werd de situatie zo gevaarlijk (het was echt zo'n beetje bumper aan bumper, ik kreeg het echt benauwd, je kunt dan niet even ja achteruitmistlampen aan doen, want de gevolgen zijn dan niet in te schatten), dat ik wel alles moest doen om naar rechts te gaan.
Verschrikkelijk, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wordt dit het nieuwe bumperkleven?
En wat bezielt die man? Voor me zat ook een rij auto's, wat moet ik doen, opstijgen?![]()
Mechanix zei:Carfanatic zei:https://www.youtube.com/watch?v=nlKJZIq81TU
Wat bestaan er toch verschrikkelijke mensen!Ben echt benieuwd wat zo'n figuur in die Mercedes nu drijft.
PauseBreak zei:Ik zou ook niet al te aardig zijn als iemand me aanrijdt en vervolgens door wil rijden. Hoe moeilijk is het om even de afrit te nemen en onderaan stil te gaan staan (mits dat veilig kan).
[D2] zei:PauseBreak zei:Ik zou ook niet al te aardig zijn als iemand me aanrijdt en vervolgens door wil rijden. Hoe moeilijk is het om even de afrit te nemen en onderaan stil te gaan staan (mits dat veilig kan).
Ook als iemand tegen jou aanrijdt omdat jij een lompe overtreding begaat? En vervolgens daar agressief op reageert ipv beschaamd (wat de enige gepaste houding was geweest van de Mercedesbestuurder)? Het slachtoffer heeft de situatie haarfijn aangevoeld, gegeven het feit dat de Mercedesrijder eenmaal bij politiebureau aangekomen kennelijk nog steeds niet bij zinnen was.
PauseBreak zei:[D2] zei:PauseBreak zei:Ik zou ook niet al te aardig zijn als iemand me aanrijdt en vervolgens door wil rijden. Hoe moeilijk is het om even de afrit te nemen en onderaan stil te gaan staan (mits dat veilig kan).
Ook als iemand tegen jou aanrijdt omdat jij een lompe overtreding begaat? En vervolgens daar agressief op reageert ipv beschaamd (wat de enige gepaste houding was geweest van de Mercedesbestuurder)? Het slachtoffer heeft de situatie haarfijn aangevoeld, gegeven het feit dat de Mercedesrijder eenmaal bij politiebureau aangekomen kennelijk nog steeds niet bij zinnen was.
Dat kan ook een gevolg van de aanrijding zijn. Niet iedereen reageert hetzelfde op dat soort zaken.
Blackadder the 5th zei:PauseBreak zei:[D2] zei:PauseBreak zei:Ik zou ook niet al te aardig zijn als iemand me aanrijdt en vervolgens door wil rijden. Hoe moeilijk is het om even de afrit te nemen en onderaan stil te gaan staan (mits dat veilig kan).
Ook als iemand tegen jou aanrijdt omdat jij een lompe overtreding begaat? En vervolgens daar agressief op reageert ipv beschaamd (wat de enige gepaste houding was geweest van de Mercedesbestuurder)? Het slachtoffer heeft de situatie haarfijn aangevoeld, gegeven het feit dat de Mercedesrijder eenmaal bij politiebureau aangekomen kennelijk nog steeds niet bij zinnen was.
Dat kan ook een gevolg van de aanrijding zijn. Niet iedereen reageert hetzelfde op dat soort zaken.
Is er daadwerkelijk schade gereden, of dacht de Mercedesrijder dat er schade was gereden?
Ik kan dan niet uit het filmpje opmaken.
Durashift zei:Het is lastig te zien.. maar volgens mij zie je de MB A-klasse 'iets' bewegen van links naar rechts, vlak voordat je de dashcambestuurder hoort roepen ' en bedankt'... Op het einde van het filmpje wordt er een e-mail vertoond waaruit zou moeten blijken dat een verzekeraar een schadebedrag (ruim 2 honderd euro ) aan de dashcammer uitkeerd.
Ik blijf het ook een vreemd filmpje vinden.. De dashcammer laat toch ook 'min of meer' zijn auto 'staan' op de rijstrook die hij koos.
Ik hoor die kerel zeggen dat de Mercedes rijder gebaarde naar hem 'aan de kant, naar de kant' oid. Dat lijkt mij op zich een gebruikelijke reactie na een touché. Daar ging die dashcammer niet op in.. en dus werd de Mercedes rijder steeds bozer / agressiever..
Tja.. ik heb toch ook steeds meer het idee dat mensen met een dashcam denken: laat maar komen, ik heb het toch op beeld.. IK ben niet schuldig.![]()
PauseBreak zei:Dat kan ook een gevolg van de aanrijding zijn. Niet iedereen reageert hetzelfde op dat soort zaken.
Durashift zei:Tja.. ik heb toch ook steeds meer het idee dat mensen met een dashcam denken: laat maar komen, ik heb het toch op beeld.. IK ben niet schuldig.![]()
De dashcammer gaat terug naar rechts na het inhalen, en moet net even verderop naar rechts uitvoegen. Niks vreemds aan wat mij betreft. Net iets te vroeg over de doorgetrokken streep is nog steeds over de doorgetrokken streep. En sowieso is heel duidelijk te zien dat de dashcammer de Mercedes al gedeeltelijk gepasseerd is op het moment dat deze naar links komt, hetgeen wat mij betreft absoluut uitsluit uit dat de dashcammer het ongeluk 'laat gebeuren'.Blackadder the 5th zei:Ik zou als dashcammer maar niet te zeker zijn van de eigen onschuld.
Beiden wisselen van rijstrook (de dashcammer 1 strook naar rechts, de mercedesrijder 1 strook naar links) en de Mercedesrijder is maar net iets te vroeg met wisselen over de doorgetrokken streep
Flauwekul. De C-klasse voor de A rijdt er aan het begin van het filmpje ook al, geen sprake van plotseling van rijstrook wisselen.Blackadder the 5th zei:(mede door de auto voor hem die plotseling van strook wisselt om de vrachtwagen in te halen).
Met de kennis van nu zou de dashcammer dat ook gedaan hebben, duh. Verandert niks aan de feiten.Blackadder the 5th zei:Zoals eerder gezegd, ik was even wat langer op de linkerstrook blijven rijden ...
Blackadder the 5th zei:(..)
en de Mercedesrijder is maar net iets te vroeg met wisselen over de doorgetrokken streep
(mede door de auto voor hem die plotseling van strook wisselt om de vrachtwagen in te halen).
(..)...
[D2] zei:Durashift zei:Tja.. ik heb toch ook steeds meer het idee dat mensen met een dashcam denken: laat maar komen, ik heb het toch op beeld.. IK ben niet schuldig.![]()
Ik vind dit echt een heel rare opmerking. Suggereer je nou dat bestuurders met een dashcam bewust ongelukken laten gebeuren?
[D2] zei:Of dat je liever hebt dat de gedupeerde zonder bewijsmateriaal achterblijft en lekker zelf voor de schade op mag draaien?
[D2] zei:Aan beide personen: Waarom überhaupt het opnemen voor iemand die zo'n lompe overtreding maakt?
Durashift zei:[D2] zei:Aan beide personen: Waarom überhaupt het opnemen voor iemand die zo'n lompe overtreding maakt?
Nuance.
[D2] zei:[D2] zei:Aan beide personen: Waarom überhaupt het opnemen voor iemand die zo'n lompe overtreding maakt?Durashift zei:Nuance.
En waar is die precies goed voor, behalve het aanzwengelen van een discussie?
Blackadder the 5th zei:Bekijk het filmpje eens meerdere keren, zonder het geluid (lees commentaar) aan.
En let vooral goed op wat er voor de Mercedesrijder gebeurt ...
Ik praat het gedrag van de Mercedesrijder niet goed, maar zie wel een verklaring ervoor in het filmfragment,
al is dit door de onderbrekingen en gegeven commentaar lastig te zien.
Dat is ook precies wat hij doet, even verderop in het filmpje, dus terechte opmerking.rke zei:Meneer dashcammer kan ook wel een van de afslagen richting Rotterdam willen nemen en dan is het handig om alvast (en niet zo extreem laat) rechts van de linkse invoegstroken te gaan rijden.
Precies. En beschouw het eens vanuit de ogen van de Mercedesrijder. Je rijdt op de snelweg, maakt ruimte voor een andere weggebruiker en ziet daarbij de dashcammer over het hoofd. Zou niet moeten gebeuren, maar het kan. Gevolg: een eenvoudige aanrijding met wat blikschade. Vervolgens probeer je de tegenpartij naar een parkeerplaats o.i.d. te geleiden om de boel netjes af te handelen, maar meneer weigert elke vorm van medewerking. Op dat moment heb je dus twee automobilisten die van mening zijn dat de ander de aso is. Een kort gesprekje had waarschijnlijk direct de lucht geklaard maar in plaats daarvan blijft men veilig in de eigen auto, heilig overtuigd van het eigen gelijk. En dan kan iets simpels heel snel escaleren. Moraal van het verhaal: probeer je eens te verplaatsen in een ander. Veel problemen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon...Durashift zei:Een verhaal heeft altijd meerdere kanten. Ik zie het beschrijven van hoe ik denk over die beelden niet direct als het opnemen voor de één of de ander.
Leon in z'n SEAT zei:Precies. En beschouw het eens vanuit de ogen van de Mercedesrijder. Je rijdt op de snelweg, maakt ruimte voor een andere weggebruiker en ziet daarbij de dashcammer over het hoofd. Zou niet moeten gebeuren, maar het kan. Gevolg: een eenvoudige aanrijding met wat blikschade. Vervolgens probeer je de tegenpartij naar een parkeerplaats o.i.d. te geleiden om de boel netjes af te handelen, maar meneer weigert elke vorm van medewerking. Op dat moment heb je dus twee automobilisten die van mening zijn dat de ander de aso is. Een kort gesprekje had waarschijnlijk direct de lucht geklaard maar in plaats daarvan blijft men veilig in de eigen auto, heilig overtuigd van het eigen gelijk. En dan kan iets simpels heel snel escaleren. Moraal van het verhaal: probeer je eens te verplaatsen in een ander. Veel problemen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon...Durashift zei:Een verhaal heeft altijd meerdere kanten. Ik zie het beschrijven van hoe ik denk over die beelden niet direct als het opnemen voor de één of de ander.
[D2] zei:PauseBreak zei:Dat kan ook een gevolg van de aanrijding zijn. Niet iedereen reageert hetzelfde op dat soort zaken.
Zal best. Moet je dan maar gezellig langs de kant gaan staan met zo'n agressieveling, die -ondanks dat ie zelf fout zit- waarschijnlijk eerst even "verhaal gaat halen"?
Jij was er bij begrijp ik?[D2] zei:Leon in z'n SEAT zei:Precies. En beschouw het eens vanuit de ogen van de Mercedesrijder. Je rijdt op de snelweg, maakt ruimte voor een andere weggebruiker en ziet daarbij de dashcammer over het hoofd. Zou niet moeten gebeuren, maar het kan. Gevolg: een eenvoudige aanrijding met wat blikschade. Vervolgens probeer je de tegenpartij naar een parkeerplaats o.i.d. te geleiden om de boel netjes af te handelen, maar meneer weigert elke vorm van medewerking. Op dat moment heb je dus twee automobilisten die van mening zijn dat de ander de aso is. Een kort gesprekje had waarschijnlijk direct de lucht geklaard maar in plaats daarvan blijft men veilig in de eigen auto, heilig overtuigd van het eigen gelijk. En dan kan iets simpels heel snel escaleren. Moraal van het verhaal: probeer je eens te verplaatsen in een ander. Veel problemen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon...Durashift zei:Een verhaal heeft altijd meerdere kanten. Ik zie het beschrijven van hoe ik denk over die beelden niet direct als het opnemen voor de één of de ander.
Leuk verhaal, heeft echter helemaal niets met het filmpje te maken.
Durashift zei:Een verhaal heeft altijd meerdere kanten. Ik zie het beschrijven van hoe ik denk over die beelden niet direct als het opnemen voor de één of de ander.
Leon in z'n SEAT zei:Jij was er bij begrijp ik?[D2] zei:Leuk verhaal, heeft echter helemaal niets met het filmpje te maken.
.Pausebreak zei:Wat een hoop aannames zeg. Ja, je hebt zojuist een lichte aanrijding gehad, dus je stopt op een veilige plek. Als daar blijkt dat de andere partij volledig buiten zinnen is dan kan je altijd nog de politie bellen. Bij voorbaat doorrijden is niet alleen wettelijk verboden, het laat de situatie ook onnodig verder escaleren.
[D2] zei:.Pausebreak zei:Wat een hoop aannames zeg. Ja, je hebt zojuist een lichte aanrijding gehad, dus je stopt op een veilige plek. Als daar blijkt dat de andere partij volledig buiten zinnen is dan kan je altijd nog de politie bellen. Bij voorbaat doorrijden is niet alleen wettelijk verboden, het laat de situatie ook onnodig verder escaleren.
Aannames? Het gedrag van de A-bestuurder wordt toch vrij duidelijk beschreven lijkt me. Tsja, zouden we natuurlijk in twijfel kunnen trekken. Hee, misschien is het hele filmpje wel in scene gezet. Misschien was de bestuurder van de mercedes wel helemaal niet boos, maar zat ie gewoon heel toevallig net op dat moment een heel gek dansje te doen achter het stuur! En veel waarschijnlijker nog: Misschien heeft de dashcammer de man in de mercedes in een vorig leven een keer afgesneden! Kan allemaal. Of zijn dát nou juist aannames?
Maar best, ga jij maar lekker met zo'n agressieve aap langs de kant staan. Ik zou het waarschijnlijk zelf ook doen, het zijn inderdaad de regels. Maar ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen het niet zouden doen (praat ik nou iets goed? Wellicht, maar lijfsbehoud lijkt mij juridisch gezien best stand houden in dezen). En mijn deuren blijven in eerste instantie sowieso mooi op slot.
Het verkeer vandaag de dag heeft mijns inziens behoefte aan duidelijkheid, en daar hebben we verkeersregels voor. Niet gezwam over 'nuance', 'inleven in de ander', of de term 'anticiperen' misbruiken om de fouten van anderen te vergoelijken. Je zit fout of je zit niet fout, klaar. Of het dan met opzet was of niet is een tweede.
Boppie zei:Kleine kanttekening is dat de Telegraaf er wel van houdt om het lekker aan te dikken.
De geïnterviewde persoon beschrijft de bestuurder van de Mercedes als zeer agressief. Ja, dat kan een wellicht overdreven interpretatie zijn, maar wie zijn wij om er iets anders van te maken?PauseBreak zei:Waarom ga je direct naar uitersten? "Agressieve aap"? Kom op zeg, dat iemand in zo'n situatie overstuur is kan ik best begrijpen. Maar goed;
Reageerder Leon had het er ook al over dat de Mercedesbestuurder 'plaats maakt'...Maar voor wíe dan? Wat ik gewoon zie is dat die gast haast heeft en even vóór die C-klasse naar links wil om 'm in te halen, op een illegale manier.PauseBreak zei:Deze hele situatie had voorkomen kunnen worden als óf de Mercedes-bestuurder zijn rempedaal had gebruikt in plaats van stuur (om uit te wijken), óf de dashcammer zijn rempedaal of het stuur had gebruikt.
Wat mij betreft is er duidelijk sprake van agressief gedrag bij de Mercedesbestuurder (zie mijn eerste reactie in deze post), en is het dus net zo goed een aanname van jou (en @Leon in z'n Seat) om te stellen dat het minder geëscaleerd was als ze gelijk waren gestopt. Maar doorrijden na een ongeval is inderdaad strafbaar, al is het wat mij betreft wel verzachtend dat de dashcammer de politie informeert. Maar goed, stoppen was wellicht beter geweest, en dan wellicht met de deuren op slot wachten tot de politie er is om de-escalerend op te treden. Dat zou denk ik mijn plan geweest zijn.PauseBreak zei:Wat mij betreft is er hier in eerste instantie door alle partijen al verkeerd gehandeld, en toen dat had geresulteerd in de daardoor onvermijdelijke touché, heeft de dashcammer onnodig doorgereden. Ja, onnodig. Stop gewoon op een veilige plek, laat zo iemand even bedaren, vul een formuliertje in en maak wat foto's en wens elkaar een fijne dag toe. Het is allemaal niet zo moeilijk.
[D2] zei:De geïnterviewde persoon beschrijft de bestuurder van de Mercedes als zeer agressief. Ja, dat kan een wellicht overdreven interpretatie zijn, maar wie zijn wij om er iets anders van te maken?PauseBreak zei:Waarom ga je direct naar uitersten? "Agressieve aap"? Kom op zeg, dat iemand in zo'n situatie overstuur is kan ik best begrijpen. Maar goed;
En ja, overstuur kan ik goed begrijpen, maar dat is een emotie die zich doorgaans anders uit dan agressie. En uit het verhaal blijkt dat het gevoel van de dashcammer niet onterecht was, want ook bij het politiebureau aangekomen bleek dat de Mercedesbestuurder niet doorhad dat hij zelf fout was geweest (aldus de geïnterviewde).
Reageerder Leon had het er ook al over dat de Mercedesbestuurder 'plaats maakt'...Maar voor wíe dan? Wat ik gewoon zie is dat die gast haast heeft en even vóór die C-klasse naar links wil om 'm in te halen, op een illegale manier.PauseBreak zei:Deze hele situatie had voorkomen kunnen worden als óf de Mercedes-bestuurder zijn rempedaal had gebruikt in plaats van stuur (om uit te wijken), óf de dashcammer zijn rempedaal of het stuur had gebruikt.
Wat mij betreft is er duidelijk sprake van agressief gedrag bij de Mercedesbestuurder (zie mijn eerste reactie in deze post), en is het dus net zo goed een aanname van jou (en @Leon in z'n Seat) om te stellen dat het minder geëscaleerd was als ze gelijk waren gestopt. Maar doorrijden na een ongeval is inderdaad strafbaar, al is het wat mij betreft wel verzachtend dat de dashcammer de politie informeert. Maar goed, stoppen was wellicht beter geweest, en dan wellicht met de deuren op slot wachten tot de politie er is om de-escalerend op te treden. Dat zou denk ik mijn plan geweest zijn.
Oneens. Plaats maken doe je eventueel als iemand anders wil rijden op de plek waar jij je bevindt. Daar is in het filmpje geen sprake van, want er is op dat moment niemand die op de plaats van de Mercedes A wil rijden. De bestuurder gooit zijn auto gewoon naar links omdat hij wil inhalen.PauseBreak zei:Ach, plaats maken, invoegen over doorgetrokken streep, dat is semantisch geneuzel. Het punt is simpel: Anders handelen van een van de partijen en we hadden een filmpje gehad zonder brokken.
Dat is aan de inschatting van de betrokken bestuurder. Als ik inschat dat een ander mij tegen de grond wil slaan zodra we gestopt zijn, dan is wat mij betreft dan doorrijden naar een politiebureau minder escalerend. En dan mag die andere bestuurder even lekker in z'n sop gaar koken. Bij sommige mensen kan dat kalmerend werken, net zo goed. Gewoon even nadenken over wat er gebeurd is enzo...PauseBreak zei:Nee, dat is niet slechts een aanname. Doordat de situatie voortduurt (want niemand stopt) lopen de emoties onnodig hoger op dan wanneer mensen wel zouden zijn gestopt.
PauseBreak zei:Kijk, dat die Mercedes bestuurder een lompe overtreding maakt (die doorgetrokken streep) praat niemand goed, maar ik verbaas me erover dat men niet valt over het gedrag van de dashcammer. Die had óók de botsing kunnen voorkomen en is dat niet een onderdeel van het verkeer? Heelhuids thuiskomen? Geen brokken maken? Andermans fouten (proberen) op (te) vangen?
Voor de duidelijkheid, ik rij al een paar jaar met een dashcam en ik laat mijn auto echt niet staan in een dergelijke situatie. Ik zou zijn uitgeweken indien dat veilig kon óf ik had licht geremd. En daarna had ik de cruisecontrol er weer op geklikt en was ik verder gegaan met mijn reis.