Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Durashift zei:
Marc van der Togt zei:
(..). Eigenlijk zorg ik ervoor dat de rij op rijstrook 2 in ieder geval 1 auto korter is.....;)

Welnee, aan het einde moet je er toch tussen, dus de rij blijft even lang.;)

Een wegversmalling is een soort fuik die gedrang veroorzaakt. Maar hoe korter die fuik is (het smalle stuk dus), hoe sneller het gedrang zich daarna weer oplost. Als mensen die lege baan niet gebruiken terwijl hij nog wel beschikbaar is, maken ze de fuik dus langer. En zit je met zijn allen langer in gedrang.

Durashift zei:
Boppie zei:
Het zal wel aan mij liggen...idioten.

Maar je hebt de aandacht op Youtube....

Yup, dat wordt nog een probleem in de toekomst.. al die jongelui die aandacht willen voor hun 'unieke' vlog..:eek:
Hoezo, 'wordt'. Er lopen al teveel van die debielen rond. Alles wordt gefilmd, want dat mag en is zogenaamd hip. Maken ze problemen dan is het vrijheid van meningsuiting of een 'prank'. Krijgen ze problemen dan zijn ze de volgende dag op tv met een zielig verhaal en ondersteunende shots uit het filmpje. Wat mij betreft gewoon die fiets door de shredder en die camera er achteraan. Vervolgens is het aan Darwin en de natuurlijke selectie om te zien of zo'n vlogger het dan met lede ogen aanziet of er zelf achteraan springt om zijn levenswerk te redden...

Mechanix zei:
Wat bestaan er toch verschrikkelijke mensen!:( Ben echt benieuwd wat zo'n figuur in die Mercedes nu drijft.

Tsja.. Behoorlijk triest inderdaad..

Al had de auto met dashcam ook wel sneller kunnen anticiperen op de situatie imo.

Springbok zei:
Mechanix zei:
Wat bestaan er toch verschrikkelijke mensen!:( Ben echt benieuwd wat zo'n figuur in die Mercedes nu drijft.

Tsja.. Behoorlijk triest inderdaad..

Al had de auto met dashcam ook wel sneller kunnen anticiperen op de situatie imo.

Wat ik uit de dashcam opmaak:
Auto voor de Mercedesrijder haalt vrachtwagen in, Mercedesrijder zou moeten afremmen, kiest ervoor om naar links te gaan
(inderdaad nog net doorgetrokken streep), Mercedesrijder ziet niet/te laat dat dashcammer al een strook naar rechts is opgeschoven.

Ik (als zijnde dashcammer) zou zelf links zijn blijven rijden, mijn ervaring is dat er nogal
eens gedrang ontstaat bij dit soort (in- en uitvoeg)situaties, zeker als het druk is.

Edit: het opgefokte reageren van de Mercedesrijder is niet goed te praten, dat kan gewoon niet ... :(

Moderne maatschappij.:(
Steeds meer figuren met een heel kort lontje en een grote bek, die moeten gewoon even wat vaker op plaats terug gezet worden door ze zelf net zo te behandelen als ze met anderen om gaan.
Het "foei"-vingertje en prentje van ome agent doet ze helemaal niets, een beetje tucht voelen zal veel beter in hun botte hersentjes door gaan dringen.... sommigen moeten nu eenmaal eerst letterlijk wat voelen voordat ze er ook van gaan leren.

Bumperklever op de A28 in de nacht van zaterdag op zondag.
Ik reed de maximumsnelheid:130. Ik haalde een reeks auto's in. Voor me ook een auto. Achter me een Alfa die zeer dicht op me zat.
Op een gegeven moment werd de situatie zo gevaarlijk (het was echt zo'n beetje bumper aan bumper, ik kreeg het echt benauwd, je kunt dan niet even ja achteruitmistlampen aan doen, want de gevolgen zijn dan niet in te schatten), dat ik wel alles moest doen om naar rechts te gaan.
Verschrikkelijk, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wordt dit het nieuwe bumperkleven?
En wat bezielt die man? Voor me zat ook een rij auto's, wat moet ik doen, opstijgen?:(

Gewoon even je remlichten in werking zetten... alleen het pedaal even licht aanraken is vaak al voldoende, remwerking is er dan nog niet.

Soloman zei:
Ik reed de maximumsnelheid:130. Ik haalde een reeks auto's in. Voor me ook een auto. Achter me een Alfa die zeer dicht op me zat.
Op een gegeven moment werd de situatie zo gevaarlijk (het was echt zo'n beetje bumper aan bumper, ik kreeg het echt benauwd, je kunt dan niet even ja achteruitmistlampen aan doen, want de gevolgen zijn dan niet in te schatten), dat ik wel alles moest doen om naar rechts te gaan.
Verschrikkelijk, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wordt dit het nieuwe bumperkleven?
En wat bezielt die man? Voor me zat ook een rij auto's, wat moet ik doen, opstijgen?:(

Ruitensproeier aan. Help prima.
Wat ik ook nog wel eens doe is voor 15 seconden het gas loslaten en uitrollen. Dat geeft ook voldoende signaal af. Duurt het nog langer voor de bumperklever.

Soloman zei:

Ik trek me er eigenlijk weinig van aan. Vooral niet laten opjutten door zo'n mafketel!

Wel wat meer afstand nemen van mijn voorligger.

Soloman zei:

Sticker op achterzijde auto? ;)
o_t_back_off_bumper_sticker-r56229fd66c27452a85160de0428bfdf8_v9wht_8byvr_324.jpg

Mechanix zei:
Carfanatic zei:
https://www.youtube.com/watch?v=nlKJZIq81TU

Ik zou ook niet al te aardig zijn als iemand me aanrijdt en vervolgens door wil rijden. Hoe moeilijk is het om even de afrit te nemen en onderaan stil te gaan staan (mits dat veilig kan).

PauseBreak zei:
Ik zou ook niet al te aardig zijn als iemand me aanrijdt en vervolgens door wil rijden. Hoe moeilijk is het om even de afrit te nemen en onderaan stil te gaan staan (mits dat veilig kan).

Ook als iemand tegen jou aanrijdt omdat jij een lompe overtreding begaat? En vervolgens daar agressief op reageert ipv beschaamd (wat de enige gepaste houding was geweest van de Mercedesbestuurder)? Het slachtoffer heeft de situatie haarfijn aangevoeld, gegeven het feit dat de Mercedesrijder eenmaal bij politiebureau aangekomen kennelijk nog steeds niet bij zinnen was.

[D2] zei:
PauseBreak zei:

Ook als iemand tegen jou aanrijdt omdat jij een lompe overtreding begaat? En vervolgens daar agressief op reageert ipv beschaamd (wat de enige gepaste houding was geweest van de Mercedesbestuurder)? Het slachtoffer heeft de situatie haarfijn aangevoeld, gegeven het feit dat de Mercedesrijder eenmaal bij politiebureau aangekomen kennelijk nog steeds niet bij zinnen was.

Dat kan ook een gevolg van de aanrijding zijn. Niet iedereen reageert hetzelfde op dat soort zaken.

PauseBreak zei:
[D2] zei:
PauseBreak zei:

Dat kan ook een gevolg van de aanrijding zijn. Niet iedereen reageert hetzelfde op dat soort zaken.

Is er daadwerkelijk schade gereden, of dacht de Mercedesrijder dat er schade was gereden?
Ik kan dan niet uit het filmpje opmaken.

Blackadder the 5th zei:
PauseBreak zei:
[D2] zei:
PauseBreak zei:

Is er daadwerkelijk schade gereden, of dacht de Mercedesrijder dat er schade was gereden?
Ik kan dan niet uit het filmpje opmaken.

Het is lastig te zien.. maar volgens mij zie je de MB A-klasse 'iets' bewegen van links naar rechts, vlak voordat je de dashcambestuurder hoort roepen ' en bedankt'... Op het einde van het filmpje wordt er een e-mail vertoond waaruit zou moeten blijken dat een verzekeraar een schadebedrag (ruim 2 honderd euro ) aan de dashcammer uitkeerd.

Ik blijf het ook een vreemd filmpje vinden.. De dashcammer laat toch ook 'min of meer' zijn auto 'staan' op de rijstrook die hij koos.
Ik hoor die kerel zeggen dat de Mercedes rijder gebaarde naar hem 'aan de kant, naar de kant' oid. Dat lijkt mij op zich een gebruikelijke reactie na een touché. Daar ging die dashcammer niet op in.. en dus werd de Mercedes rijder steeds bozer / agressiever..

Tja.. ik heb toch ook steeds meer het idee dat mensen met een dashcam denken: laat maar komen, ik heb het toch op beeld.. IK ben niet schuldig. :(

Durashift zei:
Het is lastig te zien.. maar volgens mij zie je de MB A-klasse 'iets' bewegen van links naar rechts, vlak voordat je de dashcambestuurder hoort roepen ' en bedankt'... Op het einde van het filmpje wordt er een e-mail vertoond waaruit zou moeten blijken dat een verzekeraar een schadebedrag (ruim 2 honderd euro ) aan de dashcammer uitkeerd.

Ik blijf het ook een vreemd filmpje vinden.. De dashcammer laat toch ook 'min of meer' zijn auto 'staan' op de rijstrook die hij koos.
Ik hoor die kerel zeggen dat de Mercedes rijder gebaarde naar hem 'aan de kant, naar de kant' oid. Dat lijkt mij op zich een gebruikelijke reactie na een touché. Daar ging die dashcammer niet op in.. en dus werd de Mercedes rijder steeds bozer / agressiever..

Tja.. ik heb toch ook steeds meer het idee dat mensen met een dashcam denken: laat maar komen, ik heb het toch op beeld.. IK ben niet schuldig. :(

Ik zou als dashcammer maar niet te zeker zijn van de eigen onschuld.
Beiden wisselen van rijstrook (de dashcammer 1 strook naar rechts, de mercedesrijder 1 strook naar links)
en de Mercedesrijder is maar net iets te vroeg met wisselen over de doorgetrokken streep
(mede door de auto voor hem die plotseling van strook wisselt om de vrachtwagen in te halen).

Zoals eerder gezegd, ik was even wat langer op de linkerstrook blijven rijden ...

PauseBreak zei:

Zal best. Moet je dan maar gezellig langs de kant gaan staan met zo'n agressieveling, die -ondanks dat ie zelf fout zit- waarschijnlijk eerst even "verhaal gaat halen"?

Durashift zei:

Ik vind dit echt een heel rare opmerking. Suggereer je nou dat bestuurders met een dashcam bewust ongelukken laten gebeuren? Of dat je liever hebt dat de gedupeerde zonder bewijsmateriaal achterblijft en lekker zelf voor de schade op mag draaien? Maar sowieso: Als er sprake is van nalatigheid oid, dan is dat toch prima uit de beelden op te maken?

Aan beide personen: Waarom überhaupt het opnemen voor iemand die zo'n lompe overtreding maakt?

Blackadder the 5th zei:
Ik zou als dashcammer maar niet te zeker zijn van de eigen onschuld.
Beiden wisselen van rijstrook (de dashcammer 1 strook naar rechts, de mercedesrijder 1 strook naar links) en de Mercedesrijder is maar net iets te vroeg met wisselen over de doorgetrokken streep
De dashcammer gaat terug naar rechts na het inhalen, en moet net even verderop naar rechts uitvoegen. Niks vreemds aan wat mij betreft. Net iets te vroeg over de doorgetrokken streep is nog steeds over de doorgetrokken streep. En sowieso is heel duidelijk te zien dat de dashcammer de Mercedes al gedeeltelijk gepasseerd is op het moment dat deze naar links komt, hetgeen wat mij betreft absoluut uitsluit uit dat de dashcammer het ongeluk 'laat gebeuren'.

Blackadder the 5th zei:
(mede door de auto voor hem die plotseling van strook wisselt om de vrachtwagen in te halen).
Flauwekul. De C-klasse voor de A rijdt er aan het begin van het filmpje ook al, geen sprake van plotseling van rijstrook wisselen.

Blackadder the 5th zei:
Zoals eerder gezegd, ik was even wat langer op de linkerstrook blijven rijden ...
Met de kennis van nu zou de dashcammer dat ook gedaan hebben, duh. Verandert niks aan de feiten.

Blackadder the 5th zei:
(..)
en de Mercedesrijder is maar net iets te vroeg met wisselen over de doorgetrokken streep

(..)...

Dat laatste vind ik wel meevallen. Die E-klasse voor de A-klasse schuift netjes op ná het ophouden van de doorgetrokken streep.. naar mijn indruk had de A-klasse best nog wel ff rechtdoor op zijn rijstrook kunnen rijden.

Op zich zie ik het gedrag van de A-klasse wel als iemand die duidelijk haast heeft en geen boodschap aan de doorgetrokken streep heeft..

[D2] zei:
Durashift zei:

Ik vind dit echt een heel rare opmerking. Suggereer je nou dat bestuurders met een dashcam bewust ongelukken laten gebeuren?

Doelbewust niet, denk ik. Wel heb ik de indruk bij het zien van sommige beelden dat er vrij weinig geanticipeerd wordt. Het blijft lastig, soms zie je op beeld een situatie aankomen in de trant van 'dat ZIE je toch gaan gebeuren' terwijl de bestuurder in werkelijkheid een andere kant op kijkt ofzo...
Andere beelden laten geluid horen (een toeter of commentaar) waarbij ik dan wel de indruk heb dat men de situatie niet oplost maar op z'n minst in stand houden doordat men een bepaald recht 'ervaart'.. Wellicht dat dit gedrag, zonder de wetenschap van een camera aan boord, minder (nadrukkelijk) voorkomt?

[D2] zei:
Of dat je liever hebt dat de gedupeerde zonder bewijsmateriaal achterblijft en lekker zelf voor de schade op mag draaien?

Nee.

[D2] zei:
Aan beide personen: Waarom überhaupt het opnemen voor iemand die zo'n lompe overtreding maakt?

Nuance.

[quote = Durashift]
Doelbewust niet, denk ik. Wel heb ik de indruk bij het zien van sommige beelden dat er vrij weinig geanticipeerd wordt. Het blijft lastig, soms zie je op beeld een situatie aankomen in de trant van 'dat ZIE je toch gaan gebeuren' terwijl de bestuurder in werkelijkheid een andere kant op kijkt ofzo...
Andere beelden laten geluid horen (een toeter of commentaar) waarbij ik dan wel de indruk heb dat men de situatie niet oplost maar op z'n minst in stand houden doordat men een bepaald recht 'ervaart'.. Wellicht dat dit gedrag, zonder de wetenschap van een camera aan boord, minder (nadrukkelijk) voorkomt?[/quote]

Ik begrijp wat je bedoelt, en ik vermoed dat bij een klein percentage de aanwezigheid van de dashcam als een soort extra (schijn)veiligheid beschouwd wordt. Maar vooral denk ik dat mensen een drang voelen om fouten van medeweggebruikers extra te benadrukken door niet te anticiperen. Maar of een dashcam dat vergroot...? Dat betweterige zit volgens mij gewoon in die mensen. En als de gemiddelde dashcamfilmpjesuploader de reacties op zijn content leest, en ik vermoed dat dat meestal wel het geval is, denk ik dat de feedback juist eerder helpt om de dashcammer een spiegel voor te houden. Dus misschien gaan ze er zelfs wel beter van rijden.

Maar ik zou het eigenlijk willen omdraaien: Waarom denken niet steeds meer mensen eraan dat zoveel mensen tegenwoordig met een dashcam rondrijden, voordat ze iets lomps uit gaan halen?

Durashift zei:
[D2] zei:

Nuance.

En waar is die precies goed voor, behalve het aanzwengelen van een discussie?

Een verhaal heeft altijd meerdere kanten. Ik zie het beschrijven van hoe ik denk over die beelden niet direct als het opnemen voor de één of de ander.

[D2] zei:
[D2] zei:
Durashift zei:

En waar is die precies goed voor, behalve het aanzwengelen van een discussie?

Bekijk het filmpje eens meerdere keren, zonder het geluid (lees commentaar) aan.
En let vooral goed op wat er voor de Mercedesrijder gebeurt ...

Ik praat het gedrag van de Mercedesrijder niet goed, maar zie wel een verklaring ervoor in het filmfragment,
al is dit door de onderbrekingen en gegeven commentaar lastig te zien.

Mijn twee centen:

Ik ben bang dat de mercedesknakker gewoon fout zit.

Ik denk dat dit een typisch gevalletje rechterbaanvrees van de Mercedesrijder is waardoor de Mercedesrijder snel naar het veilige midden wil. Voor veel mensen is het bijna een belediging om op de rechterbaan te rijden en deze meneer lijkt mij geen uitzondering. Helaas voor de Mercedesrijder doet hij dat te vroeg en dus is hij schuldig.
De stelling dat de dashcammer niet (voldoende) anticipeert kan je ook vervangen door de stelling dat de Mercedesrijder even had moeten kijken voordat hij van rijstrook wisselt. Meneer dashcammer kan ook wel een van de afslagen richting Rotterdam willen nemen en dan is het handig om alvast (en niet zo extreem laat) rechts van de linkse invoegstroken te gaan rijden.

Ik denk ook dat beiden heel veel geluk hebben gehad. Dit had heel makkelijk kunnen escaleren in een tollende Mercedes en dit lijkt me geen geschikt moment of plaats voor zulke acties.

Overigens is dit een bekend en gevaarlijk punt. De Fockwa verdient lekker aan deze in en uitvoegmogelijkheid.

Blackadder the 5th zei:
Bekijk het filmpje eens meerdere keren, zonder het geluid (lees commentaar) aan.
En let vooral goed op wat er voor de Mercedesrijder gebeurt ...

Ik praat het gedrag van de Mercedesrijder niet goed, maar zie wel een verklaring ervoor in het filmfragment,
al is dit door de onderbrekingen en gegeven commentaar lastig te zien.

Voor de A-klasse rijdt een C-klasse met zijn richtingaanwijzer naar links aan. Even later gaat deze naar links, aangezien de A-klasse 'm die ruimte geeft, door te remmen. Ook gaat de linkerknipper van de vrachtwagen aan, kort nadat de A al naar links is gekomen.

Beide gebeurtenissen zijn mijns inziens geen verklaring voor het gedrag van de A-bestuurder. De C is wat vroeg met knipperen, maar wacht gewoon tot de A hem de ruimte geeft. De vrachtwagen kondigt zijn manoeuvre pas later aan. Beide voertuigen hebben sowieso geen voorrang op de A. Als jij hierin wél verklaringen meent te zien, dan draai je naar mijn mening oorzaak en gevolg om.

rke zei:
Meneer dashcammer kan ook wel een van de afslagen richting Rotterdam willen nemen en dan is het handig om alvast (en niet zo extreem laat) rechts van de linkse invoegstroken te gaan rijden.
Dat is ook precies wat hij doet, even verderop in het filmpje, dus terechte opmerking.

Durashift zei:
Een verhaal heeft altijd meerdere kanten. Ik zie het beschrijven van hoe ik denk over die beelden niet direct als het opnemen voor de één of de ander.
Precies. En beschouw het eens vanuit de ogen van de Mercedesrijder. Je rijdt op de snelweg, maakt ruimte voor een andere weggebruiker en ziet daarbij de dashcammer over het hoofd. Zou niet moeten gebeuren, maar het kan. Gevolg: een eenvoudige aanrijding met wat blikschade. Vervolgens probeer je de tegenpartij naar een parkeerplaats o.i.d. te geleiden om de boel netjes af te handelen, maar meneer weigert elke vorm van medewerking. Op dat moment heb je dus twee automobilisten die van mening zijn dat de ander de aso is. Een kort gesprekje had waarschijnlijk direct de lucht geklaard maar in plaats daarvan blijft men veilig in de eigen auto, heilig overtuigd van het eigen gelijk. En dan kan iets simpels heel snel escaleren. Moraal van het verhaal: probeer je eens te verplaatsen in een ander. Veel problemen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon...

Leon in z'n SEAT zei:
Durashift zei:
Precies. En beschouw het eens vanuit de ogen van de Mercedesrijder. Je rijdt op de snelweg, maakt ruimte voor een andere weggebruiker en ziet daarbij de dashcammer over het hoofd. Zou niet moeten gebeuren, maar het kan. Gevolg: een eenvoudige aanrijding met wat blikschade. Vervolgens probeer je de tegenpartij naar een parkeerplaats o.i.d. te geleiden om de boel netjes af te handelen, maar meneer weigert elke vorm van medewerking. Op dat moment heb je dus twee automobilisten die van mening zijn dat de ander de aso is. Een kort gesprekje had waarschijnlijk direct de lucht geklaard maar in plaats daarvan blijft men veilig in de eigen auto, heilig overtuigd van het eigen gelijk. En dan kan iets simpels heel snel escaleren. Moraal van het verhaal: probeer je eens te verplaatsen in een ander. Veel problemen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon...

Leuk verhaal, heeft echter helemaal niets met het filmpje te maken.

[D2] zei:
PauseBreak zei:

Zal best. Moet je dan maar gezellig langs de kant gaan staan met zo'n agressieveling, die -ondanks dat ie zelf fout zit- waarschijnlijk eerst even "verhaal gaat halen"?

Wat een hoop aannames zeg. Ja, je hebt zojuist een lichte aanrijding gehad, dus je stopt op een veilige plek. Als daar blijkt dat de andere partij volledig buiten zinnen is dan kan je altijd nog de politie bellen. Bij voorbaat doorrijden is niet alleen wettelijk verboden, het laat de situatie ook onnodig verder escaleren.

[D2] zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Durashift zei:

Jij was er bij begrijp ik?

Durashift zei:

Als je dat gebruikt om te onderbouwen dat iemand geen kwaad in de zin heeft, prima. Ik denk ook niet dat de bestuurder van de A bewust een medeweggebruiker in gevaar brengt. Maakt dat maakt niet dat hij niet fout zit.

Helemaal mee eens , zie dat vaak dat gebeuren. Ik vroeg me al af waarom men zo bang is voor rechts

Leon in z'n SEAT zei:
[D2] zei:
Jij was er bij begrijp ik?

Jij hebt het filmpje niet bekeken begrijp ik? Ik zal er even doorheen lopen aan de hand van jouw opmerkingen:
"Je rijdt op de snelweg, maakt ruimte voor een andere weggebruiker"
Voor wie dan, Leon? Niet voor de vrachtwagen, want die gaf nog geen richting aan. Niet voor de Mercedes C, want die rijdt voor 'm en wil óók naar links...de A gaat echter ook naar links voordat de C dat doet. Dat lijk mij het tegenovergestelde van plaats maken.

"Vervolgens probeer je de tegenpartij naar een parkeerplaats o.i.d. te geleiden om de boel netjes af te handelen"
Dat doe je niet door agressieve lichaamstaal te gebruiken, laat staan door gevaarlijk rijgedrag. Dat heeft namelijk niets met 'netjes afhandelen' te maken.

Pausebreak zei:
Wat een hoop aannames zeg. Ja, je hebt zojuist een lichte aanrijding gehad, dus je stopt op een veilige plek. Als daar blijkt dat de andere partij volledig buiten zinnen is dan kan je altijd nog de politie bellen. Bij voorbaat doorrijden is niet alleen wettelijk verboden, het laat de situatie ook onnodig verder escaleren.
.

Aannames? Het gedrag van de A-bestuurder wordt toch vrij duidelijk beschreven lijkt me. Tsja, zouden we natuurlijk in twijfel kunnen trekken. Hee, misschien is het hele filmpje wel in scene gezet. Misschien was de bestuurder van de mercedes wel helemaal niet boos, maar zat ie gewoon heel toevallig net op dat moment een heel gek dansje te doen achter het stuur! En veel waarschijnlijker nog: Misschien heeft de dashcammer de man in de mercedes in een vorig leven een keer afgesneden! Kan allemaal. Of zijn dát nou juist aannames?

Maar best, ga jij maar lekker met zo'n agressieve aap langs de kant staan. Ik zou het waarschijnlijk zelf ook doen, het zijn inderdaad de regels. Maar ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen het niet zouden doen (praat ik nou iets goed? Wellicht, maar lijfsbehoud lijkt mij juridisch gezien best stand houden in dezen). En mijn deuren blijven in eerste instantie sowieso mooi op slot.

Het verkeer vandaag de dag heeft mijns inziens behoefte aan duidelijkheid, en daar hebben we verkeersregels voor. Niet gezwam over 'nuance', 'inleven in de ander', of de term 'anticiperen' misbruiken om de fouten van anderen te vergoelijken. Je zit fout of je zit niet fout, klaar. Of het dan met opzet was of niet is een tweede.

[D2] zei:
Pausebreak zei:
.

Aannames? Het gedrag van de A-bestuurder wordt toch vrij duidelijk beschreven lijkt me. Tsja, zouden we natuurlijk in twijfel kunnen trekken. Hee, misschien is het hele filmpje wel in scene gezet. Misschien was de bestuurder van de mercedes wel helemaal niet boos, maar zat ie gewoon heel toevallig net op dat moment een heel gek dansje te doen achter het stuur! En veel waarschijnlijker nog: Misschien heeft de dashcammer de man in de mercedes in een vorig leven een keer afgesneden! Kan allemaal. Of zijn dát nou juist aannames?

Dat zijn óók aannames.
Maar best, ga jij maar lekker met zo'n agressieve aap langs de kant staan. Ik zou het waarschijnlijk zelf ook doen, het zijn inderdaad de regels. Maar ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen het niet zouden doen (praat ik nou iets goed? Wellicht, maar lijfsbehoud lijkt mij juridisch gezien best stand houden in dezen). En mijn deuren blijven in eerste instantie sowieso mooi op slot.

Waarom ga je direct naar uitersten? "Agressieve aap"? Kom op zeg, dat iemand in zo'n situatie overstuur is kan ik best begrijpen. Maar goed;
Het verkeer vandaag de dag heeft mijns inziens behoefte aan duidelijkheid, en daar hebben we verkeersregels voor. Niet gezwam over 'nuance', 'inleven in de ander', of de term 'anticiperen' misbruiken om de fouten van anderen te vergoelijken. Je zit fout of je zit niet fout, klaar. Of het dan met opzet was of niet is een tweede.

Jouw standpunt is ook weer duidelijk zullen we maar zeggen. Deze hele situatie had voorkomen kunnen worden als óf de Mercedes-bestuurder zijn rempedaal had gebruikt in plaats van stuur (om uit te wijken), óf de dashcammer zijn rempedaal of het stuur had gebruikt. Wat mij betreft is er hier in eerste instantie door alle partijen al verkeerd gehandeld, en toen dat had geresulteerd in de daardoor onvermijdelijke touché, heeft de dashcammer onnodig doorgereden.
Ja, onnodig. Stop gewoon op een veilige plek, laat zo iemand even bedaren, vul een formuliertje in en maak wat foto's en wens elkaar een fijne dag toe. Het is allemaal niet zo moeilijk.

@D2
Zonder er een hele discussie van te willen maken: na diverse keren het filmpje bekeken (kijkt niet echt fijn met die constante onderbrekingen...) te hebben lijkt de Mercedesrijder inderdaad 'uit zichzelf' naar links te komen. Heb je gelijk in. Maar goed, doet er ook niet zo toe. Hij voegt fout en lomp in, dat is sowieso niet recht te kletsen en dat doe ik ook niet. Komt wellicht zo over maar is niet mijn insteek. Die agressieve lichaamstaal zie ik echter niet terug op het filmpje, dit kan natuurlijk zomaar (en heel makkelijk) de interpretatie zijn van de dashcammer. En dat hij vervolgens besluit door te rijden (na een aanrijding, wat m.i. eigenlijk ook niet mag) gooit dan alleen maar olie op het vuur. En dan kan het allemaal wel onbedoeld zijn van beide kanten, maar je stookt het vuurtje wel flink op. Natuurlijk begint de ellende bij die Mercedes, dat zal niemand tegenspreken. Maar het gedrag van de dashcammer lijkt dan ook niet echt bij te dragen aan de oplossing, dat wil ik er maar mee zeggen. Dashcammer en Mercedesrijder weten van elkaar niet wat ze bedoelen, geven er een eigen (negatieve) interpretatie aan en dan krijg je dus dit soort gedonder.

PauseBreak zei:
Waarom ga je direct naar uitersten? "Agressieve aap"? Kom op zeg, dat iemand in zo'n situatie overstuur is kan ik best begrijpen. Maar goed;
De geïnterviewde persoon beschrijft de bestuurder van de Mercedes als zeer agressief. Ja, dat kan een wellicht overdreven interpretatie zijn, maar wie zijn wij om er iets anders van te maken?

En ja, overstuur kan ik goed begrijpen, maar dat is een emotie die zich doorgaans anders uit dan agressie. En uit het verhaal blijkt dat het gevoel van de dashcammer niet onterecht was, want ook bij het politiebureau aangekomen bleek dat de Mercedesbestuurder niet doorhad dat hij zelf fout was geweest (aldus de geïnterviewde).

PauseBreak zei:
Deze hele situatie had voorkomen kunnen worden als óf de Mercedes-bestuurder zijn rempedaal had gebruikt in plaats van stuur (om uit te wijken), óf de dashcammer zijn rempedaal of het stuur had gebruikt.
Reageerder Leon had het er ook al over dat de Mercedesbestuurder 'plaats maakt'...Maar voor wíe dan? Wat ik gewoon zie is dat die gast haast heeft en even vóór die C-klasse naar links wil om 'm in te halen, op een illegale manier.

PauseBreak zei:
Wat mij betreft is er hier in eerste instantie door alle partijen al verkeerd gehandeld, en toen dat had geresulteerd in de daardoor onvermijdelijke touché, heeft de dashcammer onnodig doorgereden. Ja, onnodig. Stop gewoon op een veilige plek, laat zo iemand even bedaren, vul een formuliertje in en maak wat foto's en wens elkaar een fijne dag toe. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Wat mij betreft is er duidelijk sprake van agressief gedrag bij de Mercedesbestuurder (zie mijn eerste reactie in deze post), en is het dus net zo goed een aanname van jou (en @Leon in z'n Seat) om te stellen dat het minder geëscaleerd was als ze gelijk waren gestopt. Maar doorrijden na een ongeval is inderdaad strafbaar, al is het wat mij betreft wel verzachtend dat de dashcammer de politie informeert. Maar goed, stoppen was wellicht beter geweest, en dan wellicht met de deuren op slot wachten tot de politie er is om de-escalerend op te treden. Dat zou denk ik mijn plan geweest zijn.

@boppie: Ik denk dat het aandikken door de Telegraaf vooral gebeurt dmv het kader wat er omheen geschetst wordt, met die Gijsbert die altijd even voor de camera wat ongelooflijk obvious dingen mag verkondigen. En ja, het zou natuurlijk kunnen dat er eea uit de tekst van de geïnterviewde geknipt is.

[D2] zei:
PauseBreak zei:
De geïnterviewde persoon beschrijft de bestuurder van de Mercedes als zeer agressief. Ja, dat kan een wellicht overdreven interpretatie zijn, maar wie zijn wij om er iets anders van te maken?

En ja, overstuur kan ik goed begrijpen, maar dat is een emotie die zich doorgaans anders uit dan agressie. En uit het verhaal blijkt dat het gevoel van de dashcammer niet onterecht was, want ook bij het politiebureau aangekomen bleek dat de Mercedesbestuurder niet doorhad dat hij zelf fout was geweest (aldus de geïnterviewde).

Wij zijn de neutralen, je weet wel, mensen die niet emotioneel of financieel betrokken zijn bij deze acties die door de telegraaf totaal verknipt zijn tot iets dat welhaast onnavolgbaar is geworden. Wat de betrokkene zegt komt op mij over alsof hij het geluk heeft gehad nog nooit écht agressief rijgedrag meegemaakt te hebben. Hetgeen de Mercedes bestuurder deed was in mijn ogen niet agressief. Eerder een daad om de ander te laten stoppen omdat er een ongeluk is geweest.

PauseBreak zei:
Deze hele situatie had voorkomen kunnen worden als óf de Mercedes-bestuurder zijn rempedaal had gebruikt in plaats van stuur (om uit te wijken), óf de dashcammer zijn rempedaal of het stuur had gebruikt.
Reageerder Leon had het er ook al over dat de Mercedesbestuurder 'plaats maakt'...Maar voor wíe dan? Wat ik gewoon zie is dat die gast haast heeft en even vóór die C-klasse naar links wil om 'm in te halen, op een illegale manier.

Ach, plaats maken, invoegen over doorgetrokken streep, dat is semantisch geneuzel. Het punt is simpel: Anders handelen van een van de partijen en we hadden een filmpje gehad zonder brokken.

Wat mij betreft is er duidelijk sprake van agressief gedrag bij de Mercedesbestuurder (zie mijn eerste reactie in deze post), en is het dus net zo goed een aanname van jou (en @Leon in z'n Seat) om te stellen dat het minder geëscaleerd was als ze gelijk waren gestopt. Maar doorrijden na een ongeval is inderdaad strafbaar, al is het wat mij betreft wel verzachtend dat de dashcammer de politie informeert. Maar goed, stoppen was wellicht beter geweest, en dan wellicht met de deuren op slot wachten tot de politie er is om de-escalerend op te treden. Dat zou denk ik mijn plan geweest zijn.

Nee, dat is niet slechts een aanname. Doordat de situatie voortduurt (want niemand stopt) lopen de emoties onnodig hoger op dan wanneer mensen wel zouden zijn gestopt.

Kijk, dat die Mercedes bestuurder een lompe overtreding maakt (die doorgetrokken streep) praat niemand goed, maar ik verbaas me erover dat men niet valt over het gedrag van de dashcammer. Die had óók de botsing kunnen voorkomen en is dat niet een onderdeel van het verkeer? Heelhuids thuiskomen? Geen brokken maken? Andermans fouten (proberen) op (te) vangen?

Voor de duidelijkheid, ik rij al een paar jaar met een dashcam en ik laat mijn auto echt niet staan in een dergelijke situatie. Ik zou zijn uitgeweken indien dat veilig kon óf ik had licht geremd. En daarna had ik de cruisecontrol er weer op geklikt en was ik verder gegaan met mijn reis.

Eerlijk gezegd,
Als ik richting Rotterdam centrum had gemoeten, had ik ook een verfrommeld spatbord gehad. Meneer Mercedes brokkenpiloot haalt gevaarlijke, idiote en illegale acties uit. En dat gaat wel eens fout.
Ik zou blij zijn dat er alleen een ego en wat blik beschadigd is. Dit is een gevalletje uithuilen en jezelf voornemen niet meer zo te drammen.

Jammer genoeg laat de dashcam alleen een beeld naar voren zien en jammer genoeg is het stuk tussen de aanrijding en de van brienenoordbrug (ongeveer 5 km) uit het filmpje geknipt. Ik denk dat er met wat middelvingers gezwaaid is, ook omdat je van het punt waar de Mercedes voor de dashcammer duikt al duidelijk het Politiebureau kan zien.

PauseBreak zei:
Ach, plaats maken, invoegen over doorgetrokken streep, dat is semantisch geneuzel. Het punt is simpel: Anders handelen van een van de partijen en we hadden een filmpje gehad zonder brokken.
Oneens. Plaats maken doe je eventueel als iemand anders wil rijden op de plek waar jij je bevindt. Daar is in het filmpje geen sprake van, want er is op dat moment niemand die op de plaats van de Mercedes A wil rijden. De bestuurder gooit zijn auto gewoon naar links omdat hij wil inhalen.

PauseBreak zei:
Nee, dat is niet slechts een aanname. Doordat de situatie voortduurt (want niemand stopt) lopen de emoties onnodig hoger op dan wanneer mensen wel zouden zijn gestopt.
Dat is aan de inschatting van de betrokken bestuurder. Als ik inschat dat een ander mij tegen de grond wil slaan zodra we gestopt zijn, dan is wat mij betreft dan doorrijden naar een politiebureau minder escalerend. En dan mag die andere bestuurder even lekker in z'n sop gaar koken. Bij sommige mensen kan dat kalmerend werken, net zo goed. Gewoon even nadenken over wat er gebeurd is enzo...

PauseBreak zei:
Kijk, dat die Mercedes bestuurder een lompe overtreding maakt (die doorgetrokken streep) praat niemand goed, maar ik verbaas me erover dat men niet valt over het gedrag van de dashcammer. Die had óók de botsing kunnen voorkomen en is dat niet een onderdeel van het verkeer? Heelhuids thuiskomen? Geen brokken maken? Andermans fouten (proberen) op (te) vangen?

Voor de duidelijkheid, ik rij al een paar jaar met een dashcam en ik laat mijn auto echt niet staan in een dergelijke situatie. Ik zou zijn uitgeweken indien dat veilig kon óf ik had licht geremd. En daarna had ik de cruisecontrol er weer op geklikt en was ik verder gegaan met mijn reis.

Het is knap dat je dat zo zeker weet. De dashcammer zit echt al héél dicht op die Mercedes als die naar links komt hè...En hoewel het mij ook verbaast dat hij niet naar links gaat, desnoods na de touché, zou het prima kunnen dat hij dat niet doet omdat er linksachter hem al iemand rijdt.

Het is leuk praten over anticiperen, het opvangen van andermans fouten en wat allemaal nog meer verstandiger zou zijn, maar zolang er idioten rondrijden zoals in die Mercedes is, vind ik dat ongepast. En ik vind het ook een verkeerde tendens, het is het afschuiven van verantwoordelijkheid. Er is sowieso een verschuiving gaande van wat mensen normaal vinden in het verkeer. In de Youtube-comments staat helemaal bovenaan iemand die de actie van de Mercedesbestuurder (over de doorgetrokken streep, zonder richting aan te geven) "niet erg asociaal ofzo" vindt. Hoe krijg je het uit je vingers geperst. Ook zoiets: Regelmatig krijg ik seintjes van mensen die kennelijk boos worden als ik niet opzij ga als zij willen invoegen (terwijl ze echt alle ruimte van de wereld hebben, voor de duidelijkheid). En spreek ik mensen die beweren dat ik dat volgens de regels nota bene verplicht ben te doen (invoeghulp verlenen). Dat is toch godbetert de wereld op zijn kop? Ik zal nooit doelbewust een ongeluk veroorzaken, dus ik zal dat onvermogen van andere bestuurders helaas wel op móeten vangen. Maar vraag me niet het ook nog, hoe genuanceerd dan ook, goed te praten.

Terug
Bovenaan