Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Precies. En bij 0:53 100. En rij je 116. En zit je nog altijd schuin rechts voor de auto met aanhanger.

Kortom, invoegen verkeerd getimed binnen de wettelijke mogelijkheden.

Bij de vrachtwagen zat je er naar mijn smaak net iets te kort op het laatste moment bij de auto met aanhanger ging het perfect ...
Methode voor het testen hoe snel de auto optrekt van 70 naar 120 km/h.

Niet mijn manier van invoegen/inhalen, zeker niet bij gecombineerde in/uitvoegstroken (is hier niet het geval).

Sarcast zei:

Typisch zo'n gevalletje van "ik heb haast dus dan ga ik er zo wel even langs".:confused:

Dat soort autoridders staat bij mij aan top wat betreft verkeersergenissen, blijkbaar hebben ze totaal geen benul wat voor een schrikreacties ze hiermee kunnen veroorzaken bij andere weggebruikers. (en wat daar de gevolgen van kunnen zijn)
Mag wat mij betreft onder artikel 5 wvw vallen en ook als zodanig afgestraft worden.

Sarcast zei:
De eerste 5 seconden mag ik 80, dan 130 tot 0:53

De eerste 5 seconden mag ik maximaal 80, dan maximaal 130 tot 0:53
Je bent nog steeds als eerste verplicht om je snelheid en rijstijl aan te passen aan omstandigheden en het overige verkeer, als het goed is heb je dat zelfs al in les 1 van je theorie geleerd. (ja ik weet het... les 1 is als 1e ook weer vergeten, vooral als het eigenbelang ook in het gedrang komt)

Maar een onoverzichtelijke gelijkwaardige kruising in bebouwde kom neem je toch ook niet met 50 km/h omdat je daar toevallig wel zo hard mag rijden?

Over de invoegstrook rechts een langzamere invoeger voorbij schieten doe ik zelfs in mijn Twingo nog weleens.
Want ik begeef mij liever niet op de snelweg met een duidelijk lagere snelheid als het aanstormende verkeer.

En dat is wel de consequentie als je keurig in je rijtje achter een langzame invoeger blijft. Zie je in de binnenspiegel het verkeer naderen. En maar hopen dat ze je hebben gezien.
Want dan is 80/90, een snelheid waarbij veel vrachtwagens - en helaas ook veel automobilisten - invoegen, nog verrekte langzaam.

Ik zit niet op een kop staartbotsing te wachten. Dan voeg ik liever op snelheid in. En weliswaar is mijn zicht naar linksachter even vertroebeld - zeker bij een vrachtwagen die ik rechts over de invoegstrook passeer, maar dit weegt m.i. tegen het eerder genoemde nadeel op.

Bovendien kijk ik altijd over mijn linker en rechter schouder. En verklein daarmee de dode hoek.

Blackadder the 5th zei:
Bij de vrachtwagen zat je er naar mijn smaak net iets te kort op het laatste moment ..

Kan nét inderdaad.. al rijdt Sarcast er wel 'van weg'.. en is er geen verkeer op de rijbaan voor hem.. dus onverwachts inhouden is niet te verwachten

Blackadder the 5th zei:
bij de auto met aanhanger ging het perfect ...
(..).

Ja, mooi 'lesje' hoe een uitvoegstrook tot het maximale te benutten.

Ik zou op deze manier ook wel kunnen uitvoegen.. heb het volgens mij ook weleens gedaan zo.

Volgens mij is dit 'veiliger' want het is in één vloeiende beweging..
Als iemand erachter wil / moet blijven heb je een remactie.. dáár kunnen andere weggebruikers ook (onterecht) van schrikken..;)

Toch is het volledig benutten van de invoegstrook nog echt geen gemeengoed. Eerder een uitzondering.

Ik krijg tenminste allerlei vreemde blikken toegeworpen, als ik ze rechts passeer. Dat ze zelf misschien nog wel een groter gevaar op de weg zijn, zien ze blijkbaar niet.

Durashift zei:
Ja, mooi 'lesje' hoe een invoegstrook tot het maximale te benutten.

Ik zou op deze manier ook wel kunnen invoegen.. heb het volgens mij ook weleens gedaan zo.

Volgens mij is dit 'veiliger' want het is in één vloeiende beweging..
Als iemand erachter wil / moet blijven heb je een remactie.. dáár kunnen andere weggebruikers ook (onterecht) van schrikken..;)

Ik vind het toch riskant. Als de timing niet goed is en de invoeger komt te vroeg naar links heb je
een schrikreactie & bijbehorende remreactie.
Bij normaal achter invoegen kijk je naar de reactie van het achteropkomend verkeer
(die zien die vrachtwagen ook wel, mag ik hopen) en voegt dan in.

Dit soort acties lokt ook volgers uit: 2 auto's achter elkaar die de vrachtwagen nog even snel rechts willen inhalen.
De eerste redt het net, de 2e dus niet. Gevolg ook weer remreacties of nog erger uitwijken ... :confused:

Het valt mij eerlijk gezegd tegen hoeveel ruimte Sarcast nog nodig heeft om de vrachtwagen rechts in te halen. Terwijl hij op dat moment
rijdt in de Westfield, toch een redelijk vlot wagentje dacht ik zo ....

Edit: was de Cuore waarin Sarcast rijdt, moet er dus aardig voor werken ...

Bedankt voor je verbetering, Blackadder (y)
(hoe ik nu toch uitvoegstrook kan schrijven..o_O )

Blackadder the 5th zei:
(..)

Dit soort acties lokt ook volgers uit: 2 auto's achter elkaar die de vrachtwagen nog even snel rechts willen inhalen.
De eerste redt het net, de 2e dus niet. Gevolg ook weer remreacties of nog erger uitwijken ... :confused:

Eens, ik weet ook niet of ik het dan zou doen.. Instinctmatig denk ik niet..

Blackadder the 5th zei:
Het valt mij eerlijk gezegd tegen hoeveel ruimte Sarcast nog nodig heeft om de vrachtwagen rechts in te halen. Terwijl hij op dat moment
rijdt in de Westfield, toch een redelijk vlot wagentje dacht ik zo ....

Dit is volgens mij de Cuore.

Misschien was ik wel 'de aso' in de ogen van de motorrijder die rechts naast mij kwam te staan.. vanmiddag bij het verkeerslicht op het einde van de N416 / kruising westelijke rondweg V'daal.

Achter mij was het leeg.. ik vind / vond dus dat de beste man, samen met passagier, best achter mij kan aansluiten..
Beiden wilden wij naar links en dan direct rechtsaf om schuin 'over te steken' zeg maar.

Ik was dus extra scherp op het groene licht en dus trokken wij tezamen op.. Ik had de korte bocht.. motorrijder was er ook wel op bedacht.. hield in.. maar kwam mij na voltooien van de 90 graden hoek rechts voorbij met de gashendel aardig open..

Ik sneed mijzelf dus een beetje in de vingers.. want kon niet uitvoegen naar rechts.. moest remmen waarna dat alsnog kon (nog steeds geen verkeer achter mij) .
Motorrijder als een jekko de bebouwde kom door richting centrum.. Nergens voor nodig want ik had 'zo goed als aansluiting' met hem bij het eerstkomende verkeerslicht. :rolleyes:

Tja... ik besef dat het ook niet 123 een wijze actie van mij was... Ik had ff aan Zemelaar moeten denken ("eventuele schade is het mij niet waard op een vrije zaterdagmiddag").. maar ja.. ik begrijp de keuze en het gedrag van zo'n motormuis op dat moment niet en kan daar pissig om worden. :(

Ik zou daar zelf geen risico nemen als automobilist/motorrijder/whatever.
Als je daar een fout(je) maakt op volle snelheid in de bocht naar rechts wordt je een berichtje in de krant.

Net na de bocht naar rechts is een kruising waar veel fietsers oversteken die vanuit Veenendaal naar het natuurgebied Prattenburg gaan.

Kerkewijk - kruising na de 3 Zussen

Ik fiets daar als ik vanuit mijn werk naar huis fiets. Ben nog wel eens bijna verrast door auto's/motoren die daar de hoek om kom zeilen ...
Ik weet dat ik daar als fietser/automobilist geen voorrang heb, maar ik wil toch graag een kansje hebben om veilig over te steken ... :(

Denk maar zo, het is weer goed gegaan, volgende keer anders doen, ik probeer dit zelf ook zo te doen ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Ik zou daar zelf geen risico nemen als automobilist/motorrijder/whatever.
Als je daar een fout(je) maakt op volle snelheid in de bocht naar rechts wordt je een berichtje in de krant.

Net na de bocht naar rechts is een kruising waar veel fietsers oversteken die vanuit Veenendaal naar het natuurgebied Prattenburg gaan.

Kerkewijk - kruising na de 3 Zussen

Het gebeurde in de bocht naar links, vanaf Elst zeg maar.
Deze bocht / de kruising is redelijk te overzien naar mijn mening.. Hier trok de motorrijder het gas ook open.. ik hield mij aan de 60 op mijn teller..

Blackadder the 5th zei:
Ik fiets daar als ik vanuit mijn werk naar huis fiets. Ben nog wel eens bijna verrast door auto's/motoren die daar de hoek om kom zeilen ...
Ik weet dat ik daar als fietser/automobilist geen voorrang heb, maar ik wil toch graag een kansje hebben om veilig over te steken ... :(

Lijkt mij ook niet makkelijk in de spits..
Fiets er zelf ook incidenteel.. maar steek dan niet over maar sla rechtsaf.

Blackadder the 5th zei:
Denk maar zo, het is weer goed gegaan, volgende keer anders doen, ik probeer dit zelf ook zo te doen ... ;)

Ja, dat is het verstandigste. ;)

Ik doelde meer op de bocht naar rechts die volgde, kreeg de indruk dat de motorrijder ook die bocht met gezwinde spoed nam ...

Was vanmiddag zelf even naar Veenendaal met de fiets, zag bij de kruising een ziekenwagen rijden met alle toeters en bellen die vanaf de post linksaf richting Elst ging. Was wel even een chaos op de kruising van auto's die ruimte hadden gegeven aan de ambulance, maar dit loste zich in no time op.

Blackadder the 5th zei:
Ik doelde meer op de bocht naar rechts die volgde, kreeg de indruk dat de motorrijder ook die bocht met gezwinde spoed nam ...
(..)
.

Ah, zo. Ja, dat klopt.. motorrijder ging redelijk 'schuin' door de bocht.. zat inderdaad niet heel ver van de vluchtheuvel af..

Voor mij is de vraag of jouw "snelle" optrekactie veel uit had gemaakt voor het gedrag van de motorrijder.
Door het opstellen rechts naast je gaf hij al aan dat hij wilde opschieten. Wat later ook bleek ...

Ik blijf zelf zo ver mogelijk uit de buurt van motoren. De risico's zijn mij te groot.

Een tikje tegen een auto is een meetstal maar een deuk.
Een tikje tegen een motor kan veel ernstigere gevolgen hebben.

Ik begrijp dus ook niet waarom een motorrijder op een dergelijke plek
zo hard optrekt en vervolgens "plat" door de bocht gaat.
Een olievlek en/of kiezels op de verkeerde plek en het is einde verhaal.
Dan heb ik het nog niet eens over de risico's voor de andere weggebruikers ... :confused:

Blackadder the 5th zei:
Ik begrijp dus ook niet waarom een motorrijder op een dergelijke plek
zo hard optrekt en vervolgens "plat" door de bocht gaat.
Een olievlek en/of kiezels op de verkeerde plek en het is einde verhaal.
Dan heb ik het nog niet eens over de risico's voor de andere weggebruikers ... :confused:

Waarschijnlijk de bekende verslaving aan de g-krachten die de motor op kan wekken.
Ben er zelf ook verslaafd aan geweest tot het moment dat ik 2 uitvaarten op 1 dag bij mocht wonen, sindsdien heb ik nooit meer een motor aangeraakt.

Muddy Bandit zei:
Waarschijnlijk de bekende verslaving aan de g-krachten die de motor op kan wekken.
Ben er zelf ook verslaafd aan geweest tot het moment dat ik 2 uitvaarten op 1 dag bij mocht wonen, sindsdien heb ik nooit meer een motor aangeraakt.

Kan me voorstellen dat dit heel confronterend is geweest.

Ik heb zelf geen motorrijbewijs, mijn enige 2-wielige ervaring is de fiets en de (Kreidler 4-versnellings)brommer.
Kwam er al snel achter dat je met de brommer plat heel hard mee door de bocht kon,
maar ook dat je daarvoor ook veel (zelf)beheersing en voldoende ruimte voor het volgen van de ideale lijn nodig had.
Gelukkig nooit een ongeluk met de brommer gehad, maar een motor(rijbewijs) leek mij niet verstandig ...

Zemelaar zei:
Precies. En bij 0:53 100. En rij je 116.

Desalniettemin is staand beleid dat een minimumafstand in acht genomen wordt tussen de plaats van inwerkingtreding van de lagere maximumsnelheid tot de meetplaats.

100 km/h 28 m/s 280 meter afstand

Maar om nog maar eens een idioot aan te wijzen:
122199028.jpg

Gisteren nog weer een invoegactie waarbij je het blijkbaar nooit goed kunt doen ...

A12 afslag vanaf Veenendaal naar A30 richting Barneveld

Neem de afslag A12 vanaf Veenendaal naar de A30 richting Barneveld. Is een vrij scherpe bocht, dus terug naar 70 km/h.
Voor mij rijdt een auto met ongeveer dezelfde snelheid, nog weinig aan de hand.

Na de bocht versnelt de auto iets, maar niet meer dan tot 80 km/h (de klassieke zondagsinvoeger ...).
Ik neem alvast wat afstand, houd er rekening mee dat de invoeger niet veel sneller zal gaan rijden.

Kom vervolgens op de de gecombineerde in/uitvoegstrook, de auto ver mij voor lijkt aanstalten te maken om te gaan invoegen,
ikzelf ben aan het versnellen en voeg in naar de rechterstrook en bereid me voor om naar de linkerstrook te gaan.
Zit een auto achter mij, maar die is nog ver weg, geen probleem dus.
Vervolgens zie ik mijn voorganger weer terug gaan naar de invoegstrook, dus ik hoef niet van baan te wisselen.

Ik kom rap dichterbij en plots komt de uitvoeger weer naar links ...:confused:

Ik mag nu in versneld tempo weer mijn opschuiven naar de linker rijstrook voorbereiden en schuif nu definitief een baantje door.
Om daarbij achter te komen dat de auto die eerst ver achter mij zat nu ook in rap tempo dichterbij komt ...

Gaat allemaal goed, maar achteraf blijkt dus dat ik bijna klem zat tussen een invoeger met 80 km/h en een hardrijder met 140 km/h.

Boos? Ja. Op wie? Eigenlijk een beetje op mijzelf, omdat ik ondanks het in het begin ruim afstand houden toch bijna klem werd gereden.
Had ik dit kunnen voorzien? De auto had een buitenlands nummerbord (wellicht onbekend ter plekke).

Wat ik persoonlijk wel vind is dat op dit soort wegvlakken (met gecombineerde in/uitvoegstroken)
standaard een snelheid van 100km/h zou moeten gelden. Op de lange bocht doordraai kun je lekker doorrijden,
maar je komt halverwege altijd achterop invoegers/uitvoegers te rijden en de snelheidsverschillen worden dan best groot,
zoals ik zelf heb ondervonden ...

In mijn ogen is de hardrijder ook niet netjes bezig. Die moet in het voren al kunnen zien dat het niet lekker loopt.

Boppie zei:
In mijn ogen is de hardrijder ook niet netjes bezig. Die moet in het voren al kunnen zien dat het niet lekker loopt.

Zolang ze maar niet op de linkerrijstrook komen, zou je kunnen beredeneren dat het zijn probleem niet is.
En mocht er iemand toch door dit soort omstandigheden op toch naar de linkerstrook gaan, dan reed hij alleen maar (een beetje) te hard.

Ik had zelf trouwens de indruk dat de voorligger helemaal niet in de gaten had dat er ander verkeer op de weg was.
Zou dit kunnen omdat ik aanvankelijk redelijk veel afstand hield vervolgens ging versnellen?

Ook vraag ik mij af of de @sarcast-methode (eerst rechts inhalen, daarna invoegen) handiger was geweest.
Gezien de acties van de voorligger (invoegen-uitvoegen-invoegen) denk ik eerlijk gezegd van niet ...:eek:

https://www.telegraaf.nl/binnenland/24354436/__Leasebrokken_vooral_op_zaterdag__.html

't Is zaterdag, vandaag.
"U zijt gewaarschuwd!"

:cool:

Ook maar eens een onderzoek houden of vakantiegangers in deze periode meer brokken maken als in andere perioden van het jaar... de Telegraaf moet weer gevuld worden.:)

Net meende er iemand dat het goed mogelijk is om op een 80km/h weg in een bocht te gaan straatje keren. (over een doorgetrokken streep)
Ging net goed, hij zag mij volledig over het hoofd :(

In deze bocht

Bumperkleven
Met alcohol op rijden
Agressief rijgedrag
Onnodig rechts inhalen
Harder dan de Vmax rijden
Langdurige inhaalmanoeuvres met maximaal toegelaten snelheid
Te langzaam rijden bij invoegen en niet positioneren
File voorbijrijden over vluchtstrook
Hinderen bij wisselen rijstrook
Geen gebruik richtingaanwijzer
Maling hebben aan de verkeersborden en verkeersregels; het zogenaamde 'geldt niet voor mij gedrag'.
Te hard op een VOP afrijden om bewust voetganger schrik aan te jagen

Goedendag zei:
Net meende er iemand dat het goed mogelijk is om op een 80km/h weg in een bocht te gaan straatje keren. (over een doorgetrokken streep)
Ging net goed, hij zag mij volledig over het hoofd :(

In deze bocht

Lekker, langs het kanaal. Op die weg hebben dit jaar al drie mensen de dood gevonden, waarvan twee in het water terechtkwamen.

Het blijft een moeilijk thema: bejaarden en auto's.
Maar ik heb gewoon een ontzettende hekel aan mensen die totaal onnadenkend rijden en alleen maar wazig voor zich uit kijken.

Ik kan het me moeilijk voorstellen dat ik bij 80 zo afwezig rij.

Maar goed, vandaag had ik er weer een voor me.

Een oude afwezige man in een Fiat, hoe heet zo'n kreng ook alweer? Oh ja, een punto.

Ik moest al vol in de remmen toen hij zijn uitrijlaan in de villawijk van Bilthoven uit kwam rijden. Ok.

Man geeft keurig richting aan als hij een bocht neemt.
Alleen is het op dezelfde weg. :( Zelfs in een flauwe kromming.

Man geeft keurig verkeer van rechts voorrang
Allleen rijden we op een voorrangsweg.:(

Man kent de regels op de rotonde, hij is geen linksknipper. Terwijl hij zwierend bijna over een zebrapad rechts gaat, bijna een bord raakt, neemt hij een kwart later de afslag.
Ai, ook al geen rechtsknipper dus.

Ondertussen flitsen de remlichten regelmatig op.

Na een tijdje raak ik hem kwijt.
De man rijdt heel keurig 50 binnen de bebouwde kom.
Alleen...is het een 30 km gebied.:cry:

Ik heb in de buurt bij een dealer gewerkt...je kan er boeken over schrijven, ik heb wat vogels voorbij zien komen uit die streek.

Soloman zei:
Het blijft een moeilijk thema: bejaarden en auto's.
Maar ik heb gewoon een ontzettende hekel aan mensen die totaal onnadenkend rijden en alleen maar wazig voor zich uit kijken.

Ik kan het me moeilijk voorstellen dat ik bij 80 zo afwezig rij.

Maar goed, vandaag had ik er weer een voor me.

Een oude afwezige man in een Fiat, hoe heet zo'n kreng ook alweer? Oh ja, een punto.

Ik moest al vol in de remmen toen hij zijn uitrijlaan in de villawijk van Bilthoven uit kwam rijden. Ok.

Man geeft keurig richting aan als hij een bocht neemt.
Alleen is het op dezelfde weg. :( Zelfs in een flauwe kromming.

Man geeft keurig verkeer van rechts voorrang
Allleen rijden we op een voorrangsweg.:(

Man kent de regels op de rotonde, hij is geen linksknipper. Terwijl hij zwierend bijna over een zebrapad rechts gaat, bijna een bord raakt, neemt hij een kwart later de afslag.
Ai, ook al geen rechtsknipper dus.

Ondertussen flitsen de remlichten regelmatig op.

Na een tijdje raak ik hem kwijt.
De man rijdt heel keurig 50 binnen de bebouwde kom.
Alleen...is het een 30 km gebied.:cry:

Was hij aan het bellen in de auto? ;)

Ik heb hetzelfde gedrag gezien bij mensen die 50 jaar jonger zijn, die waren drukker met bellen dan met autorijden ... :cry:

Zaterdag, mountainbike dag.

Fietsen is gezond, maar dan moet je het niet op deze manier doen ...

Reed met mijn auto op deze weg, rechts van mij geparkeerde auto's van de supermarkt, links tegemoetkomend verkeer.

Achterbergse straatweg - Rhenen

streetview

Achter mij een groepje mountainbikers die (berg af) flink de gang in hadden en in een mum van tijd achter op mijn bumper hingen.
Voor een mountainbiker ging het nog niet snel genoeg en hij probeerde mij ter hoogte van de geparkeerde auto's rechts in te halen ... :cry:
Hoe levensmoe moet je zijn? Als een van de parkeerders zelfs maar denkt over achteruitrijden, zit die mountainbiker er bovenop.
Is een van de weinige keren geweest dat ik de claxon heb gebruikt ...

Fietsers.... kun je boeken over vol schrijven, het gros denkt nog steeds dat ze een beschermde status hebben en dat verkeersregels alleen voor anderen gelden.
Scholieren, wielrenners en mountainbikers zijn er berucht mee geworden, vooral als ze zich in kuddeverband verplaatsen.

gezellig naar de efteling met de kindertjes:

Massale vechtpartij op afrit naar Efteling

WAALWIJK -
De inzittenden van twee Nederlandse en drie Belgische auto's zijn elkaar te lijf gegaan bij een verkeersruzie op een afslag van de A59. Twee van hen werden met een koevoet op hun hoofd geslagen.

De Belgen, die onderweg waren naar de Efteling, zouden de Nederlanders met een koevoet hebben geslagen, meldt Omroep Brabant. Ze zouden ruzie hebben gehad over een verkeerssituatie.

Een man en een vrouw raakten gewond. De vrouw is met spoed naar het ziekenhuis gebracht, de man kon op de afrit worden behandeld door toegesnelde hulpdiensten.

De politie heeft vijf mensen gearresteerd.
https://www.telegraaf.nl/binnenland/24403335/__Vechtpartij_Efteling-bezoekers__.html

Ongelofelijk, degene met de koevoet moesten ze maar eens een maandje vastzetten.Sterker nog, maak er maar poging tot doodslag van.

Las het net ook.. ongelofelijk inderdaad. Mijn gedachte ook "gezellig naar de Efteling".. Als dat echt de bestemming van de betrokkenen was.. dan zijn er vast ook wel kinderen bij betrokken..
Fijn voorbeeld..:(

864x486.jpg

https://nos.nl/artikel/2053302-vechtpartij-op-de-a59-bij-waalwijk.html

Mijn vrouw moet nog even boodschap doen, ik blijf wachten in de auto.
Naast me staat een kleine stadsauto, geel, oud model Atos.

Een vrouw en tienermeisje met pasgeboren baby stappen in. Baby wordt los in de Maxicosi gelegd, welke ook niet is vastgemaakt in de gordel. Tienermeisje gaat ook achterin zitten, maar geen gordel. Vrouw stapt voorin, zonder de gordel om te doen.

En zo rijdt het stel weg...........:cry:

Ah kijk, eindelijk eens een serieus vervolg op al dat tamme geknipper met de lampen en onzinnig getoeter.:cool:
Dat zouden veel meer verkeerskemphaantjes moeten gaan doen, dan krijgt de pindazak en een 0% biertje gelijk een vaste plaats in m'n auto.:)

Rembrandt zei:
Een vrouw en tienermeisje met pasgeboren baby stappen in. Baby wordt los in de Maxicosi gelegd, welke ook niet is vastgemaakt in de gordel. Tienermeisje gaat ook achterin zitten, maar geen gordel. Vrouw stapt voorin, zonder de gordel om te doen.

En zo rijdt het stel weg...........:cry:
Samen uit, samen thuis. Of waar men dan ook eindigt...

Laatst ook iemand, wou z'n kauwgom "netjes in de put" gooien (gooide mis...). Wat dacht je van "netjes in de vuilnisbak"?

Terug
Bovenaan