Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hulpverlening Zeeland zei:'S-HEERENHOEK - Bij een eenzijdig verkeersongeval op de 's-Heerenhoeksedijk in 's-Heerenhoek is zondagmorgen een 34-jarige man uit Borssele zwaargewond geraakt.
Rond 03.40 uur reed de bestuurder van de personenauto tegen een ijzeren rotonde aan de rand van het dorp. De auto kwam vervolgens op zijn kop tot stilstand. Het slachtoffer is lange tijd gereanimeerd en vervolgens per ambulance naar het ziekenhuis in Rotterdam gebracht. Een gealarmeerde traumahelikopter verleende assistentie.
De politie heeft ter plaatse een sporenonderzoek gedaan waarna de auto is geborgen. De weg was tot 06.00 uur afgesloten.
Lycan_Capri (TSC) zei:Ja eigenlijk wel ten onrechte
Aan de andere kant als een persoon in het dorp of op de snelweg zoiets overkomt rijdt hij jou misschien van je sokken, wordt jij er ook voor gestraft.
Blackadder the 5th zei:@Zemelaar, waarom niet even getoeterd (dreigend gevaar)?
Lycan_Capri (TSC) zei:Hulpverlening Zeeland zei:'S-HEERENHOEK - Bij een eenzijdig verkeersongeval op de 's-Heerenhoeksedijk in 's-Heerenhoek is zondagmorgen een 34-jarige man uit Borssele zwaargewond geraakt.
Rond 03.40 uur reed de bestuurder van de personenauto tegen een ijzeren rotonde aan de rand van het dorp. De auto kwam vervolgens op zijn kop tot stilstand. Het slachtoffer is lange tijd gereanimeerd en vervolgens per ambulance naar het ziekenhuis in Rotterdam gebracht. Een gealarmeerde traumahelikopter verleende assistentie.
De politie heeft ter plaatse een sporenonderzoek gedaan waarna de auto is geborgen. De weg was tot 06.00 uur afgesloten.
Nu lopen er weer mensen te beweren dat die rotonde levensgevaarlijk is en dat de gemeent het pleurisding moet verwijderen.
Ik hoop natuurlijk dat het goed komt met de beste man. Maar:
Als hij niet voordat hij op de rotonde klapte een beroerte, hartaanval of blackout heeft gehad is het zijn eigen lompe schuld.
Zo'n rotonde zie je echt wel. Als je er dan te hard overheen wil is dat jouw probleem, niet het probleem van de gemeente.
Beter dat je te pletter klapt op een rotonde dan te snel het dorp in vliegt en een onschuldige omstander bij een ongeluk betrekt
Zemelaar zei:Blackadder the 5th zei:@Zemelaar, waarom niet even getoeterd (dreigend gevaar)?
Goeie vraag. Daar ging het te snel voor. Ik had dat plotselinge achteruit rijden nooit verwacht. Ik had gedacht dat hij zou wachten tot ik 'm links zou inhalen. Wat ik zei, hij stopte ineens zonder richting naar rechts aan te geven. En twee tellen later reed hij al achteruit het vak in.
Mijn vrouw zei nog, hij is vast bang dat ik zijn parkeerplek zou inpikken.
Maar eerlijk is eerlijk, dit had ik niet verwacht. Werd ik toch nog door iets onverwachts verrast.
Op parkeerterreinen is dat wel vaker aan de orde. Zie ik auto's hun vak uitrijden terwijl ik aan kom rijden. Ga er [size=large]te[/size] vaak vanuit dat ze mij wel hebben gezien.
Omdat ik dan zo langzaam rij op zo'n parkeerterrein, zit ik vaak ook wat te dromen. Sukkel wat met 10 km/h en staar wat voor me uit.
Ja, een leermoment voor mij. Beter bij de les blijven. Ook bij 10 km/h.
Blackadder the 5th zei:Ik parkeer zelf regelmatig achteruit in een parkeervak, en merk dat de auto's achter mij vaak kort volgen, zodanig dat ik soms de draai amper kan maken. Probeer dit te voorkomen door eerst te stoppen en alamlichten aan te zetten, en daarna achteruit in te parkeren. Gaat meestal goed ...
Zemelaar zei:https://www.google.nl/maps/@51.448784,3.768214,3a,75y,6.42h,80.01t/data=!3m4!1e1!3m2!1seOewFGBpciMiJZtcyXdrcw!2e0?hl=nl
Muddy Bandit zei:Zemelaar zei:https://www.google.nl/maps/@51.448784,3.768214,3a,75y,6.42h,80.01t/data=!3m4!1e1!3m2!1seOewFGBpciMiJZtcyXdrcw!2e0?hl=nl
Thanks.
Dat is dus geen rotonde, maar een lompe vorm van een snelheidsremmer die in het donker/bij nat weer waarschijnlijk nauwelijks zichtbaar is.
Het lijkt meer op een gerecyclede sneeuwschuiver als op een stuk weginrichting.![]()
Zemelaar zei:https://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/23579209/__Wiel_vliegt_door_voorruit__.html
Meer afstand tot de voorligger had meer zicht opgeleverd. Waardoor mogelijk het wiel ook, net als de voorligger, wel kon worden ontweken.
Want hoewel de afstand tot de voorligger redelijk ruim lijkt, in meters nog wel een aardig stukje, is het bij die snelheid slechts rond een seconde.
En ja, dan kun je niet meer reageren.
Boppie zei:Zemelaar zei:https://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/23579209/__Wiel_vliegt_door_voorruit__.html
Meer afstand tot de voorligger had meer zicht opgeleverd. Waardoor mogelijk het wiel ook, net als de voorligger, wel kon worden ontweken.
Want hoewel de afstand tot de voorligger redelijk ruim lijkt, in meters nog wel een aardig stukje, is het bij die snelheid slechts rond een seconde.
Afstand is goed, hij maakt geen schijn van kans. Het wiel stuitert bij de voorligger nog net naast de auto.
Stel dat het wiel met 80 op hem afkomt en hij rijdt 110......daar kan geen zinnig mens op reageren. In tijd van een seconde het het wiel bij hem.
Boppie zei:Zemelaar zei:https://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/23579209/__Wiel_vliegt_door_voorruit__.html
Afstand is goed, hij maakt geen schijn van kans. Het wiel stuitert bij de voorligger nog net naast de auto.
Stel dat het wiel met 80 op hem afkomt en hij rijdt 110......daar kan geen zinnig mens op reageren. In tijd van een seconde het het wiel bij hem.
Zemelaar zei:Ik bedoel, ik heb ook weleens 320 km/h gereden. Had ook dit kunnen gebeuren.
Er is echter wel een verschil, die 320 km/h tik je even aan. En dan zak je weer terug naar normalere snelheden. Bumperkleven of op korte afstand rijden doe je geruime tijd achter elkaar.
Lycan_Capri (TSC) zei:Hulpverlening Zeeland zei:'S-HEERENHOEK - Bij een eenzijdig verkeersongeval op de 's-Heerenhoeksedijk in 's-Heerenhoek is zondagmorgen een 34-jarige man uit Borssele zwaargewond geraakt.
Zemelaar zei:Boppie zei:Zemelaar zei:https://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/23579209/__Wiel_vliegt_door_voorruit__.html
Zo'n afstand is inderdaad wat we dagelijks op de wegen zien. En dan is dit nog aardig ruim ook. Een seconde dus. En soms zelfs nog een fractie minder. We zijn er volkomen aan gewend geraakt dat zo'n afstand tot de voorligger heel normaal is.
Dat wiel kun je idd nooit ontwijken. Zelfs al heb je vol zicht, even met de ogen knipperen en dat wiel is bij je. Een wiel valt ook bijna niet op door zijn geringe afmeting.
Een auto die vol in de noodstop moet valt direct op. Behalve als je net met je ogen knippert.
Maar goed, een auto vol in de noodstop komt ook vrijwel nooit voor. Gewoon even remmen, dat wel.
En dan zou je aan die seconde genoeg moeten hebben. Moet je wel de hele tijd je ogen open houden.
Maar zo is de mens, het is een afweging.
Ik bedoel, ik heb ook weleens 320 km/h gereden. Had ook dit kunnen gebeuren.
Er is echter wel een verschil, die 320 km/h tik je even aan. En dan zak je weer terug naar normalere snelheden. Bumperkleven of op korte afstand rijden doe je geruime tijd achter elkaar.
Lycan_Capri (TSC) zei:Muddy Bandit zei:Zemelaar zei:https://www.google.nl/maps/@51.448784,3.768214,3a,75y,6.42h,80.01t/data=!3m4!1e1!3m2!1seOewFGBpciMiJZtcyXdrcw!2e0?hl=nl
Thanks.
Dat is dus geen rotonde, maar een lompe vorm van een snelheidsremmer die in het donker/bij nat weer waarschijnlijk nauwelijks zichtbaar is.
Het lijkt meer op een gerecyclede sneeuwschuiver als op een stuk weginrichting.![]()
Het is misschien amper een rotonde te noemen maar: het is zichtbaar in het donker en bij nat weer. Zelf ervaren.
De reden dat het ding zo klein is is dat i elk jaar verwijderd wordt voordebielen op de fiets wedstrijdenwielrenner wedstrijden.
Het nut van de snelheidsremmer is wel bewezen door de man uit Borssele
Leon in z'n SEAT zei:Twee seconden afstand houden op de snelweg is eigenlijk ook niet praktisch. Ten aanzien van veiligheid wel natuurlijk, maar zo'n gat is bij een beetje drukte zo dichtgereden door een andere weggebruiker. Ik heb er voor mezelf ook wel eens op gelet (ik probeer normaliter die 2 seconden afstand wel aan te houden), maar het werkt gewoon niet. In de praktijk zie je dat een ruime seconde min of meer de geaccepteerde standaard is. Ik vermoed dat dit onbewust een beetje wegkomt van het rijden op provinciale wegen, als je daar netjes 2 seconden afstand houdt komt dat neer op een volgafstand van ca. 45 meter. Dat is doorgaans ook ongeveer de afstand die men op de snelweg aanhoudt (afgaande op de hectometerpaaltjes is dat vaak zo'n 50 meter). Dan zit je dus op 1,5 seconde volgafstand.
Muddy Bandit zei:Ongeacht of je zulke snelheden continu rijdt of slechts eventjes aantikt: als je zoiets flikt op de openbare weg ben je in mijn ogen gewoon bezig met een moordpoging en verdien je niet beter als een levenslange opsluiting in een geïsoleerd hokje.
Jammer dat die bestuurder het blijkbaar nog overleefd heeft.
Ordep zei:Leon in z'n SEAT zei:Twee seconden afstand houden op de snelweg is eigenlijk ook niet praktisch. Ten aanzien van veiligheid wel natuurlijk, maar zo'n gat is bij een beetje drukte zo dichtgereden door een andere weggebruiker. Ik heb er voor mezelf ook wel eens op gelet (ik probeer normaliter die 2 seconden afstand wel aan te houden), maar het werkt gewoon niet. In de praktijk zie je dat een ruime seconde min of meer de geaccepteerde standaard is. Ik vermoed dat dit onbewust een beetje wegkomt van het rijden op provinciale wegen, als je daar netjes 2 seconden afstand houdt komt dat neer op een volgafstand van ca. 45 meter. Dat is doorgaans ook ongeveer de afstand die men op de snelweg aanhoudt (afgaande op de hectometerpaaltjes is dat vaak zo'n 50 meter). Dan zit je dus op 1,5 seconde volgafstand.
1 seconde zou ook voldoende moeten zijn als het druk is. De theorie is simpel, als de auto voor je onverwachts vol remt tot aan stilstand, dan moet de tussenafstand minstens gelijk zijn aan je reactietijd om niet te botsen als je allebei even hard kunt remmen.
Een reactietijd van 1 seconde lijkt me alleen haalbaar als je super geconcentreerd rijdt met dit scenario telkens in het achterhoofd. Dat doet niemand, maar toch gaat het vaak goed omdat het haast nooit voorkomt dat de auto ervoor onverwachts tot stilstand remt. Misschien dat 2 seconden afstand net wel genoeg is voor dit scenario maar als iemand voor je een fout maakt en wel botst dan is 2 seconden misschien zelfs niet genoeg.
In de praktijk lijkt me dat je moet rijden om de meest gangbare situaties aan te kunnen. Maar je moet nu eenmaal accepteren dat als er in de spits iemand onverwachts tot stilstand aan toe vol in de remmen gaat, als er wielen losvliegen of als er een olifant uit de lucht komt vallen, dan heb je pech.
Beter een andere route te zoeken dan...Boppie zei:Dat laatste overkomt mij eens in de drie weken op de Arnhemseweg naar Woudenberg.
Ordep zei:Een reactietijd van 1 seconde lijkt me alleen haalbaar als je super geconcentreerd rijdt met dit scenario telkens in het achterhoofd. Dat doet niemand, maar toch gaat het vaak goed omdat het haast nooit voorkomt dat de auto ervoor onverwachts tot stilstand remt. Misschien dat 2 seconden afstand net wel genoeg is voor dit scenario maar als iemand voor je een fout maakt en wel botst dan is 2 seconden misschien zelfs niet genoeg.
In de praktijk lijkt me dat je moet rijden om de meest gangbare situaties aan te kunnen. Maar je moet nu eenmaal accepteren dat als er in de spits iemand onverwachts tot stilstand aan toe vol in de remmen gaat, als er wielen losvliegen of als er een olifant uit de lucht komt vallen, dan heb je pech.
Zemelaar zei:Muddy Bandit zei:Ongeacht of je zulke snelheden continu rijdt of slechts eventjes aantikt: als je zoiets flikt op de openbare weg ben je in mijn ogen gewoon bezig met een moordpoging en verdien je niet beter als een levenslange opsluiting in een geïsoleerd hokje.
Jammer dat die bestuurder het blijkbaar nog overleefd heeft.
Moordpoging op wie?
Zemelaar zei:Ik bedoel, van die enkele auto die je met 320 km/h inhaalt valt ook niet te verwachten dat die ineens naar links uitwijkt.
Blackadder the 5th zei:Het afdoen als een gevalletje pech is dan wel erg makkelijk ...![]()
Muddy Bandit zei:Dat zo'n idioot zichzelf dood wil rijden vind ik prima, maar dat anderen daar dan ook in mee gesleept worden is foute boel.
Racen doe je maar op een circuit, en niet op de openbare weg.
De Schaduw zei:Toch blijf ik het hoogst opmerkelijk vinden dat uitgerekend jij dat hardrijden maar blijft bagatelliseren.
PauseBreak zei:De Schaduw zei:Toch blijf ik het hoogst opmerkelijk vinden dat uitgerekend jij dat hardrijden maar blijft bagatelliseren.
Mensen hebben nu eenmaal de neiging om hun eigen risicovolle gedrag te bagatelliseren.
turbod12 zei:Terecht punt: als je perfect zicht hebt VOOR jouw voorligger en reeds kan anticiperen op wat hij ziet dan zou je volgafstand heel kort kunnen zijn. Alleen kun je dan niet anticiperen op onverwachte acties van je voorligger, maar daar geldt weer dat je gelijke snelheid hebt dus kan dat niet alteveel kwaad.. Als je voorligger vol in de remmen gaat (onwaarschijnlijk scenario) dan bots je daar weliswaar achterop, maar met een relatief gering snelheidsverschil (dat paradoxaal lager is, hoe geringer je afstand).
Met een halve seconde achter een bestelbus hangen is dan weer niet zo handig.
Wat ik echt heel lastig vind en soms eens heb ervaren. Je rijdt netjes met 1.5 sec. achter bijv een bus op de rechterbaan. Bus gaat naar links en je hebt geen idee waarom, maar je hebt geen ruimte om ook naar links te gaan (of je bent wat afwachtend) en vervolgens zie je de reden waaom die bus naar links ging. Namelijk voor een extreem langzaamrijdend of stilstaand voortuig op je eigen baan. Dat was door volstrekt ontbreken van zicht nauwelijks te anticiperen en kan je dan ineens dwingen tot een noodstop.
Zemelaar zei:Muddy Bandit zei:Dat zo'n idioot zichzelf dood wil rijden vind ik prima, maar dat anderen daar dan ook in mee gesleept worden is foute boel.
Bumperkleven en voetgangers van een zebrapad rijden horen ook niet thuis op de openbare weg.
Wel exemplarisch dat je daar niet op reageert.![]()
Muddy Bandit zei:Zemelaar zei:Muddy Bandit zei:Dat zo'n idioot zichzelf dood wil rijden vind ik prima, maar dat anderen daar dan ook in mee gesleept worden is foute boel.
Bumperkleven en voetgangers van een zebrapad rijden horen ook niet thuis op de openbare weg.
Wel exemplarisch dat je daar niet op reageert.![]()
Voor mij volstrekt zinloos om daar op in te haken.
Wat je wilt is namelijk net zoiets als appels en peren met elkaar vergelijken, je kunt hooguit de conclusie trekken dat het beiden fruit betreft en verder totaal geen overeenkomst heeft.
Natuurlijk, nu en ik overtuigd.Zemelaar zei:Ik heb recht van spreken, vind ik. Ik ben ervaringsdeskundige.
Ik heb beide meegemaakt, in ruime mate. Wie kan dat hier nog meer zeggen?
turbod12 zei:Natuurlijk, nu ben ik overtuigd.Zemelaar zei:Ik heb recht van spreken, vind ik. Ik ben ervaringsdeskundige.
Ik heb beide meegemaakt, in ruime mate. Wie kan dat hier nog meer zeggen?
Ordep zei:Blackadder the 5th zei:Het afdoen als een gevalletje pech is dan wel erg makkelijk ...![]()
Wat erg makkelijk is, is jouw samenvatting hierboven.