Vervelend van je rijbewijs maar je neemt het wel als een vent
Ook hier wil ik nog even op reageren. Niet om op te scheppen, want de situatie is natuurlijk niet iets om trots op te zijn.
Als ik op tv kijk naar Wegmisbruikers of Blik op de weg, dan vreet ik mezelf altijd compleet op om hoe debiel mensen reageren. Het ligt overal aan, behalve aan hen, het is discriminatie, ze werden opgejaagd, noem het maar op, de meeste idiote dingen worden geroepen. Hoe moeilijk is het om naar jezelf te kijken? Ik weet van mezelf dat ik het soms leuk vind om flink gas te geven en ik weet ook wat de gevolgen zijn als het stopbord aangaat.
Helaas weet ik ook uit ervaring dat gevolgen ook iets anders dan enkel dat stopbord kunnen zijn.
De enige naar wie ik dan te kijken heb is mezelf.
De agent vroeg me nog of ik haast had. Nou nee ik reed uit verveling wat rond. Ik heb er geen excuus voor, zelfs geen slechte smoes.
Dat je zelf weet wat je doet en het "onder controle" hebt is leuk, maar het gaat juist om die ander die jij niet onder controle hebt en die heel onverwachtse dingen kan doen. Zeker als je met hoge snelheid bij een aanrijding betrokken bent blijkt dat gewoon. Als jij je met aanzienlijk hogere snelheid dan toegestaan verplaatst, wordt het voor andere weggebruikers moeilijker om jou in te schatten. Daardoor maken ze daar sneller een fout mee en jij hebt dan, door je verhoogde snelheid, veel minder kans die fout op te vangen. Dus veroorzaak je "meer" gevaar dan wanneer je niet te hard rijdt. En daarmee wil ik je niet de les lezen, alleen uitleggen waarom ik denk dat je het wellicht niet helemaal correct ziet...
Hebben we deze discussie niet eerder gevoerd hier? Want ik snap het soms niet. Ik zie anderen ook prima snel of langzaam naderen.
En misschien zit het probleem hem daar wel in. Ik verwacht soms teveel van anderen. Ik heb dat op het werk ook weleens gehad: ik kan iets, waarom kan Pietje dat dan ook niet? Die verwachting mag ik niet hebben.
Het maakt verder ook niet uit. Na de aanrijding van vorig jaar heb ik mijn gedrag daarop aangepast. Je hoeft het niet altijd overal mee eens te zijn om er aan toe te geven.
én je hebt waarschijnlijk mensen om je heen wat je ook sterker maakt - zelfs als die mensen niets doen
En ik denk dat je daarmee een fout maakt. Kijk naar die mafketel op de Dam, er stonden honderden mensen omheen. Toch krijg 1 iemand honderden anderen overstuur.
Ga je boos naar die beller zitten toeteren, gooi je alleen maar olie op het vuur. Zoals ik al schreef, iemand die zit te bellen wéét dat hij de regels overtreedt, net als iemand die veel te hard rijdt. Iemand die bewust een regel aan de laars lapt, staat echt niet open voor kritiek.
Dat is toch net zo goed een redenering vanuit je eigen beeld van die situatie?
Jij denkt er op deze manier over. Ik denk nog altijd dat als zo'n beller dagelijks wordt gezegd dat hij er echt eens mee moet ophouden, dat hij het desnoods gaat doen om van het gezeur af te zijn.
Ik kan ook iedere dag als een idioot door mijn woonwijk gaan racen. Mijn buren zullen dan zeggen dat ik daar mee op moet houden. Ik kan dan roepen dat ze hun bek moeten houden. Na een keer of 10 zijn de buren het zat en heb ik 4 lekke banden.