Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

wibi zei:
Jij zat in zijn dode hoek waarschijnlijk en heeft je niet gezien. Dan is een foutje zo gemaakt. Wist je trouwens dat als je ingehaald wordt niet mag versnellen ?

Dat is zeer waarschijnlijk ja, dat ik in z'n dode hoek zat. En ik begrijp ook best dat je een foutje kunt maken, ik heb dan verder ook geen rare gebaren of iets dergelijks gemaakt. Maar een toetertje vond ik wel kunnen, tenslotte veroorzaakt hij een gevaarlijke situatie.
En dat regeltje van niet versnellen tijdens inhalen werkt natuurlijk bij constante snelheden wel, maar is bij een verkeerslicht met meerdere rijstroken ietwat onpraktisch. ;)

De Schaduw zei:
wibi zei:
Jij zat in zijn dode hoek waarschijnlijk en heeft je niet gezien. Dan is een foutje zo gemaakt. Wist je trouwens dat als je ingehaald wordt niet mag versnellen ?

Dat is zeer waarschijnlijk ja, dat ik in z'n dode hoek zat. En ik begrijp ook best dat je een foutje kunt maken, ik heb dan verder ook geen rare gebaren of iets dergelijks gemaakt. Maar een toetertje vond ik wel kunnen, tenslotte veroorzaakt hij een gevaarlijke situatie.
En dat regeltje van niet versnellen tijdens inhalen werkt natuurlijk bij constante snelheden wel, maar is bij een verkeerslicht met meerdere rijstroken ietwat onpraktisch. ;)

Feit blijft dat je ingehaald wordt...

Dat begrijp ik, maar het is ook een feit dat het in de praktijk niet altijd werkt. Hou je je zelf ook aan die regel, altijd?

Ja..([size=x-small]sorry[/size]), maar dat iemand zo redeneert is wel te begrijpen...;)

Inderdaad, wordt leuk als wibi rechts vooraan bij het stoplicht staat. 'Ja ik word ingehaald, dus ik mag niet versnellen'.

Maar ik snap de fout van de Kia-bestuurder wel. Je verwacht normaal gesproken niet dat een stilstaande auto die je net hebt ingehaald enkele tellen later alweer bijna naast je zit. Blijft fout natuurlijk, maar ik zou liegen als ik zei dat ik nog nooit verrast ben geworden door een auto die zich niet bevindt op de plaats die ik verwachtte.

Joël D. zei:
Dus mag je pas optrekken als iedereen je heeft ingehaald? ;)

Dat lijkt me pas vervelend, inderdaad. Dan duurt het zo lang dat ik wibi (in dit geval) wel in zou halen als ik achter hem zou staan, dan blijft hij nog langer staan. Interessante stelling.

Bij het vanuit stilstand optrekken en versnellen naar de "kruissnelheid" is bij wegrijden bij bijv. verkeerslichten of stopbord geen sprake van inhalen, dus mag je gewoon versnellen. Je mag er alleen geen "wedstrijd" van maken. Zou ook wel spannend worden, dan moet je op de rechter strook dus gewoon stil blijven staan als je "te laat" bent, terwijl het verkeerslicht met "groen" zegt dat je moet doorrijden...

Bovendien mag je op een kruispunt (zoals in de situatie beschreven door de Schaduw) helemaal niet inhalen dus als je dan al van inhalen spreekt is die Kia net zo fout ;)

Jullie begrijpen "versnellen" niet en daardoor zijn jullie een gevaar op de weg ! Als je ingehaald wordt op een kruising met 50km/u kan je dus maar maximaal 49km/u rijden om ingehaald te kunnen worden. Het is niet de bedoeling om plank gas naar de 60 te gaan, omdat je dan de kans loopt dat de inhaler, zonder jou te zien, naar rechts gaat met eventuele schade als gevolg. Bij groen kan je dus makkelijk optrekken zolang je maar achter de inhaler blijft rijden. Die kan dan altijd zonder gevaar naar rechts...

Hmm, dilemma. Altijd links staan bij een verkeerslicht of rechts staan en mijn koppeling van een paar duizend oproken omdat de auto te langzaam moet optrekken als ik het overig verkeer op de linkerbaan voor moet laten gaan :T

Dan nog moet de kia een bijzondere verrichting maken door het verwisselen van rijstroken en is in dat geval verplicht te kijken of de rijstrook vrij is om de manoeuvre uit te voeren en is in geval van een ongeluk dus toch de schuldige lijkt me?

Nee. Bij een aanrijding bij het veranderen van rijstrook is niet aan te geven wie wat gedaan heeft en op welk moment en wordt de schade door de verzekeringsmaatschappij op fifty-fifty gesteld. Jouw schade is dus 50% van het totaal...

Dan zijn er nog altijd getuigen of spoor onderzoeken waaruit blijkt dat een persoon bezig was met een bijzondere manoeuvre toch?

Vervelend van je rijbewijs maar je neemt het wel als een vent
Ook hier wil ik nog even op reageren. Niet om op te scheppen, want de situatie is natuurlijk niet iets om trots op te zijn.
Als ik op tv kijk naar Wegmisbruikers of Blik op de weg, dan vreet ik mezelf altijd compleet op om hoe debiel mensen reageren. Het ligt overal aan, behalve aan hen, het is discriminatie, ze werden opgejaagd, noem het maar op, de meeste idiote dingen worden geroepen. Hoe moeilijk is het om naar jezelf te kijken? Ik weet van mezelf dat ik het soms leuk vind om flink gas te geven en ik weet ook wat de gevolgen zijn als het stopbord aangaat.
Helaas weet ik ook uit ervaring dat gevolgen ook iets anders dan enkel dat stopbord kunnen zijn.
De enige naar wie ik dan te kijken heb is mezelf.
De agent vroeg me nog of ik haast had. Nou nee ik reed uit verveling wat rond. Ik heb er geen excuus voor, zelfs geen slechte smoes.

Dat je zelf weet wat je doet en het "onder controle" hebt is leuk, maar het gaat juist om die ander die jij niet onder controle hebt en die heel onverwachtse dingen kan doen. Zeker als je met hoge snelheid bij een aanrijding betrokken bent blijkt dat gewoon. Als jij je met aanzienlijk hogere snelheid dan toegestaan verplaatst, wordt het voor andere weggebruikers moeilijker om jou in te schatten. Daardoor maken ze daar sneller een fout mee en jij hebt dan, door je verhoogde snelheid, veel minder kans die fout op te vangen. Dus veroorzaak je "meer" gevaar dan wanneer je niet te hard rijdt. En daarmee wil ik je niet de les lezen, alleen uitleggen waarom ik denk dat je het wellicht niet helemaal correct ziet...
Hebben we deze discussie niet eerder gevoerd hier? Want ik snap het soms niet. Ik zie anderen ook prima snel of langzaam naderen.
En misschien zit het probleem hem daar wel in. Ik verwacht soms teveel van anderen. Ik heb dat op het werk ook weleens gehad: ik kan iets, waarom kan Pietje dat dan ook niet? Die verwachting mag ik niet hebben.
Het maakt verder ook niet uit. Na de aanrijding van vorig jaar heb ik mijn gedrag daarop aangepast. Je hoeft het niet altijd overal mee eens te zijn om er aan toe te geven.

én je hebt waarschijnlijk mensen om je heen wat je ook sterker maakt - zelfs als die mensen niets doen
En ik denk dat je daarmee een fout maakt. Kijk naar die mafketel op de Dam, er stonden honderden mensen omheen. Toch krijg 1 iemand honderden anderen overstuur.

Ga je boos naar die beller zitten toeteren, gooi je alleen maar olie op het vuur. Zoals ik al schreef, iemand die zit te bellen wéét dat hij de regels overtreedt, net als iemand die veel te hard rijdt. Iemand die bewust een regel aan de laars lapt, staat echt niet open voor kritiek.
Dat is toch net zo goed een redenering vanuit je eigen beeld van die situatie?
Jij denkt er op deze manier over. Ik denk nog altijd dat als zo'n beller dagelijks wordt gezegd dat hij er echt eens mee moet ophouden, dat hij het desnoods gaat doen om van het gezeur af te zijn.
Ik kan ook iedere dag als een idioot door mijn woonwijk gaan racen. Mijn buren zullen dan zeggen dat ik daar mee op moet houden. Ik kan dan roepen dat ze hun bek moeten houden. Na een keer of 10 zijn de buren het zat en heb ik 4 lekke banden.

wibi zei:
Jullie begrijpen "versnellen" niet en daardoor zijn jullie een gevaar op de weg !

Kijk, nu zeg je iets anders en nu begrijp ik je. Jij bedoelt je snelheid zodanig verhogen dat je een hogere snelheid krijgt dan het voertuig waardoor je ingehaald wordt. "Versnellen" betekent snelheid vermeerderen, punt. En ons meteen uit gaan maken voor een gevaar op de weg is ook niet aardig. ;)

Kan een van jullie trouwens nog even aangeven waar die regel staat? Ik heb even vluchtig in het RVV gekeken maar kon het zo snel niet vinden. Niet dat ik niet geloof dat die regel er is, maar om even uit te sluiten dat dit niet zo'n "rijschoolregel" is. (Zie ook de knipperlichtgebruik-op-de-rotonde-discussie.)

wibi zei:
Nee. Bij een aanrijding bij het veranderen van rijstrook is niet aan te geven wie wat gedaan heeft en op welk moment en wordt de schade door de verzekeringsmaatschappij op fifty-fifty gesteld. Jouw schade is dus 50% van het totaal...

Natuurlijk is dat wel aan te geven. Hij voert een bijzondere manuvre uit, zowel het 'inhalen' als het van rijstrook wisselen.

Paulus0013 zei:
Ik weet van mezelf dat ik het soms leuk vind om flink gas te geven en ik weet ook wat de gevolgen zijn als het stopbord aangaat.
Helaas weet ik ook uit ervaring dat gevolgen ook iets anders dan enkel dat stopbord kunnen zijn.
De enige naar wie ik dan te kijken heb is mezelf.
De agent vroeg me nog of ik haast had. Nou nee ik reed uit verveling wat rond. Ik heb er geen excuus voor, zelfs geen slechte smoes.
(y)
Niet voor het te hard rijden, maar voor het accepteren van je straf. Ik ben er nu aardig vanaf, maar kon vroeger ook wel graag wat harder gaan. Ben gelukkig maar 1 x tegen de lamp gelopen, maar wist toen ook meteen hoe laat het was en heb net als jij geaccepteerd dat het gebeurde. Achteraf mag ik blij zijn dat ik nooit de andere consequentie heb hoeven ervaren zoals jij, met een aanrijding.

Paulus0013 zei:
Hebben we deze discussie niet eerder gevoerd hier? Want ik snap het soms niet. Ik zie anderen ook prima snel of langzaam naderen.
En misschien zit het probleem hem daar wel in. Ik verwacht soms teveel van anderen. Ik heb dat op het werk ook weleens gehad: ik kan iets, waarom kan Pietje dat dan ook niet? Die verwachting mag ik niet hebben.
Het maakt verder ook niet uit. Na de aanrijding van vorig jaar heb ik mijn gedrag daarop aangepast. Je hoeft het niet altijd overal mee eens te zijn om er aan toe te geven.
Zou zo maar kunnen dat we het hier eerder over gehad hebben ;) En je laatste zin is een waarheid als een koe - die niet alleen voor te hard rijden geldt...

Paulus0013 zei:
én je hebt waarschijnlijk mensen om je heen wat je ook sterker maakt - zelfs als die mensen niets doen
En ik denk dat je daarmee een fout maakt. Kijk naar die mafketel op de Dam, er stonden honderden mensen omheen. Toch krijg 1 iemand honderden anderen overstuur.
Dat is weer een heel andere situatie die je niet met de andere voorbeelden kan vergelijken. In een mensen massa breekt heel snel paniek uit, maar een paar mensen om je heen in de rij bij de kassa kan je geen mensenmassa noemen. En op de dam was het gros van de mensen overstuur van de paniek op zich, vooral de mensen dicht om die malloot heen schrokken van hem.

Paulus0013 zei:
Ga je boos naar die beller zitten toeteren, gooi je alleen maar olie op het vuur. Zoals ik al schreef, iemand die zit te bellen wéét dat hij de regels overtreedt, net als iemand die veel te hard rijdt. Iemand die bewust een regel aan de laars lapt, staat echt niet open voor kritiek.
Dat is toch net zo goed een redenering vanuit je eigen beeld van die situatie?
Jij denkt er op deze manier over. Ik denk nog altijd dat als zo'n beller dagelijks wordt gezegd dat hij er echt eens mee moet ophouden, dat hij het desnoods gaat doen om van het gezeur af te zijn.
Ik kan ook iedere dag als een idioot door mijn woonwijk gaan racen. Mijn buren zullen dan zeggen dat ik daar mee op moet houden. Ik kan dan roepen dat ze hun bek moeten houden. Na een keer of 10 zijn de buren het zat en heb ik 4 lekke banden.
Fijne buren ;) Maar goed, zal dat je dan tot inzicht laten komen of zal je het voortaan laten om te voorkomen dat je banden weer sneuvelen. Met andere woorden: begrijp je het dan, of laat je het alleen vanwege de "straf" en zin je op wraak omdat je buren voor eigen rechter spelen. Ik bedoel, als het al zo ver komt dat ze je banden slopen, ben je waarschijnlijk toch al niet de persoon die zich door een ander wat laat vertellen.

Maar goed, als je jouw voorbeeld gelijk trekt met die beller, zou je die beller in feite van de weg moeten rijden (of een ander equivalent voor de banden slopen), waarmee je dus weer veel te ver gaat.

Eens worden zullen we het wel niet ;)

wibi zei:
Jullie begrijpen "versnellen" niet en daardoor zijn jullie een gevaar op de weg ! Als je ingehaald wordt op een kruising met 50km/u kan je dus maar maximaal 49km/u rijden om ingehaald te kunnen worden. Het is niet de bedoeling om plank gas naar de 60 te gaan, omdat je dan de kans loopt dat de inhaler, zonder jou te zien, naar rechts gaat met eventuele schade als gevolg. Bij groen kan je dus makkelijk optrekken zolang je maar achter de inhaler blijft rijden. Die kan dan altijd zonder gevaar naar rechts...

Sorry wibi, maar hier zit je er toch echt naast. Versnellen is het verhogen van je snelheid, punt. Ook nét iets minder snel optrekken is snelheid verhogen. Daarom valt optrekken/wegrijden bij een verkeerslicht met voorsoorteerstroken ook niet onder inhalen.

Het niet mogen versnellen is geen specifieke regel (voor zover ik heb kunnen vinden) maar iets dat onder kapstokartikel 5 (WvW) valt. Door tijdens het ingehaald worden te versnellen kan je gevaar veroorzaken en is dus door Art. 5 afgedekt. Naar diezelfde regel zal je een inhaler ook de ruimte moeten geven als een gevaarlijke situatie dreigt te ontstaan door bijvoorbeeld tegemoetkomend verkeer. Echter valt het wisselen van rijstrook om af te kunnen slaan daar niet onder.
Hier een linkje naar de rijprocedure omtrent (o.a.) ingehaald worden (heeft dus geen wettelijke draagkracht, maar geeft wel de link met Art 5 aan)
https://www.rijinstructeur-romes.nl/pdfs/actualiteiten2.pdf

Bij het wisselen van rijstrook is te allen tijde de wisselaar verantwoordelijk en moet zich aanpassen aan het verkeer op de strook waar hij naartoe wil.
www.overheid.nl zei:
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Dus je kan hem draaien zoals je wil, de Kia uit de beschreven situatie is gewoon fout. Dat een verzekeraar bij schade een andere verdeling bepaalt is een heel ander verhaal en heeft niets met juridische aansprakelijkheid te maken. Sterker nog: als je verzekeraar een 50/50 verdeling bepaalt zou je dat kunnen aanvechten...

@LMJ: versenellen is inderdaad snelheid verhogen. Maar als je ingehaald wordt op een kruispunt met verkeerslichten en die springen op groen moet je dus optrekken en snelheid verhogen echter deze mag niet hoger liggen dan het vervoermiddel wat je net ingehaald heeft...simpel toch ?

(quote) Bij het wisselen van rijstrook is te allen tijde de wisselaar verantwoordelijk en moet zich aanpassen aan het verkeer op de strook waar hij naartoe wil. (unquote)

Als dit laatste werkelijk in de wet staat ben ik het daar absoluut mee oneens ! Stel je haalt iemand in op een B-weg (max. snelheid 80km/u) die 70 rijdt, maar door de hoeveelheid testosteron is de ingehaalde niet van plan dat zomaar te laten gebeuren en verhoogd de snelheid (versnellen dus). Jij komt er niet meer voorbij, maar er komt wel een tegenligger aan. Wie veroorzaakt hier de gevaarlijke situatie ?

In België is het een zware overteding van tweede graad: "Versnellen of niet uiterst rechts rijden als men wordt ingehaald"

Zou het daar anders zijn dan bij ons ? https://users.telenet.be/ouders25/boetes.htm

wibi zei:
@LMJ: versenellen is inderdaad snelheid verhogen. Maar als je ingehaald wordt op een kruispunt met verkeerslichten en die springen op groen moet je dus optrekken en snelheid verhogen echter deze mag niet hoger liggen dan het vervoermiddel wat je net ingehaald heeft...simpel toch ?

(quote) Bij het wisselen van rijstrook is te allen tijde de wisselaar verantwoordelijk en moet zich aanpassen aan het verkeer op de strook waar hij naartoe wil. (unquote)

Als dit laatste werkelijk in de wet staat ben ik het daar absoluut mee oneens ! Stel je haalt iemand in op een B-weg (max. snelheid 80km/u) die 70 rijdt, maar door de hoeveelheid testosteron is de ingehaalde niet van plan dat zomaar te laten gebeuren en verhoogd de snelheid (versnellen dus). Jij komt er niet meer voorbij, maar er komt wel een tegenligger aan. Wie veroorzaakt hier de gevaarlijke situatie ?

Lees de link die ik plaatste eens door en houd Art. 5 in gedachte, dan weet je dat - indien er een gevaarlijke situatie dreigt te ontstaan zoals jij beschrijft - je je rijgedrag aan zal moeten passen en zelfs moeten stoppen als dat nodig is om een ongeval te voorkomen. Echter: de veroorzaker van het probleem en het gevaar is in eerste instantie de inhaler. Maar dat is een volledig andere situatie dan het geval van de Schaduw, bij het optrekken na een verkeerslicht en het wisselen van rijstrook. In beide gevallen geldt wel dat degene die van rijstrook wisselt - of dat nou is om die tegenligger uit de weg te gaan of omdat je rechtsaf wil gaan slaan - het overige verkeer gewoon niet mag hinderen. Het iemand onmogelijk maken in te halen is echter wéér wat anders...

Wat betreft het optrekken: zolang je nog op de kruising bent valt het onder voorsorteren en bij voorsorteren is geen sprake van inhalen, maar van "voorbij gaan". En daarvoor geldt niet hetzelfde als voor inhalen. Vergelijk het met filerijden, daar is rechts voorbij gaan ook gewoon toegestaan. Maar dan nog blijft dus staan, dat de rijstrookwisselaar het overige verkeer niet mag hinderen.

Opgelost wat mij betreft. Jij hebt het over een rijstrookwisselaar en ik over inhalen wat niet 2 dezelfde dingen zijn. Denk dat we allebei gelijk hebben...

Laatst viel me op dat veel mensen onnodig (en storend) hun mistachterlicht voerden. Dit was op de A7, 's morgens in het donker/schemer.

Vanmorgen was ik iets later op pad, tegen de tijd dat ik op de A7 kwam was de schemer al afgelopen. Maargoed, wel een beste mist. Tot mijn grote verbazing heb ik 3 mistachterlichtjes geteld. Het zicht was op veel plekken duidelijk onder de 100m!

Zouden mensen hun mistachterlicht eerder aanzetten als het nog wat donker is maar lichte mist, dan met dichte mist bij daglicht?
Wat ik écht idioot vond waren de twee weggebruikers die überhaupt geen licht aan hadden (eentje wel op het dashboard, een nare instinker wat mij betreft).

Vanmorgen was ik iets later op pad, tegen de tijd dat ik op de A7 kwam was de schemer al afgelopen. Maargoed, wel een beste mist. Tot mijn grote verbazing heb ik 3 mistachterlichtjes geteld. Het zicht was op veel plekken duidelijk onder de 100m!

Het hoeft ook pas met een zicht van minder dan 50 meter, dus logisch.

Nou... 1 parkeervakje minder moet zelfs voor die Linc geen probleem zijn toch? Nooit gehoord dat ze hier ook voor waarschuwen, meestal is het meteen een prent.

(Open je trouwens nog een "mijn auto" topic?)

Betreft niet mijn auto. Volgens het verbaal is het een Cadillac. Ik probeer niet eens in zo'n standaard parkeervak te parkeren, als er iemand naast komt staan kan m'n deur niet ver genoeg meer open om in te kunnen stappen....

("Mijn auto" topic is misschien wel leuk, zal er eens tijd voor zoeken)

Carkiller zei:

Het hoeft ook pas met een zicht van minder dan 50 meter, dus logisch.

Het mág pas dan! Bovendien is minder dan 100m zicht afgemeten aan de Hm-paaltjes, dus kan dit net zo goed in de buurt van 50m zijn.

Maargoed, wat me opviel is dat mensen blijkbaar met duister en lichte mist eerder hun mistachterlicht aanzetten dan bij dichte mist en daglicht. Ik vind dat een vreemde gewaarwording.

Dus wanneer het niet mag zie je ze veel, en wanneer het mag zie je ze weinig, ik vind dat typisch.

Zicht minder dan 50 meter heb ik geloof ik pas één keer meegemaakt, maar dat is behoorlijk zeldzaam. Vanmorgen was het best mistig, maar het zicht was zeker niet minder dan 50 meter. Toch heb ik best veel mistachterlichten gezien. Ik heb niet eens geprobeerd ze met seinen duidelijk te maken dat dat niet mocht. Ze hebben de lampjes tenslotte bewust aangezet (het zijn geen Belgen :p) en denken dat het mag.

Ik zou ervoor pleiten om bij elk verkeersbericht op de radio waar mist in voorkomt even te melden dat mistachterlicht pas bij minder dan 50 meter mag.

Kan me niet echt storen aan de (onnodige) mistachterlichten. Dat is nog altijd beter dan de tientallen sukkels die alleen met hun dagrijverlichting rijden. Dan brand er achter helemaal niks...

Ik rij netjes in de Leidse Rijn tunnel op de A2, schuif van 2 naar 1 op om een auto in te halen. Ondertussen komt er een auto achter mij met forse snelheid. Meteen groot licht, terwijl ik inhaal. Nou he, over een paar seconden kan je er langs.
Ik krijg nog meer groot licht en besluit om het lekker rustig aan te doen.

Daarna wil hij rechts inhalen en drukt mij volledig van de weg af, met een ruk naar links en in de remmen kan ik een aanrijding (of een Amerikaanse politie tik) voorkomen. Achterlijke Fransman (n)

Terence zei:
Ik rij netjes in de Leidse Rijn tunnel op de A2, schuif van 2 naar 1 op om een auto in te halen. Ondertussen komt er een auto achter mij met forse snelheid. Meteen groot licht, terwijl ik inhaal. Nou he, over een paar seconden kan je er langs.
Ik krijg nog meer groot licht en besluit om het lekker rustig aan te doen.

Daarna wil hij rechts inhalen en drukt mij volledig van de weg af, met een ruk naar links en in de remmen kan ik een aanrijding (of een Amerikaanse politie tik) voorkomen. Achterlijke Fransman (n)

Daarom probeer ik vaak dan toch ruimte te geven, ondanks dat ik liever niet een drammer de zin geef. Je weet helaas immers maar nooit wat voor halve garen er achter het stuur zitten.

Met liefde ga ik naar rechts, daar hou ik zelf ook van, meestal geef ik ook een paar tikjes op de CC of een dot gas.
Maar als je al voordat ik iets kan doen groot licht gaat geven: helaas...

Fijne buren Maar goed, zal dat je dan tot inzicht laten komen of zal je het voortaan laten om te voorkomen dat je banden weer sneuvelen. Met andere woorden: begrijp je het dan, of laat je het alleen vanwege de "straf" en zin je op wraak omdat je buren voor eigen rechter spelen. Ik bedoel, als het al zo ver komt dat ze je banden slopen, ben je waarschijnlijk toch al niet de persoon die zich door een ander wat laat vertellen.
Nee, je moet het zien als mijn andere statement: je bent het er niet mee eens, maar geeft er toch maar aan toe.
Het maakt dan ook niet uit of je het doet om je banden te sparen of omdat je tot inkeer komt. Het doel zou je als resultaat moeten zien.
Nu ben ik er op zich ook best tegen dat mijn buren mijn banden zouden slopen.

Dus je kan hem draaien zoals je wil, de Kia uit de beschreven situatie is gewoon fout. Dat een verzekeraar bij schade een andere verdeling bepaalt is een heel ander verhaal en heeft niets met juridische aansprakelijkheid te maken. Sterker nog: als je verzekeraar een 50/50 verdeling bepaalt zou je dat kunnen aanvechten...
In mijn geval werd het ook 50/50 omdat ik toen te hard reed. Echter ik heb verweer gevoerd dat ik zelfs met 200km/u nog tijdig had kunnen afremmen als we het scenario van de tegenpartij, zoals hij dus verklaarde, zouden aanhouden. Als iemand beweert enkele honderden meters ruimte te hebben als ie van rijstrook wisselt.... Enkele berekeningen erbij gedaan etc.. Zelfs dat bracht ze niet op andere gedachten. Verzekeraars kunnen dus ook kortzichtige, inzichtloze bitches zijn. Ik vraag me sterk af of ze enkel redeneren op grond van 'ow te hard, dus fout' of dat ze ook wat rekenwerk er op los laten.
Na meer dan een jaar, een bezoekje rechtbank verder, heb ik het er maar bij gelaten. Soms wil je dingen ook af kunnen sluiten.

Ach, wil je werkelijk dat ik een boekje ga opendoen?

Ik heb ook nog een auto gecrasht in de polder, eenzijdig ongeval, gevalletje eigen schuld dikke bult.
Tegen de auto van mijn buurvrouw aangereden tijdens het uitparkeren.
Ook nog een keer met wel 20km/u of minder in de sneeuw doorgegleden op een kruising.
Boete voor rijden over de busbaan, voor 96km/u, 81km/u bibeko, 98km bubeko, geluidsoverlast (piepende banden), kapot rijbewijs 2x.
Echt enorm veel he in net geen 10 jaar tijd? Ach wat ben ik toch een brokkenpiloot die alles aan zijn laars lapt, totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel etc.

Er is ook een keerzijde, zo is er eens een motorrijder achterop geklapt op de autosnelweg. Dat is niet zo leuk om mee te maken. Vooral als je in je spiegel die persoon als een pop door de lucht ziet gaan.

Ow en drank moeten ze in het geheel verbieden. Al snap ik die metingen niet. Ik ben gepakt nadat ik 1,5l bier op had in 1 uur tijd. Dat was 290ugl.
Ik heb weleens meer op en voelde me slechter en kwam er met blazen mee weg. Verbied het helemaal, dan heb je geen discussie over 3 of 4 bier.

Wat betreft je reactie (leuk joh op de man spelen! Misschien moeten we jou ook gaan stalken? Kunnen we vast wel iets vinden om met het vingertje te gebaren), tijdens de andere reeks was ik hier nog niet aangemeld.

Dan rijd ik echt netjes ;). Deze eeuw 1 snelheidsovertreding in Duitsland waar ik wel (na correctie) 11 kilometer te hard reed...met een C3. Dat is toch knap op de Autobahn !
Vergeten: rijbewijs 25 jaar in bezit.

Paulus0013 zei:
Echt enorm veel he in net geen 10 jaar tijd?
Nou nogal ja. In 18 jaar heb ik slechts 1 onterechte parkeerboete gehad.

Paulus0013 zei:
Wat betreft je reactie (leuk joh op de man spelen! Misschien moeten we jou ook gaan stalken? Kunnen we vast wel iets vinden om met het vingertje te gebaren).
De laatste drie jaar zijn makkelijk terug te vinden, ik heb zelfs mijn blunders in een handige playlist gezet voor je:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL36FCAB0341033BD6&feature=view_all

Tja wat is netjes rijden? Ik ken ook mensen die zich altijd aan de vmax houden, maar die stug doorrijden bij zebra's of niet remmen bij kruisingen (want ja ik heb voorrang...).
Kijk eens om je heen hoeveel mensen niet stoppen voor een voetgangersoversteekplaats.
Taxi's die in de nacht blind met 80 over een kruising gaan, ook zo'n verschrikking.

Ik ben niet roomser dan de paus, maar het tegenovergestelde is ook weer niet waar.
Mijn moeder zegt altijd dat ik best netjes kán rijden. Ze vind het alleen jammer dat ik soms wat teveel het gas intrap op de snelweg.

Paulus0013 zei:
Tja wat is netjes rijden? Ik ken ook mensen die zich altijd aan de vmax houden, maar die stug doorrijden bij zebra's of niet remmen bij kruisingen (want ja ik heb voorrang...).
Kijk eens om je heen hoeveel mensen niet stoppen voor een voetgangersoversteekplaats.
Taxi's die in de nacht blind met 80 over een kruising gaan, ook zo'n verschrikking.

Ik ben niet roomser dan de paus, maar het tegenovergestelde is ook weer niet waar.
Mijn moeder zegt altijd dat ik best netjes kán rijden. Ze vind het alleen jammer dat ik soms wat teveel het gas intrap op de snelweg.

Mensen die redeneren in de trant van: "ik heb voorrang" kunnen niet rijden, want niemand heeft voorrang ! (op een enkele uitzondering na en die hebben blauwe lampjes op het dak staan).

Tja, alles wat ik je zeg is dat een gemiddelde bestuurder voor drie ongevallen meer dan 2 miljoen kilometer nodig heeft.
Twee keer meer dan 30 te snel bibeko is ook aan de boefjeskant van het spectrum.

Daarnaast is niet iedereen een misdadiger, al worden er jaarlijks 25000 drankrijders gepakt.

Nou, wees blij dat alleen GH je verleden erbij haalt. Het OM doet dat gelukkig niet...

Ik zit ook tegen de 10 jaar rijbewijs, en op de gok zo'n 2,5 ton achter de kiezen. Heb een enkele keer een snelheidsboete van rond de 10 overschrijding gehad, en een parkeerboete hier en daar. Ik vind wat jij beschrijft aan 'ervaring' redelijk schokkend en gênant. Ik kan in elk geval weinig medelijden opbrengen, ik hoop dat het goed voor je is dat je je rijbewijs een tijdje kwijt bent, misschien trek je er lering uit.

Dat sein verhaal is heel normaal.. in Frankrijk.. merkte daar ook als ik ging inhalen en een Fransoos wou er ook langs dat ie meteen begint te seinen, wat wil je dat ik doe? Degene die ik aan het inhalen ben de weg afdrukken omdat jij erlangs wil?

wibi zei:
Mensen die redeneren in de trant van: "ik heb voorrang" kunnen niet rijden, want niemand heeft voorrang ! (op een enkele uitzondering na en die hebben blauwe lampjes op het dak staan).

Het zou naar mijn mening een stuk helpen in discussies om niet alles zo stellig te zeggen.

Je hebt wel degelijk voorrang, maar moet deze wel krijgen. Ander verhaal wibi.

Is het niet:

Voorrang heb je niet maar krijg je?

Je bent alleen verplicht (?) om voorrang te verlenen indien aangegeven.

Dus als je dan op een voorrangsweg rijdt en er komt een auto van rechts dan heb je geen voorrang maar moet de auto van rechts voorrang verlenen en krijg je het.

De Schaduw zei:
Je hebt het recht om voorrang te krijgen. Maar dat recht moet je wel verleend worden. Soort compromis? :)

(y)

Mij is iig ook geleerd door niet standaard er van uit te gaan dat ik voorrang krijg en extra alert te zijn bij voornl. zijwegen.

Terug
Bovenaan