AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Schoenen maken de man, velgen maken de auto. Top dat je de bijbehorende velgen hebt kunnen vinden, maakt de auto helemaal af!

Waar in Emmen stond de auto te koop? Had eigenlijk even een koffie moment moeten zijn natuurlijk, al was ik zelf ook de hele zaterdag op pad.
 
Dat staat heel mooi met die 20 inch! Kostte wat inspanning maar fijn dat je ze achterhaald hebt!

Ben er ook heel erg blij mee! Vind het absoluut de mooiste wielen die je onder een 5-serie kunt krijgen

Waar in Emmen stond de auto te koop? Had eigenlijk even een koffie moment moeten zijn natuurlijk, al was ik zelf ook de hele zaterdag op pad.

HIER, wel prima bedrijf overigens. NIet alleen een dozenschuiver maar hadden er ook een hele nette garage bij met technisch prima uitrusting wat ik zo zag. Wel met name gespecialiseerd in VAG. Onderhoud staat wel netjes in de I-drive.
Werd bij aankomst ook gelijk proefrit aangeboden. Heb eerder wel eens gehad dat proefrit absoluut niet mogelijk was tenzij alles financieel rond was en moeilijk doen. Hier niet, sterker nog; zelfs geen kopie van rijbewijs. Hoefde van mij niet, maar mocht de auto gerust een uur mee nemen. Drentse nuchterheid, dat past mij als Twentenaar wel ;) gaf mij een prima gevoel, dat icm een jaar garantie wat ik in overleg ook hier in het dorp voor terecht mag als er wat is. Top.

Maar was daar zaterdag rond 10 uur 's ochtends. En had enige haast om rond 12 uur bij de BMW dealer nabij Utrecht te zijn om vervolgens daar even te lunchen (was samen met mijn vader op pad) en op tijd te zijn omdat ik met de jongste naar zwemles moest. Koffie moment komt hopelijk wel een keer weer, want dat is al lang geleden :D

Van het weekend als het licht is maar eens wat fraaie details van de BMW laten zien
 
Ben er ook heel erg blij mee! Vind het absoluut de mooiste wielen die je onder een 5-serie kunt krijgen



HIER, wel prima bedrijf overigens. NIet alleen een dozenschuiver maar hadden er ook een hele nette garage bij met technisch prima uitrusting wat ik zo zag. Wel met name gespecialiseerd in VAG. Onderhoud staat wel netjes in de I-drive.
Werd bij aankomst ook gelijk proefrit aangeboden. Heb eerder wel eens gehad dat proefrit absoluut niet mogelijk was tenzij alles financieel rond was en moeilijk doen. Hier niet, sterker nog; zelfs geen kopie van rijbewijs. Hoefde van mij niet, maar mocht de auto gerust een uur mee nemen. Drentse nuchterheid, dat past mij als Twentenaar wel ;) gaf mij een prima gevoel, dat icm een jaar garantie wat ik in overleg ook hier in het dorp voor terecht mag als er wat is. Top.

Maar was daar zaterdag rond 10 uur 's ochtends. En had enige haast om rond 12 uur bij de BMW dealer nabij Utrecht te zijn om vervolgens daar even te lunchen (was samen met mijn vader op pad) en op tijd te zijn omdat ik met de jongste naar zwemles moest. Koffie moment komt hopelijk wel een keer weer, want dat is al lang geleden :D

Van het weekend als het licht is maar eens wat fraaie details van de BMW laten zien

Ook een mooie auto die ze nu hebben staan of stond deze er al
https://www.mengesendevries.nl/occa...-panoramadak-camera-stoelkoeling-leder-470912

Lees net dat er maar 1 sleutel er bij zit, dat is niet best
 
Die stond er ook al wel (op de andere locatie), ik wilde graag deze wielen onder die van mij en dan ruilen met mijn winterwielen. Maar dat kreeg ik niet voor elkaar.

Maar dit exemplaar had geen alu dakrails en chromen raamomlijsting en viel voor mij gelijk af. Ook vind ik deze alu inleg panelen in het interieur helemaal niet mooi icm lichte interieur. Wel heeft deze al I-drive 7. Extra sleutel zal wel bij te onderhandelen zijn. Prijs van deze is ook buiten mijn budget.

EDIT, nu ik goed kijk zie ik ook dat deze op winterbanden staat, maar dan gewisseld op de velg. Want deze horen er wel onder.
 
Haha zal je altijd zien inderdaad. Overigens, de witte hemel past niet mooi bij de bekleding als je et mij vraagt. Die van jou is een stuk mooier van binnen.
 
Tja, als je écht héél graag blauw hebt, kun je de jouwe altijd laten wrappen.
Ik snap het zelf nooit wanneer iemand een auto configureert met 'niet-zwarte' bekleding en dan niet de zware hemelbekleding selecteert. Zwart dashboard, bruine bekleding, lichtgrijze hemel = mismatch kleurenkermis in mijn hoofd :(
 
Altijd zo he, 6 maand lang komt er geen benzine station in mediteranian blue voorbij met chrome en geen zwart interieur. Koop je een auto, en staat er eentje te koop. Vind de mijne wel iets mooier qua uitvoering, maar deze kleur had wel mijn voorkeur.

gauw die zoekopdrachten op de auto websites maar uitzetten ;)
Nee, niet doen! Zulke exemplaren moeten gedeeld worden.
En als je deze perse wil, wil ik die zwarte wel. :p
Moeten we wel even een crowd-funding opstarten......:ROFLMAO:
 
Die van jou vind ik veel fraaier, ongeacht dat deze wel blauw is. De lichte hemel vloekt echt gigantisch bij de rest van het interieur.
 
Nee ik wil zeker niet ruilen. Net als ketelapper en mach1 vind ik het interieur icm lichte hemelbekleding en alu sierlijsten een grote mismatch. Vind het Ivoorwitte nappa lederen stoelbekleding ook wat mooier nog dan het gewone cognac leder in het blauwe exemplaar. Mijn auto is een stuk smaakvoller samengesteld, in ieder geval naar mijn smaak.

ja wrappen kan altijd, maar dat ga ik ook niet doen. Vind Carbon schwarz ook mooi, maar was niet mijn eerste keus qua exterieur kleur.
 
Ben er wel eens geweest voor een auto voor mijn ouders. Het is gewoon een dozenschuiver. Keer door de wasstraat en klaar. Sommigen staan er heel netjes bij , anderen helemaal niet. Je moet niet verwachten dat iemand netjes de puntjes op de i heeft gezet of een verkoper even met je gaat zitten om dingen te bespreken of over de verkoopprijs te praten. Hoeft niet per se slecht te zijn als de prijs er ook naar is. Zijn doorgaans ex leaseauto's die dealeronderhouden zijn.

Zodra ik een auto heb gekocht kijk ik de eerste weken helemaal niet meer op autowebsites. Dat komt pas na een tijdje weer.
ik had afgelopen 6/7 maand een zoekopdracht uit staan bij marktplaats, autoscout, autotrader en zo nog wat of zo niet te missen. Blijkbaar had ik nog 1 van die websites de zoekopdracht nog niet uit gezet. Ga ik nu dus wel doen

Heb je dan thuis ook een zwart plafond?

was toevallig een poos geleden bij iemand thuis die een mooi huis had met grote ramen maar wel met een zwart plafond. Stond als geheel toch wel heel fraai. Maar ons huis is daar minder voor geschikt. Dus het kán wel.
 
was toevallig een poos geleden bij iemand thuis die een mooi huis had met grote ramen maar wel met een zwart plafon. Stond als geheel toch wel heel fraai. Maar ons huis is daar minder voor geschikt. Dus het kán wel.
Oh dat geloof ik zeker! Maar een (gebroken) wit of cremekleurig plafond past volgens mij altijd ergens bij, en in de auto is dat wat mij betreft hetzelfde. Op de een of andere manier valt het gewoon weg.
 
Ik snap het zelf nooit wanneer iemand een auto configureert met 'niet-zwarte' bekleding en dan niet de zware hemelbekleding selecteert. Zwart dashboard, bruine bekleding, lichtgrijze hemel = mismatch kleurenkermis in mijn hoofd :(
Als ik dus iets moet noemen aan minpuntje in mijn auto is dat het dus…

Zwart onder, wit beige bekleding en dan weer 1 tint donkerder beige hemel. Beetje jammer.

Zou je dit eenvoudig kunnen verven?
 
Ik vind die van jou veel mooier dan die blauwe. En toch ook alweer 155k op de teller. Dan bruine leer vind ik veel mooier bij een donkergrije/zwarte kleur.

Nee hoor gauw vergeten.
 
Ik vind het witte leer juist weer mooier dan dit bruin. De blauwe heeft al wel de Live Cockpit Professional.

Maar ja 155k op de klok, ik denk dat het dan wel een wat duurdere kostganger wordt qua onderhoud de komende jaren. Aanschaf is vaak nog niet het probleem, zo’n dikke 5-serie vervolgens fatsoenlijk onderhouden wordt toch vaak onderschat.

Na een ton de ZF8 bak laten servicen is echt nodig maar kost wel 1500 euro. En rondom nieuwe bandjes van een a-merk in 20 inch of de remmerij met oem delen kost gewoon ook een klein vermogen. Ik zie te vaak dit soort dure auto’s op de parkeerplaats staan met Hifly bandjes om de (22 inch imitatie) velgen. Dan weet je dat op onderhoud flink bezuinigd is.
Zo’n ding bij Vaarland kopen zou ik ook zeker niet doen. Ik denk dat Ascona met de Carbonzwarte een uitstekend exemplaar heeft gevonden.
 
Maar ja 155k op de klok, ik denk dat het dan wel een wat duurdere kostganger wordt qua onderhoud de komende jaren. Aanschaf is vaak nog niet het probleem, zo’n dikke 5-serie vervolgens fatsoenlijk onderhouden wordt toch vaak onderschat.

Denk dat dit met name geld voor auto's van 10-15 jaar oud. Iemand in mijn omgeving heeft nu ook een F11 gekocht met 2 ton op de klok. Een 528i met X-drive. Die koop je voor relatief weinig. Die beste persoon heeft ook niet veel te besteden, de tijd zal het leren, maar dit zijn dan auto's waar vaak dan niet het nodige aan geïnvesteerd word inderdaad.

Mijn 5-serie is gewoon een 2 liter 4 cilinder, geen X-drive, geen M-sport remmen, geen adaptive dempers, geen active stabilisatoren, geen vierwiel sturing. Eigenlijk heel old-school en verwacht eerlijk gezegd niet heel veel duurdere kosten dan een andere wat ruimere stationwagen. Alleen die 20" banden zijn natuurlijk niet heel goedkoop. Denk dat het in het geval van mijn 5-serie nog wel mee gaat vallen qua kosten, remmen rondom heeft hij net vers gehad, en zeker als je weg blijft van de dealer is het te overzien tov een andere station denk ik.

ZF bak adviseren de meeste specialisten de eerste keer bij 150K , dus is zeker iets wat ik ergens volgend jaar of zo een keer ga laten doen.

Over onderhoud gesproken , gisteren de auto aan de BMW app gekoppeld om te zien wat je er allemaal mee kunt, en zag vervolgens ook dit aanbod, specifiek voor mijn auto;

54212342565_ae3af5cfc2_c.jpg


Mijn auto heeft net onderhoud gehad, het gaat in zodra hij de eerste keer binnen is geweest voor onderhoud. Ik ben niet bekend met dit, maar als ik het dus goed begrijp heb je dus 3 onderhoudsbeurten voor 1099 euro? Dus zeg 366 euro per beurt. Dat klinkt als een goede deal. De opel was gemiddeld (groot+klein) duurder met alleen een beurt.
4 beurten is ineens fors duurder, maar dat zal wel komen omdat de auto dan aan een dure beurt toe is denk ik. Mensen ervaring hier mee?
 
Laatst bewerkt:
Goede deal lijkt me. Ik ga het voor die van mij ook afsluiten nog. Prijs valt mee en lekker gevoel dat je al betaald hebt als je voor een beurt moet. En voordeel is dat ie dan dealeronderhouden is. Bij de verkoop van de 3-serie ook gemerkt dat dit wel van waarde is.
 
Dat is een prima deal inderdaad, heb zelf ook wel eens overwogen om het te doen.


Denk dat dit met name geld voor auto's van 10-15 jaar oud. Iemand in mijn omgeving heeft nu ook een F11 gekocht met 2 ton op de klok. Een 528i met X-drive. Die koop je voor relatief weinig. Die beste persoon heeft ook niet veel te besteden, de tijd zal het leren, maar dit zijn dan auto's waar vaak dan niet het nodige aan geïnvesteerd word inderdaad.
Vrees dat die 5 serie snel weer op MP komt te staan..

Mijn 5-serie is gewoon een 2 liter 4 cilinder, geen X-drive, geen M-sport remmen, geen adaptive dempers, geen active stabilisatoren, geen vierwiel sturing. Eigenlijk heel old-school en verwacht eerlijk gezegd niet heel veel duurdere kosten dan een andere wat ruimere stationwagen. Alleen die 20" banden zijn natuurlijk niet heel goedkoop. Denk dat het in het geval van mijn 5-serie nog wel mee gaat vallen qua kosten, remmen rondom heeft hij net vers gehad, en zeker als je weg blijft van de dealer is het te overzien tov een andere station denk ik.
Scheelt wel, en de G31 is wat betrouwbaarder dan de F11 maar toch.. het blijven dure auto’s in aanschaf en om te blijven rijden met dure onderdelen. Zeker als je zo pietluttig bent als de doorsnee forum bezoeker hier :D

Die van mij staat nu op 160k en elk jaar wel een ‘tegenvaller’ van minimaal €1k bovenop het reguliere onderhoud.

Bijv 2025: €1k kleppendeksel, €1k groot onderhoud €1k 4x runflat banden.

2026 wil ik onderstel (schokdempers , luchtvering etc) volledig aanpakken, wil niet eens weten hoeveel dat gaat kosten.. lang leve xdrive en adaptief onderstel :D

Ach. Elke keer rijden geeft zoveel plezier. Ik heb verder niet zoveel hobby’s dus vind het prima.
 
Scheelt wel, en de G31 is wat betrouwbaarder dan de F11 maar toch.. het blijven dure auto’s in aanschaf en om te blijven rijden met dure onderdelen. Zeker als je zo pietluttig bent als de doorsnee forum bezoeker hier :D

Ja of dat echt zo is... Toen de F10 generatie uit kwam zeiden ze de eerste jaren dat ook, dat die heel betrouwbaar was en veel betrouwbaarder was dan de E60, maar naarmate ze op leeftijd kwamen zaten daar ook wel de nodige kwaaltjes aan. En zeker nu de eerste exemplaren 13/14 jaar oud zijn. Denk dat dat met de G30 generatie net zo gaat zijn. Nu staat alles nog als heel betrouwbaar te boek, maar ook hier verwacht ik in de loop der jaren wel de nodige kwaaltjes en aandachtspunten.
 
Kost een HP8 onderhoudje voor een 5 serie 1500 euro??? Ik heb dat onlangs laten doen voor minder dan de helft, aan mijn f31 met xdrive. En gewoon bij de servicepartner van ZF, Autrans in Lunteren. Waar zie die 800 extra voor een 5 serie dan?
 
Ja of dat echt zo is... Toen de F10 generatie uit kwam zeiden ze de eerste jaren dat ook, dat die heel betrouwbaar was en veel betrouwbaarder was dan de E60, maar naarmate ze op leeftijd kwamen zaten daar ook wel de nodige kwaaltjes aan. En zeker nu de eerste exemplaren 13/14 jaar oud zijn. Denk dat dat met de G30 generatie net zo gaat zijn. Nu staat alles nog als heel betrouwbaar te boek, maar ook hier verwacht ik in de loop der jaren wel de nodige kwaaltjes en aandachtspunten.


Ja eens, de n47 diesels moesten allemaal aan de nieuwe ketting werd gezegd en de b47 die erna kwam niet. Nou, inmiddels hebben die ook allemaal 250k km op de teller en ze gaan bij bosjes momenteel. Maar ja, eennoudere auto kost wat meer onderhoud, maar als je dat bijhoudt, dan kan je ook gewoon nog jaren rijden met veel plezier.
 
Check wel even wat er wel en niet onder valt. Daarnaast hebben ze verschillende soorten abonnementen.

Verder is het wel prettig om je auto gewoon af te geven en vervolgens zonder factuur weer op te halen :cool:
 
Kost een HP8 onderhoudje voor een 5 serie 1500 euro??? Ik heb dat onlangs laten doen voor minder dan de helft, aan mijn f31 met xdrive. En gewoon bij de servicepartner van ZF, Autrans in Lunteren. Waar zie die 800 extra voor een 5 serie dan?

ben ik ook wel benieuwd naar, zeker na aanleiding van DIT filmpje van carrec. Heb mij er niet in verdiept. De 1 die haalt meer los dan de ander. Maar prijzen zie ik eigenlijk nooit. En of het nu een 1, 3 of 5 serie is. zo'n ZF8 is niet heel veel anders in al die modellen. En dus zou de prijs ook niet veel moeten verschillen lijkt mij.

Check wel even wat er wel en niet onder valt. Daarnaast hebben ze verschillende soorten abonnementen.

Verder is het wel prettig om je auto gewoon af te geven en vervolgens zonder factuur weer op te halen

jij hebt dit ook? Ja heb al gezien wat er onder valt. Gewoon olie, bougies, filters, remvloeistof en alle checks. Remmen, banden, ruitenwisserbladen etc. allemaal niet. Gewoon een kale beurt. Voor de opel was ik afgelopen juni ook 400 euro kwijt voor een kleine beurt + remvloeistof . Dus dan is 366 euro per beurt wel aantrekkelijk. Maar misschien ligt het aan mijn begrijpend lezen, maar als ik het goed begrijp heb je dus 3 beurten voor 1099 euro?
 
Ik heb et ook gedaan, weet et bedrag niet meer, maar was voor 120.000 km. Ik vond et ook niet duur. Exclusief remmen en banden inderdaad. Remmen is wel jammer gezien de M sport remmerij die ik heb, maar je kan niet alles hebben. :)
 
Beurten gewoon volgens het boekje tot een maximaal aantal kilometers of aantal jaren (net wat eerder komt). Mijn auto heeft het ook (aangeschaft door de vorige eigenaar).

Banden en remmen vallen er niet onder, enigszins logisch maar vond het wel apart dat airco service er ook niet onder viel. Uiteindelijk wel flinke korting/coulance op gehad, dus alsnog niet duur.

Ruitenwisserbladen vallen er ook niet standaard onder, is afhankelijk van het contract dat je kiest ;)

Denk dat het een prima deal is. Sowieso goedkoper dan los de beurten doen. Of het goedkoper is dan een merkspecialist (mocht je dat overwegen) weet ik niet.
 
Oh dat geloof ik zeker! Maar een (gebroken) wit of cremekleurig plafond past volgens mij altijd ergens bij, en in de auto is dat wat mij betreft hetzelfde. Op de een of andere manier valt het gewoon weg.

Is een auto een huis...? Veel willen een ruimtelijk/licht gevoel in huis, daar woon je immers in. Een auto geeft een ander gevoel en heb je te maken met veel minder vierkante meters en wellicht eerder een geborgen gevoel. Ook is het iets typisch Nederlands om alle muren en plafond wit te hebben, hooguit één muur een (zachte) accentkleur. Daarnaast; smaken verschillen (gelukkig)

Een auto met een huis vergelijken is gewoon kul. Ik vind zo'n lichte bekleding zoals zijn 5-serie prachtig maar hoef die kleur niet op mijn bank. Het zwart interieur met rode bekleding uit de mazda3 hoef ik ook niet in huis. Ik heb thuis een mooie donkergroene bank en een cognackleurige fauteuil. Dat hoef ik ook niet in mijn auto..
 
Volgens mij betaal ik ook 900 euro voor 3 jaar. En mijn 320e is 2 jaar nieuwer en heeft nog geen 40k op de klok staan dus dat is schijnbaar niet zo relevant voor de hoogte van het bedrag.

Ik meende dat zo'n automaatservice bij Carrec zo'n 1500 euro kost. Inderdaad veel geld. Maar goed om te weten dat het elders goedkoper kan.

Een G31 heeft toch wel standaard luchtvering op de achteras? Die gaan natuurlijk nog weleens kapot, zeker op de F11.
 
Kost een HP8 onderhoudje voor een 5 serie 1500 euro???
Nee geloof ik ook niet hoor. In mijn geval: de vorige eigenaar heeft dit gedaan bij BMW dealer op 100,000 km, was €750. Wel in Tsjechië soit, maar de garage rekeningen daar schelen niet veel met NL kan ik je vertellen
 
Een G31 heeft toch wel standaard luchtvering op de achteras? Die gaan natuurlijk nog weleens kapot, zeker op de F11.
Jep, maar dit kan je redelijk eenvoudig zelf doen en het onderdeel is ook niet zo heel duur (€250 per stuk).

Verder een echt vervelend BMW kwaaltje zijn die koplampen… die lekken. En zijn vrij duur nieuw. Had jij toch ook last van @Kristian2 ? Hopelijk is dat nu wel opgelost, al is er iemand met een nieuwe X5 op FP reviews die er óók last van heeft.

Gewoon slechte toeleverancier.
 
Volgens mij betaal ik ook 900 euro voor 3 jaar. En mijn 320e is 2 jaar nieuwer en heeft nog geen 40k op de klok staan dus dat is schijnbaar niet zo relevant voor de hoogte van het bedrag.

Ergens wel logisch, gewoon het basis onderhoud (dus olie, filters, bougies, checks) zijn niet anders bij een hele jonge auto dan bij een wat oudere auto met wat meer kilometers. Bij een oudere auto kun je alleen wat meer 'extra's aan defecten verwachten, maar dat word toch niet gedekt.

Een G31 heeft toch wel standaard luchtvering op de achteras? Die gaan natuurlijk nog weleens kapot, zeker op de F11.

Klopt, Ja op de F11 is het een kwaaltje. Schijnen goede (en relatief goedkope) aftermarket oplossingen voor te zijn als de compressor niet ook is kapot gedraaid. Op de G31 heb ik nog geen enkel geval gezien van kapotte luchtbalg, maar ook daar is wat ik eerder al zei een kwestie van tijd. Nu staat de G30 generatie als heel betrouwbaar te boek, met amper aandachtspunten, maar over 10 jaar zullen daar ook de nodige kwaaltjes aan het licht komen. De luchtvering zal daar mogelijk ook een van zijn.
 
Koplamp is tegenwoordig geen geintje meer. Bij de F31 meteen na aankoop eentje vervangen in garantie. Zou anders 1500 euro per stuk hebben gekost. Had maar klein beetje vocht, maar met Premium Selection garantie wordt niet moeilijk gedaan en meteen vervangen.
Heb nu laserkoplampen en die schijnen zelfs 3500 euro per stuk te kosten. Belachelijk duur allemaal tegenwoordig.
 
Heb nu laserkoplampen en die schijnen zelfs 3500 euro per stuk te kosten. Belachelijk duur allemaal tegenwoordig.

bizar! Al zal in de praktijk als je het eigen zak zal moeten betalen je met een gebruikt exemplaar ook genoegen nemen. Al zal dat ook niet goedkoop zijn. Maar dat geld niet alleen voor de premium merken. De Opel had Matrix led, met in de koplamp 64 individuele led lampjes. Nieuw kost dat ook gewoon 2600 per koplamp.


Vandaag voor het eerst wat meer tijd en dus ook tijd om even een keer goed naar de banden te kijken. Bij de BMW dealer werd de set netjes in de auto gelegd en hier thuis snel alles er uit omdat ik gelijk door moest Vandaag even goed gekeken.

En nu valt ook alles op zn plek waarom de BMW op winterbanden is ingeleverd :oops: nu stond op de stickers al dat er 3.2 mm nog op zat, dus ik dacht al; 1 zomer rijden en dan vervangen, maar dat word dus voor deze zomer 2 achterbanden vervangen. zit ook en spijker is. Dus waarschijnlijk lek gereden en te lang door gereden waardoor de wang stuk is gegaan.

54212727333_4ee6071581_b.jpg


Nu eens rustig kijken naar een fatsoenlijke band en een fatsoenlijk adres. Mijn familielid met brug en bandenapparaat kan maar tot max 19 inch en die platte stugge banden trekken zijn apparaat ook niet goed. Dus even alternatief zoeken.
 
Ah ja die is goed af

Ik zou hier gaan voor een zaak waar ze de Roadforce hebben staan. Heb al eerder gezegd, BMW onderstel berucht om de overgevoeligheid, zeker de vijf serie.
 
Kan prima op zo'n runflat, maar dan is dit wel het resultaat. Ach, met een paar nieuwe banden rijdt ie straks nog lekkerder. Roadforce is een goede tip van de Dude!
 
Terug
Bovenaan